SOKERIT SEKAISIN -Pino kaikkeen raskausdiabetekseen liittyvään

Polilla käyty: EI inskoja =) Kaikki on kunnossa ainut mikä ihmetytti kun mulle on annettu paasto rajaksi alle 5 niin lääkäri sanoi että raja- arvo on 5,3 eli mullahan ei sitten ole edes paasto ollut missään vaiheessa liian korkea :eek: Verikokeita ei enää oteta ja seurailen silloin tällöin arvoja ei niin useasti tarvii kuin ennen =)

Vauvan paino arvio oli 2800-3100 sltä väliltä korttiin merkattiin tasan 3kg. Syntymäpainoksi arvioitiin 3500-3700g eli ihan normaalin kokoinen pitäs olla vaikka ainahan noi on vain arvioita
Kerrankin on hyvä mieli :)

Kaalimaankakara rv tasan 37
 
Ansku: Mulle on tullu painoa ekasta neuvolasta laskettuna nyt yhteensä 3kg.
Meillähän lasketaan noita hiilihydraatti määriä. Elikkä vuorokaudessa pitää saaha sen 100g hiilareita. Sen alle ei sais jäähä. Ja neuvolassa kattoo ne ketoaineet joka käynnillä.
Minäkin tuossa äskettäin ynnäilin noita reissumiehen hiilari määriä kun nyt lounaaltakin nousi 6.9 toi lukema ja söin vain salattia johon oli paistettu yks verimakkara ja yhden viipaleen sitä reissumiestä. Nyt loppu reissumiehen matka mun mahaan :)
Hieno juttu et sulla noi insulinit alkaa vaikuttaan. toivottavsti saat sen iltapalanjälkeisen vielä hallintaan niin helpottaa varmaan sit henkisestikin.

Kaalimaankakara: Ihana et sulla oli kaikki hyvin ja tuo painoarviohan kuulostaa oikein soppelilta :D

 
Ilmoittaudunpa minäkin tähän pinoon. Tovin aikaa jo olen kirjoituksianne lukenut, mutta koskaan en ole esikon hoidon ja töiden alta ehtinyt kirjoittamaan. Meille on siis tulossa toinen lapsi (esikko syntyi 04/07) ja tämän toisen la elokuussa. Ekassa raskaudessa sokerit oli korkealla jo heti ekan neuvolakäynnin jälkeen. Loppujen lopuksi pistelin insuja kolme viimeistä kuukautta. Nyt tässä raskaudessa (rv:t nyt 27+6) sokeriarvot nousivat VASTA viikolla 25 (muistaakseni). Siihen saakka arvot ovat olleet todella erinomaisia, mutta yksi keskiviikkopäivä ne sitten pompsahtivat ja arvtakaas, masensiko! Vaikka kuinka olin henkisesti valmistautunut siihen, että kyllä ne arvot nousevat, oli ne sen aamun lukemat kuin isku vasten kasvoja. No, siitä selvinneenä marssin apteekkiin ja Guaremit on nyt ahkerassa käytössä. Jotka onneksi auttavat! Ja vaikka meidän alueen toimintaa kuinka etelässä (ja täällä meillä päinkin) haukutaan ja ihmetellään, olen oikein tyytyväinen siihen, että rd on näinkin kovassa syynissä. Vaikka kyllähän se ketutti esikkoa odottaessa ajaa äippäpolilla kokoarviossa viikon-kahden välein, kun matkaa yhteen suuntaan on 150 km. Meillähän on siis paaston raja nyt 4,7 ja ruuan jälkeinen 6,7. Ja tuo ruuan jälkeinen mitataan puoli tuntia syönnistä. Neuvolassa sitten juteltiin tästä Lapin tavasta hoitaa rd:a. Ja kuulemma on nyt tämän kolmen (?) vuoden aikana ihan todistettu, että vauvojen koot on pienentyneet kovemman sokeriseurannan vuoksi (tai ainakin sen aikana =) ). Ja veikkaus on, että koko maassa siirrytään muutaman vuoden kuluttua samaan rd:n seurantaan, joka kai aika pitkälti noudattelee Lapin mallia.

Ekassa raskaudessa en ensin oikein oivaltanut sitä, miksi niitä sokereita mitataan. Kovasti aina pyrin siihen, että mittauspäivänä arvot olisivat olleet suht normaaleja. Sitten syttyi lamppu ja tajusin, että enhän mie niitä arvoja neuvolantätiä varten mittaa vaan itseäni ja vauvaani varten. Ja nyt kyllä on sitten ruokavalio muuttunut siten, että ajattelen vauvan hyvinvointia ensin (ja sitten vasta omaa napaani, joka on kyllä ärsyttävän lähellä!!!). Joskus kyllä retkahdan oikein kunnolla, mutta pääsääntöisesti yritän pitää mielessä sen, että vauvan ei ole hyvä elää kohdussa sokerimaailmassaan. Esikko oli 3940grammaa syntyessään, eli sokerit selvästi vaikuttivat kokoon. Nyt toivon, että tämä lapsi olisi laskettuna ajankohtana edes hieman pienempi, mikäli siis mukana pysyy siihen saakka. Olen nimittäin sairaslomalla supistusten vuoksi, kun kohdunkaulakin oli pehmentynyt ja sormelle auki.

