SOKERIKLUBI

Ei onneksi punninneet siellä Vammalan synnytystapa-arviossa enkä punnitse itseäni omalla vaa´allakaan! Menis rikki ressukka :(

Viikot tasan 36 ja SYNNYTYSTÄ ODOTELLEN! On aika ahdistava olo kun tää vauva liikkuu niin kipeesti et koko maha on ihan hellänä ja nukkuminen ihan tuskaa...

Mut mulle luvattiin edelleen et tyttö olis tulossa! Olen niin iloinen siitä :) Salaa tyttöä olen toivonut vaikka poikakin olis kelvannut mut on niin mukavaa kun on sitten molemmat!

Paino arvio oli 2800g eli suurin piirtein saman kokoinen kun esikoinen tässä vaiheessa. Lääkärin mukaan on ihan hyvän kokoinen ja keskikäyrän alapuolella :D Lantio on tilava ja mahtuu hyvin tuleen pihalle. kohdunsuun tilanne oli täysin epäkypsä, mut eipä esikoisen aikanakaan ollut yhtään parempi kun ne vedet meni... Siks synnytys täytyikin käynnistää.

Nyt kyllä toivon et pysyis ainakin sen viikon vielä sisällä kun tekemistä kerääntyy oikein urakalla tälle viikolle! Huomenna tädin luo kyläileen, keskiviikkona pojalla valokuvaus kerhossa (saadaan ihanasti just 1,5v kuvat) ja viikonloppuna sinne messuille!

Torstaina tulee eka erä äitiyspäivärahoista ja se on yli 400e parempi kun kodinhoidontuki joten voi kerrankin ostaa jotain kivaa B) Tosin tässä on nyt rahaa mennyt kun peruutin meidän auton paskaks ja siihen uppos rahaa ja tänään hajos hella niin et jäi lapslukko päälle. Onneks mies sai hoidettua sen sellaiseen kuntoon et edes levyt toimii! Luultavasti päästään vaan yhden pienen lisäosan ostolla, mutta tiedä sitten kuinka kalliiks sekin tulee :/

No olen syönyt tänään paljon SUKLAATA :p Nami! Kauheeta kun tulee joulu ja joka paikka on täynnä suklaata :whistle: En pysty pysyyn erossa niistä!

Muuten on hyvä olo mut mua on ruvennut ahdistaan kun sukulaiset soittelee et joko vauva syntyy!!!!!!!!!!!! \|O Ne luulee et tää tulee samana päivänä kun esikoinen ja mua raivostuttaa! Aikooko ne soitella jatkuvalla syötöllä siihen asti kunnes tää on pihalla vaikka yliaikasena! Mä teen itsarin niiden soittojen takia! :headwall: Ne ei kans ajattele ollenkaan et mua ehkä saattaa ahdistaa niiden utelut! vitustako mä tiedän koska tää pihalle tulee ja mitä pidemmälle mennään, sitä ahdistavampi mun olo on ja sitä vähemmän haluan niiden kyselysoittoja! Pistän kohta liittymän kiinni niin siitäs saavat :LOL:

Mut hyviä maanantaijatkoja teille :heart:

hellou Champion, voi sinnuu. No, kyllä se sieltä putkahtaa. Yritä nyt nauttia esikoisesta, jolla ei näemmä ole uhmakaan viel alkanut.

meinaan, että täällä hikoillaan tätä sadepäivää sisällä. kuopus oli laitettava kantoliinaan, vaikka olisi kerrankin elämässään viihtynyt sitterissäkin. Pääsin jopa vessaan sanonko mille, kerrankin rauhassa.

Mutta myöhemmin esikoinen hyökkäsi vauvan sitterin (tai setterin, niinkuin yksi ihminen sanoo työpaikalla) kimppuun (kehoitus ÄLÄ herätä vauvaa toimiin meillä, mutta tasan tarkkaan käänteisesti) ja sitteri selkänoja räpsähti alas ja vauva-parkaa säikähti perinpohjin. moron refleksi näkyi komiasti (eikös se ollu justiin tää kädet kauhusta haralleen), jos tästä jotain positiivista kaivetaan.

esikoinen väitti, että vahinko, mutta katselee vauvaa syrjäkarein kulmiensa alta siihen malliin, että empä usko...

ja pitäisi vääntäytyä ulos, mutta ei toi ilma pukemisineen houkutele. onneksi esikko teki lakisääteisen happihyppelyn isänsä kanssa aamulla, niin uskallan nyt tunnustaa tään sisällä kökötyksen. onko täällä muita huonoja ihmisiä?

