SOKERIKLUBI

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2005 klo 00:46 HeHe kirjoitti:
Olikos tää osio pelkästään raskausdiabeetikoille vai myös muillekin diabeetikoille?
Täällä olis yks 1.tyypin diabeetikko, jolla vielä ei ole lapsia. Täytyy saada tasapaino ensin kuntoon.
Moi! Kuule ihmeessä mukaan vaan! Sulla on varmasti kokemusta niin paljon enemmän diabeteksestä ja sen hoidosta mitä meillä, eli olet suureksi hyödyksi meille! :)
 
Ja aamun kuulumisia... Aamun paasto oli taas 5,2. Sit tapahtui jotakin jännää *huuu*. Avasin uuden liuskapaketin, siis ne läpyskät mitä siihen koneeseen työnnetään ja mihin sitä verta laitetaan (onkohan kaikilla samanmoiset mittauslaitteet?). Ajattelin, että no mittaanpa heti uudestaan. Aikaero mittausten välillä oli siis noin minuutti, ja seuraava tulos paastosokerissa oli 4,9?!

Eli, minua viisaammat: Voiko verensokeri laskea noin nopeasti, kyse oli tosiaan minuutista, korkeintaan kahdesta? Vai oliko syynä se, että avasin uuden mittaliuskapaketin?

Sitten ihan jotain muuta asiaa. Eilen yritin tutustua tuohon meseilyn ihmeelliseen maailmaan, siitä vielä juuri mitään tajuamatta, mutta jos teillä on mese käytössä ja haluatte ottaa mut yhteystietoihin, osoite on seltsu@hotmail.com! :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2005 klo 11:26 Skunksi harmaana kirjoitti:
Huh, tuttu tunne edellisestä raskaudesta. Mulla oli paastoarvot AINA yli 6, vaikka piikitin illalla iiiiisot määrät ja söin aivan oikein. Aamupalalla ei kärsinyt syödä kuin yhden Perinteisen rasvattoman, makeutetun jugurtin (pieni purkki), muuten pomppas arvot huikeiksi. Tuo tosi niukka aamupala tasoitti päivän arvoja. Jos aamulla heti oli sokerit korkeella, ne oli sitä koko päivän. Jos aamulla söi tosi vähän (tuo jugge), niin lounaaseen mennessä oli sokerit jo paremmat.

Mitä sä olet syönyt aamuisin? Kokeiles tuota jugurttijuttua!

Tsemppiä!
Moi Skunksi,

piti vaan sanoa vielä, että tänä aamuna söin aamiaiseksi 2 viipaletta hapankorppua (tosi pieniä viipaleita, niitä Oululaisen kapeita...) ja päällä 2 % tuorejuustoa. Ja sitten rasvattoman A+ -puolukkajogurtin. Ja tunnin jälkeen sokerit näytti muistaakseni 6,7, kuitenkin alle 7. Eli näköjään tuo aamiainen saa olla melko niukka. Nyt sitten nälkä kurniikin jo vatsassa, mutta eikös se ookin jo kohta lounasaika? Taidan lähteä tekeämän jotain pöperöä itselleni... :p
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2005 klo 07:24 Kipinätär kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.08.2005 klo 21:42 skunksi harmaana kirjoitti:
Anteeksi kun tuotan pettymyksen, mutta sokereitten osaltahan se asia on niin, että hiilihydraatit nostaa niitä sokeriarvoja...Ja siinä Kingis Lightissa ja fruktoosisuklaassa niitä on kyllä riittämiin...Tosin kaloreita on varmaan vähemmän ainakin Kingis Lightissa, eli siinä mielessä terveellisempää.

Eli harvakseltaan kun herkkuja syö, voi syödä ihan tavallisia nameja ja jädejä.


