Sivulliset loukkaavat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aaa

Vieras
Niinpä sitten kävi, että ns. sukulainen (miehen tädin mies) alkoi kyselemään juhlissa heti kättelyssä, että koska me alamme tekemään lapsia (juhlissa oli kaksi vauvaa). Että ei vaan sitä uraa. Minä olin niin tyrmistynyt, että yritin piiloutua miehen selän taakse ja hän sai selitellä, että kyllä sitä ehtii. Järkytyin asiasta vasta jälkeenpäin, sillä tilanne yllätti minut täysin. Mitä helvettiä se kenellekään puolisukulaiselle kuuluu, tuleeko meille lapsia vai ei. Tähän mennessä olemme saaneet olla melko rauhassa (äitini kanssa olen kyllä asiasta puhunut), sillä lähisuvussa on eräs pari, jotka saivat hoidon jälkeen lapsen. Ehkä he sen vuoksi eivät ole kyselleet.

Asia on meillä täysin auki. Pari kertaa olen jo toivonut/luullut tulleeni raskaaksi, mutta se on loppunut tosi lyhyeen. Nytkin on viikko seuraaviin kuukautisiin, jos ne tulevat.
Tekisi mieli vetää jotakuta turpiin. Miksi meitä loukattiin.

On se niin valitettavaa, että ihmiset kehtaavat kysellä, niinkin henkilökohtaisia asioita, kuin lasten tekemisen ajankohtaa yms.
Itselle kävi vastaavanlainen tilanne erään sukulaisen 50v juhlissa. Eräs mieheni sukulainen rupesi kyselemään "koskas te teette niitä lapsia ? " " Siis sinähän olet jo kolmekymppinen, etkös olisi jo siinä iässä, että olisi jo korkea aika niitä lapsia tehdä, ennen kuin on liian myöhäistä " Minä siinä itku kurkussa nieleskelin ja yritin jotain vastailla. Siinä tilanteessa, kun ei oikein löydä napakoita vastauksia tai vastakysymyksiä esim. " vieläkö on omat hampaat tallella, vai joko käytät tekareita? Niin sullahan on ikää jo 50 taitaapi olla jo lähempänä 60, eikös sullakin kohta sellaiset tule?" Tai nuoremmalle vois heittää jotain tulevista vaihdevuosista yms vastaavia typeryyksiä .

Vaikka meillä tilanne on helpottanut. kaksi lasta saimme hoitojen avulla, ihmiset eivät enää kysele näitä asioita, niin silti tämän kyseisen naisen nähdessäni tervehdin vain hyvin vaitonaisesti. niin pahat arvet hän sisimpääni jätti, etten anteeksi ole voinut hänelle antaa.

Lapsettomuuden suosta nousseena päätin etten itse kuuna päivänä kysele toisten lapsentekemisistä, sillä sehän on jokaisen parin yksityisasia.

olen itsekin kokenut sukulaisten kyselyn lapsien teosta,ja se on kyllä kuin veitsen isku,kunnon sanoja et saa suusta ja mumiset jotain tyhmää.niin paljon tekisi mieli sanoa että kuule kaikki ei niitä lapsia saa tosta noin vaan sormia napsauttamalla.ja sitä muistaa ne sanat varmasti loppuikänsä,syvät arvet siitä jää.ehkä vielä joku päivä on pokkaa sanoa miten asiat oikeasti ovat.ja sekin loukkaa kun sitten sanotaan että noh tehän olette vielä niin nuoria kyllä te kerkeätte,no tottahan sekin tavallaan on mutta kun on monta vuotta yrittänyt niin ei sitä mieti että kyllä tässä vielä kerkeää..ei muuta kuin tsemppiä kaikille vauvahaaveisiin :hug:

Niin se vaan tuntuu olevan, että ihmiset pitävät oikeutenaan kysellä toisten lisääntymisaikomuksista. Yleensä missä tahansa perhejuhlissa saa varautua ainakin yhteen sellaiseen kysymykseen. Meillä esikoista toivottiin 2,5 vuotta ja hänen syntymänsä jälkeen kysymykset taukosivat hetkellisesti. Nyt sitten kaiken maailman tädit ja sedät kyselevät virne naamallaan, että eikös sitä pitäisi kaveri esikoiselle saada ja miksi teillä ei ole toista lasta! Arrg, koskaan en saa suutani auki ja niitä nasevia vastauksia aikaiseksi,vaan tyydyn minäkin hymähtelemään jotain typerää. Pitäisi vaan rauhallisesti todeta kyselijöille, että juuri sitä vauvaa mekin toivotaan, mutta eipä tiedä saadaanko sitä koskaan. Mutta onhan kyseessä itselle niin iso ja intiimi asia, joten vaikeaa se on mitään vastata! :( Eikä se sitä paitsi todellakaan kuulu puolitutuille kyselijöille!

