Synnytysvuodeosastojen vierailuajat koko päivän - liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mami";28116372]Siis jos niitä isovanhempia ei halua sairaalaan, vaan vasta kotiin, niin eikö se pitäisi sanoa silloin heille?? Ei se isovanhempien vierailutunti mikään pakollinen sentään ole..[/QUOTE]

Me siirryttiin koko perheen + mummin kera vierailuhuoneeseen....ei se remmi olis huoneeseenkaan mahtunut.

Itse ihmettelen terveydenhuoltoalan ammattilaisena sitä, että vastasynnyttänyt nainen ei ole millään tavalla verrannollinen muihin potilaisiin. Yleensä sairaalassa potilaalla on oikeus yksityisyyteen ja usean hengen yhteishuoneet saatika yhteissuihkut eivät ole suositeltavia jo pelkän infektioriskin takia.
Silti vastasynnyttänyt äiti vauvoineen laitetaan jopa neljän hengen huoneeseen ja pesuille yhteissuihkuun kaikkien verenvuotojen ja repeämien kanssa eikä kukaan tunnu kyseenalaistavan sitä että esimerkiksi MRSA on ihan oikeasti vaarallinen infektio. Pahimmillaan huoneessa on kymmeniä ihmisiä kun vieralijoitakin lappaa ovesta sisään ja ulos.
Raskaus ei ole sairaus, mutta useimmat vastasynnyttäneet ovat synnytyksen seurauksena toipilaita, eivät suinkaan virkeitä ja hyväkuntoisia.

Eikä epäkohdista sasisi valittaa.. Ehkäpä hyvin suuri osa valituksista on täysin aiheellisia.

Toisekseen meille on tulossa kaksoset, joten todellakin tarvitsen isää alkuun avuksi, jos olen itse hyvin väsynyt. Toinen vaihtoehto on tietysti rimputella koko ajan hoitajaa paikalle :D Mun mies tosin osaa varmasti lähteä pois huoneesta toimenpiteiden ajaksi. Sisko oli synnärillä niin huonossa kunnossa, ettei pystynyt itse nostamaan vauvaa viereen jne. ja hoitaja oli heti syyllistävästi kysynyt, että missä isä oikein on, kun tämä oli lähtenyt syömään kanttiiniin ja oli pitänyt soitella hoitaja apuun.

Joo, mulle olis liikaa. Mulle oli liikaa jo yksi vierustoveri kahden hengen huoneessa. Juu, anteeksi, en ole koskaan sosiaalinen väsyneenä, uupuneena ja uusissa tilanteissa. Ja vaikka tällä vierustoverilla ei omaa vauvaa vierellä ollutkaan niin mun hermoille kävi jo se, että hän näpytteli kännykällä viestejä tuntikaupalla illalla kun mun vaavi nukkui ja olisin itsekin tarvinnut unta palloon...
Että en mä niin innoissani ollut kun hänen miehensä istui seuraa pitämässä päivän. Mutta eivät he kyllä mitenkään yliäänekkäitä olleet, ei siinä mitään. itse vaan siinä tilanteessa olin yliherkkä.

Sama juttu! Ahdistaa jo nyt mennä synnyttämään, ei itse synnytys mutta synnystysvuodeosastoaika! En siedä kotonakaan mitään vieraita jatkuvasti enkä yöääniä, kuorsausta, kännyn näpyttelyä ym. Haluan lepoa, hiljaisuutta ja rauhaa vauvan kanssa. Kyllä se mies ja isovanhemmat ja muut vieraat saavat siellä kotona sitten olla niin paljon kun haluavat! Siinä muutama päivä äidille ja vauvalle kunnon lepoa eikä mitään vieraita ja ylimääräistä ohjelmaa sairaalaan. Sen vielä ymmärtää että vauvat itkee milloin sattuu, mutta mitään ylimääräistä ei tulisi siellä lepohuoneissa olla.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Mäkään en tykkäis noin pitkästä ajasta. Mun eka huonekaveri oli mukava ja se olikin huoneessa jo ennen mua. He asuivat sen verran kauempana, et mies oli käytännössä aina läsnä. Mut oli kohtelias ja avulias. Haki mulle mm ruokaa kun näkivät, et en itse päässyt lounasaikaan ylös sängystä. Mutta olivat vain vuorokauden.
Seuraava huonekaveri oli taas kova puhumaan puhelimeen. Puhui varmaan 2/3 hereilläolostaan jollekin. Juoruili siinä siskonsa baarisekoilut ja haukkui vierailijoidensa tuomat kukkakinput ja vauvalahjat ja hoitajat ja kaikki. Ja lujaan ääneen. Se oli ihan kamalaa. Onneks me muksun kans vaihdettiinkin sit huonetta.

