Synnytysvuodeosastojen vierailuajat koko päivän - liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";28115940]Asenne ehkä myös ratkaisee, mutta jos vastasynnyttäneen äiti on niinkin hyväkuntoinen, että jaksaa miehen ja muiden vierailut koko päivän, niin varmasti jaksaa mennä vieraidensa kanssa yleisiin tiloihin ettei häiritse niitä, jotka oikeasti tarvitsevat lepoa ja rauhaa. Se on kuitenkin sairaala, jonka tarkoitus on antaa lepoa ja rauhaa sitä tarvitseville ja niiden ehdoilla siellä pitäisi mennä eikä vierailuaikojen. Onko tosiaan muissakin sairaaloissa noin pitkät vierailuajat?[/QUOTE]

No kuka sitten kokee oman miehen läsnäolon vierailuna, kuka ei.... Mulla kyllä kesti 5 minuuttia nousta sängyssä pystyasentoon kun alapää oli silvottu ja kävellyt en ekaan päivään tai olisin pyörtynyt :/ Mun mies ainakin oli ihan jo pelkästään apuna, auttoi mut vessaan, vaihtoi vauvalle vaippaa, myöhemmin vahti vauvaa jotta sain käydä ihan kaikessa rauhassa suihkussa (miettimättä onko toi kiljuna mun vaavin). Tyksissä ainakin on ne hoitajat kumminkin vähän kiireisiä, etenkin kun silloin kesällä moni synnyttäjä oli ihan käytäväpaikalla (ehkä siksikin en oikein näe syytä valittaa mun huonepaikastani) :)

Lepoa ja rauhaa ei kuitenkaan välttämättä tarkoita täydellistä yksityisyyttä ja hiljaisuutta, valitettavasti. Jos joku on OIKEIN huonossa kunnossa niin hänet sijoitettaneen niin rauhalliseen soppiin kuin mahdollista, me muut perusterveet ja ns. normisti synnyttäneet ehkä kuitenkin kestämme sen että vieruskaverilla on mies apuna ja seurana siellä verhon takana :) Synnytyksen jälkeen toki on normaalia olla väsynyt jne, mutta ei ne synnyttäneet mitään syöpäsairaita silti ole.

Oulussa ollaan muutettu vierailuaikoja koko ajan järkevämmiksi. synnyttäneiden äitien toiveesta. Nykyään muistaakseni muutaman tunnin ajan iltapäivästä/alkuillasta saa olla isä ja sisaraukset. Isovanhempien vierailuja ei enää ollenkaan. Olen kyllä itse ollut tyytyväinen tuosta järjestelystä. Mikään ei ole niin raivostuttavaa, kun vasta synnyttäneenä yrittää levähtää ja päästä taas elämän syrjästä kiinni ja samaan aikaan koko ajan huonekavereiden lapset ramppaa ja juoksee pitkin huoneita ja käytäviä. sairaala on ihan nimensä mukaan paikka, jossa pitää pystyä toipumaan tässä tapauksessa synnytyksestä.

No kuulostaa pitkiltä kyllä! Itse synnytin muutama vuosi sitten OYS:ssa pahimman sikainfluenssan aikaan, ja vierailla sai VAIN lapsen isä VAIN puolitoista tuntia..se taas oli ihan liian vähän. Tuo taas kuulostaa minustakin liian paljolta, ainakin jos siinä koko ajan joku vieras pyörisi ja pitäisi meteliä...

