Suurperhe kuumeilijat kesäkuussa

Onnea toivoliini!! Puhalteles meille nyt plussia että kaikki päästäis siirtymään plussanneisiin! :heart:

Tervetuloa vaan keskustelemaan kaikki!

Melkonen anoppi... Rakkaudesta äiti
No nyt kun anoppi häipyi niin voitte taas jatkaa projektia rauhassa :kieh:

Noista sun kivuista: mulla on tollaset ovisoireet melkein joka kuukausi, kirukan kanssa ne oli potenssiit 1000: en päässyt ylös, jokainen liike sattui, tuntui että takapuoli räjähtää (se tunne kun vauva laskeutuu synnytyksessä synnytyskanavaan)|O Ne kauheat tuskat kesti nelisen tuntia särkylääkkeestä ja kuumasta hauteesta huolimatta ja sitten helpotti pikkuhiljaa, ja mulla siis ilmeisesti oli juuri silloin niitä kystia mitkä puhkesi.Se oli kyllä tosi pelottavaa, oikeesti ajattelin että jotain on nyt pahasti pielessä.

Vyöhyketerapia oli aika mielenkiintoinen kokemus, joistain kohdista teki niin pirun kipeetä... Nyt käsitteli vain jalkoja, mutta seuraavalla kerralla (yleensä muutama hoitokerta tarvitaan että kaikki kuonat ym tukokset saa liikkeelle) on laajempi käsittely :)

Petronellalle peukkuja! Hyvältä kuullostaa ;)

Tuntuu että jokapuolella mihin katsahtaa on vauvamasuja ja pieniä nyyttejä, TV on täynnä raskaustestimainoksia :) Ja missä tahansa asioin niin bongailen vaan masullisia

Hiljalleen vahvistuu ovistikut... harjotusta on kyllä ollut :rolleyes: toivon niin kovin että saataisiin se pieni salaisuus meillekkin alulle :heart:

ÄssÄ 10/26
 
ÄssÄ5 mää ihan säikähin ku luin tuosta sun vyöhyketerapiahoidosta.Muistitko mainita hoitajalle että yritätte raskautta? Mää nimittäin ymmärsin sillon siltä meidän sukulais vyöhyketerapeutilta että sitä hoitoa mikä saa kaikki kuonat liikkeelle ei voi tehä esim raskausaikana ku ilmeisesti yrittäs "työntää" raskauttakin pois kehosta.Tuli nyt heti se mieleen ku kirjotit tuosta hoidosta ja luulisin että voi olla haitallista myös siinä vaiheessa ku yrittää raskautta?? Mutta mitään varmuutta mulla ei tuosta oo.Kannattaa kuitenkin kysyä asiasta ennenkuin meet uuteen hoitoon ettei raskaaksi tulo ainakaan tuon takia väliaikasesti esty.
Minä oon käynyt sellasessa hoidossa joka voi auttaa raskaaksi tuloon ja en tiiä auttoko mutta 3vuoden lapsettomuuden ja esikoisen syntymän jälkeen sillä kierrolla lähti raskaus alkuun millon tuo hoito tehtiin.Kävin myös sellasessa hoidossa(ilmeisesti samantyylinen tai sama hoito mikä sulle tehtiin,mutta mulla käsiteltiin myös korvalehet niin että niitä kuumotti vaikka kuinka kauan hoidon jälkeen) jonka pitäs saada synnytys käyntiin.Oon käyny siinä hoidossa kaikista kolmesta nuorimmaisesta ja niistä kahessa ekassa lähti synnytys käyntiin lähipäivinä tuon hoidon jälkeen.Kolmannesta tuli muistaakseni limatulppaa heti samana päivänä.Neljäs mulla meni eniten yli(9pv) ja tuon hoidon jälkeen tuli kyllä napakoita supistuksia mutta ne kuitenkin loppuivat ja meni useampi päivä ennenkuin poika syntyi.Kävin kyllä varmaan liian aikasessa vaiheessa ku pelotti vauvan iso koko eikä sairaalassa suostuttu käynnistykseen joten voi olla ettei tuo hoito auttanu siksi jos kroppa ei ollu vielä valmis.Kaikki kolme synnytystä mulla on ollu aika nopeita(varsinkin kakkosesta jollon en kerinny saada ees kipulääkettä) ja vyöhyketerapeutti sano yhen käynnin jälkeen että vauva voi syntyä aika "liukkaasti".Käsitin että tuo hoito voi myös nopeuttaa/auttaa synnytyksessä?
Käyn varmaan taas hoidossa sitten jos meille vielä vauva suodaan ja jos hänkään ei meinaa syntyä lasketun ajan tietämillä.
Sinäkin taisit kirjottaa ovulaatiokivuista.Mulla ne ihme mahakivut kestää monta päivää.Ehkä noin yhestä neljään päivään ja en ymmärrä voiko ne sillon olla ovulaatiokipuja mutta ovulaation aikaan ne kivut nyt on olleet.Nyt ei ole enään yhtään maha kipeänä(huh!!) mutta muutaman päivän ne kivut taas kesti ja olin kipeempi kuin aijemmin.

omppulipomppuli:flower: tervetuloa!

crocus76 Kiitos! Täältä varmaan useimmat meistä siirtyisivät mielellään odottajien puolelle pikapuoliin:) Toivottavasti vaan siirtyisimme sinne kaikki jossain vaiheessa.Täällä kuulostas olevan niin mukavaa porukkaa.

toivoliini ihana ihana salaisuus:heart: ihana että sulla plussa vahvistui! toivottavasti minäkin saan pian kantaa salaisuutta sisälläni:heart: jospa kannan nyt jo tietämättäni :D

petronella09 mullakin aijemmin on tutkittu nuiden kipujen syytä just nuilla tutkimuksilla,mutta mitään syytä ei löytynyt.
Sullahan kuulostas olevan ihan raskausoireita :) pidetään peukkuja ja toivotaan parasta!!

