SOKERIT SEKAISIN -Pino kaikkeen raskausdiabetekseen liittyvään

Minunkin pitäisi tänne liittyä, sokerirasituksessa oli paasto 5.7 ja 1h arvo 11.0 ja 2h arvo 7.0
Täällä rajat on 5.5, alle 9 ja alle 8.5

Kaalimaankakru: Aika kumma että sanottiine ttä siin pitkäs kestää niin kauan. Ite oon alalla ja vastaus ko. testiin saadaan max 2 tunnissa..... Eri tyylit eripaikoissa?

T. Ulpis

Alkuperäinen kirjoittaja Ulpulummukka:
Minunkin pitäisi tänne liittyä, sokerirasituksessa oli paasto 5.7 ja 1h arvo 11.0 ja 2h arvo 7.0
Täällä rajat on 5.5, alle 9 ja alle 8.5

Kaalimaankakru: Aika kumma että sanottiine ttä siin pitkäs kestää niin kauan. Ite oon alalla ja vastaus ko. testiin saadaan max 2 tunnissa..... Eri tyylit eripaikoissa?

T. Ulpis

Juu mulle sanoi labran täti että vasta tiistaina saan sen pitkän vastauksen..soitin sit eilen diabeteshoitajalle ja sain sen paaston niin hänkin sanoi että ensiviikolle menee loput tulokset.

Tänään tuli sitten ahneuksissa syötyä "kesän" ekat grillimakkarat ja söin sitten ahneuksissa 3kpl :eek: No onneksi ei vaikuttan sokereihin mitenkään..5.6 oli kun mittasin HUH!! :)

heippahei,

meille syntyi poika 6.4. mitoilla 3720g ja 51cm, viikkoja oli 38+6 :heart:

mulle tuli raskauden aikana kiloja yhteensä 10kg ja kas kummaa, nyt jo vaaka näyttää samaa lukemaa kuin ennen raskautta :eek: tosin oon nyt herkutellut aika hirveästi kun "saa" :ashamed:

Terve kaikille!

Voi pahus, minunkin täytyy ehkäpä tänne pinoon kirjautua. :ashamed:

Olin tänään sokerirasituksessa, meillä otettiin kaikki arvot paitsi sormenpäästä, tietysti myös käsivarresta. Järkytys oli minulle suuri, kun jo ensimmäinen arvo, paasto, oli järkyttävän korkea nimittäin 6,2. :ashamed:

Muut arvot näyttäisi olevan ok, se 1h arvo voi olla vähän yli rajan, tarkentunee huomenna kun saan tulokset.

Paastoarvo koholla ei sinänsä ole uutta minulle nimittäin ekassa raskaudessa paastoarvo oli rajalla, viimeksi vähän koholla ja nyt ilmeisesti aika hurjasti koholla.

Oon niin pettynyt itseeni, kun en pysty normaalisti viemään raskautta loppuun. Mikähän tästä nyt seuraa? Dieetti ei varmaan riitä edes...insuliinit tietysti. Olen niin pettynyt. Lieneeköhän normaaleita tunteita? Pelkään, että olen aiheuttanut lapselle jotain (epämuodostumia????). Luin, että sellasia voi tulla jos sokerit pahasti sekaisin... mikä on sitten "pahasti sekaisin?"

Tietysti myös vauvan koko mietityttää. Edellinen oli 4,7kg. En tiedä vaikuttiko se mun "vähän kohollaan oleva sokeri" sitten siihen vai ei, kun toisaalta paastoarvon ei kuulemma pitäis vauvan kokoa kasvattaa. Niin, ja tuo edellinen syntyi sutjakkaa kyllä, mutta sai isomman puoleisen verenvuodon synnytyksessä joten siksi tällä kertaa kielto synnyttää yhtä isoa...tietty maalailin niitä piruja jo seinille, ja nään itseni sektiossa mikä taas pelotaa...

