SOKERIT SEKAISIN -Pino kaikkeen raskausdiabetekseen liittyvään

Moi rinzessa ja onnea odotukseen!!

Ainakin täällä kainuussa on tapana että mikäli jokin kriteeri täyttyy tuohon diabetes puoleen mm, sukurasite. Niin odotettavissa on rasitus sitten viikoilla muistaakseni 26. Näissäkin vaihteluja tosi paljon eri kuntien välillä.
Pelkästään ylipaino ei siis suinkaan altista sokereiden kohoamiselle, eli myös jopa alipainoiset ja normaali painoiset voivat altistua myös kun tosiaan suvussa db esiintyy. Kylläpä ne siellä neuvolassa sit kertoo miten menetellään ja yleensä kyselevät tarkkaan mitä sairauksia suvussa esiintyy. Tsemppiä sulle!!
 
pitkästä aikaa moikka kaikille B)

Mulla nyt alkanut aamupaastot olemaan pikkasen koholla vaikka syön samalla tavalla kuin ennen 5.1-5.4 ja alle 5 pitäs olla. Muuten arvot olleet ihan hyvät...Paitsi tässä viikko sitten päivällisen jälkeen pomppas yhden kerran yli 10, en sitten tiedä mikä sen nostatti noin korkeelle. Mittasin sitten n. 15min jälkeen uudelleen niin arvo oli alle 7 :eek: eli normaali.
Alkaako nää arvot nyt sitten pomppia kun raskaus "vetelee" viimeisiä :D Vieläkö muuten pistäis insulle näillä viikoilla? mulla seuraava aika polille vasta viikolla 37.

Kaalimaankakara 34+4
 
mä oon käyny neuvolassa jo monta kertaa, kunnes vasta nyt oon äkänny mistä nää mun ihmeelliset oireet oikeen voiskaan johtua. Joten taidanpa mainita tiistaina asiasta!! Mä oon ite terveydenhuoltoalan ammattilainen niin tiedän aika hyvin sairauksista, mut omia ns.oireita ei tajuakkaan heti. Mä vaan en haluis sitä nenämahaletkua :/ voiskohan ne antaa mulle mittarin ja välineet kotiseurantaan...

Rinzessa ja Papu rv.13+4
 
Aamulla soittelin sinne polille...olipa töykeä täti siellä.. No nyt jään odottaa mitä lääkäri tuumaa arvoista ja passittavatko minut ylimääräiselle käynnille. Seuraava aika olis parin viikon päästä ja jotenkin tuntuu että joudun varmaan tässä välissä käymään. yritän nyt kuitenkin katsoa tarkempaan mitä suuhun uppoo. Aina olis tietty helpompaa ettei insuja tarvitseisi ottaa vaan pysyis syömisillä hallinassa, mutta kun nuo ketoaineet rupeaa nousee kahdelle plussalle ja siltikin sokerit sahaa ylöspäin niin taitaa mennä pakosta sit näin että loppu aikana pistellään.

Mutta onneksi muuten olo ihan ok !!! Kyllä se tästä!!

Ansku71 + rv 34
 
Äitipolilla käynnin kuulumisia:
kävin äitipolilla juttelemassa diabeteskätilön kanssa ja sit lääkäri ultrasi.
Viikkoja on nyt 30+5
vauva oli nyt kooltaa 1461g eli alakäyrän tuntumassa mennään. Pituus vastas kuulemma viikkoja hyvin mut vartalonympärys oli hieman viikkoja pienempi. Eli oikein soppelin kokoinen.

Sit todettiin vauvan olevan perätilassa Taikka lähinnä hän on hieman viistottain. Pää oli vasemman kylkikaaren alla ja peppu oli mun oikean nivusen tietämillä. Eli siellä se sit köllötteli. Toivotaan et tää masu-asukki tajuais pyörähtää ympräri ettei sitä ulkokäännöstä jouduta yrittään mitä jo lääkäri "uhkaili".
Seuraava ultra-aika tuli vasta 13.5 eli olen silloin viikolla 36+2. Voidaan kuulemma jättää tästä välistä se yksi käynti pois kun sokeritasapaino on niin hyvällä mallilla. Tietenkin jos arvot rupeaa huononeen niin sit täytyy soittaa ennemmin. Sitten katotaan taas kokoa ja vauvan asentoa ja päätetään jatkosta.

