Subjektiivinen päivähoito-oikeus lakkautettava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annaleena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja NIIN:
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
kyllä meidän poika ainakin käy seurakunnan päiväkerhossa vaikka emme kuulu kirkkoon.Ei se ainakaan täällä ole mikään este käymiselle elleivät vanhemmat sitte oo niin hysteerisiä että pelkäävät että lapsi aivopestään siellä :laugh: eikai kerho autuaaksitekevä oo mutta olen edelleenkin sitä mieltä että jos lapsi siirtyisi päiväkodista kerhoon niin sitten voisi jonkun työssäkäyvän lapsi päästä päiväkotiin tämän kerhoon menneen tilalle.

En toki ole "hysteerinen", mutta miksi seurakunnan varojen väärinkäyttö olisi jotenkin hyväksyttävämpää kuin yhteiskunnan? Veroja mä sentään maksan, kirkollisveroa en.

Edelleen olen sitä mieltä, että koska päivähoito-oikeus on olemassa, se on kunnan vastuulla varmistaa että niitä hoitopaikkoja on riittävästi ja oikeilla alueilla. Esimerkiksi omassa kunnassani näin ei ole, eikä varmasti ole virikelasten vika.

Mä ehdin maksaa vuosikausia kirkollisveroa saamatta vastineeksi mitään.Otan sen nyt takas vaikka oonki eronnu kirkosta muutamia vuosia sitte :laugh:

Itteä kyrsii,sori vaan,ku päiväkodeissa sossun tuella elävien työttömien muksuja ja itte jonotan lapsille hoitopaikkaa kun kuukauden päästä alkaa työt.ja joutuvat varmaan jonnekki ylipaikoille sen takia että sielä on sellasia lapsia jotka vois hyvin olla muuallaki virikkeitä saamassa.itsellä ei kävisi mielen vieressäkää panna omia lapsia päiväkotiin jos jompikumpi on kotona.Nytkään emme aio pitää heitä siellä kuin silloin kun ollaan yhtäaikaa töissä (ollaan kumpiki vuorotyössä).Jos jompikumpi on kotona niin lapsetkin on kotona.

Mut ellet sä jonottas, ja saisit paikan nyt heti, niin ethän vois ottaa sitä vastaan, koska olet vielä kuukauden kotona, eikä lapsia saa viedä päiväkotiin jos on kotona. Joten jonottele nyt vaan se kuukaus ihan rauhassa :laugh: :laugh:

jonotan toki mutta kun täällä on päiväkodeissa niin täyttä että niihin pitäis panna hakemus jo puoli vuotta ennenku tarttee paikkaa että saa varmasti...

Kannatan ehdottomasti subjektiivista päivähoito-oikeutta. jo ihan näistä itsekkäistä syistäni...

a) olen kahden erityislapsen äiti. Meidän down-poika on onnekas kun sai diagnoosin jo synnytyssairaalassa, hän varmaan olisi saanut tuon hoitopaikkansa ilman subjektiivista päivähoito-oikeuttakin. Autisti-tyttö taas ei ole (tässäkään asiassa) yhtä onnellisessa asemassa, huolet hänen kehityksestään heräsivät jo lapsen ollessa puolivuotias mutta vasta tässä 3v iässä varmistui diagnoosi. Kuinkahan pitkään hänen kaltaisissa tapauksissa pitäisi muuten odotella sitä hoitopaikkaa? Varsinkin kun ne jonot olisivat luonnollisesti huomattavasti pidempiä....

b) minulle ilmoitettiin kuukausi sitten että minut tullaan irtisanomaan, todennäköisesti ensi viikon aikana. En kuitenkaan ole aikeissa jäädä työttömäksi vaan toivon mahdollisimman pian työllistyväni uudestaan, ehkä jo ilman mitään katkoja. Mutta varsin ikävältä tuntuisi irtisanoa nyt lasten tutut hoitopaikat lähipäiväkodista ja hakea ehkä viikonpäästä uusia, päätyen toiselle puolelle kaupunkia.