Omaa oloa:
eilen illalla oli sellanen olo taas että en varmana ookkaan raskaana(välillä kuvittelen olevani)ja ihan masensi että tuunkohan ees raskaaksi.Mutta tänään aamulla kun huono olo kesti aamusta aamupäivään,ajattelin että ehkä voisin sittenkin olla:D Ihan tyhmää ku ovulaatio on luultavasti ollut ihan äsken ja nyt jo metsästän raskausoireita ja sitten varmaan ite kuvittelen ne kaikki:ashamed: Mullahan on ennenkin ollut ihan selviä raskausoireita(pahoinvoinnit ja väsymykset ym) ja oon tehny testejä jotka on ollu negatiivisia.Reagoin jotnekin tosi helpolla siihen jos oon nukkunut liian vähän tai syönyt huonosti.Sillon monesti tuleekin huono olo ja huippaakin helpommalla.Oon ollut pienestä asti semmonen että mulla huimaa helpolla ja pienenä olen pyörtynytkin kaksi kertaa.Nyt aikusena kerran raskaana ollessani:( Se kyllä säikäytti,mutta onneksi vauvalle ei käynyt mitenkään.Ekaa kertaa huimausta tuli auton ratissa moottoritiellä ja pelkäsin hetken että menetän siinä tajuni ja seuraavan kerran kun tuli tosi huimaus olo,niin myös pyörryin, erään vaateliikkeen lattialle ison mahani kanssa.Siinä liikkeessä on varmaan aika huono ilma kun siellä tullut muullonkin vetämätön olo ja oon kuullu niitten vaatteiden valmistus tehtaillakin pyörtyneen työntekijöitä joten siitä liikkeestä en oo juuri enään lapsilleni vaateita ostanutkaan.Nykyään mulla ei oo tuo huimaaminen enään niin yleistä(ennen sain useimmiten noustessani nopeasti ylös ottaa ovenkarmeista kiinni ku aloin nähä tähtiä ja meinasin pyörtyä),enkä ees muista millon ois viimeksi huimannut,mutta silti vähän pelottaa että jos se raskausaikana toistuu.

Vauvoista vielä sen verran että meillähän on tosiaan kaikki olleet vauvoina tosi helppoja ja rauhallisia.Ei oo montaa kertaa ollut sellasia itkuja mitä ei ois tissillä saanu rauhotettua ja sen takia mun vauvakuume onkin aina ollut niin kova.Rakastan lapsia ja vauvoja ja sitten kun omat ovat olleet niin helppoja hoidettavia niin vauvakuume vaan on ja pysyy.Mutta siskon vauva 2kk onkin ihan erilainen.Minun silmissäni tosi itkunen ja vaativa vauva,mutta siskoni mielestä ihan helppo.Ei varmaan muista millasia meidän vauvat oli... Itkee ihan hirmu pitkään aina kun itkun alottaa ja tuntuu pahalle kun itku ei lopu vaikka siskoni mitä yrittää.Joskus rauhottuu helpolla mutta yleensä ei jos ehtii alkaa kunnolla huutamaan.Ja se on vielä semmonen vauva ettei yhtään varota jos aikoo hermostua,vaan itku alkaa ihan naps vaan ja on heti tosi kovaa ja vaativaa.Tämä vauva ei tosiaan myöskään aina rauhotu tissille niinkuin minun vauvani lähes aina tekivät.
Mua onkin ruvennut vähän pelottamaan että jos meille tulee nuin vaativa vauva niin miten jaksasin.Ehkä se menis jos se ois ensimmäinen,muttakun nyt se ois viides niin nää muut lapset jäis kyllä tosi vähälle huomiolle. Mutta jotenkin kuitenkin luotan että jos meille vielä vauva tulee niin ei se voi näistä tosi rauhallisista lapsistamme kovin paljon poiketa:) Ja korjaan-eivät ole enään tosi rauhallisia.Olivat vauvana:xmas:
Nyt tuo mun vauva (2v) huutelee tuolla pihalla kärryissä joten pitää mennä hakemaan.

rakkaudesta äiti kp 28/17
 
  • Tykkää
Reactions: soja
...Niin samoja ajtuksia täällä kuin muillakin...tervetuloa omppulipomppuli tänne mahtuu mukaan :)

Täällä lasketaan, mietitään, koska, koska....koska aloittaa yritys....Kannattaako sitä koskaan liian tarkkaan mietiäkään.....?

Ihania pitkiä kirjoituksia ajatuksistanne, kokemuksistanne...toivoliini onnea PLUSSASTA!!!!!:heart:

Nyt nauttimaan auringosta...
 
no hö... kirjotin eilen pitkät lorinat, ja ilmeisesti bittiavaruuteen lähetin :whistle:

mutta juu pikaisesti nyt: kerroin vyöhyketerapeutille, ja ei kajonnut strategisiin paikkoihin tällä kertaa. Niskojen vyöhykkeet otti niin pirun kipeetä ja polven kohdalla tuntui käsittely kans.

Mulla myös suhde vanhempiini on aina ollut etäinen, johtuen isän alkoholismista. Opin lapsena jo ettei tunteita kannata näyttää, piti olla aina ns. teflon- ei tarttumapintaa. Kulissit oli kunnossa, sisällä kuohui. Kapinoin nuorena kovin. Mutta toisaalta kypsyin nopeasti. Mieheni tapasin ollessani 15v, 17v olin kun muutettiin yhteen. nyt 19v jälkeen meillä on edelleen kivaa yhdessä :heart:
olen antanut anteeksi vanhemmilleni, mutta kun luottamus puuttuu niin se puuttuu. Onneksi vierelläni on ihminen joka siirtäisi vuoria vuokseni, tukeni ja turvani :kiss:

by the way, eilen oli ovis. otti aika kipeetä taas... vasemmalta puolelta irtos tällä kertaa, se on muistaakseni se parempi puoli ;)

Ovisviivojen tutkielmaa: tikutin tosiaan eilen tasavahvan viivan eli mulla se otollisin tikkutulos on se melkein vahva eikä se vahvin. Koska kivut tulee samana päivänä kuin tasavahva. olettaen että kivut johtuu siitä kun rakkula on puhjennut ja nestettä valuu vatsaonteloon. paras siis talletella usein simoja oviksen lähestyessä :D

ÄssÄ kp12 dpo1 (piinaviikot... huoh)
 
Ässä5 mekin olemme mieheni kanssa olleet yhdessä kauan, vähän enemmän kuin te:) 21-vuotta, ja tuntuu että rakkaus syventyy päiväpäivältä. Monenlaista on koettu yhteisen taipaleen aikana.