\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.08.2005 klo 20:38 harmaa kipsu kirjoitti:
Hei kuulkaas lidlissä on fruktoosilla makeutettua suklaata... Mies toi kotiin sitä. Se oli kyllä niin makaata että söin 2x3palaa kahvin kanssa ja sitten alkoi etoa niin että annoin lapsille loput... Sitä vaan että jos ihan hirveä himo tulee ja on pakko jotain saada ja kingis light on loppu niin eikö hedelmäsokerilla makeutettu suklaa ole parempi kun esim. tavallinen mars tai snikkers. Eiks vaan että nyt kaikkien alkoi tehdä mieli suklaata? Mä olen ihan kakkapää kun tämmösiä kirjottelen :D
Siinä paketissa luki LG... kingiksessä. Juu ja en niitä meinannut evääksi syödä vaikka mieli tekis...
Siis siinä lukee matala gl... Juu vähän höperyyttä täällä :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2005 klo 12:10 Kipinätär kirjoitti:
Siis siinä lukee matala gl... Juu vähän höperyyttä täällä :D
Viilaan pilkkua, sori... Eli matala GI eli glykeeminen indeksi. Sisältää siis kai käsittääkseni hitaita hiilihydraatteja, jotka nostavat verensokereita hitaasti. Eikös tää GI ole justiin se mantra, mitä kaikki matalahiilihydraattidieetillä olevat toistavat kyllästymiseen saakka... :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2005 klo 00:46 HeHe kirjoitti:
Olikos tää osio pelkästään raskausdiabeetikoille vai myös muillekin diabeetikoille?
Täällä olis yks 1.tyypin diabeetikko, jolla vielä ei ole lapsia. Täytyy saada tasapaino ensin kuntoon.
tervetuloa!!!!!

oikein toivottavaahan se on saada tänne konkareita, voit sitten oikaista meitä noviiseja, jos puhutaan omiamme.

:hug:

pidetään nyt joukolla peukkuja, että pääset yrittämään sitä vauvaa, varmasti rankkaa odotella odotusta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2005 klo 11:37 Seltsu kirjoitti:
Ja aamun kuulumisia... Aamun paasto oli taas 5,2. Sit tapahtui jotakin jännää *huuu*. Avasin uuden liuskapaketin, siis ne läpyskät mitä siihen koneeseen työnnetään ja mihin sitä verta laitetaan (onkohan kaikilla samanmoiset mittauslaitteet?). Ajattelin, että no mittaanpa heti uudestaan. Aikaero mittausten välillä oli siis noin minuutti, ja seuraava tulos paastosokerissa oli 4,9?!
kalibrothan sie ne uudet liuskat, eli tungit sen muovi luiskan ihan ekaksi koneeseen?
 
hellou!

hauska lukea teidän keskusteluja :) hassuja ootte.

ja hyvä, et aamiaisbalanssiin on Seltsu päässyt. hapankorput kyllä jyrää, ne on käteviä käsiveskassakin, jos shoppailut venyy. ja niitä saa vissiin vetää kaksi, siinä missä tavallista ruisleipää yhden.

onneksi mie saan aamulla syödä kuin hirvi, se on oikein mukavaa puhaa tuo syöminen.

ihmettelin aina,miksi miun äiti pureskelee kaiken oikein hitaasti, onhan se yrittänyt sitä miulle selittää. mut piti lukea oikein diabetes-lehdestä (sen saa tilattua ilmatteeksi liitton sivuilta), että ruuasta, jokaisesta suupalasta pitää nauttia hitaasti. suorastaan syntinen olo oli sitten lämpimiä wokkivihanneksia pureskella hitaasti ja silmät unelmoiden kuin ammoisissa Suomi-filmeissä ikään... :heart: kaikkea tää raskaus tuottaa, pyydän anteeksi läsnäolevilta.

tänään vihannestiskillä tein radikaalin hypyn jäävuorisalaatista varahiskaaliin. ajattelin, et jos sen kaalikeittohimoin saisi siirrettyä raakaan kaaliin. toiminut jo kolme tuntia...

tänään on lenkit tekemättä, mutta mies lähti potkupalloon ja nuoriso ummistaa kohta toivon mukaan silmäns, joten taidan sitten purjehtia televiision ääreen. voihan siinäkin jumpata vaikka samalla. huippua sitten joskus pääsee ihan itsekseen lenkille eli kävelylle. nyt pitää mennä tekemään muovailuvahasta "plinsessa".
 
skunksi harmaana
Jep, karmeeta se on, kun sitten on hetken päästä taas nälkä. Mutta se oli mulla ainakin ainoa konsti, jolla ne aamupäiväarvot sain jotenkuten kontrolliin...*plääh* Ilmeisesti kärsit samasta ongelmasta...

