SYYSKUISET 16

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sissi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Maria: jep, painovirhepaholainen oli näköjään päässyt valloilleen, eli painoarvio todellakin 2760 g :) itse en edes huomannut virhettä, ennenkuin kysyit siitä :).

Tuosta omasta painonnoususta sen verran, että itse laihduin alussa n. kuusi kiloa, kun kaikki tuli ulos, eikä ruokahalua ollut muutenkaan. niitä kiloja on nyt sitten otettu takasin.

Itsellä oli tuo kohdunkaula pehmeä ja kiinni 2 cm.

Ihme tuntemuksia kyllä alkanut tuleen. Jos en olisi raskaana, olisi menkat alkanu tänä aamuna, oli sellanen tunne alapäässä viimeyönä.. mitä sitten tässä tilanteessa mahtaakaan tarkoittaa..

Riksu

Mulla on myös lonkat aivan älyttömän kipeet! Lähinnä öisin, on todella vaikee löytää hyvä asento ja viime yönä pyörin ja hyörin kyljeltä toiselle ainaki pari tuntia ennen kun nukahdin.. Mulla olis vielä ollu tämä viikko töitä, mutta sain saikkua, just tuon takia kun en nuku öisin, niin aamulla on sitten ihan zombie olo.. ja muutenkin työpaikalla on nyt niin levotonta, että parempi suojata itseä ja vauvaa pysymällä poissa sieltä. (Lasten psykiatrinen osasto). Ihanan vapaa olo nyt, kun tietää että on lomaa. Mulla ainakin on kauhea siivoomisvimma ja järjestelen kotia uusiks ja ilomielin teen ruokaa miehelle, sanoinkin hälle että nauti nyt tästä, tää on varmasti ohimenevää.. :)
Muuten vointi ok, painoa tullut nyt 9 kg lähtöpainosta, verenpaineet on aika matalia 105/79, mutta parempi niin. Hb 129 ja sf mitta 28, tai oli reilu viikko sitten. Ultrassa ja sydänkäyrässä kun olin pari vk sitten, lääkäri sano että vauva on todella alhaalla, ja niin on moni muukin sanonu että ompa se laskeutunut, mene ja tiedä sitte mitä meinaa.. kunhan nyt pysyis kuitenkin jonkun viikon vielä..
Mites muuten ooteko ottanu vauvalle vakuutusta? Mä oon vähä harkinnu että otan sitten syntymän jälkeen heti. Onhan siinä se riski että jos synnytyksessä jotain tapahtuu jne.. mutta oon lukenu nuita vertailuja ja keskusteluja että hyvähän se on olla mutta aika rahastusta samalla. tai riippuu tietenkin tarviiko sitä vai ei.. kun ei etukäteen voi tietää..
Ajateltiin tässä miehen kanssa vielä paukahtaa naimisiin ennen kun laps syntyy.. :) Jänskää.. Mutta vointeja kaikille!

Ja täältäkin terkut vikasta lääkärineuvolasta!Painoa tullu nyt yht. 13 kg. Sf-mitta 34,5cm eli yläkäyrällä ratsastetaan. Kohdunsuu oli jo vähän pehmennyt ja lyhentynyt, mutta kiinni. Paineet ym. ok. Onko täällä ketään muuta, kellä sf yläkäyrällä ja vauvan koko huolettaa? Lekuri tosin lohdutteli, et saattaa johtuu siitäkin, et maha on suoraan edessä, eikä ole levinny sivulle lainkaan.
Emma, voikun minäkin saisin jo tuon siivousvimman ja peänrakennusvietin... väsyttää niin peevelisti, ettei jaksa mitään tehdä! Me ollaan aateltu hankkia vakuutus sitte vauvan synnyttyä, kun se on 2-3 kk:n ikäinen.

Olette saaneet tosi tarkkoja painoarvioita vauvoista, onko nuo ultraamalla saatuja?