Minä olen laiskiainen paksukainen. Tosin tänään en ole sortunut karkkiin- eiku-ups... söin öö-7 englannin lakua. EN EES TYKKÄÄ NIISTÄ!

Onpelin einon huoneen ikkunaan uudet verhot, kaloja ja merihevosia:D Löydettiin bauhaussista siihen halvalla boordi, lähes identtisiä kaloja ja merihevosia. Verhot tuli maksamaan alle 10? ja boordi alle 2?.

Vaa'alla en ole käynyt sitten 1.11 jälkeen jolloin vaaka näytti vähiten viim.2 vuoteen. Nyt on varmaan tullut lisää kun on vaan kökitty sisällä ja syöty herkkuja nii että napa rutisee.

Huomenna on neuvola lääkäri ja voin siinä käydä itsekin vaa'alla. *onks pakko?*

Kaalikeittoa ketitin tänään 6 litraa, saadaan syödä se miehen kanssa ihan yksin kun muksut inhoo sitä :p

Einolla oli korva punanen mutta ei oikeen tulehtunut ja lääkäri antoi reseptin puuduttaviin korvatippoihin. Niitä saa vielä turusta yliopiston apteekista mutta nykyään niihin tarvitaan resepti... Aiheen vierestä taas tiiän. :\|

No tsemppiä! ME PYSTYTÄÄN SIIHEN! ajatelkaa kuin hienoa on ostaa ne pienet uikkarit ens kesänä- ja näyttää hyvältä niissä! B)

Linnea 75 himmeilee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2005 klo 16:36 Kipinätär kirjoitti:
Kuule Linnea, Kannattaako niitä syöttövälejä vielä venyttää kun poika on tosiaan niin pieni... Noudata sitä omaa vaistoas. :hug:
joo, en todella meinaakaan. eikä hää ole edes pullee, vaan roteva, kuten sanottu. enköhän mie osaa vauvaani syöttää, sano siihen yks lääkäri mitä tahansa. lastenlääkäri oli sitä mieltä laitoksella, että kyllä vauva juo rintamaitoa sen verran, kun tarvitsee.

mutta hassua, kun pitää löysäillä puolipotkuhoujen kuminauhaa :LOL: kun siskolle saa aina kaikki housut kaventaa. ei ole vaikee arvata, kumpi on tullut äitiinsä... :LOL:

varmasti siun paino, kipsu, on ok. eikä seitsemän lakua ole yhtään mittään. onneksi se täytekkku on nyt tuhottu, samoin syntinen suklaa kääretorttu. mies sai jopa yhden pikku siivun siitä kakusta. söin siis aika paljon.... :ashamed: miulla ei ole mitään kontrollia, jos annan yhtään löysää. viel olis herkkuja tuhottavaksi... ja koskapa asun tääl Karjalassa, niin rotinaperinne elää ja varmaan työkaverit tuo kohta hirveet herkut tilalle. taidan kyl vihjaista, että olisi ´kiva saada täytekakun sijaan vaikka hedelmäsalaattia tai vastaavaa. ehdotus aihettanee kamalan skandaadin leipojanaisissa ja joku kermapläjäys sieltä tulee tai itkee ja tulee.

sorde egoismi.

masunen

Tsemppiä Champion! Perässä tullaan. Meillähän on vain pari viikkoa eroa lasketussa ajassa. Tukalaa on jo täälläkin, mutta sentään vielä ei ole soittorumba alkanut, johtunee siitä että meidän suvussa vaavit tuppaa viihtymään tuolla massussa yliaikaa ihan järjestään. Mutta ei mulla kyllä ennen ole ollut tällaisia supistelujakaan. Eilenkin makoilin sängyllä hammasta purren ja aloin jo katselemaan kelloa, että kuinkas säännöllisiä nää onkaan, mutta kyllä ne siitä laantui, vielä täytyy sanoa onneksi! Varsinaisia kituviikkoja nää kyllä on :kieh:

Neuvolakin oli eilen ja painoa tullut 1,3 kg parissa viikossa, plääh. Mut laihdutaan sitten kun vaavi on pihalla, eiks joo?

