Suhtautuminen suureen lapsilaumaan leikkipuistossa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja johan on kumma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

johan on kumma

Vieras
Oltiin tänään retkellä minä, 2 siskoani ja 2 kaveriamme + kaikkien lapset eräässä isossa leikkipuistossa. Minulla on 6 lasta, toisella siskolla 3, toisella 2 ja molemmilla kavereilla 4, eli yhteensä 19 lasta. Ja ennen kun joku tulee sanomaan, EMME OLE LESTADIOLAISIA! Se, että on suurperhe, ei tarkoita, että on lesta tms. Kaikki lapset käyttäytyivät hyvin, odottivat vuoroaan, eivät etuilleet, tönineet jne. He leikkivät ja riehuivat normaalissa mittakaavassa, eikä heidän käytöksensä eronnut mitenkään toisten lasten käyttäytymisestä lukuunottamaatta muutamaa toista lasta, jotka eivät käyttäytyneet hyvin. Silti me kaikki huomasimme puistossa 3 äitiä, joilla yhteensä oli 5 lasta mukana. He (siis äidit) katselivat meitä "pitkin nenänvarttaan" ja kun menimme liukumäkeen, he tulivat perässä odottamaan vuoroaan samalla puhuen tähän tyyliin: onpas tässä pitkä jono, alkaisikohan olemaan jo meidänkin vuoro tms. Ja sama kun menimme keinuihin, kiikulautaan ja ihan mihin vaan. Emme viitsineet kiinnittää siihen kovinkaan huomiota. Sitten kun olimme lähdössä kotiin, kuulin toisen siskoni kanssa sivukorvalla, kun yksi näistä äideistä sanoi toiselle näin: hyvä kun lähtevät, on kyllä tosi törkeää tuoda tuollainen lapsilauma tänne leikkipuistoon riehumaan ja toisia lapsia häiritsemään. Elikkäs, miten itse suhtautuisitte tähän, niin noiden äitien, kuin meidänkin kohdalla?

Vituttaisi tuollainen jalkapallojoukkueellinen pentuja samassa paikassa. Ja hyvin harvassa 6 lapsisessä perheessä osataan oikeasti hyviä käytöstapoja...siinä on aina vanhempi opettanut nuorempaansa ja äiti pukannut uutta pentua ulos. Mutta tottakai se äiti pitää omia lapsia tosi hyväkäytöksisinä eikä näe todellista tilannetta minkä muut valitettvasti näkevät!

No en mitenään muutenku että jokainen vuorollaan. Kaikki mahtuu ja jokainen antaa tilaa toisille.
Me kerran tässä taannoin oltiin siskojen perheitten kans reissussa. Pysähdyttiin yhdelle huoltsikalle syömään. Lapsia oli yhteensä kymmenen ja vanhin oli heistä 8vuotias. Minulla oli silloin iso mahakin vielä ;)
No muut lähti hakemaan evästä ni mä jäin vahtiin koko laumaa leikkipaikalle kun kuulin nurkan takaa sanottavan -onkohan noi kaikki ton naisen ja näyttää jo uutta pukkaavan tulemaan. Mä tyynen rauhallisesti tuumasin vaan sanojalle -joo on kaikki minun muttei aivan omia.

• Tykkää
Reactions: Adii
Miä harrastan ystävien kanssa tuota puistoilua. Meillä on tapana kiertää vaikka kolme puistoa eväsmeiningillä. Hyvällä säällä ollaan kuusikin tuntia puistoissa. Ja me kuljetaan pyörillä. Lapsia voi olla kunnon lauma, osalla on potkupyörä, osa on peräkärryssä ja kynnelle kykenevät polkee itse. Ei olla lestadiolaisia, vaikka lestadiolaisen kodin kasvatti olenkin.

Tykkään, nautin ja odotan noita retkiä. Vahdimme lapsia ja karsimme heti huonon käytöksen pois. Jatkakaa vain. Ihan sama, mitä teistä ajatellaan.

Isossa perheessä 'normaalin mittakaavan mukainen riehunta' voi olla eri asia kuin yksilapsisessa perheessä ;). No, onhan siinä hässäkkää riittämiin kun 19 lasta painaa puistossa viidenkin aikuisen paimentamana. En välttämättä haluaisi olla taaperon kanssa siinä mukana. Ainakaan jos se taapero olisi epävarma esikoiseni.

Mutta puistot nyt kuuluvat kaikille, joten en todellakaan alkaisi päätäni siinä aukomaan enkä varsinkaan lasten kuullen. Jos kovasti häiritsee, olisin lähtenyt. Välttämättä kyllä vanhemmat eivät ole suunnanneet teidän perässänne, vaan heidän lapsensa ja lasten perässä taas tulleet nuo heikompikäytöksiset äidit.

Joo, tosi törkeetä tuoda lapsia leikkipuistoon :-D Mitä ihmeen väliä sillä on, kuinka monta lasta teillä oli mukana? Eiköhän siellä leikkipuistossa ole lapsia muutenkin aika monta?

[QUOTE="mona";26469303]No mua ärsyttäis jos 19lapsen lauma tulis meidän puistoon, mut enhän mä sille mitään vois..[/QUOTE]

Minusta tuo "meidän puisto" on aika oudosti sanottu. Meillä tuo lähipuisto nielee kyllä isonkin määrän lapsia. Taitaa olla aika iso puisto, mutta tässä lähellä kaikki on tommosia monipuolisia ja isoja puistoja.

Eikä meillä ole omaa puistoa. Ne on kaupungin puistoja ja ne kuuluu ihan kaikille. Jos jonkun puiston meno ei miellytä, me polkastaan muualle.