[QUOTE="Vieras";28116380]Te joilla käy sairaalassa mies koko päivän ja muutenkin vieraita kaikilla vierailuajoilla, niin käykö teillä sitten kotona yhtä paljon vieraita pitkin päivää ja onko mies 24/7 kotona, eikö teidän miehet käy töissä ollenkaan? Meinaan kyllä siellä sairaalassa naisen pitäisi pärjätä ilman, että mies on siinä klo 10-20 koko ajan?![/QUOTE]

Monen mies ehkä aloittaa samantien isyysloman, oma mies sattu olemaan kesälomalla silloin. Ja onhan se nyt vähän eri tarvita apua pari päivää synnytyksen jälkeen, kun alapää on suunnilleen kranaatin jäljiltä. Kuin taas sitten viikon-parin päästä kun on synnytyksestä toipunut ja itse jo hyvävointinen... hei, ihan oikeesti :)

Pitäisi pärjätä yksin vai ilman miestä, muiden autettavana? Mä en ainakaan saanut vauvaa edes kantaa ekana päivänä, se ois ollut vaarallista. Mies oli avuksi paljon ja sai samalla luoda heti suhdetta vauvaan ja opetella vauvan hoitoa.

[QUOTE="Vieras";28116380]Te joilla käy sairaalassa mies koko päivän ja muutenkin vieraita kaikilla vierailuajoilla, niin käykö teillä sitten kotona yhtä paljon vieraita pitkin päivää ja onko mies 24/7 kotona, eikö teidän miehet käy töissä ollenkaan? Meinaan kyllä siellä sairaalassa naisen pitäisi pärjätä ilman, että mies on siinä klo 10-20 koko ajan?![/QUOTE]

Entä jos se mies nimenomaan käy töissä? Kaikki ei ole työssä 8-16, tai muutenkaan säännöllisesti. Jos olisi vain parin tunnin vuoro, kaikki isät eivät pääsisi käymään ollenkaan.

Ja juu. Oma mies oli sairaalassa 24/7, ja jäi heti kotiin hoitamaan vauvaa siinä missä minäkin. Esikoisen kohdalla tasan saman verran osattiin sitten pukea ja kylvettää ym. kun kotiin päästiin.

Kyllä mies oli melkein koko isyysloman(3 viikkoa) kotona 24/7. Mä olin vuorokauden synnytyksen jälkeen kokonaan pedissä. Sitten sain katetrin pois ja luvan käydä vessassa, suihkussa vasta kolmantena päivänä, vauvallekin vaihdoin vaipan silloin ekaa kertaa. Vauva oli kuitenkin vierihoidossa ja jouduin aina soittamaan kelloa kun se heräsi että joku tulee nostamaan sen syömään ja vaihtamaan kuiviin, jos ei mies ollut siinä. En olisi tosiaankaan yksinäni pärjännyt.

Mun mies aloitti isyysloman synnytyksen jälkeen. Oli koko päivän sairaalassa. Onneksi mulla oli vain 1/3 ajasta huonekaveri..

