SOKERIT SEKAISIN -Pino kaikkeen raskausdiabetekseen liittyvään

Muuten menny iha hyvi juu...mut eile juhlittii pojan 12v syndei ja annoin itteni lipsuu,mut mut nyt oon lipsunu sit tänkin pvän :ashamed:
Onneks herkut nyt loppu ja juur tein ison astiallisen salaattii et huomisest taas ruotuun B)

Outoo ku en yhtää tiiä noit omii nykysii arvoi...vast kuun puolesvälis otetaa uus paastoarvo.

AadaOlavi 30+3
 
Kojo ja ensikertalainen: Miekin oon Rovaniemeltä ja sokereita seuraa. Mua hämää se, että se terkka joka mulla oli reiluun puoleen väliin raskautta, sano rajoiksi nuo 5,0 ja 7,0. Nyt on vaihtunu terkka ja tämä toinen sano, että rajat on 4,7 ja 6,7. Siis mitä hittoa? Miten voi samassa neuvolassa olla ihan eri rajat? Onko nuo sitten just ne vanhat rajat? Luulis, että kaikkien pitäis sit vaihtaa niihin uusiin jos ne on kerta päätetty. Me ei mistään muusta olla puhuttu näillä kahdella viime käynnillä tolla uudella tätillä ku sokereista, vaikkei ne kovin hulluna heitäkkään :( Sillä ei kiinnosta yhtään mikään muu. Onneks lääkäri oli kiva viimeksi, kysy että miten vointi muuten ja onnitteli ku paino on edelleen lähtöpainossa ( nyt oon viikolla 27+5). Kerkesin vaan jo asennoitua niihin entisiin rajoihin ja mietityttää, et onko tuo täti vaan niin itsepäinen, et ei oo halunnu ottaa huomioon et ne on vaihtunu. En oo uskaltanu kysyä et miks mulle sanottiin eka erit...
 
:wave: täällä yksi Rovaniemen diabetespolin asiakas. Mulle lääkäri sanoi rajoiksi paasto alle 5 ja ½tuntia syönnin jälkeen 6,7.
Miehän olen ollu insuliinilla heti alusta saakka, kiitos "hyvien" perintötekijöiden, ylipainon sekä PCO:n takia.
Omassa neuvolassa (Kittilässä) mulle sanottiin paastorajaksi kans tuo 4,7, mutta kun aloin käymään Roissa D-polilla, niin nykyisin ei enää omassa neuvolassa puututa millään lailla koko sokeriasiaan =)
 
Täällä myös yksi rovaniemeläinen sokereiden seurailija. Raskausviikkoja on kasassa 28 + 3 ja paino noussut n.10 kg lähtöpainosta, joka oli normaali. Minulle neuvolan antamat arvot ovat olleet :paasto alle 4,8 ja se hiton ½h ja 1h arvo alle 6.8. Jos sf-mitta menee yläkäyrillä niin paasto alle 4.6 ja ½h ja 1h arvot alle 6.6.

Nyt olen perjantaina menossa äitipolille ekaa kertaa sokereitten takia. Kuukauden päivät olen nyt sokereita mittaillut ja ruokavaliota nipistänyt (meillä hiilariraja on 120g/vrk), mutta pelkällä ruokavaliolla ei ole ollut arvoihin vaikutusta. Guaremia olen nyt viikon syönyt vaihtelevalla menestykellä, mun maha ei kestä sitä yhtään, mutta on se aavistuksen tasoittanut arvoja.

Täältä teidän palstalta olen saanut satakertaa enemmän tieta rd:n hoidosta entä neuvolasta!!! Kiitos siitä :flower: Nyt on vähän hajua siitä ettei tarkoitus olekaan paastota ympärivuorokauden vaan ideana on syödä useasti jotain pientä :)
 
Minäkin olen ruvennut miettimään noita sokereita, uusi asia minulle.. :ashamed:

Kysyisinkin teiltä konkareilta..

