Subjektiivinen päivähoito-oikeus lakkautettava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annaleena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Annaleena

Vieras
Tässä blogissani perustelen miksi subjektiivinen päivähoito-oikeus on lakkautettava:

http://annaleena.blogit.uusisuomi.fi/2009/09/02/tarpeeton-paivahoito-osa-2/

siinä on linkki adressiin "subjektiivinen päivähoito-oikeus lakkautettava"

En kyllä viitsis oman lärvin kuvaa tohon laittaa.
Mun lapsi menee ainakin päivähoitoon kerran viikossa leikkiin muiden kaa ettei sen tarvis aina katella vaan mun naamaa ja saa tehdä jotain itsenäisesti ilman äitiä.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Mun lapsi menee ainakin päivähoitoon kerran viikossa leikkiin muiden kaa ettei sen tarvis aina katella vaan mun naamaa ja saa tehdä jotain itsenäisesti ilman äitiä.

samaan hommaan sopii hyvin myös joku päiväkerho tai vastaava.miksi sen pitäis olla juuri päiväkoti?

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:

samaan hommaan sopii hyvin myös joku päiväkerho tai vastaava.miksi sen pitäis olla juuri päiväkoti?

Täällä ei ole sellaista kerhoa johon lapsen saisi jättää olemaan ilman äitiä. Paitsi eskarilaisille tarkoitetut kerhot ja siitä vanhemmille.

meillä kolmas lapsi huusi ilta 22.-05.00 vanhemmat lapset ei ollut tarhassa ja heräsivät aamulla klo8.00 eikä nukkunut päivä unia.
silloin todellakin oisin tarvinnut tarhaa vanhemmille lapsille, etä oisin saanut nukkua edes joskus!
kerran tuli yöllä sellanen olo et kohta ravistan lastani, mä en jaksa enää!
onneksi mies oli sinä yönä kotona, muuten en tiedä mitä olisin tehny.
apua ei saatu neuvolasta yms, ei mistään. välillä päivällä oli niin väsynyt että oli ihan "känninen" olo kun olin niin väsynyt.
sitä kesti 8kk jonka jälkeen tyttö rupesi nukkumaan "huonosti" mutta hyvin.
minun mielestä tarha paikka olisi kyllä tälläisissä tilanteissa pitäisi olla joku paikka mihin saada lapsi. esim tarha yms.

Minä en voi tuollaiseen addressiin nimeäni laittaa, syynä se, että meidän perheessä ei hoitoa enää tarvita, olisi jotenkin epäreilua olla ajamassa alas sellaista, joka toisille on ajankohtaista, mutta itse ei enää tarvitse.

Päinvastoin subjektiivinen päiväkoti-oikeus on hyvä asia! Se että vanhemmat ovat työttömiä, sairaita tms ei tarkoita että myös lapsen pitäisi syrjäytyä ja jäädä pois päiväkodista. Se että käperrytään vain omaan kotiin ei tee hyvää kenellekkään. Jos lapsien oikeuksia -kyllä oikeutta päiväkotiin rajoitetaan niin se näkyy jatkossa kasvavina ongelmina. Toisaalta myös kotihoitoon täytyy olla oikeus -valinnanvapaus on 2000-luvin Suomea!

Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo!:
Päinvastoin subjektiivinen päiväkoti-oikeus on hyvä asia! Se että vanhemmat ovat työttömiä, sairaita tms ei tarkoita että myös lapsen pitäisi syrjäytyä ja jäädä pois päiväkodista. Se että käperrytään vain omaan kotiin ei tee hyvää kenellekkään. Jos lapsien oikeuksia -kyllä oikeutta päiväkotiin rajoitetaan niin se näkyy jatkossa kasvavina ongelmina. Toisaalta myös kotihoitoon täytyy olla oikeus -valinnanvapaus on 2000-luvin Suomea!

siis 2000-luvun Suomea..

Alkuperäinen kirjoittaja hymm:
meillä kolmas lapsi huusi ilta 22.-05.00 vanhemmat lapset ei ollut tarhassa ja heräsivät aamulla klo8.00 eikä nukkunut päivä unia.
silloin todellakin oisin tarvinnut tarhaa vanhemmille lapsille, etä oisin saanut nukkua edes joskus!
kerran tuli yöllä sellanen olo et kohta ravistan lastani, mä en jaksa enää!
onneksi mies oli sinä yönä kotona, muuten en tiedä mitä olisin tehny.
apua ei saatu neuvolasta yms, ei mistään. välillä päivällä oli niin väsynyt että oli ihan "känninen" olo kun olin niin väsynyt.
sitä kesti 8kk jonka jälkeen tyttö rupesi nukkumaan "huonosti" mutta hyvin.
minun mielestä tarha paikka olisi kyllä tälläisissä tilanteissa pitäisi olla joku paikka mihin saada lapsi. esim tarha yms.

terve lapsi ei takuulla huuda tauotta 22-05. Eikä se ole yhteiskunnan ongelma jos joku ei jaksa hoitaa lapsiaan itse. Oli mullakin rankkaa, kun kuopus valvotti ja esikoistakin olis pitänyt pystyä hoitamaan ja päiväunia eivät nukkuneet samaan aikaan. Mutta itse olen lapseni halunnut ja olen myös vastuussa heidän hoidostaan. Rankkaa aikaa kesti jonkun aikaa, mutta siitä selvisi oikealla asenteella.

