Sushi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maiju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maiju

Vieras
Olen 5+3 viikolla raskaana ja tekee aivan JÄRKYTTÄVÄN paljon mieli sushia, varsinkin merilevärullia, joiden sisällä graavikalaa. Tämähän ei ole suositeltavaa, mutta onko teistä kukaan syönyt sushia raskausaikana?

Mitä graavikalasta voi tulla? Siis tonnikalasta ja kirjolohesta? Onko japanilaisetkin syömättä sushia raskausaikana..? ;)

Siinä graavikalassa on pieni listeriariski, kuten joissakin juustoissakin ja kuumentamattomissa pakastevihanneksissa yms. yms. Itse olen kyllä syönyt gaavikalaa ja juustojakin. En ole listeriaan sairastunut ennekään, joten tuskin juuri nyt 9 kk aikanakaan sitä saan.( nyt varmaan kaikki superäidit hyökkää kimppuun, kun annan tällaisia edesvastuuttomia ohjeita)
Olen ravintolapäällikkö ja vuosikaudet opiskellut alaa ja voin sanoa, että ruokamyrkytykset (milloin minkäkin bakteerin aiheuttaman) voi saada milloin vaan ja mistä vaan. Riski ei käytännössä vähene yhtään jos jättää juustot syömättä.
Ulkomailla on sitten eri asia, koska hygieniataso ja bakteerikannat vaihtelevat..

Riskiryhmät sairastuvat herkimmin
Terveet aikuiset ja lapset sairastuvat äärimmäisen harvoin vakavasti.
Vastustuskyvyltään heikentyneillä (syöpä, diabetes, maksa- ja munuaistaudit, AIDS, kortisonilääkitys, vanhukset) listeriainfektio ilmenee tavallisimmin vaikeana yleisinfektiona tai aivokalvontulehduksena.
Raskaana olevilla listeriainfektio ilmenee kuumetautina, joka muistuttaa tavanomaista influenssaa (kuume, päänsärky, lihaskivut) ja se voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen.
Vastasyntyneet voivat saada tartunnan äidin istukan kautta tai synnytyksen yhteydessä. Tauti ilmenee vaikeana yleisinfektiona jo syntyessä tai myöhemmin alkavana aivokalvontulehduksena.
(Elintarvikevirasto)

Kalaprojektissa tutkittiin 314 tyhjiöpakattua kalavalmistetta, joista 232 oli kylmäsavustettua ja 82 graavisuolattua. Listeria monocytogenes –bakteeria todettiin 15 näytteessä. Kylmäsavustetuista kalavalmisteista todettiin L. monocytogenes -bakteereita 10 näytteestä (4 %) ja graavisuolatuista 5 näytteestä (6 %). Todetut pitoisuudet olivat matalia, kaikissa alle 100 bakteeria grammassa. Lainsäädännössä ei ole asetettu raja-arvoa L. monocytogenes -bakteerille. Monissa maissa pidetään turvallisena rajana terveelle aikuiselle 100 bakteeria grammassa elintarviketta. Riskiryhmille turvallista rajaa ei kuitenkaan tunneta.
(myös elintarvikeviraston sivuilta)

Kannattaa siellä käydä katselemassa ja vaikka googlettaa listeriasta lisätietoa jos kiinnostaa.

minä en ymmärrä miksi ottaa riski? Vaikka riski on pieni, on se silti olemassa. Itse jos menisin syömään raskausaikana graavikalaa jonka seurauksena lapsi sairastuu, en varmasti voisi koskaan sitä itselleni anteeksi antaa. Eihän esim. raskausaikana kerran vedetystä perskännistä oo välttämättä mitään haittaa sikiölle, mutta VOI olla. Ja kaikki täyspäiset äidit varmaan on juopottelematta raskausajan.

mutta, mutta... kukin taplaa tyylillään. Itse en menis sitä kalaa syömään, edellinen kirjoittaja menisi ja sinä teet itse omat päätöksesi.

Samaa mieltä mien kanssa eli ei niitä suosituksia ja kiellettyjen ruoka-aineiden listoja ole tuulesta temmattu, kyllä niissä on faktat takana. Mielestäni on suorastaan edesvastuutonta ehdoin tahdoin syödä esim. graavikaloja tms. jos niistä on pienikin riski saada listeria. Tietenkin asia on toinen jos ei ole raskaana, silloin ei tuollaisia tarvitse miettiä.