Ja sit sanoin ite siinä ultrauksen jossain vaiheessa et jos sattuu sukupuoli näkymään niin sen saa meille kertoa. Ultrauksen loppuvaiheessa sit kurkkas sinne jalkoväliin ja sano et eiköhän tuossa näy pippelin pää ja pallit eli melko varmasti on POIKA tulossa :D

Sellasta meille tänään... nyt meen juhlistaan poika uutista mansikoilla ja vaniljavispillä :p

Kojo 30+5
 
Apua, menen naistenklinikalle torstaina ja piti viedä kahden päivän sokeriarvot muassaan. Onko nää teidän mielestä millasia arvoja ?
Eilen aamun paasto 4,8, 1,5 h aamupalan jälkeen 6,9 (auts), ennen lounasta 5,1 ja 1h jälkeen 6,8 (oli pakko mitata 1h kun olin sellaisessa paikassa 1,5h jälkeen etten voinut mitata), ennen päivällistä 4,9 ( 1,5 h jälkeen arvo jäi taas mittaamatta kauppareissun takia), ennen iltapalaa 5,2 ja 1,5 h jälkeen 5,3. Tänään aamupaasto4,6 ja 1,5h jälkeen 5,9, ennen lounasta 5,3 ja 1,5 h jälkeen 6,3, ennen päivällistä 5.0 ja 1,5h jälkeen 5,4. Illan arvoja en ole vielä ehtinyt mittailla.
Luulen näin että täällä pääkaupunkiseudulla Hussin alueella arvot on ennen ateriaa 5,3 tai alle ( vai oliko 5,5 ???) ja jälkeen jotain 7,6 ja alle. Mietin vain sitä että joskushan ennen ateriaa arvo on samalla 1,5 tuntia syömisen jälkeen ( esim. välipala) joten mietinkin sitä onko tosiaan aamupaasto ja ennenateriaa arvo samanarvoisia? Kun en monestikaan pysty olemaan sitä 3 tuntia syömättä ennenkuin on taas kauhea nälkä. Joskus on tunninkin jälkeen jo nälkä ja pakko sitä on silloin jotain suuhunsa laittaa, olkoonkin vaikka porkkana.

Guaremia käytän aamupalaa ennen ja ennen iltapalaa, en muutoin. Aamupala on jaettu kahteen osaan sekä n. klo 10 välipalaan.

Olen vähän hermona. Mulle ei ole missään vaiheessa sanottu mitä arvoja sitä oikein sitten kytätään, noi arvot olen katsonut netistä Hussin tiedoista (ovat näitä Käypä suositus-arvoja).
Rv viikkoja on kohta täynnä kai 35, vauvan koko on ennen viikkoja 3o vastannut keskikäyrää, nyt en tiedä ollenkaan. Sokerirasituksessa mulla oli eka ja toka arvo koholla rv 28-
Onko kellään kokemusta naistenklinikan käytännöistä.....


 
Soha:
Ainakin nuo sun aamupaasto arvot kuulostaa ihan normaalilta.Hankala noista muista arvoista sanoa kun meillä on niin eri rajat täällä pohjoisessa ettei ainakaan minulla ole mitään kokemusta noista ennen ateriaa otettavista taikka 1,5 h jälkeen. Meillä kun mitataan vain paasto ja aina 1/2 h ruoan jälkeen. Mutta näin äkkiseltään nuo kuulostaa kuitenkin olevan teidän rajojen alapuolella :)

Kojo ja möykkis 31+0
 
SOHA
Minunkin mielestä nuo sinun arvot kuulostaa ihan normaaleilta.Meillä raja on että paasto alle 5 ja 1,5t jälkeen alle 7. Ennen ateriaa mulla myös alle 5. Nyt mulla alkanut pikkasen nousemaan arvot, ei aina mutta yleensä ennen aterioita on ollut nyt yli tuon 5. Paasto oli mulla nyt aamulla 4,6 eli ihan normaali. (Sekavaa selitystä =) )

Kaalimaankakara tasan 35
 
Mä sain nyt sinne diabeteskätilölle ja äitiyspolille ajan ensi keskiviikoksi. Taidan odottaa siihen asti ton guaremin kanssa, jos sais sen reseptin. Sattui juuri sopivasti aika tulemaan vapaapäiväksi :D Sinäänsä hyvä tuuri kerrankin, kun pomo ei kyllä yhtään pidä, jos kesken työpäivän pitää lähtee lääkäreissä ravamaan.

