SUKUPUOLIROOLIT KUNNIAAN!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chrisse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo, ja oikeesti nuo aatokset on tosi valloilla feministien keskuudessa. Käykää oikeasti tutustumassa. Ihan hämärää porukkaa. Jotkut saattavat pelätä, että saavat poikavauvan :/ Ihan hirveetä porukkaa. Ja just sitä, että poika EI SAA olla poika vaan sen on pakko käyttäytyä kuin tyttö ja toisin päin. Eli tuossa just ollaan tietosia sukupuolirooleista, ei se ole mitään sukupuoletonta kasvatusta.

Mun mielestä äärimäisyyskiin eti tartte mennä, lapset saa leikkiä myös "väärillä" leluilla mutta ei siihen tule pakottaa. Tyttöjä kiinnostaa luontaisesti tyttöjen leikit ja poikia poikien. Ois epäluonnollista pakottaa muuhun.

Minäki kannatan ihan perinteisiä miehen ja naisen rooleja. Ne toimii JOS kumpiki kunnioittaa toistaan! Meillä on näin. Kumpikaan ei jää toisen jalkoihi, vaikka loppupeleissä mies on perheen pää, ja elättäjä.

Naisellisia naisia on katukuvassa nykyään liian vähän. Miehet on pysyny paremmin miehekkäinä.

Yks päivä uutisia katsoessa kiinnitin huomiota siihe, että tuola politiikan maailmassa, suurimmalla osalla naisista on lyhyt tukka. Miksi? Pitkä olis naisellisempi, oishan se kyllä vaikeampi laittaa siististi.

Toisaalta ei ketään voi pakottaa perinteisiin naisen rooleihi. Emännöimään kotia ja semmosta. Mutta kyllä mun mielestä siihe vois kannustaa. ;) Mutta ennen kaikkea se ulkoinen puoli. Ja miesten pitääki olla semmosia suojelevia ja naistaan puolustavia (ei kuitenkaan väkivaltaisia, paitsi jos on oikeesti tarve). Semmosia ritareita. :heart:

Rukoilijasirkka, musta tuntuu ettet nyt ihan ymmärrä tätä silleen "sukupuolettomana". Että tyttö ei sais ikinä pukeutua "tyttöjen väreihin" koska on tyttö. Eikä ikinä leikkiä äitiä, hoitaa nukkea tai leikkiä barbeilla..koska on tyttö. Eli tähän pyrkii "sukupuoleton kasvatus", joka on hyvi nkaukana siitä.

Totta kai lapsille opetetaan siivoaminen ja muut, sama se mitä sukupuolta. Vai oletko, Rukoilijasirkka, opettanut tytöilles että miehet siivoo ja ei tartte opetella? =D Tuskinpa. Kodinhoitoa tulee opettaa kummallekin, eipä tartte omien lasten sit täällä kaksplussan palstalla valittaa kun ukko ei siivoa ;)

Eli tässä on kyse ihan eristä kuin siitä, et jos tyttö haluaa ottaa sen auton ja leikkiä sillä. On kyse siis tietynlaisesta pakottamisesta, et näin ja näin ei tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Minäki kannatan ihan perinteisiä miehen ja naisen rooleja. Ne toimii JOS kumpiki kunnioittaa toistaan! Meillä on näin. Kumpikaan ei jää toisen jalkoihi, vaikka loppupeleissä mies on perheen pää, ja elättäjä.

Naisellisia naisia on katukuvassa nykyään liian vähän. Miehet on pysyny paremmin miehekkäinä.

Yks päivä uutisia katsoessa kiinnitin huomiota siihe, että tuola politiikan maailmassa, suurimmalla osalla naisista on lyhyt tukka. Miksi? Pitkä olis naisellisempi, oishan se kyllä vaikeampi laittaa siististi.