Tuosta meseilystä, mulla on Mese aina auki, kun konekin; saapi kirjoitella myös, osoite on: stiihamaki@hotmail.com

Skunksi alias Sanni


[/quote]

Moi Skunksi,

piti vaan sanoa vielä, että tänä aamuna söin aamiaiseksi 2 viipaletta hapankorppua (tosi pieniä viipaleita, niitä Oululaisen kapeita...) ja päällä 2 % tuorejuustoa. Ja sitten rasvattoman A+ -puolukkajogurtin. Ja tunnin jälkeen sokerit näytti muistaakseni 6,7, kuitenkin alle 7. Eli näköjään tuo aamiainen saa olla melko niukka. Nyt sitten nälkä kurniikin jo vatsassa, mutta eikös se ookin jo kohta lounasaika? Taidan lähteä tekeämän jotain pöperöä itselleni... :p
[/quote] :\|
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2005 klo 21:48 Seltsu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2005 klo 18:06 linnea75 kirjoitti:
kalibrothan sie ne uudet liuskat, eli tungit sen muovi luiskan ihan ekaksi koneeseen?

Juu! Onneks th muistutti, en ois muuten varmana muistanu... :D Mutta kalibroin siis kyllä joo. :)
niinhän mie arvelinkin ;) pitää vaan aina kysyä tääläisiä järkeviä. mut jos arvot alkaa olla noin hyviä, niin eihän tuossa kohta hätiä mitiä!

hirvee mörinä mahassa, ei kaali vaan vauva onneksi.... ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2005 klo 22:18 linnea75 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2005 klo 21:48 Seltsu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.08.2005 klo 18:06 linnea75 kirjoitti:
kalibrothan sie ne uudet liuskat, eli tungit sen muovi luiskan ihan ekaksi koneeseen?

Juu! Onneks th muistutti, en ois muuten varmana muistanu... :D Mutta kalibroin siis kyllä joo. :)
niinhän mie arvelinkin ;) pitää vaan aina kysyä tääläisiä järkeviä. mut jos arvot alkaa olla noin hyviä, niin eihän tuossa kohta hätiä mitiä!

hirvee mörinä mahassa, ei kaali vaan vauva onneksi.... ;)
Mulla sattuu mahaan!!! \|O En tiiä mikä, turvottaa vaan ja sattuu koko komeaan palloon... Huomenna on äitiyspolikäynti, saa nähdä mikä mun tuomio on, toivottavasti en joudu piikille... :\|
 
Mulla sattuu mahaan!!! En tiiä mikä, turvottaa vaan ja sattuu koko komeaan palloon... Huomenna on äitiyspolikäynti, saa nähdä mikä mun tuomio on, toivottavasti en joudu piikille...

voi raasua! jos siellä ne vihannaekset hyppelee? miulla kaalikeitto koski masuun. ja sit jo supisteli kivuliaasti toissa iltana. ynnä tieto siitä, että viime raskaudessa oli masu ihan sekaisin loppuajasta. et sie niillä arvoilla piikille joudu.

mie taas luulin saaneeni veritulpan viime yönä, miulla on taipumus saada suonikohjuja ja huomasin eilen aamulla, et on tullut uusi tumma pallo. no, kävin hirudoit fortea apteekista (tukisukatkin on) ja unohdin koko asian.

sit yöllä alkaa koskea siihen samaiseen kinttuun! kävin hyppelemässä vessassa ympyrää ja laiton lisään sitä voidetta ja laiton jalan ylöspäin. kipu kesti puoli yötä ja sitten loppui. onneksi, kotikadussahan yx odottaja kuoli veritulpaan ihan tosta vaan. pitää nyt yrittää liikkua päivittäin ja sit raskauden jälkeen myös.
diabeetikoilla taipumus myös tämäntyyppisiinsairauksiin eli rasvaa pitää passata iät kaik. se on se kolestroli. :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 09:27 linnea75 kirjoitti:
et sie niillä arvoilla piikille joudu.
Ai en vai?! Edelleen toivun shokista... Täällä Porin suunnalla ollaan näköjään todella tarkkoja noiden sokereiden kanssa, hyvä tietysti niinkin, niin ei tuu mitään ikäviä yllätyksiä.

