SUKUPUOLIROOLIT KUNNIAAN!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chrisse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chrisse

Uusi jäsen
10.12.2006
3
0
1
Nykyään olen lukenut paljon juttuja siitä, että lapset pitäisi kasvattaa ns. sukupuolettomasti, eli niin että lapsi on vain lapsi, ei tyttö, eikä poika. Aikuiset ovat aikuisia, ei miehiä ja naisia jne.
Minun mielestäni tuollainen on ihan järjetöntä ja luonnonvastaista toimintaa.
Tytöt ja pojat OVAT erilaisia, aivan kuten miehet ja naisetkin ja niin kuuluukin olla!
Minun mielestäni olisi lähinnä kamalaa jos miehet olisivat aivan samanlaisia kuin me naiset. Sittenhän sitä olisi aivan sama onko homo-, vai heteroseksuaalinen ja, vaikka nykyään tuntuu että kaikki on ihan OK, niin pitäisihän jokaisen järjen sanoa että se on luonnonvastaista. En missään nimessä halua tuomita ketään ja minua ei haittaa jos joku haluaa elää saman sukupuolen edustajan kanssa, mutta sitä ei kuitenkaan voi kieltää, etteikö se olisi luonnonvastaista, ei kukaan!
Lisäksi sallivatko sukupuolettomasti kasvattavat vanhemmat sitten lapsen isona päättää kumpi haluaa olla? Eli jos poika haluaakin olla tyttö, niin ei muuta kuin sukupuolen vaihdos leikkaukseen! :/ Enpä tuota yhtään ihmettelisi kun 10 vuotta mennään eteenpäin. Kannustaahan moiseen nykyään jopa kirkollinen toiminta!!
Lisäksi onko tällaisten lasten vanhempien mielestä sitten ihan OK, että miehet ja naiset käyttävät esim. samaa pukuhuonetta ja vessaa? Isi voi töihin vetää päällensä yhtä hyvin hameen kuin housut ja äiti voi aivan hyvin käyttää miesten vaatteita. :|
Entä sitten kun lapsi, joka ei tiedä tyttöjen ja poikien LUONNOLLISIA eroja, saakin näistä jossain vaiheessa (viimeistään koulussa) tietää, eikö se ole aika järkytys pienelle raukalle, kun ei tiedä kumpaan ryhmään kuuluu, tyttöjen vai poikien.

Itselläni on kaksi poikaa ja tyttö ja ilman mitään sen kummempaa ohjaustakaan on heissä selvät erot havaittavissa jo pienestä pitäen.
Esim. nuorimmalla pojalla oli valittavissa siskon ja veljen lelut ja paljon enemmän hän on kiinnostunut mm. autoista, mutta siskon nuket ja pehmolelut ei kiinnosta! Minulle itselleni on aivan sama kummilla hän leikkii, mutta luonnostaan geenit vetävät "poikien maailmaan".
Lisäksi meidän tytöllä on suuri hoitovietti, kun taas pojilla sitä ei niinkään ilmene.
Myös vaatteet, hiusten kampaaminen, itsensä peilailu ym. on meidän tytön juttu, aivan luonnostaan!

Minusta on ihanaa pukea tyttö nätteihin vaaleanpunaisiin, kukkakirjailtuihin vaatteisiin ja prinsessamekkoon ja pojille on ihana pukea päälle autopaitoja, enkä koe siinä tekeväni mitään väärää!
Meidän pojista kasvaa MIEHEKKÄITÄ miehiä ja tytöstä ihana NAISELLINEN nainen!!! ;)

Mulla ei ihan noin jyrkkä kanta asiaan ole, kuin ap:llä, mutta kun luin meidän perhe-lehdestä jutun jossa lapsi kasvatettiin lapseksi, eikä ns. tytöksi tai pojaksi, niin kyllä muutaman kerran silmiäni pyörittelin.

Mielestäni on hienoa, että poikakin ns. saa itkeä ja tyttö remuta mudassa, mutta mielestäni siinä kohtaa kun ei suostuta kertomaan ihmisille lapsen sukupuolta eikä lastakaan siitä tietoiseksi tehdä, niin paukkuu yli ja pahasti.

Itsekin harrastan kaikenmaailman "hörhöilyä", mutta liika on liikaa.