Itselläni muuten aamupalaksi menee sitä turkkilaista jukurttia, joka on siinä sankossa sekä kauraleseitä ja ruusunmarjasosetta. Eikä muuten sokerit nouse juuri ollenkaan! Kauraleseet näyttää tasaavan aika hyvin sen nousupiikin. Ja tuossa jukurtissa on vain 3,7 grammaa hiilareita per 100g. Paastoarvojen kanssa mulla on nyt suurin ongelma, sillä ne meinaavat nousta yli viiden, vaikka söisi miten illalla. Mutta Reissumies on ainoa leipä, joka ei mulla nosta arvoja taivaisiin! Sitä syönkin sitten illalla.

Tsemppiä kaikille sokrujen kanssa painiville. Onneksi tämä mittailu ei kuitenkaan ole pysyvä olotila, vaan korjaantuu (toivottavasti) synnyttämällä!
 
KOJO: Niinpäs se olikin wttä teillä oli ne tosi matalat hiilari määrät. Minulla hiilari määrä tällä hetkellä 225 g päivässä. Jos itse joutuisin olemaan noin pinenllä määrällä kuin sinä olisin laihtunut kyllä tyystin :) Lähtöpaino mulla normaali rajojen sisällä eli ei varsinaisesti ylipainoa mutta eipä olisi haitannut jos olisi niinkin päin käynyt. Mulla vaan heti alussa rupesi ketoaineet nousee kun ruokaannoksia pienensin joten sillä tuota hiilari määrää sit nostettiin.

Myskin huomaa että liikunta auttaa älyttömän paljon tähän sokereiden heilumiseen, eli kun eilinen meni lähes sisällä enkä jaksanut paljon liikkua oli arvot heti korkeammat. Tänään sit virkku päivä ja tehty kaikenlaista on arvotkin heti paremmat.

Viikon päästä meno serkku tytön lakkiaisiin ja nyt pähkäillyt kuinka aion syödä jotta saan edes jotain tarjottavaa maistaa..varmaan voikkari kakkua ja hyvin vähän sit sitä itse makeaa.

 
Mulle ei ole tosiaan annettu mitään vuorokausihiilarimääriä, vaikka täältä Lapista oonkin. Ehkä syynä on se, etten ole vielä käynyt kertaakaan polilla tämän asian suhteen. Terkka on vain ohjeistanut laskemaan aterioiden hiilarimääriä ja niitä keto-aineita mulla ei oo mitattu kertaakaan. Eipä kyllä mulla varmaan alle sen 100 hiilarin oo koskaan ollukkaan mikään päivä. Ja rajat on nyt tällä hetkellä 5,0 ja 6,7 tai 7. Paastoarvoista ei oo terkka tykänny huonoa vaikka onkin välillä 5,1 tai 5,2, mutta ruuanjälkeisistä arvoista suosittelee että olis 6,7 tai alle, mut alle 7 ei oo vielä kovin paha... Saa nähä mitkä siellä polilla on rajat.

Ja siitä reissarista, niin se on varmaan isompi leipä noin muutenkin ku ruispala, varmaan semmonen 1,5 ruispalan kokonen mun mielestä (jostain kalorinlaskuajoiltani muistelen, että ruispalassa olis n.60kcal ja reissarissa 90 kcal...) niin onhan siinä sitten enempi sitä hiilariakin.
 
Ansku: Tuo hiilarirajahan on se mikä pitää siis vähintään syödä. Jos vain pystyy niin enemmänkin saa syödä. Mulla on nyt aika pitkään pysyny nuo sokerit niin hyvänä etten ole niin mahottomasti noita hiilarimääriä laskenutkaan. Kuhan sen verran oon pitäny mielessä et ainakin sen minimin tulee syötyä. Ja nyt oon oppinu sen verran jo tietään et mitä kestää yhellä ruokailulla syödä niin ne määrät tulee annosteltua jo "automaattisesti"

Vio-la: Mulle alunperin neuvolatäti noista hiilarirajoista puhu ja sit asia käytiin vielä polillakin läpi. Varmaan aika paljon toi informaatio riippuu siitä minkä verran kyseinen täti on itseään viimeaikona kouluttanut

Tervetuloa Madisonille mukaan jutusteluun :wave:

Nyt siirryn herkutteleen hieman pähkinöitä ja lukeen kirjaa...

