**SYDÄNTENMURSKAAJAT-09** Tammikuussa!

Schnuller meillä on kolme selvää oiretta kun ollaan jollekin allergisia: pulauttelu lisääntyy (allergiaperäinen refluksi), tulee näppyjä ja neiti kitisee/nukkuu huonosti. Osa oireista, kuten just esim kitinä, on vaikea erottaa kun ainahan ne maksut vähän kitisee. Pikku hiljaa sitä oppii lukemaan omaa lastaan ja huomaamaan että jaahas, nyt ollaan syöty jotain sopimatonta ja eikun peruutusvaihde päälle. Tästä syystä suosittelen ehdottomasti ottamaan vain yhden ruokalisäyksen viikossa. Muuten allergian syyn selvittäminen on tuskien taival... oireethan saattavat kestää jopa pari viikkoa syönnin jälkeen. Toivotaan, että vältytte tältä ikävältä!

Nyt toi neiti nukahti lattialle. Aikas suloinen pakkaus :heart: :heart: :heart:
 
Meillä neiti on varmaankin allerginen porkkanalle. Venlalla aina alkaa posket hehkumaan punaisina silloin tällöin. Ajattelin, että se johtuu kauheasta menosta koko ajan, mutta eilen kun annoin peruna-porkkana-velliä, niin taas posket punoitti. Ja mun mielestä se ei ollut riehunut lattialla oikeastaan yhtään. Täytyy varmaan ensi viikolla vielä testata uudelleen, että aiheuttaako se porkkana sen punoituksen. Mies on kyllä raa'alle porkkanalle allerginen.

Schnuller: banaanillekin voi olla allerginen. Olen kyllä aina luullut, että kukaan ei ole sille allerginen, mutta nyt tiedän yhden tapauksen. Kannattaa kysyä neuvolasta neuvoa! Jos vaikka onkin atooppista ihottumaa.

Täälläkin mittari näyttää -19 °C, joten ei taideta mennä pihalle. No onneksi siskoni tulee vauvansa kanssa kylään, niin on jotain tekemistä!

Helinä ja Venla
 
Vili on siis yöllä kakannu 2 pökälettä ja aamulla ennen päikkäreitä tuli taas. Kiinteitä haisevia mörköjä! Johtuiskohan eilisestä puolukka/päärynästä (oli muuten tosi hitti! Melko karvaan makuinen, siis ihan puolukkapuuron! ei yhtään makee... ja Vili veti onnessaan puol purkkia) ja sitten siitä puolikkaasta banaanista joka meni iltapalaks. Mies ehdotti myös, että jätetään kauravelli vähäks aikaa... Mut eikös sen gluteeniallergian pitäs aiheuttaa ripulia ym? Täytyy vähän googlettaa... Noh, mut tänään iltapalaks vaan maitoo, ja riisivelliä... Josko se kakka ei tulis pitkin yötä isoina pökäleinä jota toi vääntää tunnin? :headwall: :LOL: |O

Mulla ihan hervoton olo. Nukuttiin 30min päikkärit ja taas meno päällä tuol lattialla. Vili onnistunu pakitteleen kokonaan pois vilttinsä päältä ja on tuol parin metrin päässä musta... Äiti vaan datailee ku poika "ryömii" :LOL:

O&O meillä menee melko vaihtelevasti, ku ollaan alettu välillä syömään iltapalaa ja aamupalaakin... Eilen meni aamulla riisipuuroa (50ml maitoon tein sen) päivällä 1,5dl sosetta, puol purkkia puolukka-päärynää, illalla meni viel puolikas banaani...

Cummastelija; Kyllä se siitä...
:LOL: :hug:

Jaha, täällä alkaa tuo pakittelija hermostuun tuolla melkein miehen tietokonepöydän alla :LOL: Pitää vissiin mennä kääntään selälleen rauhottuun. ja siitä se itku tuleekin sitten... :headwall:
 
schnuller
Kiitos vastauksista!Ehkäpä se onkin se banaani, mihin oireilee.Banaania ja porkkanaa ollaan syöty parisen viikkoa ja parisen viikkoa on myös tuo ihottuma ollut pahempi.Mun äiti veikkas, että omena tekis sen, mutta itse en usko siihen kun omenaa on maisteltu vähän vasta pari päivää.
Joten äsken syötiin perunaa ja parsakaalta.Porkkana on nyt siis banaanin kans pannassa.Sit välipalaksi vaan luumua.Voikohan luumulle olla allerginen?


