suomalainen urheiluvalmetajakin sanoo-karppaus pahasta =)

  • Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
annamunkaikki..
Juu no ei kannattaisi täysrasvaisina maitotuotteita syödä, koska niissä on paljon kovia rasvoja ja hedelmät taas sisältää paljon kuituja, vitamiineja, ravintoaineita joita kannattaa saada.
Niin että mielummin kevyttuotteita, joista on luonnollinen rasva poistettu, tilalle lykätty lisäaineita ja väriaineita, että saadaan se tuote näyttämään edes jotenkin alkuperäiseltä. Yleensä aika epäonnistuneita yrityksiä, mausta puhumattakaan.

Margariinikin on niin pyhä juttu tässä maassa, että ketään ei edes kiinnosta miten kovasti prosessoitua kamaa sekin on. Eihän se voi olla, kun on niin terveellistä.

Niitä kuituja, vitamiineja ja ravintoaineita saa myös kasviksista, jollet ole tietoinen. Asioihin perehtynyt karppaaja syö varmasti kymmenen kertaa paremmin ja monipuolisemmin kuin keskivertosuomalainen, jolla yksi kurkkuviipale eksyy joskus lautaselle näön vuoksi ja yhden mandariinin jälkeen kehuu syöneensä taas niin terveellisesti että!

Ps. karppauksessa ei kasvateta lihan määrää lautasella ja jos tuttavapiirissänne on joku Urpo Urponen, joka "karppasi" tyylillä munaa-pekonia-pihviä-voita, niin se todistaa vain sen tyypin tyhmyyden, ei sitä, että karppaus on epäterveellistä.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas ja dipt
syön
No mitä olet muuttanut ruokailuissa ja liikunnassa? Niin kun nähtiin niin on erilaisia huuhaa-karppidiettejä.
karppi ohjeiden mukaan, liikuntaa olen pystynyt lisäämään vasta kun ensimmäiset 20kg lähti, ettei mene paikat rikki, ei olisi polvet tai selkä kestänyt liikuntaa yhtää, tälläkään hetkellä en liiku varmaankaan riittävästi vielä, kävelen, uin ja ratsastan.
 
kfkfkf
Eikös karppaus oo lähtöisin siitä atkins dietistä?

Mä en karppaamisesta sen kummemmin oo mistään lukenut, itse vain olen vältellyt turhia hiilareita, syönyt riittävästi proteiinia ja hyviä rasvoja jne.. Karpannut siis kai :D
 
"Olen"
Alkuperäinen kirjoittaja syön;29477662:
karppi ohjeiden mukaan, liikuntaa olen pystynyt lisäämään vasta kun ensimmäiset 20kg lähti, ettei mene paikat rikki, ei olisi polvet tai selkä kestänyt liikuntaa yhtää, tälläkään hetkellä en liiku varmaankaan riittävästi vielä, kävelen, uin ja ratsastan.
Karpannut ihan tiukasti, en hyvä karpannut tms.
 
Niin että mielummin kevyttuotteita, joista on luonnollinen rasva poistettu, tilalle lykätty lisäaineita ja väriaineita, että saadaan se tuote näyttämään edes jotenkin alkuperäiseltä. Yleensä aika epäonnistuneita yrityksiä, mausta puhumattakaan.

Margariinikin on niin pyhä juttu tässä maassa, että ketään ei edes kiinnosta miten kovasti prosessoitua kamaa sekin on. Eihän se voi olla, kun on niin terveellistä.

Niitä kuituja, vitamiineja ja ravintoaineita saa myös kasviksista, jollet ole tietoinen. Asioihin perehtynyt karppaaja syö varmasti kymmenen kertaa paremmin ja monipuolisemmin kuin keskivertosuomalainen, jolla yksi kurkkuviipale eksyy joskus lautaselle näön vuoksi ja yhden mandariinin jälkeen kehuu syöneensä taas niin terveellisesti että!