Ei olla todellakaan sossun elättejä vaikka jäinkin työttömäksi ja lapset jatkavat pvkodissa ihan joka pv kokopäivä paikalla. Eikä ole edes ehdotettu että ota lapset kotiin vaikka asutaan isossa kaupungissa joten älä yleistä. Ihan kuule liiton pvrahoille tipuin joten ei edes saatais soskusta mitään. Ja tosiaankin perheiden tarpeet ovat erilaiset joten annetaanko olla. Ja en todellakaan jää kotiin makaamaan, toivottavasti töitä löytyy pian.

Meilläpäin on ainakin tilaa päiväkodeissa. Vein kuukaus sitten hakemukset ja sanottiin että 4kk pitää odottaa ennenkuin voi saada paikan. Nyt soitettiin että saa aloittaa hoidon !

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Annaleena:
åboriginaali: työttömällä on aikaa hoitaa lastansa

Lapsen etuko se on, jos hänet otetaan pois tutusta pk:sta tuttujen kavereiden luota kun vanhemmilta menee työ alta? Sitten kun vanhemmat taas työllistyvät vaikka kahdeksi kuukaudeksi, menee lapsi uuteen päiväkotiin (ei vanhaan kuitenkaan enää pääse), ja kun on ehtinyt tottua siihen niin hänet otetaan sieltä taas pois koska vanhemman työ päättyy. Pätkätyöläisten lapset olisivat hermoheikkoja hyvinkin pian...

Lisäksi työttömän työllistymistä ei todellakaan edesauta se, että vaikkapa kolme villiä kakaraa on mukana työhaastattelussa.

Oletko kotiäiti? :)

täysi peesi åbolle!

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Minä en voi tuollaiseen addressiin nimeäni laittaa, syynä se, että meidän perheessä ei hoitoa enää tarvita, olisi jotenkin epäreilua olla ajamassa alas sellaista, joka toisille on ajankohtaista, mutta itse ei enää tarvitse.

miksi vaivauduit edes vastaamaan?

Mä olen kotona ja mulle olisi todella vieras ajatus laittaa lapsi hoitoon. En näe siihen meillä mitään syytä. Näitä paljon puhuttuja "virikeitä" on meillä mielestäni ihan tarpeeksi, meillä eletään ihan normaalia perhe-elämää eli ulkoillaan, touhutaan yhdessä jne. Puistossa käydään leikkimässä muiden lasten kanssa ja kerta viikkoon kerhossa ja kerran viikossa on muu harrastus.

Eri asia on, jos perheellä on joku perusteltu syy (terveydellinen, sosiaalinen yms) että lapsen hoitaminen kotona tuo kohtuutonta rasitusta vanhemmalle.

Jos tarvitsee tilapäistä hoitoa esim. työhaastattelun ajaksi, niin onhan niitä MLL:llä hoitajia.

Alkuperäinen kirjoittaja lll:
korkeammat hoitomaksut jotka tunkee sen lapsensa hoitoon, vaikka itse lusmuilee kotona. Johan loppuu sekin lysti, kun siitä joutuu maksamaan kaksinverroin.

kyllä mä ymmärrän jos perheessä on erityislapsi,vanhemmalla mielenterveys tms ongelmia tai muita vastaavia,että lapsi on päiväkodissa vaikka vanhempi olis kotona.Mutta sitä en ymmärrä ku munkin kaveri on kotona lasten kanssa ja vie ne päiväkotiin että saa ite lähteä shoppailemaan.vielä rehvasteli sillä tässä yksi päivä "juu minä vien nämä huomenna päiväkotiin niin saan shoppailla koko päivän ihan rauhassa!" :headwall:

Jep, enemmän kerhoja ja lapsiparkkeja kuntiin, niin voi olla, että alkaa skulata...

Toi Pokin säästölaskelma on hieman komsiikomsaa...niin sanotusti. Säästetään yhdestä päästä ja tuupataan toiseen, jos huonosti käy.
Totta on, että päivähoidossa vietettävää tuntimäärän voisi rajata vaikkapa 5-7 tuntiin. Siis siinä tapauksessa jos vanhemmat ovat kotona, työttöminä.