Sissi 35+6

Terveiset neuvolasta! Viikkoja on nyt 37+3 ja Sf-mitta 33 cm, hb 117 ja verenpaine oli onneksi nyt vain 128/84 ja pissakin oli toistamiseen nyt onneksi puhdas. Kaikki siis ilmeisesti hyvin! Minä taidan kuulua niihin harvoihin onnellisiin, joita ei närästä ja jotka eivät joudu käymään yöllä vessassa. Yöunet ovat kyllä hieman katkonaisia asentoa vaihtaessa kyljeltä kyljelle ja lantion paukkuessa, mutta edelleen esim. tunnin kävelylenkit metsässä koiran kanssa onnistuvat ihan hyvin ilman kipuja. Nyt sitä on kyllä tosi tyytyväinen, että koira on hyvin tottelevaisuuskoulutettu, joten sitä pystyy pitämään täysin auki ja käskyttämään kaukokäskyillä, kun oma kävelyvauhti on kuitenkin hiipunut.
Meidän toukka päätti lauantaina vaihtaa asentoa tuolla mahassa hieman enemmän - ilmeisesti kuitenkin vain kylkeä ja sen jälkeen liikkeiden tunteminen on vaikeutunut selvästi. Neuvolassakaan täti ei oikein meinannut saada selville, että miten se siellä oikein on. Ihmetteli, kun sai sydänäänet kuulumaan kummaltakin puolelta yhtä hyvin. Totesi, että on ilmeisesti aikamoisessa sykkyrässä. Nyt esim. vatsassa ei enää ole sellaista tyhjää kohtaa, josta voisi päätellä, että kummalla puolella toukka majailee. Harmittaa vain tuo liikkeiden tunteminen, kun niiden laskeminen vaikeutui nyt selvästi, kun ei saa enää tuohon kylkeen selviä potkuja ja ultrakin oli juuri viime viikolla. Tuntuu, että potkut tulevat lähinnä sisuskaluihin päin.
Itse otin toukalle vakuutuksen Tapiolasta 3 kk sitten, joten saa nähdä tuleeko siitä olemaan mitään hyötyä - toisaalta toivottavasti ei. Ennen syntymää otetusta vakuutuksesta ei sitten ainakaan pudoteta mitään korvattavia sairauksia pois, kuten omasta sairaskuluvakuutuksesta on tehty.

Kaza: Itselläni on tuota lähtöpainoa aika runsaasti ja alkuraskauden aikana paino meni n.5kiloa alaspäin eikä ole tosiaan paljon siitä noussut. Mulla ei ollut minkäänlaista pahoinvointia, mutta aiemmissakin raskauksissa painoa on tullut vain n.6kiloa :) Terveydenhoitaja ja neuvolalääkäri ovat vain olleet tyytyväisiä, kun paino ei ole noussut. Alkuraskaudessa jätin karkit ja limsan pois (ei vaan maistunut), joten luulis terveellisellä ruokavaliolla olevan jotakin tekemistä painon alenemisen kanssa.

Kaza ja Sissi: Sf-mitta on tosiaan pienentynyt ja niin käy loppuraskaudesta, kuten vierailija jo kirjoitti. Eli vauva on laskeutunut ja kiinnittynyt, joten mitta on pienentynyt. Onneksi, sf-mitta on koko ajan mennyt yläkäyrillä ja nyt on onneksi vähän "normalisoitunut" :)
Vielä viime viikolla (36+4) sf-mitta oli 36,5cm ja eilen 35cm, vauvan koko ei huolestuta, kun kävin viime viikolla ultrassa ja syntymäpainoksi lääkäri arvioi n.3700g... Eli viikko sitten painoarvio oli n.3kiloa.

Kaunista loppuviikkoa kaikille!
Maria 38+0

Moikka!
Hooh, minkä itkukohtauksen sain juuri pari tuntia sitten.. Olen parina päivänä ommellut pinnasängyn reunapehmustetta vanhempieni luona ja tänään raahasin sen iloisena kotiin ja aloin sovittelemaan sitä sänkyyn, niin se olikin liian pitkä siihen! Kyllä otti aivoon ja kirosin ja itkin. Äiti sai mut sitten rauhoitettua ja sai ymmärtämään, että sen saa korjattua vielä hyväksi. Mutta kyllä taitaa mulla alkaa olla pinna hiukan kireällä... :/ Täytyy käydä ostamassa suklaata ja nukkua yön yli sen minkä taas saa nukutuksi ja alkaa huomenna purkuhommiin!
Minä:) : Mulla on ollut myös nivuskipuja muutaman päivän ja lonkat on paukkuneet jo pidempään. Ja tuolla aiemmmin kirjoittelinkin kun masussa naksahtelee aina välillä, mutta se on kuulemma ihan normaalia, ilmeisesti sikiökalvot liikkuvat tms.??
Ja öisin heräillään parin tunnin välein edelleen ja jalat on kuin norsulla!
Mutta muuten menee mukavasti... ;) Nyt täytyy vaan laittaa hymyä huuleen ja yrittää ottaa iisisti. Kait se muuttokin alkaa stressaamaan, se kun on jo parin viikon päästä! Nyt tuli kauheaa valitusvirttä pitkä rimpsu.. Mutta välillä on näitäkin päiviä... Hyvää viikonloppua ja hyviä vointeja kaikille!!!
T. myy 35+3

Moi!

