Subjektiivinen päivähoito-oikeus lakkautettava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annaleena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Annaleena:
vierastaja: Ihan tosissani olen mitä kirjoitan subjektiivisen päivähoito-oikeuden haitallisuudesta.

Jos vanhempi/vanhemmat ovat kotona heidän pitää hoitaa itse lapsensa ja se on kaikkien etu, lapsen, vanhemman ja yhteiskunnan.

Olen kyllä yleensäkin sitä mieltä, että vanhemman itse pitää hoitaa lapsensa eli olen lapsen kotona hoitamisen kannalla.

Vastustatko päivähoitoa myös tapauksessa, jossa vanhemmat ovat töissä ja lapsi päiväkodissa 10h/päivä?

Kun itse en näe tuossa kauhean suurta eroa lapsen kehityksen kannalta, oli äiti sitten kotona tai töissä jos lapsi kuitenkin on erossa hänestä suurimman osan hereilläoloajastaan.

Hyvin monet lapset aloittavat päiväkodissa alle vuoden iässä ja ovat siellä 9-10h päiviä aina kouluikään saakka vanhempien käydessä töissä. Kuka näistä pienokaisista on huolissaan? Ei kukaan, tärkeintä on vain se, että 3-4 vuotias lapsi ei saisi olla virikehoidossa viiden tunnin päiviä äidin ollessa kotona vauvan kanssa. Ero kuitenkin on huima.

vain tyhjäpää ja kouluja käymätön kehtaa esittää kuvansa kanssa jotain noin tyhmää.'
vain tyhmä kuvittelee että päivähoito on aikuisten palvelu, säilytyspaikka lapsille äidin työpäiävn ajaksi.
nykylakien mukaan päivähoitoa ei ole olemassa. se on varhaiskasvatusta lapsille. se on palvelu lapsille.
oletko ap sinä sanomassa, että köyhien lapset suomessa . eivät ole yhtä arvokkaita palveluun, joka kaikissa mjuissa sivistysvaltioissa on ilmainen?
kaikissa muissa euroopan sivistysvaltioissa, keski-euroopassa jne on ilmainen leikkikoulu 3-4-vuotiaasta ylöspäin. vain suomessa maksetaan kalliit hoitomaksut varhaiskasvatuksesta.

miksi valtion pitäisi maksaa hoitopaikat varakkaammille, joilla on onni käydä töissä, ja saada rahaa, mutta köyhän lapset olisivat ulossuljettuja tästä?
seuraavaksi voimme lakkauttaa koulut köyhiltä jne.

selkäsaunan ansaitsee moinen tyhmyys jota ap kumppaneineen edustaa.

lapsi vieraantuu kun ei pääse päiväkotiin... just joo... jos ei olis pakko olla töissä, olisin erittäin mielelläni kotona lapsen kans, ja käyttäisin sitten vaikka itse sitä päiväkodinpihalla leikkimässä itse vahtien heidän ulkoiluaikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
miksi valtion pitäisi maksaa hoitopaikat varakkaammille, joilla on onni käydä töissä, ja saada rahaa, mutta köyhän lapset olisivat ulossuljettuja tästä?

Tässä olisikin hyvä säästöidea, kielletään peruskoulu työttömien ja kotonaolevien lasten vanhemmilta, koska voivathan he samalla opettaa lastaan kun kotona kerran makaavat.

Ja säästöä tulisi valtavasti!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tässä olisikin hyvä säästöidea, kielletään peruskoulu työttömien ja kotonaolevien lasten vanhemmilta, koska voivathan he samalla opettaa lastaan kun kotona kerran makaavat.

Tai päätetään, että ilmainen kouluruoka koskee vain työssäkäyvien vanhempien lapsia, kotona olevien ja työttömien lapsethan voisivat käydä kesken päivän kotona ruokailemassa, onhan heidän vanhemmillaan aikaa tehdä ruokaa ja samalla lapset saisivat laatuaikaa yhdessä vanhempiensa kanssa.

lapsi vieraantuu kun ei pääse päiväkotiin... just joo... jos ei olis pakko olla töissä, olisin erittäin mielelläni kotona lapsen kans, ja käyttäisin sitten vaikka itse sitä päiväkodinpihalla leikkimässä itse vahtien heidän ulkoiluaikaan.

kuule ei sinne saa mennä tai ei katsota hyvällä. ne ovat siitä palveluksesta maksaville, sinne voi mennä sillloin kun ei ole pihalla ketään, koska siellä on ihan tarpeeksi, liikaakin lapsia silloin kun päiväkodin lapset ovat ulkona.