Montakohan lasta sitä pitäisi saada, ennenkuin kyselyt loppuisivat? Vai pitäiskö suoraan laittaa lappu otsaan, jossa sanotaan, että kyllä, toivon vauvaa enkä tiedä milloin sen saan jos saan koskaan... :kieh:

Tsemppiä kaikille kyselijöistä kärsiville

:hug:

Olen vastannut että kohtuni on tällä hetkellä LAKOSSA! Jos sovittelut neuvottelut tuottavat tulosta niin voin kertoa pikimmiten,´´. Mutta tällä hetkellä lakko saattaa jatkua hautaan asti. \|O

Onneksi miehenikin sanoi, että hänen olisi mieli tehnyt vetää sitä miestä turpiin (että se siitä sivistyneestä käytöksestä). Tuumailin pari päivää asiaa ja kehittelin hyviä vastauksia, joita tuskin kuitenkaan ilkeän seuraavalla kerralla sanoa. No, onneksi ne huvittivat meitä. Kyselijälle voisi sanoa esim. että "Joko se on hautapaikka varattu, kun on jo tuota ikääkin?" (tämä olisi kyllä ihan hirveä kysymys, lievempi voisi olla kysyä vanhainkotipaikkaa) tai tämä on minun suosikki: "No, mitenkäs se on, vieläkö sitä on teilläkin jotakin säpinää peiton alla?" :laugh: Toisaalta voisi sanoa, että ei meidän seksiasiat muille kuulu. Jos sellaiset kiinnostaa, kioskilla on lehtiä.
Kyllä mahtaisi seuraavissa sukujuhlissa väki kartella meitä.
No, kaipa siihen pitää tottua. Ärsytti myös, että se mies sanoi ettei pidä tehdä vain uraa. Mitä uraa? Me käymme ihan tavallisissa töissä ja velkaa on asunnosta ja autosta. Kyllä kiinnostaisi tietää millaisia hanttihommia se mies on tehnyt, kun on kanttia arvostella meidän elämäntapaa. Kyllä olen huomannut, että kiusaajia löytyy yhtä lailla aikuisista kuin aikanaan teini-ikäisistä. Joillakin on tarvetta kiusaamiseen. Kaipa me olemme hyviä uhreja, kun emme osaa puolustautua (eikä ole itsellä tarvetta kiusata ketään).

No, hyvää päivän jatkoa täältä sateen keskeltä.

Tajuan kyllä että tuollainen loukkaa mutta ei kovin moni varmaan mitään pahaa tarkoita..?
Itse en uskalla oikein kysellä edes läheisiltä kaveripariskunnilta lapsen saamisista kun en oo varma onko lapsettomuus oma valinta.. Yhdesti oon jotain heittäny tyyliin, no voihan sitä sit vaikk lasta alkaa yrittää ja vastaus oli sen verran kiertelevä että jätin aiheen. Mutta jos ystävä ois siitä suuttunut niin huh huh..
Vaikka lapsettomuus onkin tosi kova pala (meillä ei miehen kroonisen sairauden vuoksi voida lasta vielä yrittää, yksi on ennestään mutta itkun kanssa sitä miettii ettei eka saa sisaruksia vielä tai koskaan :'( ) niin olisi ehkä hyvä muistaa ettei ihmiset ilkeyttään asioita kysele, mä oon esim. naapureille joiden kaa asia on tullut puheeksi vastaillu vaan että kyllä mun puolest sais toinen lapsi tulla mutta ei oo vielä mahdollista tms.
Ymmärrän kyllä sen ettei ihan vieraille viitsi ruveta itkee ja tilittää omaa elämäänsä mutta ainahan sitä voi sanoa että - ei se ole niin helppoa hankkia lapsia, niitä saadaan jos saadaan ja se tästä aiheesta kiitos!- Jos joku sen jalkeen alkaa jankata jotain ura ennen lapsia tms. niin sit voi sanoa jo suoraan että suu kiinni!
Ei ollu tarkoitus siis ketään loukata vaan lähinnä todeta että moni varmaan miettii miks jotkut ei hanki lapsia ja sit siihen mietitään syitä ja ne saatetaan tuoda esille tökerösti niinkuin ap:n kohdalla mutta harva haluaa loukata toisia tahallaan!

Niin tuskin kukaan kysymyksillään mitään pahaa tarkoittaa.
Kesto vakiovastaukseni: "Tulee jos on tullakseen." Ja sitten näppärästi aiheen vaihto.
Tsemppiä vaan kaikille sukujuhliin =)