Lapsilla on oikeus myös omiin vanhempiinsa. Ikävä kyllä aika usein se unohdetaan. Lapsia tehdään mutta kun pitäisi jaksaa kasvattaa tai tehdä jotain yhdessä heidän kanssaan niin helpompi on sysätä vastuu yhteiskunnalle.
Itse kuskaan kahta lasta hoitoon eri paikkoihin ja itse on vielä kiirehdittävä töihin. Naapurilla 3lasta hoidossa pidemmän päivän kun mun lapset vaikka äiti on nuorimman kanssa kotona.
Aina jaksaa kuitenkin valittaa kuinka hankalaa heillä on kun pitää jaksaa hoitaa kaikki 4lasta.
Ei jaksa enää aina ymmärtää .
Ei subjektiivista päivähoito-oikeutta tarvita kyllä sosiaalitapaukset ja muuten todella hoitoa tarvitsevat saavat sitä ilmankin.

Miksi taas aletaan meuhkoo siitä, kuinka uupuneiden ja sairaiden vanhempien lapset sitä ja tätä??? Kuka niiltä on viemässä paikkaa? Lääkäriin -> todistus -> hoitopaikka, joka todennäköisesti löytyisi myös kohtuullisen matkan päästä kotoa, kun ei niitä terveiden vanhempien muksuja olisi tarhoissa.

Sehän auttaisi esim. masennuksesta kärsiviä. Helpompi se on masennuksesta kärsivän vanhemman lähteä edes hiukan ulos, kun se tarhapaikka olisi siinä 400 metrin päässä, kuin että matka kotoa tarhalle olisi useamman kilometrin. Ehkäpä tämä myös auttaisi pahasti sairaiden vanhempien lasten pääsyä tarhaan. Paniikkihöiriöstä kärsivä vanhempi ei ehkä edes uskalla lähteä viemään lasta hoitoon, jos joutuu kulkemaan bussilla muiden seassa ja tällöin jää tämä lapsi ilman sitä OIKEASTI tarvitsemaansa päivähoitoa.

kannatan. mutta tuo ei ole ainoa tähän asiaan liittyvä ongelma. myöskään alle 3v ei pitäisi olla ainakaan kokopäivähoidossa. lisäksi joku tuossa höpisi valinnanvapaudesta?
siispä itse lapsiaan hoitavien pitäisi saada edes hiukan parempi rahallinen tuki, se tulisi jokatapauksessa kunnalle/kaupungille halvemmaksi kuin päivähoitopaikka! koska yksi paikkahan maksaa todellisuudessa paljon enemmän kuin mitä vanhemmat siitä maksavat. olen huomannut että ihmeen moni unohtaa tuon asian.

Ei subjektiivista päivähoito-oikeutta tarvita kyllä sosiaalitapaukset ja muuten todella hoitoa tarvitsevat saavat sitä ilmankin.

Kun olin lapsi, ei ollut subjektiivista ph-oikeutta. Äitiysloma oli lyhyempi kuin nykyään. Normaalituloisella perheellä ei ollut mitään mahdollisuutta saada lastaan päiväkotiin, niissä oli jotkut tulorajat. Joten lapset hoidatettiin hoitotädeillä: kouluttamattomilla, jostain kaupan ilmoitustaululta löydetyillä.

Kyllä mä ennemmin kannatan ammattitaitoista henkilökuntaa ja varhaiskasvatusta, kuin sitä että muksut hoidetaan jollain Raija-tädillä joka vei lähikaupan seinälle ilmoituksen ja sai sitä kautta hoitolapsia.

Eikä vanhempien välinpitämättömyys omia lapsia kohtaan, tai laiskuus, katoaisi mihinkään vaikka subjektiivinen ph-oikeus poistettaisiinkin. Eli naapurisi ja kaltaisensa pitäisivät lapsiaan silti 7-17 hoidossa, ollessaan itse kotona, koska saisivat kuitenkin ruinattua neuvolasta tms lapun jonka avulla lapset saadaan hoitoon. Tai sitten lapset olisivat yksinään ulkona aamusta iltaan asti.

Lapsilla on oikeus myös omiin vanhempiinsa. Ikävä kyllä aika usein se unohdetaan. Lapsia tehdään mutta kun pitäisi jaksaa kasvattaa tai tehdä jotain yhdessä heidän kanssaan niin helpompi on sysätä vastuu yhteiskunnalle.
Itse kuskaan kahta lasta hoitoon eri paikkoihin ja itse on vielä kiirehdittävä töihin. Naapurilla 3lasta hoidossa pidemmän päivän kun mun lapset vaikka äiti on nuorimman kanssa kotona.
Aina jaksaa kuitenkin valittaa kuinka hankalaa heillä on kun pitää jaksaa hoitaa kaikki 4lasta.
Ei jaksa enää aina ymmärtää .

Juurikin näin. Lukekaa kaikki tuo eka kappale ja menkää itteenne te ketkä teette lapsia ja ette jaksa kaikkia hoitaa vaan sysäätte osan lapsista tarhaan. Ja turha mukista virikkeistä ym. Itse kyllä voi nähdä sen verran vaivaa, että kehittelee niitä virikkeitä!

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:

Mikä siellä päiväkodissa on niin kamalaa, ettei siellä voi olla edes yhtenä päivänä viikossa?

Yhteistyössä