Syötättekö te tosiaan lapsillenne vain luomua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelensuuresti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse asiassa luin jostain lehdestä (oliskohan ollut Evita...) vähän aikaa sitten, että Suomessa tuotetut tavalliset tomaatit olis puhtaampia kuin esim. Espanjassa tuotettu luomutomaatti, että ei sitäkään sitten aina tiedä, kun ulkomailla luomun kriteeritkin saattaa olla eri kuin Suomessa.

Mä en niitä valmismarinoituja lihoja pysty itse syömään, ne vaan maistuu niin pahoilta, joten en niitä lapsellekaan tarjoa. Ite pystyy hyvin marinoimaan lihaa esim. jogurtilla, valkosipulilla ja hunajalla tai sitten vaan laittaa kunnolla timjamia, rosmariinia yms. broileriileille jos haluaa muun makuista kuin "mautonta" broiskua. Jauhelihana ostan tuoretta kaupan paistijauhelihaa lihatiskiltä, jos ostan.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Kun aloin seuraan tätä palstaa minusta tuntui, etten osaa laittaa edes perunaa oikein :) Tuntu, että kaikkien lapset syö vaan luomu parmesaani bläzöötä..

No et ole ainoa.
Meillä syödään mitä milloinkin.On se sitten teollisesti tuotettu lihapulla tai itse tehty.

Vain luomua, ihan kaikki. Mitä ei saa luomuna niin sitä ei tarvitse, nykyään luomua saa todella hyvin ainakin pääkaupunkiseudulta. Maustamattoman jogurtin kanssa syödään marjoja, hedelmiä tai mysliä. Leivät leivomme itse. Normaalia kotiruokaa, olemme kasvissyöjiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja luomua joo:
Kyllähän sitä viiliä vois ittekki tehdä jos jaksaisi, mutta eiköhän oo paljon parempi antaa sitä kaupan viiliä kuin sitä kaupan jogurttia. Siis jos nyt puhutaan tavallisesta viilistä eikä mistään viiliksistä.

Joo, viiliksiä ei oo ostettu koskaan. Mut eli sä sanot, että kaupan viili, normaali maustamaton viili, on epäterveellistä? Tai siis ainakin, että viilikin pitäs tehdä itse? Miten se tehdään muuten, kun en ole koskaan moisesta kuullut...

Ei, kun tarkoitin että se viili on ihan ok.
Tässä on muuten viilin teko-ohjeet:
http://personal.inet.fi/koti/siv.tapani.hartikainen/reseptit.htm#viili

Itse asiassa luin jostain lehdestä (oliskohan ollut Evita...) vähän aikaa sitten, että Suomessa tuotetut tavalliset tomaatit olis puhtaampia kuin esim. Espanjassa tuotettu luomutomaatti, että ei sitäkään sitten aina tiedä, kun ulkomailla luomun kriteeritkin saattaa olla eri kuin Suomessa.

Mä en niitä valmismarinoituja lihoja pysty itse syömään, ne vaan maistuu niin pahoilta, joten en niitä lapsellekaan tarjoa. Ite pystyy hyvin marinoimaan lihaa esim. jogurtilla, valkosipulilla ja hunajalla tai sitten vaan laittaa kunnolla timjamia, rosmariinia yms. broileriileille jos haluaa muun makuista kuin "mautonta" broiskua. Jauhelihana ostan tuoretta kaupan paistijauhelihaa lihatiskiltä, jos ostan.

Hmm, kun täällä meilläkään ei ole kauppaa, jossa olis lihatiski... Harmi vain. No, löytyyhän tuosta kaupasta luomujauhelihaa, on vaan aika sikahintasta, että...

Katsotaanpa huvikseen jokainen sinne kaappeihin, että mitä luomua sieltä löytyy, kerrotaan se sitten muille :)

Meiltä löytyy porkkanat sekä maito...

Kyllähän sitä viiliä vois ittekki tehdä jos jaksaisi, mutta eiköhän oo paljon parempi antaa sitä kaupan viiliä kuin sitä kaupan jogurttia. Siis jos nyt puhutaan tavallisesta viilistä eikä mistään viiliksistä.

Joo, viiliksiä ei oo ostettu koskaan. Mut eli sä sanot, että kaupan viili, normaali maustamaton viili, on epäterveellistä? Tai siis ainakin, että viilikin pitäs tehdä itse? Miten se tehdään muuten, kun en ole koskaan moisesta kuullut...