Mulla on myös yksi tuttu, joka vei lapsensa 10 kk ikäisenä täysipäiväiseen hoitoon ja jäi itse kotiin. Ei riitä ymmärrys.

Täällä on myös vallalla käytäntö, että vanhemmat lapsi/lapset viedään hoitoon ja hoidetaan vaan nuorimmaista kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olikohan se Oulu vai mikä kaupunki, joka lupasi, että lapset pääsee varmasti takaisin samaan päiväkotiin äitiyslomien ja työttömyyden jälkeen. Se systeemi olisi kyllä hyvä saada ihan ympäri Suomen.

Ja miten tuo käytännössä toimii? Pidetäänkö ne paikat tyhjinä, että pääsee sitten heti takaisin? Vai annetaanko muille määräaikaisia paikkoja, että lentävät pihalle, kun joku äiti palaa työelämään?

huvittavaa kun kaikki mainostavat kuinka

a) MLL:ltä saa hoitajia. Ei muuten saa joka paikassa. Ehkä Helsingissä ja muissa suurissa kaupungeissa saakin, mutta ei läheskään joka paikassa.

b) puistoihin voi mennä tapaamaan kavereita. Joo, sinne leikkikentälle missä on hiekkalaatikko, keinu ja liukumäki eikä kukaan muu milloinkaan päivisin.

c) kerhoihin vaan. Niin mihin kerhoihin? Tulisiko joku perustamaan sellaisen???

Ja jokainenhan tietää että päivähoitopaikkaa on syytä hakea hyvissä ajoin ennen hoidon tarvetta, eikä vasta viikkoa ennen. Eikä monikaan (kotiäiti?) tässäkään ketjussa ole ihan loppuun asti ajatellut miten työttömällä onnistuu työnhaku ja töiden aloitus jos lapset on kokonaan kotona. Esim työttömäksi jäänyt kaverini laittoi eräänä päivänä hakemuksen sisään, seuraavana päivänä oli haastattelu ja kahden päivän päästä piti aloittaa tai töitä ei olisi tullut. Onneksi kaksi nuorinta lasta olivat siinä parjatussa "virikehoidossa" ja tarhapaikka oli säilynyt. Muuten olisi kaveri edelleen työtön.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin tällähetkellä päiväkodit ovat yli buukattuja kun tätä subjektiivista hoito-oikeutta käytetään hyväksi, mutta jos tämä poistuisi löytyisi nopeasti hoitoa tarvitsevalle paikka.

Mutta sitten kun lapsia ei olisi niin paljoa hoidossa kuin nyt, niin henkilökuntaa vähennettäisiin. Olisi sen verran työntekijöitä, kun lain mukaan pitää olla. Sitten sanottaisiin päivähoitotoimistosta "no kun meillä ei ole henkilökuntaa tarpeeksi..."

Mites sitten sellaanen, kun opiskelevalla äidillä on koulusta etäpäivä? Saako hänkään viedä lastaan hoitoon silloin vai pitääkö lapsi pitää kotona? Kun luulisi kaikkien tajuavan, että tehtävien yms. tekeminen sujuu huomattavasti paremmin kun saa tehdä niitä yksin omassa rauhassa.

korkeammat hoitomaksut jotka tunkee sen lapsensa hoitoon, vaikka itse lusmuilee kotona. Johan loppuu sekin lysti, kun siitä joutuu maksamaan kaksinverroin.

kyllä mä ymmärrän jos perheessä on erityislapsi,vanhemmalla mielenterveys tms ongelmia tai muita vastaavia,että lapsi on päiväkodissa vaikka vanhempi olis kotona.Mutta sitä en ymmärrä ku munkin kaveri on kotona lasten kanssa ja vie ne päiväkotiin että saa ite lähteä shoppailemaan.vielä rehvasteli sillä tässä yksi päivä "juu minä vien nämä huomenna päiväkotiin niin saan shoppailla koko päivän ihan rauhassa!" :headwall:

:D Minulla on taas kaksi erityislasta ja yötyö ja kun arkivapaitakin sattuu kivasti niin onhan noita päiviä jolloin lapset ovat hoidossa vaikka itse olen kotona (vaikkeivät täyttä hoitoviikkoa olekaan). Ja saatan hyvin sanoa tutuille ja vähän tuntemattomillekin tuohon tyyliin että nähdään vaikka huomenna kaupungilla, vien muksut hoitoon ja saadaan sitten rauhassa juoruta/shoppailla jne.

Voi jestas miten yksisilmäinen tyyppi olet, ap!

- kaikki eivät asu alueella, jossa on paljon lapsiperheitä
- kaikkialla ei ole puistot täynnä lapsia
- kaikkialla ei ole kerhoja kuin ev.lut. uskoa tunnustaville lapsille
- kaikilla ei ole sukulaisia lähettyvillä

EN kehtaisi omalla naamallani tunnustaa olevani noin kapeakatseinen ihminen, kuin sinä ap olet.

Sitäpaitsi päivähoito ei ole mikään kidutuskammio. Täälläkin 4v huusi äsken kurkku suorana että haluaa päiväkotiin, kun kuuli että tänään on vapaapäivä.

tarkoitinkin juuri kaverisi kaltaisia lorvioita...

Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Mulla on myös yksi tuttu, joka vei lapsensa 10 kk ikäisenä täysipäiväiseen hoitoon ja jäi itse kotiin. Ei riitä ymmärrys.

Täällä on myös vallalla käytäntö, että vanhemmat lapsi/lapset viedään hoitoon ja hoidetaan vaan nuorimmaista kotona.

ei 10 kk tarvitse virikkeitä. Ymmärrän jos pitäää mennä töihin mutta tuota en ymmärrä. miten kaverisi selitti tämän sinulle?

Jos tarvitsee tilapäistä hoitoa esim. työhaastattelun ajaksi, niin onhan niitä MLL:llä hoitajia.

Täällä ei ole tällä hetkellä yhtä ainutta MLL:n hoitajaa. Kaikki entisetkin olivat lukiolaisia, joten he eivät pääse päivällä hoitamaan.

siis oikeasti ap, mua hävettää sun puolesta. tekstistä paistaa että olet tyhmä ja kouluja käymätön.
miten kehtaat?
lapset ovat heikoin ja heikoimmista on pidetävä huolta. kukaan vanhempi ei varmasti vie lapsiaan hoitoon ilman että se on juuri hänen lapsilleen parasta.l

vielä 50 vuotta sitten lapset olivat muiden suojeluksessa. kaikki veronsiirrot tapahtuivat lapsiperheille, ruoka-avut koulut ym.
nykyään kaikki veronsiirrot tapahtuvat aikuisille on eläkkeet ja aikuiset hyppäävät terveyskeskuksisssa mittauttamass itseään kuin pikkuvauvat. on kolesterolia ja verenpaineetta ja muuta naurettavaa pelleilyä.
suomen valtion velka on tuon aikuisten pelleilyn takia niin suuri, että kohta kukaan ei lainaa suomelle lisää velkaa.
ja se on meidän lasten maksettava.
etkö oikeasti keksi mitään muuta tekemistä elämällesi, kuin entisestään vaikeuttaa juuri lapsiperheiden taakkaa? pikkulapsiperheet ovat kovimmilla nykyajan yhteiskunnassa. eläkeläiset saavat makoilla ja olla pikkulapsiperheiden rahoilla, mutta pikkulapsiperheet joutuvat käydä töissä tai kituuttavat tosi pienillä rahilla työttömänä.
häpeä!

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mites sitten sellaanen, kun opiskelevalla äidillä on koulusta etäpäivä? Saako hänkään viedä lastaan hoitoon silloin vai pitääkö lapsi pitää kotona? Kun luulisi kaikkien tajuavan, että tehtävien yms. tekeminen sujuu huomattavasti paremmin kun saa tehdä niitä yksin omassa rauhassa.