Alkuperäinen kirjoittaja oletko tyhmä:

kuule ei sinne saa mennä tai ei katsota hyvällä. ne ovat siitä palveluksesta maksaville, sinne voi mennä sillloin kun ei ole pihalla ketään, koska siellä on ihan tarpeeksi, liikaakin lapsia silloin kun päiväkodin lapset ovat ulkona.

Eiköhän tuo ole ihan paikkakohtaista. Meillä saa päikkärin pihaa käyttää myös muut kuin vain päikkärin lapset.

Kaikissa muissa sivistysmaissa kotiäitien työpanosta arvostetaan. Tekevät raskasta työtä. on päivänselvää, että yhteiskunta auttaa siinä.
suuri osa äideistä tekee osapäivätyötä tai on kokonaan kotona. silti kaikki lapset menevät 3-4-vuotiaasta saakka ilmaiseen tai lähes ilmaiseen (esim. saksaassa maksaa esim. 50 euroa) leikkikouluun. lisäksi valtio maksaa epäsuorasti vähentämällä lapsiperheiltä, joissa vain yksi käy töissö, verot lähes minimiin.
esim. suomessa keskituloinen (3000 euroa brutto) maksaa tonnin veroa. Muualla sivistysmaissa (ranska saksa jne) kukaan ei oikeastaan edes tienaa noin vähän ja jos perheessä on lapsia ja vaan yksi töissä, ei veroa mene kuin satasia korkeintaa.

eli joka jumalan kuukausi valtion muualla tukevat lapsiperheitä noin 700 eurolla verratttuna suomeen ja tämä koko sen ajan kun lapsi on alaikäinen tai opiskelee. esim. saksassa vanhemmilla verot pienemmät jos lapsi vielä opiskelee.

ja ap:n kaltaiset tyhmät ja kouluja käymättömät hyökkäävät heikoimpien eli köyhimpien eli pienten lasten kimppuun. vieden heiltä sen ainoan palvelun joka suomessa jäljellä.

Tai päätetään, että ilmainen kouluruoka koskee vain työssäkäyvien vanhempien lapsia, kotona olevien ja työttömien lapsethan voisivat käydä kesken päivän kotona ruokailemassa, onhan heidän vanhemmillaan aikaa tehdä ruokaa ja samalla lapset saisivat laatuaikaa yhdessä vanhempiensa kanssa.

en nyt lähtis vertaamaan oppivelvollisuutta ja sitä että lapsi alle kouluikäisenä pitää päästä hoitoon, mikä on siis järjestetty sitä varten että vanhemmilla olisi mahdollisuus käydä töissä .

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoi..:
Alkuperäinen kirjoittaja oletko tyhmä:

Eiköhän tuo ole ihan paikkakohtaista. Meillä saa päikkärin pihaa käyttää myös muut kuin vain päikkärin lapset.

Aika monessa paikassa on ilmoitettu, ettää päiväkodin piha-alueelle ei saa tulla leikkimään muut pk:n ulkoilun aikana. Tämä varmaan ihan siksi, että piha-alue on mitoitettu tietynkokoiselle lapsimäärälle, tulee ahdasta jos 80 hoitolapsen lisäksi sinne paukkaa 10 kotihoidettua äitiensä kanssa ja samalla lasten valvontakin vaikeutuu, kuka on vastuussa kenestäkin.

Minä en ymmärrä miten joku voi olla niin itseriittoinen että kuvittelee ÄIDIN olevan lapsen koko maailma kouluikään asti, lapsi ei tarvitse kavereita. Niitä ei todellakaan riitä 5-vuotiaalle täälläkin niin että päivittäin lapset pääsisivät leikkimään vapaata, pitkäkestoista leikkiä keskenään. Ellei sitten sovita leikkitreffejä, jolloin koko päivä on käytännössä aikataulutettua, pelkkää lasten pukemista ja riisumista: kuljetaan yhtä lasta kerhoon, toista siksi aikaa kaverille leikkimään, kolmatta äiti-lapsi-muskariin ja neljättä eskariin (kaikki eri aikaan toki, ja tunnin väliaikojen vuoksi ei kannata kotiin mennä, jolloin mennään pyörimään S-Marketiin tai vaikkapa kahvilaan). Ja illalla vielä satujumppaan. Ruoka-ajat vaihtelevat, koska kerhot ovat eri päivinä eri aikaan, myös pienimmän päiväuniaikaan pitää olla hakemassa eskarilaista.

