SUKUPUOLIROOLIT KUNNIAAN!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chrisse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ei. Vanhemmat ohjaavat lapsiaan, samoin kuin muut ympärillä olevat ihmiset, siis koko yhteiskunta vaikuttaa siihen, miten lapsi itsensä, sukupuolensa ja roolinsa kokee. [/quote]

täytyisi vaan ottaa itseään niskasta kiinni ja näyttää kiinnostusta siitä mistä lapsikin on kiinnostunut, vaikka helpompaa se on ohjata perinteisiin rooleihin.

Tyyliin, "onpa siinä jämäkkä miehenalku" ja "kuinka herttainen pieni tyttö" ihan vaan sen mukaan miten lapsi on puettu. Onkos kukaan teistä muuten lukenut "siinäpä vasta kiltti tyttö"- nimistä kirjaa?[/quote]

Tarkoitatteko että lapselle ei saisi puhua ollenkaan kiinniitäen huomiota hänen sukupuoleensa ? Ja väitättekö että jos tyttölapset ja poikalapset kasvaisivat tynnyreissä, pojat eivät enemmän osottaisi kiinnostusta tekniikkaan ja tytöt hoivaamiseen. (jos vaikka otos olisi 100 lasta kumpaakin sukupuolta).

Meillä tytöstä vain tuli se prinsessa, vaikka olisin halunnut pukea hänet niihin maastohousuihin ja vaikka kuinka ensisijainen leikki oli se mudassa ja metsässä rämpiminen. Nämä kaksi kun ei vain pois sulje toisiaan.

Perheen vanhimman lapsen sukupuolella tuntuu olevan voimakas vaikutus seuraavien lasten mielenkiinnon kohteisiin. Tiedän paljon perheitä joissa esikoispojan pikkusiskot haluavat kummitussynttärit tai spiderman synttärit niiden prinsessasynttäreiden sijaan.

Tiivistettynä; lapset ovat yksilöitä ja heidän mielenkiintonsa ovat yksilöllisiä. Uskon silti että vaikka kuinka neutraalisti lapsia kasvatettaisiinkin, useimmat pojat ovat syntyjään enemmän "poikamaisia" ja tytöt "tyttömäisiä",, ympäröivää maailmaa kun ei voida pois sulkea. ja uskon että näin olisi vaikka lapset kasvaisivat tynnyrissäkin. Minä olen ehdottomasti ollut kokoajan sitä mieltä että pitää näyttää kiinnostusta siitä mistä lapsikin on kiinnostunut, vaikka helpompaa se on ohjata perinteisiin rooleihin.

[/quote]

Ihan samaa mieltä olen ja tähän tulokseen olen päässyt jo ihan omia lapsiani seuraamalla. Poikani tykkäävät poikamaisista leikeistä, vaikka kuinka olen yrittänyt tarjota nukkeja yms. ja vaikka tyttö leikkiikin kiltisti poikien kanssa sota, auto yms leikkejä enkä tosiaankaan niitä häneltä kiellä, on hänen leikkinsä vilkkaudestaan huolimatta hyvin tyttömäisiä.

On tietty meilläki pojissa eroja, esim yksi on aina tykännyt koruista ja lempiväri on punainen ja toinen taasen on vähän veljeään hoivaavampi persoona, mutta silti ne on ihan eri mitta-asteikolla siskonsa hoivaamisiin ja pikkurihkaman keräilyihin.

Alkuperäinen kirjoittaja chrisse:
Minun mielestäni olisi lähinnä kamalaa jos miehet olisivat aivan samanlaisia kuin me naiset. Sittenhän sitä olisi aivan sama onko homo-, vai heteroseksuaalinen ja, vaikka nykyään tuntuu että kaikki on ihan OK, niin pitäisihän jokaisen järjen sanoa että se on luonnonvastaista. En missään nimessä halua tuomita ketään ja minua ei haittaa jos joku haluaa elää saman sukupuolen edustajan kanssa, mutta sitä ei kuitenkaan voi kieltää, etteikö se olisi luonnonvastaista, ei kukaan!

