Itsekin sain ensimmäiseni vähää vaille 17-vuotiaana. Lapsi on ollut alusta asti toivottu ja rakastettu. Avokkini oli tuolloin 19-vuotias ja edelleen kuvioissa. Onneksemme olemme kuitenkin saaneet ymmärtäväiset ja mukavat neuvolantädit, eikä soskujen kanssa olla oltu ikinä tekemisissä, muuta kuin ensiasuntoon muuttaessa, jolloin lapsi ei ollu vielä edes syntynyt.
En ymmärrä tuota mikä ongelma on siinä ettei ole ammattia? Mitä väliä sillä on missä olet päivät kun lapsi on hoidossa? Opiskeluni ansiosta lapseni ei joudu olemaan hoitopaikassaan joka päivä lähes yhdeksää tuntia, lyhyimmillään vain 2-3 tuntia. Eikös se ole vain hyvä pienelle lapselle? Nyt kun olen 18-vuotias, on minulla aikaa opiskella vielä monta kymmentä vuotta, eikä mikään kiire ole millekkään! Mieheni käy töissä ja mainiosti olemme pärjänneet n. 2000 kuukausituloilla. Perheestämme ei mitenkään ulkopäin käy ilmi tulomme (eikä edes ikämme). Lapsella on yhtä lailla puhtaat vaatteet, paljon leluja, oma huone ja siisti koti, kuin muillakin. Vastapäisessä asunnossa asuu lähes 46-vuotias 5-vuotiaan pojan äiti, joka tupakoi sisällä, lapsi on jatkuvasti 15-vuotiaan tyttärensä kanssa kahdestaan kotona ja huitelee pitkin kyliä pyörällään vielä puoli yhdentoista aikaan illallakin. Tämäkö on vastuullinen, AIKUINEN äiti?
Tietenkin on myös tapauksia joissa lasten hankkimista olisi voinut hieman lykätä, mutta minun käsitykseni mukaan nämä lapset ovat yleensä vahinkoja (en nyt väitä siis että kaikki vahingot ovat tuhoontuomittuja). Tunnen itsekin joitakin, joilla isä ei ole kuvioissa ja kotihoidontuella sinnitellään loppuun asti, mutta silti ollaan parhaita vanhempia juuri sille omalle lapselle.
Elämänkokemuksella ei niinkään ole väliä, äidiksi kasvetaan oli minkä ikäinen vaan! Ei kukaan 30-40-vuotiaskaan ole valmiiksi äiti, vaan kaikki on silloin ihan yhtä uutta ja "pelottavaa" kuin nuorenakin. Lisäksi olen aina sanonut, että minä esimerkiksi en ehtinyt kiintyä "menovaiheeseen" niin paljoa muutamassa vuodessa, kuin nämä "oikeesti aikuiset" 10-15 vuodessa, joten sopeutuminen ei ollut kovin vaikeaa.
Kaikki ovat yksilöitä, on huonoja ja hyviä äitejä. Itse olen saanut positiivisesti yllättyneiltä ihmisiltä kehuja siitä, miten sain kuin sainkin elämäni järjestykseen, vaikka epäilijöitä löytyikin! Rakastan perhettäni enemmän kuin mitään muuta, enkä ikinä ole katunut sitä etten jäänyt näiksi vuosiksi kavereiden kanssa rellestämään! Hauskaa voi olla ilman jokaviikonloppuista biletystäkin.