Ja se insuliini? Onko se sit ihan ok juttu vai vaikuttaako se jotenkin johonkin negatiivisesti? Vauvaan? Kun mä nyt en ole uskaltanut raskaana edes banadolia ottaa...

Ja mitenhän neuvolassa muhun nyt suhtaudutaan. Uskaltaakohan sinne edes soittaa. :'(
Kuinka mua nyt torutaan, että "olet itse tämän ylipainollasi aiheuttanut" -meidän th on sellainen.

Varasin jo yksityiseltä lääkäriltä ajan, lääkäriltä joka on erikoistunut raskausajan diabetekseen...mielenrauhaa haluaisin.

Tää pino on kyllä just se mitä kaipaan. Tiedän etten ole yksin vaikka just nyt tuntuu, että olen maailman ainoa, kelle on näin käynyt. :/ :'(

Ja mulla on ny viikkoja 15+2. Kävin rasituksessa jo nyt, kun edellisessa raskaudessa oli paasto koholla... (5.3)

Jenni: tiedän tunteen mitä nyt käyt läpi :hug: mulla oli ja tosi korkeet arvot rasituksessa
paasto 6,3
1h 16
2h 9,5

nyt olen ollut 5 viikkoa ruokavaliolla..en saanut insuliinia kun olen saanut pidettyä arvot hyvinä pelkällä ruokavaliolla.

Meidän terkka on ainakin aiva kamala... Itku kurkussa sieltä saa aina lähteä.

Nyt jännittää ku keskiviikkona saan oman mittarin, ja kaverin mittarilla olen mittaillu itte niin oon saanu ihan ok-arvoja. Aamupaasto 4,0 ja 1h ruan jälkeen 5.5

En oo vielä oikeestaan muuttanu ruokavaliota ku siinä ei paljo oo muutettavaa. Toki sillointällöisen herkuttelun vois lopettaa mutta sitähän en tee... :saint:

Jenni87: Ihan normaaleja "alkuajan" tunteita nuo on. Samanlaisia asioita ainakin mie kävin läpi niin ekan raskauden kohdalla kuin tässä toisessakin silloin alussa. Mullahan oli silloin alkuraskaudessa sokerit paljon huonommalla mallilla. Paastot oli hieman koholla ja ruoan jälkeiset nousi ihan älyttömän helposti, mut sitten kun aloin noudattaa ruokavaliota ja raskausviikkoja oli jotain 16-17 niin arvot alko laskeen paremmalle tasolle ja nyt on jo tosi hyvässä tasapainossa noiden kanssa. Ite kans aluksi ajattelin ettei mene pitkään kun joudun insuliinit aloittamaan, mut nyt kuitenkin olen jo viikolla 30 menossa ja guaremin ja ruokavalion kans mennään. Sullakin varmaan aloitetaan tuo guarem ja se onkin hyvää ainetta =) Mulla ainakin laskee tehokkaasti noita ruoan jälkeisiä arvoja.
Sitten noista neuvolatädeistä. Hekin ovat ihmisiä ja heille voi asiallisesti sanoa että jos tuntuu pahalta heidän huomauttelunsa. Yleensä kun saa vain asiallisesti asian muotoiltua niin hekään eivät sitten "loukkaannu". Ja jos oikein hulluksi menee niin pyytää vaihtoa eri neuvola tädille jos se vain on mahdollista. Ite sanoin yhdelle neuvolatädille edellisessä raskaudessa heti alussa että olen todella herkkä painoni suhteen, ei ainakaan koskaan kommentoinut asiaa pahalla silmällä vaan asiasta keskusteltiin ihan hienosti.

Sitten niiden epämuodostumien aiheuttamiset. Olen käsittänyt että jos aivan ekoilla viikoilla (rv 4-8) on sokerit aivan hurjasti koholla (tyyliin jotain 15-> ) niin se voi aiheuttaa niitä epämuodostumia. Ilmeisesti myöhemmät sokeriheittelyt lähinnä kasvattavat vauvaa liikaa ja se taas voi aiheuttaa keuhkojen vajaa kehitystä ja vauvan syntymän jälkeen verensokerin laskua. Tää on mun käsitys asiasta kun olen netistä lukenut ja eikä todellakaan ole mitään faktatietoa.

