Synnytys käynnistyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bibo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tuleva mami:
Hei BIBO! Mulla oli oikein kipeitä suppareita koko sunnuntain ja vielä eiliseen iltapäivään asti. Sunnuntaina kävin näytillä ja kohdunsuu oli sormelle auki.. hieman verta ja rusehtavaa vuotoakin tullut..nyt suppareita tulee harvakseltaan. Ja maha ihan kovana. Menkkamaista juilimista alapäässä, selässä ja alavatsalla. Silti vaan odottelen että ne lapsivedet menee tai jos tulee supparit niin kipeiks ettei voi olla. Mulla nyt rv36+3. Tässä voi kuitenkin mennä lääkärin mukaan vielä muutama viikkokin...kätilön mukaan alle viikko eli ei ota selvää! Kannattaa ehkä soittaa neuvolaan ja käydä siellä näytillä.

Just noin, että kipua alavatsassa, alaselässä ja alapäässä ja vatsa ihan kovana. Mäkin tässä odottelen sitä, et jos tulis kipeet supparit tai sitten lapsivesi. Vuotoja ei mulla oo, paitsi valkovuotoa. Mutta klo 16 kun mies tulee kotia, menen näytille joka tapauksessa. Neuvolassa täti sanoi, että soitan synnärille jos en kestä, ne kun siellä osaa paremmin neuvoa (vasta valmistunut neuvolatäti mulla ). Samat ajat meillä, mulla siis 36+2 :)

Joo ei mullakaan tullu kipeitä supistuksia olleskaan... Jos olisin kotona ollu supistuksien aikaan niin en ois varmaan tajunnu lähtee, mut onneks olin tulevan kummitätin luona niin se sit passitti lähtemään =) Tyttö synty tunti sen jälkeen kun oltiin sairaalaan päästy :whistle:

mulla ollut viikolta 34 asti kipeitä joka paikkaan tuntuu ym supistuksia... oon käyny näytillä 2 kertaa... vkolla 35 paikat auki sormelle, kanavaa jäljellä 2cm... nyt vkoja 38+4, kävin vkonloppuna taasen kun ei supistuksiin loppua näkynyt ja olin jo varma että pääsen synnyttämään... no paikat oli auki nyt 2,5cm ja kanavaa oli edelleen jäljellä... laittoivat kotiin ja edelleen täällä yhtenä kappaleena mutta tosi rasittavaa kun tämmöstä pidellyt jo näin monta vkoa!!!
edellinen mulla tosiaan syntyi vauhdilla..lapsivedet tuli kotiin ja kesto oli 1h... jännittää kuin vauhdilla tää tulokas tulee kun oireilee koko ajan niin voipi olla että on nopiaa sit maailmassa kuhan se päivä koittaa!!! onnea odotukseen :)

Tässä vielä ollaan. Sain taas nukuttua, onneksi (yöunet kun menivät tos huonosti ). Vatsa edelleen samassa tilassa, eli kireenä ja kipua kun kävelee/seisoo. Tuntuu, että tää olo ei muutu miksikään. Ei tää ole pahentunutkaan tässä päivän aikana, pysynyt samana oikeastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tipunen:
JOs supistukset jatkuu niin soita synnärille. Viikkoja kuitenkin sen verran että olis hyvä käydä näyttäytymässä... Onnea matkaan!

Mitähän toi ny tarkottaa, kun sanot, että "viikkoja kuitenkin sen verran". Paljonko niitä viikkoja pitää olla, että kannattaa käydä näyttäytymässä lääkärille? Jos supistelee säännöllisesti ja tukalasti esim. viikolla 26, eikö sillon kannata mennä lääkäriin?

varmasti saat odotella vielä parikin viikkoa.. ensisynnyttäjät tuppaa olemaan hätäisiä, mutta ymmärrän sen kyllä kun ei aijempaa kokemusta ole millaisia ne supistukset on. :)

Alkuperäinen kirjoittaja odottaja:
JOs supistukset jatkuu niin soita synnärille. Viikkoja kuitenkin sen verran että olis hyvä käydä näyttäytymässä... Onnea matkaan!

Mitähän toi ny tarkottaa, kun sanot, että "viikkoja kuitenkin sen verran". Paljonko niitä viikkoja pitää olla, että kannattaa käydä näyttäytymässä lääkärille? Jos supistelee säännöllisesti ja tukalasti esim. viikolla 26, eikö sillon kannata mennä lääkäriin?

Ainahan lekurilla saa käydä jos supistelee, oli viikot mitkä hyvänsä. Tarkoitin sitä että noilla viikoilla voi paikat olla jo kypsät ja ensisynnyttäjä saattaa olla liiankin pitkään kotona ja vaikka synnyttää eteisen lattialle.
Harvemmin rv 26 on paikat pehmeenä ja auki ellei ole riskiraskaus.
Ja kuten aikaisemmin kirjoitin olen noilla ap:n oireilla ollu jo sairaalassa ja hyvä niin. Muuten olis mun lapset syntyneet kotona :)

Alkuperäinen kirjoittaja hansu:
varmasti saat odotella vielä parikin viikkoa.. ensisynnyttäjät tuppaa olemaan hätäisiä, mutta ymmärrän sen kyllä kun ei aijempaa kokemusta ole millaisia ne supistukset on. :)

Mulla on kaksi lasta ja kokemukset supistuksista ovat hyvin vähäiset.
Olisin synnyttänyt kotiin, jos oisin jäänyt odottamaan kunnon supistuksia...

