suuri kasa ongelmia!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hukassa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hukassa"

Vieras
En tiiä onko oikea paikka tänne kirjoittaa mutta pakko kun ei kestä enään!!
MInulla on neljä lasta joista nuorin on 2kk. Olen tosi väsynyt arjen pyörittämiseen en selviä mistään asiat vaan kasaantuu koko ajan (lähinnä raha asiat). Miehelle en pysty kertomaan todellista tilannetta koska hän yleensä alkaa haukkumaan ja hermostuu heti kun ongelmia tulee. En jaksa enään sitä että joka päivä pitää miettiä mistä rahaa huomiselle. Yö unet ovat nolla. Vauva herää pari kertaa yössä ja loppu minkä voisin nukkua niin en pysty miettiessäni ongelmiamme.Niin siis mies on tällä hetkellä työtön.
Muitakin ongelmia on kuin vain raha, esim. mieheni juo joka ilta muutaman oluen vähintään ja minusta se on ongelma. Miehen mielestä hällä ei ole ongelmaa ja minä olen vaan luulosairas. Näihin oluisiin menee aivan älyttömästi rahaa ja sillon kun rahat on lopussa joudun hommaamaan lisää rahaa koska en uskalla sanoa miehelle että rahat loppu =( Me ollaan kans silleen ulkopuolisen vinkkelistä normaali perhe mutta totuus on muuta.
Olen itse käynyt kunnan perheterapeutilla ja yrittänyt saada mieheni myös sinne. Mutta miehen mielestä minulla on ongelmia hänellä ei! Olen monta monituista kertaa ollut aikeissa lähteä mutta en uskalla koska en pärjää lasten kans yksin ja muutenkin on aika nitistetty olo.. Lapset mieheni hoitaa hyvin ja leikkii heidän kans yms... sillä perustein hänen pitää saada iltaisin rentoutua!!! Ei se päissään täällä pyöri mutta ei kuitenkaan pysty olla ottamatta edes sitä yhtä kaljaa =(

Nyt olen päättänyt että nostan kissan pöydälle kävi miten kävi. En kestä tätä painetta ja sitä että toinen vaan rallattelee menemään kun itsestäni ei oo jäljellä enään mitään. Otan asiat esille kun ystäväni saapuu ulkopuolisena paikalle niin mieheni ei viitsi alkaa huutamaan. Toki minussakin vikaa on kun en uskalla kertoa totuutta mutta jostain tämä on lähettävä purkamaan. Tätä kaikkea on kestänyt jo useamman vuoden.

Kenties olisi kannattanut lykätä lasten tekoa jos on kerran vuosia ollut pahoja rahaongelmia. Olet hiukan niinkuin itse ajanut itsesi tuohon tilanteeseen, eipä se yksin miehen syy ole. Oletko itse töissä? Siis ymmärrän että olet nyt äitiyslomalla mutta noin muuten?

Muutamaan olueeseen joka ilta menee paljon rahaa kuukaudessa, johon teillä ilmeisestikään ei ole varaa. Heräätkö sä aina öisin? Hoitaako miehesi ollenkaan öisin lasta/lapsia ja entä päivällä? Kun miehesi on työtön, niin hänen pitäisi myös hoitaa lapsia ja ottaa yösyöttöjä, jos imetys ei estä. Tai antaa sun vaikka nukkua päivisin.

Joo, sun on saatava apua. Jos et nuku, voit pian romahtaa. Ei kuulosta hyvältä, että sä et voi sanoa miehellesi, ettei rahaa ole.

Jos on joka päivä saatava alkoholia, on todennäköisesti jonkin asteinen ongelma. Alkoholisti ei ole vain niitä, jotka ovat joka päivä ympäripäissään.

Kuinka kauan sun mies on ollut tötön. Voisko hän olla siitä johtuen ahdistunut tms? Ja siksi pakenee oluen avulla iltaisin eikä halua/jaksa puhua ongelmistanne.

Pyri puhumaan sun tunteista ja muutenkin asioista ilman syytöksiä. Jos miehesi on vaikea kuunnella, niin kirjeen kirjoittaminen voi olla hyvä ajatus. Sä pysyt paremmi miettimään mitä haluat sanoa ja miehesi ehkä paremmin pystyy vastaanottamaan tai ainakin palaamaan uudestaan lukemaan kirjeen, jos ei heti kykene.

[QUOTE="susu";28899526]Kenties olisi kannattanut lykätä lasten tekoa jos on kerran vuosia ollut pahoja rahaongelmia. Olet hiukan niinkuin itse ajanut itsesi tuohon tilanteeseen, eipä se yksin miehen syy ole. Oletko itse töissä? Siis ymmärrän että olet nyt äitiyslomalla mutta noin muuten?[/QUOTE]

Hei, oikeesti toi on ihan turhaa. Jos ei ole empatiakykyä, kannattaa mennä muihin ketjuihin vastaamaan.