Minä olen toistaiseksi pitänyt lapset kotona (vanhin on kyllä eskarissa), mutta jahka tehtäviä tulee enemmän, aion kyllä laittaa hoitoon esim. klo 9-14.30. Vaikka varmasti koen siitä huonoa omaatuntoa, niin hyvin päivähoidostakin on toitotettu että vanhemman vapaapäivä on myös lapsen vapaapäivä. Vaikka eihän se oikeastaan vapaapäivä ole, jos kouluhommia tekee.

Subjektiivinen päivä-hoito-oikeushan tarkoittaa että kunnalla on velvollisuus järjestää hoitopaikka kaikille alle kouluikäisille.

Ellei tätä oikeutta olisi, voisivat kunnat esim nyt talousvaikeuksiin vedoten olla järjestämästä hoitopaikkaa myös niille alle kouluikäisille lapsille, joiden molemmat vanhema ovat työelämässsä, haluatteko tosiaan palata tähän aikaan?

Tarkoittaisi käytännössä sitä, että kun äiti/isä olisi palaamassa vanhempainvapaalta/hoitovapaalta työeämään, voisi kunta kieltäytyä tarjoamasta hoitopaikkaa ja vanhemmat joutuisivat järjestämään sen itse. Tulee kohtuu kalliiksi palkata hoitaja kotiin, eikä kaikilla tosiaan ole isovanhempia apuna.

Mä olen kotona ja mulle olisi todella vieras ajatus laittaa lapsi hoitoon. En näe siihen meillä mitään syytä. Näitä paljon puhuttuja "virikeitä" on meillä mielestäni ihan tarpeeksi, meillä eletään ihan normaalia perhe-elämää eli ulkoillaan, touhutaan yhdessä jne. Puistossa käydään leikkimässä muiden lasten kanssa ja kerta viikkoon kerhossa ja kerran viikossa on muu harrastus.

Eri asia on, jos perheellä on joku perusteltu syy (terveydellinen, sosiaalinen yms) että lapsen hoitaminen kotona tuo kohtuutonta rasitusta vanhemmalle.

siis ei kannata puhua asioista joista ei tiedä mitään. onko sulla yksi lapsi? sinun on helppo elää sen yhden lapsen ehdoilla.
mutta jos esim. vauva on sairastavaa tyyppiä tai syö 15 minuutin välein, sinne puistoon ei ehdi ja äitikin on vain ihminen.
hyvin harva mies jaksaisi kotiäidin raatamista, yksin teet 10 ihmisen työt, isommalle leikit, askartelut, ruoat, leikkikaverit, siivoukset, ja lisäksi vauvan nukuttamiset, hoito.

siis 1 lapsi on harrastus, kaksi työtä, 3 hulluutta.

et voi verrata ja puhua ellei sulla ole vähintään 2 lasta.
siis tottakai jokainen ihmienn tarvitsee lepoa ja omaa aikaa, ja yhden lapsen kanssa (jos 2 vanhempaa) suurin osa vuorokaudesta on leopa ja omaa aikaa.
2 tarpeet harrastukset, leikit ym. ohjaus on työtä, ei ollenkaan omaa aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Jep, rankaistaan lapsia vaikkapa siitä, että vanhemmat jäävät työttömäksi, ja ajetaan uupumassa olevat äidit entistä ahtaammalle.

Suorastaan hiton nerokas idea :flower:

Mikä ihme rangaistus se on jos päiväkoti tarkoitettu hoitopaikaksi työpäivän ajaksi ja jos on kotona niin lapsetkin kotona. Ei ymmärrä. Kyllä tää alkaa oleen jo naurettavaa touhua kun lapset sysätään päiväkodin kasvatettaviksi. Jos jää työttömäksi ja saa olla kotona vaikka ei rahassa rypiskään, pitäisi se ottaa sillä asenteella että nyt nautitaan tästä hetkestä kun huomisesta ei tiedä.

Yhteistyössä