Itse odottelen ovista saapuvaksi loppuviikosta, varmuuden vuoksi on puuhailtu jo koko viikonloppu. Kierukan poiston jälkeinen vuoto ei kestänyt kuin kaksi päivää:) ja simpat laitettu liikkeelle lauanataina, on se vain jännää, tuntuu ihan hassulta kun kierukkaa ei olekaan ja kaikki on mahdollista.
Nyt siis kp11/23-25
 
petronella09 sulla on jänskät paikat nyt! Mitään tuntemuksia suuntaan tai toiseen? toivotaan nyt että plussa pärähtää ja tätiä ei kuulu....=) Mä en vaan voisi olla testaamatta!
No mulla ollut viikon verran flunssa,niin osa tuntemuksista menee varmaan sen piikkiin,mutta on palellut,välillä tulee kauhee hiki,mahaa ja selkää jomotellut(niin kun ennen kuukautisia),tullut sellasia mahakramppeja/nippailuja äkkinäisistä liikkeistä,rinnat aristaa,mahaa turvottaa,pissattaa useammin yms...:)

Minä ja miehenikin ollaan oltu yhdessä nuoresta alkaen,yhteisiä vuosia kohta 13 takana:)
 
Viimeksi muokattu:
Kuullostaa lupaavalta petronella09! Noista nippailuista kun tekee äkkinäisiä liikkeitä, olen aina tajunnut olevani raskaana :) Vitsit, tääl olen kympillä mukana!

Ja siis vihdoin on kerttu2013 teillä yritys alkanut =) Hienoa!!!

Meillä on yhteistä taivalta pian 11vuotta takana ja vieläkin mieheni saa jalat altani! Meillä se oli rakkautta ensisilmäyksellä :heart:

Mä en ole tainnut koskaan odottaa näin kovasti sitä, että vuosi vaihtuisi :ashamed: Emme ole vielä siis päättäneet koska yrityksen aloitamme...mä kun en osaa vissiin oikein päättää! Aikaisempien muksujen kanssa olen jo tässä vaiheessa ollut raskaana.
Jos tuo nuorin olisi edes se 2,5v ennen kuin uusi tulokas putkahtaisi....ääk en tiedä...nythän tuo nirppu on sen 1,3vuotta....Anteeksi nämä samat pohdiskeluni tekstistä toiseen...:ashamed:

Pluuuusssaaa kaikille....:whistle:
 
Hei!

Pitkästä aikaa tulin katselemaan, millaisia keskusteluryhmiä täällä nykyisin on. Tulin siihen tulokseen, että tässä teidän sakissa taitaisin olla "melko normaali" kirjoittelija, lapsia kun riittää ennestä ja pienesti myös lisää toivotaan. Siispä jos mukaan mahtuu satunnaisesti viestittelevä 36v äiti, niin hieno juttu.

Meillä on aikaisemmat lapset poika-99, poika-01, tyttö-08 ja tyttö-11.

Terveisin, Kultatiuku
 
Epätoivoinen olotila.Siksi koska luulen olevani raskaana ja pelkään että jos menkat kuitenkin alkaa viikon päästä niin tipun kovaa ja korkealta.
Sitähän nyt toivoo ihan kauheena olevansa raskaana ja en ymmärrä voinko oikeesti vaan kuvitella kaikki nämä "oireet" vai tapahtuiko se raskautuminen todella nyt heti??:O Ei voi uskoa että oisin tullut heti raskaaksi(vaikka aijemminkin on niin käynyt)ja samalla taas ei voi uskoa sitä etten ois:headwall: Ei voi olla näin hankalaa.Ja minä kun en aikonut tällä kertaa stressata yhtään ja nyt en muuta mietikkään kuin raskautta.
Mulla on ollut outoja tuntemuksia vatsassa.Välillä ehkä vähän nipistelee.Lämpö on noussut.Huomasin sen siitä ku kokoajan paleli ja oli kuumeinen olo.Mulla normaalilämpö on 36.3 ja nyt ollut monta päivää noin 36.6 tai välillä jopa 36.8 Tuli oikeen kylmät väreet kun tajusin että tuohan ollut mulla muullonkin merkki raskaudesta.Tästä neljännestä mulla kyllä muistaakseni nousi välillä lämpö jopa 37 asteeseen ja pysykin siellä aika kauan.
Huonoa oloakin mulla on yhä ollut ja nyt on alkanu olla sellasia oireita mitä mulla oli neljännestä loppuvaiheessa.Sydän jyskyttää välillä vähän liian kovaa(tai sille se tuntuu)ja kävelylenkeillä joudun välillä pysähtyyn ja hengitteleen ku tuntuu että henkeä ahistaa.Vähän niinku ois jotain rasitusastmaa.
Mutta tosiaan jännityksestä kihelmöin ku ajattelen että saatan olla jo raskaana:cool:
Enkä tosiaankaan malttas oottaa raskaustestin tekoa.Tympäsee ku kierto ollu sekasin ja jos menisin sen lyhemmän kierron mukaan niin voisin tehä testin jo su mutta pitemmän mukaan vasta ens ti.Pakko varmaan ootella tuohon alkuviikkoon ja ihan senkin takia jos ne menkat sitten alkaakin tiistaina..ei viiti alkaa tehä niitä testejä turhaankaan.Mutta toivon parasta ja elelen sinne asti omissa kuvitelmissani :LOL:

petronella09 sun oireet kyllä kuulostaa niin lupaavasti raskausoireille=) Toivotaan että ne niitä onkin ja ilmotahhan heti kun oot testannut.

ÄssÄ5 Hyvä että olit hoksannut kertoa niin ei ainakaan raskautta poista kohdusta jos sellainen siellä olisi =)

Plussatuulia kaikille!!