Tietääkö joku ultrataanko siellä ensimmäisellä käynillä jo? Sitten mieskin kyllä haluu tulla mukaan. Vähän huolestuttaa toi vaavin koko, kun sf mitta on keskikäyrän ja yläkäyrän keskivälillä.
 
Ennu: Mulla ultrattiin jo ensimmäisellä kerralla. Silloin oli viikkoja 29+6. Sen jälkeen kävin viikolla 33 ja taas ultrattiin ja otettiin käyrää ja painoarvio oli 2449g eli aikas iso vauva meille tulossa =) . Seuraavaksi menen taas polille 21.5 ja silloin mulla viikkoja tasan 37.
 
Ennu: Meillä kans kyllä ultrataan joka äitipolikäynti. Ensin on keskusteluhetki db kätilön kanssa ja sit lääkäri ultraa. Olin siis ite nyt maanantaina ultrassa viikkoja 30+5 ja painoarvio 1461g eli pieni on poitsu ainakin tässä vaiheessa.

Kaalimaankakara: Paljon sulla oli silloin eka ultrassa painoarvio`?
 
Heissan!

Kyllä nää käytännöt vaihtelee niin alueittain. Mä pääsin kokoarvioon vaan koska mun sokerit niin huonot, rv 33+, seuraava rv37+5. Nyt meinaan ruinata neuvolasta perjantaina käynnin neuvolalääkärille, tosin mun terkka evännyt multa kaikki lääkärit neuvolan puolella koska olen mukamas hyvässä seurannassa Jorvissa ja pah sanon minä. Kerran olen lääkärin nähnyt ja sekin tyrmäsi ja pelotteli minkä ehti. Et hyvässä hoidossapa tosiaan.

Nuo Sohan arvot kuulostaa kyllä ihan hyville että ei huolta! Ainakaan tällä etelässä :)

Kaalimaankakara meillä näyttä olevan sama la :) Mulla oli vauvan painoarvio rv 33+ 2640g.

Kojon poju tosiaan kuulostaa ihanan pienelle. Itseä jännittää hurjasti ison vauvan synnytys jälleen kerran. Esikoinen painoi 4220g ja syntyi rv39+o ja ilman diabetestä.

Tietääkö kukaan syntyyko radi vauvat yhtään aikaisemmin kuin normaalisti?

Neanmamma rv 35

 
Heippa! Onpas aika iso pino, en ihan kaikkea edes lukenut läpi... Tänään on itkettänyt koko iltapäivän kun oli ensimmäinen käynti nlan diabeteshoitajalla. Mulla siis oli rasituksessa paasto ja 1h vähän koholla, ei mitään radikaalia mutta kumminkin. Terkkari on alusta asti (bmi 26 raskauden alussa) hokenut että "Pitäis vähän kattoo mitä suuhun laittaa" ja kun kävin kuulemassa tuloksia kysyi jotenkin tosi alentuvasti että onkos muistettu liikkua.

No, sisuunnuin tästä niin että vaikka ruokavalioni mielestäni ennenkin on ollut kohtuullisen terveellinen, pidin ruokapäiväkirjaa kymmenen päivän ajan ja merkkasin siihen jokaisen suupalan ja kaiken liikunnan. D-hoitaja ei ollut tästä ollenkaan kiinnostunut vaan aloitti sanomalla että hän ei täällä laske kenenkään hiilihydraatteja vaan jokaisen on pudotettava siitä mistä voi. Mä selittämään että olen tiukasti kasvissyöjä eikä mulle ole hyötyä lihansyöjien ravintotaulukoista. Se meni sit ihan solmuun koko se tapaaminen, mulle välittyi taas kerran viesti että mä mä en ole riittävän hyvä äiti tulevalle lapselleni vaan laiska ja tietämätön läski joka vahingoitan niin lastani kuin itseänikin. Ilmeisesti suurin osa hänen vastaanotollaan käyvistä ihmisistä syö eineksiä ja pakastepizzaa ja liikkuu sohvalta jääkaapille, niin "kohdalleen" osuvia eikä todellakaan henkilökohtaisia ohjeita hänellä tuntui olevan. Hiilarit pitäis kuulemma tiputtaa 180g/vrk nylyisestä parista sadasta.