Minäkin ihmettelin Riksun vauvan painoarviota eli varmaankin 1 kg lisää olis lähempänä oikeaa kun viikkojakin on jo melkein 37...? Meidän Erkki arvioitiin tänään (tai siis eilen torstaina) Kättärin synnytystapa-arviossa 2 500 g painoiseksi (viikot tasan 36+0) ja lääkäri antoi uuden ajan kahden viikon päähän, koska vauvan paino hieman alle keskikäyrän. Haluavat tarkistaa kasvaako, mutta totesi myös minun todennäköisesti tekevän pieniä vauvoja kun esikoinenkin painoi syntyessään rv 40+0 vain 2 830 g. Muuten olivat Erkin reisiluu- ja päämitat ihan tasan keskikäyrällä eli ei tohon painoarvioon välttämättä kannata liikaa tuijottaa. Vauva on jo tosi alhaalla ja kohdunkaulaa jäljellä 2 cm - vai onko se kanavaa?? Menee termit sekaisin.

Jännät on paikat frissellä ja kohta ihan kaikilla!

Nyt painun kyllä pehkuihin kun tiedän ettei tule nukuttua kunnolla ja kuitenkin ois herätys "jo" klo 8.30. Mulla kans puutuu aina jompikumpi jalka ja heittelehdin kyljeltä toiselle. Vinkiksi närästyksestä kärsiville, jotka pelkäävät saavansa yliannostuksen Rennietä tms.: kokeilkaa juoda maitoa! Auttaa kummasti ainakin mua vaikka kyllä välillä otan sitä Rennietä pahimpiin happoiluihin! Öitä!

t. Manna66 ja Erkki 36+1

Hitsi kun tuli nukuttua huonosti

Eilen oli nauvola. Vauva on keskikokoinen, sen kokoinen kuulemma kun näillä viikoilla pitääkin. sf 30cm ja painoa tullut alkupainoon 12 kg. Tosin heinäkuussa kun vaihdoin neuvolaa, vaihtui myös vaaka ja silloin tuli yht´äkkiä +830 g / viikko lisää, kahdelle viikolle siis... Omasta mielestäni ei oo tullut kiloja lisää kun tuohon masun seutuville. Kaikki sanoo että pieni masu on, johtunee siitä että se on aivan tuossa edessä, ei juurikaan leviä sivulle. Että pieni ja sippoinen tyttö tulossa :)

Sain lomakkeen liikkeiden tarkastelua varten. Nyt pitäisi siis rauhoittua joka päivä noin tunniksi ja laskea että tulee vähintään 10 liikettä sinä aikana. Aika möyriminen masussa käy koko ajan, joten en ainakaan vielä aloita laskemista. Kuulemma sitten lähempänä la:ta pitäisi laskemista tehdä kun vauva on laskeutunut ja liikkeet muuttuvat "muljahteluiksi". Jos liikkeeet vähenevät tai hiljenevät niin pitää käydä sairaalassa tarkistuttamassa tilanne, lähinnä pulssi.

Jotenkin on liian hyvä olo...Oon säästynyt turvotuksilta, närästykseltä, suppareilta, pahoinvoinnilta, lonkka/suonenveto jne kivuilta. Yöt nukkunut tosi hyvin, mitä nyt sisäinen kello asettunut aika tasaisesti klo 03.15 käymään vessassa... Veljeni sanoikin että kyllä se vauva sitten "kostaa" kun syntyy..eheh...Tosin kaikkia noita ehtii vielä tulla ennen synnytystä...

Nyt on kaikki ostokset vauvaa varten tehty, tosin auton turvakaukalo vasta tilattu, saadaan ensi viikolla. Vakuutus otettiin Tapiolasta ennen 3 kk laskettua aikaa. Saatiin se siis minun terveystiedoilla syntymättömälle lapselle, joten siitä ei lasketa mitään sairauksia pois.

Nyt tyhmä kysymys, mutta äitiyspakkauksessa tuli mukana sellainen muovifrotee kankaanpalanen. Ilmeisesti se asetetaan vauvan sänkyyn?!? Lakanan alle vai päälle...?

morjesta pitkästä aikaa kaikille!

