SOKERIT SEKAISIN -Pino kaikkeen raskausdiabetekseen liittyvään

Nyt mun pitäis saaha itteä niskasta kiinni |O Tää mun herkkunälkä on alkanu meneen ihan mahottomiin lukemiin! Kokoajan tekee mieli suklaata ja jäätelöä tai melkein ihan mitä tahansa syötävää... siis mikä on "kiellettyä"/"vältettävää"

Tänään oon sit pitkästä aikaa saanu mitatuakin muutaman liian korkean arvon kun olosta sen oon huomannu. Päivälliseksi syötiin tortilloja jotka nekin ostin kuiten täysjyvävehnästä valmistettuja ja sisälle latasin jauhelihaa ja salaattia. Kaks niitä lättyä söin ja nousi sokerit sit 7.2:teen. Ehän tuo paljon yli sallitun ole, mut kuitenkin. Tuntuu vaan niin tympeeltä kun on nyt saanu tähän mennessä syödä vähän vapaammin jonkusen viikon. No nyt ne sit alkaa huoneneen ja kohta sit puputan taas vaan salattia ja lihaa.
Nyt illalla sit vielä herkuttelin ruis snacks crispeillä ja muutaman karkin nappasin miehen pussista niin 7.6 oli äskettäin. Kylläpä sen mulla heti olosta huomaa kun vähänkään nousee päälle seittemään. Heti tulee pöhnänen ja uninen olo.
Sori kun tälleen purkaudun, mut miehellekkään näitä asioita ei aina viitti purkaa kun ei se tietenkään oikeen käsitä miltä musta tuntuu... :ashamed:

No nyt vaan ottamaan itteä niskasta kiinni ja tehä suklaa ja jäätelö lakko. Viikon kaks kun on niistä kokonaan erossa niin sit niitä ei niin kovasti enää kaipaakkaan. Itelleni tässä yritän todistella :/

:headwall:
Kojo ja möykkis 25+2
 
ONNEKSI EN OLE YKSIN MAKEAN HIMON KANSSA KAMPPAILEVA!!! :LOL: Torstaina kävin kaks:lla ja siellä kätilö/diabeteshoitaja rauhoitteli että hyvinhän sulla pn asiat hallinassa kun tiedät kuinka PITÄÄ syödä, johon minä että tiedän toki mutta kun en jaksa itseä tsempata...No nyt yritän, huom!!! Yritän, mutta tiukkaa tekee. Kahden viikon päästä soitto aika polille ja mikäli arvot ok niin samoilla linjoilla mennään. En tajua miksen jaksa ottaa itseä niskasta ja jättää pois kaikkea makeaa..vaikka vallan hyvin tosiaan tiedossa kaikki ne hankaluudet mitä voi olla edessä.
Vauvan paino arvioksi tehtiin 1250 g jonka lääkäri totesi olevan aivan normaali...vaikka itse sitä ennätin jo kauhistella..
No nyt täytyy yrittää samaa kuin kojo eli vähintään se kaksi viikkoa kun menis niin pahin imelän nälkä olis luultavasti jo ohi.

Ansku71 + rv 28+5
 
Eilen en ainakaan onnistunut olemaan herkuttelematta :ashamed:

Illalla söin ihan pienen viipaleen kevyt minttusuklaa jäätelö ja päiväkahvin kanssa kaksi keksiä :ashamed: No onneksi nuo kerralaa syödyt määrät on pieniä ja jäätelö mulla ei onneksi sokereihin oo vaikuttanu... puolusteluita, puolusteluita...
No kyllä kai tää tästä.