Tänään tilasin kotiin kaikki mahdolliset postimyyntikuvastot joululahjapähkäilyjä varten, että tietäis ees suurinpiirtein mitä hakee sitten kun kaupoille lähtee tän mahan kanssa könyämään. Ihan viime tippaan ei kannata tänä vuonna jättää :xmas:

Siispä, isänpäivä tulee, Joulu tulee, vauva tulee.... jeee!

voi teitä, jotka polkee noita viimosia kilsoja raskauden rankalla taipaleella :hug:

täällä alkaa arki kahden lapsen äiteellä asettua uomiinsa ja ollut ihan kivoja päiviä tässä nämä. kiva nähdä taas vanhoja äitikavereita, joita tuli laiminlyötyä ollessani välillä työelämässä.

tuplarattailla aion alkaa tehdä lenkkiä, (jos ei haava enää suutu) satoi tai paistoi. tulee niin mielettömän ihanan raikas olo, kun tuolla ulkona tuulettuu.

on muuten voileopäkakkukin jo tuhottu, samoin mustikkapiirakka... kohta olen siis syöny tuhmimmat herkut ja voip palata ruotuväkeen.

on tämä kurissa pysyminen nyt muuten aikasta paljon vaikeempaa, kun silloin raskausdiabeteksen aikaan. eli enää ei tule mitään sokeriaivoja tms. jos vetää pohjattoman kaivon tavoin makeeta. painohan se kyllä nousee...

mutta sen kyllä rd miulle opetti, että jos alkaa olla liian kova nälkä elikäs sokerit alhaalla, niin en jää ruokaa odottelemaan, vaan syön heti pari palaa ruisleipää. muuten saattaa olla aika hirvee raivotar jahka pääsee syömään, varsinkin jos vaavi pitää viel imettää siinä välissä.

samoin se opetti sen, että olo voi diabeetikkona olla niin kurja, että jos sitä kerran voi terveellisellä sapuskalla ehkäistä, niin hitto vieköön, eihän tässä mitään tautia ihan taivosella tahallaan kontollemme oteta?

mitäs muiden eloon ja oloon? mitkä on muiden fiilikset?

:attn: HUHHUU...

tulin katselee vieläkö sokeriklubi on "hengissä" ja täällähän on juttua kilometri :LOL: :LOL:

minä saan taas odotella rd diagnoosia,eka neuvola on kahden viikon päästä ja pääsen sinne rasitukseen varmaan seuraavalla viikolla.. jos pärjäis jouluun asti ilman insuliinia niin saisi herkutella :kieh: la on vasta 2.7.06

Ihan pikaseen kirjotan kun Eino just heräs ja on tossa isänsä sylissä ihan pikkasen kiukkusena... Painoa oli tullut sillai lisää että vaaka näytti vähän yli 95... No nyt on koitettu tsempata ja ens viikolla lähtee kun pitää olla päivät pois kotoota että mies saa nukkua kun sillä on yö vuoro...

Hakkaa päälle ! :wave: :wave:

masunen

Tervetuloa takaisin D-mamma ja onnellista alkuraskautta! Onko sitä kuuluisaa pahoinvointia vai mikä on olo ja fiilis? Täällähän me kaikki porskutellaan, osa jo poksahtaneina ja osa vielä odottelee vuoroansa, kuten meikä, joka yrittää potkaista tuon Championin ensin edeltä synnyttämään, että pääsis kiilaamaan seuraavaksi ekaksi :D

Ehtoisaa isänpäivää kaikille perheille!!!

t. Masunen

eipä ihmeemmin pahoinvointia,pientä etomista kylläkin.. en ole koskaan oksulle joutunut kenenkään kans :LOL: :LOL:
huomenna taitaa tulla 7vko täyteen ja jouluna ajateltiin sitten ilmoitella suvulle.tosin voi olla ett maha pullahtaa esiin jo aiemmin mut onneks suku asuu kaukana eikä kukaan sitä huomaa :LOL: :LOL:

omanapainen maanantaivuodatus: 62,7 kiloa!!! silkkaa iloa!!! :D

kiva D-mamma, että olet joukossamme!!!!! nyt elä munkin lailla, niin sokeritesti menee kaappiin häpeämään.