Ei, kun tarkoitin että se viili on ihan ok.
Tässä on muuten viilin teko-ohjeet:
http://personal.inet.fi/koti/siv.tapani.hartikainen/reseptit.htm#viili

Ok, katson myöhemmin ajan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Kun aloin seuraan tätä palstaa minusta tuntui, etten osaa laittaa edes perunaa oikein :) Tuntu, että kaikkien lapset syö vaan luomu parmesaani bläzöötä..

No et ole ainoa.
Meillä syödään mitä milloinkin.On se sitten teollisesti tuotettu lihapulla tai itse tehty.

Nii meilläkin, ruskeetakastiketta valkeisiin vehnäjauhoihin paljoon voihin. Sitäkin syödään.

Mie olen vähän sillä kannalla, että on kamalaa, jos ei koskaan saa herkutella - oli sitten lapsi tai aikuinen. Me syödään aina itselaitettua ruokaa - eineksiä ei ollenkaan. Pakaste on täynnä marjoja ja omppuja ja itsetehtyä mehua. Lapset tykkää puurosta, joten jugurttiongelmaa ei ole. Tehdään paljon marjakiisseleitä, vaikka niissä sokeria onkin. Ja herkutellaan jäätelöllä viikonloppuisin ja joskus viikollakin. niin, ja mie rakastan Oivariinia, joten sitä laitetaan leivälle. Miusta on kamalaa, jos elämä on ihan sokeritonta ja suolatonta.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:

No et ole ainoa.

Nii meilläkin, ruskeetakastiketta valkeisiin vehnäjauhoihin paljoon voihin. Sitäkin syödään.

Näillä mennään jatkossakin.

Mulla on jo aikuiset lapset, mutta kotiin pyrin ostamaan luomua, jos vaan mahdollista. Liha ja kananmunat aina luomuna. Jos luomuna ei ole, jätän lihan ja kananmunat ostamatta. Koulussa, töissä, kyläpaikassa ja ravintolassa syödään sitä mitä tarjolla on.

Jugurttien suhteen meillä on syöty rasvatonta maustamatonta laktoositonta. Kuopus ei pidä sokeroiduista jugurteista, joten tuo maustamaton marjoilla ja/tai hedelmillä lisättynä on kuopuksen jugurtti. Nyt, kun ilokseni Valiolta on tullut laktoositonta luomumaitoa, tarkoitus olisi käydä sosialisoimassa systerin jugurttikone ja alkaa tehdä jugurtit itse.

En ole fanaatikko luomun tai lisäaineettomuuden suhteen, mutta kotiin pyrin ostamaan niitä. Syömme sen verran usein kodin ulkopuolella, että lisäaineitakin saamme riittävästi :D

Katsotaanpa huvikseen jokainen sinne kaappeihin, että mitä luomua sieltä löytyy, kerrotaan se sitten muille :)
Jääkaapissa:
- luomuperunoita
- luomuporkkanoita
- luomuporsaan kassleria (leikkele)
- luomunaudan jauhelihaa
- luomukananmunia
- luomumaitoa

Pakastimessa:
- luomunaudan sisäpaistia
- luomunaudan etuselkää
- luomunaudan ulkofilettä
- luomusian kylkeä
- luomupossun sisäfile

Kuivakaapissa:
- luomuruispuurojauho
- luomukaurahiutale
- luomuruishiutale
- luomuquinoa
- luomuvehnäjauho
- luomuspelttijauho
- luomuhunaja
- luomukaakao
- luomuriisi
- luomuspelttipasta
- luomuriisikakku
- luomukookosmaito
- luomurusina
- luomuananas (säilyke)
- luomuoliivit
- luomusipuli

Noi näyttäisi olevan tällä hetkellä luomuja kaapeissa.

Oisko mitään hyvää luomusivua, mistä vois tsekkailla kaikkia tuotteita, ja muutakin tietoa...
http://www.luomu.fi/
http://www.luomuliitto.fi/
http://www.ruohonjuuri.fi/
http://www.punnitse.fi/
http://www.viisitahtea.fi/eat-and-joy/maatilatori/4532-eatandjoy-maatilatori

Tossa nyt muutama.

Yhteistyössä