Ei siis mitään tsemppaamista, ei mitään postiivista palautetta siitä että olen yrittänyt vielä tavallista kovemmin syödä monipuolisesti ja tasapainoisesti, että olen liikkunut joka päivä vähintään 30 min ja lähes kaikkina päivinä enemmän, etten herkuttele yms. Ainoa kommentti tähän, kun yritin lypsää jotain positiivista, oli että sittenhän vaikuttaa siltä että nämä sinun omat keinosi eivät riitä vaan joudutaan siirtymään lääkitykseen. Musta tuntuu ihan kamalalta että tämä sama nainen on vielä meidän tuleva lastenneuvolan terkkari.

Taas alkaa itkettää. Onko teillä muilla samanlaisia kokemuksia aiheettomasta syyllistämisestä ja ohi menevästä saarnaamisesta, vai onko mulla vaan kakka tsägä?

T:sumu rv 27+
 
Molskis kaikille =)
Täällä uusi ilmottautuu sokerinseurantaan....kävin maanantaina sokerirasituksessa, koska sairastin raskausajan diabetesta viikosta 28 alkaen edellisessä raskaudessa ja nyt tulin uudelleen raskaaksi e-pillereistä ja täysimetyksestä huolimatta....meille tulee ylläri vauva marraskuussa-08....eli huomenna tulee viikkoja täyteen 12....mun arvot oli 0-arvo 4.9 (4.8) 1h-arvo 10.9 (10) ja 2h-arvo 8.7 (8.7)

Edellisessä raskaudessa pistin insuliinia 4 x vrk:ssa ja nyt tuntuu, että täytyy alkaa pistämään jo näinkin varhaisessa vaiheessa, mutta toki seuraan viikon arvoja ensiksi ja yritän skarpata ruokavalion kanssa....no, insuliineja on jääkaapissa jäljellä viime syksystä.....

Kuinka te olette ruokavalion suhteen toimineet nlan viikon vs. + ruokavalion seurannan kanssa?
 
Tervetuloa jälleen uusille :)
NEANMAMMA: Ei ainakaan mun molemmat pojut ole syntyneet yhtään aikaisemmin rd huolimatta. Esikko syntyi rv 38+6 ja kuopus 40+1. Ainut mikä siihen voinee vaikuttaa on se jos todella epäillään isokokoista vauvaa jolloin helposti myös sektioon päädytään. Meikkä täällä kainuussa sanotaan että jos alle 4.5 kg on kokoarvio, ei edes puhuta sokerivauvasta.

SUMUTIN: No omapa ollut todella ärsyttävä hoitaja. Omalle kohdalle sattui viimeksi vähän vastaava...työhönsä k****nyt hoitaja joka jaksoi toitottaa vaan siitä että täytyy liikkua ja yrittää pienentää annoksia. Vaikka nyt syön jo alle sen hiilari määrän mikä alunperin annettu. Ketoaineet tästä johtuen kahdella plussalla joten saapa nähdä mitä lääkäri tuumaa. Eipä tuolta kyllä maanantain jälkeen ole soittoa kuulunut vaikka hoitaja niin lupaili. Tuli sit semmoinen tunne että onkohan täällä ruettu lipsumaan näissä hoitokäytännöissä vai ajatteleeko ne että kun mulla kaksi rd takana että tiedän kuinka syödä jne...Tällähetkellä oma motivaatio kyllä hiukan hukassa ja tahtoisin käydä polilla jossa tietäis missä mitoissa vauva kasvaa. Mulla myös tuo lähtö bmi 26 jottei mitään älyttömiä ylipainoja ole. Tsemppiä sullekin!!!!