missäs muut? Kipsuuu? Champ? Masunen? ja Seltsu, sie voit jotain vääntää vaikka oletkin ihan rakastunut siihen vauvaasi ;)

mie nyt löpisen niin kaun tässä, kun tulee lapsihäly... eli lempiaiheeseen eli omaan napaan taas. eli mitä tästä opimme, kun vetää puolikkaan täytekakun, voileipäkakun ja pitsaa, niin painohan siinä putoaa :LOL:

ei vaiskaan, olen taas päässyt kävelemään kunnon lenkkejä jo kahdesti ja ne auttaa aineenvaihduntaan + piristää ja kannustaa syömään muutenkin tervellisesti. porkkanoita olen rouskuttanut aivan pupuna pikkunälkään ja ruisleipää pussitolkulla.

liikunta on hassu juttu, että siitä saa virtaa, kun kuluttaa virtaa. outoa logiikkaa blondille, alkaa varmaan juurikasvu ottaa kohta vallan :$ oudot on miul jututkin, sorde kaiffarit.

miulle taitaa tulla Fibromyalgia (pehmytkudosreuma) sen rd:n tilalle. tekee univaje sen ja äiteellä on. :( mutta kivempi, kun joku muu reuma, kun ei väännä niveliä eli toisaalta toivon, että tää olis ´"vaan" Fibroa. pitäsiköhän perustaa kolotusklubi.. :LOL:

kerronko... en ... no : Mää syön mustikka munkkia :p
Vauva heräs eli lyhyesti: Olen käyny kävelemässä ja siivoillu ja saanu uusia hienojja vaippoja vauvalle... paino samoissa, mut munkin takia meen kunnon lenkin tänään koirien kanssa vaikka sataakin... Kuullaan
Tsemppiä kaikille.
Tere tulemast takasi D-mamma :wave:

Champion harmaana
Viikot tänään tasan 37!!!!
Taitaa mennä niin että pääsee Masunen ennen mua synnyttämään! Tää pikkuneiti on päättänyt olla heti #&%£$!* (jatkuu murrosikään asti ja vielä ylikin) ja ei ole yhtä fiksu kun veljensä ja pysyy ihan tappiin asti sisällä + vähän päälle! Eikös me naiset osata olla äitejä kohtaan lapsina aika kamalia!!!!

Ei vaan olo mutten ihan kiva mut alaselkä kipeä ja tuntuu kun olis halko jalkojen välissä. Vauva on ilmeisesti laskeutunut kun fundus ei ollut kasvanut 3 viikossa kun sentin! On kylä sellainen olokin et maha on tosi alhaalla ja neiti on saanut sen verran lisätilaa likkua et selkä on nyt viikon sisällä kääntynyt vasemmalle puolelle kun ennen on aina ollut oikealla... Olen jopa välillä pystynyt nukkuun selälteen öisin (voi että miten autuas asento)!

Painoa oli tullut kolmessa viikossa 6kiloa!!! Aika hyvä! Tohon edes mä en olis uskonut kykeneväni :LOL: No sen selittää se et olin eilen päivän siellä kauneus ja terveysmessuilla ja sitten päivän kävelyjen jälkeen vielä ravintolaan syömään suolaista ruokaa niin avot - ei meinanneet kengät mahtua tänä aamuna jalkaan ja sormet on niin turvoksissa että sattuu niveliin!!! Muuten neuvolakuulumiset olikin ihan ok! Paino siis olis nyt neuvola vaa´an mukaan 103kg! Luulen kyllä et kun tässä lepäilen ja juon paljon vettä niin ens viikon maanantaina neuvolassa on laskenut toi paino. En kyllä meinaan tunnusta syöneeni ihan yltiöpäisesti ja liikkunutkin olen aika paljon vaikka kävelenkin kun viikon putkeen pantu nainen :D Oliskin :p

Meenkin tästä kohta äidille syömään eilistä isänpäiväkakkua (jos olis yhtä tehokasta kun Linnean kakut)! Nyt voin syödä hyvillä mielin kun sain auton (eli pakotin ukon polkeen töihin pyörällä tuolla vesisateessa, ei ollut kovin hyvän tuulinen lähtiessään) :LOL:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2005 klo 14:10 Champion harmaana kirjoitti:
Viikot tänään tasan 37!!!!
Taitaa mennä niin että pääsee Masunen ennen mua synnyttämään! Tää pikkuneiti on päättänyt olla heti #&%£$!* (jatkuu murrosikään asti ja vielä ylikin) ja ei ole yhtä fiksu kun veljensä ja pysyy ihan tappiin asti sisällä + vähän päälle! Eikös me naiset osata olla äitejä kohtaan lapsina aika kamalia!!!!

