skeematerapia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kognitiiviseen psykoterapiaan viittaisi. Skeema on ihmisen rakentama malli jostain asiasta ja toiminnasta. Skeema voi olla "vaurioitunut" ja ihmiselle siten haitaksi. Tätä voidaan tutkia ainakin kognitiivisessa psykoterapiassa.

Mä olen käynyt tossa kogn...kong...koknitiivi....siinä niin terapiassa. Toimi! että jos samoilla suunnilla on skeema ja kogn...niin voisin sanoa että auttaa :whistle:

Mutta skeematerapia ei ole sama kuin kogn.psykoterapia. Varmista ehdottomasti ennen terapiaan menoa onko terapeutilla PSYKOTERAPEUTIN pätevyys. Terapeutiksi voit vaikka sinä juuri nyt nimetä itsesi, ja olla täysin itseoppinut. Psykoterapeutin ammattinimikettä saa käyttää vain pitkän laadukkaan koulutuksen ja oman terapian käyneet henkilöt. Lisäksi laillistetun psykoterapeutin palveluista voi yksityisellä saada kela-korvauksen. "Ihmissuhdeterapeutin" tai "halkoterapeutin" tai minkä nimikkeen sitä nyt ko. henkilö itselleen keksiikään, palveluista ei voi saada kelakorvausta, kun se ei ole kelan hyväksymää.

Lisäys vielä edelliseen... Kognitiivinen psykoterapia pitää siis sisällään skeematerapiaa, mutta jenkki nimeltä Young on kehittänyt siitä vielä ihan erillisen oman suuntauksenkin.

Yhteistyössä