KISSE: Meillä mitataan kaksi krt viikossa sokeri käyrää ja mikäli poikkeama arvoja on pitäis sit seuraavana päivänä mitata kans. Mutten ole mittaillut...Laiskuus... Ruokavaliota yritän noudattaa mutten mitenkään orjallisesti. Jos on tullakseen loppuraskaudessa insut niin sit on, mulla kuopus 1 v 6 kk:tta etten sit oikein ennätä aina syömään kun pitäsi. Yritän siis pitää jotenkuten syömisiä kasassa.
Voihan olla että saat pelkällä ruokavaliolla pysymään nuo sekerit aisoissa joten älä vielä hätäile. Oli mullakin heti alkuviikoista lähtien hiukan arvot koholla vaikka rasituksessa ne olikin normaalit. Jouduin kuitenkin silti heti niitä mittailee ja heittoja tullut pitkin matkaa.

ON: eilen mittailin taas päivän ja vaikka söin alle sen mitä pitäsi niin silti arvot meinaa olla hiukan yli rajojen. Vaikka eilen tuli jopa liikuntaakin aika lailla... Mutta kuten sanottu, aika näyttää kuinka nää loppua kohden muuttuu korkeimmiksi. Minulle annettiin painoarvioksi viikoilla 28+3 1250 g eli ei näillä näkymin pitäsi tulla "jätti" vauvaa. Mutta toisaalta taas nuo kokoarviot voivat mennä ihan päin prinkkalaa ettei niihin nyt täysin sata varmaa tietoa ole.

 
Nyt joku muukin mainitsi noi ketoaineet. Mä kysyin, kun mulla tais olla 3:lla plussalla ne terveydenhoitajalta mitä ne tarkoittaa. Se vaan kyseli, että olenko oksennellut tai juonut tarpeeksi |O . Jäi siis vähän epäselväksi mistä se käytännössä johtuu. Lääkäri puhus jotain laihtumisesta...Osaisko joku selittää ihan näin maalikkollekin :) Nii, tosiaan noi arvot on kuitenkin kotimittauksissa pysynyt ihan aisoissa. Ylipainoa oli lähdettäessä ihan vähän vain...en nyt bmi:tä muista. Oisko ollut jotain 24-25.

Sf-mitta oil nyt viikolla 26 25...eli vähän keskikäyrän yläpuolella. Sais tulla jo ens keskiviikko, että pääsis sinne ultraan näkeen että kuin iso vaavi siellä oikeen on. Onko muiden miehet ollu mukana polilla? Mä tiiän, et mun mies ainakin haluu tulla mukaan kun ultrataan :D . Toisaalta ohan hänenkin toiminta suuri osa meidän ruokailua, koska välillä hän tekee ruokaa tai käy kaupassa...oon ajatellut, että hyvä vaan jos hänkin olisi tietoinen kaikesta. Noh tuskin ne siitä suuttuu ainakaan jos isukkikin haluu nähä vaavin.

Vähän mulla menee hermot, jos mulla on tollanen hoitaja ku sumuttimella :headwall: Ei sillä et oisin pitänyt hirveen hyvää kirjaa tai mitään, mut oon nää jutut kuullut jo muutamaan kertaan. Ja se vasta ärysttää, jos ne olettaa mun mussuttavan mäkkärin ruokia päivät pitkät :headwall: Kerran yhelle hoitajalle melkeen huusin kiukussani, kun se selitti elämäntapamuutoksesta (mitä olen tässä pari vuotta jo harrastanut vaihtelevalla menestyksellä). Koskaan ei ole ollu ongelmana rasvaiset ruoat, vaan se että syön niin epäsäännöllisesti ja jopa liian vähän sekä yksipuolisesti. Se on niin helppoo keittää spagetit ja loihtii pikanen kastike siihen :snotty:
 
Jes, pääsin vihdoin kirjautumaan... Oon yrittäny turhaan monena päivänä...