Lapsille on oikeasti ihan mukavaa mennä aamulla päiväkotiin, jossa on sopivasti toimintaa ja lepoa, kavereita ja mahdollisuuksia vapaaseen leikkiin. Lapset rakastavat päiväkodin tiukkaa, päivittäin toistuvaa rytmiä, kun syömään ja päiväunille pääsee joka päivä samalla minuutilla.

Jos asuu turvallisella alueella, jossa lapset voivat vapaasti kulkea pihasta toiseen ja leikkiä yhdessä (edellyttäen että siellä myös on kotihoidettuja 3-5v lapsia), isompien pitäminen kotona on paljon helpompaa, kun virikkeiden vuoksi ei aina tarvitse lastata lapsia autoon ja käydä sovituilla leikkitreffeillä. Itse ainakin koin lasten raahaamisen paikasta toiseen hankalana ja ahdistavana, eikä yksivuotiaallakaan ollut varmasti hauskaa kun aikaa piti tappaa milloin missäkin kerhojen välissä.

:laugh:
Kuule, ei sulla ole sinne mitään asiaa silloin. Se on päiväkoti, ei leikkipuisto minne kotiäippä voi tuoda tenavansa saamaan leikkikamuja.

Ja itse alkuperäiseen aiheeseen; aikamoinen tietämättömyys paistaa läpi kyseisen blogin kirjoittajasta. Sekä kotiäitiys-fanaattisuus. Pisteet siitä, että kehtaa suoltaa kaiken omalla naamallaan, vaikka taatusti hänelle nauretaan.

ja ap:n kaltaiset tyhmät ja kouluja käymättömät hyökkäävät heikoimpien eli köyhimpien eli pienten lasten kimppuun. vieden heiltä sen ainoan palvelun joka suomessa jäljellä.

Nimenomaan. AP:n mielipiteet kuvastavat nimenomaan lapsivihamielisyyttä, kun lapsilta halutaan riistää heille kuuluva etuoikeus.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

:laugh:
Kuule, ei sulla ole sinne mitään asiaa silloin. Se on päiväkoti, ei leikkipuisto minne kotiäippä voi tuoda tenavansa saamaan leikkikamuja.

Ja itse alkuperäiseen aiheeseen; aikamoinen tietämättömyys paistaa läpi kyseisen blogin kirjoittajasta. Sekä kotiäitiys-fanaattisuus. Pisteet siitä, että kehtaa suoltaa kaiken omalla naamallaan, vaikka taatusti hänelle nauretaan.

Kuule ihan päiväkodinjohtaja itse minulle sanoi että piha on vapaassa käytössä myös muille, esim pph:t käyvät siellä usein, myös pari kotiäitiä. Mutta ehkäpä sinä tiedät meidän kunnan asiat ja käytännöt paremmin, tyhjännauraja..

[quote="vieras]

Kuule ihan päiväkodinjohtaja itse minulle sanoi että piha on vapaassa käytössä myös muille, esim pph:t käyvät siellä usein, myös pari kotiäitiä. Mutta ehkäpä sinä tiedät meidän kunnan asiat ja käytännöt paremmin, tyhjännauraja..[/quote]

Ja oletko varma että hän tarkoitti nimenomaan päiväkodin aukioloaikaa? Olen varma että 99% paikkakunnista päiväkodin pihalle ei päiväkodin aukioloaikana saa mennä ulkopuoliset leikkimään. Perhepäivähoitajilla saattaa olla lupa, koska hekin ovat osa kunnallista päivähoitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
...halutaan riistää heille kuuluva etuoikeus.

Ju eihän täällä olekaan muita kuin etuoikeutettuja. JOktut vain ovat vielä enemän etuoikeutettuja kuin toiset. Ja saavutettuihin etuihin ei saa koskea!
Nimenpomaan etuoikeuksiin. Ne rulaa. Sellaiset on aina kaiken kritiikin yläpuolella.

Alkuperäinen kirjoittaja :
...halutaan riistää heille kuuluva etuoikeus.