Odottava ja onnellinen:Meidän neitokainen on nyt siis sen 3,5kk ja päivässä menee 3-5tl ruokasosetta ja n.5tl hedelmäsosetta.

Ruokasosetta sain tänään vähän suuhun kun laitoin vaavin tuohon sitteriin keittiöön.Samalla kun tyhjensin astianpesukonetta, niin kävin tuikkaamassa vähän sosetta suuhun. ;)

Ja laitoin pihalle sen nukkumaan!Pakkasmittari näytti nyt -16.Laitoin mittarin sinne vaunuuihin ja otan sisälle kun menee miinuksen puolelle.
 
Allergioista!

Muistakaa, että noihan ei oo vielä mitään ns. pahoja allergioita, vaan vauvat on pelkästään yliherkkiä niille ruoka-aineille. Yliherkkyys useimmiten varmaan katoaa iän myötä. Mutta niiden kanssa kannattaa pitää malttia ennenkö kokeilee uudestaan sitten isompana. Varmaan lääkäreiltä saa tarkempia neuvoja sen suhteen :)

** Ja siis osalla varmaan puhkeaa sitten ihan allergiaa, tarkopitus ei ole vähätellä sitä vakavuutta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:
Mies ehdotti myös, että jätetään kauravelli vähäks aikaa... Mut eikös sen gluteeniallergian pitäs aiheuttaa ripulia ym? Täytyy vähän googlettaa... Noh, mut tänään iltapalaks vaan maitoo, ja riisivelliä...
Allergiassa saattaa tulla eri ihmisille eri oireita vaikka samasta aiheuttajasta olisi kysekin.

Meidän ukkeli taitaa olla muuten pisin tämän pinon vauvoista. Käytiin eilen 4kk neuvolassa (ikää siis eilen 4kk 10pv) ja pituutta oli peräti 69,5cm ja painoo tasan 8kg. Ei siis mikään pullero vaan sutjakka poika... :D Muuten oli kaikki ihan ok...



 
Heipä hei!

Pitääkin laittaa ylös cummastelijan suosittelema rasva! Meillä tota kortisonia käytetään vaan jos iho punoittaa tai jos on rikki. Muutama kerta riittää ja sitten taas siirrytään normi rasvaan.

Tuntuu että meijän neiti on ihan kirppu. Viimeksi paino just 6 kiloa ja pituutta 59. Pituus oli kuulema miinus käyrällä, mutta neuvolatäti sano että osalla rintamaitolapsella pituus tulee vähän jäljessä ja sitten kun imetys loppuu niin pituuskasvu tasaantuu..

Minkä koon vaatteita teillä on nyt käytössä ? Meillä on 62 ja 68. Kyllä on sydäntä raastavaa laittaa pieneksi menneet kaappiin. Musta tuntuu että meijän vauva, on jo iso neiti. En mä enää ees osaa sanoa neitiä vauvaks. Just kaverille sanoin että kohtahan meidän neiti menee kouluun (ainakin tuntuu siltä) :ashamed: Aika menee hurjaa vauhtia!

Kiva olisi tommoinen tapaaminen, mä taidan kyllä olla niin pelkuri että en uskaltais tulla. Olisi kyllä super kivaa saada kavereita joilla samanikäinen lapsi. Eikä tästä Lahdesta niin kovin pitkä matka olis Tampereelle.

Meillä vielä kakitaan sinappia. Joka onkin ihanaa kun kerran päivässä vääntää niin, sitä tulee sitten runsaasti valuen pitkin ja poikin :D

Hipuli ja J kohta 4kk
 
olkkis74 Teillähän pitkä poika on!! Meilläkin menee kyllä pituuskasvu pluskäyrillä, mutta ei sentään noin paljoa :) Paino menee vastaavasti miinuskäyrillä, mutta niin...Ei se neuvolatäti siitä ole ollut huolissaan. Eli meidän 4 kk neuvolassa (n.3kk3vko) mitat oli 66 cm ja paino 6,4 kg.
 