Huoh, nyt sitten on lähteny arvot huononemaan sen verran, että guaremin otin käyttöön. Jotenkin masikset tästä jutusta ku tähän asti on ruokavaliolla pysyny, mutta nyt ei enää aamupalat sillä pelkästään onnistu. Kahesta ruisleivästä tuli jo 8.2... No, jospa tuo guarem auttais niin ettei tarvis alkaa insua pistellä... Aamun "paasto"arvo ihmetyttää kans. Miten voi olla, että illalla mulla oli 5.3 just ennen nukkumaanmenoa (ja iltapalasta jo ainakin 1,5h ettei oo voinu enää nousta) ja sitten aamulla olikin 5.7. Miten se voi nousta yön aikana vaikkei mitään syö? Ei osannu neuvolan tätikään selittää. Diabetes hoitajallahan en oo käyny vielä enkä äitipolillakaan ultrassa, mutta varmaan ne on eessä. Sf-mitta oli viikolla 30+5 28 että ei vissiin ihan hirveesti ja oma paino on noussu raskauden aikana 0,7 kg mutta kyllähän nuo koholla olevat arvot varmaan saattaa silti kasvattaa vauvaa vaikkei se sf-mitasta näkyiskään.
Ehkä tää taas tästä, vaikka nyt on pari päivää masentanukkin kun ei oo saanu enää ihan itekseen arvoja pidettyä kohdillaan.

sumutin: Ompa kurja, että sulla oli tollanen vastaanotto. Mun neuvolantäti alkuun selitti kans ihan itsestäänselvyyksiä, kun mulla vaihtui puolivälissä. Mutta nyt se on onneks alkanu puhuun vähän järkevämmin.

Viola ja Pingu 31+5
 
Tervetuloa kaikille uusille :wave:

Sumutin: Kylläpäs sulla on ollu huono tuuri noiden terkkareiden kanssa. Itellä ekassa raskaudessa tuli muutama sellainen kommentti et nous niskakarvat pystyyn. esim. ultraava lääkäri sano et "katotaampa minkäkokoinen mötkäle siellä masussa kellii... höh, täähän on aivan normaalin kokoinen" Tää kommentti sai mut jotenkin loukkantumaan, mutta sitten lopulta useamman kerran tämän lääkärin tavatessani niin totesin sen olevan hänen omituista huumoriaan. Muuten täällä kaikki lääkärit ja hoitajat on melko asiallisia ja asiansa hoitavia. Joskus tuntuu että heilläkin on hieman suorituksen makua asiakkaiden kohdalla kun meitä db mammoja alkaa oleen jo pilvin pimein tiukennetun seurannan vuoksi niin ei heillä tunnu oikein olevan aina aikaa keskittyä siihen yksilölliseen hoitamiseen.
Ja ite olen asennoitunut siihen et jos jossain vaiheessa ne insuliini joudutaan aloittamaan niin sitten aloitetaan. Jos oma elimistö ei kerran rupee yhteistyöhön ruokavaliosta ja liikunnasta huolimatta niin sitten otetaan apuja lääketieteestä. Ei sille kuitenkaan mitään voi.

Kisse: Mulla on esikoisen syntymästä vuosi aikaa ja luulen ettei ainakaan mun elimistö oikein kerenny tasapainottua siitä edellisestä raskaudesta ja db:stä. Mulla oli kans arvot aika huonona alkuraskaudessa jonnekkin viikolle 15. Sit ne jotenkin ihmeellisesti parani ja ylityksiä ei tuu vieläkään niin herkästi kuin silloin. Toivotaan et sullakin ois samoin, että paranisivat ainakin hieman itsestään viikkojen kertyessä.

Ansku71: Miekään en oikein luota noihin painoarvioihin kun esikoisen kohdalla sain painoarvion viikolla 36+6 2800g, 38+6 sama 2800g ja neljä päivää myöhemmin syntyessään 39+3 3370g. Eli vauva olis kasvanu neljässä päivässä 570g ja päällä oli vielä raskausmyrkytys. Kaiken kaikkiaan vauva oli oikein hyvän painoinen ja kaikki meni hyvin, mut joku tossa painoarviossa kyllä maalaisjärjen mukaan mättää... mut kyllähän noi suuntaa kuitenkin antaa.

Neanmamma: Ei tietääkseni vauvat yhtään aikasemmin luonnostaan lähe syntymään.
Suuren painoarvion vuoksi kyllä saatetaan alkaa käynnisteleen aikasemmin.

