SOKERIKLUBI

masunen

Sorruitko ruisleipään vai suklaaseen?
Mua pelottaa jo etukäteen viikon päästä olevat poitsun rippijuhlat, johon tietty leivon ja laittelen ja maistelen etukäteen, juhlissa pidän puoleni ja seuraavan viikon mätän tähteitä naamaan. :whistle:
Auttakaa siskot, tulkaa rääppiäisille! =)
 
Mammazilla
Pakko kertoa:

Minä en ole sitten teini-iän välittänyt makeasta, paitsi kaksi kertaa: Ekan kerran raskaana ollessani tuli hirveä makenahimo ja vedin jäätelöannoksia surutta, kunnes todettiin raskausdiabetes. Kärvistelin koko raskausajan houkutuksia vastustaen, kunnes synnytettyäni ostin heti kanttiinista ison suklaalevyn ja söin sen kuin leivän. Seuraavana päivänä ostin toisen, ja sen syötyäni makeanhimo katosi kuin seinään.

Seuraavan kerran makeanhimo tuli kolme vuotta myöhemin, minkä jälkeen todettiinkin diabetes. Kun hoitotasapaino oli kohdallaan, himo loppui, eikä ole palannut uudelleen. En tiedä, mistä tuo johtuu tai onko tuossa mitään järkeä, mutta näin minulle kävi.
 
Nyt puran taas surua ja kiukkua tänne.

Aamun paastoarvo oli ennätyksellisen hyvä, 4,8!!!! =) Olin niin onnellinen, päivä alkoi loistavasti. Söin aamiaiseksi pienen omenan, 2 viipaletta Realia, 2 kalkkunaleike-viipaletta ja 1 viipaleen Kevyt Aamuinen -juustoa, jossa on rasvaa 5 % sekä join kupin kahvia, jossa oli loraus rasvatonta maitoa. Kuulostaa kaiketi hyvältä? Verensokeri tunnin jälkeen aamiaisesta: 9.0 \|O \|O

Voi p e r k e l e suoraansanoen, että pistää vihaksi. Kaikkensa yrittää tehdä, ja silti tuollaisia lukuja iskeytyy päin naamaa. Eilinen päivä oli kuin suoraan oppikirjasta, mikäli olen yhtään ymmärtänyt miten mun kuuluisi syödä. Siis pysyin tosi hyvin ruodussa. Ehkä just eniten pistää vihaksi se, että tosiaan vaikka kaikkensa yrittää, niin silti luvut on tollasia. Ihan oikeasti pelottaa, jos joudun jollekin insuliinihoidolle ja se 2-tyypin diabetes stressaa hirveesti! Apuaaaa!!!! *hermot menee* :'( :'( :kieh: :kieh: \|O
 
masunen
Moi Seltsu!
Ymmärrän kyllä että hatuttaa jos kaikkensa yrittää ja sokerit silti heittelee. Ja kyllä mullakin se kakkostyypin diabetes kummittelee mielessä, kun äitikin on siihen sairastunut. Mutta ei sitä oikein auta etukäteen murehtia, kun ei sille muuta voi kun noita terveellisiä elämäntapoja noudattaa, joita tässä nyt yritetään. Ei sitä insuliiniä kannata kammoksua, sehän on lääke joka auttaa sinua ja vauvaa. En ole itsekään mikään lääkkeiden ja piikkien ystävä todellakaan, mutta jos ei muu auta ja lääke auttaa niin eiköhän siihen piikittelyynkin totu. Tsemppiä vaan: yritetään parhaamme ja katsotaan mihin se riittää! :hug:
 
Mammazilla
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.07.2005 klo 13:06 masunen kirjoitti:
Ei sitä insuliiniä kannata kammoksua, sehän on lääke joka auttaa sinua ja vauvaa.
Sorry, pakko viilata pilkkua, mutta haluaisin tuoda tämä esiin, jos joku ei tiedä. :ashamed:

Insuliini ei ole lääke, vaan elimistön oma hormoni. Tyypin 1 diabeetikoilla haima ei tuota sitä lainkaan, tyypin 2 ja raskausdiabeetikoilla se ei tehoa kunnolla (=insuliiniresistenssi)
 
seltsuuu, ohoi?