Mua muuten nauratti kun mulle kävi fysioterapeutti pitämässä jonkun esitelmän oikeen muovisen lantiomallin kanssa kolmannen asteen repeämästä joka mulla oli ja koko sen ajan siellä verhon takana oli huonekaveri ja sen mies. Siinä sitten keskusteltiin mun sulkijalihaksista ja emättimen tikeistä ja pidätyskyvystä ja ne oli ihan hiljaa siellä verhon takana molemmat. Olin siinä ovipaikalla niin ehkä se mies ei enää kehdannu poistua sieltä, mutta mun mielestä sen fyssarin olis pitänyt pyytää sitä miestä poistumaan, koska me keskusteltiin hyvin yksityiskohtaisesti mun synnytyksestä ja diagnooseista. Mulle joskus Acutassa sanottiin että omainen ei voi tulla sinne tarkkailuun, koska siellä on vain verhot sänkyjen välissä ja omaisen läsnäolo rikkoo muiden potilaiden yksityisyyden suojaa. Myöskin paikoissa joissa olen itse ollut töissä omaiset pyydetään aina poistumaan kiertojen ja toimenpiteiden ajaksi.

Jestas :O Mä olisin kyllä keskeyttänyt sen ja vaatinut keskustelun käymistä jossain privaatissa tilassa. Kyllä siellä nyt joku toimenpide-, vastaanotto- tai muu huone on vapaana jossain vaiheessa jonkin aikaa.

Olen kai melkoinen hajuherne, mutta en suostuisi moiseen vaikka huoneessa olisi vain muita synnyttäneitä äitejä. Potilaan asiat kuuluu vain potilaalle ja hoitohenkilökunnalle.

Olen siis synnyttänyt ainokaiseni maassa, jossa yksityisyys on peruskauraa, eikä potilaita kohdella kuin jotain aivotonta lammaslaumaa. Minäkin toivoisin suomeen mahdollisuutta saada rahalla ekstraa, esim. juurikin potilashotellista perhehuoneen. Mutta eihän se täällä koskaan tule onnistumaan.

Joensuussa huoneeseen saa tulla vain mies ja lapset, muut tavataan päiväsalissa. Jos muita saa enää tullakkaan, pari viikkoa sitten en nähnyt yhtään ylimääräistä siellä käyvän. Musta hyvä järjestely.

Minä en antanut miehen edes tulla sen kummemmin käymään, halusivat kuitenkin pojan kanssa yllättää ja mentiin sitten sohville aulaan istumaan. En tykkää edes rollata puhelimessa muiden kuullen niin vastasin vain kun pakko tai menin muualle soittamaan. Eka reissulla tosiaan ärsytti se porukan paljous siellä huoneessa, imetys ei onnistunut eikä asiaa auttanut ylimääräiset silmät ja korvat.

Nyt olin toisen yön yksin 4 hengen huoneessa , eka yönä oli yksi kaveri. Toka reissullakin oli vain yksi kaveri. Eka reissulla huone täynnä ensisynnyttäjia ja meno sen mukainen...

Älkää nyt viitsikö! EI ole liikaa! Eikö sieltä vasta poistettu muiden kuin lähimpien perheenjäsenten vierailuoikeus? Ennen kuka vaan tuttava pääsi katsomaan vierailuaikana. Itsekin olen kaverin pyynnöstä käynyt sairaalassa häntä ja vauvaa katsomassa. Samoin mulla kävi pari ystävää vierailulla.

Jos isovanhemmat saa vierailla yhden tunnin päivässä, se ei ole liikaa. Isän pitäisi olla yhtä läheinen vauvalle kuin äidin. Miten se onnistuu, jos isä ei saa olla vauvaa katsomassa? Sisarusten vierailua voisi periaatteessa rajoittaa, mutta käytännössä voi olla hankalaa. Pitäisi sitä varten hankkia isommille hoitaja, että isä pääsee katsomaan uutta vauvaa?

isät ja sisarukset saavat vierailla huoneessa klo 08-21 välisenä aikana ja isovanhemmat klo 17-19 vierailuhuoneessa/käytävällä.

Kolmesti täällä synnyttänyt ja koskaan ei ole vieruskavereilla tai itsellä perhettä hengannut koko päivää, edes ne isät. Parhaan päiväajan tai illan tms, mut ei koko päivää. Kaikki äidit on poikkeuksetta halunneet myös nukkua ja lepäillä jossain vaiheessa päivää.