Ei vaan olo mutten ihan kiva mut alaselkä kipeä ja tuntuu kun olis halko jalkojen välissä. Vauva on ilmeisesti laskeutunut kun fundus ei ollut kasvanut 3 viikossa kun sentin! On kylä sellainen olokin et maha on tosi alhaalla ja neiti on saanut sen verran lisätilaa likkua et selkä on nyt viikon sisällä kääntynyt vasemmalle puolelle kun ennen on aina ollut oikealla... Olen jopa välillä pystynyt nukkuun selälteen öisin (voi että miten autuas asento)!

Painoa oli tullut kolmessa viikossa 6kiloa!!! Aika hyvä! Tohon edes mä en olis uskonut kykeneväni :LOL: No sen selittää se et olin eilen päivän siellä kauneus ja terveysmessuilla ja sitten päivän kävelyjen jälkeen vielä ravintolaan syömään suolaista ruokaa niin avot - ei meinanneet kengät mahtua tänä aamuna jalkaan ja sormet on niin turvoksissa että sattuu niveliin!!! Muuten neuvolakuulumiset olikin ihan ok! Paino siis olis nyt neuvola vaa´an mukaan 103kg! Luulen kyllä et kun tässä lepäilen ja juon paljon vettä niin ens viikon maanantaina neuvolassa on laskenut toi paino. En kyllä meinaan tunnusta syöneeni ihan yltiöpäisesti ja liikkunutkin olen aika paljon vaikka kävelenkin kun viikon putkeen pantu nainen :D Oliskin :p

Meenkin tästä kohta äidille syömään eilistä isänpäiväkakkua (jos olis yhtä tehokasta kun Linnean kakut)! Nyt voin syödä hyvillä mielin kun sain auton (eli pakotin ukon polkeen töihin pyörällä tuolla vesisateessa, ei ollut kovin hyvän tuulinen lähtiessään) :LOL:
Samoissa painoissa pyörin loppuraskaudesta... synnärillä lähti sitten enemmän mitä oli raskauden aikana tullut B)

Hellou!

Yritä Champion nyt viel jaksaa, onhan se lapsoselle varmaan parempi kölliä siel täyden palvelun talossa viel muutama viikko. Ja voin kahden hitaan tulijan (eivät olis totta puhuen tulleet ollenkaan ulos), että nohevia lapsia ovat. Ymmärävät katsos hyvän päälle, kuka hullu sitä tänne vihmovaan räntäsateeseen haluaisikaan?

Vaikka mie jos kuka huusi jo viikolta 35-36, että tulkaa jo ulos per**leet! Eivät hyö loukkantuneet, ymmärsivät kärsimättömyyteni fiksuudessaan ja anteeksi antoivat laupeudessaan.

Tai toisaalta, eihän hyö osanneet tullessaan puhua. Ja moni seikka on selventynyt jahka on se taito opittu. Kuvittelin aina esimerkiksi, että esikoinen RAKASTAA lauluani. Nyt on ehdoton laulukielto aidille. Miksihän isä saa laulaa? Ihan epistä!

Tää pieni-suuri Kakkonen ei anna laulaa edes nyt vaan virittelee oitis vastaserenadin. Taitaa kahvi joutua karanteeniin, oli eilen illalla semmoinen konsertti. Yhden kupin join, kun ei kone kertakaikkiaan startannut ei sitten millään.

Ja Champ, nyt vedä kaalia, niin lähtee se turvotus liikeelle.

Hei kaikki :wave:

Lueskelin tässä vähän ketjua ja huomasin, että teillä on varmasti asiantuntemusta raskausdiabetestä koskien. Uskaltaudun siis hyppäämään takavasemmalta keskelle ketjua kysymyksineni :ashamed: .

Mulla on sellainen tilanne, että pari viikkoa sitten neuvolassa selvisi sokerirasituksen tulokset ja paastoarvo oli 5,4. Muut kaksi arvoa ok. Gestaatiodiabeteksen diagnoosi sieltä pamahti ja minä olin ihan ällikällä lyöty! Painoindeksi ennen raskautta 27. Käteen lyötiin yksi ateriamalliesite ja neuvottiin noudattamaan ruokavaliota. Itse oli netistä selvitettävä, millaista ruokavaliota.