Kojo 32+6
 
Voi käpy mua !!! :headwall: :headwall:
Eilen sitten tuo herkuttelu ei jääny pelkästään pieneen määrään pähkinöitä vaan ihan tollona iltapalan perään asetuin lukeen kirjaa miehen viereen sohvalle ja sillähän oli karkkipussi siellä seurana. Käsi kävi huomaamatta pussilla liian useasti et sokerit nousi sitten korkeimpiin lukemiin mitä ikinä! 9.2 näytti mittari |O kymmenen minuttia myöhemmin ku mittasin niin oli enää 6.2 että ei se kauaa onneksi ylhäällä ollu mut tulipa kuiten repsahdettua ihan totaalisesti. :'(
No tänään paasto oli ihan normaali lukemissa ja toi aamupala arvokin oli 6.3 kun otin guaremin 7,5g ja kaksviipaletta ruispaloja. Et oikein hyvä siis :)

Tällainen aamutarina tälle aamulle. Mukavaa ja itsekurista päivää kaikille :)

Kojo 33+1 (näemmä on eilen rv laskut ollu päivän jäljessä)
 
Mikähän näissä sivuissa on ollut vikana, en oo tahtonu päästä läpi?

Kaalimaankakaralle paljon onnea hienoista tuloksista, nyt on varmaan ihan voittajaolo! Mahtavaa kuulla että jollain onnistuu ja pääsee vielä nauttimaan ihan "normaalista" raskaudesta pelästyksistä huolimatta.

Madisonille tervetuloa, toivottavasti tilanne pysyy hallinnassa siellä. Toi turkkilainen jugu on kyllä tosi hyvää, pitäisköhän itekin suunnitella sen takaisin ruokavalioon ottamista... Oon ite vähän ollut huolissani sen korkeasta rasvapitoisuudesta kun täällä toitotetaan myös että kalorimäärää pitää tarkkailla, ei vain hiilareita ja sokeriarvoja.

Voisitteko konkarit taas neuvoa? Oon vähän vielä hukassa näiden arvojen ja hoitojen kanssa... Viikon päästä ois aika sisätautilääkärille ja haluaisin että mulla olis omiakin ajatuksia siihen mennessä enkä vaan olis kuin pelästynyt jänis ajovaloissa (tai siilinä piikit pystyssä varmana sihen että ne kaikki vaan haluaa pilata mun synnytyksen ja imetyksen ja oman mukavuutensa takia ryövätä vauvan valvontaa ilman perusteita tms :) ) Olen kanssa huomannut että mulla ateria-arvot pysyy ainakin toistaiseksi kunnossa liikunnalla. Ei siis mitään hullua lenkkeilyä vaan ihan tavallista puuhastelua, rauhallista haravointia puutarhassa jne. Mutta noi paastoarvot on seiskaa, jopa vähän yli ja jos meen takaisin pötkimään aamupalan jälkeen on tosi korkeat arvot ihan huolimatta siitä mitä syö. Voihan se olla että jossain vaiheessa on pakko ottaa insut avuksi, mutta jos nyt olis joku keino jolla ne saisi kuntoon niin mun järkeen se olis parempi vaihtoehto kuitenkin. Eli jos yöpissallakäynnin yhteydessä söisin jotain, vois olla että aamuarvot olis paremmat, vai? Jos se ongelma onkin liian pitkässä paastossa, olis kai ihan järkevää tasoittaa sitä syömällä vaikka se ruisleivän pala yöllä?

Hitsi että tähän kaikkeen on vieläkin vaikea suhtautua mitenkään järkevästi. Ottaa vaan pannuun koko asia, en tietenkään haluaisi vahingoittaa lastani millään tavalla mutta harmittaa että joutuu koko ajan kyttäämään itseään eikä voi rentona olla niin kuin hyvältä tuntuu. Ettei voi luottaa omiin vaistoihin tai omaan oloon ja vaan käpertyä raskauden ja lapsen odotuksen ympärille :'(
 
Kiitos kannustavista viesteistänne!!
En ole minäkään päässyt koko päivänä näille sivuille. Johan tää alkaa muistuttaa vauva-palstan ongelmia.

Mulla aamupaaston alenemiseen vaikuttaa kyllä se yöllinen leipäpala. Syön iltapalan, ja vielä ennen nukkumaanmenoa leipäpalan (sitä 100% ruista) ja sitten varaan ruisleipäpalan sänkyni viereen jonka joskus 3-4 aikaan pissalla käydessä syön ja juon vettä päälle. Tämä tehoaa mulla vaan ollaanhan me erilaisia näissä reagoimisissamme tietysti. Mulla nimenomaan on paastoarvo ollut rasituksissa aina koholla ja nyt ne on koko ajan alle 5 tällä keinolla.