Mulle tulee vain mieleen kysymys, jotta minkä ihmeen takia pitää oikein yrittämällä yrittää olla niin helkutin erilainen?

En vain kertakaikkiaan näe varsinaista hyötyä siitä, että lapsi kasvatetaan nimenomaan ihmiseksi, eikä jommaksi kummaksi sukupuoleksi. Varsinkin meidän yhteiskunnassamme siitä sukupuolettomuudesta on uskoakseni loppupeleissä enemmän haittaa kuin hyötyä.

Miksi pojat eivät saa olla poikia ja tytöt tyttöjä?

hmmm..eli mitähän minun pitäisi tehdä kun alle vuosikas tyttöni tykkää leikkiä veljen autoilla ja poika tykkää välillä leikkiä siskon nukeilla ja "keittiövälineillä"?

Alkuperäinen kirjoittaja tiltu:
hmmm..eli mitähän minun pitäisi tehdä kun alle vuosikas tyttöni tykkää leikkiä veljen autoilla ja poika tykkää välillä leikkiä siskon nukeilla ja "keittiövälineillä"?

Ei mitään. Miksi sun pitäisi asialle tehdä jotain?

Voi ne roolit olla hukassa ilman kasvatustakin. Mulla on pikkuveli, joka haluaa joka synttäri- ja joululahjaksi barbeja. Ei leiki autoilla tai muillakaan poikien leluilla. Lasta ei ole kasvatettu tähän. Tietää itsekin, että leikkii "väärillä" leluilla, kun kysyin mitä luokkakaverit tästä ovat tuumanneet. Sanoi ettei kerro, koska ne nauraa muuten.

Oon kyllä samoilla linjoilla. Kyllä meillä välillä leikitään leluilla sekaisin ja jätkä on ihan erityisen ihastunut juuri nyt little pet shop eläimiin, mutta silti.. Ei meillä pueta jätkää mekkoihin, neiti taas ei muuta pitäisikään. :D Ja oi kuinka ylpeä pieni mies oli itsestään saadessaan ihan oman salama auto paidan.. :D

Tytöt on tyttöjä, ja pojat poikia. Ja mä ehdottomasti kannatan näitä rooleja myös miehellä ja naisella, meillä kotona on siis ihan selvät miehen hommat, ja sitt taas mun hommat naisena myös. kyllä niitä voi sekoittaakin ja tehdä vähän toinenkin, mutta pääasiassa ne on sanattomalla sopimuksella jaettu. :D

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Voi ne roolit olla hukassa ilman kasvatustakin. Mulla on pikkuveli, joka haluaa joka synttäri- ja joululahjaksi barbeja. Ei leiki autoilla tai muillakaan poikien leluilla. Lasta ei ole kasvatettu tähän. Tietää itsekin, että leikkii "väärillä" leluilla, kun kysyin mitä luokkakaverit tästä ovat tuumanneet. Sanoi ettei kerro, koska ne nauraa muuten.

Mä aattelen niin, ettei lapsia tarvitse erikseen kasvattaa miehiksi tai naisiksi. Piilonormatiivinen sukupuolen mukaan käyttäytyminen puskee kyllä lapsiin ilman kasvatustakin. Olisipa ihanaa jos ei olisi erikseen "tyttöjen"- tai "poikien"-juttuja vaan jokainen persoona saisi toimia ja tehdä omanlaisiaan juttuja omanlaisissa väreissä ja vaatteissa.
Eikö? :heart:

Mun mielestä koko asiasta tehdään liian isoa numeroa. Itse olen sitä mieltä että meillä lapset saa kasvaa ihan miksi haluaa ja siksi mitä ovat.Meillä 4 v tyttö ja 2 v poika. Esimerkkejä:

* Itse en henk. koht. pidä vaaleanpunaisesta ja ostin tytölle kaikkea ruskeaa ja oranssia, kunnes hän 1,5 vuotiaana kieltäytyi pukemasta päällensä mitään muuta kuin pinkkiä. OK nyt ollan oltu pinkkejä prinsessoita siitä lähtien :)

* Pikkuveikka puetaan nyt ruskeaan ja oranssiin. Ei ole ollenkaan harvinaista että illalla isosisko pukee pikkuveikankin balleriinaksi ja sitten ne tanssivat yhdessä peilin edessä, kunnes pikkuinen balleriina "ajaa merirosvoja takaa miekka kädessään ballerina puku päällä" 8D :laugh:

* Lapset kyllä tietävät ihan tarkkaan että pojilla on pippelit ja tytöillä pimpat

Tuttavaperheen poika ei saa ottaa edes reppua mukaan retkelle kun se on akkamaista, ja sille ei saa pukea sukkahousuja jalkaan kun ne on akkamaisia? Naurettavaa!