Todella jännittynyt rakkaudesta äiti kp 28(tai 26)/20 ps.kirjotin eka vahingossa että raskaudesta äiti:LOL: siitäkin huomas että muu ei ole mielessä.....
 
rakkaudesta äiti: niin samanlaisia ajatuksia minullakin,kokoajan raskauden mahdollisuus pyörii päässä ja odotan,kun kuuta nousevaa keskiviikkoa,vaikka tuntuu hurjalta testata jo sillloin(jos onkin nega) ja jos en olekaan raskaana ja kuukautiset alkaakin vaikka keskiviikkona,kierto ollut se 25-27pvä(edellinen oli 28),että jos tää kierto tästä nyt sitten piteneekin...Tekis hirveesti mieli testata kokoajan,mutta onneksi kaapissa vain 1 testi ja sekin apteekin oma,niin ei kai niitä herkimpiä testejä ole(vaikka siinä sanotaan,että vois näyttää plussaa,kun kuukautiset päivän myöhässä):whistle:
Ja joo tulen kertomaan testin tuloksen,on se sitten kumpi tahansa:DTsempit sinullekin:D
 
Kiva päästä mukaan kirjoittelemaan ja purkamaan ajatuksia vähän asiasta ymmärtäville! ;)

Mulla on näköjään kovin sama tilanne, kun Miab5:llä :) Paitsi että meillä on kolme, mutta vuosiluvut täsmää hyvin, siis 07, 09 ja 11 :) Ja nyt eletään vaihetta, mistä aiemmin oon alkanu odottaa seuraavaa ja nyt ensin ajateltiin miehen kans, että yks vois myöhemmin joskus ehkä vielä tulla, mut nyt mulle iskikin ihan hirveä kuume jo ja mietin, että mitäs, jos vaikka jatkais samalla kaavalla (jos nyt siis tärppäis nopeeta, kuten aiemminkin, mikä ei tietenkään ole varmaa), mut sit vois toisaalta vuodenkin vielä odottaa, ääh, miten sitä osais päättää, ei aiemmin oo tämmösiä pähkäilyjä ollu, eikä mieskään mitään päätä kuitenkaan, vaan tukeutuu sit mun päätöksiin, kun mun ajatukset on selvät :)

Lisäksi mulla on vähän pelkoja raskauteen, synnytykseen ja terveyteen liittyvään, niin ei tee tästä mitenkään helppoa.

Ihana kuitenkin huomata, että en ole ainoa näiden ajatusteni kanssa :)

Oikein kovasti tsemppiä tänne kaikille yritykseen! :)

Petronella09 ja rakkaudesta äiti kovin jännät paikat teillä siellä :)

Plussatuulia!!! :)

omppulipomppuli
 
ihana lukea teidän ajatuksia ja jännäilyjä.... miusta tuntuu että kaikki on ympärillä raskaana, tuo uutisten meteorologikin :LOL:

Meillä ei mitään uutta. Junnu täytti viikonloppuna 1v ja haikeena muistelen, että häntä jo odotin kun kaksosemme täyttivät 1v. Imetykset nyt vähentyneet tasaisesti, enää kerran yössä imetän, tälläisessä tilanteessa viimeksikin tärppäsi, vaikka ei ollu ees menkat alkanu... nytkään ei ole vielä ollu menkkoja synnytyksen jälkeen, ja siksi ei tässä oikeen voi yrittääkään mitään.... tai siis laskelmoida... siksi koitetaan tasasesti hommailla:p Lapsettomuustaustan takia vaan mie en jaksa uskoo että sitä toista luomuihmettä meille tulisi, vauvan vaatteita olen jo ajatellut alkaa laittaa kiertoon... mutta kun en kuitenkaan ihan pysty vielä.... Miun pitäs myös jaksaa varata aika naistentaudeille/lapsettomuuspolille kun imetys loppuu, aiempien hormonihäiriöiden takia joudun tod.näk. loppuikäni hormoneita syömään... =( mutta en nyt oo sitäkään jaksanu/uskaltanu tehdä....

äh, anteeksi omanapa :ashamed:

TSEMIÄ PIINAILIJOILLE!!! JA PLUSSATUULIA!!!:wave:
 
...vielä kerkeän piipahtamaan...:wave:

voip omppulipomppuli aika hauskanlainen tilanne siis sielläkin! Miten onko sulla tyttöjä, poikia miten? meil menee näin poika -06, tyttö .07, poika -09, tyttö -11 ja oliskohan nyt sit taas pojan vuoro....:LOL: Just samanlaiset ajatukset täällä, mies myötäilee sitten kun mäkin jotain päätän. Onkohan se sitten liikaa jos ikäeroa tuleekin sitten yli 3 vuotta, kun nää mun neljä on aika tiivis yhtälö, pääseekö sitten enää pienin niin mukaan. Meil ollut toi 1,5-2v niin just hyvä väli. Mullehan on meinannut tulla kaksoset jo kaksi kertaa, mut toinen pieni tippunut aina alussa pois matkasta :'( se onkin ollut haaveeni, kaksoset! Nyt ne sit varmaan tulisi kun niin aijemmin yrittänyt! Saapi nähdä...

Nyt joku älisee ylhäällä, täytyy mennä.....