Olin eilen sokerirasitustestissä, jossa sanottiin paasto 5,3 1h 7,3 ja 2 h 7,3. Lääkäri oli kirjoittanut että normaalit arvot. Nuo tunnin ja kahden onkin rasituksessa ovatkin.. Mutta äidilläni on mittari ja mitattiin tässä yks päivä noin 1,5 päästä ruokailusta oli 7,8. Tuo paasto on aina ollut 5,3-5,6 välillä. Mitä mieltä olette te alan konkarit, pitäisikö minun katsoa syöntiäni vai saanko syödä normaalisti? Lähinnä pitäskö ruveta syömään tiheämmin ja pienempiä annoksi? Mulla tapana syödä vain yksi lämmin ruoka iltapäivällä, muuten välipaloja kyllä syön..

Vauvan kasvun suhteen ei ole ongelmia. Maanantaina kävin ultrassa raskausmyrkytys seurannan takia. Hänen arvio oli 1690g, kun keskiarvo on näillä viikoilla 1800-1900g.

Neuvolaan sain ajan vasta ens viikolle. Kun soitin vastauksista, siellä oli harjoittelija puhelimessa, jolta ei saanut mitään irti.

Viikkoja on nyt 32+2



 
RouvaSumppisuu
Siis mun on vaan pakko vieläkin ihmetellä noita Rovaniemen suosituksia...½tuntia syömisen jälkeen 6,7 :eek: ! Tuntuu vaan niin oudolta, täällä kun on 1,5 t syömisen jälkeen 7,5 raja-arvo. Olis kiva tietää, onko siellä ns. räjähtänyt käsiin tuo sokerimammojen määrä kun noin tarkasti syynätään?
 
Mulla oli edellisessä raskaudessa (tyttö on nyt vuoden) nuo rajat paasto alle 4.8 ja ruoanjälken 1/2 h arvo alle 6.7
Nyt tässä raskaudessa rajat on paasto alle 5.0 ja 1/2 h arvo alle 7.0
Neuvola täti sanoi että uudet hieman löysennetyt rajat otettiin vastikää käyttöön koska tosiaan näitä rd mammoja alko oleen ihan mahottomasti ja äitipoli alko oleen ihan tukossa sen vuoksi. Hiilari raja mulle annettiin nyt 100g/pv
 
Pinoudun minäkin: vajaan viikon olen omistanut sokerimittarin, rasituksissa mulla oli paastoarvo 5,9 ja 1h arvo 10,3 ja se viimeinen sallitun rajoissa olisiko ollut joku 7.

Kun mua ei kutsuttu äitipolille lähetteestä huolimatta pariin viikkoon, niin menin omatoimisesti ostamaan mittarin ja aloitin mittaukset. Ihan hyvä homma että en odotellut, aamun paastoarvot huitelivat arvoissa 5,4 ja 5,3 ja 1 1/2 h aamupuuron jälkeen lukema näytti 8,0. Toisena päivänä otin pari ruisleipää välipalaksi ja siitä puolitoista tuntia niin arvo oli 9,8.

Kun vihdoin sain diabeteshoitajan kiinni ja kävin näitä läpi niin hän sanoi että "jatkat nyt mittailua kaikessa rauhassa" Helveetti, eikö noi jo puhu karua kieltään sen insuliinin suhteen?!?

No minähän jatkoin, lopetin lähes kaikki viljatuotteet (vain yhden näkkärin otan silloin tällöin) ja muutenkin olen ollut tosi tarkkana hiilihydraattien suhteen, tosin perunaa ja riisiä kestän hyvin. Mistään herkuista ei luonnollisesti puhettakaan. Hoplaa: aamuarvot ovat olleet 4,3 ja aterian jälkeen 5,4 jne.

Mutta kysynkin teiltä: luettuani muutamia lääketieteellisiä artikkeieita aiheesta, olen käsittänyt että insuliinihoidolla saadaan hyviä tuloksia makrosomian estämiseksi. Onko teistä kukaan suunnitellut antaa arvojensa heitellä (vaikka niitä pystisikin pitämään joten kuten kurissa) tavoitteena insuliinihoidon aloittaminen?