No, eka ultrattiin ja painoarvioksi saatiin 1,6 kiloa (nyt rv 30+3) eli ihan normaalin kokoinen vaaveli, hyvä niin! Sitten pääsin diabeteslääkärille, joka sanoi kylmästi, että koska paastoarvot ovat lähes poikkeuksetta yli sen viiden, määrään sulle pitkäkestoista insuliinia illaksi, sitä pistetään 4 yksikköä nyt alkuun, ellei laske paastoarvot, niin sitten lisäillään. Olin vähän että täh, mitä hemmettiä?! En olis suoraansanoen uskonut!

Sitten diabeteshoitaja näytti mulle tuon pistämishommelin ja kyseli että miltä tää susta tuntuu. Sanoin, että ei mua tuo pistäminen pelota tai mitään, tuntuu vaan niin omituiselta ajatukselta pistää itteensä insuliinia...

Äsh, nyt tyttö heräs, pitää lopettaa...
 
linnea75 harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 17:14 Seltsu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 09:27 linnea75 kirjoitti:
et sie niillä arvoilla piikille joudu.
Ai en vai?! Edelleen toivun shokista...
No, eka ultrattiin ja painoarvioksi saatiin 1,6 kiloa (nyt rv 30+3) eli ihan normaalin kokoinen vaaveli, hyvä niin! Sitten pääsin diabeteslääkärille, joka sanoi kylmästi, että koska paastoarvot ovat lähes poikkeuksetta yli sen viiden, määrään sulle pitkäkestoista insuliinia illaksi, sitä pistetään 4 yksikköä nyt alkuun, ellei laske paastoarvot, niin sitten lisäillään. Olin vähän että täh, mitä hemmettiä?! En olis suoraansanoen uskonut!
ohoh! vaan mistäs mie mitään tietty tiedän, ne siun arvot vaan ei tuntunut niin kamalan korkeilta. aattelin jotenkin, et pitäs jotain ysiä hipoa...ihan tämmöistä "musta tuntuu" tietoa.

mutta kyllä hyö siel sairaalassa varmasti hommansa osaavat ja hyvä juttu,et nyt varmaan se paastokin tästä rauhoittuu (sekinhän alkoi jo olla alle 5..).

sekä tieto, et vauva on normaalikokokoinen, eikä jätti niinkuin allekirjoittaneella.

kyllä se siitä! :hug:
 
skunksi harmaana
Hei morjens Seltsu!

Lisäsin sut Mese-listalle, huutele vaan ainakun olet koneella! =)

Niin, mullakin alkoi insuliiniura tuolla iltainsuliinilla, sitä meni loppuvaiheessa 40 yksikköä illassa....ei oikein tehonnut. :\|

Katselin tuossa edellistä neuvolakorttia, mulla 29+6 oli vauvan painoarvio tuo 1,6 kg. Ja poika oli syntyessään 38+2 3.6 kg ja 52 cm.

Palaillaan!

Skunksi alias Sanni
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 19:07 skunksi harmaana kirjoitti:
Hei morjens Seltsu!

Lisäsin sut Mese-listalle, huutele vaan ainakun olet koneella! =)

Niin, mullakin alkoi insuliiniura tuolla iltainsuliinilla, sitä meni loppuvaiheessa 40 yksikköä illassa....ei oikein tehonnut. :\|

Katselin tuossa edellistä neuvolakorttia, mulla 29+6 oli vauvan painoarvio tuo 1,6 kg. Ja poika oli syntyessään 38+2 3.6 kg ja 52 cm.

Palaillaan!

Skunksi alias Sanni
saanko mie udella, et miten se synnytys muuten meni? miulla on tulossa viel isompi vauva ja jännittää mihin tulokseen lääkärit päätyvät synnytystavan arviossa (eka leikattiin).