[QUOTE="mami";28116392]Aivan, järkeväähän tuo on, mutta ap:n ongelma oli ettei haluaisi isovanhempia sairaalaan ollenkaan. Kyllä silloin pitäisi avata suu eikä syyttää sairaalan vierailukäytäntöjä.[/QUOTE]

Niin en haluaisi omia enkä muidenkaan isovanhempia enkä muutenkaan liikaa vieraita ja yksi tärkeä syy on myös tuo yksi ammattilaisen kirjoittama infektioriski. Synnyttäjä ei ole sairas, mutta toipilas kylläkin ja näin ollen vastasynnyttäneellä pitäisi olla oikeus sairaalatasoiseen hygieenisyyteen, yksityisyyteen ja lepoon!

No just tää! Mun vieruskaverille selitettiin ihan samanlaisia juttuja, mieheni ei ollut paikalla silloin. Olisin poistunut huoneesta, ellen olisi ollut huonossa kunnossa itse. Kun halusin kysyä peräpukamista, pyysin kätilöä, että haluan jutella kahden kesken.
Mun mielestä just toi on törkeää, ei mitään yksiyisyyden suojaa. Kaikki jutut vaan tiskiin ja kaikkien kuullen.

Jyväskylässä ainakin silloin kun itse viimeksi olin, hoitaja pyysi puolisoita sekä vieraita poistumaan huoneesta jos oli jotain privaatimpaa keskustelunaihetta.

Olen kummassakin synnytyksessä joutunut kiireelliseen sektioon ja on ollut onni että huoneessa on saanut isä olla vapaasti ja vierailijoidenkaan suhteen ei ollut kauhean tiukka linjaus. Varsinkin sekä miehestäni että äidistäni oli korvaamaton apu kun en alkuun saanut nousta sängystä ja myöhemmin taas liikkuminen oli hankalaa sektiohaavan vuoksi.

Ja tottakai ystävällisesti tiedustelin vierustoveriltani, että onko vierailijoista häirötä. Ei kuulemma ollut ja yhtälailla heidänkin luonaan vieraili ystäviä ja sukulaisia. Kun itse on joustava, niin toisetkin joustavat helpommin tarvittaessa :)

Kuopuksen synyttyä esikoinen oli mummulla ja papalla hoidossa ja kävi pari kertaa nopeasti katsomassa vauvaa. Näin mies pystyi paremmin olemaan apunani ja esikoinen sai viettää laatuaikaa isovanhempiensa hemmottelemana.

• Tykkää
Reactions: Porho
[QUOTE="Vieras";28116432]Niin en haluaisi omia enkä muidenkaan isovanhempia enkä muutenkaan liikaa vieraita ja yksi tärkeä syy on myös tuo yksi ammattilaisen kirjoittama infektioriski. Synnyttäjä ei ole sairas, mutta toipilas kylläkin ja näin ollen vastasynnyttäneellä pitäisi olla oikeus sairaalatasoiseen hygieenisyyteen, yksityisyyteen ja lepoon![/QUOTE]

Nojaa, en mä tiedä pieneneekö se infektioriski jos isä on sairaalassa 6 tunnin sijaan vain 3 tuntia.

Vierailijoiden määrää sit taas on tyksissä rajoitettu nimenomaan, että vain isovanhemmat saa vierailla tunnin ajan päivässä. Siellä ei tod. ramppaa koko sukua miten sattuu. Se tunti ei ole paljon, jos ei tunnin aikaa kestä mitenkäänpäin siellä verhojen takana niin sit kyllä sietää mennä vähän itseensä jo...

[QUOTE="vieras";28116452]Nojaa, en mä tiedä pieneneekö se infektioriski jos isä on sairaalassa 6 tunnin sijaan vain 3 tuntia.

