Riskiryhmät sairastuvat herkimmin
Terveet aikuiset ja lapset sairastuvat äärimmäisen harvoin vakavasti.
Vastustuskyvyltään heikentyneillä (syöpä, diabetes, maksa- ja munuaistaudit, AIDS, kortisonilääkitys, vanhukset) listeriainfektio ilmenee tavallisimmin vaikeana yleisinfektiona tai aivokalvontulehduksena.
Raskaana olevilla listeriainfektio ilmenee kuumetautina, joka muistuttaa tavanomaista influenssaa (kuume, päänsärky, lihaskivut) ja se voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen.
Vastasyntyneet voivat saada tartunnan äidin istukan kautta tai synnytyksen yhteydessä. Tauti ilmenee vaikeana yleisinfektiona jo syntyessä tai myöhemmin alkavana aivokalvontulehduksena.
(Elintarvikevirasto)
Kalaprojektissa tutkittiin 314 tyhjiöpakattua kalavalmistetta, joista 232 oli kylmäsavustettua ja 82 graavisuolattua. Listeria monocytogenes bakteeria todettiin 15 näytteessä. Kylmäsavustetuista kalavalmisteista todettiin L. monocytogenes -bakteereita 10 näytteestä (4 %) ja graavisuolatuista 5 näytteestä (6 %). Todetut pitoisuudet olivat matalia, kaikissa alle 100 bakteeria grammassa. Lainsäädännössä ei ole asetettu raja-arvoa L. monocytogenes -bakteerille. Monissa maissa pidetään turvallisena rajana terveelle aikuiselle 100 bakteeria grammassa elintarviketta. Riskiryhmille turvallista rajaa ei kuitenkaan tunneta.
(myös elintarvikeviraston sivuilta)
Kannattaa siellä käydä katselemassa ja vaikka googlettaa listeriasta lisätietoa jos kiinnostaa.
minä en ymmärrä miksi ottaa riski? Vaikka riski on pieni, on se silti olemassa. Itse jos menisin syömään raskausaikana graavikalaa jonka seurauksena lapsi sairastuu, en varmasti voisi koskaan sitä itselleni anteeksi antaa. Eihän esim. raskausaikana kerran vedetystä perskännistä oo välttämättä mitään haittaa sikiölle, mutta VOI olla. Ja kaikki täyspäiset äidit varmaan on juopottelematta raskausajan.
mutta, mutta... kukin taplaa tyylillään. Itse en menis sitä kalaa syömään, edellinen kirjoittaja menisi ja sinä teet itse omat päätöksesi.