Käsittääkseni sillä voisi tehokkaammin estää marosomian riskiä. kaikkihan me tiedämme että se makrosomia voi aiheuttaa jopa hapenpuutetta ja kohtukuolemia+ keuhkojen alikehittymistä. Mietin, että joku insuliinin piikittely olisi pieni hinta lapsen terveydestä.

Mitä olette mieltä?

T: viila rv noin 33
 
Juu, nuo Rovaniemen rajat on ihan p:stä. Mulla on kaikki ½h arvot ollu koko ajan alle 9, harva arvo yli 7 ja kaikki paastot max.5.1 ja nyt minulle aloitettiin Humaloc pikainsuliini 4ky joka ruokailun yhteydessä. Ei ymmärrä ei! Jos oisin jossain muualla päin Suomea niin tällaisesta ei edes keskusteltaisi.

Ymmärtäisin, jos vauva olisi ollut älyttömän iso viikkoihin nähden, mutta olen rv 28 + 5 ja kokoarvion mukaan vauva vastasi 29 +5 ja kasvu meni keskikäyrän yläpuolella - ei edes yläkäyrällä!!!!!!! Ärsyttää! No, jos tähän asti ärsytti tuo jatkuva sormenpäitten pistely (7xvrk) niin nyt lisäksi tuli sitten vielä mahaan piikitys 6xvrk:ssa, koska joudun syömään tosi usein pieniä hiilarimääriä kerrallaan.

Reagoivatko täällä muut esim. vaaleaan leipään ja maitoon herkästi? Ne on minulle aivan älyttömiä sokereitten nostattajia ja olenkin siirtynyt täysin erilaisiin runsaskuituisiin ruisleipiin ja maitoa en juo enää ollenkaan. Juustoa yritän syödä ja Valion profeel jogurttia aina jollakin välipalalla. Joskus on pakko sortua piimään ruuan yhteydessä, jos hiilarit ruuassa sen sallii!

Tästä sokereiden seurailusta tulikin sitten jumalaton riesa, kiitos sukurasitteen ja neuroottisen sairaanahoitopiirin! Tietääkö kukaan kuinka korkeat vs-arvot vaikuttavat vauvaan? Siis jos sokerit ovat aavistuksenkaan koholla jonkun kunnan arvoja niin onko vauva vaarassa? Ihmettelen vain tätä Suomen maan kirjavuutta hoitokäytännöissä...

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Kiitos kaikille. jotka ootte vastaillu mulle noista Rovaniemen rajoista. Kummalliselta tuntuu, että yhden kaupungin sisällä on monenlaisia rajoja. Ja onhan tää systeemi muutenkin aika tiukka. Se oli tosi kiva, että neuvolalääkäri ei oo oikeen näin tiukan linjan kannattaja. Lääkäri tuntu katsovan enemmän kokonaistilannetta eikä vaan sitä, että välillä joku arvo vähän heittää. Se ei ollu ollenkaan huolissaan vauvan koosta, sano ettei hän näe mitään tarvetta esim. kokoarvioultraan. Aterian jälkeisiin arvoihin pystyn kuitenkin niin hyvin vaikuttaan ruokavaliolla, oma paino ei oo noussu, ja sf-mitta on normaali. Jotenkin ajattelisin, että lääkäri tietää nää jutut paremmin kuin terveydenhoitaja.

Saas sitten nähä mitä ens kerralla se terkkatätsy sanoo, ku aamun "paastoarvot" heittää nyt enempi... Eilen oli 5,7 ja puol tuntia aamupalan jälkeen sama 5,7. Tänään oli 6,0 ja aivan sikamassiivinen syömisen jälkeen puolen tunnin päästä 6,3. Siks pistin "paaston" ku en oo kerinny hirveesti nukkua, niin mietin että se varmaan vaikuttaa kans. Oon tullu tosi myöhään kotiin, kiskonu kauheesti ruokaa naamaan ja nukkumaan ja sitten 7 tunnin päästä herätys. Meinaa olla vähän liian rankkaa tää opiskelu tällä hetkellä. Mut ainakaan nyt ei aamupala nosta liikaa arvoja vaikka söis 4 ruisleipää ja jois 4 dl maitoa. Auttaiskohan se tohon aamuarvoon, jos yrittäis syödä illalla proteiinipitoisemmin? Oon syöny leipää ja maitoa. Tai varmaan pitäis myös nukkua kauemmin tai edes syödä iltapala ennemmin... Tai en mie tiijä mitä pitäs tehä. Ne puol tuntia ruuan jälkeiset arvot saan pysymään hyvinä, mutta tota aamuarvoa en näköjään...