Tullu oltua toisella palstalla ku täällä ollu nii hiljasta nii ei oo tullu poikettua. Mut nyt hoksasin et oli tullu taas aivan mahottomasti noita viestejä.:)mukava lukea kaikkieen kuulumisia.

Kassit: Eli kumminkin kassi ollu pakattuna kohta kuukauden, saa nähä muistaako sitä ees enää mitä siellä on. Vauvalle oon ottanu:
-pitkähiaisen bodyn
-puolipotkuhousut
-vantuut ja sukat+myssy tietenkin
-kevyt toppapuku(mulla on kummallekki oma väri, ottaa sitten sen mukaan kumpi tulee)
-tutti varalta
-harsoja ja vaippa
Omaan napaan:
sf-mitta 30
paino +600/vko,yht 13,5kg
syke/liikkeet++
kohdunkaula pehmeä ja lyhentyny 2cm
hemppa ja verenpaineet norm.
turvotus+
rt
Nuo sukkapuikkokivut on kyl tympeitä, sillain vihlasee kävellessä, ei onneksi koko aikaa, lääkäri sanoi et johtuu siitä kun vauva ei oo vielä kiinnittyny(kuulemma kiinnitymässä)ja liikuttaa päätään tonne alaspäin<3
Yöllä saa edeleen rampata vessassa ja kun vaihtoo kylkeä nin tuntuu niinku ois kiinnikkeitä tai vastaavaa ja ylös pääseminen on jo hankalaa.Lääkäri arvioi et korkeintaan painaa 3500g ku syntyy, ku vanhemmat kuulemma nii hintelöitä:))

Tuosta mahan potkimisesta, et kummalle puolelle potkii, nii ei pidä ainakaan mulla paikkaansa, kun tiedetään kumpi tulee ja potkii toiselle puolelle kuin mitä joku sano.

minä:): Ihana, sulla se alkaa jo lähestyä tuo synnytys kerta paikatkin on auennu, mulla ei kyl nää mahasta selvästi esim.noita kantapäitä..jyllää kyllä kovasti.

Heippa taas:)

Mullaki oli eilen viiminen neuvolalääkäri ja apua! Kohdunkaula tai -suu tai mikälie on pehmeä ja auki 1,5 sormelle! Kohdunkaulaa (kai) on jäljellä 2cm. Ja viikkoja on tänään 36+2... lääkäri sanoi, että nyt pitää levätä eikä saa kantaa raskaita tavaroita ja yhdyntäkieltoki tuli tulehdusvaaran takia. Pitäs kuulemma yrittää pitää vauva vielä ainaki viikko mahassa, mieluiten kaks. Minä kyllä aattelin sinnitellä ne koko neljä viikkoa, kun muuten ei tunnu vielä missään mitään:D

Kassu, luulisin, että se muovifrotee tulee vauvansänkyyn lakanan alle, ettei patja mene likaseksi, jos vaipat vuotaa... ite ainaki aattelin sen sinne laittaa:) Ja olitko se sinä, joka olit muuttanu jyväskylään? Minä olen sieltä myös! Ja jos sulla kiinnostaa, niin on olemassa "jyväskylän odottajat" -niminen ryhmä, joka perustettiin tuossa alkuvuodesta. Siinä on mukana tänä vuonna vauvan saaneita/saavia. Meillä on yahoossa ulkopuolisilta suljettu sähköpostilista ja ollaan tavattu livenäki jo monta kertaa:) Siihen liittyy aina silloin tällöin uusia ihmisiä, joten sinäkin olet erittäin tervetullut, jos haluat! Voin pyytää listan ylläpitäjältä sähköpostiosoitetta (en muista sitä itse), johon voit laittaa hänelle spostia, jos haluaisit liittyä mukaan...?