meillä tuo ateran jälkeinen mittaus tehdään vasta 1,5h myöhemmin ja sillon sen pitäisi olla alla 7,5. tuntuu aika kovalle tunnin jälken mitata, miulla kun joku puolikas porkkana nostaa aarvot pilvii jo pitkäksi ajaksi.

pitääkö muiden mitata jo tunnin jälkeen? mie varmaan itkisin kaiket päivät, kun tulisi niin hurjia lukuja.

mamazilla moi, miulla oli ekassa raskaudessa hirvee makean himo. testattiin ja muka pääsin testistä läpi,mut kun katsoin ne luvut näin jälkikäteen niin huomasin, et oli 9 yhden tunnin jälkeen. sitä ne piti siis normaalina... söin suklaata esim. joulun jälkeen loppuraskaudessa kaksi semmoista tuplatason konvehtirasiaa/päivä. huh huh... nytkin makean himo riivaa.

kipinätär yritä, et syöt sortumisvaarassa rehellisesti 1-2 ruispalaa ilman lisukkeita ja juot sikana vettä. sit vaan odottelet rauhallisesti, et alkaa sokerit nousta.

ja tulet vaikka tänne nettiin tai jos voit, niin lähde ulos pois kiusausten ääreltä vaikka hiekkalaatikolle. itse just äsken hirvee makean nälkä vaikka söin tuossa joku aika sitten. tein siis näin + 1 dieotrell ja kaksi sokeritonta sisua. mutta helpompi pitää pintainsa, kun sain äsken levätä, joten ällös suomi itseäsi turhan ankarasti, jookosta?

mie laskin tekayn sivuilla, tää nykyinen alien olis viikolla
36: 3500g
37: 3700g
38: 3900g
40: 4225g.
laskin siis sen avulla, et painoarvio oli viikolla 31 1900g.

esikko oli 42+1 3885 (53cm), eikä mahtunut tulemaan alakautta, niin silloihan tää "helka-neiti" voisi tulostuttaa itsensä viel viikolla 37. miul on siis joku "mutu"-tieto vaan, et semmoisen mie voisin pyöräyttää.

olen nyt vähän vaiheilla, et toivoisinko sektiota vai en siinä arviossa. olis ihanaa kokea onnistuneensa alatiesynnytyksessä, jos mitään rakenteellista estettä ei siis löydy.

mut kun meinaan hankkia sterilisaation lähiaikoina kuiteskin, niin se olisi helpompaa tehdä siinä sektiossa.

toivottavasti lääkärit osaa sanoa jotain viisasta, mut siihen asti komentoikaa työ fiksuina naisina ihan vapaasti.

tuntuu aika idiootilta pähkäillä tämmöstä ääneen, kun tietty se alatie on se normaali tie, mut ei vaan ole tuota luottamusta kovin hirveesti,kun viimeksi ei tullut sitten millään vaikka ei ollut viel edes rd:tä.

nyt on alkanut tuntua, et helka voisikin olla poika...mitähän hän tuumii tuosta nimestään? no, sit hän voi olla "Helge", kyllä nyt isä ihastuu, kun äiti oli näin kekseliäs...

;)
 
saanko mie vielä kysyä (ihan kun joku murkku Suosikin lääkäri vastaa- palstalla), että tuleeko teille hirveen huono olo sokerien noustessa liikaa? miulla menee nääs näkökin ihan sumeaksi, vaikka miten rillejä kuuraisin.

ihan hyvä porkkana olla syömättä makeeta...

kun täällä ei ole puhuttu tän suuntaista, niin mie vaan et heittääkö miulla vaan vintistä tai johtuuko tää alhaisesta hempasta ja verenpaineesta? mut kun se sumeus iskee heti makee jälkeen...

:/
 
Mammazilla
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.07.2005 klo 14:23 linnea75 kirjoitti:
miulla menee nääs näkökin ihan sumeaksi, vaikka miten rillejä kuuraisin.
Kyllä sokerit vaikuttavat näköön. Kun minulla alettiin hoitaa D1:stä, näin ilman rillejä pari viikkoa, vaikka toinen linssi on -3,5! Minua varoitettiinkin hankkimasta uusia rillejä muutamaan viikkoon.