Nannukka: :hug: Tosi kurjaa, että jouduit insuliinille! |O
Oon aika samoissa viikoissa menossa kun sie (28+1), joten katotaan miten mun vielä tässä käy... Kyllä mustakin kuulostaa aika ylimitoitetulta tuo insuliinihoito sulla. No, siitä ei varmaan vauvalle oo haittaa, mutta toivottelen sulle jaksamista sen piikittelyn suhteen! Mullakin vaalee leipä ja joskus maito nostaa arvoja. Pari viikkoa sitten en voinu juoda maitoa aamulla ollenkaan, mutta nyt yhtäkkiä pystyn... tosi kummallista. En tiiä johtuuko se siitä, että kokonaisruokavalio on nyt paljon parempi kuin silloin pääsiäisenä kun sen maidon kans kävi huonosti...
Tiiätkö mulla välillä käy jopa mielessä, että pitäiskö vähän huijata noitten omien arvojen suhteen jos ne heittää vaan vähän... Okei, en meinaa tehä sitä, mutta tuntuu että kiusaus iskee ku pelottaa että jos joutuu sitten insuliinille. Luulis, että se insuliini kannattais alottaa vasta jos isommin heittää, tai vauva on selvästi isompi. Ehkä nääkin hoitokäytännöt joskus yhtenäistetään, mutta se ei taida auttaa meitä nyt. :hug:
 
Nostan vain kun ei mitään erityistä asiaa ole.
Mulla on hommat samalla mallilla kuin ennenkin. Nyt on alkanu tässä vaiheessa raskautta paino nousemaan. Ihan hillitysti on tullu 200g-300g / vk joten ei huolta vielä siis siitäkään. Mites teillä muilla tuo painon nousu? Mulla oli edellisessä raskaudessa tullu tähän mennessä jo n. 13 kg ja nyt on noussu vasta 2 kg joten näkyy tuo ruokavalio hillitsevän tehokkaasti tota painon nousua. sf mittakin oli viimeksi vain 18,5cm ku edellisessä oli siinä vaiheessa jo 25 cm. Nyt on torstaina sit neuvola lääkäri käynti niin saan uudet mitat. Paino arvio tehään varmaan sit muutaman viikon kuluttua.

kojo 27+5
 
Mulla ei edellisistä raskauksista ole kokemuksia, mutta viime neuvolakäynnillä oli painonnousu yhteensä 5,2kg ja raskausviikkoja 24+2. Eli aika hyvin oon pystyny pitämään itteni kurissa.... tähän asti.... nyt on varsinkin viikonloppusin alkanu olemaan repsahduksia!
Insuliinin määrässähän se näkyy sitten kans, kun joutuu pistämään useammin ja enemmän.
Kauheen huono omatunto vaivaa sitten näitten repsahdusten jälkeen :'(
Ja insuliiniahan menee kans enemmän ku tiukalla ruokavaliolla, ja se tuntuu heti lompakossa.

Vauvan painoarviota ei ole vielä tehty, varmaan seuraavalla kerralla LKS:ssa kuun loppupuolella tehdään. Saas nähdä kuinka tiheään joutuu tuolla LKS:ssa käymään, kun raskaus etenee.... no, pääseehän siinä samalla shoppailemaan :LOL:

mibaze & Ponteva 24+2
 
Hei pitkästä aikaa =)

Mulla sokerit pysyn kurissa..paitsi lauantaina innostuin syömää pitsaa niin aamulla oli paasto 5,7 nyt taas jo ihan normaalit arvot ollut.