Terveisiä naikkarilta. Haa, sain luvan synnyttää siellä lähisairaalassani. Jee. Nyt oli eri lääkäri, katto mun sokeriarvoni ja samalla tietämättään nekin mihin viimeksi toinen lääkäri tarttui ja totesi että kaikki arvot hyviä. Ultras ja mittas tosi pitkään ja sanoi sitten ettei hän tästä vauvasta isoa ja makrosomista saa tekemälläkään vaikka miten mittais. Koska kaikki arvot oli hyviä myös neuvolakortissa sanoi että ei tarvitse tulla heille synnyttämään jos ei halua.

Mutta, jotta kaikki ei olisi täydellistä niin ainoa mikä häntä jäi mietityttämään oli se että vauvan koko ei viime kerrasta ole juuri kasvanut. Eli kun viimeksi oli 2900g-3000g painoarvio ja vatsan ympärys yläkäyrällä niin nyt painoarvio oli edelleen 3000g mutta vatsanympäryksessä ei mitään ongelmaa. Joten nyt tietysti lääkäri jäi miettimään että onkohan tässä vain mittausvirhettä siinä ekassa arviossa vai onko kasvu pysähtynyt. Toisaalta ilmeisesti olisi joku muukin sitten ollut huonosti ( sydänkäyrä, vauva ei liiku tms. mut ne kaikki oli kunnossa). Joten kun viimeksi uhkailtiin ( vajaa 2 viikkoa sitten siis) käynnistyksellä, makrosomialapsella ja vaikka millä niin nyt sitten oltiinkin päinvastaisessa tilanteessa. Lääkäri kyllä onneksi sanoi ettei hän usko että mitään häikkää on mutta halusi kuitenkin vielä varmistaa 10 päivän päästä. Jos kaikki on ok niin ei tarvitse sitten mitään kontrolleja enää.

Eli niiiiiiiin lääkärikohtaista tää oikeesti on.
Se mun on kyllä sanottava että olen kyllä tavannut naikkarilla nyt hirveen yställisiä ja mukavia ihmisiä ( kätilöt, ravitsemusterapeutti ja eikä lääkäreitäkään voi epäystävällisiksi sanoa).

Mitään merkkejä synnytyksen lähenemisestä ei kyllä ollut. Eli paikat eivät olleet vielä kypsiä. Hyvä niin, jos se vauva vielä vaikka tuosta kasvaisi.

T: Soha 37+6




 
Ja vauveli kasvaa tällä hetkellä ihan keskikäyrällä. Raskausviikkoja on 34 + 3 ja vauva painoi 2440g eli ihan soppelisti ja omalla käyrällään. Lapsivettä oli vähän enemmän mitä olisi kuulunut olla, mutta siihen ei lekuri kommentoinut mitään. Sama sokruseuranta jatkuu ja piikittely masuun ja kipeisiin sormenpäihin. Kohtalaisella mallilla ne sokrut onkin nyt ollu, pitäs vain uskaltaa reilusti lisätä insujen määrää kun syö tiettyjä ruokia, mutta jostain syystä hirvittää aina....

Puhuitte täällä jossain vaiheessa synnyttämisestä ja siitä saako vauvaa vierihoitoon. Yritin kysellä lääkäriltä, että mites synnytyksen kanssa mennään (toiveissa käynnistys 38 viikolla ko olo on NIIN tukala ja kivulias). Koska vauva kasvaa keskikäyrällä, insuliiniannokset pieniä ja kaikki muutenkin ultrassa ok niin normaalin synnytyksen mukaan mennään eli katellaan sinne 41 viikolle asti, jos ei muuten ala kuulua. Muuten se ei ottanutkaan kantaa mihinkään eli ei hajuakaan miten meillä vauvan kanssa käy, saako vierihoitoon vai viedäänkö suoraan tarkkailuun. Tällä hetkellä pääasia on, että kaikki on kunnossa ja taas 3 viikon päästä kontrolloidaan kasvua!

Aurinkoista iltaa!
Nannukka
 
Soha, nyt oon kade =) Eiku oikeesti, tosi hienoa että pääset omaan sairaalaan. Millaisilla arvoilla sait naikkarilta tuon luvan? Mä niin toivoisin että vielä itekin sais jotenkin tän tilanteen kuntoon... Eli ei muuta ku koiran kanssa taas lenkille... :wave:
 
Minäkin vietin yhden yön osastolla ja insuliinit aloitettiin.Aterialla riittää vielä yksi yksikkö insua ja yöksi laitan kolme.Hyvin on pysyneet arvot kohdallaan.Paasto oli tosin taas aamulla hiukan korkea, mutta olinkohan liian kauan syömättä..Pitää kokeilla tuota yölistä leipäpalaa, jos korjaantuisi sillä.