Toisaalta ei ketään voi pakottaa perinteisiin naisen rooleihi. Emännöimään kotia ja semmosta. Mutta kyllä mun mielestä siihe vois kannustaa. ;) Mutta ennen kaikkea se ulkoinen puoli. Ja miesten pitääki olla semmosia suojelevia ja naistaan puolustavia (ei kuitenkaan väkivaltaisia, paitsi jos on oikeesti tarve). Semmosia ritareita. :heart:

Sehän se vaara niissä tiukoissa rooleissa aina on, että ihmisen elämästä tulee ihan piinaa jos sen pitää käyttäytyä tietyllä tavalla ja muiden odotuksien mukaisesti vaikka kokisi olevansa jotain ihan muuta!!!!

Lähes kaikki tuntuvat olevan samaa mieltä; tytöt on tyttöjä ja pojat poikia, ilman sen suurenpaa ohjausta, omasta tahdostaan.

Lapset siis saa kasvaa sellaisiksi kun haluaa, vaikka se poika sitten haluaisi leikkiä niillä barbeilla.

Ja tuskin kukaan on enään sitää mieltä että miehen pitää olla macho elvistelijä ja naisen pitää olla miestään varten ehostautuva kodin hengetär?

Alkuperäinen kirjoittaja hipsankeikkaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Perhe-lehden jutussa vanhemmat kielsivät tälle pojalle tuomasta sinisiä tai poikamaisia vaatteita, tai "poikien leluja". Mielestäni se ei ole sukupuoletonta kasvatusta vaan poikana olemisen kieltämistä. Mielestäni ei ole tavallaan ole olemassa poikien tai tyttöjen leluja. Nämä vanhemmat siis tosi asiassa itse tekivät sukupuoliluokitusta itse ja kielsivät poikuuden. Kasvaa varmaan lapsesta itsensä hyväksyvä ja tasapainoinen aikuinen, kun pitää hävetä sukupuolisuuttaan.

Muuten hyvä, mutta se Ruu taisi olla tyttö...

Jaa olinkin värssä jutussa... Aiemmin olen lukenut jostain pojasta

Alkuperäinen kirjoittaja tiltu:
hmmm..eli mitähän minun pitäisi tehdä kun alle vuosikas tyttöni tykkää leikkiä veljen autoilla ja poika tykkää välillä leikkiä siskon nukeilla ja "keittiövälineillä"?

Ei mitään. Miksi sun pitäisi asialle tehdä jotain?

*tiltu nyt kirjautuneena*
no en minä siitä olekkaan huolissani, tuntuu vaan, että muut ovat =)

Alkuperäinen kirjoittaja eri asia tahto kuin pakotus:
Rukoilijasirkka, musta tuntuu ettet nyt ihan ymmärrä tätä silleen "sukupuolettomana". Että tyttö ei sais ikinä pukeutua "tyttöjen väreihin" koska on tyttö. Eikä ikinä leikkiä äitiä, hoitaa nukkea tai leikkiä barbeilla..koska on tyttö. Eli tähän pyrkii "sukupuoleton kasvatus", joka on hyvi nkaukana siitä.

Totta kai lapsille opetetaan siivoaminen ja muut, sama se mitä sukupuolta. Vai oletko, Rukoilijasirkka, opettanut tytöilles että miehet siivoo ja ei tartte opetella? =D Tuskinpa. Kodinhoitoa tulee opettaa kummallekin, eipä tartte omien lasten sit täällä kaksplussan palstalla valittaa kun ukko ei siivoa ;)

Eli tässä on kyse ihan eristä kuin siitä, et jos tyttö haluaa ottaa sen auton ja leikkiä sillä. On kyse siis tietynlaisesta pakottamisesta, et näin ja näin ei tehdä.

joo, mutta kun mä en kannata sitä pakottamista kumpaankaan suuntaan. en tajua sitä että jauhetaan tyttöjen leikit, poikien leikit, pinkki, nukke, ääh.

Alkuperäinen kirjoittaja oo:
Lähes kaikki tuntuvat olevan samaa mieltä; tytöt on tyttöjä ja pojat poikia, ilman sen suurenpaa ohjausta, omasta tahdostaan.

Ei. Vanhemmat ohjaavat lapsiaan, samoin kuin muut ympärillä olevat ihmiset, siis koko yhteiskunta vaikuttaa siihen, miten lapsi itsensä, sukupuolensa ja roolinsa kokee.