Voimia kaikille oikein kovasti :hug:

Kojo 28+6

JENNI87: Samoilla linjoilla olen noissa asioissa Kojon kera, eli lähinnä jos ongelmana vaan raskaus ajan db , niin lähinnä nuo korkeahkot sokerit vaan vauvan masun ympärystä kasvattaa. Eli pitäsi olla ihka oikea diabetes ja sokeritasapaino tosi huonolla tolalla joka todella niitä epämuodostumia aiheuttaa. Voihan muutkin asiat siihen vaikuttaa!!

Eikä mielestäni niitä insuja nyt tarvitse pelätä..parempihan se vaan on ottaa ne jos jossain vaiheessa ei dietti auta ja sokerit siltikin nousee. nehän päinvastoin laskee sit sokereita jolloin vauvelikin jaksaa paremmin.

VUOTARAAPUTIN: Onnea paljon poika vauvelista ja eipä näy mikään "sokeri" vauva olleen kun ihan normaali painoinen :) Ihanaa vauva arkea ja kesän odottelua!!

Itse täällä odottelee todellakin sitä kesää jolloin la aika siis olisi.
Tänään mittaillut sokereita ja näyttäis että heittoja alkaa tulla..No pitää katsella miten mamman käy.

Ansku71+ rv 32+0

Alkuperäinen kirjoittaja ansku71:
Ninmari: Tervetuloa mukaan joukkoon, joo mukavaa että löytyy toinenkin kainuun mamma:)
Mistäpäin...itse Kajaanin eteläpuolelta.
Mä oon tästä kahden kaupungin välistä, eli Sotkamosta. B)
Kyllä on muutama korkea sokeriarvo tullut kotimittauksessa, mutta ihan repsahduksen seurauksena..Viikonloppuna oltiin synttärijuhlissa ja se kyllä heti näkyy. Jos nyt koettas pysyä ruodussa. Loppuviikosta pitää soittaa diabeteshoitsulle.

rv 22+5

Saikulle jäin näiden liitoskipujen kanssa ja siitä jäänkin sit suoraan äippälomelle. Vauva oli kasvanut sokereista huolimatta omalla käyrällään siinä keskikäyrän yläpuolella joten mitään ylimääräisiä pyrähdyksiä ei ollut tullut. Humalogia pistelen ja pääsääntöisesti sokerit on ollu ihan ok. Paitsi nää poikkeama viikonloput, kun on reissussa niin tulee syötyä mitä sattuu :ashamed: . Kuukauden päästä ois seuraava kontrolli äitipolilla ja sokrupolilla.

nannukka rv 31 +0

Huoh...kävin tänään tuossa testissä ja ei hyvin mennyt :ashamed: Viimeisin arvo oli yli 12 ja paasto 6, keskimmäinen arvokin oli koholla. Ei siinä mitään, kun osasin tätä odottaa koska minulla on ennenkin ollut sokerin kanssa ongelmia. Ongelmana on se etten jaksa mitään ruokavalioita missä pitäisi mitata kaloreitten määrää, jopa säännöllisesti syöminen on vaikeeta (osaksi työni takia)...toivottavasti saan huomenna hyvät ohjeet. Tuntuu vaan ettei kärsivällisyys riitä. Lueskelin tätäkin pinoa ja tuntui, ettei musta oo tollaseen. Ilmankos sitä alunperin on tullut ees näitä ongelmia :LOL:

Jaha kait mä palailen lukemaan tonne alkuun miten pitäisi syödä. Kaikein hassuinta et mielestäni mä olen suurinpiirtein noin syönyt. Ilmeisesti oon hyvä huijaamaan itseäni :whistle:

Tämmöistähän tämä on..Mulla meinaa itsekuri pettää tuon ruokavalion kans.. :whistle:
Niinpä sitten oon saanut liian korkeita arvoja ja uhkailivat jo insuliinilla.. :(
Sain kaksi viikkoa aikaa laittaa arvot kohdalleen, mutta eipä hyvältä näytä edelleenkään. Paasto oli valmiiksi koholla tänään, kuten toissapäivänäkin. Saa nähdä miten pysyy nuo ruokailujen jälkeen otetut tänään kurissa..

viikonlopuksi ollaan lähdössä reissuun, niin saattaahan se oikein syöminen olla hankalaa. Pitää ostaa jotain hedelmiä ja etsiä ruokapaikkoja, joissa on noutopöytä. Muuten menee ihan pipariksi tää homma.
Tänään rv 23+5
Aurinkoista vappua kaikille!!
B)

Mulla tuntuu olevan niin, että nää lyhyen ajan sokerit on ihan ok, mutta sokerirasituksessa on häikkää. Tarkoittaako tämä sitten, että sikiö silti saa sokeria liikaa? Tosin pitää katsoa tosi tarkasti mitä syö, muuten on arvot heti koholla.

Ennu: Siis onko sulla ollu kotimittauksissa noi arvot hyviä? Jos sulla päivittäin on paasto ja ruoan jälkeiset hyviä niin ei mun tietääkseni pitäis olla mitään vaaraa siitä vauvan liikakasvusta.

Mitäs teidän muiden sokerilaisten vappu herkkuihin kuuluu?
Ite ostin tänään dippikastiketta, kurkkua, pienen pussin täysjyvä sipsejä, pakaste mansikoita ja flora vanilja vispiä siihen päälle ja juomana spriten zeroa...

Kojo 30+0

Tän mamman vappuun ei kyllä kuulu nyt mitenkään hyvää.....Tiistaina olis ollut soittoaika db hoitajalle ja siellä vastasi harjoittelija joka kertoi että täytyy soitella maanantaina. Ei edes kysynyt sokereista mitään.. No-oh..ne paukkuu nyt mennen tullen niissä lukemissa että turhaan syö miten tahansa niin ne on ja pysyy korkealla. Empä sit ole enää ollenkaan motivoitunut syömään kuten pitäsi. Paasto arvot alkaa olla liki kuusi ja pahimmillaan liki 7. Ruoan jälkeiset sit huitelee tuolla 7-10 välillä. No ainut positiivinen asia on se että viikkoja jo näinkin paljon eli insujen aika jäänee vähäiseksi. Ja jospa sitten löytyy taas motivaatiota kun ne insut tulee. mekin olemme nyt vappua viettämässä mun vanhemmilla ja täällä tää syöminen hankalaa kun erilaiset ruoka ajat enkä viitsi kovin paljoo olla vailla sitä ja tätä.
maanantaina soittelen sit sinne hoitajalle a luulen että pikana pääsen joko polille tai osastolle. Mielenkiinnolla jään siis odottaa!!! Wappua kaikille :)

Ansku71 rv 33+3

ansku71: Ompas kurjaa kun sulla on tilanne lähtenyt huononeen :(
no ei kait niitä insuliineja tartte niin pelätäkkään vaikka kaikkihan sitä toivoo että ilman pärjäisi. Ja tosiaan oot jo kuiten aika pitkällä jo niin ei tosiaan tartte niin kauheen kauaa itteä piikittää.
Mulla on sit maanantaina aika kokoarvioon ja diabeteskätilölle, joten oman tilanteen nään sitten. Arvot on ollu edelleen melko hyvät, joten luulisin ettei vauvakaan iso vielä ole. Tänään just tuli 30 viikko täyteen joten viimiset 10 viikkoa jäljellä :)

Kojo 30+0

Moikka,

Nää sokerit on musta tosi epäloogisia. Eilen oli kotimittausten arvot hitusen koholla..8,3 ja 7,9. Tänään sitten taas oli 4,6 ja 4,3 samat arvot. Mietin, että johtuukohan tämä siitä että nyt oon alkanut syömään vielä entistä säännöllisemmin vai mikä on. Aamulla sitten tänään oli taas toi paastoarvo 6,1 |O