:wave:
 
miab5 pahoittelut tuosta toisen pienen "kadottamisesta". Meillä on kaksoset ja se on jotain niin uskomattoman upeaa, että ei sitä voi ymmärtää jos ei ole saanut kokea. MUTTA: kaksosraskaus on aina riskiraskaus ja arki 2 pienen kanssa ei ole aina ihan ruusuilla tanssimista.... itse en toivoisi kaksosia, mutta en kyllä sitä pelkääkään.... Miten sen nyt osaisi sanoa? että ymmärrän että niitä joku toivoo, mutta toivoisin ettei kukaan toivoisi? ja jos joku saa kaksoset, olen onnellinen täydestä sydämestäni:heart:
 
Täällä taas.. En ymmärrä miten oon selvinnyt siitä kolmen vuoden lapsettomuustuskasta kun oon nytkin tulla hulluksi tän epätietosuuden kans,vaikka vasta eka yrityskierto menossa.
Oon päättänyt että oon raskaana ku nuita oireita on,mutta samalla pelkään ihan kauheena etten ookkaan.Jos menkat alkaa niin kyllä taitaa itku päästä.Koitan koko ajan toppuutella itseäni ja ajatella jotain muuta mutta silti ajatukset vaan liihottelee tarkkailemaan kaikkia pieniäkin tuntemuksia:headwall: Mullahan nuista oireista yksi tosi varma raskauden merkki on aijemmin ollut hikka ja nyt mulla on ollut sitäkin monena päivänä vaikka normaalisti ei oo juuri koskaan ja rinnat on tuntuneet parina päivänä vähän jänniltä,vähän niinku täyttysivät maidolla.Mutta eivät silti oo tippakkaan kasvaneet.Oon aina ollut osi pienirintanen ja rinnat ovat kasvaneet enimmäkseen sitten vasta kun vauva on syntynyt,eikä niissä oo juurikaan ollut mitään raskausaikojen arkuutta mitä monilla on.Imetyksen jälkeen rinnat onkin sitten täysin rupsahtaneet ja suoraan sanottuna litistyneet:ashamed: Se vähän ahistaa mutta olen silti mailman onnellisin siitä että olen saanut imettää kaikkia neljää lastani:heart:
Voikohan millään testillä saada luotettavaa tulosta ennenkuin kuukautisten pitäisi alkaa?? Mää en tiiä selviänkö tuonne ensiviikkoon asti:LOL: Voi kun ne menkat ei alkas ja sais positiivisen testin:heart:

petronella09 minä kans ootan kauheena ensi tiistaita ja samalla pelkään ihan kauheena että jos sillon alkaakin menkat tai saan negatiivisen tuloksen testiin.Jos malttas oottaa ens keskiviikkoon asti niin näkis eka että alkaako menkat tiistaina vai ei.Mulla ne on aina alkanu 28päivän välein(ei oo koskaan menny yli sen),mutta sitten välillä alkanu aikasemmin eli 26päivän päästä.Eli luulisin ettei ne ainakaan ilman syytä myöhästy.Tsemppiä sinne myös.Ootan jännityksellä sun raskaustesti kuulumisia=) Hassua mutta tuntuu että sää oot ihan varmasti raskaana oireiden perusteella ja sitten omaa raskaana oloa epäilen välillä vahvasti vaikka mullakin on oireita.Mutta ehkä se johtuu siitä että mulla on ollut aijemminkin ihan varmoja oireita ja jopa lääkäritkin epäilleet raskautta niiden perusteella mutta sitten en oo ollutkaan raskaana eikä oo mitään syytäkään niille löytynyt.hhmmp ..taas palelee ja lämpö on koholla....:whistle:

nuista kaksosista Mää oon hoitanut paljon kaksosia ja sillon lapsettomana toivoin että saisin joskus kaksoset ja oon toivonu niitä välillä kovastikkin kun on ollutkin jo lapsia,MUTTA ymmärrän kyllä että kaksosraskaus ei oo helppo eikä myöskään vauva aika.Samalla ku oon toivonut kaksosia niin samalla oon vähän pelännyt sitä että jos oottasinkin yhtäkkiä niitä.Ja nyt kun oon seurannut siskon itkevää vauvaa,niin oon miettinyt että miten ihmeessä selviäisin kaksosten hoitamisesta kun oo käytännössä viikot yksinhuoltaja ja mieheltä en saa öisin hoitoapua kun se ei herää vauvojen itkuunkaan.Mitä ihmettä tekisin jos kumpikin itkis yhtä aikaa tai yöllä vuoron perään ja oisin ihan poikki ja sitten sitä miettii miten päivistä selviäis ku ois neljä muutakin hoidettavaa.Toisaalta taas tuntuu että siitä(vauva ajasta) selviäis ja myöhemmin kaksosista olisi luultavasti ja toivottavasti paljon leikkiseuraa toisilleen.Joka tapauksessa salaa toivon kaksosiakin,mutta oon luultavasti helpottunut jos joskus ultraan pääsen ja siellä näkyykin vain yksi lapsi=)

Nyt täytyy alottaa taas lasten harrastuksiin kuskaus.Enhän mää kauaa oo kerinnyt levätäkkään kun oon jo aamun ja aamupäivän kuskannut kahta lasta koulussa ja yhtä kerhossa.

rakkaudesta äiti kp 28/21
 
Minä myös täällä:DJoo ei oo vuodot alkanut,tänään kp28,huomenna sitten testausta,vaikka voihan se olla,että täti ehtii vielä kurvata: /Tänään ollut jotenkin tosi vetämatön olo ja mahassa velloo paha olo,päätä särkee ja alkoi närästääkin kovasti,viimeksi närästys alkoi pahana testin teon jälkeen jo alkuraskaudessa,rauhoittui happolääkkeillä.

Kaksosista: meillä suvussa yhdet kaksoset ja käynyt joka odotus mielessä,että jos tulisikin kaksoset,oikeastaan olisin varmaan aika paniikissa,jos nyt oottasinkin kahta yhden sijasta,juurikin se ,että on riskiraskaus ja se,että jos jotain olis vialla vauvoilla ja haluisin vielä kokea imetyksen,niin jos kahden kanssa ei niin hyvin onnistuisi: /

rakkaudesta äiti: minäkin olen pieni rintainen,eikä ainakaan vielä oo rinnat yhtään paisuneet,muttei ne aiemmissakaan heti ole kasvanut monta kuppi kokoa:LOL:Ja joo imetyksen lopetuksen jälkeen rinnat on ollut,kun jotkut nahkarukkaset:(
 
Viimeksi muokattu:
Mut on varustettu kyllä sen verran huonoilla hermoilla että en varppina kykene odottamaan testieni kanssa siihen saakka että menkat olis myöhässä :whistle: varsinkaan jos on edes kuviteltuja oireita havaittavissa :kieh:


Laitampa tänne meidänkin iloksi tällasen tosi hyvän analyysin kuukautiskierrosta, jonka löysin :wave:


Mitä jokaisen naisen pitäisi tietää kuukautiskierrosta


Varoitus! Tässä jutussa asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä, ts. annetaan ihanaa limainfoa, joka saattaa iljettää herkimpiä (miehiä)!!!