Sitten vaihtui kätilö ja tämä uusi sanoikin, että diagnoosi tulee vasta jos arvo on koholla vielä kolmen viikon ruokavalionkin jälkeen! Arvatkaas, olenko pihalla... Ruokavaliota noudatan parhaani mukaan ja toivon parasta. Mitään oireita ei ole, ei huonoa oloa tms. En mittaile sokereita. Sf-mittakin on keskikäyrän alapuolella.

Nyt kiinnostaisinkin, millä arvo(i)lla teillä on todettu raskausdiabetes ja oletteko siihen ottaneet insuliinia? Mitä "oireita/vaivoja" teillä on raskausdiabeteksesta?

Kiitos jos jaksatte vastailla, tuntuu että mut on neuvolan puolelta jätetty pimentoon... :/

kuule lämpimästi tervetuloa sieltä takavasemmalta, Niisku!

aika tiukalta kuulostaapi, mie sain tosin daignoosin heti kättelyssä. en muista nyt tarkkoja arvoja, mut miul oli eka arvo ok ja kaksi seuraavaa liian korkeita. painoindeksikin oli huonompi, kun siulla. '

mutta ongelmien ennaltaehkäisyyn hyö varmaan pyrkii ja nuo arvorajat vaihtelee paikkakunnittain.

miulla raskausdiabeteksen aikana olo huononi kovasti, jos nousi verensokeri liikaa (pää puuroutui, en nähnyt edes kunnolla) tai vastaa vasti laski. silloin heikotti.

miulla se ruokavalio auttoi muutamassa kuukaudessa, eikä insuliinia onneksi tarvittu.

onko tää siun monesko raskaus? onko paino noussut nyt paljon?

rd voi sitten kasvattaa vauvojen kokoa ja aiheuttaa ennenaikaisuutta, mut ongelmana on silloin se, että keuhkot ei välttämättä ole kypsät.

ja diabetekseen sairastumisen riski kohonnut, jos täs testissä kärähtää, mut toisaalta naisten kohdalla just tämä neuvolasysteemi auttaa ennaltaehkäisemään myöhempää sairastumista.

käy diabetesliiton riskitestissä niiden sivulla, ja huomasit varmaan ekalla sivulla olevan ruovalion?

tsemiä ja pysyhän remmissä :)

ja paastoarvosta tietävät neuvokaas Niiskua...

Kiitos kun vastasit Linnea :wave:

Olisiko muita vielä, jotka tästä asiasta tietäisivät enemmän (kuin minä)? Tuntuu että on ihan jätetty neuvolan puolelta tuuliajolle... Ei mulla ole mitään sokerinmittaustakaan, vaikka oli se arvo koholla... Mistä tiedän, auttaako ruokavalio???

Eikä mun ruokavalio ole läheskään noin tarkka kuin mitä olen teiltä tästä ketjusta lukenut! Verrattuna entiseen se on kuitenkin hurjan ISO MUUTOS! Ennen vedin joka päivä suklaata ja karkkia (PALJON), diagnoosini jälkeen en ole sortunut mihinkään sellaiseen. Sokerittomia suklaita syönyt pari kertaa. Tässä ketjussa puhutaan kaikkea ruisleipään sortumisesta ja sellaisesta... Kääk! En mä voi sellaisia alkaa miettimään, kun ei ole mitään mittaria, jolla todeta muutoksia. Eikä mulla tule mistään syömisestä tai syömättömyydestä paha olo!!!

Eikä ole sikiön liikakasvuakaan... Sf-mitta keskikäyrän alapuolella... Muutenkin olen ihan ällistynyt näistä puheista, että vauva on sokerin takia kasvanut liian suureksi synnyttää alakautta (=yli 4kg). Meidän suvussa on synnytetty onnistuneesti alakautta nelikiloisia vauvoja ILMAN RASKAUSDIABEETESTA!!!