Niin, minulle tulee huono olo, kun on hypoglykemia (sokerit alhaalla), hyperissä ei niinkään, väsyttää kyllä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.07.2005 klo 14:31 Mammazilla kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.07.2005 klo 14:23 linnea75 kirjoitti:
miulla menee nääs näkökin ihan sumeaksi, vaikka miten rillejä kuuraisin.
Kyllä sokerit vaikuttavat näköön. Kun minulla alettiin hoitaa D1:stä, näin ilman rillejä pari viikkoa, vaikka toinen linssi on -3,5! Minua varoitettiinkin hankkimasta uusia rillejä muutamaan viikkoon.

Niin, minulle tulee huono olo, kun on hypoglykemia (sokerit alhaalla), hyperissä ei niinkään, väsyttää kyllä.
miulla tulee huono olo molemmissa, mut erilailla. jos hypoglemia (opiskelen tässä näitä termejä samalla, tänks!) vapisuttaa, suututtaa, huippaa ja heikottaa.

sit hypermissä tosiaan toi "sumeus ja puuroinen pää", semmoinen huono humala. tätä se sokerihumala siis tarkoittaa, no halvat kännit... nauraisin, jos olisi naurun asia. on vaan tosi huolestunut olo silloin.

kyllähän ilmeisesti oikeaan insuliinia vaativaan daibeteksen voi kuulua esim. tajunnan menetykset. yritän tässä vaan elätellä jotain illuusioita, et miulla on "vaan rd". tosin jossain se vaan määriteltiin diabetekseksi, joka havaitaan ensimmäistä kertaa raskauden aikana. sitten monilla se pysyykin "vaan" asteella,jos jaksaa skarpata tulevaiuudessa. mut ei aina auta sekään, niinkuin on tässä ollut puhetta.

ihmettelin, kun neuvolan täti vaan naurahti miulle tänään, kun vein sokeriarvoja, et kun sie olet niin tarkka miun kertoessa, et sain hyvät arvot,kun söin ruisleivät jo välipalaksi päivällisen sijaan. kun se ei ole sitä tarkkuutta, vaan hemmetin huonon olon peloa.

KERTOKAA PLEASE, ONKO MUILLA NÄIN?
 
Mammazilla
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.07.2005 klo 15:03 linnea75 kirjoitti:
miulla tulee huono olo molemmissa, mut erilailla. jos hypoglemia (opiskelen tässä näitä termejä samalla, tänks!) vapisuttaa, suututtaa, huippaa ja heikottaa.

sit hypermissä tosiaan toi "sumeus ja puuroinen pää", semmoinen huono humala.
KERTOKAA PLEASE, ONKO MUILLA NÄIN?
Kyllä. Hypoglykemian oireita ovat vapina ja heikotus, monia suututtaa ja aivot eivät oikein toimi (johtuu siitä, että aivot eivät saa ravintoa = glukoosia)

Hyperglykemia ei minulla oireile juuri ollenkaan, ennen kuin sokerit ovat tosi korkealla, yli 20. Silloin alkaa jalkoja särkeä. Mutta eri ihmisillä on vähän eri tuntemuksia.
 
ahaa. luin juuri yhteishyvästä, että "sumuaivot" tulee monille sokeririippuvaisille ihmisille eli varmaan jonkin sortin oire, mutta kenteis ei niin vakava. ihanaa, että meillä on asiantuntija täällä meidan kanssamme! :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.07.2005 klo 14:17 linnea75 kirjoitti:
seltsuuu, ohoi?

meillä tuo ateran jälkeinen mittaus tehdään vasta 1,5h myöhemmin ja sillon sen pitäisi olla alla 7,5. tuntuu aika kovalle tunnin jälken mitata, miulla kun joku puolikas porkkana nostaa aarvot pilvii jo pitkäksi ajaksi.

pitääkö muiden mitata jo tunnin jälkeen? mie varmaan itkisin kaiket päivät, kun tulisi niin hurjia lukuja.
Joo siis mun on käsketty mitata paastoarvo, sit tunti aamiaisen jälkeen ja sit 1,5 tuntia lounaasta/päivällisestä. Eli noiden isompien aterioiden jälkeen on pidempi mittausväli. No, onni onnettomuudessa: vaikka tuo aamiaisen jälkeen oleva arvo oli ihan päin prinkkalaa, niin muut arvot ovat olleet priimaa tänään. Lounaan jälkeen 5.0 ja päivällisen jälkeen 5.4 :)
 