Ts. Kyllä ne kasvaa siksi mitä ovat iman kummoista ohjausta ja kieltämistä.

Eikä tuossa vielä mitään, kun lapsia ollaan, ehkä. Aikusten maailmassahan kuitenkin päästään pahimmillaan siihen, että ihmisiä (lue=naisia) alistetaan sukupuolensa vuoksi. Se on varmaankin syy, miksi sukupuolet haluttaisiin feidata ja sp-normatiivisuus purkaa pois arkipäivän käytänteistä. Mutta vaikeaahan se on muuttaa vuosituhantisia käytänteitä...ja joskus tuntuukin, että sp-radikaalit ajatukset ja ihanteet toimivatkin paremmin lähinnä ajatuksen tasolla.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:

Mä aattelen niin, ettei lapsia tarvitse erikseen kasvattaa miehiksi tai naisiksi. Piilonormatiivinen sukupuolen mukaan käyttäytyminen puskee kyllä lapsiin ilman kasvatustakin. Olisipa ihanaa jos ei olisi erikseen "tyttöjen"- tai "poikien"-juttuja vaan jokainen persoona saisi toimia ja tehdä omanlaisiaan juttuja omanlaisissa väreissä ja vaatteissa.

No joo, olisihan se helppoa, jos jokainen saisi olla mitä haluaa. Mutta kun yhteiskunta ei suvaitse sellaista. Enkä kieltämättä halua itsekään sellaista miestä, joka viettää peilin ääressä enemmän aikaa kuin minä. Eli mielestäni miehen pitää olla mies.

Pakko jatkaa..

Ilman mitään kummoisisa sopimuksia meillä kotonakaan ei aikuisillakaan ole selviä rooleja. Minä teen ja hoidan huomattavan paljon enemmän remppajuttuja kuin ukko ja se taas siivoo ja nakuttaa mun epäsiisteydestä "kuin akka".

Ja kovin on miehekäs poliisi minulla :)

ts. minusta ei ole ollenkaan miehekästä jos on metsällä käyvä appelsiinikainalo vrt. mieheen joka on oma itsensä ja omaa hyvän itsetunnon. (enkä väitä että joku olisi näin väittänytkään)

Joo, ite oon lukenu kans noita NAURETTAVIEN FEMINISTIEN JUTTUJA. Oikeesti, kaikki on lähtösin tämmösiltä vähäjärkisiltä. Ei pahalla nyt kellekään. Mutta jos lähette lukemaan heidän juttuja jo siitäkin, että aikuisilla ihmisillä ei ole sukupuolta ja muuta potaskaa..niin monet heräis. Jos ei sukupuolia ole, niin miks on jo ihan erilaiset vehkeetkin?

Tietysti ei kannata tehdä niin, et tää tyttö saa nyt vaan leikkiä barbien kans eikä muuta. Ja poika vaan auton kans ja ei muuta. Mut siis jos pojalle pistetään vaaleenpunast hörhelöt kouluun, niin kyllä sitä kiusataan. Ikävä juttu.

Hommahan ei mee niin, et pojille on ok et ne riehuu ja tyttöjen pitäs olla kiltisti. Mut pitää tommoset kiinnostuksen suuntaukset ottaa huomioon. Oon ite lukenut monia tutkimuksia, joissa on jo ihan pienestä asti tutkittu et tytöt kiinnostuu enemmän "tyttöjen jutuista" ihan luontaisesti. Sama koskee poikia, kiinnostaa enemmän poikien lelut ja muut. Mun mielestä tämmöstä luonnollista kiinnostusta ei tule tappaa ja väkisin muuttaa, varsinkin kun tuo on ihan normaalia ja viatonta.