Kojo
 
Nyt täällä on tälle päivää pitäydytty ihan tavan ruoassa...toivottavasti menee iltaan saakka näin. Huomenna kaupunkiin ruokaostoksille ja samalla täytyy hedelmiä hommata senverran enemmän samoin kasviksia jotta ne riittää kans loppuviikoksi.tääl kun tuo pieni kyläkauppa jossa tosi surkee valikoima juuri mitään. Ajattelin vielä että ryhdyn pitämään nyt ruokapäikkyy niin nään mitä on tullut suuhun laitettua. Jos ostais samalla sokeritonta karkkia pahan päivän varalle...
 
joo oltiin tosiaan mökillä miehen kans viikonloppu. kivaa oli, mutta vähään tuli kieltämättä syötyä liikaa.. oli nääs mukana suklaata, munkkia yms.. B) :D mut sitten harrastettiin kyl liikuntaakin ihan mukavasti, niin eiköhän se siitä.. :D ke.na olis se lääkäri sitten..saa nähä mitä tuumaa munsokerihommasta. ei oo enää liuskoja mulla.. mut en oo nyt hätäilly juurikaan, kun on olo kuitenkin ollu hyvä. ja oon yleensä muistanu katsoo mitä syön...sais silti itsekuria löytyä lisää. :/ mutta kun välil, niin tekee mieli jotain hyvää.. :p
 
iltaa!!

Mulla pysyn koko viikonlopun arvot hyvinä =) tänään jopa söin synttäriellä kakkua ja sellaisia piirakoita eikä nostanut sokereita yhtään.

Huomenna taas palataan terveelliseen ruokaan..tiistaina sairaalaan kuuntelemaan mitä lääkäri sanoo. mulla kun on nyt vielä häikkää kilpisrauhasissakin
 
Huomenta!1
Kävin eilen kirjoittamassa taas pitkän jutun mutta päätti sivut sitten jumittaa ja teksti hävisi jonnnekkin :kieh:
Mulla jatkuu edelleen ruokavaliohoito =) Todennäköisesti insuliinia ei sitten tarvii ollenkaan ellei mitään hirveetä taka pakkia tule. Mulla nyt arvot pysyn koko ajan siten että paasto alle 5 ja 1,5h arvot alle 7.

Ursulainen minkälaiset arvot sulla rasituksessa oli?
 
Olen joutunut myöskin alkamaan mittaamaan sokereita (koska perhepiirissä diabetestä. Ihan vain haluasin tietää missä päin Suomea onko minkälaiset rajat sokereille?

Täällä Rovaniemellä ennen ruokaa 5,0 ja ruoan jälk. max. 7,0. Minusta nuo on jotenkin matalat, koska minä olen normaalipainoinen, lähtötilanteessa jopa alipainoinen, painoa tullut raskauden alusta n. 5 kg. Syön normaalisti, en kahden edestä. Ja välillä tuntuu että sokerit paukkuu yli tuon 7 ruoan jälk. Esim. eilen aamupalalla kuppi kahvia ja kaksi täysjyvä (vaalea) leipää juustolla. Ei tuosta ainakaan voi ruokaa vähentää. sokerit pomppas 4.4. 7.9 :ään. Iltapäivällä taas ennen päivällistä 5.4. söin lautasellinen makaroni-jauhelihaa + lasi maitoa, niin sokerit 4.9. laski??

Vähän kyllä epäilyttää koko mittari, koska jos ottaa peräkkäin vaikka kaksi-kolme mittausta niin kaikki lukemat erejä.
 
Ensikertalainen: mulla nuo vaaleat leivät nostaa heti arvot korkeammalle kuin sais..mä syön vain nykyään tummaa leipää. Meillä rajat samat kuin teillä päin.

Mun pitää olla tosi tarkka mitä syön koska mulla oli niin sekaisin arvot sokerirasituksessa..ei saisi yhtään mennä yli raja-arvojen
 
Mullakin olisi 1,5 tunnin päästä arvot jo hyvät ja jo tunnin päästä. Mutta täällä piti aluksi mitata ½ h jälkeen ja 1 h jälkeen ruokailusta, ja alkaa ottamaan korkeampaa arvoa. Eli ½ tuntia. Mulla sisko sanoi kanssa että normaalisti palautuui vasta 1½ tunnin päästä. En tiedä.. mulla niin ärsyttää koko touhu.
 