En ymmärrä mitään... Ihan hukassa ollaan täällä :'( . Sanokaa nyt, millaisilla arvoilla ihan tarkkaan te olette diagnoosinne ja sokerimittarinne saaneet???

masunen
Moikka Niisku!
Mulla oli edellisessä raskaudessa arvot paasto 5,2, 1h 8,5, 2h 5,6 ja jouduin dieetille, tässä raskaudessa oli paasto 4,8, 1h 8,3 ja 2h 4,8 eli ihan normaalit. Luulen sen johtuvan siitä, että osasin nyt vältellä liikoja sokereita ja rasvoja jo etukäteen. En ole laskenut ruisleipiä enkä muutenkaan pitänyt tarkkaa dieettiä nyt, mutta maalaisjärjen kanssa tehnyt valintoja. Mutkun edellisestä raskaudesta on 13 vuotta niin ei silloin saanut mitään mittareita ja raja-arvotkin taitaa olla muuttuneet ja tuntuu myös vaihtelevan paikkakuntakohtaisestikin. Oon ymmärtänyt että jos 2 arvoa kolmesta menee yli raja-arvon, niin silloin joutuu sairaalaan vuorokaudeksi mittauksiin ja voi joutua sitten insuliinille. Tai sitten jos ei ne arvot pysy dieetillä kurissa.
Mä olen synnyttänyt kaksi 4,5-kiloista ja 54 cm pitkää poikaa alakautta ilman suurempia ongelmia, sehän on lantion koosta kiinni, minkäkokoisia lapsia sieltä mahtuu tulemaan. Ehkä ne pojat kasvoi noin suuriksi juuri raskausdiabeteksen takia (esikoisen kohdalla sitä ei koskaan testattu), mutta synnytyksen jälkeen ei minulla eikä vauvoilla liikaa sokeria ollut.
Ei tuo sinun arvosi kuulosta pahalta ja hyvähän se on joka tapauksessa liikoja sokereita ja rasvoja vältellä, joten asiassa on positiivisiakin puolia: raskauden loppuvaiheessa vauvan kasvamista ja synnytystapaa ja aikaa seurataan ehkä tarkemmin eikä vauvaa päästetä liian isoksi synnyttää alakautta.
Enpä tiedä oliko tästä paljon hyötyä, kun ei mulla ole kovin tuoretta kokemusta, mutta joka tapauksessa onnellista raskausaikaa ja tervetuloa klubille, täällä on mukavaa porukkaa :saint:

t. Masunen rv 35+4 ja tukalat oltavat

ps. Champion, miten menee??? Yöt alkaa jo mullakin olla aika kamalia... ja sitten noo päivät ja illat (aamut menettelee vielä)

Moi kaikille, hengissä ollaan!

Vauvalle maistuu ruoka, korvikettakin olen antanut kun tyyppi turhautuu tissillä ja lisää vaan pitäis saada. Ja tissillä olis koko ajan - onneks nyt huolii jo tuttia, ettei mun tarvi tuttina toimia... (Imetysintoilijat, säästättehän mut nyt saarnalta, en jaksa kuunnella 6 kk täysimetysmessua pliiiissss...)

Eilen oltiin neuvolassa ja multa otettiin jälkitarkastusta varten paino, hb ja verenpaine: painoa oli 76,2 eli vissiin kilo vähemmän ku ekalla neuvolakäynnillä, hb oli 150 (!!??) ja verenpaine 120/75. Sokereita olen mittaillut harvakseltaan, vähintään kerran viikossa pitää kuulemma mitata jälkitarkastukseen saakka. Kerran paasto oli yli viiden, muuten kaikki ok.

Nytpä hei kysynkin teiltä - onko nuo rajat samat raskausdiabeteksen jälkeenkin? Mä kävin diabetesliiton sivuilla ja siellä oli tekstiä siitä, että tavoitteena olis paastoarvo 4-7 mmol/l ja aterioiden jälkeen 8-10 mmol/l. Nehän on paljon korkeammat ku rd:ssä? Mitä hemmettiä? Sanokaa nyt joku järkevämpi miten tää menee!!! Mulla siis on arvot ollu jotain 4,8-5,2 paastossa ja aterioiden jälkeen aina alle 6,6.

Diabeteksen kannalta mun ruokavalio on ihan p*rseellään koska ruoka ei juurikaan maistu. Tää tarkottaa sitä, että syön about kerran päivässä lämpimän ruuan ja illalla pari viipaletta leipää. Yleensä eka kerran syön joskus puolen päivän aikaan, joskus menee kolmeenkin ennen kuin huomaa että vois ehkä ihan vähän olla nälkä... Ihme vaikka paino tippuukin. Nyt olis muuten ekaan tavoitteeseen enää 6 kiloa, siiiisssstiääää!!!!! Ja lopulliseen (?) tavoitteeseen 10 kiloa.