Mulla paino on laskenut tasaisesti sen jälkeen kun jouduin ruokavaliolle nyt tippunut 2,7kg..painoa yhteensä tullu koko aikana 3,9kg.

Perjantaina olis sitten se verikoe..paasto ja pitkäverensokeri. 23.4 olis taas aika polille painoarvioon viimeeksi pari viikkoa sitten (29+6) arvio oli 1600g. Meidän poju on perätilassa joten samalla taas arvioidaan synnytystapaa.

Aurinkoista päivää kaikille!!! Kaalimaankakara 31+6
 
Heissan kaikille sokereiden kanssa kamppaileville ja niitä miettiville!!!

Minä olen edelleen sitä mieltä että tuolla rovaniemellä on kyllä ihan älyttömän tarkat nuo rajat ja varsinkin hiilarimäärät mitä melkoisen pieniä..hohhoijaa...jos täällä kainuussa mentäis samoilla linjoilla minä laihtuisin kyllä todella koska nytkin tällä 200 g hiilari määrällä vrk, paino näkyy tippuvan. Mielestäni nuo arvot teillä pohjoisessa vedetty pikkasen liian tiukille, sillä kyllä se kieltämättä monia stressaa olla noin tiukilla syömisissä. Tsemppiä teille kaikille kovasti siis.
Sokerithan todellisuudessa kasvattaa vauvan painoa vasta pitkällä tähtäimellä ja kun ne jatkuvasti korkealla eikä suinkaan jos ne välillä heittelee hiukan korkealla. Eräs ystäväni joka lapsuus iän diabeetikko ihmettelee aina kuinka nuo rajat voi olla noinkin pienet. Hänellä sokerit kaiken aikaa 10 pintaan ja ovat silti normi rajoissa. Hänellä kaksi lasta joiden aikana sokerit pysyneet suht hyvinä eikä siltikään hänenkään vauvansa olleet mitään jättiläisiä syntyessään, molemmat alle 4 kg. Minäkin sitä mieltä että mieluummin sit insuille kuin vahtia joka ikistä suupalaa ja sit pelätä kuinka korkeat lukemat sattuu olemaan. Sillä se tehokkain tapa estää sokereiden nousua tietty. Ensimmäisessä raskaudessa pelkäsin etten pääse insuista sit synnytyksen jälkeen eroon mutta onneksi arvot laski ja liikunta on tehokas siinä että diabetes ei sit heti ainakaan puhkea. Nyt en sillä enää stressaa vaan yritän syödä normi ruokaa säännöllisesti ja jos arvot silti nousee eikä pysy näillä ohjeilla kurissa, en aio lähteä siihen että hiilarimäärää vähennän koska mulla ainakin tulee heti keto aineet pissaan. Jos joudun loppuvaiheessa insuille niin sit joudun. Se pitää vaan hyväksyä.
Vauva kasvaa normaalisti eikä merkkejä sokerin saannin liiallisuudesta vaikka alku mennyt repsuen ja nytkin muutamia repsahduksia.
Yleensä kun tää rd ei aiheuta muuta vauvalle kuin tuok makrosomian, harvemmin muuta. Näin ainakin kerrottiin tuolla sisäpolilla kun aisaa sieltä kyselin. Eri asia on sit normaali diabetes jossa enemmän riskejä vauvalle.