Vaikka olen saanut ""nauttia"" kuukautisista jo yli 15 vuoden ajan, vasta pari kuukautta sitten opin ymmärtämään naisen hormonikiertoa kunnolla. Nyt toivon, että olisin oppinut nämä asiat jo vuosia sitten, mutta parempi edes nyt kuin ei koskaan.

NAISEN KUUKAUTISKIERRON ERI VAIHEET

1. KUUKAUTISET (n. 2-5 vrk)

Naisen kuukautiskierto alkaa ensimmäisestä kuukautisvuotopäivästä, jolloin kohdun limakalvon pintakerros valuu pois ""turhana"".

2. KUIVA KAUSI (n. 2-5 vrk)

Kuukautisia seuraa muutaman päivän ""kuiva"" kausi, jolloin emättimestä ei oikeastaan erity juurikaan mitään limaa.

3. LISÄÄNTYVÄ LIMA (n. 5-12 vrk)

Kuivan kauden jälkeen estrogenin määrä ja limaneritys alkaa taas pikku hiljaa lisääntyä kun elimistö valmistautuu lähestyvään ovulaatioon:
- ensin tulee päivän tai parin ajan hieman paksua, tahmaista valkovuotoa
- sitä seuraa päivän tai parin ajan lisääntyvä ja ""juoksevammaksi"" muuttuva valkovuoto
- ...jota seuraa päivän tai parin ajan todella runsas ja kosteusvoidemainen valkovuoto

Tänä aikana kohdun limakalvo alkaa myös paksuuntua.

4. OVULAATIO (n. 1-2 vrk)

Ovulaation tienoilla valkovuoto muuttuu kirkkaaksi, sitkeäksi ja kananmunanvalkuaista muistuttavaksi (muistuttaa kiihoittumislimaa). Samoihin aikoihin voi huomata oman seksuaalisen halukkuutensa lisääntyvän. Jos kirkkaan liman päiviä on useampi, ovulaatio osuu yleensä viimeiselle limapäivälle.

Hormonitasolla estrogeni, luteinisoiva hormoni (LH) ja munasarjoja stimuloiva hormoni (FSH) kohoavat juuri ennen ovulaatiota huippuunsa ja romahtavat sitten äkkiä alas aiheuttaen kirkkaan liman ja kiihoittuneen olon lisäksi lämpötilan romahtamisen, munarakkulan puhkeamisen ja munasolun ""syöksyn"" munatorveen.

Joillain voi tässä vaiheessa tuntua joko kiukkuinen vihlaisu toisella puolella alavatsaa (kun munasolu irtoaa) tai ""tylppää"" jomotusta (puhjennut munarakkula ""kirvelee"").
Munasolun irrottua puhjennut munarakkula muuttuu keltarauhaseksi ja alkaa hyvin pian (yleensä tuntien sisällä) erittää keltarauhashormonia progesteronia. Kehon lämpötila nousee nopeasti ja limaneritys tyrehtyy kuin leikaten. Ts. siinä vaiheessa kun aamulämpö on kohonnut, ovulaatio on jo ohi.

5. OVULAATION JÄLKEINEN KUIVA KAUSI (n. 10-16 vrk, useimmiten 12-16)

Ovulaatiosta kuukautisiin asti limaneritys on yleensä melko vähäistä. Tämä väli on jokaisella naisella melko vakio. (Ts. jollain 10-13 vrk, jollain toisella 12-14 vrk jne.).

Tämän ajan sekä estrogeni- että progesteronitaso ovat korkealla, kehon lämpötila keskimäärin korkeampi kuin kierron ensimmäisellä puoliskolla ja myös energiankulutus korkeampi kuin kierron ensimmäisellä puoliskolla.

Mikäli ovulaation yhteydessä munasolua ei ole hedelmöitetty (ts. et ole raskaana), muutama päivä ennen kuukautisia progesteroni- ja estrogenitasot romahtavat dramaattisesti, mistä (ilmeisesti) seuraa monelle naiselle valitettavan tutut PMS-oireet: turvotusta, makeannälkää, kärttyisyyttä, finnejä yms. kivaa.

Kierto päättyy viimeisenä päivänä ennen kuukautisia ja ensimmäisenä kuukautispäivänä koko rundi alkaa uudestaan...


TIETO VÄHENTÄÄ TUSKAA

Ai ei mulla ollutkaan mitään tulehdusta

En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun ajattelen kaikkia niitä kertoja, jolloin olen miettinyt mistä ihmeestä tavallista runsaampi valkovuotoni on mahtanut johtua. Tajusin sen kyllä tulevan aika ajoin, mutta jostain syystä en koskaan kirjannut ilmiötä ylös, enkä siksi huomannut sen esiintyvän kerran kuussa. Sen sijaan ehdin kymmeniä (melkein satoja) kertoja pelästyä runsaan valkovuodon johtuvan esim. tulehduksesta tms. Nyt tiedän sen johtuvan vain siitä, että elimistöni valmistautuu ovuloimaan... (Joo, valmistautuminen tapahtuu myös e-pillereitä syödessä.)

Ai mun ovulaatio olikin myöhässä, ei menkat

Ovulaatiota edeltävät vaiheet 2-3 voivat kestää yhteensä mitä tahansa 8 ja 30 päivän välillä -- tai joskus jopa pidempään. Ts. jos kuukautisesi ovat myöhässä (etkä ole raskaana tai saanut ""pikakeskenmenoa""), se johtuu siitä, että ovulaatio on alunperin myöhästynyt. Niinpä menkkojen myöhästyessä onkin tärkeämpää miettiä olosuhteita pari viikkoa edellisten menkkojen jälkeen kuin olosuhteita juuri ennen myöhästyneiden menkkojen ""laskettua aikaa"".

