Sikainfluenssarokotusgaluppi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SEE
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aion kysyä tiistaina ultrassa käydessäni äitipolilla heidän kantaansa asiaan, ja mietin sitten. Tällä hetkellä olen sitä mieltä, että olisi ottamassa rokotteen.

Tällä palstalla on hirveen rokotusvastainen ilmapiiri ja tuntuu tarttuvan tuo pelko rokotetta kohtaan, vaikka mitään perusteita näillä lietsojilla ei ole, kunhan ovat päättäneet että rokote on pahasta ja piste. :/ Joku kertoo jotain mutu-tietojaan faktoina ja toiset uskovat ne, ja alkavat levittää niitä eteenpäin... Kyllä minä ehkä enemmän luotan asiantuntijoihin kuin nimettömiin netti-keskustelijoihin... :wave:

Itse en ole vielä päätöstä tehnyt ottaako vai ei. Toisaalta toivon, että rokote ehtii tänne ennenkuin epidemia iskee ja tämän päätöksen pääsee tekemään, etten sitten ole hengityskoneessa... En tosiaan tiedä, olis tämäkin virus saanut odottaa vuoden. Sitten pitäis vielä ratkaista, mitä tekee esikoisen (2v) rokottamisen suhteen. :o
Ihanaa, että täältä löytyy sentään kunnon keskustelua puolesta ja vastaan. Välillä tällä palstalla, kun haukutaan heti hysteeriseksi, jos jotain tästä influenssasta uskaltautuu sanomaan :(

Pahoittelen, olen näköjään lukenut kiireessä väärin. Joka tapauksessa, en ole muuttanut kantaani. Lääkealan asiantuntijat ovat tehneet rokotussuositukset, lääketieellisin perustein tämän hetken epidemiologisen tiedon varjossa, kuten thl:n sivulla sanotaan.

Mahdolliset rokotuksen sivuvaikutukset tulee joka tapauksessa esille vasta useiden kuukausien, ehkä vuosien päästä, jolloin koko epidemia ehkä on jo ohi. Luulisin. Sen puolesta ei ole mitään järkeä odottaa. Joko ottaa rokotteen nyt tai ei.

Huomenna raskauskontrolli ja aijon kysyä lääkäriltä hänen kantaansa, ja mahdollisesti myös Pneumovax-rokotteesta. Tosin sitäkään ei ole eläintestattu liittyen sikiövaurioihin, ja riippuen tietysti onko sikainfluenssan aiheuttama keuhkokuume saman viruksen vai mahdollisesti jonkun opportunistibakteerin aiheuttama.

No itse en ole perustanut päätöstäni palstalta tai netistä noukittuihin juttuihin, vaan ihan siihen että yleisesti tiedossa on testaamattomat rokotteet on kautta aikojen saaneet aikaan mitä mielenkiintoisia juttuja ihmisissä.
Meidän neuvolassa ei ole edes puhuttu koko rokotteesta saatika koko flunssastakaan.. Että mielestäni tätä flunssaa on alusta asti hysterisoitu ihan liikaa.
Jos sairastaisin jotakin sairautta tämän raskauden ohella ja siten olisin huonommassa kunnossa niin ehkä voisin asiaa harkita, mutta olen todella terve ihminen ja uskon että jos se flunssa minuun iskee niin en siihen ainakaan kuole.

Altistuin viime tiistaina päivystäessäni mahdollisesti sikainfluenssalle. Asian tiimoilta konsultoitiin useampaan otteeseen infektiolääkäreitä, joilla on viimeisin tieto rokotteista ja estolääkityksestä sekä infektion vakavuudesta eri ryhmille. Kolmen päivän odotus ennen potilaan testituloksen varmistumista oli todella pitkä aika miettiä eri vaihtoehtoja. Täsmälääkkeen turvallisuuttahan ei ole voitu täysin todistaa, koska kokemuksia ei ole vielä kovin paljoa. Kuitenkin lääke on turvallisempi vaihtoehto kuin taudin sairastaminen. Näitä molempia vaihtoehtoja turvallisempaa on kuitenkin ottaa rokote. Sen sisältämät riskit ovat ainakin näin omasta lääketieteen ammattilaisen näkökulmasta katsottuna huomattavasti vähäisemmät kuin infektion tai täsmälääkkeen riskit. Valitettava tosiasiahan on, että tällä hetkellä täysin riskittömiä vaihtoehtoja ei ole. Rokotteen eduksi voi sanoa vielä sen, että se suojaa myös vauvaa. Toki niin suojaisivat äidin vasta-aineetkin taudin sairastamisen jälkeen, mutta itse en ainakaan nykytiedon valossa ole valmis riskeeraamaan itseäni ja sikiötä taudille, jos se vain on vältettävissä.