Ansku71 + rv 31+1
 
Ansku oikein fiksusti tästä asiasta kirjoitti ja olen samaa mieltä hänen kanssaan. Mie en ainakaan nyt kun sokerit on pysyneet hyvänä niin laske niin tarkkaan noita hiilareita. Koska nyt tällä tyylillä miten olen syönyt niin ei oikeastaan oo ollu ku muutama yli 7 arvo ja korkein on tainnu sekin olla alle 7.5.
Eli olen vain jättänyt ruoasta pois kokonaan: vaaleat viljat, peruna, jogurtti, maito
Jos oon karkkeja syöny niin oikeesti ottanu vaan muutaman tai nyt oon himoinnu tummaa suklaata niin kerrallaan kaks palaa vain.
Syön nyt pääsääntöisesti ihan normi kotiruokaa, mutta teen sen vain tummasta makaronista tai spagetista, täysjyvä riisi tai keitetyt kasvikset. Leipänä menee ainoastaan ruisleipä. Ja syödyn ruoan annoskoko on pienentyny puoleen siitä mitä se on ollu. Nälkää en oo sen kummemmin tuntenut. Ainoa mikä välillä harmittaa on se et mitään valmisruoka pakkauksia en voi ostaa ja syödä. Joskus kun on päivän liikenteessä ja vain mikro käytössä niin ei oo kaupassa vaihtoehtoja mitä valmisruuista ostaisi.
Nyt on tämmöinen seesteinen aika tässä hommassa... ja jos arvot alkaa huononeen niin sit yritän ensin et alan laskeen tarkemmin ton hiilarimäärän/pv tai sit alotetaan insuliinit.

Kojo 27+6
 
Minäkin ilmoittaudun mukaan sokerimammoihin. ;)
Pari viikkoa oon ollut nyt ruokavaliolla Kainuun ohjeiden mukaan. Jäin kiinni sokerirasituksessa, jossa arvot oli paasto 6.1, tunnin arvo 13.6 ja kahden tunnin 8.5 joten kaksi ekaa arvoa oli yli Kainuun rajojen.

KAKS:lla kävin diabetesohjaajalla ja ruokavaliolla oon aikahyvin saanut pidettyä sokerit aisoissa, tosin lipsua ei kärsi yhtään, heti hyppää sokerit kattoon! :(

Paino näyttää putoavan, nyt jo kahdessa viikossa 1,4 kiloa kadonnut. En kyllä nälkää kärsi, mut herkut ja ylensyönti on jääneet pois. On mulla kyllä ennestään liikaa painoa, painoindeksi about 35, joten on varaakin pudota kilojen. Lääkärikään ei nähnyt pahana, jos alkaa paino hiukan pudotakin. vauva kuulemma ottaa omansa, kunhan vain syö terveellisesti.

Ansku71 näyttää olevan samalta suunnalta, joten mukava vaihtaa nyt kokemuksia raskausdiabeteksen hoidosta meillä päin.

Ninmari rv 21+5
 
Ninmari tervetuloa joukkoon =)

Mulla oli nuo arvot sokerirasituksessa paasto 6,3 1h 16 2h 9,5 eli kaikki oli liian korkealla. Nyt olen ollut n. 4 viikkoa ruokavaliolla niin arvot on pysyn ihan kohdallaan aluksi kaikki vaaleat leivät pompautti sokerit kattoon mut nykyään voin jo kohtuudella niitä syödä. Mulla paino nyt tippunut 2.7kg. Poliilla käyn ultrassa 2-3 viikon välein.. perjantaina menen taas verikokeisiin otetaan paasto ja pitkäverensokeri.

Kaalimaankakara rv 32 tasan
 
Pitääkö teidän, jotka käytte parin viikon välein ultrassa äitipkl:lla maksaa joka käyntikerrasta se pkl maksu 22?? Mietiskelen vain että itsellä kun talous vähän tiukilla nyt ja kahden viikon välein näyttävät kontrolleja laittavan ja vielä 10 viikkoa on jäljellä... *Pääasiahan se on, että vauvan vointia ja kasvua seurataan, mutta raha-asiat pyörii välissä mielessä.

No joo, insuliinit on aloitettu ja tasaavathan ne ihan kivasti kaikkia arvoja. Enää muutama yksittäinen ½h arvo on ollut yli 6.8 ja se on silloin kun ruuassa on ollut yli 30g hiilareita. Pitää hoksata kysyä diabeteshoitajalta pitäsikö silloin Humaloc annosta isontaa muutamalla yksiköllä kun tietää syövänsä vähän enemmän hiilareita kerralla. Tarkkaa hommaa näkyy olevan, mutta nyt neuvolassa oli sf-mitta palautunut yläkäyrältä keskikäyrälle joten en aio mitään paniikkia ottaa.