Vierailijoiden määrää sit taas on tyksissä rajoitettu nimenomaan, että vain isovanhemmat saa vierailla tunnin ajan päivässä. Siellä ei tod. ramppaa koko sukua miten sattuu. Se tunti ei ole paljon, jos ei tunnin aikaa kestä mitenkäänpäin siellä verhojen takana niin sit kyllä sietää mennä vähän itseensä jo...[/QUOTE]

No edelleenkään en ymmärrä sitä, että toipilaalla ja synnytyksestä kipeällä äidillä ja vauvalla ei ole oikeutta yksityisyyteen ja rauhaan vaan vieraiden ehdoilla mennään tuollaisessa tilanteessa. Itse olin viimeksi niin kipeä ja oikeasti niin sairas synnytyskomplikaatoista, että sellaisessa tilassa jaksoi juuri ja juuri vauvan pitää vierellä. Onneksi siirrettiin yksityishuoneeseen ettei toipuminen viivästynyt univelan ja vieraiden ym. häiriöiden takia.

[QUOTE="Vieras";28115940]Asenne ehkä myös ratkaisee, mutta jos vastasynnyttäneen äiti on niinkin hyväkuntoinen, että jaksaa miehen ja muiden vierailut koko päivän, niin varmasti jaksaa mennä vieraidensa kanssa yleisiin tiloihin ettei häiritse niitä, jotka oikeasti tarvitsevat lepoa ja rauhaa. Se on kuitenkin sairaala, jonka tarkoitus on antaa lepoa ja rauhaa sitä tarvitseville ja niiden ehdoilla siellä pitäisi mennä eikä vierailuaikojen. Onko tosiaan muissakin sairaaloissa noin pitkät vierailuajat?[/QUOTE]

Sain esikoiseni 01/12 TAYS:issä ja huonekaverin mies+lapset (n. 5 ja 9 v) kävivät joka päivä tietysti, niinkuin oma miehenikin. Mieheni kanssa lähinnä maattiin sängyssä vierekkäin ja ihailtiin Nyyttiä, siis kun mies pääsi töistä tulemamaan (klo 16-19). Toisin oli naapuri.
Jopa osaston lääkäri puuttuin toimintaan; lapsista toinen, ehkä 5v tyttö kurkki verhon takana kun imetin. Sanoin huonekaverille, että olen aika noviisi tässä imetysasiassa ja vähän ujo, että jos vaan sopisi niin kun vedän verhot sänkyni eteen, niin kukaan ei tulisi sänkyni viereen tms.
Vähän oli alaston olo siinä tissi paljaana. Ja juu lupasi että tytöt pysyy verhon toisella puolella, mitä vielä. Siinä sitten hoitaja tarkisti jälkivuodon ja imetyksen kahden uteliaan silmäparin tuijottaessa verhon raossa.
Silloin jopa viilityyni-kätilö hermostui. Käski koko konkkaronkan ulkopuolelle. Inhottavaa, vaikka toki lapsista mielenkiintoista. Tälle kaksospoikien äidille piti tulla lääkärin sanomaan, että vierailut tästä lähin vierastilassa; oli kuulemma jo kerran samasta syystä vaihdettu toiseen huoneeseen tämä äiti.
Se helpotus kun kotiin pääsi... HUOH.

Onneksi minä olen saanut jokaisen kolmen synnytyksen jälkeen oman huoneen vauvani kanssa. On ollut mahdollisuus kun on ollut rauhallista. Itse olen ollut niin kipeä synnytsten jälkeen ja värkki vuotanut järkyttävästi ja selkä ollut jumissa ja jo makaaminen tehnyt kipeää, samoin maidon nousut ym. mieliala ollut itkunsekainen ja välillä tajuttoman onnellinen. Ihan on ollut oman perheen läsnäolokin ihan tarpeeksi!

Voisi noita aikoja ehkä jieman rajoittaa. Olisi vaikka aamu ja ilta-ajat, ja päivällä muutaman tunnin rauha.
Onneksi päästiin perhehuoneeseen, että sai rauhassa levätä ja tutustua uuteen ihmiseen.