Ps. karppauksessa ei kasvateta lihan määrää lautasella ja jos tuttavapiirissänne on joku Urpo Urponen, joka "karppasi" tyylillä munaa-pekonia-pihviä-voita, niin se todistaa vain sen tyypin tyhmyyden, ei sitä, että karppaus on epäterveellistä.
Ehdottomasti margariini maun ja terveellisyyden vuoksi ja vähärasvainen maitotuote mielummin kun täysrasvainen samoista syistä. Sä voit uskoa mihin tahansa Heikkilään vaikka hänen näkemykset (uskomukset) on kumottu sata nolla jo aikoja sitten.
 
kfkfkf
[QUOTE="Olen";29477668]Karpannut ihan tiukasti, en hyvä karpannut tms.[/QUOTE]

Mä en tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa, mutta siinä uskossa olen ollut, että hiilareita vältellään (myös niitä hyviä hiilareita) ja ne korvataan rasvalla ja proteiinilla.
Kun taas hyväkarpissa syödään niitä hyviä hiilareita kohtuudella ja korvataan ne huonot proteiinilla ja hyvällä rasvalla.

Oonko aivan hukassa? :D
 
"Mari"
Ehdottomasti margariini maun ja terveellisyyden vuoksi ja vähärasvainen maitotuote mielummin kun täysrasvainen samoista syistä. Sä voit uskoa mihin tahansa Heikkilään vaikka hänen näkemykset (uskomukset) on kumottu sata nolla jo aikoja sitten.
Nin just, heikkilähän se onkin ainut lääkäri joka uskoo vhh-ruokavalion hyötyihin :D
Kuule, kaivele välillä infoa muualta kuin THL:n tai iltapäivälehtien sivuilta.
Sä tunnut olevan sit viisaampi kuin esmerkiksi ruotsalaiset. Siellähän ne on muuttaneet ravitsemussuosituksia juuri vähähiilarisempaan.

Suosttelen perehtymään aheeseen vähän enemmän. Se eetä sut on aivopesty uskomaan, että margariini olis terveellistä, ei tarkota että se sitä olis.
Mä väitän syöväni paljon terveellisemmin kuin sinä, koska mun kroppaani ei kuormiteta sokerilla, lisä-väri tai säilöntäaineilla, vaan puhtaalla, luonnollisella ruualla.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
vierasss
Karpithan vetävät juuri niitä rasvaisia ruokia, kunhan vain ei ole hiilareita. Diabeetikolle tuskin on tehnyt hyvää ne rasvaruoat.

Moni sekoittaa nämä asiat keskenään :) Karppauksesta kun kaksi ihmistä puhuu, niin toinen voi tarkoittaa hyvökarppia, koska onhan sekin tavallaan karppausta.
Siis mitä?
Jos tarkoitat rasvaisilla ruuilla esimerkiksi lihasta sellaisia osia, missä on se lihaan kuuluva rasva mukana, niin joo, niitä karpit kyllä syövät. Hyödyntävät eläimestä paljon enemmän kuin ne, joille kelpaa pelkkä sisäfile ja paistijauheliha. Vai meinasitko rasvaista kalaa, kuten lohta, tai kenties oliiviöljyä salaattiin lisättynä, pähkinöitä välipalaksi, mitä? Kevyttuotteiden vaihtaminen täysrasvaisiin tuo sen kylläisyyden tunteen tunneiksi eteenpäin ilman ähkyä, kuten alunperin tarkoitus on ollutkin.

Sun mielestä siis karppaus ja hyväkarppaus ovat kaksi eri asiaa?
Hyväkarppi pitää hiilarit noin 100g/päivä. Alakarpilla pysyy hiilarien määrä about 60g/hh/päivä ja atkinsin induktiolla (kun pyritään ketoosiin, hetkellisesti, tämä ei ole pysyvä ruokavalio huom!) hiilarit pidetään alle 20g/päivä. Lisäksi karppaustyylejä löytyy erilaisia, eri painotuksin.
 
[QUOTE="Mari";29477679]Nin just, heikkilähän se onkin ainut lääkäri joka uskoo vhh-ruokavalion hyötyihin :D
Kuule, kaivele välillä infoa muualta kuin THL:n tai iltapäivälehtien sivuilta.
Sä tunnut olevan sit viisaampi kuin esmerkiksi ruotsalaiset. Siellähän ne on muuttaneet ravitsemussuosituksia juuri vähähiilarisempaan.

Suosttelen perehtymään aheeseen vähän enemmän. Se eetä sut on aivopesty uskomaan, että margariini olis terveellistä, ei tarkota että se sitä olis.
Mä väitän syöväni paljon terveellisemmin kuin sinä, koska mun kroppaani ei kuormiteta sokerilla, lisä-väri tai säilöntäaineilla, vaan puhtaalla, luonnollisella ruualla.[/QUOTE]

En mäkään syö sokeria tms., että eläpäs nyt kärjistä :) Karppaa ihan rauhassa ja Ruotsissa satavarmasti EI suositella täysrasvaisuutta, eläinrasvojen runsasta käyttöä, vähäistä hedelmien syöntiä. Se on saletti.
 