Mutta nyt pitää mennä syömään appelsiini, ennen kuin lähden pyykkäämään vauvansängyn reunakankaita ja lakanoita:D

Tilli80 ja sintti 36+2

Tässä vielä lista =)

01.9. Maria, 31v, Kolmas lapsi, (P)
02.9. Jennu79, 26v, Esikoinen,
03.9. Outi, Toinen lapsi,
04.9. Mella 34v, Esikoinen
05.9. Elle, 30v, napero nro 1, K-SKS
06.9. Kaza, 29v, Esikoinen, EKKS
06.9. Malin, 25v, Esikoinen, TYKS
07.9. Hanne, 29v, Esikoinen, kättäri
08.9. Tepa, 27v, Esikoinen,
09.9. Rizzu, 28v, Esikoinen, KOS
09.9. Riksu, 21v, Esikoinen
11.9. Anna, 27v, Esikoinen
12.9. Minä:), 22v, Toinen lapsi, SATKS (T)
13.9. Frisse, 29v, Esikoinen, OYS
13.9. Tepa, 28v, kolmas lapsi, HYS
13.9. Tilli80, 25v, Esikoinen, K-SKS (T)
14.9. Pirita, Esikoinen, TYKS
14.9. Kassu, 29v, Esikoinen, TAYS (P)
14.9. Manna66, 39v, Toinen lapsi, KOS
15.9. Eltsu, 22v, esikoinen, SATKS
15.9. Piitsu, 33v, Esikoinen, NKL
15.9. Sissi, 27v, esikoinen, KOS (T)
15.9. tanhu, 23v, Esikoinen
16.9. inana, 22v, Esikoinen
17.9. mamero72
17.9. Nelli, 27v, Esikoinen,
18.9. Jonna_85, OYS
18.9. Myy, 28v, Esikoinen, PHKS (T)
20.9. babe82, 23v, Esikoinen, KOS
20.9. Vivi, 25v, Esikoinen,
20.9. mamma78
20.9. Jenni, 27v, Esikoinen, K-SKS
22.9. KukkisM, 29v, esikoinen, TAYS
22.9. masi, 25v, Esikoinen
23.9. Kikke, 20v, Esikoinen, KAKS
23.9. Summer-82, Toinen lapsi, EKKS
24.9. Fern, 30v, Esikoinen, (P)
24.9. Hanna, 26, Esikoinen, NKL/KOS
24.9. Johanna, Toinen lapsi, K-SKS
24.9. Snoopy, 23v, Toinen lapsi, KOS (T)
25.9. kesä, 23v, Toinen lapsi, KOS (T)
26.9. emma, 24v, Esikoinen, LUS
26.9. Tanja, Esikoinen
28.9. Helen
29.9. Syysmasu, Toinen lapsi
29.9. maaria 31, Kolmas lapsi

hei eikä tuo muovifrotee tuu hoitoalustan päälle, suojaa ns.vahingoilta. Voiko joku muuten laittaa sen listan lasketuista ajoista..
Vakuutuksen olisin ottanut myös tapiolasta, mut ois pitänyt kuulemma ottaa ennen 3kk laskettua aikaa. Myötävät vakuutuksen kun vauva on 2kk.

35+5

siis nyt kyllä tulee kirjotettua monta kertaa peräkkäin,:) mutta tuossa listassa on väärä la,eli se on 17.9.2006
en oo muuten ajatellukkaan et sen voi laittaa myös lakanan alle..onkohan tuota samaista froteeta myyynnissä missään?tietääkö kukaan?

01.9. Maria, 31v, Kolmas lapsi, (P)
02.9. Jennu79, 26v, Esikoinen,
03.9. Outi, Toinen lapsi,
04.9. Mella 34v, Esikoinen
05.9. Elle, 30v, napero nro 1, K-SKS
06.9. Kaza, 29v, Esikoinen, EKKS
06.9. Malin, 25v, Esikoinen, TYKS
07.9. Hanne, 29v, Esikoinen, kättäri
08.9. Tepa, 27v, Esikoinen,
09.9. Rizzu, 28v, Esikoinen, KOS
09.9. Riksu, 21v, Esikoinen
11.9. Anna, 27v, Esikoinen
12.9. Minä:), 22v, Toinen lapsi, SATKS (T)
13.9. Frisse, 29v, Esikoinen, OYS
13.9. Tepa, 28v, kolmas lapsi, HYS
13.9. Tilli80, 25v, Esikoinen, K-SKS (T)
14.9. Pirita, Esikoinen, TYKS
14.9. Kassu, 29v, Esikoinen, TAYS (P)
14.9. Manna66, 39v, Toinen lapsi, KOS
15.9. Eltsu, 22v, esikoinen, SATKS
15.9. Piitsu, 33v, Esikoinen, NKL
15.9. Sissi, 27v, esikoinen, KOS (T)
15.9. tanhu, 23v, Esikoinen
16.9. inana, 22v, Esikoinen
17.9. mamero72
17.9. Nelli, 27v, Esikoinen,
17.9. Jonna_85, OYS
18.9. myy, 28v, Esikoinen, PHKS (T)
20.9. babe82, 23v, Esikoinen, KOS
20.9. Vivi, 25v, Esikoinen,
20.9. mamma78
20.9. Jenni, 27v, Esikoinen, K-SKS
22.9. KukkisM, 29v, esikoinen, TAYS
22.9. masi, 25v, Esikoinen
23.9. Kikke, 20v, Esikoinen, KAKS
23.9. Summer-82, Toinen lapsi, EKKS
24.9. Fern, 30v, Esikoinen, (P)
24.9. Hanna, 26, Esikoinen, NKL/KOS
24.9. Johanna, Toinen lapsi, K-SKS
24.9. Snoopy, 23v, Toinen lapsi, KOS (T)
25.9. kesä, 23v, Toinen lapsi, KOS (T)
26.9. emma, 24v, Esikoinen, LUS
26.9. Tanja, Esikoinen
28.9. Helen
29.9. Syysmasu, Toinen lapsi
29.9. maaria 31, Kolmas lapsi