Ne isukitkin on jotenkin niin hellyttävän myötätuntoisia kaikkia synnyttäneitä kohtaan, ettei ole ollut ongelmia pyytää hetkeksi poistumaan.

[QUOTE="bebe";28115962]No kuka sitten kokee oman miehen läsnäolon vierailuna, kuka ei.... Mulla kyllä kesti 5 minuuttia nousta sängyssä pystyasentoon kun alapää oli silvottu ja kävellyt en ekaan päivään tai olisin pyörtynyt :/ Mun mies ainakin oli ihan jo pelkästään apuna, auttoi mut vessaan, vaihtoi vauvalle vaippaa, myöhemmin vahti vauvaa jotta sain käydä ihan kaikessa rauhassa suihkussa (miettimättä onko toi kiljuna mun vaavin). Tyksissä ainakin on ne hoitajat kumminkin vähän kiireisiä, etenkin kun silloin kesällä moni synnyttäjä oli ihan käytäväpaikalla (ehkä siksikin en oikein näe syytä valittaa mun huonepaikastani) :)

Lepoa ja rauhaa ei kuitenkaan välttämättä tarkoita täydellistä yksityisyyttä ja hiljaisuutta, valitettavasti. Jos joku on OIKEIN huonossa kunnossa niin hänet sijoitettaneen niin rauhalliseen soppiin kuin mahdollista, me muut perusterveet ja ns. normisti synnyttäneet ehkä kuitenkin kestämme sen että vieruskaverilla on mies apuna ja seurana siellä verhon takana :) Synnytyksen jälkeen toki on normaalia olla väsynyt jne, mutta ei ne synnyttäneet mitään syöpäsairaita silti ole.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Mulla myös on mies ollut tukena ja apuna yhden normaalin synnytyksen ja kahden sektion jälkeen. Myös lapset ovat käyneet katsomassa joka päivä n. parin tunnin ajan. Viimeksi huonekaverille oli tehty hätäsektio ja oli tosi huonossa kunnossa. Hoitajat mittasivat hänen verenpainettaan yölläkin tunnin välein plus muu hoito mitä hän tarvitsi. Ja vauvat huutaa. Sairaalaan kannattaa mennä sillä asenteella, että nukkuu sitten kotona sen jälkeen. ;)

Olen siis synnyttänyt ainokaiseni maassa, jossa yksityisyys on peruskauraa, eikä potilaita kohdella kuin jotain aivotonta lammaslaumaa. Minäkin toivoisin suomeen mahdollisuutta saada rahalla ekstraa, esim. juurikin potilashotellista perhehuoneen. Mutta eihän se täällä koskaan tule onnistumaan.
Taysin vieressä on ihan uusi potilashotelli, mutta en tiedä sen toiminnasta sen enempää ja se ei taida toistaiseksi ottaa synnyttäjiä asiakkaiksi.

Niin ja siis ei ole ollut mieskään koko päivää, mutta kyllä on ollut useita tunteja kerrallaan ja tosi varovasti aina koputtanut oveen kun on tullut ja mielestäni muutenkin käyttäytynyt hyvin muita kohtaan. Poistunut pyytämättä huoneesta kun huonekaverille tulee hoitaja tekemään jotain yms...

No kuulostaa pitkiltä kyllä! Itse synnytin muutama vuosi sitten OYS:ssa pahimman sikainfluenssan aikaan, ja vierailla sai VAIN lapsen isä VAIN puolitoista tuntia..se taas oli ihan liian vähän. Tuo taas kuulostaa minustakin liian paljolta, ainakin jos siinä koko ajan joku vieras pyörisi ja pitäisi meteliä...

Minusta tuo on jo isän oikeuksien polkemista. Lapsen isä EI ole vieras!