Ju eihän täällä olekaan muita kuin etuoikeutettuja. JOktut vain ovat vielä enemän etuoikeutettuja kuin toiset. Ja saavutettuihin etuihin ei saa koskea!
Nimenpomaan etuoikeuksiin. Ne rulaa. Sellaiset on aina kaiken kritiikin yläpuolella.

Haluatko sinä, että lasten pahoinvointi lisääntyy kun heiltä viedään subjektiivinen oikeus päivähoitoon? Minusta se kuulostaa lapsivihamielisyydeltä, enkä ymmärrä miten yksikään äiti voi sitä haluta.

Ja oletko varma että hän tarkoitti nimenomaan päiväkodin aukioloaikaa? Olen varma että 99% paikkakunnista päiväkodin pihalle ei päiväkodin aukioloaikana saa mennä ulkopuoliset leikkimään. Perhepäivähoitajilla saattaa olla lupa, koska hekin ovat osa kunnallista päivähoitoa.

Jep. Täälläkin pk:n pihaan saa mennä päiväkodin ollessa suljettuna, mutta aukioloaikoina se on kielletty.
Voihan jonkun kunnan päiväkoti tietty avosylin toivottaa kaikki ulkopuoliset tervetulleeksi pihaan pk:n aukioloaikaan, mutta 99,9% on toista mieltä.
Pph:t käyvät pk:n pihassa jo siksikin, että hoitolapset tottuisivat asiaan. Siellähän ne lapset käyvät varahoidossa.

[quote="vieras]

Kuule ihan päiväkodinjohtaja itse minulle sanoi että piha on vapaassa käytössä myös muille, esim pph:t käyvät siellä usein, myös pari kotiäitiä. Mutta ehkäpä sinä tiedät meidän kunnan asiat ja käytännöt paremmin, tyhjännauraja..

Ja oletko varma että hän tarkoitti nimenomaan päiväkodin aukioloaikaa? Olen varma että 99% paikkakunnista päiväkodin pihalle ei päiväkodin aukioloaikana saa mennä ulkopuoliset leikkimään. Perhepäivähoitajilla saattaa olla lupa, koska hekin ovat osa kunnallista päivähoitoa.[/quote]

nimenomaan oli kyse siitä että lapseni saisi ikäistään seuraa ja tottuisi vähän isompaankin porukkaa lapsia. Hänestä se oli lapsen kannalta oikein hyvä juttu, että minun kanssa kävisi siellä, saisi olla muuten sitten vielä kotihoidossa. Meillä ei ole resursseja kunnalla virikehoitoon, työntekijöiden lapset ensisijaisesti saavat hoitopaikat.

tuossa linkkiä, eli lapsiperhe keskimäärin (2 aikuista ja 2 lasta) maksaa joka kuukausi veroa yli 1000 euroa enemmän kuin saa itse.
eli käytännössä rahoittaa, meidän pienet lapset rahoitamme eläkeläisten eläkkkket ja kalliit hoidot.
päivähoitopaikka voi maksaa kunnalle jonkun satasen kuukaudessa mutta joku laitoshoitopaikka vanhukselle maksaa miljoonia päivähoitopaikkoihin verrattuna. samoin lasten huostaanotot
vANHUKSEN viimeinen elinvuosi maksaa miljoonia.
naurettavaa alkaa vinkua, kun lapsiperheet maksavat joka vuosi enemmän veroa keskimäärin yhteisestä verotpotista kuin aiemmin.
sinkuissa on paljon enemmänm sellaisia jotka tulonsiirtojen varassa.
Muualla ja suomessakin vielä 20-30 vuotta sitten lapsiperheet saivat enemän tulonsiirtoja kuin maksoivat. esim kotihoidontuki oli 2 kertaa isompi kuin tänä päivänä. ranskassahan esim. kotihoidontuki on noin 500 eli 2 kertaa isompi kuin suomessa, mutta ranskassa ei tarvitse maksaa veroa paljon mitään jos perheessä vain yksi tienaa.
eli käytännössä perhetetä jossa yksi tienaa tuetaan noin 1500 eurolla. suomessa perhe maksaa enemmän veroa kuin saa tulonsiirtoja, vaikka perheessä olisi vain yksi palkansaaja.