Joo siis mun on käsketty mitata paastoarvo, sit tunti aamiaisen jälkeen ja sit 1,5 tuntia lounaasta/päivällisestä. Eli noiden isompien aterioiden jälkeen on pidempi mittausväli. No, onni onnettomuudessa: vaikka tuo aamiaisen jälkeen oleva arvo oli ihan päin prinkkalaa, niin muut arvot ovat olleet priimaa tänään. Lounaan jälkeen 5.0 ja päivällisen jälkeen 5.4

hyvä! ja voithan sie mitata senkin 1,5h:n arvon aamupalan jälkeenkin ihan itsellesi ja jos se on alle 7,5 niin sit vaan rallattelet koko päivän, kun on muutenkin noin hyvät arvot! :flower:

miullakin kivaa, paino näyttäis olevan taas 77, yrittää karata aina siitä onneton. sit pähkäilin, et jos lähtöpaino oli 74/75 kieppeillä ja vauva painais kolme kg (isoa povaavat), niin varmaan istukka ja lapsivesi painaavat jotain. eli hemmetti (anteeksi "ranskani") vieköön, tässähän alkaa usko keventymiseen palata.

katsoin eilen "loistavaa laatuviihdettä jenkkilästä" eli suurinta pudottajaa. oli tyyppi laihduttanut 54kg ja olis mennyt ihan mallista siinä loppuvaihessa. tunnustan katsoneeni moista roskaa, mutta tuntui aihe kovin ajankohtaiselta. miullakin on jonnekin 58kg:n vielä elämän pituinen matka. sitähän olisi sitten ihan pikkurinen, ui :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.07.2005 klo 08:05 linnea75 kirjoitti:
Joo siis mun on käsketty mitata paastoarvo, sit tunti aamiaisen jälkeen ja sit 1,5 tuntia lounaasta/päivällisestä. Eli noiden isompien aterioiden jälkeen on pidempi mittausväli. No, onni onnettomuudessa: vaikka tuo aamiaisen jälkeen oleva arvo oli ihan päin prinkkalaa, niin muut arvot ovat olleet priimaa tänään. Lounaan jälkeen 5.0 ja päivällisen jälkeen 5.4

hyvä! ja voithan sie mitata senkin 1,5h:n arvon aamupalan jälkeenkin ihan itsellesi ja jos se on alle 7,5 niin sit vaan rallattelet koko päivän, kun on muutenkin noin hyvät arvot! :flower:

miullakin kivaa, paino näyttäis olevan taas 77, yrittää karata aina siitä onneton. sit pähkäilin, et jos lähtöpaino oli 74/75 kieppeillä ja vauva painais kolme kg (isoa povaavat), niin varmaan istukka ja lapsivesi painaavat jotain. eli hemmetti (anteeksi "ranskani") vieköön, tässähän alkaa usko keventymiseen palata.

katsoin eilen "loistavaa laatuviihdettä jenkkilästä" eli suurinta pudottajaa. oli tyyppi laihduttanut 54kg ja olis mennyt ihan mallista siinä loppuvaihessa. tunnustan katsoneeni moista roskaa, mutta tuntui aihe kovin ajankohtaiselta. miullakin on jonnekin 58kg:n vielä elämän pituinen matka. sitähän olisi sitten ihan pikkurinen, ui :)
Juu noin vois tehdä. Tän aamun paasto oli 5,2 vaikka eilen elin taas ihan säntillisesti ja esimerkillisesti. Just äsken mittasin arvon tunti aamiaisen jälkeen ja se oli 6.4 eli voin olla tyytyväinen. :) Harrastin kyllä jonkinasteista veridopingia, kävin vajaan puolen tunnin kävelyllä ennen mittausta - sehän laskee tai ainakin tasottaa sokereita. Mutta mitäs väliä sillä on... Tulos kuin tulos! :D

Suurin pudottaja tuli katottua myös täällä. Mulla on myös siihen 65 kiloon melkonen matka mutta se ei oo mikään mahdottomuus. Ja muuten Linnea, kyllä istukat ja lapsivedet ja muut nekin painavat, eli mun mielestä sä et ole kerännyt raskauden aikana YHTÄÄN "ylimääräistä" painoa, siitä voit olla onnellinen ja ylpeä!