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusillmä:
Alkuperäinen kirjoittaja oo:

Ei. Vanhemmat ohjaavat lapsiaan, samoin kuin muut ympärillä olevat ihmiset, siis koko yhteiskunta vaikuttaa siihen, miten lapsi itsensä, sukupuolensa ja roolinsa kokee.

Aivan, ihan tiedostamattaan ihmiset esim. kehuu enemmän pojan tekemisiä ja tytön olemusta. Mun oma herätys tuli siinä kohtaa, kun tyttö alle vuoden iässä kiinnostui isoista koneista, pyöräkuormaajista ja muista. Ensin meinasin ohittaa koko jutun hymähdykellä, mutta kun itse innostuin siitä että tyttö näytti kaivuria ja kehuin että onpa hieno kaivuri, niin tyttö enemmän ja enemmän kiinnostui niistä itse. Olen siis myös kehunut kun on huomannut jotain "naisten juttuja", mutta tuossa kohtaa vaan tajusin, kuinka tiedostamattomasti ihminen toimii. Nykyään tyttö on innostunut sekä kaivureista, että koruista, ja isompana saa sitten päättää onko jompikumpi kiinnostavampi. Tai sitten siitä tulee timanteilla koreileva kaivurikuski :D

Tää höpötys nyt vaan yritti selvittää sitä, että ihmiset kyllä ihan tiedostamattaan tukee perinteisiä rooleja, täytyisi vaan ottaa itseään niskasta kiinni ja näyttää kiinnostusta siitä mistä lapsikin on kiinnostunut, vaikka helpompaa se on ohjata perinteisiin rooleihin.
Onhan näitä tutkimuksia eaim siitä, miten ihmiset käsittelee vauvaa ja puhuu eri tavalla samalle lapselle, jos se lapsi on puettu vaaleanpunaiseen tai vaaleansiniseen (eli luulevat tytöksi tai pojaksi). Tyyliin, "onpa siinä jämäkkä miehenalku" ja "kuinka herttainen pieni tyttö" ihan vaan sen mukaan miten lapsi on puettu. Onkos kukaan teistä muuten lukenut "siinäpä vasta kiltti tyttö"- nimistä kirjaa?

Ei ole mitään pahaa siinä että poika pukeutuu vaaleanpunaiseen ja tykkää leikkiä nukeilla, tai siinä, että tyttö inhoaa prinsessoja ja rakastaa autoja.

Ei siis ole mitään tyttöjen ja poikien juttuja erikseen. Mutta se on naurettavaa, että tyttö ja poika olisivat samanlaisia, kun näin se vain ei voi olla. Samanarvoisia kyllä, tietysti.

Ja mitä tulee sukupuolen vaihtoon, niin se on mahdotonta. Vai muuttuuko siinä kromosomitkin?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Meillä oli eilen täällä 7 tyttöä, jotka leikkivat hääleikkiä. Kukaan ei halunnut olla pappi :laugh:

Oliko joku sulhanen?
Hassua ettei kukaan halunnut olla pappi. Naisethan on monissa paikoissa kuitenkin pappeja - onko teilläpäin?

Nykylapset muuten mieltävät presidentin naiseksi. Koululaisilta oli kysytty tulevaisuudenhaaveita, ja yksi poika sanoi haluavansa presidentiksi. Siihen toinen sanoi, että "ei susta voi tulla presidenttiä, sä olet poika!"

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Ei ole mitään pahaa siinä että poika pukeutuu vaaleanpunaiseen ja tykkää leikkiä nukeilla, tai siinä, että tyttö inhoaa prinsessoja ja rakastaa autoja.

Ei siis ole mitään tyttöjen ja poikien juttuja erikseen. Mutta se on naurettavaa, että tyttö ja poika olisivat samanlaisia, kun näin se vain ei voi olla. Samanarvoisia kyllä, tietysti.

Ja mitä tulee sukupuolen vaihtoon, niin se on mahdotonta. Vai muuttuuko siinä kromosomitkin?

