Uusimmassa Vauva-lehdessä oli juttua intersukupuolisuudesta eli siitä jos vauvalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo varmasti pahin virhe tuossa olisi leikata vauvana jommaksi kummaksi. Tästä on ollut useampia dokkareita missä lapsi on koko elämänsä tuntenut olevansa väärää sukupuolta ja sitten selvinnyt että on intersex joka on vauvana leikattu... He kun tosiaan eivät ole tyttöjä eikä poikia, ehdottomasti pitää antaa henkilölle mahdollisuus itse valita!

Mää aloin miettimään tätä omalle kohdalleni, jos olisin itse intersukupuolinen. Oon aina tullut toimeen tyttöjen ja poikien kanssa, leikkinyt lapsena sujuvasti barbeilla, nukeilla, pyssyillä ja autoilla. Enkä teininä tai näin nuorena aikuisenakaan kovin tyttömäinen tai naisellinen, mutta en oikein miehekäskään. En varmaan vielä tänä päivänäkään osaisi päättää leikkauttaisinko itseni mieheksi vai naiseksi. Eikä päätöksentekoa helpottaisi yhtään se että tuntee seksuaalista vetoa molempiin sukupuoliin. Tokihan siihen vaikuttaa muutkin asiat, mutta tälläisia ajatuksia tuli mieleen.

Hyvä vaan jos vauvoja ei leikattaisi, ja intersukupuoliset saisivat itse päättää sukupuolensa kun siihen kokee olevansa valmis.

Mää aloin miettimään tätä omalle kohdalleni, jos olisin itse intersukupuolinen. Oon aina tullut toimeen tyttöjen ja poikien kanssa, leikkinyt lapsena sujuvasti barbeilla, nukeilla, pyssyillä ja autoilla. Enkä teininä tai näin nuorena aikuisenakaan kovin tyttömäinen tai naisellinen, mutta en oikein miehekäskään. En varmaan vielä tänä päivänäkään osaisi päättää leikkauttaisinko itseni mieheksi vai naiseksi. Eikä päätöksentekoa helpottaisi yhtään se että tuntee seksuaalista vetoa molempiin sukupuoliin. Tokihan siihen vaikuttaa muutkin asiat, mutta tälläisia ajatuksia tuli mieleen.

Hyvä vaan jos vauvoja ei leikattaisi, ja intersukupuoliset saisivat itse päättää sukupuolensa kun siihen kokee olevansa valmis.

Niin siis pakkohan ei ole leikata ollenkaan, vaan olla ihan se miksi on syntynyt!
Aika varteenotettava vaihtoehto.

Mutta kyllä minusta tuossa on omat hommansa ja vaikeutensa. Esim; koulussa liikuntatunnit. Meneekö tuollainen lapsi sitten vaihtamaan vaatteensa tyttöjen vai poikien pukuhuoneeseen? Entäpä arki kotona? Kasvattaako häntä tytöksi vai pojaksi vai tasapuolisesti kummaksikin, kun ei tiedä kumpaako hän isona haluaa olla? Miten vaatteet sitten, ostaako tyttöjen vai poikien vaatteita? Kun kaupassa ne on jaoteltu niin tarkkaan - tyttöjen vaatteisiin ja poikien vaatteisiin.

Liikuntatuntiasian voi varmaan miettiä sitten, kun se on ajankohtaista. Ja ehkäpä häntä ei kasvateta tytöksi eikä pojaksi, vaan häntä kasvatetaan omana, intersukupuolisena itsenään. Ihan kuin (toivottavasti!) kaikkia muitakin lapsia kasvatetaan ainutkertaisina persooninaan eikä joinain klooneina. Vaatteista voi varmaan kysyä lapselta, mikä miellyttää eniten silmää. Jos lapsi ei vielä tiedä, vanhempi voi ostaa omia lempparivärejään.

No joo, mutta joku provohan tuo taisi olla. Ja sori jos tuli toistettua jonkun toisen kirjoituksia, en ole vielä lukenut koko ketjua, aloitusviestin vain.

Minua on se ihmetyttänyt miten saadaan luonnollisesti lapselle järjestettyä asiat koulussa, tarhassa jne.

Mitä muut lapset ajattelevat esimerkiksi koulussa jos lapsen sukupuoli "vaihtuu" yllättäen? Näitä muiden ihmisten ajatuksia pelkäisin tuossa tilanteessa eniten. Kotonahan voi asiat järjestää oman mielensä mukaan, mutta tuntuu, että tietoa on ihmisillä kovin vähän intersukupuolisista ihmisistä ja pelkäisin sitä, että lapsi joutuu jatkuvasti ihmettelyiden ja tuijotuksen ja muiden vastaavien inhottavien tilanteiden eteen.

Katsoin joskus dokkarin intersukupuolisesta lapsesta, ja hän ainakin koki olevansa sekä tyttö että poika, ja asia oli koulussakin kaikkien mielestä ihan ok. Ja mitä pienemmistä lapsista on kyse, sitä helpompi ne asiat on saada järjestymään - lapsille voi esim. kertoa, että on tyttöjä ja poikia ja lisäksi ihmisiä, jotka ovat molempia tai eivät ole kumpiakaan. Ja Liisa-Pekka on sekä tyttö että poika.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28782335:
Niin siis pakkohan ei ole leikata ollenkaan, vaan olla ihan se miksi on syntynyt!
Aika varteenotettava vaihtoehto.

Tarkoitin sillä sukupuolen päättämisellä, kumpi sukupuoli lapsen virallisiin papereihin ja hetuun merkitään. Kirjoitin vähän huonosti.
Mutta olisipa hienon kuuloinen ajatus jos interseksuaali olisi niin sinut itsensä kanssa että ei kävisi leikkauksessa ollenkaan, huolimatta siitä tunteeko kuuluvansa jompaankumpaan, tai ei kumpaankaan sukupuoleen.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28782464:
Katsoin joskus dokkarin intersukupuolisesta lapsesta, ja hän ainakin koki olevansa sekä tyttö että poika, ja asia oli koulussakin kaikkien mielestä ihan ok. Ja mitä pienemmistä lapsista on kyse, sitä helpompi ne asiat on saada järjestymään - lapsille voi esim. kertoa, että on tyttöjä ja poikia ja lisäksi ihmisiä, jotka ovat molempia tai eivät ole kumpiakaan. Ja Liisa-Pekka on sekä tyttö että poika.

Voiskohan intersukupuolisen lapsen nimetä oikeasti yhdistelmänimellä jossa on miehen ja naisen nimi?

Meille Joonan sukupuolielinten kehityshäiriö tuli täytenä yllätyksenä mikä ilmenee myös vauva lehden jutussa. Kuitenkin sen kahden viikon aikana jolloin Joona oli papereissakin lapsi tehtiin päätös että jos hän on intersukupuolinen emme lähde häntä leikkauttamaan jommaksi kummaksi vaan hän saa itse aikanaan päättää kumpi on. Vaatteiden värit ei siinä vaiheessa käynyt mielessä. Joonaa on leikelty ihan vauvasta johtuen siitä että alapäässä oli myös sinne kuulumatonta "tavaraa" (tämäkin ilmenee lehtijutussa) halusimme tuoda aiheelle meidän kasvot koska aihe on tärkeä ja tästä ei liiemmin puhuta!

Yhteistyössä