Miten muuten sulle on sit sanottu että arvojen pitää aterioiden jälkeen olla alle 7,5? Mulla tuo raja-arvo on tasan 7. Weird... Miks mulle on annettu näin tiukat ohjeet! Epistä!!! :D No ei silti, ihan hyvä: tuleepa ainakin tsempattua tosissaan. Hauskaa päivänjatkoa kaikille sokerihiirulaisille. :wave:
 
seltsu & kumppanit,

voi miten nätisti sanoit tuosta painosta! kiitos! kyllä nyt on hyvä mieli. ja siulla hyvät arvot!

mie olen kanssa käyttänyt veridopingia, mut sehän on ihan ok, ja opinpahan siinä samalla ottamaan tavoiksi tuon liikkumisen. ja ennenkaikkea, jos tuntee, et sokerit on liian korkeella ja tulee karsee sumuaivo olo, niin liikunta auttaa nopeesti.

niin, miustakin outoa, et nuo rajat vaihtelee niin kovasti eri puolilla maata. mie asun etelä-karjalassa ja täällä näin. olen kyllä kovasti tyytyväinen neuvolaan ja äitipolin sokerikontrolliin, hyvin hyö huolta pitäävät.

varsinkin, kun äimistelivat miun painon pudotusta, niin hyvä etten käynyt pussaamassa, kun niin olin ylpeä. oikeesti esitin vaatimatonta, mut täkäläinen terkkari tuntee miut en sille voinut pidätellä hymyä.
:)

myö oltiin marjametsässä äsken, siellä tulee jotenkin hyvän ihmisen fiilis, vaikka en niin luonnoläheinen olekkaan, etteikö itikat ja paarmaat vähän nyppisi... suunnittelen totaalista suojautumista ja lapselle allergialääkitystä seuraavalla kerralle; siinähän yrittäävät syödä :kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.07.2005 klo 12:13 linnea75 kirjoitti:
seltsu & kumppanit,

voi miten nätisti sanoit tuosta painosta! kiitos! kyllä nyt on hyvä mieli. ja siulla hyvät arvot!

mie olen kanssa käyttänyt veridopingia, mut sehän on ihan ok, ja opinpahan siinä samalla ottamaan tavoiksi tuon liikkumisen. ja ennenkaikkea, jos tuntee, et sokerit on liian korkeella ja tulee karsee sumuaivo olo, niin liikunta auttaa nopeesti.

niin, miustakin outoa, et nuo rajat vaihtelee niin kovasti eri puolilla maata. mie asun etelä-karjalassa ja täällä näin. olen kyllä kovasti tyytyväinen neuvolaan ja äitipolin sokerikontrolliin, hyvin hyö huolta pitäävät.

varsinkin, kun äimistelivat miun painon pudotusta, niin hyvä etten käynyt pussaamassa, kun niin olin ylpeä. oikeesti esitin vaatimatonta, mut täkäläinen terkkari tuntee miut en sille voinut pidätellä hymyä.
:)

myö oltiin marjametsässä äsken, siellä tulee jotenkin hyvän ihmisen fiilis, vaikka en niin luonnoläheinen olekkaan, etteikö itikat ja paarmaat vähän nyppisi... suunnittelen totaalista suojautumista ja lapselle allergialääkitystä seuraavalla kerralle; siinähän yrittäävät syödä :kieh:
Ainahan se, että vähänkään ylipainoiselle sanotaan tämän hoikistuneen, tekee hyvää! Aina siitä tulee hyvä mieli! :) Mä heräsin just päikkäreiltä, lounaan jälkeisen sokerin mittaushetki venahti n. 10-15 minuutilla yli, mutta mittasin ja arvo oli 5,8 eli oikein mainio. Tuskin se yli 7 olis ollu 15 minuuttia aiemminkaan...