Juu ei tuossa vaiheessa, mutta entäpä silloin kun mies saa naista enemmän palkkaa samasta työstä vain siksi että on mies?

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Meillä oli eilen täällä 7 tyttöä, jotka leikkivat hääleikkiä. Kukaan ei halunnut olla pappi :laugh:

Oliko joku sulhanen?
Hassua ettei kukaan halunnut olla pappi. Naisethan on monissa paikoissa kuitenkin pappeja - onko teilläpäin?

Nykylapset muuten mieltävät presidentin naiseksi. Koululaisilta oli kysytty tulevaisuudenhaaveita, ja yksi poika sanoi haluavansa presidentiksi. Siihen toinen sanoi, että "ei susta voi tulla presidenttiä, sä olet poika!"

:D

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
[quote="Phoebs"]Ei ole mitään pahaa siinä että poika pukeutuu vaaleanpunaiseen ja tykkää leikkiä nukeilla, tai siinä, että tyttö inhoaa prinsessoja ja rakastaa autoja.

Juu ei tuossa vaiheessa, mutta entäpä silloin kun mies saa naista enemmän palkkaa samasta työstä vain siksi että on mies?
[/quote]

Se on vanha perinne, josta eroon pääseminen vaatii tekoja. Minä kyllä joskus vähän epäilen tätä, että tämä naisen euro olisi aika lailla samaa luokkaa kuin miehenkin.

Entäs kun mies saa lisäpisteitä sukupuolestaan hakiessaan naisvaltaiselle alalle?

Entäs naiskiintiöt jotka on pakko täyttää vaikka paikalle olisi saatavilla juuri tehtävään sopiva mies?

Ei tuohon vaikuta siihen, että pitää olla sukupuolineutraali tai siksi "miesmäinen".

Kökkö juttu, mutta sitä tulisi korjata jotenkin muunlailla kuin kumota "naisellisuus" ja yrittää muokata mm. tytöistä mahdollisimman neutraaleja.

[quote="Phoebs"]Ei ole mitään pahaa siinä että poika pukeutuu vaaleanpunaiseen ja tykkää leikkiä nukeilla, tai siinä, että tyttö inhoaa prinsessoja ja rakastaa autoja.

Se on vanha perinne, josta eroon pääseminen vaatii tekoja. Minä kyllä joskus vähän epäilen tätä, että tämä naisen euro olisi aika lailla samaa luokkaa kuin miehenkin.

Entäs kun mies saa lisäpisteitä sukupuolestaan hakiessaan naisvaltaiselle alalle?

Entäs naiskiintiöt jotka on pakko täyttää vaikka paikalle olisi saatavilla juuri tehtävään sopiva mies?[/quote]

Niinpä, hyviä kysymyksiä ja saman asian kääntöpuolia.

Ei tuohon vaikuta siihen, että pitää olla sukupuolineutraali tai siksi "miesmäinen".

Kökkö juttu, mutta sitä tulisi korjata jotenkin muunlailla kuin kumota "naisellisuus" ja yrittää muokata mm. tytöistä mahdollisimman neutraaleja.

Niin, mutta mä luulen, että se on niin vaikea juttu, ettei siihen hommaan uskalla lähteä kuin järeillä aseilla...eli ääripäästä toiseen. Mutta hemmetin hyvä, että asia saa julkisuutta ja siitä PUHUTAAN!

:)

I dig that!

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

Oliko joku sulhanen?

Sulhanen löytyi kyllä heti ja morsiusneidot, morsian oli se tavoitelluin rooli. Eipä ole ainakaan meidän lapset koskaan nähneet naispappia, että siitä ehkä johtui. Kuuntelin viisi minuuttia sitä hirinää kun morsiamen ja sulhasen olis pitänyt suudella toisia ennen kuin se pusu sitten vihdoin tuli :D

Aito sukupuolineutraalius olisi siinä mielessä jees, että siinä ei kumota vain perinteisesti naisellisiksi käsitettyjä malleja, vaan ihan yhtälailla ne miehisyyttä korostavat mallit... sukupuolineutraalius ei siis tosiaankaan ole sitä, että tehdään tytöistä miehiä. Sellainen on jotain ihan muuta.