Muistan itsekin, miten ensisynnyttäjänä tuntui niin tärkeältä, että mies oli siellä sairaalassa päivät pitkät, ja toisten isommat lapset muka jotenkin häiritsivät. Nyt kun seuraava lapsi on tulossa, olen asennoitunut ihan toisin. Tärkeintä on vauvan terveys, toiseksi tärkeintä että esikoinen saa minulta riittävästi syliä myös sairaala-aikana, sitten tulevat miehen ja minun fiilistelyt. Jos olen kipeä, henkilökunta on siellä auttaakseen.

[QUOTE="vieras";28116383]Paistaa vähän taas sellainen minäminäminä-meininki. Kun kaikilla muilla ei ole noin. Itse et halua mitään vieraita ja mieskin saa tulla vaan iltaisin, toisilla ei ole näin. Kaikkien isät ei voi aloittaa isyyslomaa heti vauvan tultua. Toiset oikeasti tarvitsee sitä apua paljon enemmän synnytyksen jälkeen, kuin esim. kotona viikon päästä.[/QUOTE]

Minä-minä? Tästä sitten taas paistaa sellainen meininki, että synnytyksestä pitäisi toipua heti siellä synnytyssalissa ennen kuin siirretään vuodeosastolle. Jos synnytys on ollut normaali, niin ehkä sitten jaksaakin paremmin nauttia vauvasta ja levätä vierailuaikojen jälkeen, mutta itse viimeksi olin niin kipeä ja oikeasti sairas, että lääkäri kielsi mm. puhelimen ja kaiken muun ylimääräisen eli täyslevon. Kyllä siinä tilanteessa pitäisi saada oikeus levätä ja toipua rauhassa, onhan kyseessä sairaala.

Mua ei ole muiden vieraat häirinneet, mutta se otti päähän, kun appiukko ei noudattanut vierailuaikaa, vaan pamautti paikalle vierailuajan ulkopuolella kesken imetyksen. Vierailijoita enemmän on häirinnyt se, ettei öisin saa nukkua. Viimeksikin yöhoitaja alkoi opettaa imettämistä vieruskaverilleni (joo, samat asiat oli käyty läpi jo pari kertaa päivällä) kolmelta yöllä. Olisin halunnut nukkua, kun edellisen yön synnytin.

[QUOTE="Vieras";28116634]Minä-minä? Tästä sitten taas paistaa sellainen meininki, että synnytyksestä pitäisi toipua heti siellä synnytyssalissa ennen kuin siirretään vuodeosastolle. Jos synnytys on ollut normaali, niin ehkä sitten jaksaakin paremmin nauttia vauvasta ja levätä vierailuaikojen jälkeen, mutta itse viimeksi olin niin kipeä ja oikeasti sairas, että lääkäri kielsi mm. puhelimen ja kaiken muun ylimääräisen eli täyslevon. Kyllä siinä tilanteessa pitäisi saada oikeus levätä ja toipua rauhassa, onhan kyseessä sairaala.[/QUOTE]

No kuule ei paista. Kuka estää sua lepäämästä siellä verhojen takana? jos et kestä esim. naapurin tekstiviestin näpyttelyä, niin ota korvatulpat mukaan. Jessus mitä valitusta ja vininää. Siellä sängynpohjalla saa maatta just niin paljon kun lystää, se että verhon takana oleva uunituore isä haittaa on ihan vaan sun korvien välissä. Vai missä ihmeessä te asutte, kun sairaaloissa vierailee niin karseita miehiä että ne teidän lepoa noin häiritsee? Mun mies lähinnä makoili sängyssä mun vierellä ja haki mulle syötävää tms, niin teki muittenkin miehet. Mutta ainahan on näitä ihmisiä kun muut ei saisi helvata hengittääkkään tai tulee niin paha mieli ja häiriintyy ja plaaplaaplaa.