Alkuperäinen kirjoittaja May85:
olkkis74 Teillähän pitkä poika on!! Meilläkin menee kyllä pituuskasvu pluskäyrillä, mutta ei sentään noin paljoa :) Paino menee vastaavasti miinuskäyrillä, mutta niin...Ei se neuvolatäti siitä ole ollut huolissaan. Eli meidän 4 kk neuvolassa (n.3kk3vko) mitat oli 66 cm ja paino 6,4 kg.

Mulle iskikin epäily mittavirheestä kun tultiin lääkäristä pois mutta kyllähän tuosta näkee sen että pitkä on. Meinaa osa jo noista 68cm kokoisista vaatteistakin olla jo aika ahtaita. Tosin en usko että mitään (ainakaan kovin isoa) mittavirhettä on kun herra oli 3kk neuvolassa sen 65cm ja on tähän asti kasvanut keskimäärin 4cm/kk.
 
Onnea Vilille :flower: :flower: :heart:

Schnuller:
Kiitos vastauksista!Ehkäpä se onkin se banaani, mihin oireilee.Banaania ja porkkanaa ollaan syöty parisen viikkoa ja parisen viikkoa on myös tuo ihottuma ollut pahempi.Mun äiti veikkas, että omena tekis sen, mutta itse en usko siihen kun omenaa on maisteltu vähän vasta pari päivää.
Joten äsken syötiin perunaa ja parsakaalta.Porkkana on nyt siis banaanin kans pannassa.Sit välipalaksi vaan luumua.Voikohan luumulle olla allerginen?
Muistakaa, että oikeastaan ihan kaikelle voi olla allerginen! Sen takia kannattaa [/b]edetä hitaasti ja pitää mielessä että maltti on valttia. Tässä ei kuitenkaan kukaan muu kärsi kuin teidän oma pieni kullannuppunne eli [/b]jäitä hattuun!!! Schnuller, sinuna etenisin OIKEASTI vähän rauhallisemmalla tahdilla noiden ruoka-aineiden kanssa jos todella allergiaa epäilet. Allerginen lapsi voi saada oireet jo [/b]pienestä hipusta ko. ruoka-ainetta eli "maisteltu vähän vasta pari päivää" ei todellakaan ole tae siitä ettei lapsi voisi olla allerginen ompulle.

Anteeksi että paasaan tästä enkä halua tuomita/paheksua ketään mutta mutta... Itse olen mega allergikko ja näemmä pieni E on valitettavasti perinyt äitinsä geenit tässä asiassa :'( . Näistä johtuen vauvan allergiat ovat tulleet minulle kovin tutuiksi viimeisen 4 kk aikana. Ja muistuttelen, että pienikin epäilys allergiasta kannattaisi antaa aihetta tahdin hidastamiseen. Näin teette palveluksen omalle lapsellenne ja sehän on kuitenkin jokaisen tavoite

Mä voisin paasata tästä asiasta vaikka koko illan :LOL: mutta jätän tämän tiimoilta teidät nyt rauhaan, tällä kertaa :LOL: Jos joku haluaa perehtyä aiheeseen enempi niin erittäin hyviä linkkejä ohessa, kannattaa käydä rekisteröitymässä. Löytyy valtavasti tietoa ja ennen kaikkea vertaistukea muilta allergiamammoilta.

http://www.histamiini.com/index.php
http://health.groups.yahoo.com/group/allergia/
 
Ai niin, piti vielä soseista kommentoida mutta unohtui tuossa allergiapaatoksessa :kieh:. Meillä meni tänään enkka bataatissa: yhteensä 4 jääpalaa ja kun sen maidolla jatkoi niin oli about 1/2 pilttipurkki. Ja enemmänkin olisi uponnut mutta en ollut tajunut ottaa enempää mukaan (ei syöty kotona). Sitten vielä päälle n. 50ml maitoa, nams.

Ensi viikolla otetaan mukaan seuraava ruoka-aine joka on lääkärin suosituksesta parsakaali. Kesäkurpitsahan meille ei käynyt :ashamed: . Nuo kaalipohjaiset ruoat saattavat toki aiheuttaa masussa väänteitä ja hirmuisia pieruja mutta allergian suhteen ovat "mietoja" eli lekuri suositti joko parsakaalia tai kukkakaalia. Päädyttiin, että kokeillaan ensin parsakaalia niin saadaan aikaiseksi parempi sotku ja värien sekamelska :LOL: . Miten muuten saatte ruokatahrat vaatteista pois? Mä oon jo miettinyt, et pitääkö esim mustikkaa sitten joskus tulevaisuudessa syöttää kylppärissä ilkosilleen :LOL: :kieh: No ei ainakaan parhaita releitä päälle...