JA KAIKKI KERTOILKAA MITEN TEILLÄ ON SYNNYTYKSET SUJUNEET, JOS ON OLLUT ISOJA VAAVEJA LUVASSA?

voi olla, et ollaan tätä aihetta jo sivuttu,mut jos joku viel jaksaa kertoa, niin olisi kiva kuulla. kiitos! :flower:
 
Toi on kyllä jännä juttu tuo insuliinille joutuminen.Mullahan oli silloin viimeks niin että neuvolalääkäri sano ettei ole liian korkeet sokrut.Sit käyrälle kättärille jossa eka lääkäri myös totes ett ei paha.Tunnin päästä tuli toinen joka totes ett huomenna aloitetaan piikitys..

meen tiistaina rasitustestiin,ja kiva jos heti joutuu vuorokausi käyrälle.Nimittäin ukko lähtee kuntoutukseen ja on siellä elokuun kaks vikaa viikoa...Tiistaina klo.8.00 kaikki sormet ja varpaat pystyyn :LOL: :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.08.2005 klo 21:26 D-mamma kirjoitti:
Toi on kyllä jännä juttu tuo insuliinille joutuminen.Mullahan oli silloin viimeks niin että neuvolalääkäri sano ettei ole liian korkeet sokrut.Sit käyrälle kättärille jossa eka lääkäri myös totes ett ei paha.Tunnin päästä tuli toinen joka totes ett huomenna aloitetaan piikitys..

meen tiistaina rasitustestiin,ja kiva jos heti joutuu vuorokausi käyrälle.Nimittäin ukko lähtee kuntoutukseen ja on siellä elokuun kaks vikaa viikoa...Tiistaina klo.8.00 kaikki sormet ja varpaat pystyyn :LOL: :LOL:
Täälläkin on kuulemma just hiljattain diabeteslääkäri vaihtunut, entinen ei ollut ihan näin tiukka. Mutta hyvä kait näin... Toivottavasti pärjään noinkin pienellä määrällä.

Mässytän just ruisleipää kera kalkkunaleikkeen ja Polar 5 % -juuston. Pitäs vielä mennä auttamaan miestä tapetoinnissa, sitten oiskin ensimmäisen pistoksen aika! Iiikkk..! :eek:
 
Älkää sitten pitäkö mua ihan täydellisenä tietäjänä. Olen vain ihminen. :D
Mä voisin vaikka kertoa vähän taustaa itsestäni eli mulla on ollut diabetes vuodesta 1999. Olin silloin 18v. eli nopealla laskutoimituksella pääsemme nykyiseen ikääni, joka siis on 24v. :D
Mä laihdutan tällä hetkellä Painonvartijoissa, jossa alotin 2 viikkoa sitten eli juuri tänään oli toinen punnituskerta. Ekan viikon jälkeen oli menny 2,5 kg ja tokan viikon jälkeen... No, ei puhuta siitä nyt. :\| Eli oli ihan hyvä alotus. :)
Meillä on miehen kanssa suuri halu saada lapsia, mutta juuri nyt se ei oo mahdollista, ku pitkäaikainen sokeri ei ihan oo kohdallaan, mutta kovasti sitä yritän saada alle 7, jonne se pitäis saada. Nyt se huitelee siellä 10 korvilla. :\|
Vaikka oonkin diabeetikko, ei noi ruokailutottumukset oo mitkään parhaimmat, mutta muutamia edistysaskeleita oon ottanu eteenpäin: en oo syöny ainoatakaan karkkia 16.3. jälkeen ja nyt sitten kun oon PV:ssä en oo kahteen viikkoon syöny mitään muutakaan makeeta. Ellei oteta lukuun mehujäätä, josta menee niin vähän pisteitä ja viime lauantaina söin pitkon palan, mutta se nyt ei maailmaa kaada.
Piikittäminen ei oo niin kauheeta, ku vois kuvitella (sanoo hän, joka pistää loppuelämänsä :D ), mutta kyllähän sen ymmärtää, jos on ihan kauhee piikkipelko. Mutta onneksi piikitkin ovat nykyään niin pieniä.
Niin, vielä laihdutukseen palatakseni. Mun laihdutusta saattaa myös vaikeuttaa alhaiset verensokerit. Mulla on nyt viikon aikana ollu viitenä aamuna verensokeri matalalla. Sitten tietysti oon syöny melkeen ku henkee vietäis. Mut ai hitsi, sehän voi viedä hengen, jos ei syö. :D Mut siis kuitenkin, sekään ei välttämättä auta asiaa. Nyt oon sitten tietty pistäny pitkää insuliinia vähemmän. Tosin tässä yhtenä aamuna, ku olin laittanu edellisenä päivänä vähemmän, laski sokerit silti. Eli siis tämä pienikin laihdutus on jo vaikuttanu siihen, etten tarvi niin paljon insuliinia. :)
Mut hei, nyt yritän josko nukkumatti tulisi kylään.
 