Kaikessa mukana maalaisjärki. Jos pikkutyttö haluaa leikkiä poliisia, nii mitäs pahaa siinä on. Ja jos poika haluaa laittaa sen hameen päälle vaikkapa johonki leikkii, niin who cares. Eli kaikessa sitä suvaitsevaisuutta, suuntaan ja toiseen.

Ja ei oo tutkimuksia tähän heittää, kun en kerrassaan muista mistä luin. Mut googlella löytyy, ainakin enkun kielisiäkin olen lukenut.

Alkuperäinen kirjoittaja chrisse:
Lisäksi onko tällaisten lasten vanhempien mielestä sitten ihan OK, että miehet ja naiset käyttävät esim. samaa pukuhuonetta ja vessaa? Isi voi töihin vetää päällensä yhtä hyvin hameen kuin housut ja äiti voi aivan hyvin käyttää miesten vaatteita. :|

Tämä menee multa nyt vähän ohi (kuten moni muukin asia).

Mutta siis, onko teillä kotona eri vessat miehille ja naisille?

Ja kyläpaikoissa?

Useimmissa paikoissa joissa minä käyn, on unisex vessa. Esim kauppakeskuksissa lapset käyvät pieninä siinä vessassa, jossa äiti tai isäkin käy (ei siinä, kumpiko itse on).

Ja siis mitä ovat MIESTEN VAATTEET? Jos itse ostan vaikka kirpparilta itselleni vaatteita, niin en kyllä tiedä vaikka olisivat miestenkin. Samaan tapaan käytän itselläni mikäli koko passaa ja silmää miellyttää. Käytätkö itse sitten vain naisten vaatteita, ts. pelkästään hameita ja mekkoja?

Perhe-lehden jutussa vanhemmat kielsivät tälle pojalle tuomasta sinisiä tai poikamaisia vaatteita, tai "poikien leluja". Mielestäni se ei ole sukupuoletonta kasvatusta vaan poikana olemisen kieltämistä. Mielestäni ei ole tavallaan ole olemassa poikien tai tyttöjen leluja. Nämä vanhemmat siis tosi asiassa itse tekivät sukupuoliluokitusta itse ja kielsivät poikuuden. Kasvaa varmaan lapsesta itsensä hyväksyvä ja tasapainoinen aikuinen, kun pitää hävetä sukupuolisuuttaan.

Alkuperäinen kirjoittaja On mulla henkselitkin...:
Ja siis mitä ovat MIESTEN VAATTEET?

No kyllä jätkämäiset rensselit yleensä erottaa naistenvaatteista. Mutta ei siinä, ei kukaan ole kieltänyt pitämästä vaatteita ristiin. Joku voi vaan saada hyvät naurut, jos se mies nyt innostuu laittamaan naisten tiukan muotoonommellun t-paidan päälleen.

Alkuperäinen kirjoittaja hipsankeikkaa:

Näin juuri.

Se että kertoo tytölle, että sinä olet tyttö ja pojalle sen, että sinä olet poika ei millään muotoa poissulje sitä, etteikö tyttö voisi leikkiä "pojan leluilla" ja poika tytön.

Kyllä meidänkin tytöillä on autoja leluinaan ja jos meillä olisi poikia, niin ihan vapaasti saisi poika leikkiä nukeilla niin paljon kun vaan ikinä jaksaa. Ja ruskeita vaatteita meidän tytöiltä löytyy paljonkin ja pojalle ostaisin ihan varmana vaaleanpunaisen pikee-paidan (miehellenikin olen ostanut vaaleanpunaiset t-paidan) eli ei kyse ole nyt siitä.

Kyse on siitä, että väenvängällä yritetään tehdä lapsesta sukupuoleton. Miksi ei voida hyväksyä sitä tosiasiaa, ettei se lapsi ole sukupuoleton, vaan hän on tyttö tai poika ja antaa hänen sitä olla.

En misään nimessä kannata sitä, että poika saa leikkiä vain poikien leluilla ja pukeutua sinuseen ja tyttö vain tytön leluilla ja pukeutua punaiseen, mutta en kyllä kannata sitäkään että lapsesta tehdään täysin sukupuoleton.