isot lapset mun ed liitosta olivat numero nelosen syntyessä oman isänsä luona kesälomaa viettämässä.. juttelin heti osastolle päästyäni omahoitajan kanssa, että isot lapset tulisivat muuten tutustumaan pikkuveikkaan, mutta ovat omalla isällään ja eivät pääse jos isi ei kuskaa.. omahitaja otti selvää ja sanoi, että myös isojen isä voi tulla jos tulee isovanhempien tunnilla.. synnytin siis taysissa,, huonekaverin mies oli liki koko ajan siinä huoneessa, ei haitannut minua, meillä oli kolmisin ja nelisin mielenkiintoiset keskustelut

Mä ymmärrän kyllä oikein hyvin, ettei kaikki oikein tykkää tuosta kymmenen tunnin vierailuoikeudesta isälle ja sisaruksille. Isä nyt ehkä vielä menis, mutta pitääkö niitä sisaruksia pitää siellä tuntitolkulla? Jotenkin vaan tuntui hassulta, kun tuli tämä rajoitus että vain isovanhemmat saavat tulla oman perheen ulkopuolelta katsomaan. Moni meistä tyksiläisistä myös synnyttää Tyksissä. Ja musta oli ainakin ihanaa, kun työkaverit pääsi piipahtamaan hetkeksi (ja tuomaan lahjoja :p ).

Viimeksi kun itse yritin mennä työkaveria katsomaan ja viemään pientä pakettia, mut käännytettiin pois. Samaan aikaan pitkin synnärin käytäviä juoksi pieniä lapsia melskaten ja möykäten, availivat huoneiden ovia, leikkivät ilmeisesti piilosta. Kysyn vaan, että kummasta mahtoi enemmän olla synnyttäneille äideille haittaa: siitä, että kakarat juoksenteli siellä täällä metelöimässä vai siitä, että olisin piipahtanut viideksi minuutiksi viemään lahjan ja katsomaan vauvaa? Mä saan ääneni laskettua ihan kuiskaustasolle kyllä, mä olisin ollut ihan hajuton ja näkymätön siellä, valkoiset työvaatteet päällä mua ei muut äidit olis välttämättä edes tunnistanut osastolle kuulumattomaksi. Ei se mitään, me siirrettiin treffit sitten hissiaulaan, mutta jos on tarkoitus antaa äitien levätä, niin sitten kyllä pitäis puuttua siihen omaisten metelöintiinkin.

Muutenkin mä poistaisin sen, että vain isovanhemmat saavat tulla. Yhtä hyvin se voisi olla että 2-4 vierasta per ilta, ihan sama oliko isovanhemmat vai ystäviä. Kaikilla kun ei ole niitä omia vanhempia lähettyvillä.

[QUOTE="vieras";28116646]No kuule ei paista. Kuka estää sua lepäämästä siellä verhojen takana? jos et kestä esim. naapurin tekstiviestin näpyttelyä, niin ota korvatulpat mukaan. Jessus mitä valitusta ja vininää. Siellä sängynpohjalla saa maatta just niin paljon kun lystää, se että verhon takana oleva uunituore isä haittaa on ihan vaan sun korvien välissä. Vai missä ihmeessä te asutte, kun sairaaloissa vierailee niin karseita miehiä että ne teidän lepoa noin häiritsee? Mun mies lähinnä makoili sängyssä mun vierellä ja haki mulle syötävää tms, niin teki muittenkin miehet. Mutta ainahan on näitä ihmisiä kun muut ei saisi helvata hengittääkkään tai tulee niin paha mieli ja häiriintyy ja plaaplaaplaa.[/QUOTE]

Edelleenkin se on sairaala eikö mikään yleinen lepokoti. Itse et ole tainnut olla koskaan todellakaan niin sairas, että olisit tarvinnut täyslepoa ja sairaanhoitoa?

[QUOTE="Vieras";28116676]Edelleenkin se on sairaala eikö mikään yleinen lepokoti. Itse et ole tainnut olla koskaan todellakaan niin sairas, että olisit tarvinnut täyslepoa ja sairaanhoitoa?[/QUOTE]

Niin. Ei se sektiokaan mikään pieni leikkaus ole.

Yhteistyössä