Järki käteen odottavat äidit!

Kiinnostaa tämä sama kysymys, graavikalaa kun tekee mieli niin penteleesti. Mitenkäs jos tekee suolakaln itse, ihan tuoreesta kalasta. perkaa ja fileroi itse lohen ja siian ja suolaa sen sitten tuhdisti? Eikös se listeria liity siihen paketointiin? Asiantuntijat auttakaa :)!!!

Nyt en sitten taaskaan varmaksi tiedä, mutta minäkin olen ymmärtänyt sen niin, että listeria liittyy siihen paketointiin, tyhjiöpakkaukseen.
Siksipä söin raskaana ollessani itsegraavattua ja itsesavustettua lohta.

Sympatiaa löytyy. Eli minullakin tekee sushia mieli aivan käsittämättömästi! Olen mieheltäkin kysellyt, että onkohan himo näin korostunutta, koska se on kiellettyä ;) Silti olen päättänyt jättää raskausaikan väliin - nautin sushista sitten kun vaavi on turvallisesti ulkona masusta. Kotona teemme ihania kasvisvaihtoehtoja sushiriisin kanssa... Eihän se tietenkään kalaa korvaa, mutta kun tuo pikkunen tuolla sisällä on se korvaamattomin!

Oletteko sushin ystävät huomanneet että jättirapu nigirissä on kypsennetty? Ja sitten löytyy ne munakas- ja kasvisjutut. Tiedän toki ettei ole sama kuin ihana lohinigiri (mieheni lupasi tuoda heti sairaalaan) tms. mutta auttoi hieman kun näitä sushiriisin, soijan ja wasabin kanssa olen pari kertaa syönyt.

Niin ja ystäväni tuttu sai todistetusti keskenmenon listeriasta. Itse en riskeeraa...

Tiedätkö siis mistä kaikesta voit sairastua??? Kuten edellä jo sanottiin, voit tosiaankin saada ruokamyrkytyksen esim. lstreptokokkibakteerin aiheuttaman, ihan mistä vaan. suomessa sairastuu tietty prosentti ihmisistä vuosittain, miksi et siis sinäkin. Älä syö mitään, jooko?
Käypä tarkastelemassa lisää tilastoja, äläkä tuijota vaan neuvolasta saamiasi ohjeita, niin huomaat että ruokavalikoimasi muuttuu aika mitättömaksi. ja oletko lisäksi lukenut tilastoja miten paljon ihmisiä kuolee liikenteessä vuosittain ja kuinka paljon niistä on raskaana olevia?? Varmaan löytyy joku korrelaatio tähänkin..'
Kuulostaa siltä kun olisit mielipiteinesi 15 -vuotias..

Listeriariski liittyy TYHJIÖPAKATTUIHIN raakakalatuotteisiin. Jos teet graavikalan itse tuoreesta kalasta, niin listeriavaaraa ei ole. Luulen myös, että kunnon sushipaikat tekee kalansa itse, eikä osta jotain tyhjiöpakattua ""muovikalaa"". Mutta sehän selviää ravintolasta kysymällä!

Käsittääkseni suurempi ongelma on merilevän sisältämä jodi, jota ei pitäisi suurissa määrin nauttia. Onko joku tästä kysellyt esim. neuvolassa?

Niin kuin jokaisessa asiassa, myös tässä: jokainen taplaa tyylillään... Äitejä on monenlaisia :) Minulle varominen tässä tilanteessa on luonnollista. Voipi osaltaan myös johtua aiemmista keskenmenoistani. Toisaalta alkoholin ja tiettyjen ruokien poisjättäminen ei ole ollut mitenkään mahdotonta, kun ihka uusi ihminen kasvaa sisälläni. Voin silti syödä monenlaista, etenkin kun alkuraskauden pahoinvointi alkaa helpottaa!

Iloista odotusta kaikille!

Ja muistakaa kaikki se kalan säilytys ja käsittely!!! Varmistakaa laatu, säilyttäkää kylmässä sieltä tiskiltä kotiin saakka jne. Kalahan pääsee pilaantumaan todella helposti.