ensikertalainen: Niin se vain on et täällä Rovanimellä mitataan tuo 1/2 h arvo. äippäpolilla asiaa perusteltiin siten et täällä ollaan "edelläkäviöitä" tän raskausajan db:n hoidossa ja seurannassa ja täällä on LKS:ssä joku lääkäri joka on enemmälti tätä asiaa tutkinu ja todennu et raskausaikana tolla äkillisellä nousulla on suuri merkitys. Ja rajathan on aika tiukat, mut on niitä sentään löysennetty sitten viimevuodesta. Mut helpompi kun vaan tyytyy noihin annettuihin raja-arvoihin eikä haaveilekkaan myöhemmin mittaavansa.
Lähtöpainolla ei loppujen lopuksi ole mitään merkitystä jos arvot heittää vaikka sitten sen sukurasitteen vuoksi. Helpompi tilanne on kyll sulla varmasti kun ylipainoa ei ole. Jos olis vielä sitäkin niin arvot voisivat olla vieläkin huonommat.
Aikasemminkin oon tästä puhunu ja kerron taas :) mulle sanottiin ton aamupalan jälkeinen arvo nousee sen vuoksi että insuliinin tuotanto on aamulla hieman hitaalla niin se ei kerkee mukaan tuohon aamupalaan. Ite otan 5 g guaremia ja sit kuppi teetä ja kaks viipaletta ruisleipää tai rieskaa. Enempää ei kestä mennä syömään.
Sit toi isompi ateria minkä syöt niin silloin sulla on todennäköisesti jo insuliinin tuotanto hereillä ja kerkee mukaan tohon ruokaan. Siksi suositellaan sitä tiuhaan pienien määrien syöntiä. Nyt kun mittailet niitä arvoja niin saat varmasti sitten ruokavalio ohjausta niin asiat korjaantuu.
Oikein paljon jaksamista näiden sokerijuttujen kanssa. On se vaan sellainen viidakko... :hug:
 
Edelläkävijöitä.. joo minusta tuntuu että ylitarkkoja. Eipä kai noita ongelmia ole ennenkään odottavilla ollut, nyt jokaisella tutulla ollut suurinpiirtein raskausajan diabetes. Itse asiassa melkein kaikilla.. :)

On tuossa mun mittarissakin varmaan joku ongelma. Oletko Kojo koskaan kokeillut ottaa paria tulosta heti peräkanaan? Otin äsken enne omenan syöntiä, sokeri oli 3,9, puoli tuntia omenan jälkeen näytti 5,1 ja heti perään otin testin samasta reiästä niin 3,9. Ja todennäk. tuo omena ei noin paljoa voi nostaa.
Mulla ainakin näistä sokereista stressin pukkasi, vaikka yritän olla ajattelematta.
 
Kaalimaankakara: Paastoarvo 5,3 1h 8,5 ja 2h 6,1. Kuun puolesvälis on sit labras paastoarvon tsekkaus.
Muuta nlast oikee irti saanu ku anto sellasen vihkosen luettavaks mis kerrotaa mitä kannattaa välttää.

Oon kyl välil ku persiisee ammuttu karhu ku nii hirveet makeen himot :kieh:
 
ensikertalainen: Joo olen joskus kokeillu eikä siinä kyllä noin suurta heittoa sais olla. On kuulemma normaalia et jos näyttää vaikka ekalla mittauksella 5.1 ja tokalla 5.4 niin se luetaan vissiin normi heitoksi. Voithan käydä testaan neuvolassa sitä mittaria. Niin mie ainakin oon tehny. Eli otin neuvolakäynnille mittarin mukaan ja eka mitattiin mun omallla mittarilla ja heti perään neuvolan mittarilla. Samaa se muistaakseni näytti.
Saman minäkin olen huomannu et nykyään se on enemmän sääntö kuin poikkeus et sokereissa on jotain häikkää raskaana olevilla. Samanlaiset ärsyyntymisen tunteet mie kävin läpi silloin esikoista odottaessa. Nyt oon jo alistunut kohtalooni ja sulattanut tämän asian =)
ja vielä tuosta omenasta... Kyllä se voi noin paljon nostaa varsinkin kun lähtö lukema on ollu noin alhainen. Mulla ois todennäkösesti nostanu vieläkin korkeammalle. Omenassa on kuitenkin aika paljon hiilareita ja se hedelmäsokeri nostaa vielä nopeemmin...
 