Valitettavasti monet ihmiset ovat nykyään juuri tuollaisia, luulevat että ovat maailman napa ja omistavat kaiken. Kehutaanko ihmisiä nykyään liian vähän yleensä ottaen ja sitä varten ihmisten pitää saada pönkitystä itselleen hakemalla kanssaihmisistä huonoja puolia ja mollaamalla toisia?

Voisinkin julistaa sellaisen kampangan kuin "Kehu päivässä" ja se tarkoittaa sitä, että kehuu ja kannustaa ainakin kerran päivässä jotain kanssaihmistä jostain kyseisen ihmisen tekemisesestä tms. ei ulkonäköä yms. asiasta tai muusta tyhjänpäivisyydestä.

Tuossa puistoepisodissakin ne pari kolme äitiä olisivat moitteiden sijaan voineet ihmetellä kuinka joku jaksaa tuollaisen lapsilauman kanssa ylipäätään lähteä puistoon ja "eikö ole rankkaa kun on noin paljon lapsia, itse en ainakaan jaksaisi."

Kyllä muakin ketuttais, jos samaan puistoon hyökkäis tommonen lauma lapsia. Oma on vasta päälle vuoden, joten se jää jalkoihin jo muutaman kersan kanssa saati, että niitä ois noin paljon. Tykkää vieläpä seurata muita lapsia leikkipaikkoihin, joten keinuihin ei kerkeä kun muut ovat jo valloittaneet ne ja mäkeen pitäisi minunkin kiivetä mukana, mikä ei toistaiseksi onnistu. Jos toi lauma olis ennen meitä, vaihtaisin kohdetta. Jos tulisivat meidän jälkeen, lähtisimme pois.

Ja voivathan lapset olla leikkipuistossa ilman vanhempiaankin. En todellakaan tajua, mikä ongelma niillä naisilla oli. Vai onko se kovinkin pieni puisto? Näissä puistoissa, joissa me käydään, on puistoruokailun aikaan jopa parisataa ihmistä yhtäaikaa...

Kyllä muakin ketuttais, jos samaan puistoon hyökkäis tommonen lauma lapsia. Oma on vasta päälle vuoden, joten se jää jalkoihin jo muutaman kersan kanssa saati, että niitä ois noin paljon. Tykkää vieläpä seurata muita lapsia leikkipaikkoihin, joten keinuihin ei kerkeä kun muut ovat jo valloittaneet ne ja mäkeen pitäisi minunkin kiivetä mukana, mikä ei toistaiseksi onnistu. Jos toi lauma olis ennen meitä, vaihtaisin kohdetta. Jos tulisivat meidän jälkeen, lähtisimme pois.

Mua nauratti tämä kyllä, anteeksi vain.

Meillä on neljä lasta, vanhin 6-v ja nuorin 1-v. Silti mennään puistoon ja pieninkin touhuaa omia touhujaan ja muka yrittää sinne, missä muutkin. Ainokaistaan vartioivat natsit sielä niitä pahimpia on.

Vaikka meillä on monta lasta, osaamme ja uskallamme kieltää heitä ja pidämme lapsia koko ajan silmällä.

Meidän ihan tavallinen meno voi sinun mielestä olla ihan kamalaa, mutta niin se vain menee.

Ja varmana oli yli 100 ihmistä siellä sillä hetkellä kun me oltiin. Sitten, ihan oikeasti lapsemme ovat hyväkäytöksisiä, sitä ovat monet kehuneetkin meille:) Eivätkä he riehuneet niin kovasti, että joku olisi alle jäänyt, siitä kyllä huolehdittiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap lisää;26469418:
Ja varmana oli yli 100 ihmistä siellä sillä hetkellä kun me oltiin. Sitten, ihan oikeasti lapsemme ovat hyväkäytöksisiä, sitä ovat monet kehuneetkin meille:) Eivätkä he riehuneet niin kovasti, että joku olisi alle jäänyt, siitä kyllä huolehdittiin.

Jos puistossa on yli 100 ihmistä, niin miten te voitte huomioida juuri 3 äitiä ja tunnistaa lapsimassata heidän jälkikasvunsa :D

*Silti me kaikki huomasimme puistossa 3 äitiä, joilla yhteensä oli 5 lasta mukana*

No en kyllä ymmärrä mikä ongelma siinä on, että leikkipuistossa on lapsia. Menköön ne äidit vaikka omalle pihalleen lapsinensa, jos eivät jaksa vuoroaan odottaa.

Eri asia jos lapset eivät osaa käyttäytyä, etuilevat esim. sillä verukkeella, että "mun veli oli tässä ensin" tms, mutta ymmärsin kyllä kirjoituksestasi että näin ei ollut.

Puistoilkaa siis ihan rauhassa vastakin ja anna mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos.

[QUOTE="vieras";26469581]No jos ne kolme äitiä istui yhdessä ja tenavat kävi siinä. Pianhan sitä tekee päätelmiä ja laskutoimituksia.[/QUOTE]

Juurikin näin se oli. Ja kyllä minä ihmisen naamasta tunnistan, ei ne 90 muuta nyt niin saman näköisiä ollut.

[QUOTE="vieras";26469673]Teillä oli viiden aikuisen porukka ja 19 lasta ja silti aikaa ihmetellä muiden 100 puistossa olijan touhuja?[/QUOTE]

Tuota... Kuka sanoi että seuraasin niiden muiden touhuja? "seurasin ja seurasin" vain niiden 3 äidin touhuja, vaikka en kyllä kovinkaan paljon. Ja kuten sanottu, lapset eivät ole mitään supervilkkaita, aina oli kuitenkin väh. 2 aikuista silmä kovana tarkkailemassa touhuja.