Vissiin aikamoista vuoristorataa nää mun arvot :D Onneks koht pääsee lääkärille, ketä ehkä kans pystyy vähän selittää mistä nää johtuu. Kiva, kun tänne töihinkin oli tuotu houkuttimeks kulhollinen sipsei ja muita herkkui :kieh:

Ennu 25+0

Ennu: Mulla ainakin arvot vaihtelee aika paljonkin eri päivinä. olellisin vaihtelun syy löytyy just tosta ateria rytmistä.
Mulle tää rd on selitetty näin: Eli raskausdiabeetikoilla oma insuliinin tuotanto kyllä toimii mutta on vähän hitaalla. Ja siksi aamu täytyis alottaa vähäisellä hiilihydraatti määrällä (esim. kaks ruisleipää ja kuppi teetä niinkuin mulla on vakiona), jotta sen insuliinin tuotannon saa potkastua käyntiin. Ja sit ylläpitää sitä syömällä esim. Vähän reilun tunnin päästä aamupalasta jotain pientä (esim leipäpalan kahvin kanssa) Sit taas lounas aikaan "normi" lounas. Sit välipala, päivällinen ja iltapala.
Mulla ainakin ruoan jälkeiset nousee enemmän jos en ole mitään suuhuni laittanut muutamaan tuntiin. Eli nyrkkisääntönä vähän, mutta useasti.

Mulla myös heittää aamupala arvo herkästi jo pelkästään ruisleipävalinnan vuoksi. Jos ruisleivästä löytyy perunajauhoja tai hiivaleipäjauhoa niin sit mun aamu arvo on korkeempi kuin sellaisen leivän jälkeen missä näitä ei ole. Mulla tuo aamupalan jälkeinen arvo on kaikkein vaikein pitää kurissa.
Ite olen tosiaan ruokavaliosta karsinu kokonaan: Maito, jogurt, vaaleet leivät, vaaleat riisit ja makaroonit, peruna, puurot. Nämä olen vaihtanut tummiin viljoihin, viiliin, kasviksiin ja maidon korvaan tableteilla. Nopeesti sitä ite huomaa mikä itellä on ne nostattavat jutut. Ja ite oon sillä periaatteella et kaikkea saa syödä kun syö sitä tarpeeksi vähän. Eli syön kyllä sit esim karkkia, mut otan oikeasti vaan muutaman enkä kourallista.
Onko sulle aloitettu jo guarem?

Kojo 30+1

Kojo mulla on ollut ennenkin näitä ongelmia, ettei ole pelkästään raskausajan. Nyt on vain eka kerta, kun siihen puututaan. Ennen olen itse hoitanut ruokavaliolla, tosin mistäs sitä tietää missä ne arvot on olleet kun mittaria ei saa normaalisti ilman lääkitystä. Vuos sitten käydyssä sokerirasituksessa oli kaikki arvot ihan ok.

Nyt on monta arvoa ollut jo ihan hyviä putkeen :) Ehkä tästä vähitellen jotain tolkkua tulee. Tosin 3,8 tuntuu aika alhaiselta ruokailun jälkeen...mut eipä ainakaan oo koholla :D Ihan muutamassa päivässä tosiaan huomannut mitkä kohottaa. En tiiä onko musta koskaan tohon et jättää jogurtin pois...puuro nyt o helppo jättää :saint: Tänään ostettiin jo tummaa pastaa kotiin, vaikken siitä yhtään tykkää. Olen yrittänyt syödä siten, että olisi perunaa jne. mutta pienissä määrissä sitten vain.

Mikä on guarem |O ?

Ennu:
Guarem rakeet:

Guarkumi on ravintokuitu, jota saadaan Cyamopsis tetragonolobus -pavun endospermistä. Guarkumi on polysakkaridi, josta muodostuu yhdessä veden kanssa viskoosia geeliä.