Olin itsekin samaa mieltä silloin,kun raahasin kahta alle 5-v.yli 2km päähän hoitoon talvipakkasessa kävellen ja sieltä sitten kiire bussiin ja töihin..lähipäiväkoti 300m,mutta oli tuolloin siellä paikat täynnä..Ja satun tietämään muutaman äidin,jotka tuonne veivät lapsiaan ja itse olivat kotona.Silloin se oikeasti kismitti,kun ensin vietiin eskarilainen tähän samaan taloon,jossa päiväkoti on ja sitten lähdin kahden kanssa taapertamaan hangessa kauemmas!
Nyt onneksi saatiin syksyllä paikat tuohon lähemmäs..

Alkuperäinen kirjoittaja äitee:

en nyt lähtis vertaamaan oppivelvollisuutta ja sitä että lapsi alle kouluikäisenä pitää päästä hoitoon, mikä on siis järjestetty sitä varten että vanhemmilla olisi mahdollisuus käydä töissä .

Alunperinhän päiväkotijärjestelmä luotiin, jotta lapset saavat sivistävää kasvatusta, ihan kuten koululaitoskin vastaa lasten koulutuksesta. Samalla se lisäsi naisten mahdollisuutta kodin ulkopuolella työskentelyyn, kun heidän ei enää tarvinnut olla kotona lasten kanssa. Suurin osa lapsista hoidettiin kuitenkin edelleen kotona tai isovanhempien, naapurissa toimivan päivähoitajan (pph) avulla.

Vasta kolmisen kymmentä vuotta sitten päivähoito laajeni ja samalla naisten työllistyessä päivähoitoa alettiin pitämään työssäkäyvien vanhempien oikeutena. Kuitenkin vasta 90 luvulla päivähoitoa tarjottiin kaikille lapsille ns subjektviisena oikeutena.

Päivähoito on siis muuttunut moneen kertaan sne lyhyen historian aikana, joten miksi se ei voisi muuttua jatkossakin?

2000 luvulla tuli uusi tapa pitää isommat lapset hoidossa äidin jäädessä uudelle äitiyslomalle. Suurin osa heistä ei kuitenkaan pidä lapsiaan täyspäivähoidossa viitenä päivänä viikossa vaan kerhomuotoisemmin esim kolmena päivänä viikossa tai noin 5h ajan päivittäin. Näin myös kotona olevien vanhempien lapset saavat osallistua sivistävään kasvatukseen, joka tukee vanhempien antamaa kasvatusta. Miksi sitä pidetään niin pahana asiana?

Osa päivähoidostahan eli eskari on jo nyt verrattavissa koulun antamaan opetukseen, koska sekin on ilmaista ja kunta on sitä velvollinen järjestämään.

Ehkä nykyinen päivähoitojärjestelmä tulisi muuttaa niin, että esiopetus alkaisi kevennetysti jo 3 vuotialla kuten monessa euroopan maissa ja subjektiivinen oikeus päivähoitoon koskisi kaikkia yli kolmevuotiaita, mutta kokopäivähoitoon olisivat oikeutettuja vain ne, joilla molemmat vanhemmat käyvät töissä/opiskelevat. Tämä 3-6 vuotiaden "esiopetus" toteuttettaiisin päiväkodissa tai kerhoissa 3-4h/päivässä ja sen ylittävä hoitoaika olisi maksullista.

Alle kolmevuotiaat taas saisivat hoitopaikan vain jos vanhemmat käyvät töissä, koska sen ikäiselle riittää hyvin myös ne virikkeet joita kotona saa.

Kannatan edelleen tätä oikeutta.
Meilläkin esikoinen on päivähoidossa vaikka olen kotona kahden nuoremman kanssa.
Tytöllä ei olisi lähipiirissä ikäisiään leikkikavereita ja ne lapset mitä on ovat poikia.

Toisaalta hän on myös kielikylpyryhmässä eikä pääsisi kielikylpyryhmään eskarissa/koulussa mikäli ei olisi nyt 5-vuotiaana aloittanut päiväkodissa.

Hän myös saa pitää vapaapäiviä silloin kun haluaa, ei sinne ole pakko mennä mutta poikkeuksestta päiväkotiin hän on joka ikinen aamu halunnut lähteä. Viikonloppuisin kyselee koska taas sinne pääsee. Vaikka kotonakin on tosi kivaa mutta ne ikäiset tyttökaverit puuttuu.
Tyttökaverit on erittäin tärkeitä, ainakin nyt vaikuttaa siltä.

Yhteistyössä