Niinhän sitä sanotaan että myöhästä itkiä ku paska on jo housussa.... Myönnän kyllä itsekkin omat virheeni tässä tilanteessa mutta mies ei vaan myönnä olevansa mitenkään osallinen mihinkään ongelma tilanteeseen. Jotenki kait se on helppo syyttää vaan toista. Olen tällä hetkellä kotona... mies etsii töitä mutta ei perkele huoli mitään mikä vastaan tulee =/

Niin vauva on pullolla kun maidon tulo loppu pari viikkoa sitten... =( Joo herään pari kertaa yössä syöttämään ja seittemäksi sitten ylös laittamaan vanhin lapsi kouluun.... Herää mies aamulla kaveriksi mutta ei yöllä syöttämään vauvaa....

Jos miehellä ei mielestään ole ongelmaa alkoholin suhteen, voi varmaan rentoutua ilmankin? Tai pyydä näyttämään ettei kyse ole riippuvuudesta, sehän on helppo osoittaa olemalla ilman kaljaa.

Lopeta nyt heti peittely ja jaa rahahuolet miehen kanssa. Tylot ja pakolliset menot paperille, niin mieskin saa laskea, riittääkä rahaa tosiaan siihen kaljaan.

Voisitko pyytää miestäsi ilmoittamaan, milloin hänelle sopii keskustella asioista? Hommatte lapset hoitoon illaksi jotta saatte käydä asioita läpi? Voisit jopa tehdä "esityslistan", otsikoida muutaman asian ja ehkä tehdä niistä muutaman pohjustavan kysymyksen miehelle, jotta hän tietää mitä on tulossa. Nyt teillä molemmilla on välttelytaktiikka käytössä, mutta se ei voi johtaa minnekään. On omaksi parhaaksenne että suostutte edes väliaikaisesti kohtaamaan ikäviä totuuksia elämästänne.

Muistakaa samassa yhteydessä miettiä myös voimavarojanne. Miksi olette yhdessä, miksi haluatte hoitaa kotinne ja lapsenne, mistä saatte voimaa arkeen?

Unettomuuteen pitää saada apua. Ensiapuna pidä kiinni siitä, että tietokone/televisio pysyy kiinni klo 23 jälkeen.

[QUOTE="vieras";28899581]Jos miehellä ei mielestään ole ongelmaa alkoholin suhteen, voi varmaan rentoutua ilmankin? Tai pyydä näyttämään ettei kyse ole riippuvuudesta, sehän on helppo osoittaa olemalla ilman kaljaa.

Lopeta nyt heti peittely ja jaa rahahuolet miehen kanssa. Tylot ja pakolliset menot paperille, niin mieskin saa laskea, riittääkä rahaa tosiaan siihen kaljaan.[/QUOTE]

Tuota on yritetty.... on luvannut monta kertaa lopettaa ja luvannut muuttua mutta seuraava päivä kun koittaa niin se siitä =(

Mitä vaikuttaa olla parisuhteessa, jossa ei pysty/uskalla kertoa toiselle mitään!? Eikö se ole se idea, että toinen on elämänkumppani, luottohenkilö, ystävä, rakastaja jne. samassa paketissa. Että hän on se, jonka puoleen voi aina kääntyä, oli tilanne mikä tahansa.

Ja miksi on pitänyt pykätä noin monta lasta jos rahatilanne on tuollainen?

No nosta nyt ainakin kissa pöydälle heti alkuunsa.

[QUOTE="vieras";28899547]Hei, oikeesti toi on ihan turhaa. Jos ei ole empatiakykyä, kannattaa mennä muihin ketjuihin vastaamaan.[/QUOTE]
Ja taas väärin. Sääli on sairautta ja sitä ei todellisuudessa tarvi kukaan. Monilla ihmisillä menis paremmin jos niille puhuttais suoraan eikä lässytettäis. APkin olis ko tilanteessa ymmärtänyt yskän jo ensimmäisen lapsen kohdalla kun sen olis joku suoraan sanonut. Viimeistään toisen jälkeen. Nyt haetaan vähän sääliä lisää täältä. Ja lopuks; kaikki on vastuussa itsestään ja omasta onnellisuudestaan, ei voi odottaa että toinen ihminen tekee sen puolesta.