URSULAINEN mulla oli rasitusarvot:
paasto:6,3
tunnin jälkeen 16
2 tunnin jälkeen 9,5 eli todella koholla.

viimeeksi pitkäverensokeri oli 5,7% eli ihan hyvä. 18 päivä otetaan taas uudet labrat paastosta ja tosta pitkästäsokerista
 
:hug: kaikille sitä tarvitseville!!

mä meen huomenna aamulla sinne rasitukseen "varmistamaan" tämän mun raskausdiabeteksen. ois 7:50 aika. toivottavasti ei kauheen korkeel oo.. vähän jännittää, mut ihmeen vähän ressaan tätä! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ansku71:
Hei MARGESIMPSON:
Onko teillä sukurasitusta diabetekseen, onko sinulla verenpainetta tai ylipainoa?? Esim näillä epäilyillä ainakin meillä täällä kainuussa joutuu sokerirasitukseen jo viikoilla 11-12 ja toisen kerran sit viikoilla 24-26.
Minun ensimmäinen raskaus diabetes todettiin vasta viikoilla 33 kun sokerit nousi kahdelle plussalle jolloin jouduin ruokavalio ohjaukseen, siellä sokereita mitattiin päivän ajan aina aterioiden jälkeen ja vaikka olin dietti ruolla 1600 kcal niin silti sokerit oli koko ajan reilusti yli 10.
Minulla on taustalla pco, metabolinen oireyhtymä eli keskivartalo lihavuus ja korkeat veranpaine arvot.Ne siis laukaisee minulle tän raskauden aikaisen diabeteksen. Vaikka tätä nykyä olen normaali painossa niin silti se sokereiden sieto on heikentynyt ja raskauden jälkeen käyn vuosittain kontrolleissa.
Tuntuu kyllä jännältä että kuitenkin sinulla noinkin isoja vauvoja syntynyt ja et ole ensimmäisen jälkeen päässyt uuteen sokerirasitukseen... Ja oireesikin kuulostaisi että sokereissa on heittoja, mutta toisaalta voihan janon tunne vaivata muistakin syistä. Ja sokeresta johtuva väsymys on yleensä sitten sitä luokkaa ainakin minulla että tunnen olevani voimaton mihinkään.En jaksa edes kättä nostaa.Nukunkin helposti liian korkeiden sokereiden seurauksena kevyesti kolmesta neljään tuntiin.
Kannattaisi kyllä yrittää uudelleen pyytää päästä sinne sokerirasitukseen ja vaikka kotiin pyytää pissa tikkuja joilla voisi aamuisin katsoa miltä vaikuttaa.
tsemppiä!! Ja tule kerro mitä neuvolassa tuumaavat??!!
Eli tosiaan ekassa ja tokassa raskaudessa en ole sokerirasituksessa käynyt, mutta koska toinen lapsi oli niin iso, kolmannessa raskaudessa kävin, silloin arvot ok, mutta pian sitten selvisikin että raskaus ja lapsen vointi muuten ei olekaan ok... Mutta nyt siis neljättä odotellaan ja tänään kävin rasituksessa. Soitin neuvolaan ja kuulema se keskimmäinen arvo eli tunti sen litkun jälkeen otettu, oli yli rajan. Lukuja en siinä kysellyt kun terkka kuulosti niin kiireiseltä. Sanoi että maanantaina kun mulla on aika sinne, antaa mulle ohjeet ja tarvikkeet että mittailen kotona.
Voisiko joku kertoa millä systeemillä ne kotona mitataan, ennen vai jälkeen syömisen ja mitä mun kannattaa jättää syömättä tai ainakin vähentää? Kiinnostais vaan kuulla jo, toki maanantaina saan terkalta tietoa mutta mieluusti kuulen tietoa/vinkkejä teiltä joilla sitä käytännön kokemusta tästä löytyy :)
 