Nyt tutimaan, öitä kaikille!
 
schnuller
Cummastelija:Kiitos paasauksesta, mutta en tekisi mitään, minkä tietäisin tuottavat huonoa oloa omalle pikkuiselle!Ei minusta 4-5 ruoka-ainetta 4 viikon aikana ole kovin nopeaa etenemistä.Ja tottakai otan hitaammin, jos luulen jonkun aiheuttavan allergiaa.Meillä siis ollaan syöty eilisestä lähtien nyt vaan perunaa ja luumua.Porkkana ja banaani on pannassa, samoin minkä tahansa muunkin maistelu.Parsakaalta otetaan korkeintaan perunan kyytipojaksi.Toki voi olla sille maistellulle omenallekin allerginen, mutta koska iho on ollut saman näköinen jo kaksi viikkoa, eikä mitään muutosta pahempaa tapahtunut omenan maistelun jälkeen.No jaa, hitaasti hyvä tulee.
Itse olen myös allerginen vaikka mille, joten tiedän olla varovainen myös vauvan kanssa, koska todennäköisesti on geenini perinyt.

Tahroista:Yleensä tahrat ovat huonoja lähtemään vaatteista.Pitäisi olla sellaiset myrkyt, että ei niitä edes vauvan vaatteisiin voi käyttää.Porkkana on pahin, mutta myös banaani ja mustikka.Pitää kesällä pestä sitten nuo vauvan vaatteet ennen kun niitä laittaa pois, niin saa aurinkoon kuivumaan, koska se haalistaa tahroja ainakin hieman.
 
Meillä otettiin vähän liian kovalla rysäyksellä uutta... Eli nyt en tiedä onko se riisivelli/riisipuuro... vaiko puolukka/päärynä joka aiheutti taas MYRSKYN viime yönä... Vili vaan huus välillä naama punasena kun masuun sattui. Nukuttiin sit pieniä pätkiä välillä... Tai no Vili nukkui, mä pidin sitä sylissä... Nyt aamulla taas tais helpottaa, nukuttiin klo 6 eteenpäin jopa 3h kummatkin... Sit Vili heräs pirteenä ja ilosena.. laitoin sen meidän sängyssä masulleen ja kuulu ihan kamala rutina... Ja vaippa oli täynnä löysääkin löysempää keltaista löllökakkaa! Ihan kuin vanhaa kunnon maitokakkaa siis... Tätä edellisenä yönä kakattiin ja ähistiin ja valvottiin siis kanssa, mutta se tuntu enemmän vaan olevan kakkahätää... ja silloin ei kyllä itketty!

Eilen ja toissapäivänä siis syöty puolukka/päärynää... ja voiskohan se olla se puolukka joka aiheuttaa tollaset vatsakivut ja huudon? Eilen siis vielä iltapalaks sotkin sitä riisipuuron sekaan... Siis... Prkl. :headwall:

Tänään vedetään maitoo, syödään tuttuja kasviksia lounaaks ja illalla perus peruna-porkkanavelli... thats it.. ei mtn muuta.

Mä oon VÄSY! :'( :$ |O
 
...ja lisää löllöä rutisee vaippaan juurikin nyt just tässä kun istuu mun sylissä... Onko tää siis jostain allergiasta johtuvaa? Vai voiko olla esim joku masupöpö? Noh, kipu onneks on vissiin helpottanu... Nieleskelee edelleen kokoajan... voi mun pieni raasu :'(
 
Cummastelija; kukkakaali pierettää ainakin tosi paljon, mutta se ei ole Viliä haitannut... ihan tyytyväisenä on pöristellyt :D Kukkakaali on yks sen lemppari bataatin lisäks, joten ei haittaa, siinähän piereskelee! Parsakaalista ei ole tykännyt niin paljoo...

Toivottavasti teillä onnaa!