Guarkumi viivästyttää merkittävästi mahan tyhjenemistä sekä myös hiilihydraattien imeytymistä ohutsuolesta. Tällä tavoin se vähentää verensokerin nousua ja insuliinipitoisuuksia. Pitkäaikaisessa käytössä guarkumi alentaa paastoveren sokeritasoja n. 1-2 mmol.

viite: tuoteselosteesta

Toi on siis semmosia rakeita mitä ite otan ennen ateriaa 5g sekotettuna veteen ja ainakin mulla auttaa todella hyvin. Täytyy muuten juoda heti sekoittamisen jälkeen ja alussa kun sen aloittaa niin saattaa mennää joksikin aikaa maha sekaisin kun on niin kuituista.
Saa ilman reseptiä apteekista, mut neuvolalääkäri kun kirjoitti reseptin niin saa siitä sen kela korvauksen.
Täällä rovaniemellä tuo on ainakin ihan ensisijainen hoitomuoto ruokavalion ohella.
Niinkuin on moneen kertaan täällä todettukkin että paikkakunnittain nuo käytännöt vaihtelee niin hurjasti että aivan hullua...
Kuulostaa tuo 3,8 arvo aika "mahdottoman" matalalta aterian jälkeiseksi :eek:
Jos kovinkin hassuja lukemia tulee siihen mittariin useastikkin niin kannatta ottaa se mittari neuvolaan mukaan ja tehdä neuvolan mittarin kanssa yhtäaikaa mittaus ja tarkistaa et näyttääkö suurinpiirtein samaa. Noissa mittareissakin kun saattaa olla vikoja.
Mikäs viikko sulla olikaan menossa?

Kojo 30+3

Hei, ajattelin itseni tänne joukkoon tunkea kun täältä löytyy niin monta kohtalontoveria radin suhteen. Taustaa sen verran että pääsiäisviikolla sain diagnoosin, siitä eteenpäin ruokavalio hoidolla menty eteenpäin. Sokerit pomppii, varsinkin aamuisin ( kaura ym puuro liikaa, 2 ruisleipää liikaa jne.) Sokerit vaihtelee aamuisin 4.9-5.7 välillä. Ruuan jälkeen 7-8 välillä, meillä täällä Vantaalla rajat ennen ateriaa 5.5. ja jälkeen 7.8. Että hurjiltaa kuulostaa nuo pohjoisen rajat. Toivottavasti yhdistäisivät pian nämä hoitokäytännöt ympäri Suomen!
Itse raskaus diabetestä kohtaan tunteet vaihtelee, välilläraivostuttaa ihan hurjasti mut sit toisaalta osaan ottaa asian fiksulta kannalta, hyvin riippuvainen arvoista, vaikka mitä teen niin ne menee yli ja oikeita ruokia en ole oppinut vielä hahmottamaan, vaikka musta kyllä tuntuu ettei hiilarit tule edes täyteen päivän aikana, en ole siksi tarkasti niitä laskenut. Kevyesti syön kuitenkin.
Tuosta Guaremista en ole kuullutkaan eli täällä sitä ei vissiin suosita? pitää huomenna kysyä kun soitan Jorviin. Että sellaista... ja sitten vielä, onko täällä muita Radiel tutkimukseen osallistujia?
-Neanmamma raskausviikoilla 34+4 =)

mua pelottaa, että mulla olis rd koska mun äidillä oli kans ku odotti mua. Ja nyt äidil on se todettu muutenkin. Meillä on suvussa oikeen rasitteena toi diabetes. Mä oon normaalipainon alarajalla eli en ylipainoinen mikä altistaa tälle. Mulla on ollut ennenkin häikkää verensokereissa, mut multa ei saa otettua tota rasitusta, kun nm letkulla pitäis laittaa se sokeri tai mä oksennan, sitä on jokusen kerran testattu. Nyt sitte ku mulla on noita kaikkia oireita niin mietin, että mitähän neuvolassa sanotaan tiistaina. Onneksi täältä saa ainakin tukea (toivottavasti)

Rinzessa ja Papu rv.13+4

Yhteistyössä