• Tykkää
Reactions: Porho
On se järkevää että rajoitetaan. Kättärillä mies ja sisärukset saivat olla rajatta, muut 2h ajan illalla. Ja mielellään päivähuoneessa. Mulla oli vieraita sillon kun ei ollu huonekaveria ja huonekaverilla oli huoneessa käymässä muutama vieras. Istuvat verhon takana hipihiljaa ja juttelivat kuiskaten. Ajattelivat siis muitakin huoneessa olijoita. Mies oli paikalla paljon auttamassa mua. Hoiti vauvaa kun ravasin haavahoidoissa ja suihkussa ja muutenkin opetteli asioita+piti seuraa. Kanto ruokaa sänkyyn kun vauva roikku tauotta tississä tai huus pää punasena.
Itekin kävin siskoa ja vauvaa kattomassa huonessa asti. Silleen nopsaa ja hiljaa. Ja samaa mieltä tuosta että isä ei ole vieras eikä lasketa siihen joukkoon.

Oulussa on tosiaan rajoitettu vierailut niin, että isä ja sisarukset saavat käydä muistaakseni pari tuntia arkisin alkuillasta ja lauantaisin kahteen otteeseen tunti-kaksi. Isovanhemmat eivät saa tulla.

Meillä oli onneksemme perhehuone, mutta en kuullut muiden äitien pahemmin valittavan vierailuaikojen lyhyydestä. Olen samaa mieltä siitä, että isän kuuluisi saada olla pidemmästi vastasyntyneen ja äidin kanssa kuin se pari tuntia, mutta toisaalta osasto pysyy noilla vierailuajoilla rauhallisena suurimman osan päivää, mikä taas on synnyttäneiden kannalta varmasti parempi. Niin kauan kuin ne äidit on kuin sillitpurkissa vauvoineen kolmen tai useamman hengen huoneissa, ei minusta ole mitään järkeä antaa niiden isien (ja sisarusten) häärätä siellä aamusta iltaan. Ei vaikka se itsestänikin oli kivaa, mutta jos olisin ollut 3 hengen huoneessa niin olisin mieluummin valinnut lyhyet vierailuajat kuin sen että niiden muidenkin miehet olisivat siellä huoneessa milloin sattuu.

Niin kauan kuin ne äidit on kuin sillitpurkissa vauvoineen kolmen tai useamman hengen huoneissa, ei minusta ole mitään järkeä antaa niiden isien (ja sisarusten) häärätä siellä aamusta iltaan. Ei vaikka se itsestänikin oli kivaa, mutta jos olisin ollut 3 hengen huoneessa niin olisin mieluummin valinnut lyhyet vierailuajat kuin sen että niiden muidenkin miehet olisivat siellä huoneessa milloin sattuu.

Jos ei se mies siinä pyöri niin pyörii hoitaja. Ei niiden äitien avuntarve siitä vähene, että miehiä ei päästetä auttamaan. Hoitajia saadaan palkata sen jälkeen kyllä lisää, jos miehet ajetaan pois.

[QUOTE="Hoitsu";28116284]Jos ei se mies siinä pyöri niin pyörii hoitaja. Ei niiden äitien avuntarve siitä vähene, että miehiä ei päästetä auttamaan. Hoitajia saadaan palkata sen jälkeen kyllä lisää, jos miehet ajetaan pois.[/QUOTE]

No mulle tuli ihan sama mieleen... ainakin itse tarvitsin sitä apua kerta olin fyysisesti aika heikossa hapessa pari vuorokautta synnytyksen jälkeen.. että onko sen sit väliä hääriikö siinä verhon takana hoitaja vai äidin mies.. Siis, mulle ainakaan mies ei ollut pelkkä viihdyttäjä, vaikka joku tuolla meinasi että isejä käy vain niillä äideillä jotka jaksaa heitä koko päivän kestittää (?) :D

Ja ainakin mun (pienen) kokemuksen mukaan isät oli aika varpahillaan siellä huoneissa, kyllä ne kaakattajat oli ihan niitä äitejä sit jos oli :P