Moi! Tässä uudestaan lista, johon korjasin Jonna_85 lasketun ajan.
Sitä muovitettua froteeta saa ainakin Eurokankaasta eriväreissä. Ostin itsekin sitä isomman palan pinnasänkyyn.
Raskausarpia on jo ennestään ainaskin mulla. En ole huomannut että uusia olis tullut; ehkä mulla on jo valmiiks niin venähtänyt iho =D
Mekin mietittiin aiemmin sitä vakuutusta, mutta päätettiin sitten olla ottamatta. Ajateltiin ottaa Fenniasta sitten syntymän jälkeen jokin tapaturmavakuutuksen tyyppinen ratkaisu, joka meillä on itsellämmekin.
Ja nyt takaisin pakkaamaan muuttolaatikoita! Tiistaina on seuraava neuvola ja lääkäri. Jännittää!

Ite ajattelin patjan ja lakanan väliin laittaa sen alustan. Kehdossa saa pikkarainen nukkua aluksi. Otatteko käyttöön sen äippäpakkauksen peiton? Jotenkin se tuntuu niin älyttömän paksulta.. on välillä vähän höhlä olo kun miettii näitä babyn pukeutumis ym juttuja, mutta eiköhän kaikki sitte mee vähä niinku luonnostaan..

Mä huomasin muutaman pienen arven ilmestyneen tässä hiljattain tuohon alavatsalle, molemmilla puolilla kolme symmetristä viirua... mutta eipähän noille mitään voi! tämä on elämää!

Tilli80, KIITOS vinkistä! Todella mielelläni ottaisin tuon yahoo osoitteen ja liittyisin Jyväskylän rinkiin. Koko ikäni olen Pirkanmaalla asunut ja nyt kuukauden päivät täällä, joten kaikki kaverit on enemmän kun tervetulleita! Näyttää muuten sulla olevan la päivän aikaisemmin kun mulla. Listalla on muuten mun synnäri vanhalla tiedolla, mutta olkoon :)

Kassu: Oltiinkohan me vuosi sitten elokuussa samalla muutaman päivän reissulla tuolla etelässä? :) Tuo sinun "tarina" ja LA on jotenkin tutun kuuloisia. Jos osuin oikeaan niin onnittelut vauvan johdosta! Kuulin itse vain "juorut" töiden kautta ;) T. M

Heips vaan. Neuvolakuulumisia täältäkin:
Paino oli mennyt edellisestä hieman alaspäin, 630 g/viikko, johtunee varmaan ihan siitä, että turvotus on hieman laskenut helteidenkin hellitettyä eikä enää olla "äidin lihapadoilla" kuten heinäkuussa. Pissa ja protskut normaalit, verenpaine 132/82, mutta kohdunpohjankorkeus oli pysynyt täysin samana kuin viimeksi, vaikka vauva ei ole kiinnittynyt minnekään. Raivotarjonnassa se kuitenkin on ja syke oli 145-150. Sain uuden ajan jo tiistaille ja jos ei sf-käyrä lähde ylöspäin, saan lähetteen äitipolille. Sielläpä voi sitten vinkua sitä synnytystapa-arviotakin... Masukilla sinänsä kaikki hyvin, kun liikkeitä tuntuu lähes koko ajan. Terkkari sanoi, että mulla on aikasta kireät vatsanpeitteet alamahassa, joten pään kiinnittymistä on aika hankala kokeilla käsikopelolla.