skunksi harmaana
Noh, synnytys oli karmea kokemus. Mutta ei tuo vauva mikään iso ollut, joten siihen ei liittynyt se karmeus ensinkään. Vaan käynnistämiseen...Sitä käynnisteltiin 2 vrk jonka jälkeen kaikki lähti ryminällä vesien menolla yhtäkkiä. Kun vedet meni, alkoi supistukset (helvetinmoiset) samantein 3 min välein. Suoraan synnytyssaliin, en pysynyt tolpillani. Olin monessa tipassa kiinni, nesteet, insuliini, sokeritippa jne. Katetroitiin kolme kertaa, en saanut liikkua. Tätä ihanuutta kesti 13 ,5 h, synnytys ei edennyt, vaikka supistuskäyrä oli reilusti yli 100 koko ajan. Lisäksi supistukset ei enää oikein tauonneet, vaan olivat ns. kestosupistuksia. Sain 6 x epiduraalin ja yhden spinaalin. Lisäksi varmaan 20 kg ilokaasua. Poika syntyi 9 min ponnistusvaiheella toisella ponnistuksella. Eli meni oikein hienosti, kun päästiin siihen saakka.

Käynnistys on #&%£$!*. En suosittele.

Skunksi a.k.a Sanni


[/quote]

saanko mie udella, et miten se synnytys muuten meni? miulla on tulossa viel isompi vauva ja jännittää mihin tulokseen lääkärit päätyvät synnytystavan arviossa (eka leikattiin).

JA KAIKKI KERTOILKAA MITEN TEILLÄ ON SYNNYTYKSET SUJUNEET, JOS ON OLLUT ISOJA VAAVEJA LUVASSA?

voi olla, et ollaan tätä aihetta jo sivuttu,mut jos joku viel jaksaa kertoa, niin olisi kiva kuulla. kiitos! :flower:
[/quote]
 
Skunksi? miulla kans vähän samansorttinen synnytys takana pari vuotta sitten, kolme vuorokautta hirveet supistukset ja sitten leikattiin. pienempi vauva oli silloin, kun mitä nyt vuottelen (3885/53cm)

seltsu? tsemiä piikille.

hehee? kyllä sie aika tietäjä oot!

ja kaikki ruisleivän ruoskuttajat: realissa 5,4g sokeria (190kcal/100g), ruispuikuloissa (240kcal/100g) vähempi, näkkärissä o,1g sokeria (35kcal7pala) ja kilpaa johtaa toistaiseksi 35kilokalorillaan (palassa):
*ta daa:*
HERRA HAPANKORPPU! EI SOKERIA!
jos tiedätte viel jonkun oikeen leivän, missä ei sokeria, niin pelase, laittakaa tänne infoa. terkkarin mukaan parempi ottaa semmonen, mis enempi kaloreita, kun sokeria.

kävin siis neuvolassa: ei sokeria virtsassa, hembat nousseet huimasti (112->130! ) :) verenpainekin vähän noussut (97/62-> 105/59). paino ei nättänyt ihan niin kivaa, kun toivon (kotona oltiin jo 77kg pitkään) vaan 78,3, kuitenkin -900g/viikko. joten ihan jees. vauva kasvaa kohisten, eli nyt 34+3 kohdunkorkeus 33cm eli yläkäyrää painetaan edelleen.

:whistle:
 
skunksi harmaana
Linnea: juu, ei ollut kiva kokemus tuollainen kestomegasupparisarja, joka kestää useita vuorokausia... :p

Hei muuten, käykääs leidit tsekkaamassa www.fineli.fi

sieltä saa kaikkien ruokien hiilihydraatti- yms. pitoisuudet.

Hapankorpuissa 100 g kohti 75 g hiilareita, ruisleivässä vain jotain 40-50 g. Tosin happareita ei tule syötyä grammamäärällisesti niin paljoa.

Sanni
 

Yhteistyössä