Eikohan tuon voi kieltaa ihan jokainen biologi, ja tietty se jarki siella omassa paassa, jos sita on. En oo ainakaan aikaisemmin kuullut, etta olisi mahdollista, etta luonnossa tapahtuisi luonnonvastaisia juttuja. Ihmislajilla, kuten suurella osalla muutakin nisakaskuntaa, on ihan luonnollinen taipumus myos saman sukupuolen edustajien valiseen seksiin.

Lisäksi sallivatko sukupuolettomasti kasvattavat vanhemmat sitten lapsen isona päättää kumpi haluaa olla? Eli jos poika haluaakin olla tyttö, niin ei muuta kuin sukupuolen vaihdos leikkaukseen! :/

Siihen ei taida hirveasti vanhempien salliminen vaikuttaa, mihinka sukupuoleen ihminen aikuisena kokee kuuluvansa, eika se todellakaan ole vanhempien asia, mita ihminen talle asialle tekee. Sukupuolineutraalin kasvatuksen antavat vanhemmat tosin varmaan toivovat nimenomaan, ettei lapsi yhdistaisi sosiaalisia sukupuolia lisaantymiselimiin, eika hanella nain ollen olisi tarvetta muuttaa kehoaan fyysisesti voidakseen toteuttaa sellaista sosiaalista sukupuolta, johon kokee kuuluvansa.

Lisäksi onko tällaisten lasten vanhempien mielestä sitten ihan OK, että miehet ja naiset käyttävät esim. samaa pukuhuonetta ja vessaa? Isi voi töihin vetää päällensä yhtä hyvin hameen kuin housut ja äiti voi aivan hyvin käyttää miesten vaatteita. :|

Harvemmalla taitaa olla kotona eri vessat miehille ja naisille, ja onhan noi unisex-vessat julkisilla paikoillakin ihan yleisia. Ja kylla joo, luulen, etta tallaisten lasten vanhempien mielesta on ihan ok, etta miehet ja naiset kayttavat esim. samaa pukuhuonetta ja vessaa. Vaatteita vaihtamassa tai pissallahan siella ollaan, eika toisten varkkeja katselemassa.
Mun on myos vaikea ymmartaa kasitetta "miesten vaatteet" tai "naisten vaatteet" - siis miten se vagina tai penis nyt vaikuttikaan siihen, millaisia vaatteita voi pitaa? Lahinna jotain alusvaateteknisia yksityiskohtia tulee mieleen, muutenhan miesten ja naisten vaatteet on pelkastaan kulttuurikysymys, ei mikaan jumalan maaraama totuus (vaikka Raamatussa saatetaankin moista vaittaa). Hameita on miehet pitaneet ja pitavat yhakin ympari maailmaa, eika siita muuten ole kovin pitkaan, kun euroopassakin miehet kayttivat korkokenkia ja koreilivat, meikkasivat jne. varmaan enemman kuin nykynainen.

Itselläni on kaksi poikaa ja tyttö ja ilman mitään sen kummempaa ohjaustakaan on heissä selvät erot havaittavissa jo pienestä pitäen.
Esim. nuorimmalla pojalla oli valittavissa siskon ja veljen lelut ja paljon enemmän hän on kiinnostunut mm. autoista, mutta siskon nuket ja pehmolelut ei kiinnosta! Minulle itselleni on aivan sama kummilla hän leikkii, mutta luonnostaan geenit vetävät "poikien maailmaan".
Lisäksi meidän tytöllä on suuri hoitovietti, kun taas pojilla sitä ei niinkään ilmene.
Myös vaatteet, hiusten kampaaminen, itsensä peilailu ym. on meidän tytön juttu, aivan luonnostaan!