Kojo ja möykkis 31+0
 
Vio-la: Kopioin sulle tervetysportti nimiseltä sivustolta pätkän.
Yleisesti aamunkoittoilmiöllä tarkoitetaan tilannetta, jossa verensokeri nousee aamulla voimakkaasti muutamaa tuntia ennen heräämistä ja herätessä mitatut paastoverensokeripitoisuudet ovat korkeita. Tällainen tilanne voi aiheutua useista syistä, joista osa on korjattavissa.

Varsinainen aamunkoittoilmiö, jonka vaikeus vaihtelee runsaasti eri yksilöillä, johtuu kasvuhormonin erittymisestä puolenyön jälkeen ja kortisolihormonin lisääntyvästä erityksestä muutamaa tuntia ennen heräämistä ja niiden yhdessä aikaan saamasta sokerin uudismuodostuksesta maksassa (ks. kuva 1). Terve haima kumoaa tämän vaikutuksen lisäämällä perusinsuliinineritystä.

Diabeetikolle nämä kasvuhormonin ja kortisolin erityshuiput aiheuttavat ilman samanaikaista riittävää insuliinin vaikutusta runsasta sokerin eritystä maksasta, koska häneltä puuttuu oma normaalia vastaava insuliinierityksen lisääntyminen, ellei siitä ole annostelussa huolehdittu. Tällöin aamun paastoverensokeripitoisuudet ovat korkeat.

Tossa se on selitetty ainakin jotenkin ymmärrettävästi...
 
Kiitos kaikille tsemppikommenteista! Tässä jo välillä pohdin ihan tosissani, että onko sinne neuvolaan enää pakko mennä kun kela-todistuskin on toimitettu... Meidän neuvola kun on niin pieni, että siellä on tasan nää kaks terkkaria, toinen äitiys- ja toinen lasten puolella. No, kai siitä jotain hyvääkin seuraa. Ehkä. :LOL:

Vio-la, mulle kans se d-hoitaja tänään selitti että jos paasto on enemmän kuin kymmenen tuntia, alkaa maksa nostaa sokereita. Arvatkaa kuka taktikoi ensi viikonloppuna sokerimittarin kanssa... Kolmen vrk seuranta kun on. Joka aterian jälkeen lenkille ja yöpaloja pitkin matkaa :kieh:

Oikeesti ihanaa, että tämmöinen ketju ja porukka on. Tuntuu hyvältä että jotkut tajuaa mistä puhuu ja osaa neuvoa. Kiitos että olette täällä! :heart: :wave: :heart:
 
Kiitos kaikille vastauksista =) kuulinkin tänään nlassa, että 0-arvo saa olla 5.3 eli mulla oli sitten vain se 1h-arvo koholla....nyt mun pitäisi alkaa mittaamaan kotona verensokereita, mutta th oli niin kiireinen etten kyllä yhtään ymmärtänyt miten sitä seurataan? Viikon ajan joka aterialla vai kuinka teillä muilla on ollut?
 
Kiitos Kojo tuosta tekstistä! :heart:

Joo, nyt alan käsittää. Hassua sikäli, että neuvolan täti oli sitä mieltä, että paastoarvo olis aina sitä alhaisempi mitä kauemmin on paastoa. Että 12 tunnin paasto ois pienempi kuin 8 tunnin... Ja mun tuttu sairaanhoitaja kans oli samoilla linjoilla, mutta ehkä tuota ei koulutuksessa niin paljon korosteta jos ei jotenkin erikoistu diabeteshoitajaksi.

Tänään mittasin n.8-9 h aamupaaston niin sehän oli 5,0 JEE! Vähän meinaa maha mennä sekasin tosta guaremista. Taidan mennä puolikkaalla pussilla edelleen kun nyt jo pitää olla aika lailla vessa lähimailla jos tulee hätä...

sumutin: Oon samaa mieltä, et tää on loistopaikka ku saa tukea ja tsemppiä!
 
Kisse: mä mittaan kerran viikossa koko sarjan eli aamulla paasto ja aina ennen ruokailua ja 1,5t ruokailun jälkeen Tää siis kerta viikkoon..Muuten aina aamuisin paaston ja jossaan vaiheessa päivällä/ illalla ruokailun jälkeen.. Siksi noin paljon kun mulla rasituksessa arvot tosi korkeet
 

Yhteistyössä