Niin siis olen itsekin sen käsittänyt että tyhjiöpakattuja, graavisuolattuja ei saa syödä. Mutta sushissa kala on vain raakaa. Eli onko silloin listeriariskiä?

Ehkä sitten on parempi jättää kokonaan väliin, tai sitten herkutella avokadosushilla tms.. =)

Niin siis raaka kala sellaisenaan saattaa sisältää listeriaa. Tyhjiöpakkauksessa mahdollinen bakteeri lisääntyy erityisen nopeasti kun on bakteerille otolliset hapettomat olot. Eli ei raaka, tyhjiöpakkaamaton kala ole varmasti listeriatonta.

Mutta kuten sanottu, kukin tyylillään ja kaikessa elämisessä on riski, mutta kuten jo sanoin, itse en tietoisia riskejä raskaana ollessani vauvalleni tuota. Toki tiedän että liikenteessä voin kuolla milloin vain ja katolta voi tippua jääpuikko päähän. Eiköhän nämä elämän faktat jokainen ymmärrä. Nyt puhuttiin kuitenkin sushista.

Listeriariskin ja merilevän jodipitoisuuksien lisäksi tuotetun tuoreen tonnikalan syöminen ei ole suositeltavaa raskausaikana. Eli monta hyvää syytä hillitä sushihimot vähäksi aikaa.

siis, japanissahan ei todellakaan raskaana olevat naiset lopeta sushien tai sashimin (pelkkä raaka kala) syömistä. jopa raskauslehdissä on raskaanaoleville suositeltavissa resepteissä ym.
joskin ymmärrän että suomessa, jossa kaloja on vaikeampi saada freesinä ja osa kaloista on siis pakastetyhjiöpakattuja malleja, että mielellään olis vähän varovaisempi ja siitä suuri kunnioitus kaikille äideille. muttamutta, kuten oli aikasemmin jo mainintaa, niin aina voi syödä kalattomia susheja! tamago (muna), ebi (rapu) on ok, ja makeina saa vaikka mitä kasvispainotteisia. lisää vähän shiso-lehteä ja johan maistuu kasvisvaihtoehtokin maagisen hyvältä! kysykää ravintoloissa! ja sitten siitä merilevästä ja jodista... kyllä sitä saa aika määrät mättää ennenku siitä vaarallista määrää saa. mä luulen että siihen vaan suomessa suhtaudutaan vähän hysteerisemmin, kun on ""vieraampi"" ruoka-aine. kerrompa vaan, että japanilaiset naiset olis ihan yhtä järkyttyneitä jos kuulis esim. millaset määrät leipää suomessa syödään raskaana ollessa. kaikki on suhteellista.
ja joku sanoi paistetusta nigiristä... kyllä on olemassa nigiri, jossa kala paistetaan päältä liekittimellä. sekä shake (lohi) että maguro (tonnikala) tällä käsittelyllä maistuu taivaalliselta! se tuo kalasta ihan uusia makuvivahteita esiin. luulis että ainaki kaikkia konkareita kiinnostaisi?
mutta, jos päätättekin ihan sushiabsoluteiksi synnytykseen asti, niin taivaallisia sushihetkiä kaikille h-hetken jälkeen! :)

Miksei japanissa olisi hyvä terveydenhuolto? Etpä ole tainnut paljon missään käydä.. Kuule monessa maassa on paljon parempi terveydenhuolto kun meillä ja moni muukin asia paremmin. Suomalaiset siis edelleenkin luulevat olevansa jotenkin kaikessa edellä.. se ei todellakaan pidä paikkaansa!!

Sushin syöntiä ei ole kehoitettu välttämään raa'an kalan vuoksi vaan merilevän sisältämän jodin takia. Liika jodi aiheuttaa yhtä sun toista mukavaa kehityshäiriötä sikiölle.

Sushia, jossa ei ole merilevää voi siis rauhassa syödä.

Näin lukee minun neuvolasta saamissa ohjeistuksissa ja se on ihan loogista mielestäni.

Ja se joka väitti, että japanin terveydenhuolto ei ole niin hyvä kuin suomen, niin herää unestasi.

Yhteistyössä