Kirjoitin vähän tarkemmin tuosta meidän viimeyön masuongelmasta tonne... http://kaksplus.fi/keskustelu/t1630160
 
schnuller
Päärynä:Oiskohan Vili yliherkkä päärynälle.Meidän perheessä ei ole koskaan kukaan ole pystynyt syömään päärynää ilman että istuu kaksi seuraavaa päivää vessassa. =)
Siksi en vaavillekaan aio antaa päärynää ihan heti.

 
Cummastelija, mua ainakin kiinnostaa nuo sun kirjotukset allergioista. :) Mun mies on allerginen vähän kaikelle ja osaksi senkin takia mua kammottaa koko kiinteiden alotus, jos vaikka neiti on perinyt isältään allergiat. No onneksi tuo ei ole ihan vielä ajankohtaista. Tosi hissuksiin oon kyllä ajatellut sitten alottaa ne kiinteät, kun niiden aika tulee sitten joskus.

Hipuli, meiän neiti taitaa kans olla kirppusarjaa. :) Tai sitten sitä vaan vertaa noihin kaheksankilosiin. :D Neiti kyllä syö just sen minkä syö, meillä ei ainakaan menis maitoa yhtään enempää alas - tissin tuputtamisesta neiti tulee vaan kiukkuseksi. :D Onhan tuo kuitenkin jo tuplannut syntymäpainonsa. Ja samoin, täällä on sinappitehdas yhä toiminnassa!

Toivottavasti Roona Vilin masuvaiva helpottaa!
 
Noista nettidiagnooseista ja kaiken maailman käyttäytymis-analyyseista ja luokittelusta en jaksa perustaa pätkääkään. Luonne kehittyy jatkuvasti ja sen mukaan mennään. Jäbä on utelias, sosiaalinen ja mielettömän kiinnostunut kaikesta. Ja se on helkkarin hyvä asia! Vaikka se joskus raastaakin omia hermoja. Mutta mun ihana pieni mies on persoonallinen ja fiksu pakkaus, se on ihana asia!
Se on mun mielestä vaan loputon suo jos alkaa googlettaan ja lukeen kaiken maailman diagnooseja ja analyyseja ja yrittää sit elää ja kasvattaa lasta niiden mukaan. Mä en oo sen takia ostanu yhtäkään kirjaakaan...



Ei ollut suinkaan tarkoitus ruveta miksikään nettidiagnoosien tekijäksi...luin vaan yhdeltä sivulta tuosta STV-vauvoista=temperamenttinen vauva, jonka meidän lastenlääkäri eilen vahvisti ns. vaativaksi lapseksi...ja mitä olen lukenut teitin juttuja olen niistä ihan päätellyt ettei se teitin Vili ihan helpoimmasta päästä kuitenkaan ole...jos saapi sanoa...vai mitä olet itse mieltä....lähinnä tarkoitin sitä ettei just nuku yöllä ja saa raivareita ja mitä nyt oletkaan sivustoille kirjoitellut... =)

Ja en minäkään sen perusteella kasvata lastani mitä tuolta sivustoilta bongaan...ihan vaan mielenkiinnosta lueskelen ja "vertaan" omaan mussuuni... :heart:

Ei ollut suinkaan tarkoitus millään lailla "tunkea" itseäni ja mukatietojani teidän kasvatustyyliin...tms...tsori vaan jos loukkasin...

Ja lopuksi totean vielä, kaikki vauvat ovat niin yksilöllisiä...eikös totta B)

Kielon äippä =)
 
Nuppu09: Meilläkin on rikkinäisiä öitä ja kiukuttelua, mutta en mä pidä tota mitenkään vaativana vauvana. Luulin, että vauvojen kuuluukin olla vähän tollasia. Ja mielestäni olen päässyt helpolla tämän kanssa :) Anteeksi, en sekaannu tämän enempää teidän keskusteluun :flower:

Nyt laittamaan naamaan vähän väriä ja kauppaan. Vielä kun keksisi, mitä ruokaa tekisi. Aina sama ongelma. Noh, kai sitä jotain keksii.