Käytännön esimerkki:

Neiti X:llä on 28 päivän kuukautiskierto ja hänen ovulaationsa on tyypillisesti 14. päivä. Edelliset kuukautiset alkavat 1.1. Kuinka ollakaan 10.1. hän lähtee kahden viikon lomamatkalle, jossa tulee valvottua, bailattua, syötyä mitä sattuu ja ylipäätään elettyä todella ""kuin pellossa"" (muttei harrastettua seksiä... :). Hän palaa kotiin 24. päivä.

No, teoriassa hänen seuraavien kuukautisiensa pitäisi alkaa 28. päivä, mutta koska elimistö tajuaa olleensa ""poikkeustilassa"" 10-24. päivä välisen ajan, se on lykännyt ovuloimista koko loman ajan. Niinpä ovulaatio kolahtaa päälle vasta 25.1. Koska ovulaation ja ovulaatiota seuraavien kuukautisten väli on yleensä suhteellisen muuttumaton, seuraavat kuukautiset tulevat 14 vrk ovulaation jälkeen eli 8.2. Näin hänen koko kiertonsa pituudeksi on tullut 39 vrk.

Mitä jos ei ovuloi?

Joskus ovulaatiota ei tule ollenkaan. Syynä voi olla mm. liian kova stressi, sairaus ennen ovulaatiota, e-pillerin lopettaminen tms., jolloin estrogenitasot eivät nouse riittävän korkeaksi ""laukaisemaan"" ovulaatiota. Tällöin elimistö jatkaa estrogeenin työntämistä elimistöön niin kauan, kunnes ""väsyy"" ja pudottaa estrogenitasot --> limakalvo valuu pois TAI kunnes limakalvo kasvaa niin paksuksi, että lopulta se ""hajoaa"" omaan paksuuteensa.

Miten nopeasti kuukautiskierto normalisoituu pillereiden jälkeen?

Joillakin kuukautiskierto napsahtaa välittömästi normaaliksi e-pillereiden syönnin loputtua, joillain voi esiintyä häiriöitä lämpötiloissa, liman laadussa ja määrässä, ovulaation ja seuraavien kuukautisten välisessä aikajänteessä (yleensä poikkeuksellisen lyhyt), ovuloinnissa yleensä (ts. ei ovuloida) ja ylipäätään kierron pituudessa aina kuukausien tai jopa vuosien ajan.

Miksi ihmeessä laksettu aika lasketaan edellisistä kuukautisista?

Koska edellisillä kuukautisilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa koska seuraava ovulaatio tulee, tuntuu todella naurettavalta, että lasten laskettu aika lasketaan edellisistä kuukautisista -- varsinkin, kun nimenomaan edellisten kuukautisten ja ovulaation välinen aika voi helposti vaihdella jopa viikkoja poikkeusolosuhteissa.

Toisaalta on epistä, ettei naisille opeteta että ovulaatio on poikkeuksetta 10-16 päivää ENNEN seuraavia kuukautisia ja (olosuhteista riippuen) 8 vrk -- useita kuukausia edellisten kuukautisten jälkeen. Kuinka moni nainen on yrittänyt turhaan tulla raskaaksi kuukautiskierron 14. päivä, vaikka hänen ovulaationsa on oikeasti päiviä tai jopa viikkoja myöhemmin? Tai päiviä aikaisemmin? Tai kuinka moni on tullut raskaaksi koska on luottanut ns. rytmimenetelmään ja välttänyt seksiä 14. päivän tienoilla, mutta harrastanut sitä viikkoa myöhemmin (kun nainen on ollut niin himokkaalla tuulellakin...), luullen olevansa ""kuivilla"".

Jos haluaa välttämättä kokeilla ""rytmimenetelmää"" (ts. luottaa ns. varmoihin päiviin), niin kaikkein varmimmat päivät ovat niitä ns. kuivia päiviä heti menkkojen jälkeen ja sitten taas ovulaation jälkeen. Kuivuus paitsi kertoo että ovulaatioon on vielä aikaa, myös muodostaa siittiöille epäsuotuisan maaperän (vrt. Sahara). Mitä enemmän limaa erittyy, sitä hedelmällisemmäksi olosuhteet spermalle muuttuvat.

Menkat kaksi kertaa kuussa

Joillakin/joskus progesteroni, joka pitää kohdun limakalvoa ""koossa"" ovulaatiosta seuraaviin kuukautisiin asti, ei ehdi nousta riittävän nopeasti riittävän korkealle, minkä takia limakalvo ""falskaa"" hieman ts. ovulaation aikaan tulee hieman veristä/rusehtavaa vuotoa. Mikäli vuoto osuu juuri ovulaation aikaan, ei ole kirkkaan veristä eikä sitä tule päivää tai paria pidempään se on täysin normaalia, enkä sen takia tarvitse huolestua.

Milloin on keskenmeno ja milloin kuukautiset?

Kuukautiset alkavat siis käytännössä aina 10-16 päivää ovulaation jälkeen (joskus voi tulla ns. anovulatorisia vuotoja ilman ovulaatiota, mutta se on sitten toinen juttu). Kun tunnistat ovulaation (kirkas sitkoslima, joka kuivuu yhtäkkiä, aamulämpö ensin putoaa edellispäiviä selvästi alemmaksi ja sitten nousee selvästi ylemmäs), pystyt laskemaan, koska kuukautisesi ovat myöhässä mahdollisen raskauden takia.

Jos kuukautiset eivät tule vähintään 18 päivässä ovulaation jälkeen, on mahdollista, että olet raskaana.

Jos yhtäkkiä 18. päivän jälkeen alatkin vuotaa vertaa, on mahdollista, että kyseessä on varhainen keskenmeno, eikä suinkaan kuukautiset.