pakko tulla sanoon, että ihme ja kumma, mutta mun sokerirasitus tulokset oli ihan ok. =) paasto 3,7 1h arvo 10.1 ja 2h arvo 7,6. oli mulla kyl sielkin huono-olo varsinkin siinä tunnin hujakoilla, mutta kai se on uskottava, että ei oo häikkää nuis. parempi tietenkin näin! onneksi kävin siellä, niin sai varmaa tietoa. liekkö sitten kaverin verensokerimittari ollut jotenkin rikki, kun joskus se näytti vähän mitä sattuu, kun kotona mittailin. mutta tsemppiä teille kaikille paljon!! mä joka tapauksesa aion katsoa kuitenkin jonkun verran mitä syön. en ala ämppään nyt erikoisesti. ainahan se olis parempi, että söis terveellisesti ja vähemmän kerralla.
 
Tulin teiltä kysymään, kun ehkäpä osaatte sanoa...Mä olen rv 28+4 ja olen ottanut itseltäni virtsanäytteitä proteiinin vuoksi. Mikä nyt ei tietenkään mitenkään näihin sokereihin muuten liity, mutta tuossa yksi ILTA virtsassa oli sokerit kahdella plussalla. Olin syönyt n. 2h aikasemmin hiilaripitoista ja en tuosta yhdestä kerrasta huolestunut. Aamuisin (jolloin se sokeri virtsasta taidetaan yleensä katsoa) ei sokeria ole ollut. Eilen illalla taas pari tuntia syömisen jälkeen sokeria oli reilusti 3+ virtsassa. Onko kukaan muu ottanut virtsasta sokereita syömisten jälkeen ja mikä on ollut lopputulos?

Multa otetaan maanantaina paastosokeri, mutta se saattais olla ihan ok. Mä pahoin pelkään, että mun sokerit heittää vasta ruokailun jälkeen...Ei kai sitä sokeria pitäis erittyä virtsaan periaatteessa missään vaiheessa...Sokerirasituksessa kävin jo joskus viikolla 14 ja silloin oli kaikki ok. Varmaan syytä mennä uudelleen.
 
RouvaSumppisuu
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Onko kukaan muu ottanut virtsasta sokereita syömisten jälkeen ja mikä on ollut lopputulos?
Täällä stixataan virtsa sokerirasituksen yhteydessä ja mulla 1h arvon ollessa 9.8 erittyi myös virtsaan sokeria. Labratäti tuumas että yleensä munuaiskynnys ylittyy, kun verensokeri >10mmol/l, mutta tosi paljon vaihtelee eri ihmisillä. Kannattaa varmaan varmistaa toi juttu vielä labrassa/nlassa, niin ei jää vaivaamaan.

(.) Kävin tänään toisessa sokerirasituksessa. Rv:lla 14 arvot oli 4.6/9.8/8.0 ja oon ollut dieetillä (tosin välillä lipsunut, mutta pääsääntöisesti pieniä aterioita usein, ei nopeita hiilareita). Täällä suositukset on:

Raskauden aikana, normaali glukoosin sieto (P -Gluk, laskimonäyte)

0-näyte 1 h näyte 2 h näyte
alle tai = 5.1 alle tai = 10.0 alle tai = 8.7

Ja nyt arvot oli parantuneet (4.4/9.0/7.0) :D !!! Kyllä oli suuri helpotus, pelkäsin niin, että käry käy ja pahemman kerran...huh.

Sumppis ja pikku-B rv. 26+5
 
Heips kaikille!!

mitäs muille sokeri mammoille kuuluu?

Mulla nyt arvot pysyneet hyvinä koko ajan.. tosin olen tarkkaan noudattanut ruokavaliota. ensi viikolla sinne verikokeisiin taas ottavat pitkäverensokerin ja paaston.

Mulla myös ne kilpirauhas arvot oli nyt normaalit, oli ilmeisesti ollut vaan joku hetkellinen aleneminen siinä S-T4-v arvossa koska nyt se oli normaali.
 

Yhteistyössä