Mä en tykkää marjastamisesta. :x Joutavaa pipertämistä. Mä oon joskus ihmetellytkin, koska (etenkin) naisihmiset saavat sen marjahormonin itselleen, että nyt äkkiä metsään ja poimimaan kaikki mitä irti lähtee. Kovasti äiti mua siihen yritti kotona asuessani opettaa mutta eiiih... Ehkä sit iän kanssa? :D

Tää päivä on ollut ihan mahdoton. Tuon kymmenkuisen tytön kanssa pitää kyllä tehdä kaikkensa että prinsessa viihtyis. Nyt onneks sentään sai nukuttua kunnon päikkärit sekä äiti että tytär niin jospa tää elämä tästä taas valkenis... :/
 
joo, kymppikuinen on just semmonen kompakti paketti: virtaa, vauhtia ja poweria riittää kuin pienessä kylässä. onneksi ovat järettömän söpöjä nuo pienet termiitit.

miusta lapsosen kanssa olo ja elo helpottuu huomattavasti tuossa 2v-synttäreiden tienoilla. osaa kävellä silleen, ettei tarvitse olla varpaillaan koko ajan ja alkaa uskoa järjen sanaa. tuleehan se uhma tietysti siihen, mut se menee aika nopsaan ohi hyvällä tuurilla. meillä on siis tyttö 2,5v ja se toinen syyskuussa.

oliko siullakin laskettu syyskuussa vai milloin? mie olen ihan järettömän huonomuistinen luonnoltain.

miulla se marjastus paukahti ekaa odottaessa, olin silloin 27v ja nyt mies on siitä ehkä viel enempi innostunut. ja se kaksivuotias, joka kyllä innostuu kaikesta maan ja taivaan välillä. meillä on pihassa paljon marjoja ja omppuja, että niitä on ihan pakkokin poimia etteivät mene huonoksi. säästää sit, kun ei tarvitse niin paljon ostaa kaupasta. lapsi tykkää marjoista ja itsekin syön tässä terveellisen elämän alkuvaiheessa puuron kanssa aamulla. illalla aattelin syödä kirsikoita, aah.

kymppikuinen on kyllä siinä iässä, ettei hänen kanssaan ole vielä mahdollista (ainakaan miulla oli hankalaa) marjastaa tms. miulla paukahti toinenkin mummotauti lapsen viime kesän päälle, lapsi oli siis 1,5v silloin. eli pakenin puutarhaan ja aloin roudailla kukkasia paikasta toiseen. siis puutarhahoidoksihan sitä kutsutaan.

sen selittää isoksi osaksi se, et olin ollut lapsen kanssa sen 1,5v himassa ja kun miehellä alkoi kesäloma mie tajusin,ettei se lapsi kuole, vaikka mieskinsitä hoitaisi välillä. se oli miulle semmonen pakopaikka ihan, se puutarha. nyt tänä kesänä en ole jaksanut sit siellä paljon mitään tehdäkään,johtuisko tuo siitä, et olin kevään töissä ja sai sitä vaihtelua lastenhoitoon. nyt tuntuu ihan kivalta viettää taas muutama vuosi lasten kanssa kotona.

nyt pomo kutsuu, eli se pieni neitinalku.
 

[/quote]

10.10. on laskettu aika. Maanantaina tää Hitusvinkula täyttää siis tasan 30 viikkoa :D
[/quote]

onnea "kolmekymppiselle", myö ollaankin sitten samanikäisiä Hitusvinkulan kanssa, paitsi miul kyse vuosista. meillä alkaa ma viikoo 34 eli laskettu on 13.9. mutta ei varmaan anneta mennä nin pitkälle, koska on niin iso vaavi.

missäs kaikki muut luuraa? eittei vaan jääkaapilla?
ai niin, ostin muuten painovartioiden lehden, en tiiä sopiiko se daibeetikoille,mut ainakin tavoitteet on samansuuntaiset eli painonhallinta ja liikunta. en ole muuten tänään saanut lähdettyä sen marjametsän lisäksi, kun supermarkettiin ja sinnekin autolla. :ashamed:

kivaa iltaa, mie linnottaudun kohta sohvaperunaksi sherlock holmesin pariin. :wave:
 
Skunksi harmaana
Huh, tuttu tunne edellisestä raskaudesta. Mulla oli paastoarvot AINA yli 6, vaikka piikitin illalla iiiiisot määrät ja söin aivan oikein. Aamupalalla ei kärsinyt syödä kuin yhden Perinteisen rasvattoman, makeutetun jugurtin (pieni purkki), muuten pomppas arvot huikeiksi. Tuo tosi niukka aamupala tasoitti päivän arvoja. Jos aamulla heti oli sokerit korkeella, ne oli sitä koko päivän. Jos aamulla söi tosi vähän (tuo jugge), niin lounaaseen mennessä oli sokerit jo paremmat.