:wave:
 
Laitan nyt vielä kerran tästä aiheesta tietoa jotta kaikki voivat lukea.... :wave:

Imetyksen tuki ry-sivuilta:

Tunnetko vauvan, joka itkee heti jos hänet laskee hetkeksikin sylistä, "asuu rinnalla ympäri vuorokauden" ja nukkuu korkeintaan varttitunnin pätkissä? Tämä ei välttämättä tarkoita, että jokin olisi vialla. Vauva on ehkä heitä, joita sanotaan "suuritarpeisiksi" (high need) lapsiksi. Vanhemmille tämä voi olla raskasta ja ahdistavaa, etenkin jos on luullut kaikkien vauvojen "nukkuvan paljon" ja enimmäkseen jokeltavan sitterissä mobilea tuijotellen.

Me emme tiedä, miksi jotkut vauvat ovat tällaisia. Ehkä he ovat herkempiä ympäristön ärsykkeille. Ehkä he vaikka hermoston kehitykseen liittyvistä syistä tuntevat kaiken epämukavuuden kymmenennessä potenssissa. Ehkä heillä sittenkin on jokin vika tai vaiva, kuten syntymässä nyrjähtäneitä niveliä, jäykkä niska, vatsavaivoja, päänsärkyä... ja ehkä vaiva on niin pieni, että lääkärit eivät sitä löydä eivätkä vanhemmat pysty päättelemään, mutta vauvalla on koko ajan vähän tukala olo.

Vauvat ovat kuitenkin viisaita. He eivät itke vain valittaakseen, vaan tilatakseen sitä, mitä tarvitsevat. Läheisyyttä, liikuttamista ja välitöntä tarpeiden tyydyttämistä

Nykytieto näyttää vahvistavan, että vauvalla on todellinen fyysinen tarve suureen läheisyyteen hoitajansa kanssa vielä monen kuukauden ajan syntymän jälkeen. Esimerkiksi vauvalla näyttää olevan sisäänrakennettu kyky oppia hallitsemaan hengitystään ja unensa vaiheita nukkuessaan "opettelemalla" näitä vieressä nukkuvan aikuisen hengityksestä. Ja jo kauan on tiedetty, että vauvan kantaminen ja hänen heilumisensa aikuisen liikkeiden tahdissa auttaa suolistoa toimimaan tehokkaammin, ehkäisee ilmavaivoja ja auttaa hermoston ja lihasten kehittymistä. Kun jossain vaiheessa on luultu, että "huutaminen vahvistaa keuhkoja" nykyään yhä useammat lääkärit kehoittavat vastaamaan vauvan kaikkiin tarpeisiin mahdollisimman nopeasti, koska sitä vauva odottaa ja niin hän kehittyy parhaiten fyysisesti ja psyykkisesti. "Itku on myöhäinen merkki imetyksen tarpeesta" on jopa Amerikan lastenlääkärien yhdistyksen virallinen neuvo. Voisi ajatella, että ihmislapsen luonnollinen tila on olla vielä muutama kuukausi syntymän jälkeenkin yhtä lähellä hoitajaansa kuin kohdussa oli. Nyt vain vatsanahan toisella puolella. Monet ns. luonnonkansojen lapset viettävät ensimmäiset kuukaudet jatkuvassa ihokontaktissa äitiin ja heidän tyypillinen imetysvälinsä on ehkä varttitunnin. Tarkoittaako tämä, että meidän pitää kaikkien nyt pyrkiä samaan? Tuskin sentään. Ihmiselle on "luonnollista" myös sopeutua varhain oloihin ja kulttuuriin, jossa elää. Jos suomalainen vauva syö vähän harvemmin kuin neljä kertaa tunnissa, se on sentään helpotus, koska äiti tässä ilmastossa luultavasti haluaa pitää joskus puseroakin. Jos vauva viihtyy vaunuissa, sitterissä, hyppykeinussa, miksei niitä voisi käyttää

Kaikkein parhaasta hoidosta ja suurimmasta läheisyydestä huolimatta jotkut vauvat itkevät joskus, toiset paljonkin. Syytä siihen ei aina löydetä. Noin kahdeksan kuukauden iässä suuritarpeisen vauvan kanssa alkaa tyypillisesti olla selvästi helpompaa - mutta vaativasta vauvasta voi myös kasvaa vaativa taapero. Pitkästä imetyksestä on apua.
Lohduksi suuritarpeisen vauvan vanhemmille voi kertoa, että näistä vauvoista kasvaa usein erityisen älykkäitä ja eloisia lapsia. Vaikea alku voi myös hitsata perheen sisäisiä suhteita, erityisesti lapsen ja vahempien välistä kiintymystä poikkeuksellisen vahvaksi. Tämän voi kokea myös, jos vauva vaatii aluksi sairauden tai esim. keskosuuden takia tavallista enemmän hoivaa