PMS-apua

Itselläni PMS on tarkoittanut yleensä epämääräistä ärtyisyyttä (joskus itkuisuutta), turvotusta, huonontunutta ihoa ja parantunutta syömishalua, varsinkin suklaata kohtaan. Elämäntaparemonttini jälkeen PMS-oireet ovat helpottaneet lähes olemattomiksi. No okei, turvotusta esiintyy ja ihon laatu hieman huononee, mutta suklaahimoja ei ole (ruokahalu on hieman parempi ennen menkkoja, mutta väitän sen johtuvan osin myös kuukautisia edeltävästä kovemmasta kulutuksesta) ja ärtymys on niin lievää, ettei sitä kunnolla huomaa.

Kalaöljy auttaa tutkitusti mielialaan myös PMS-oireista kärsiville (lisäksi saattaa auttaa kuukautiskipuihin, tutkitusti ainakin teinitytöillä). Uskoisin riittävän proteiininsaannin vaikuttavan makeanhimoja karsivasti myös ennen kuukautisia (ainakin itse syön riittävästi proteiinia --> en kärsi makeanhimoista).

Turvotuksen ja mielialavaihtelujen hillitsemiseksi kannattaakin yrittää pysyä erossa suklaassa ennen kuukautisia (ja jopa kuukautisten aikana) ja yrittää ottaa mahdollisesti himotut hiilihydraatit hedelmistä, marjoista, (kaura)puurosta, kuoriperunoista, täysjyväpastasta jne.

Myös liikunta auttaa niin PMS-oireisiin kuin kuukautiskipuihin laittamalla nesteet liikkeelle, erittämällä hyvänolonhormoneja ja muutenkin parantamalla oloa.

-------

Jees, tässä ajatuksia aiheesta hieman sekalaisessa järjestyksessä. Ensisijaisena lähteenä Toni Weschlerin (nainen) yli 450-sivuinen järkäle ""Taking charge of your fertility"" naisten kuukautiskierrosta. Toivottavasti tämä selventää edes joidenkin epätietoisuutta oman kehon toiminnoista ja poistaa turhaa huolta ja murhetta.

(tämä on copy+paste jostakin nettikeskustelusta... en muista nyt mistä)

olkoon syksymme plussarikas :heart:
 
...vitsit jännät paikat nyt rakkaudesta äiti. Tiedätkö mä olen tehnyt raskaustestin aina sinä päivänä kun menkat piti alkaa tai kaksi päivää ennen jo....ja haamun saanut näkyviin Apteekin omalla testillä, eikä se taida olla mikään herkkä testi se....et mä olen ollut varsinainen hätähousu aina! Toivon niin plussaa sulle niin ei tarvitse pyöritellä ajatuksia liikaa mielessä :hug:

odotan jo huomisen testausta petronella09 !!! kivaa kun voi jännätä toisten puolesta ja odottaa...vähän fiilistelyä ennen omia testailuaikoja =)

Ja tosiaan soja, ymmärrän pointtisi! Mä taidan vain olla sekaisin muksuista! Ehkä vauvakuumekin hellittäisi vuosiksi kun kaksoset saisin...Riskiraskaudet minulle tuttuja, kerron joskus enempi. Kaksosia olen hoidellut kovin ja suvussa niitä monta. Joku taika niissä on. Ja se onnen tunne kun olen alussa saanut tietää pieniä olevan kaksi, on jotain älytöntä, ja mikä menetyksen tuntu kun toinen ei ole matkassa pysynyt. Vaikka hyvä syy siihen aina on. Kaikella on aina tarkoituksensa :heart:

ÄssÄ5 kiitos tuosta tekstistä...tuli niin uutta infoa, et hui hai missä kuplassa mä olen elellyt, en tiennytkään moisia juttuja! Aina oppii jotain uutta!

Omassa päivässä ei uutta...menoa on riittänyt neljän ihanaisen kanssa! Ja pohdiskellut olen vauvajuttuja...

Palailempa huomenna kurkkailemaan taas....:whistle:
 
petronellaa täälläkin jännätään !

ja juu, mullakin oli ongelma raskaus toi tupla-onni, ja samaa rataa jatkui kolmosen kanssa, sikälikin tässä aika ristiriitaset tunteet.... kiva ois kuulla lisää miab5[/B ja ei se vauvakuume helpota vaikka saakin tuplat :LOL: kaksosten jälkeen yksönen tuntui niin eriltä.... siksi kai sitä nelosta mekin haaveillaan.....
 
Iltoja!

Kylläpä on niiin jännää Petronella09 , mä olisin jo varmaan tossa tilanteessa testannu :)

Rakkaudesta äiti pidän kovasti peukkuja sullekin! Ja täällä kans yksi imetyksen jäljiltä rupsahtanut, mutta ylpeä sellainen, eikä se onneksi liivien ja vaatteiden läpi näy :)

Miab5 meillä t07, p09 ja p11 ja tyttö hirveän kovasti toivoisi siskoa, mutta yksi velikin kuulemma kuitenkin kävisi :) On siis puhellu, että eikö meille vielä voisi tulla vauvaa..

Oi että, sojalla siellä noin pieniä ja yhdet niistä vielä kaksoset :) Nostan hattua kyllä ja vielä kuumeilet näin pienellä ikäerolla lisää :) Toivottavasti tärppäisi vielä luomuna ja eikö se ihan todennäköistä olekin?

Mä olen kanssa jo ennen esikoista lukenut tuon saman, mitä ÄssÄ5 laittoi :) Kovin luulen tuntevani kroppani, mutta hassu sattuma, että mulla oli pari päivää sitten ilmeisesti ekaa kertaa ovis, missä oli semmoista veristä vuotoa, mutta meni sit ohi se vuoto, mutta oviskivut ja limat tänäänkin vielä tallella. Ja siis mä en nyt voi mitenkään olla raskaana , eikä vielä yritetäkään :)

Munhan nyt piti vaan vähän tuntoja täällä purkaa yms, mutta tais käydä nyt niin, että ens kierrosta vois antaa luvan jo tulla, jos on tullakseen :) Mä sanoin miehelle, että omasta puolestani olisin nyt valmis koittaan, niin se oli samaa mieltä (eli kuten arvelin, että niin käy). Apua ja ihanaa :D

Pökerryksissä oleva omppulipomppuli
 

Yhteistyössä