Mitä sä olet syönyt aamuisin? Kokeiles tuota jugurttijuttua!

Tsemppiä!

T.Sanni ja masuasukki 11+5

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2005 klo 11:02 Seltsu kirjoitti:
Ihan kökkö aamu taas. Tyttö on mahdollisimman vaikea, väsyttää ja v*tuttaa. Paastoarvo 5,2 ja tunti aamiaisen jälkeen 7,8 eli liian korkeita arvoja. Tuntuu niin turhauttavalta!!!!! :'(
:p
 
Skunksi harmaana
Niin, täällä on ollut keskusteluja noista sokereitten "rajoista".

Mä olen Taysin potilas ja meillä on niin, että paastoarvon/aamuarvon tavoite on 4-5 välillä (onnistuu siis ei todella ikinä mulla, aina on 6 pintaan...) ja muuten ennen ruokailua alle 5.8 ja 1 tunti ruokailun jälkeen alle 7.5. Mä mittaan 6 x pvässä verensokerit, joskus tarpeen mukaan enemmänkin. Mun on ainakin tärkeää tietää tuo ennen ruokailua arvo, osaa sitten katsoa mitä syö ruokailessa ja paljonko pistää. Yllätyksiä tulee silti usein... :(

Olen huomannut, että jos on paljon hiilihydraattipitoista ruokaa lautasella, kannattaa jättää ne leivät ja ne maidot väliin kokonaan. Mulla ainakin maidon maitosokeri pompsauttaa arvot pilviin (joku murot+maito on aivan mahdoton yhdistelmä) ja leipä kaikessa terveellisyydessään on aikas tarkkaa syötävää.

Sitten tuo 12 tunnin paastoaika on mulle liian pitkä- joillakin oma kroppa alkaa tuottaa itse sokeria, jos sokerit laskee liian alas, tästä saattaa joillakin johtua tuo korkea paastoarvo. Parhaat arvot aamuisin saa, jos käy yöllä syömässä jotain pientä...

Sanni
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2005 klo 11:26 Skunksi harmaana kirjoitti:
Mitä sä olet syönyt aamuisin? Kokeiles tuota jugurttijuttua!
Tänään aamiaisella oli 2 Real-viipaletta, tuorejuustoa 1 rkl jossa on rasvaa 2 %, 2 viipaletta ohuen ohut savukinkku -leikettä, tuorekurkkua, omena ja kuppi kahvia, jossa loraus rasvatonta maitoa. Mun mielestä melkosen terveelliseltä kuulostaa, ja useinmiten tuolla aamiaisella arvo on alle 7.

Ja siis mä mittaan sokereita niin, että paastoarvo (rajana 5); tunti aamiaisesta (rajana 7); 1,5 tuntia lounaasta/päivällisestä (rajana 7 myös)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2005 klo 11:33 Skunksi harmaana kirjoitti:
Olen huomannut, että jos on paljon hiilihydraattipitoista ruokaa lautasella, kannattaa jättää ne leivät ja ne maidot väliin kokonaan. Mulla ainakin maidon maitosokeri pompsauttaa arvot pilviin (joku murot+maito on aivan mahdoton yhdistelmä) ja leipä kaikessa terveellisyydessään on aikas tarkkaa syötävää.
Sanni
mie olen huomannut uon saman maidon kanssa ja se onkin jäänyt kokonan pois. syön sit vaikka viilin illalla (niit' on tosi hyviä ja kaloreitakin vaan 50). ja lisäksi kalsiumia purkista.

tuosta leivästä: mites ruisleipä, eikö se ole aika terveellistä, just joku eal, eihän siinä ole hirveesti kaloreita ja paljon kuituja. mut miun arvot onkin ihan amatöörimäset, ja se tietysti lisää liikkumavaraa.
 

Yhteistyössä