Eihän tämä insujen kanssa eläminen mitään vaikeeta edes ole, äkkiä tähän tottuu.Ja koko ajan aika kuluu ja synnytys lähenee,sitten kai tilannekin normalisoituu taas. Tärkeintä on että terve vauva syntyy ja äitikin jaksaa hyvin.

rv 27+0
 
Sumutin:

Eli kokonaisuus kai ratkaisi. Lapsi ei ole makrosominen (eikä edelliset vauvat vaikka isoja ovat olleet. Lääkärillä oli mun paprut kättäriltä ja niissä luki selkeästi ettei hartiadystoksia vaaraa ole ollut vaikka siis kuopuskin oli 4500g ja 55 cm), verenpaine ollut koko ajan ok, ei sokeria pissassa, oma paino ei ole noussut, vauva liikkuu hyvin ja sykkeet hyvät, lapsivettä tarpeeksi ja ultrassa muutenkin kaikki ok sekä sitten noi kurissa pysyneet sokeriarvot.
Mun aamupaastot on yleensä 4,6 -5. Kaikki ruuan jälkeiset 1,5h arvot alle 7. Ennen lounasta ja ennen päivällistä arvot on ne kriittiset joihin ne on tuijottanut eli ne on ollut monasti kyllä nelosella alkavaa mutta aika usein nykyisin alkaa viitosella. Edellisellä kerralla ne arvot joilla olisi laittanut insuille oli 5,5, ennen lounasta ja 5,7 ennen päivällistä (muistaakseni). Olen itse selittänyt tätä sillä että syön kymmenen ja kello kolmen aikaan välipalan. Jos syön rahkaa ja mansikoita tai jonkun ns. herkumman niin arvo on korkeampi. Monesti kello 10 välipalan ( tai aamiaisen jatkeen) ja lounaan välillä ei ole kuin tuo 1,5 h joten olen selitellyt lääkärille että sehän on samalla paasto ja 1,5 h jälkeen arvo. Välillä olen ollut esim. reissussa eikä ole ollut mahdollisuutta syödä niin säännöllisesti. Tällöin välipala on voinut sitten kompensaationa olla runsaampi ja näkyä ennen lounasta tai ennen päivällistä korkempana arvona.
Mutta kun aikaistaa välipalaa ( vaik ei olis nälkäkään) ja ei syö esim. rahkaa vaan vaikka ruisleivän ja vihanneksia niin arvo saattaakin olla ihan hyvä.
Mutta siis, tällä kertaa mun yksikään arvo ei ylittänyt rajoja ( eli 5,5 ja 7,6). Siinä kai syy.
 
Heippa!

En ole minäkään päässyt kirjautumaan tai edes sivuille :/

Tosiaan minäkin kävin naistenklinikalla keskiviikkona, oli vihdoin mennyt lähete perille. Lääkäri ultrasi ja vauva on iso, nyt arvio 3.5kg, kasvanut 3vkossa 300g/vko. Ja makrosominen eli vatsan ympärys meni yli yläkäyrien :( Tuli niin paha mieli vaikka itse olen kaikkeni tehnyt ettei tuota olisi tapahtunut, mutta minkäs kropalles voit.
Valitin väsymystä ja tiukkaa ruokavaliota, ja lääkäri katsoi arvoni, jotka nyt olleet "tosi" hyvät.. aamuarvot lähes aina alle 5 ja tosi harvoin menee ylitse muulloinkaan. Mutta kerroin että ne on hyvät koska en syö juuri mitään ja tästä syystä alan olla todella nuutunut ja voimaton. Hän sitten konsultoi sisätautilääkäriä ja se olisi määrännyt minulle 8 yksikköä iltaan (mulla ongelmana aamupalan jälkeiset arvot, nousee korkealle ihan vähästä hiilarimäärästä). Mutta tämä ultraaja lääkäri sitten tarjosi toista vaihtoehtoa jonka valitsin mielummin eli mulle tehdään lapsivesipunktio tiistaina naistenklinikalla ja jos vauvan keuhkot kypsät, mut käynnistetään ke/to. Jos keuhkot ei vielä valmiit, käynnistys viim. rv 39 mennessä. Helpotti suunnattomasti kuulla ettei tätä enää jatku kuin max. 2 viikkoa ja laketun ajan yli ei mennä, mitä Jorvissa sanoivat että saa mennä. Toki tuo punktio ja käynnistys ei kuulosta kovin houkuttelevalle :'(
Naistenklinikalla tämä lääkäri oli ihan ok (ärsytti hänen kommentti että jos välttämättä haluat syödä enemmän niin aloitetaan lääkitys :eek: ), diabetes hoitaja oli aivan ihana! Ja paljon asiantuntevampaa hoitoa kuin Jorvissa!