En nyt löydä yhtä linkkiä.

On kuulkaas sou lääst siison nämä ketjun jutut.
Tää rasvaisten maitotuotteiden syöminen...jos lehmät ovat saaneet olla kesällä ulkona, eli syöneet vihreää ruohoa, on lehmän maha *vai-mikä-se-on :D * kuin oikeaoppinen tehdas, joka tuottaa kolesterolia alentavaa ja muutenkin mainiota terveysruokaa ihmiselle.

Eli rasvaiset juustot, tinkimaito ym muuttuvat terveysruuaksi jos lehmät syövät vihreää ruohoa.

Näitä tuotteita syöneiden kolesteriarvot pamahtavat ihannetasolle muutamassa viikossa.

Jos ne lehmät sen sijaan ovat sisällä, niinkuin nyt vaikka talvella, tuota ihmeainetta ei muodostu.

En tuota linkkiä löytänyt, mutta laitan ärsyttääks...huvikseni toisen linkin lohdutukseksi. Haluan korostaa, että olen Heikkilä-antipaatikko, enkä luota Puskaankaan, (ainakaan kenenkään miehen :snotty:)

Onko karppaus vaarallista? -kirja
 
"Mari"
En mäkään syö sokeria tms., että eläpäs nyt kärjistä :) Karppaa ihan rauhassa ja Ruotsissa satavarmasti EI suositella täysrasvaisuutta, eläinrasvojen runsasta käyttöä, vähäistä hedelmien syöntiä. Se on saletti.
Haloo, hiilari on sokeria... oli se sitten siinä ruisleivässä tai riisissä.

Mietipä muuten sitä, että ihmisessä itsessään on eläinrasvaa. Ihmisen kroppa tarvii eläinrasvaa. Se ei tarkoita kuitenkaan sitä että rasvaa popsittaisiin kilotolkulla, mutta ethän sinä sitä tunnu ymmärtävän :D
ja hedelmiä ei oikeesti tarvii mihinkään. kasviksista saa kaiken ja vähemmällä sokerilla.
 
annamunkaikki..
Ehdottomasti margariini maun ja terveellisyyden vuoksi ja vähärasvainen maitotuote mielummin kun täysrasvainen samoista syistä. Sä voit uskoa mihin tahansa Heikkilään vaikka hänen näkemykset (uskomukset) on kumottu sata nolla jo aikoja sitten.
Margariini:
Luonnollisesta öljystä tehdään margariinin raskaasti prosessoidussa valmistuksessa elimistölle vierasta ainetta. Suurin osa öljyssä luonnollisesti esiintyvistä ravintoaineista on poistettu ja tuhottu. Lisäksi valmistuksessa käytetyt hyvin korkeat lämpötilat ja mahdollinen vetykäsittely muuttavat öljyn rasvahapot vaaralliseen muotoon. Margariinit ovat ”ihmisravinnoksi kelpaamatonta teollista mössöä”. Kaikkein vaarallisimpia rasvahappoja ovat transrasvat, joita syntyy kasvisrasvojen teollisessa valmistusprosessissa. Älä osta tuotetta jossa lukee ”kovetettu/osittain kovetettu kasviöljy” tai ihan pelkästään ”kasviöljy”! Kasviöljyt ovat terveellisiä ainoastaan silloin, kun ne ovat luonnollisessa muodossa kylmäpuristettuina.
 
Näin
Mä en tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa, mutta siinä uskossa olen ollut, että hiilareita vältellään (myös niitä hyviä hiilareita) ja ne korvataan rasvalla ja proteiinilla.
Kun taas hyväkarpissa syödään niitä hyviä hiilareita kohtuudella ja korvataan ne huonot proteiinilla ja hyvällä rasvalla.