Tosi hyvä, jos nyt on oikeasti laitettu jotain rajoitteita vierailuihin! Itse olen synnyttänyt Naistenklinikalla kaksi kertaa ja siellä ei ollut (silloin?) mitään rajoituksia. Ekalla kerralla oli vain yksi huonekaveri, mutta hänellä oli vieraita aamusta iltaan. Mies kävi vain pari tuntia illasta ja vauvakin oli kansliassa hoidossa (äiti oli vähän heikossa kunnossa synnytyksen jälkeen), mutta 2-8 vierasta oli huoneessa aamusta iltaan. Vasta neljäntenä päivänä oli hoitaja, jolla oli kanttia ajaa porukka käytävään. Kyllä mua häiritsi ne vieraat! Mun mielestä isä saa olla mukana aamusta iltaan, mutta muilla vierailla tulee olla vierailuajat. Toisella kerralla mies ja esikoinen kävivät yhden päivän aikana pari kertaa sairaalassa, mutta molemmilla kerroilla siirryimme aulaan, jotta 3-vuotias ei häiritse muita. Silloin oli muutenkin huoneessa paljon rauhallisempi tunnelma, vaikka meitä oli siellä 4 äitiä!

Mua muuten nauratti kun mulle kävi fysioterapeutti pitämässä jonkun esitelmän oikeen muovisen lantiomallin kanssa kolmannen asteen repeämästä joka mulla oli ja koko sen ajan siellä verhon takana oli huonekaveri ja sen mies. Siinä sitten keskusteltiin mun sulkijalihaksista ja emättimen tikeistä ja pidätyskyvystä ja ne oli ihan hiljaa siellä verhon takana molemmat. Olin siinä ovipaikalla niin ehkä se mies ei enää kehdannu poistua sieltä, mutta mun mielestä sen fyssarin olis pitänyt pyytää sitä miestä poistumaan, koska me keskusteltiin hyvin yksityiskohtaisesti mun synnytyksestä ja diagnooseista. Mulle joskus Acutassa sanottiin että omainen ei voi tulla sinne tarkkailuun, koska siellä on vain verhot sänkyjen välissä ja omaisen läsnäolo rikkoo muiden potilaiden yksityisyyden suojaa. Myöskin paikoissa joissa olen itse ollut töissä omaiset pyydetään aina poistumaan kiertojen ja toimenpiteiden ajaksi.

No just tää! Mun vieruskaverille selitettiin ihan samanlaisia juttuja, mieheni ei ollut paikalla silloin. Olisin poistunut huoneesta, ellen olisi ollut huonossa kunnossa itse. Kun halusin kysyä peräpukamista, pyysin kätilöä, että haluan jutella kahden kesken.
Mun mielestä just toi on törkeää, ei mitään yksiyisyyden suojaa. Kaikki jutut vaan tiskiin ja kaikkien kuullen.

Minä olin niin kipeä synnytyksen jäljiltä, että en voinut vauvaani juuri hoitaa. Siksi oli aivan ihanaa, että mieheni sai olla paikalla aamusta iltaan. Tuskin hän oikeasti ketään häiritsi, mutta auttoi minua ja piti huolta vauvasta. Toki ymmärrän sen, että ei ole ollenkaan mukavaa, jos sisarukset huoneessa pyörivät ja mekastavat aamusta iltaan, mutta mies nyt on mielestäni eri asia. Ja vaikka itse voinkin tosi huonosti, ei minua kyllä häirinnyt naapurin isovanhemmat, vaikka sen tunnin verran siellä viettivät aikaa. Verhot vaan kiinni, niin ihan riittävän rauhassa sai olla.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";28116149]Minusta tuo on jo isän oikeuksien polkemista. Lapsen isä EI ole vieras![/QUOTE]