Omanapaista lätinää taas, sori... Tsemppiä kaikille viimemetriläisille, kyllä ne vaavit sieltä joskus tulevat ulos! Ja joukossa taisi olla muutama uusikin "naama", tervetuloa ja koittakaa jaksaa maailman typerimmän riesan kanssa!!! (Siltä musta ainakin tuntui koko raskausajan...) Sori, en tainnut olla kovin kannustava... Ärgh.

:wave:

linnea 75 himmeänä
Morjesta!

Seltsu kyseli;
Nytpä hei kysynkin teiltä - onko nuo rajat samat raskausdiabeteksen jälkeenkin?
Kuultua neuvolassa, että raskauden aikana ollaan tiukempia. Sitten raskauden jälkeen, kun rd siis loppuu, ollaan taas normaalien kirjoissa ellei arvot ala kunnolla kohota. Mitään tarkaa en tietenkään tällä päällä muista. Onnea painosaavutuksista ja kiva, et olet remmissä tuas.

Masunen, kumarrus niistä 4,5 kiloisista! Jaksamista!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja Niisku, siis lantiosta se tosiaan riippuu, että minkälainen menijä mahtuu tulemaan. Allekirjoittaneella ei mahtunut eka ja tuumasin, että kasvoi isoksi miun puputuksen takia, mutta sama homma oli toisellakin, vaikka ei painoa tullut mittään raskauden aikana. Että geenit geenit. Mutta olen kuullut, että rd voi kans kasvattaa vauvoja ja sie kyselit kaikensortista tietoa, niin mie sitten yritin siihen jotain pulattaa.

pulattelusta puheenollen, yritän olla nyt maidottomalla ruualla, kun on sen sorttista älämölöä täällä nuorella miehellä iltaisin. vaan epähuomiossa tuli taas jotain karkkia suuhunsa työnnettyä, mistä ei tiedä mittee hyö sisältää. no, kai tästä jotain suuntaa-antavaa voi kohtapuoliin päätellä. mutta sorde asianvierestä kirjottelu ja muutenkin yleinen hönöys. pakkanen puudutti ajatuksen.

vaan kivaa iltaa kaikille ja huipullista, että täällä käy tämmönen traffiikki.

ps. tein eilen punaviinimarjapiirakan, ison. arvaatkaa vaan kuka söi kaiken.... siis Niisku (siis mie söin, ei Niisku hehee), kyllä täällä sorrutaan myös ruisleipää kovempiin aineksiin. ja ruisleipä on sitten tosi hyvä sapuska rd.n aikana. soita sinne neuvolaan ja heristä tädille luuria, että millois sie alat mitata sokereita, vai miten hyö hoitaa homman. miullekin lykättiin mittarit vasta toisella kertaa (se oli kyl aika pian muistaakseni).

Terve kaikki :wave:

Niisku Mulla oli muistaakseni keskimmäinen arvo koholla yhden numeron verran, mutta edellisessä raskaudessa oli myös ja kaksi ensimmäistä lasta sai sokerivettä koska verensokeri oli synnytyksen jäkeen niin alhainen. Sen lisäksi isälläni on aikuistyypin diabetes ja minulla painoindeksi raskauden alussa 37. Eli riskitekijöitäkin löytyi. En ottanut insuliinia ja arvot pysyi ihan hyvinä koko loppuraskauden ajan. Vauva syntyi lähes 4 viikkoa etuajassa mutta oli silti 53cm ja 3750g eli jos olisi vielä sen 4 viikkoa ollut sisällä olisi ollutnoin 5kg syntyessään. (ainakin painoarvio ultraäänien mukaan painoa tuli 300g/viikko)

Ihanaa kun on lunta! Käytiin kävelyllä ja nyt nälkä kurnii, karjalan paisti vaan on valmista vasta yli tunnin päästä. Vauva nukahti ja tulin sitten pitkästä aikaa teitä moikkaamaan. Vaakaa en ole vieläkään saanut. Hyvä niin. Taitaa tämä hormoonikierukka tuoda mulle kiloja. Okei Okei suklaa ja karkit ja keksit niitä kiloja tuo :ashamed:

Skarppaan taas. Lyökää ylle... :D

Ainii, onko teillä kellään toi käyttäjä tunnus jo muuttunut? Ärsyttää kun se herjaa joka kerta kun kirjautuu että kohta tai viikonsisällä...
Ps. Näittekö odotuslehden kestovaippa jutun? Ihanat ne Tirsokkaan peikkohännälliset villahousut:D

Muoks*kirjotus virheitä...

Yhteistyössä