:flower: Huomenta! :flower:
Vois melkein sanoa, että
täällä nukuttiin ensimmäistä kertaa "koko yö"... Eli siis 6h putkeen!
Tässä eilis-illalta meidän toimet:
-Vili söi klo
19.00 peruna-kukkakaali-sosetta ja purkin (joo, purkin!) hedelmää.
-Sänkyyn siirryttiin suihkun kautta klo
19.30. Siihen poika veti päälle 60ml maitoo ja nukahti samantien.
-Seuraava ruokailu oli n.
23.30 kun mä menin sänkyyn, ja annoin kauravelliä 140ml ja siihen päälle meni vielä maitoa 30ml. Siirsin nukkuvan jäbän sylistäni pinnikseen ja kävin itekin nukkumaan.
-Seuraavan kerran heräsin Vilin ähinään klo
5.30! Jolloin selkeesti oli kakka tulossa. Mies oli jo ylhäällä valmistautumassa töihin ja toi Vilille kakkamaidot 40ml ja kattoi sen jälkeen vaipat.. Kakkaa ei tullut vielä. Käytiin Vilin kanssa takas nukkumaan.
-Kakka tuli sitten vasta siinä klo
8.00 maissa ja silloin herätttiin ylös...
Eli meillä yöt menee melkolailla yleensä näin, mitä nyt tuo 6h väli on huima! Yleensä se on se 3-4h illan vikasta syötöstä ja NÄLKÄ tulee n. 2-3 aikaan yöllä... Nyt ei siis tullut nälkä yöllä, eikä siihen heräiltykään. Perkeleen paskahätä piti sit aamulla pojan levottomana, mut sille nyt ei voi mitään koska se paska tulee
Meillä tuo yöllä heräily on yleensä ihan vaan siis NÄLKÄÄ ja usein mä herään jo ennen Viliä ja huomaan kuin se riuhtoo, tuhisee, huitoo ja imee tuttia tai peittoa. Haen maidot ja sen jälkeen jätkä sit yleensä alkaakin karjumaan naama punaisena kun havahtuu siihen... ja maidon juotuaan nukahtaa heti. Eli
meillä ei ole mitään ongelmia päikkäreiden ja yöunien suhteen. Ei oo ollu pitkään aikaan. Yölevottomuus on usein ollut tilapäistä, ja johtunut sairastelusta tai ikenien kutinasta... mitä ihmettelen edelleen, koska hampaita ei ole tullut...??
Nyt siis voin yhteenvetona todeta IHANAA, KAURAVELLI ON YSTÄVÄMME!!
Nuppu vielä siitä iltapuurosta, mä oon aatellu et noin mennään jatkossakin... Vili siis syö illalla soseen tms iltapalaa ennen nukkumaanmenoa, ja velli sitten kun on nukuttu 3-4h... kun se nyt näyttää olevan herran rytmi. Eikä se mua haittaa antaa sitä velliä, kun ite mennään yleensä nukkuun siinä 22-23 jolloin se vellikin yleensä annetaan... Ei siinä vaiheessa viitti mitään puuroo alkaa syöttään ku toinen on jo nukkumaan menny...
Päiväunista: Mä oon alkanu kyl tylysti karsiin niitä päikkäreitä... jos herra ei heti rauhotu nukkumaan, sit ei nukuta. Ja nyt olikin jo vaihe, et saatto mennä melkein vaan yksillä päikkäreillä koko päivän. Nyt kun toi liikkeellelähtö on niin hurjaa, nukutaan taas jopa kolmet unet, tosin ne on sit jotain max 30min.... Mut siis mun neuvo on se, et jos ei rauhotu nukkumaan, sit ei nukuta vielä. Sit leikitään tai tallustellaan ympäri kämppää ja lauletaan ym sylissä jos ei lattialla enää viihdy. Kyllä se nukahtaa päikkäreille sit kun tarpeeks väsyttää. Mut vauvaa ei kannata pakottaa nukkuun, eikä mun mielestä raasua kannata pitää väkisin hereilläkään jos selkeesti haluis nukkumaan... Kaikki on vaan niin erilaisia.
Ainiin, ja
yötutista: Vili ei oo ikinä oikein käyttäny tuttia muutaku nukahtamiseen, ja kun on paha nälkä, se helpottaa sen aikaa et saa maidon/vellin... Eli kun hyvä syvä uni alkaa n.15min nukahtamisesta, sylkee melkein aina tutin suustaan... Siitä onkin hyvä aina kuulostella, että nukahtiko jo kunnolla, kun tutti kolisee sängyssä
Noni, pitkä sepostus siitä
Ilmakylvystä: Meillä nakupelleillään nykyään melkein joka ilta ennen nukkumaanmenoa... Pisulakanan päälle pyyhe ja jäbä siihen... Pyyhe menee pesuun jos iso pissa tulee, mutta pisulakana vaan kuivumaan ja sitä käyttää sit ens kerrallakin. Ei ne pienet hajuttomat pissat siinä haittaa! Eilen Vili söi iltapalankin nakupellenä... ja sen jälkeen menikin sitten iskän kanssa suihkuun ennenkö laitettiin nukkumaan
Olkkis, meillä Vili on melkeinpä kokoajan lattialla. Jos tulee känkkäränkkä, sit syödään vähän, ollaan sylkyssä ja vaihdetaan vaikka "lelupistettä"... Heh, eli meillä on nykyään olkkarissa puuhamatto (ilman lelukaaria) ja keittiössä ja työhuoneessa viltit, joiden päällä muutamat lelut... Mut parhaiten tuo kuitenkin näyttää viihtyvän meidän eteishallin lattialla, parketilla! Siinä on kiva hyöriä ja pyöriä ja pakittaa, ja siitä näkee joka huoneeseen...
Noni... Nyt mä käytän tän Vilin torkkuhetken jotenki muuten hyödyks kun tässä istumalla... joten jos vaikka menis ihmistäytymään peilin ääreen ja vaihtaan vaatteet...
Tänään taas yhdistetty äidin jumppa lapsen muskari - vai mikä nyt onkaan... sillai sitä vois sanoo
***Ajattelin VIELÄ lisää tähän sen, että tosiaan sillä kuuluisalla
maalaisjärjellä kun mietin... Että vauvamme alkavat olla siinä iässä, että liikkellelähtöä aletaan harjoitella. Ja näiden kehitysvaiheiden edetessää myös lapsen
energiankäyttö ja tarve muuttuu kokoajan! Eli siis syöminen ja unentarve! Vauvoillakin varmasti se elimistö sen takiakin vähän temppuilee, kun se yrittää sopeutua. Ja se vaikuttaa varmasti psykologisellakin tavalla yöuniin, päivät alkavat olla niin touhukkaita, että yölläkin tekis mieli härvätä..?
Ite oon ainakin mieltänyt, että ekana vuonna turha alkaa väkisin vauvan nukkumisia ja syömisiä liikaa ite määräämään, toki yrittää vähän rytmittää ja hienosäätää. Mutta kun se tarve vaihtuu jatkuvasti mitä enemmän liikutaan ja touhutaan. Mutta se on vaan mun mielipide. Jokaisella omansa.
Meidän vaan pitää yrittää pysyä mukana näissä muutoksissa