Subjektiivinen päivähoito-oikeus lakkautettava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annaleena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Subjektiivinen päivähoito-oikeus ei taida kyllä olla synonyymi virikehoidolle.

Osan kohdalla se käytännössä tuntuu sitä kuitenkin olevan. Ja puhun nyt täysissä voimissaan olevista vanhemmista.

Edelleen toivon, että joku kertoisi mulle, mikä siellä päiväkodissa on niin kamalaa, ettei sinne voi lapsia viedä? Ja miten se lakkaa olemasta kamalaa, jos molemmat vanhemmat on kokopäivätöissä? Mitä eroa on sillä, onko lapsi esim. 2-3 pv kunnallisessa kerhossa tai pikkukoulussa, tai parina päivänä viikossa päiväkodissa?

katmat: hyvin sanottu

Candide: adressiin voi laittaa nimensä vaikka ei olisi lapsia

åboriginaali: työttömällä on aikaa hoitaa lastansa

vieras: hyvin sanottu, adressi muuten kannattaa lukea liittyen tuohon "vieraan" mainitsemaan lääkärintodistukseen

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Edelleen toivon, että joku kertoisi mulle, mikä siellä päiväkodissa on niin kamalaa, ettei sinne voi lapsia viedä? Ja miten se lakkaa olemasta kamalaa, jos molemmat vanhemmat on kokopäivätöissä? Mitä eroa on sillä, onko lapsi esim. 2-3 pv kunnallisessa kerhossa tai pikkukoulussa, tai parina päivänä viikossa päiväkodissa?

Päiväkodissa ei ole mitään kamalaa vaan siinä, miten paljon enemmän se maksaa yhteiskunnalle, kuin esim. kerho. Jos vanhemmat olisivat valmiita maksamaan sen koko summan, mitä lapsen hoitoon uppoaa kuussa, niin mikäs siinä. Mutta kuinka moni veisi lapsensa hoitoon, jos itse olisi terveenä ja reippaana kotona, jos joutuisi maksamaan hoidon ilman yhteiskunnan rahallista tukea?

Alkuperäinen kirjoittaja Annaleena:

Lapsen etuko se on, jos hänet otetaan pois tutusta pk:sta tuttujen kavereiden luota kun vanhemmilta menee työ alta? Sitten kun vanhemmat taas työllistyvät vaikka kahdeksi kuukaudeksi, menee lapsi uuteen päiväkotiin (ei vanhaan kuitenkaan enää pääse), ja kun on ehtinyt tottua siihen niin hänet otetaan sieltä taas pois koska vanhemman työ päättyy. Pätkätyöläisten lapset olisivat hermoheikkoja hyvinkin pian...

Lisäksi työttömän työllistymistä ei todellakaan edesauta se, että vaikkapa kolme villiä kakaraa on mukana työhaastattelussa.

Oletko kotiäiti? :)

-liian pienille ihan väärä paikka
-jos äiti/isä kotona, ei jaksa virikkeitä keksiä, väärä paikka taas kerran. omien hoito kuuluu vanhemmille, ei aina voi yhteiskunnalle kaikkea lykätä

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Päiväkodissa ei ole mitään kamalaa vaan siinä, miten paljon enemmän se maksaa yhteiskunnalle, kuin esim. kerho. Jos vanhemmat olisivat valmiita maksamaan sen koko summan, mitä lapsen hoitoon uppoaa kuussa, niin mikäs siinä. Mutta kuinka moni veisi lapsensa hoitoon, jos itse olisi terveenä ja reippaana kotona, jos joutuisi maksamaan hoidon ilman yhteiskunnan rahallista tukea?

Eli tässä on kyse yhteiskunnan rahojen säästämisestä, eikä suinkaan lapsen parhaasta? Paljonkohan enemmän yhteiskunnalle mahtaa maksaa päivähoito kuin vaikkapa tuo pikkukoulu?

Alkuperäinen kirjoittaja nih:

-liian pienille ihan väärä paikka
-jos äiti/isä kotona, ei jaksa virikkeitä keksiä, väärä paikka taas kerran. omien hoito kuuluu vanhemmille, ei aina voi yhteiskunnalle kaikkea lykätä

"Liian pienille"? Ja jos äiti ja isi ei "jaksa", niin eikö oo parempi että lapsi on sellaisten aikuisten kanssa jotka "jaksaa"?

vieras: hyvin sanottu, adressi muuten kannattaa lukea liittyen tuohon "vieraan" mainitsemaan lääkärintodistukseen

Tässäpä faktaa ihan suoraan Helsingin työvoimatoimistosta:
Jos lapsesi ei ole hoidossa, et ole käytettävissä olevaa työvoimaa eli et saa mitään työttömille tarkoitettuja tukia.
Ja mihinhän se työllistyvä laittaisi lapse/lapset sitten jos se työpaikka löytyy?? Ei niitä vapaita hoitopaikkoja ole antaa tosta vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos äiti ja isi ei jaksa niin silloin ois pitäny miettiä kahteen kertaan lasten hankinta!!!

Niin, koska ihmisten tilanteethan eivät koskaan voi muuttua. Ei tule esimerkiksi yllättävää työttömyyttä, avioeroa, sairautta? Voi teitä :D

Eli tässä on kyse yhteiskunnan rahojen säästämisestä, eikä suinkaan lapsen parhaasta? Paljonkohan enemmän yhteiskunnalle mahtaa maksaa päivähoito kuin vaikkapa tuo pikkukoulu?