Tässä on nyt sitten otettu kaikki ässät käyttöön mutta tuloksetta... haluisin niin mieluusti luonnollisen synnytyksen käynnistyksen mutta eipä se näytä onnistuvan.. ainakaan vielä ;)

Kovasti tsemppiä kaikille!

Neanmamma rv 37+2
 
Niin juu ja vielä sellaista että sanoivat minullekin että saan mennä synnyttymään Jorviin jos haluan, koska jos ei ole insuliineja käytössä niin sillä ei ole väliä missä synnyttää. Kuulemma samat sokerit/kokeet otetaan vauvalta naikkarilla kuin muuallakin.

Ja ärsyttää kun tuo yksi hymiö hyppäsi väärään kohtaan tuossa aiemmassa tekstissä ;) siis tuo aamupalakommentin jälkeen.
 
Neanmamma: Oliko se sun lääkäri mies vai nainen (ja minkä näköinen?) Kuulosti jotenkin siltä lääkäriltä joka mulla oli ekana, jos siis oli nainen.

Diabeteshoitaja oli varmaan sama, oli kyllä tosi mukava nainen. Ja niinkuin aiemmin kirjoitin, tällä kertaa kun oli nimikkeeltään pelkkä kätilö niin oli hänkin oikein mukava. Ottivatko sydänkäyrää ja oliko kaikki ok siinä? Entä muuten ultrassa kaikki ok?

Sulla on aika samat viikot kuin mulla, pari päivää jäljessä
:)

Noi painoarviot ei aina kyllä ihan pidä paikkaansa, mutta ikävä vaan tietysti että arvio saattaa heittää suuntaan jos toiseenkiin. Olihan mullakin vauvan vatsa kaksi viikkoa sitten yläkäyrillä ja nyt sitten ei enää ollutkaan.... Jos olet kaikkesi tehnyt ( ja kärsinyt nälkääkin vauvan takia) niin enempää ei voi, ei millään. Eli et saa itseäsi ainakaan syyttää mistään.

Lohdutuksia kovasti täältä päin, olen varma että kaikki menee hyvin.
Onneks näillä viikolla monasti alkaa olla aika kypsä olotilaansa jo muutenkin joten käynnistystä voi tervehtiä ensviikolla jo ilolla. Saa kohta vauvan syliinsä, jee. Käynnistäskös ne Jorvissa?

Soha rv38+0
 
Soha..

se oli naislääkäri, aikas isokokoinen, about 40vee ja blondi.

Käyrää ottivat ja siinä kaikki ok, pari pientä supistusta piirtyi kans siihen ja vauvalla kaikki hyvin, otti tosin unta siinä että ei piirtynyt kovasti liikettä. Ultrassa kanssa kaikki ok, vauva teki hengitysharjoituksia ja liikkui vilkkaasti. Ainut oli se vatsan ympärys joka meni niin yli käyrien. Ja totta.. eihän nuo arviot aina pidä niin paikkaansa mut jotenkin niihin sit vaan uskoo kun ne tehdään.

En tiedä käynnistävätkö siellä naikkarilla vai Jorvissa.. jos saisin valita niin naikkarille menisin vaikka ensin Jorviin halusinkin.

Ja tosiaan nälässä ollaan oltu ja olo välillä aika nuutunut mutta nyt kun tietää että loppu on tosi lähellä jaksan taas paremmin :) Mulle tullut diagnoosin jälkeen (10vkoa) painoa -1kg ja yhteensä 6kg raskauden aikana. Ja mitään ketoja en tiedä onko otettu, en edes tiedä mitä ne on.

Kiitos kovasti tsempityksestä, hyvin vointeja sinnekin!

Mutta nyt lenkin päälle saunomaan... kaikki ässät siis käytössä ;)

-Neanmamma-
 
Nyt on käyty sairaalassa sokeri-vuorokausikäyrässä ja arvot olivat kuulemma hyvät =) Eli jatkan tätä 1800 kalorin dieettiä ja kuukauden välein neuvolassa katotaan paasto-arvo.. Jos ei mitään erikoista tule, niin äitipolille menen käymään vasta rv. 36. Pelotti kovin, että arvot olisivat olleet tosi korkeat ja että olisin joutunut insuliinia piikittämään, mutta onneksi kävi näin =)

Nyt mietin vaan sitä, että kuinkahan tarkkaa tuo on, että saa sen 1800 kaloria syötyä päivässä? Sillä nyt on ollut monta päivää, että siitä jää uupumaan 200-300 kaloria.. Vai onko se sitten niin päin, ettei saa missään nimessä syödä yli tuon 1800 kalorin??
Keskiviikkona onkin neuvolalääkäri (viime viikkoinen piti perua sen sairaalakäynnin takia) niin siellä varmaan selviää, mutta jos joku täällä tietää asiasta..