Siitä muovitetusta froteesta: patjansuojukseksi minäkin sen laitoin. Se oli juuri äippäpakkauksen pohjan kokoinen. Lisäksi olen ostanut vastaavan mutta isomman palan Ikeasta, se menee aikanaan sit pinnasänkyyn. Ja tosiaan, patjan ja lakanan väliin olen sitä viritellyt.

Raskausarvilta olen toistaiseksi välttynyt, olen rasvaillut masua ahkerasti kosteusvoiteella, johon olen lisännyt muutamia tippoja vauvaöljyä. On hetken hieman tahmainen, mutta aika nopeasti kaikki voide kyllä imeytyy. Uhkana on mulla ehkä, että arvet tulevat tuohon vyötärön sivuille. Nehän voi tulla vaikka viimeisellä viikolla, kun maha yhtäkkiä laskeutuu eri asentoon. Sen sijaan rintoihin tuli arvet jo ehkä rv 10! Ne onkin paisunu jo nyt 1-2 kuppikokoa, saas nähdä kuinka hervottomat ne ovat synnytyksen jälkeen! Juuri eilen ostin Anttilasta edulliset, pehmeät imetysliivit, yritin ostaa kuppikokoa suuremmat kuin normaalisti, saas nähdä, riittävätkö sitten aikanaan.

Onko kukaan alkanut hieroa/venytellä sitä välilihaa? Mun on pitäny, vaan onpa jääny se touhu. Netistä löysin ohjeetkin, miten se tehdään, mutta jotenki olen saamaton. Toivottavasti se ei sitten "kostaannu" synnytyksessä.

Illalla menemme ravintolaan syömään ystävien kanssa, yes! Mukavaa viikonloppua t. Rizzu & Untamo rv 36+6

Joo Jonna_85 tänne vaan tarinoimaan muitten joukkoon! Tässä alkaa tarinointi kiihtyä ku alkaa olla jännät paikat!=)

Mummot laitto tänää yhteistuumin vauvan unikopan valmiiks(äippäpakkauksen loota). Ja laittovat sen froteen myös toho patjansuojukseksi aluslakanan päälle!

Sitte raskausarvista... itelläni alavatsalla on vissii yks viiru ja sit rinnoissa on joitaki viiruja. Lääkäriltä kyselin noista luomista ku miulla hirveesti niitä tullu lisää ni kuuluu kuulemma asiaan, ei hätää.

Sit kyselin lääkäriltä myös tosta välilihan öljyämisestä ku siitä nyt täällä Elleissäki jonkuu verra on ollu juttua, et pitäskö sitä tehä. No tälle lääkärille se oli ainaki aika vieras asia ja sano ettei sitä mitekää oo tutkittu että onko siitä nyt sitte apua vai ei... Sano vaa että ei kai siitä haittaakaa oo, mut ei osannu tosiaa sen kummemmi suositella. En o öljynny enkä öljyä. Ei se kuitenkaan repeämää tai leikkausta estä! Tai en o ainaka mistää sellasta saanu tietooni että se sen tekis...

Hyviä vlopun alkuja kaikille ja jakselkaa!

Moikka!

Laitoin tosiaan viimeksi väärin tuon raskausviikon, viikolla olin etuajassa. Huomasin heti kun olin lähettänyt viestin.
Paljon on ehtinyt reilussa viikossa tapahtua ja paljon oli täälläkin luettavaa. Mulla oli vauvakutsut viime sunnuntaina. Siskoni järjesti. Meitä oli yli kymmenen ja hyviä keskusteluja kirposi kaikesta vauvoihin liittyvästä. Sain sellaisen vaippakakunkin ja paljon ihania vaatteita ym.
Tiistaina 10-vuotispäivänämme vietimme häitämme lähisukulaisten kanssa. Häät järjestettiin viikon varoitus ajalla ja kaikki sujui hienosti. Ei oltu uskallettu aikaisemmin, eikä mitään suurempaa suunnitella, kun on tuo la niin lähellä. Onnea myös Hannelle avioitumisen johdosta! Joku muukin suunnitteli vielä häitä?
Tänään oli neuvola ja siellä kaikki ok. Nyt on sitten vallan viikon välein, saa nähdä montako kertaa ehtii käydä vielä. Selkä väsyy kovasti ja jalat on turvoksissa kuin elefantilla.
Meillä on muuten otettuna vakuutus etukäteen vauvalle veritaksesta, kun joku niistä kyseli. Vertailtiin niitä aikaimme ja tämä vaikutti parhaalta.