[/quote]

Ei. Vanhemmat ohjaavat lapsiaan, samoin kuin muut ympärillä olevat ihmiset, siis koko yhteiskunta vaikuttaa siihen, miten lapsi itsensä, sukupuolensa ja roolinsa kokee. [/quote]

täytyisi vaan ottaa itseään niskasta kiinni ja näyttää kiinnostusta siitä mistä lapsikin on kiinnostunut, vaikka helpompaa se on ohjata perinteisiin rooleihin.

Tyyliin, "onpa siinä jämäkkä miehenalku" ja "kuinka herttainen pieni tyttö" ihan vaan sen mukaan miten lapsi on puettu. Onkos kukaan teistä muuten lukenut "siinäpä vasta kiltti tyttö"- nimistä kirjaa?[/quote]

Tarkoitatteko että lapselle ei saisi puhua ollenkaan kiinniitäen huomiota hänen sukupuoleensa ? Ja väitättekö että jos tyttölapset ja poikalapset kasvaisivat tynnyreissä, pojat eivät enemmän osottaisi kiinnostusta tekniikkaan ja tytöt hoivaamiseen. (jos vaikka otos olisi 100 lasta kumpaakin sukupuolta).

Meillä tytöstä vain tuli se prinsessa, vaikka olisin halunnut pukea hänet niihin maastohousuihin ja vaikka kuinka ensisijainen leikki oli se mudassa ja metsässä rämpiminen. Nämä kaksi kun ei vain pois sulje toisiaan.

Perheen vanhimman lapsen sukupuolella tuntuu olevan voimakas vaikutus seuraavien lasten mielenkiinnon kohteisiin. Tiedän paljon perheitä joissa esikoispojan pikkusiskot haluavat kummitussynttärit tai spiderman synttärit niiden prinsessasynttäreiden sijaan.

Tiivistettynä; lapset ovat yksilöitä ja heidän mielenkiintonsa ovat yksilöllisiä. Uskon silti että vaikka kuinka neutraalisti lapsia kasvatettaisiinkin, useimmat pojat ovat syntyjään enemmän "poikamaisia" ja tytöt "tyttömäisiä",, ympäröivää maailmaa kun ei voida pois sulkea. ja uskon että näin olisi vaikka lapset kasvaisivat tynnyrissäkin. Minä olen ehdottomasti ollut kokoajan sitä mieltä että pitää näyttää kiinnostusta siitä mistä lapsikin on kiinnostunut, vaikka helpompaa se on ohjata perinteisiin rooleihin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Perhe-lehden jutussa vanhemmat kielsivät tälle pojalle tuomasta sinisiä tai poikamaisia vaatteita, tai "poikien leluja". Mielestäni se ei ole sukupuoletonta kasvatusta vaan poikana olemisen kieltämistä. Mielestäni ei ole tavallaan ole olemassa poikien tai tyttöjen leluja. Nämä vanhemmat siis tosi asiassa itse tekivät sukupuoliluokitusta itse ja kielsivät poikuuden. Kasvaa varmaan lapsesta itsensä hyväksyvä ja tasapainoinen aikuinen, kun pitää hävetä sukupuolisuuttaan.

Eikö tää perhe ollut joskus Vauva-lehdessä, poika oli Onni muistaakseni?

Mä oon ihan samaa mieltä ap:n kanssa. Mun mielestä ei ole mitään pahaa, jos annetaan tyttöjen olla tyttöjä ja naisten naisia sekä tietty poikien poikia ja miesten miehiä.

Ainut mikä on, niin jos lapsia kielletään tekemästä jotain juttuja vain sukupuolen perusteella esim. tyttöä kielletään leikkimästä sotaleikkeja tai poikaa hoitamasta nukkea.
Sama pätee aikuisiin. Mä tykkään itse olla kotiäiti ja meillä mies saa ihan rauhassa luoda uraansa. Mutta jos perheessä äiti haluaakin käydä töissä ja isä jäädä kotiin, niin suotakoot se heille.