Eli sun lapset on kasvaneet taysin eristyksissa kaikesta yhteiskunnan vaikutuksesta, ja nainollen pystyt tietamaan, etta naa erot on geeneissa, eika suinkaan oo ympariston vaikutusta? Poikasi ei ole koskaan kuullut tai nahnyt, etta miehet (ja se isoveli) touhuaa autojen kanssa, etta muut pojat tykkaa autoleikeista eika niinkaan leiki nukeilla. Ja teidan tytto ei tietenkaan ole oppinut ymparoivasta maailmasta ja kulttuurista, etta naiset peilailee, pukeutuu ja kampailee hiuksiaan? Han ei ole koskaan ulkopuolelta saanut tallaisia vaikutteita, vaan on ihan itse siella pimeassa komerossa yksin kasvaneena, vaikutteilta eristettyna ruvennut toimimaan tallaisilla "tyttomaisilla" tavoilla?

Minusta on ihanaa pukea tyttö nätteihin vaaleanpunaisiin, kukkakirjailtuihin vaatteisiin ja prinsessamekkoon ja pojille on ihana pukea päälle autopaitoja, enkä koe siinä tekeväni mitään väärää!
Meidän pojista kasvaa MIEHEKKÄITÄ miehiä ja tytöstä ihana NAISELLINEN nainen!!! ;)

Yhakin, ainoa todistettava ero miesten ja naisten valilla on lisaantymiselimet, ja on tosi vaikeaa ymmartaa, miten naa sosiaaliset sukupuoliroolit on yhteydessa noihin lisaantymiselimiin. Miten penis liittyy autopaitoihin? Miten vagina liittyy kukkakirjailuihin?

Ja korostetaan nyt viela kerran, kun niin moni on todennut, etta selvasti taytyy olla geeneissa noiden sukupuoliroolien, kun kerran lapset ihan itsestaan alkavat kayttaytya niiden mukaan. Eihan ne lapset itsestaan ala mitaan, kun ne tarkkailee ymparoivaa maailmaa. Jos teidan lapset kayttaytyy sukupuoliroolien mukaisesti, niin voitte olla varmoja, etta se johtuu geeneista vasta sitten, kun ootte kasvattaneet lapsenne yksin kellarissa ilman mitaan kontaktia ulkomaailmaan ja muihin ihmisiin. Koko ymparoiva maailma kun on sukupuolittunut, eika tama voi jaada lapselta huomaamatta.

Mä en ole ap:n kanssa samoilla linjoilla. Onneksi mun ei tarvitsekaan olla B)

Perinteisten sukupuoliroolien korostaminen tarkoittaa askelta taaksepäin. Mä en voi käsittää, miksi joku haluaa palata näiltä osin 50-luvulle, aikaan jolloin naisen valtakunta oli koti ja miehen työelämä ja ulkomaailma. Aikaan, jolloin valinnan mahdollisuutta ei ollut.
Sukupuoliroolitus lasten kasvatuksessa saattaa kuulostaa suht. viattomalta ja turvallisia tunteita herättävältä, mutta nämä lapset ovat tulevaisuuden aikuisia. Jos nämä tulevat naiset ja miehet kokevat, että on vain yksi tapa olla nainen tai vain yksi tapa olla mies, se ei ole edistystä vaan taantumaa.

Meillä selkeästi tytöt ovat kiinnostuneita ns.tyttöjen jutuista ja poika ns.poikien jutuista.
Silti voivat leikkiä keskenään ja näkevät kotona isän tekevän ruokaa / imuroivan ja äidin esim. kolaavan pihaa (tosin HARVEMMIN)... :D

Ja meillä lapset ovat saaneet tietää kyllä kumpi vanhemmista voi odottaa vauvaa...
Oliko se kaksplussan juttu, missä ei sille lapselle edes sitä haluttu kertoa, että miespuolinen ei voi olla raskaana... :o

Naiset ja miehet ovat erilaisia, se on biologinen tosiseikka.

Yhtä arvokkaita ovat kuitenkin. Silti erilaisia. Hölmöä väittää muuta.

Mun mielestä sukupuolirooleihin ei millään lailla kuulu sellainen, että pojat leikkivät vain autoilla, ja tytöt nukeilla. Höpsis. Naisen ja miehen erilaisiin rooleihin kuuluu, biologisista syistä, esimerkiksi se, että pienelle vauvalle äiti on tärkeämpi kuin isä.