mapsu 28+1
 
Neanmamma: Kuulostaa aivan samalta lääkäriltä ulkonäönkin suhteen kuin mitä mulla oli ekalla kerralla. Valitettavasti mussa hän ei herättänyt kauheasti luottamusta.... tosiaan sai mulle makrosomisen lapsen ultrassa mitattua kun tämä toinen lääkäri ultras ja mittas tosi pitkään ja monta kertaa uudestaan eikä saanut siis vatsanympärysmittaa millään yläkäyräiseksi niinkuin tämä eka. Samoin se sisätautilääkärin konsultointi puhelimessa oli aika, no ylimalkainen. "Hei tässä olis äiti jolla on kaksi paastoarvoa koholla, mietin tässä insuliinien aloitusta. Juu, painoarvio on 3kg ja vatsanympärys yläkäyrällä. BMI äidillä se. Niin että mitä tehdään. Ai niin ja niin monta yksikköä. Joo, kiitos ja hei."

Samoin tuomitsi mun syömiset vaikka ei edes suostunut katsomaan sitä paperia jossa oli arvot kellonaikoineen ja tarkkoine syömisineen ja passitti ravitsemusterapeutille joka siis totesi että syömiseni oli kunnossa, samoin kuin arvoni.

No, tää oli siis vaan mun kokemukseni.

 
SOHA,
no ihan varmasti ollut sama lääkäri. Ei se kyllä tainnut oikeesti olla kovin asiantuntevaa palvelua mutta verrattuna Jorvin käyntiin sain edes jotain irti tästä käynnistä, se on aina mihin vertaa ;) Jorvissahan sanottiin että saa mennä lasketun ajan yli ja että pitää kiristää dieettiä vaikka kerroin ettei se ole enää mahdollista jne.

Mutta toivotaan että tuo lääkäri mittasi mullakin masun ympäryksen päin seiniä ja vauvalla olisikin kaikki hyvin masun kohdalta. En tosin tiedä käynnistääkö ne enää jos se onkin normaali ympäryksinen, mutta paino arvio oli jo sen verran iso että toivottavsti pysyvät edes siinä käynnistys ennen rv39 mielipiteessä, ellei vauva jo synytynyt siihen mennessä.

Ja tuo puhelin keskustelu kuulosti ihan samalle ku mulla oli ;) Tosin mulle ei niitä insuja aloitettu vaan sovittiin se LVP ja käynnistys.
Nyt tässä sitten jännätään tiistaita ja tuloksia jotka tulevat samana päivänä, hui!
Vaikea edes ajatella että vauva saattaa olla vieressä tuhisemassa 4-5 päivän päästä :heart:

Jeps, mutta mukavaa viisu iltaa kaikille, mulla porkkanat ja dippi odottaa :)
Ja joo... onpas vaikea käydä juhlissa kun ei mitään saisi syödä, pienen palan voikkarikakkua otin ja ihan mini makupalan taivaallisesta juustokakusta :p Huh, onneksi tämä rääkki on kohta ohitse!

Neanmamma

ps. Mapsu, voisin kuvitella ettei haittaa että kalorit ei tule täyteen, tosin tää on vaan mun arvailua, itsellä piti olla se 1600kcal/pvä ja varmasti jäänyt paljon vajaaksi! Ja silti arvot korkealla.
 
Ninmari: Kiva että sinäkin koet asian siten ettei se mikään maailmanloppu ole nuo insut :) Vaatii toki hiukan paneutumista ja miettimistä ennen ateriaa lisätäkö annosta vai ei, mutta pääasia ettei se vie yöunia eikä siitä sen enempää revi "ressie" ;)
Mietit jotta paasto arvo hiukan koholla, jos yötä vasten pistät insua niin ei pitäsi enää paastot kohota kun ruokavaliota noudatat. Luulen että annos turhan pieni. Mutta kylläpä se hoitsu sulle kertoo kun soittelet taasen.

Mullahan oli se viikoilla 36 synnytys tapa arvio jota ei sit kuitenkaan vielä tehty, koska paino arvioksi sai vaan 2290 g joka vastasi viikkoja 33. Eli nyt meen uudestaan 2.6 jolloin viikkoja sit sen 38 jolloin tilanne tarkastetaan. Sisätutkimusta ei edes tehty sillä ei ole supistellut, joten lääkäri oli sitä mieltä ettei turhaan sit "ronklata".
Viime perjantaina oli neuvola ja kaikki oli ok. Sf mitta ei vain ollut edellis kerrasta noussut joten kielii siitä että voisi vauva olla jo laskeutunut tai sit istukka ei toimi enää niin tehokkaasti. Nyt kuulostelen liikkeitä päivisin enemmän ja mittailen verenpaineita useimmin.
Viikonloppuna oli vieraita turkista joten ruokailukin oli hiukan erilaista ja sokerit meinasi heilua...ei tullut syötyä niin säännöllisesti kuin olisi pitänyt. Mutta en jaksanut siitäkään repiä pelihousujani. Nyt palattu arkeen taas.
Kauppaan lähtö edessä ja samalla rehuvaraston lisäystä. Meinasin kyllä ostaa rahkaa ja kermaa ja tehdä hedelmä rahkaa illaksi.