Ei kaikki ole aina niin mustavalkoista. Oletko todellakin sitä mieltä, että on lapsen edun mukaista, että äiti tai isä vie pirteänä aamulla lapsen hoitoon, lähtee lenkille ja tapailee ystäviään kunnes hakee lapsen iltasella hoidosta kuin se, että tuo samainen reipas vanhempi viettäisi aikaa yhdessä lapsensa kanssa? Mikä tekee päiväkodista lapselle paremman paikan kuin kotona oman vanhempansa kanssa?

En allekirjoita. Jostakin tarpeistahan se lähtee, että vanhemmat haluavat lapsensa hoitoon viedä vaikka itse olisivatkin kotona. Ja näissä tilanteessa se hyvin usein on lapsen etu, että sinne hoitoon pääsee.

Kyllä minulla on lapsia, juuri siksikin en laita nimeäni tähän addressiin ja mielestäni selitin jo miksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Ei kaikki ole aina niin mustavalkoista. Oletko todellakin sitä mieltä, että on lapsen edun mukaista, että äiti tai isä vie pirteänä aamulla lapsen hoitoon, lähtee lenkille ja tapailee ystäviään kunnes hakee lapsen iltasella hoidosta kuin se, että tuo samainen reipas vanhempi viettäisi aikaa yhdessä lapsensa kanssa? Mikä tekee päiväkodista lapselle paremman paikan kuin kotona oman vanhempansa kanssa?

Niin, todellakaan kaikki ei ole aina niin mustavalkoista. Kuka tuo "reipas vanhempi" on, keneen viittaat? Omassa lähipiirissä ei ole ainakaan yhtään tuollaista, kenties sinulla on? Kaikki tuntemani vanhemmat vievät lapset hoitoon ja lähtevät töihin. Vai onko tämä taas sitä tyypillistä katkeraa palsta-mutua, jonka mukaan kaikilla muilla on aina liian helppoa ja mulla liian vaikeaa?

åboriginaali: tuttujen kavereiden luota? kavereiden takiako siellä päiväkodissa ollaan? Tärkeintä lapselle on vanhemman läsnäolo ja kotiympäristö. Ja työtä haetaan yleensä lähettämällä hakemuksia sähköpostissa eli työnhakua voi tehdä mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Mahdollisten haastattelujen ajaksi lapselle voi järjestää hoitoa.
En ole enää kotiäiti, nuorin lapsistani on 10v.

åboriginaali: tuttujen kavereiden luota? kavereiden takiako siellä päiväkodissa ollaan? Tärkeintä lapselle on vanhemman läsnäolo ja kotiympäristö. Ja työtä haetaan yleensä lähettämällä hakemuksia sähköpostissa eli työnhakua voi tehdä mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Mahdollisten haastattelujen ajaksi lapselle voi järjestää hoitoa.
En ole enää kotiäiti, nuorin lapsistani on 10v.

Ja mihin se lapsi sitten laitetaan jos saadaan työpaikka????

Niin, todellakaan kaikki ei ole aina niin mustavalkoista. Kuka tuo "reipas vanhempi" on, keneen viittaat? Omassa lähipiirissä ei ole ainakaan yhtään tuollaista, kenties sinulla on? Kaikki tuntemani vanhemmat vievät lapset hoitoon ja lähtevät töihin. Vai onko tämä taas sitä tyypillistä katkeraa palsta-mutua, jonka mukaan kaikilla muilla on aina liian helppoa ja mulla liian vaikeaa?

En tietenkään ala nimiä kirjoittelemaan, se ei kuulune asiaan millään tavalla. Ja kyllä, tiedän itse näitä vanhempia enkä taida olla ainoa tässä massa, joka tällaisia vanhempia tuntee. Sinun tuntemasi vanhemmathan eivät kuulu keskusteluun, sillä kaikki ovat työssäkäyviä ja tarvitsevat paikan. Et vastannut kysymykseeni, mikä tekee päiväkodista paremman paikan, kuin oman kodin, jos vanhempi on täysin kykenevä hoitamaan omaa lastaan?

Ei se aina ole katkeruutta, jos puhuu lasten puolesta eikä se tarkoita, että itsellä olisi mitenkään vaikeaa.

Mutta ehkä se tässä keskustelussa tökkii, kun ihmiset eivät halua(?) uskoa, että niistä voimissaan olevista vanhemmista löytyy niitäkin, jotka vievät lapsensa päiväkotiin vaikka itse ovatkin kotona.

??: Eikös sitä aika nopeasti saa hoitopaikan tai ainakin pitäisi saada. Ja blogini kommenteissa keskustellaan siitä että voisi järjestää niin että siksi aikaa lasta tultaisiin hoitamaan kotiin kunnes päivähoitopaikka löytyy.

mie: Suosittelen lukemaan tuon blogini, siinä kirjoitan mitä haittaa on subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta.

Noo, minä en tunne kyllä yhtään ihmistä joka ois työttömänä kotona ja huvikseen veis lapset hoitoon. Meillä kun minä olin töissä ja mies työttömänä niin tytär kävi hoidossa kaksi kertaa viikossa tutussa päiväkodissa, juu-u, näkemässä tuttuja kavereita ja sen takia ettei menetä sitä päivähoitopaikkaa siltä varalta jos mieskin ois saanu töitä. Ja ei meilläpäin ainakaan tuolta leikkipuistoista välttämättä leikkiseuraa löydy, kyllä siellä saa monesti ihan itsekseen lapsensa kans olla, joka on ihan helevetin masentavaa päivästä toiseen, jos kaikki kaverit on töissä eikä sukulaisiakaan joita vois tavata oo lähellä. Kun äiti on kertonut niistä ajoista kun itse saanut lapsia niin tilanne ollut erilainen kun niitä monilapsisia kotiäitejä on ollu asuinalueet täynnä.

Yhteistyössä