Erään äidin kertomus STV-vauvelista

Korviini särähtää aina kun joku oikein hehkuttaa vauvastaan, joka viihtyy tuntikausia yksin ja on niin helppo, että sen olemassaolon voisi kokonaan unohtaa. Silloin mieleen tulee, että miksi ylipäätään tehdä lapsi, jos sen arvostetuin ominaisuus on olla näkymätön, tekemätön ja kuulumaton? Hankkisivat nuken!

Minusta vaikeat vauvat ovat symppiksiä. Tai näin olen ainakin onnistunut uskottelemaan itselleni aina, kun sellaisen saan. Ensimmäiset kolme lastamme voi luokitella tähän vaikeiden, tai - kuten korrektimpi ilmaus kuuluu - suuritarpeisten vauvojen kategoriaan. Kakkonen oli tosin suuritarpeinen lähinnä yöaikaan.

Olen sitä mieltä, että on onnenpotku saada juuri ensimmäiseksi lapseksi vaikea vauva. Ei ehdi lepsahtaa siihen väärään illuusioon, että lapsen eteen ei tarvitse tehdä mitään, eikä lapsi muka muuta elämää mitenkään. Vaikean vauvaiän jälkeen muut kehitysvaiheet, kuten uhmaikä, tuntuvat lastenleikiltä

Koska olen niin tottunut vaikeisiin vauvoihin, en oikein osaa suhtautua meillä nyt ensimmäistä kertaa majailevaan helppoon vauvaan.
Miten se voi olla noin tyytyväinen ja kikatella sitterissään ilman minkäänlaista viihdykettä (miten se ylipäätään voi viihtyä sitterissä??!!)?


Minusta tuo viimeinen kappale oli varmasti keskustelua herättävä...;) :wave:

Ja näitä asioita en laita siksi että olisin jotenkin fiksumpi tai että mulla kun nyt on niiiiiiin vaikeata Kielon kanssa, vaan ja AINOASTAAN avuksi kaikille mammoille arkeenne... :heart: :hug:
 
schnuller
Tahroista vielä:Tuli tuossa mieleen, että jonkin verran saa estettyä porkkana- ym. väriaineiden tarttumisen vauvan vaatteisiin, silittämällä ne.Se auttaa jonkin verran ainakin, koska silitettäessä sen vaatteen kuidun pinta sulkeutuu, eikä värit pääse imeytymään siihen vaatteeseen niin hyvin. :attn:
 
Nuppu Meillä kyllä yleensä nukutaan yöt varsin hyvin. Mun mielestä täällä on moni muu kirjoitellu noita nukkumisvaivoja paljon enemmänkin? Jos on jotain vaivaa, niin tietty sit heräilee.. Niinkö nyt tuon masun takia, ja aikasemmin sen keuhkoputkentulehduksen takia. Se syöminen nyt on ihan normaalia yösyömistä pikkuvauvoilla... Sitä mä ihmettelin, ku oot ottanu niin usein puheeks et miten vili nukkuu päikkäreitä... ku ei meillä oo nukkumisen kanssa mitään ongelmaa... siis jos pojalla kaikki muuten hyvin.

May85, joo mäkin miellän, että vähällä ollaan päästy tuon kanssa! mitä oon joidenkin muiden juttuja kuunnellut... Toi kiukuttelu ja levottomuus on mielestäni ihan normaalia vauvojen kasvua ja kehitystä... Varsinkin kun ollaan harjoittelemassa ryömimistä...

Päärynä on kyllä aiemminkin mennyt vailla ongelmia. Toi puolukka nyt on uus, ja sitä en toiste anna. Mut voihan se olla että niitä oireita tulee jälkijunassa? Vaikee vaan kuvitella, koska toi tuli niin yhtäkkiä. :/

Tjaah, jos vaikka menis jumppaamaan Vilin kanssa. Ei tässä muuten pysy hereillä...
 

Yhteistyössä