Ansku71 rv 37 tasan
 
Voi masennus! Paastot sen kun nousee vaan. Sanokaas nyt te viksummat, millä te saatte ne alas!?! :headwall: :headwall: :headwall:

Ja miten ihmeessä pienen (niin, siis ihan pienen vaan :LOL: ) repsahduksen jälkeen saan itseni taas ruotuun??? Voi jestas tää on vaikeeta! :headwall: :headwall: :headwall:

Tahtoo lähetteen ä-polille ja insuja! heti! Ne ainakin auttaa, kun muu ei näy tehoavan!

-Madison rv 28+5
 
Jotain postiivistakin, sain tänään neuvolassa kuulla että mun HbA1c (vai mikä se nyt oli se pitkäkestoinen sokeri) oli vain 5.8% eli kerrankin *hyviä* sokeriuutisia! Muuten jatkuu korkeilla paastoilla ja hyvillä aterian ympärillä. Tänään tosin pöllönä söin lämmitettyjä cocktail-piirakoita muutaman aamulla niin johan pomppas - yli ysin! Tommosta arvoa ikinä ollut... Mutta perjantaina sisätautilääkärille kuulemaan onko pakko heti aloittaa jo insut vai voisko viellä venata miten nuo kehittyy...

Eli Madison, vastauksena kysymykseesi ei hajuakaan miten paastot saa alas mullakaan. Jos joku viisasten kivi löytyy niin kertokaa ihmeessä! Ei auta yösyönnit eikä mikään. :/ Tosin nyt kun oon alkanut kärsiä levottomista jaloista, ehkä ne siitä laskee kun koko yön on "lenkillä" :headwall:

Tietääkö kukaan muista kuin pistettävistä insuista? Piikkifoobikkona elättelen toiveita että sais jotenkin suun kautta... Tai sit pitää saada joku semmonen ampumisvehje, jolla oon saanut edes sokerit mitattua. Itsensä injektoimiseen on paljon korkeampi kynnys.
 
Sumutin...ei ne nykyajan insuliinikynät oo kovin pahoja. Käsittääkseni ei satu yhtään enempää kuin se millä tehdään reikä sormeen. Eihän sitä neulaa ees näe siinä :)

Mä olin tänään polilla ja turpiin tuli ns. Kaikki arvot oli niin huonoja..vauva oli kasvanut ihan liikaa (28+5 ja 1,8 kg). Musta siellä ei ollut kuin pari arvoa mitkä meni yli ja nekin oli jostain huonosta leivästä tullut. Se vissiin luuli et mä vedän karkkii tääl kaksin käsin mut ei se vaadi ku yhden palan tummaa leipää ni johan pomppaa. Mä en vieläkään oo löytänyt mitn sopivaa tummaa leipää. Vinkkejä? Niin joo...ne rupes mulle sanomaan niistä raja-arvoista mitä ne neuvolassa ja polilla viime kerralla antoivat et ne on oikeastaan liian korkeet et pitäis noudattaa ihan toisii. Pysy täs sitten kärryillä.

Ne meni kyl vähän vaikeeks ku mä rupesin pillittään siel et oon oikeesti yrittänyt syödä mut ei aina oo helppoo ku asuu yhen k...pään kans ketä ei tue enää lainkaan. Kiukuttelee vaan :LOL: Varattiin nyt taas 2 viikon päähän uus aika ettei vielä insuja. Miksei sit anna jos ne arvot kerran niin huonoja oli :headwall:
 
Voi Ennua! Kurja tilanne. Ja ihan hirveetä ettei sun kumppanista ole tukemaan sua tässä. Mä oon syöny niitä jälkiuuni-paloja, mutta ei ne varmaan sen suhteen oo mitään ihmeellisiä. Näkkileivässä näyttäis olevan tois vähän hiilareita, olisko siitä leivän korvikkeeks? Tai villi ajatus, jos et syökään tummaa leipää vaan kokeilet kauralla? Sehän sisältää niitä hyviä aineita (joiden nimeä ei muista enää kun on melkein nukkuma-aika jo ohi) jotka auttaa ainakin mainosten mukaan verensokerin hallinassa? Tietty kauraleivässä on yleensä aina myös vehnäjauhoa... Mutta testaa jos kuulostaa järkevältä. Pakkohan niiden on siellä polilla ymmärtää että alkuun kaikki on opettelua ja huonoja arvojakin saattaa tulla kun kokeilee mikä käy ja mikä ei. Tsemppiä hurjasti! :hug:
 

Yhteistyössä