Hei En minä mitään sääliä hae!!! Se ei auta ketään mutta halusin vaan saada sanottua ees jotain jo ulos... oon niin kauan paininu yksin meijän ongelmien kans että oli jo pakko!! Tämä oli tosi iso kynnys mulle kirjottaa ees tänne =/

[QUOTE="hukassa";28899668]Hei En minä mitään sääliä hae!!! Se ei auta ketään mutta halusin vaan saada sanottua ees jotain jo ulos... oon niin kauan paininu yksin meijän ongelmien kans että oli jo pakko!! Tämä oli tosi iso kynnys mulle kirjottaa ees tänne =/[/QUOTE]

Nyt kuule daami, otat itseäs niskasta kiinni ja heität miehen pellolle. Etpä ainakaan rahallisesti häviä mitään. Mies saattaa jopa herätä ja jättää juomisen ja olla parempi isä kun koskaan kun tajuaa menettäneensä teidät. Ja jos ei tajua niin ei se varmaan teiltä ole pois. Ei kukaan ansaitse tuollaista.

Eipä kyllä ole mitä hävitä... Se vaan pelottaa kuinka pärjään lasten kans yksin ja millanen sota siitä sitten syttyy... mulla kun ei ole omia sukulaisia lähimaillakaan....

Hei Kiitos kaikille vastauksista !! Ehkäpä minä tästä päivän aikana rohkaistun =) Täytyy lähteä lasten kanssa ulkoilemaan jos se vaikka mieltäkin virkistäisi.

[QUOTE="hukassa";28899732]Yksi koulussa muut alle koulu ikäisiä... Ehkä voisinkin mutta poika on juuri aloittanut koulun niin en haluais heti olla muuttamassa =/[/QUOTE]

kummasta luulet että poika kärsii enemmän, koulun vaihdosta vai äidin burn outista ja isän tissuttelusta? Nyt asiat tärkeysjärjestykseen, äläkä selittele itselles tuollaista palturia. Jos et halua tehdä tilanteelle mitään mikä oikeasti ratkaisee niin sit oon neuvoton...

[QUOTE="susu";28899752]kummasta luulet että poika kärsii enemmän, koulun vaihdosta vai äidin burn outista ja isän tissuttelusta? Nyt asiat tärkeysjärjestykseen, äläkä selittele itselles tuollaista palturia. Jos et halua tehdä tilanteelle mitään mikä oikeasti ratkaisee niin sit oon neuvoton...[/QUOTE]

Kiitti että potkit perseelle =D en kyllä ajatellu sitä asiaa noin päin =/ Haluan kyllä saada normaalin perhe elämän takasin!! Meillä on ollut ylimäärästä painetta jo aikasemmin viime vuonna ( ei johtunut omasta toiminnasta). Minkä luulen olevan suuri syy tähän tilanteeseen... myös mieheni kohdalla. Sattui hieman ikävästi =(

Ei miehelläsi ole alkoholiongelmaa, jos muutaman kaljan juo päivittäin. Mutta palstamammojenhan on taas hyvä horsmapillujensa kera täällä raitis mies leimata juopoksi, aika vastenmielistä touhua suoraansanoen.

Sen sijaan miehelläsi on rahan arvon tajuamisessa ongelmaa, kun ei pysty/osaa hahmottaa sitä, että raha ei riitä ns.arkioluiden juomiseen, koska on rahat tiukalla muutenkin. Tästä asiasta hönet saa ihan surutta kivittää, sillä eihän kukaan oikea suoraselkinen mies nyt rupea laittamaan perheen taloudellista hyvinvointia sen edelle, että saa muutaman oluen iltaisin + laittaa vaimonsa vielä "tienaamaan" namä kaljarahat.

[QUOTE="vieras";28899972]Kyllä se nyt kuitenki hieman ongelmata haiskahtaa jos ei pysty eikä ole selkärankaa olla ottamatta ees yhtä päivää.[/QUOTE]

Se ettei pysty ja ei tahdo on ihan 2 eri asiaa. Jos ei pysty olemaan ottamatta 2 olutta, tarkottaisi sitä, että siirtyisi juomaan tiukkaa viinaa saman tien. Eli käytännössä ei voi kärsiä alkoholismista, jos se jää muutamaan kaljaan per viikko. Kalja maksaa 1-3 euroa per tölkki, riippuu juoko pimpin vai 0,33dl tölkin.

Eli kaljaan viikossa menee 3 tölkkiä per päivä x 7 päivää x 4 viikkoa = 84 kpl

84 kpl 0,33 dl x 1e = 84e /kk kaljaan

Pinttejä 2,5e pintti x 84 kpl = 210e / kk kaljaan.

Väitän, että n. 100-200e välillä jos mies kuluttaa "omiin" juttuihin kuussa rahaa eli kaljaan, ei ole todellakaan alkoholisti. Virosta jos ostaa kaljat pääsee 50-100e/ kk kuluihin. Kuinka moni palstamamma pistää kk haisemaan 200e "omiin juttuihin" ?

Ainakin mun rouva pistää reilusti yli 200e omiin vaatteisiin, meikkeihinsä...yms mun mielestä ihan silkkaa paskaan rahaa kiinni.

Yhteistyössä