Kultainen keskitie tuntuu ainakin itsestäni parhaalle vaihtoehdolle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Perhe-lehden jutussa vanhemmat kielsivät tälle pojalle tuomasta sinisiä tai poikamaisia vaatteita, tai "poikien leluja". Mielestäni se ei ole sukupuoletonta kasvatusta vaan poikana olemisen kieltämistä. Mielestäni ei ole tavallaan ole olemassa poikien tai tyttöjen leluja. Nämä vanhemmat siis tosi asiassa itse tekivät sukupuoliluokitusta itse ja kielsivät poikuuden. Kasvaa varmaan lapsesta itsensä hyväksyvä ja tasapainoinen aikuinen, kun pitää hävetä sukupuolisuuttaan.

Itse en lukenut artikkelia, mutta jos näin, niin olet oikeassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Muuten hyvä, mutta se Ruu taisi olla tyttö...

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:

No joo, olisihan se helppoa, jos jokainen saisi olla mitä haluaa. Mutta kun yhteiskunta ei suvaitse sellaista. Enkä kieltämättä halua itsekään sellaista miestä, joka viettää peilin ääressä enemmän aikaa kuin minä. Eli mielestäni miehen pitää olla mies.

Yhteiskunta= me! Yksilöt muodostavat yhteiskunnan ja tekevät siitä sellaisen kuin se on!
Eikä se sitä sano, että jos kaikki miehet for now on saisivat käyttäytyä miten mielivät muuttuisivatkin yht'äkkiä peilin edessä luuraaviksi EI-miehiksi...ihan varmasti lapsista tulisi ilman ns. miehen - ja naisen-sukupuolirooliodotuksiakin maskuliinisia ja femininiinisiä...ja kaikkea siltä väliltäkin. Mä en näe siinä mitään pelottavaa, päinvastoin! =)

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja hipsankeikkaa:

Näin juuri.

Se että kertoo tytölle, että sinä olet tyttö ja pojalle sen, että sinä olet poika ei millään muotoa poissulje sitä, etteikö tyttö voisi leikkiä "pojan leluilla" ja poika tytön.

Kyllä meidänkin tytöillä on autoja leluinaan ja jos meillä olisi poikia, niin ihan vapaasti saisi poika leikkiä nukeilla niin paljon kun vaan ikinä jaksaa. Ja ruskeita vaatteita meidän tytöiltä löytyy paljonkin ja pojalle ostaisin ihan varmana vaaleanpunaisen pikee-paidan (miehellenikin olen ostanut vaaleanpunaiset t-paidan) eli ei kyse ole nyt siitä.

Kyse on siitä, että väenvängällä yritetään tehdä lapsesta sukupuoleton. Miksi ei voida hyväksyä sitä tosiasiaa, ettei se lapsi ole sukupuoleton, vaan hän on tyttö tai poika ja antaa hänen sitä olla.

En misään nimessä kannata sitä, että poika saa leikkiä vain poikien leluilla ja pukeutua sinuseen ja tyttö vain tytön leluilla ja pukeutua punaiseen, mutta en kyllä kannata sitäkään että lapsesta tehdään täysin sukupuoleton.

Kultainen keskitie tuntuu ainakin itsestäni parhaalle vaihtoehdolle.

Sulla on aikalailla samat ajatukset kuin mulla

Olen hyvin pitkälle samaa mieltä!! Siis tämä nykyajan himmeä hössötys, kun kaikki yhtä sillisalaattia, ei ole mistään kotoisin!!!! Miesten kuuluu olla miehiä ja naisten ihania naisia, juuri niin. :) :) Ei ihmistä ole TARKOITETTU SUKUPUOLETTOMAKSI. Se on jonkun hölmön keksintö. Täydellisesti.

En ymmärrä, miksi niitä sukupuolirooleja pitää niin kovasti puolustaa. Nehän on liki kaikki pelkästään ihmisen keksintöä. Biologinen sukupuoli vaikuttaa niin vähän nykyihmisen elämässä. Luullaan vaan niitä yhteiskunnan miehen ja naisen määritelmiä "luonnollisiksi" ja pidetään luonnonvastaisena jos niitä vastustaa.

Meillä lapsilla on sukupuolirooleista semmoinen käsitys, että mies siivoaa ja tekee ruokaa.

Autot kelpaa kyllä mölemmille.

Poika on kiinnostunut ruuanlaitto-ohjelmista.