Vaivaako muita jatkuva väsymys? Mulla on nyt pariviikkoa ollut aivan älytön väsy koko ajan ja kärtyisyys kasvaa sen mukana. Työmotivaatio nollassa, vielä pitäis vähän jaksaa...

Jaksamista myös kaikille muille :flower:

Nannukka ja poitsu 29+3
 
Ninmari: Tervetuloa mukaan joukkoon, joo mukavaa että löytyy toinenkin kainuun mamma:)
Mistäpäin...itse Kajaanin eteläpuolelta.

Nannukka: ei kyllä mua tällähetkellä vaivaa yhtään väsy, vaan olen pikimminkin tosi virkeä.otan kyllä päivisin kuopuksen kanssa vähintään tunnin tirsat.. Mutta hemppakin on ruennut nousemaan kun ostin luontaistuote likkeestä rautavalmisteen.

Tänään soittelin tuonne polille ja samoilla eväillä mennään eli soittelen taas tuossa vappuviikolla koska arvot on nyt pysyneet suht hyvinä.Eikä tarvitse polillekaan vielä sännätä. Se on tosi kallista lystiä kun joka kerta pitää se poli masu maksaa joten voin vallan hyvin käydä harvemminkin.
Muuten kaikki ok!!

 
Huomenta!

Labrassa kävin aamulla ottivat paaston ja pitkäverensokerin.
Mittasin aamulla kotona paaston ja oli 4,6 niin onko nuissa labran ja kotimittauksien välillä suuriakin eroja?? tulokset saan ens keskiviikkona
 
Kaalimaankakara: Etkö kysynyt noita sokeri arvoja suoraan?? Jos ottavat sormesta niin näkyy heti...tietty tuo pitkäverensokeri menee kauemmin, mutta senkin yleensä saa aiemminkin jo..Mietin sillä vaan kun olen käynyt tuolla oys:ssa sellaisessa tutkimuksessa ja sielläkin sai tulokset heti vaikka ensin puhui täti että menee aikaa..
Mutta itse kysymykseen en kyllä valitettavasti osaa vastata. Tuo pitkäverensokeri näyttää muistaakseni tarkemmin kuin sormenpäästä otettu. Jos sulla suoraan laskimosta se siis otettiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaankakara:
Huomenta!

Labrassa kävin aamulla ottivat paaston ja pitkäverensokerin.
Mittasin aamulla kotona paaston ja oli 4,6 niin onko nuissa labran ja kotimittauksien välillä suuriakin eroja?? tulokset saan ens keskiviikkona
Mulla ottivat labrassa sormenpäästä näytteen ja oli jotain 5,5. Varsinaisessa verinäytteessä arvo oli kuitenkin vain jotain 5. En tarkkaan enää muista, mutta verinäytteen arvo oli kuitenkin selkeästi alempi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ansku71:
Kaalimaankakara: Etkö kysynyt noita sokeri arvoja suoraan?? Jos ottavat sormesta niin näkyy heti...tietty tuo pitkäverensokeri menee kauemmin, mutta senkin yleensä saa aiemminkin jo..Mietin sillä vaan kun olen käynyt tuolla oys:ssa sellaisessa tutkimuksessa ja sielläkin sai tulokset heti vaikka ensin puhui täti että menee aikaa..
Mutta itse kysymykseen en kyllä valitettavasti osaa vastata. Tuo pitkäverensokeri näyttää muistaakseni tarkemmin kuin sormenpäästä otettu. Jos sulla suoraan laskimosta se siis otettiin.
sain paaston vastauksen tänää iltapäivällä oli 5.1. pitkän vastaus tulee aikasintaan tiistaina..suoraan laskimosta otettiin.. Meen keskiviikkona sinne äitiyspolille niin siellä sitten kertoo tuon pitkäverensokerin tuloksen
 

Yhteistyössä