Miksiköhän keskellä vatsaa, navan alapuolelta suora kaistale tuntuu kipeältä? Siis silleen kipeä et on herkkänä tms. Mulla istukka etuseinämässä, eihän se voisi jotenkin olla kipeä?

Voihan olla, että sulla on siitä sen vatsan kovuuden takia lihakset tavallaan krampissa, en tiedä kuiteskaan. Jos siellä istukalla olis joku hätänä, niin luulis sillon sun vuotavan verta. Sä ihan oikeesti voit soittaa sinne synnärille ja kysyä vaan ilman, että oot sinne menossakaan, parempi se on saada mielelle rauha ja tietävät sitten siellä synnärillä sua mahdollisestikin odotella jos sinne sitten meette kun mies tulee töistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Melody:
Voihan olla, että sulla on siitä sen vatsan kovuuden takia lihakset tavallaan krampissa, en tiedä kuiteskaan. Jos siellä istukalla olis joku hätänä, niin luulis sillon sun vuotavan verta. Sä ihan oikeesti voit soittaa sinne synnärille ja kysyä vaan ilman, että oot sinne menossakaan, parempi se on saada mielelle rauha ja tietävät sitten siellä synnärillä sua mahdollisestikin odotella jos sinne sitten meette kun mies tulee töistä.

Joo, kyl mä sinne soitinkin tossa joskus 13.30 muistaakseni. Ja silloin sanoivat, et mee suihkuun ja lepää jos menis ohi. Suihkussa käyminen ei vaikuttanut, sitten nukuin parisen tuntia, se auttoi, mutta nyt taas supistaa vähän. Ei enää niin paljon kuin aiemmin. Katsoo nyt miten sitten alkaa tästä olo menemäään. Onneksi mieskin tulee kohta kotia :)

Niin tota joo semmonen vielä piti sanoo, että eka synnytys mulla oli 5h25min ja sit toka oli nopee, tokasta siis meni osa vesistä yöllä kotona ja ei supistanu yhtään, mentiin sitten aamusta synnärillä ja ei edelleenkään supistanu, makasin käyrässä siellä, eikä siinäkään näkyny kun pari heikkoa supistusta, mutta mitään en tuntenu kuitenkaan, meinasivat pistää mut takas kotiin lääkärin tutkimisen jälkeen ja olin sit 7cm auki, supistanu ei edelleenkään pistitivät salissa oksitosiini tipan ja tyttö putkahti ekasta supistuksesta 45min. päästä maailmaan. Eli siis ei niitten supistusten tarvi välttämättä olla koko aikaa kivuliaita edistääkseen synnytystä.
Tuu kertoon sitten kuinka asiat etenee, tsemppiä tulevaan koitokseen!! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Melody:
Niin tota joo semmonen vielä piti sanoo, että eka synnytys mulla oli 5h25min ja sit toka oli nopee, tokasta siis meni osa vesistä yöllä kotona ja ei supistanu yhtään, mentiin sitten aamusta synnärillä ja ei edelleenkään supistanu, makasin käyrässä siellä, eikä siinäkään näkyny kun pari heikkoa supistusta, mutta mitään en tuntenu kuitenkaan, meinasivat pistää mut takas kotiin lääkärin tutkimisen jälkeen ja olin sit 7cm auki, supistanu ei edelleenkään pistitivät salissa oksitosiini tipan ja tyttö putkahti ekasta supistuksesta 45min. päästä maailmaan. Eli siis ei niitten supistusten tarvi välttämättä olla koko aikaa kivuliaita edistääkseen synnytystä.
Tuu kertoon sitten kuinka asiat etenee, tsemppiä tulevaan koitokseen!! =)

Joo, mä tuun kertoo sit jos olot muuttuu tai tiedän jotain enemmän :) Nyt taas vatsa kireänä...

Alkuperäinen kirjoittaja odottaja:

Ainahan lekurilla saa käydä jos supistelee, oli viikot mitkä hyvänsä. Tarkoitin sitä että noilla viikoilla voi paikat olla jo kypsät ja ensisynnyttäjä saattaa olla liiankin pitkään kotona ja vaikka synnyttää eteisen lattialle.
Harvemmin rv 26 on paikat pehmeenä ja auki ellei ole riskiraskaus.
Ja kuten aikaisemmin kirjoitin olen noilla ap:n oireilla ollu jo sairaalassa ja hyvä niin. Muuten olis mun lapset syntyneet kotona :)

Mulla on supistellu viikolta 15 ja paikat on ollu pehmenneet jo viikosta n.20. Ja supistelut on välillä tosi napakoita ja säännöllisiä, mutta kasassa vielä olen viikolla 30. Ja tää muuttu riskiraskaudeksi, just supistelujen ja pehmenneen kohdunkaulan vuoksi.

ne on harjoitussuppareita varmaankin ihan niinkuin kättäriltä sanoivat sulle. Se kovettaa just vatsan noin, mulla itselläni niitä oli pitkin matkaa. Ja vähänkin jos heilahdin niin jo taas oli maha kovana. Kun synnytykset on alkaneet en ole älynnyt enää mahan kovettumisia tunnustella, kipu on ollut ihan toisenlaista alkun hiljaisista kivuista päästyäni. Molemmat on syntyneet vajaa tunti synnärille pääsyn jälkeen. Toisella ei ole ponnistusaikaa kirjattu ollenkaan, koska sitä ei ollut käytännössä lainkaan.:) Sullakin synnytys menee sitten paremmin kun kohtulihas siellä älyää harjoitella noin reippaasti.

Yhteistyössä