On se isä sairaalan vieras ja niille muille huoneessa oleville vieras! Kyllä se isä ja muutkin vieraat saavat siellä kotona sitten olla vauvan ja äidin kanssa! Sairaalan synnytysVUODEosasto on ensisijaisesti synnyttäneen ja vastasyntyneen lepopaikka ja sen vuoksi pitäisi kaikkien ymmärtää, että kyseessä on herkkä lapsivuodeaika! Vaikka vierailuaika on pitkä klo 10-20, niin vähän tilannetajua pitää vieraillakin (isilläkin) olla että tuota koko aikaa ei tarvi käyttää vierailuun! Itse en haluaisi yhtään vieraita ja omaa miestäkin ehkä vaan iltaisin kun tulee töistä. Saa aloittaa isyyslomaa sitten kun pääsemme vauvan kanssa kotiin, siellä isyysvapaalla olevasta isästä on enemmän hyötyä!

Mun mielestä isän pitäisi saada olla kyllä apuna aamusta iltaan. Eikös ole tarkoitus, että isätkin oppivat sairaalassa olon aikana kylvettämään, vaihtamaan vaipan, puhdistamaan navan jne. Varsinkin kun äiti saattaa olla melko heikossa kunnossa ensimmäiset päivät synnytyksen jälkeen. Isää ei minun mielestä lasketa miksikään vieraaksi.

• Tykkää
Siis jos niitä isovanhempia ei halua sairaalaan, vaan vasta kotiin, niin eikö se pitäisi sanoa silloin heille?? Ei se isovanhempien vierailutunti mikään pakollinen sentään ole..

Joo, mulle olis liikaa. Mulle oli liikaa jo yksi vierustoveri kahden hengen huoneessa. Juu, anteeksi, en ole koskaan sosiaalinen väsyneenä, uupuneena ja uusissa tilanteissa. Ja vaikka tällä vierustoverilla ei omaa vauvaa vierellä ollutkaan niin mun hermoille kävi jo se, että hän näpytteli kännykällä viestejä tuntikaupalla illalla kun mun vaavi nukkui ja olisin itsekin tarvinnut unta palloon...
Että en mä niin innoissani ollut kun hänen miehensä istui seuraa pitämässä päivän. Mutta eivät he kyllä mitenkään yliäänekkäitä olleet, ei siinä mitään. itse vaan siinä tilanteessa olin yliherkkä.

Te joilla käy sairaalassa mies koko päivän ja muutenkin vieraita kaikilla vierailuajoilla, niin käykö teillä sitten kotona yhtä paljon vieraita pitkin päivää ja onko mies 24/7 kotona, eikö teidän miehet käy töissä ollenkaan? Meinaan kyllä siellä sairaalassa naisen pitäisi pärjätä ilman, että mies on siinä klo 10-20 koko ajan?!

[QUOTE="Vieras";28116359]On se isä sairaalan vieras ja niille muille huoneessa oleville vieras! Kyllä se isä ja muutkin vieraat saavat siellä kotona sitten olla vauvan ja äidin kanssa! Sairaalan synnytysVUODEosasto on ensisijaisesti synnyttäneen ja vastasyntyneen lepopaikka ja sen vuoksi pitäisi kaikkien ymmärtää, että kyseessä on herkkä lapsivuodeaika! Vaikka vierailuaika on pitkä klo 10-20, niin vähän tilannetajua pitää vieraillakin (isilläkin) olla että tuota koko aikaa ei tarvi käyttää vierailuun! Itse en haluaisi yhtään vieraita ja omaa miestäkin ehkä vaan iltaisin kun tulee töistä. Saa aloittaa isyyslomaa sitten kun pääsemme vauvan kanssa kotiin, siellä isyysvapaalla olevasta isästä on enemmän hyötyä![/QUOTE]

Paistaa vähän taas sellainen minäminäminä-meininki. Kun kaikilla muilla ei ole noin. Itse et halua mitään vieraita ja mieskin saa tulla vaan iltaisin, toisilla ei ole näin. Kaikkien isät ei voi aloittaa isyyslomaa heti vauvan tultua. Toiset oikeasti tarvitsee sitä apua paljon enemmän synnytyksen jälkeen, kuin esim. kotona viikon päästä.

Yhteistyössä