Oonko aivan hukassa? :D
Minä syön lihaa, kalaa tai kanaa, kasviksia sitten enemmän, ja tietenkin kananmunia, rasvoista käytän voita, kokoosrasvaa, ja oliiviöljyä, en tosi lotraile rasvojen kanssa, kohtuudella käytän, syön myös pähkinöitä, manteleita, marjoja, kermaa lorauttelen ruokien joukkoon, juustoja niitä rasvaisempia, en ole koskaan voinut näin hyvin, olen laihduttanut pienen ihmisen verran, tunne olevani terve ja elivoimainen, energiaa riittäisi vaikka mihin.
Ainoa harmi mikä tästä on tullut on riippuvuus:D pakko saada tuore ruokaa päivitäin salatteihin on kauhea himo.:D
 
vieras..
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29477721:
Minä syön lihaa, kalaa tai kanaa, kasviksia sitten enemmän, ja tietenkin kananmunia, rasvoista käytän voita, kokoosrasvaa, ja oliiviöljyä, en tosi lotraile rasvojen kanssa, kohtuudella käytän, syön myös pähkinöitä, manteleita, marjoja, kermaa lorauttelen ruokien joukkoon, juustoja niitä rasvaisempia, en ole koskaan voinut näin hyvin, olen laihduttanut pienen ihmisen verran, tunne olevani terve ja elivoimainen, energiaa riittäisi vaikka mihin.
Ainoa harmi mikä tästä on tullut on riippuvuus:D pakko saada tuore ruokaa päivitäin salatteihin on kauhea himo.:D
Söisit sinäkin kaurapuuroa ja perunaa olisi paljon terveellisempää =)
 
"orion"
Kova rasva ei ole vaarallista, vanhentunutta uskomusta että olis.

Kyllähän se karppaus voi olla pahasta, jos ei ees tiiä mitä se on. :D :D :D

Ja mahaki toimii kyllä ilman kauheaa kasaa kuituja (kasviksista, siemenistä yms saa kyllä tarpeeksi) kun syö tarpeeksi rasvaa ja juo vettä. Tietysti aluksi jos kovin ison muutoksen yhtäkkiä tekee niin saattaa tulla ohimeneviä mahavaivoja. Voi joutua muutenki hakemaan sitä että mitkä ruuat missä suhteessa sopii just itelle.
 
haloo
En dissaa järkevää karppausta, mutta huolestuttaa, miten hyväuskoisia monet karppaajat on. Ruotsissa EI ole muutettu ravitsemussuosituksia, vaikka monilla pro-atkins-sivustoilla näin väitetään. Ei kannata automaattisesti uskoa kaikkea, mikä tukee omia uskomuksia.
 
kfkfkf
jos syöt maitotaloustuotteita saat huonoa rasvaa, oli se sitten maidossa tai rahkassa, joten sun teoria ontuu......
ootko nyt oikeasti aivan idiootti? Jos ihminen pyrkii syömään hyvää rasvaa, se ei todellakaan tarkoita sitä, etteikö sitä kovaa rasvaa saisi yhtään mistään :headwall:
Ruokavalioon LISÄTÄÄN niitä hyviä rasvoja...

Mut sun kanssa on aivan turha vängätä
 
ju hetken voi hyvin, mutta jos tuollaistasyöntiä jatkaa alkaa tulla mm suolisto-ongelmia usko vaan. usean vuoden jos noin syö.
tää karppaus on onneksi menossa pois muodista, joten kohta lopuu tuokin villitys =)
kaikkea KOHTUUDELLA., myös niitä hiilareita
Heh, mihin perustat tämän uskomuksesi? Meillä 4 vuotta VHH-ruokavaliota takana. Vatsat toimii loistavasti, olemme hoikkia ja hyväkuntoisia, harrastamme liikuntaa. Työterveyshuollon kokeissa molemmilla loistavat arvot.
Ei se ole pois menossa muodista, sitä ei vain enää luukuteta. Todella moni kuitenkin pitää yllä VHH-ruokavaliota omassa hiljaisuudessaan, sitä ei vain huudeta joka paikkaan koska on sellaisia ihmisiä kuten sinä. :)
Uskon että meillä syödään erittäin terveellisesti, teemme tuoreista raaka-aineista monipuolista ruokaa. Ja pikkuisen enemmällä mielikuvituksella kuin potut ja soossi tai makaroonilaatikko, saatika iltapalaksi jotain lämppäreitä. :x
Ikävää on miten lapsille hoidossa syötetään puuroja ja leipää ja pottuja, juuri muuta ei tunnukaan olevan kuin värinä lautasella, ehkä.
 

Yhteistyössä