Hyvää viikonloppua! Terkuin,
Malin ja piipero 37+2

Moikka pitkästä aikaa kaikille syyskuulaisille!
On tullut taukoa kirjoittelussa mutta nyt kun työt on vihdoin loppu ja netti pelaa uudessa asunnossa voin taas liittyä seuraan. Muuten on kaikki sujunut hyvin mutta vauva on edelleen perätilassa (nyt 35+6) ja tuntuu olevan oikein tyytyväinen oloonsa. Neovolalääkäri oli eilen,ja sain lähetteen ensi viikoksi kättärille jossa ihmettelevät mitä sille tehdään. Toivon tietysti kauheasti että vielä kääntyisi itse! Muuten on vielä kauhean ylhäällä ja painaa päällään kylkiluita, kun ei ole peppu edellä laskeutunutkaan. Että sellaista täälläpäin. Hauskaa viikonloppua kaikille! Kohta voidaan alkaa jännäämään kenen vauva syntyy ensimmäisenä:)

Tere!

Onnea Malinille ja muille avioitumisesta!

Sen froteen aion minäkin laittaa sit patjan ja lakanan väliin (äippäpakkaukseen) ja ostin myöskin Ikeasta isomman froteen pinnistä varten.

Raskausarpia ei ole tullut, pari viirua on takapuolessa, mut ne oli mun mielestä jo ennen raskautta. Oon kuullu, et monilla tulee arvet just viimeisellä viikolla.

Kaza: olen ostanu semmosen öljyn välilihan hierontaa varten jo monta viikkoa sitten, vaan en oo saanu aikaiseksi aloittaa vielä ja saa nähdä jääkö öljy käyttämättä kokonaan! En tiiä onko siitä mitään hyötyä, mut yrittänyttä ei laiteta. Pitäs vaan ryhtyy toimeen. Mistä löysit hierontaohjeet?

Tilli80: sullahan tapahtunut edistystä! Onko sulla ollut paljon suppareita? Mulla oli viimeksi neuvolassa paikat tiukasti kiinni, vaikka vauva ois kyllä tervetullu jo parin viikon päästä...

Hei, pitääkö ne äitiyspakkauksen harsot pestä ennen ekaa käyttökertaa? Melkein kaiken muun ä-pakkauksesta olenkin jo pessyt.

Hyvää viikonloppua!

Sissi 36+0

Niin tosiaan paljon onnea avioliittoon astuneille! =)

Sissi, en oo mitää hierontaohjeita katellu mistää ku en oo tosiaa ite öljyilly enkä aio öljytä. Täällä odotuspalstalla siitä öljyämisestä on vaan ollu jotai juttua. Ja kyselin sit tosiaa lääkäriltä siitä että pitäskö sitä tehä, mut ei neuvonu tekemää. Ei siis kyllä kieltänykkään! Eikä siitä koskaa oo neuvolatätikää mitää puhunu. Aika lailla kait ihan vaan sellane uus "muoti-ilmiö" tai jotai koko juttu. Et kuka öljyää kuka ei.
Niistä harsoista... En oo taas asiantuntija, mut miun sisko ainaki neuvo miuta pesemää ne harsot ja nii meinaan tehäkkii. Kaitpa ne sillä ainaki vähä pehmenee...

Sissi: on mulla kivuttomia suppareita jonku verran ollu, ihan niitä samanlaisia, joita on ollu jo varmaan rv 20 lähtien... Noin muutoin on tosi vetämätön olo ja loikoilen sängyssä miljoona kertaa päivässä:) Mut silleen mitään muita merkkejä ei ole yhtään -eikä toivottavasti tulekaan vielä siihen pariin viikkoon...

Kassu: ilmotan heti, kun se meidän ylläpitäjä ilmottaa spostiosoitteensa. Ehtisit sitten tutustua poppooseen (ainakin sähköpostilistan kautta, jos et sitten livenäkin) ennen kuin muksu tulee:D Ja sitähän ei muuten tiiä, vaikka oltais yhtäaikaa synnärilläkin, kun lasketut ajat on noin lähekkäin!

Mutta nyt syömään...

Tilli80 ja sintti 36+2, joka on tänään heittäytyny varsin liikkuvaiseksi

Yhteistyössä