Voisi sanoa että suurin raskaudenaikainen huoleni on tällä hetkellä juuri sikainfluenssa. Pelkään sitä tosi paljon! Kyselin asiasta neuvolassa terkalta ja lääkäriltä ja eivät osanneet sanoa mitään mikä olisi rauhoittanut mieltäni, päin vastoin! Ihmettelen miksi tavallista influenssarokotusta ei voi ottaa jos sikainfluenssa rokotusta puolestaan suositellaan? Tavallisesta influenssa rokotuksesta voi saada influenssan, voikohan sikainfluenssankin saada rokotuksesta? Punniskelen päivittäin riskejä ja toivon kädet ristissä että tauti kiertää minut. Toistaiseksi en ole osannut päättää kahdesta pahasta parempaa vaihtoehtoa.

Mäkin ymmärrän sen että tavallisen kausi-influenssan rokotetta suositellaan erit. tapauksissa raskaana oleville ja ymmärtäisin sen olevan silloin kun kyse on alentuneesta vastustuskyvystä, astmasta kroonisesta sairaudesta yms. mutta perusterveille ei, enkä siksi ymmärrä miksi jotakin hiton flunssaa vastaan pitäisi ottaa rokote ( kun kerta se possunuha tavall. influenssan kaltainen on ) Itsekin voisin ottaa tämän sikainfluenssa rokotteen siinä tapauksessa jos en olisi muuten perusterve tai jos tämä influenssa olisi jotenkin erityisen vaarallinen tauti. Mutta joku hiivatin flunssa vaan..niitä nyt tulee ja menee pitkin vuotta, niin en näe mitään syytä alkaa itseäni/lapsiani rokotuttaa.
Enkä tietenkään tuomitse niitä jotka sen haluavat ottaa, se on jokaisen oma asia, mutta koska kyse on vain flunssa-aallosta en ala siitä nyt hysterisoimaan.

Otan rokotteen, jos sen jossain vaiheessa saa. Huonoista vaihtoehdoista vähiten huono. Kurja homma (kauniisti sanottuna), että tämän piti juuri nyt olla ajankohtaista. Ikävästi varjostanut koko raskautta eikä se stressikään tunnetusti hyväksi ole.

Emmama 33+6

Suomen kansanterveyslaitos tosiaan suosittelee tavallisen influenssarokotten ottamista erityistapauksissa raskaanaoleville.

Kävin eilen raskauskontrollissa, ja minunkin synnytyslääkäri suosittelee ehdottomasti molempien, tavallisen influenssa- ja sikainfluenssarokotteen ottamista.

Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
Nuo aiemmin viittaamat tekstit ovat huonoja kun en sita oikeaa artikkelia netista loyda, mutta munkin tiedot perustuvat suurimmilta osin THL:n tutkijoiden mielipiteisiin.

Toki ymmarran, etta rokotteeseenkin liittyy riskeja, mutta koska meilla norjassa jo epidemia on ja useita kuolleita niin minulla rokotteen riskeja punnitessa tarkeimmaksi pointiksi nouseen kylla (ihan perheen takia) taudilta paras mahdollinen suojautuminen. Mulla siis astma ja raskaus seka lieva verenpainetauti.

Tuosta Guillaume-barresista, etta sen voit saada mista tahansa influenssarokotteesta huonolla tuurilla. Riski kuitenkin 1/100 000 luokkaa. tautia voidaan myos hoitaa mikali se havaitaan ajoissa. Eli jos jalat alkaa rokotteen jalkeen puutumaan niin kipin kapin laakariin.

oli pakko kommentoida tähän useita kuolleita... varmistettuja kuoleman tapauksia norjassa tällä hetkellä thl:n mukaan 2...

Lääkärilehdestä, koskien Guillain-Barré´n oireyhtymää:

Influenssarokotteessa pieni Guillain-Barrén oireyhtymän riski

Influenssarokotuksiin liittyy pieni, mutta tilastollisesti merkitsevä Guillain-Barrén oireyhtymän riski. Näin kertoo Archives of Internal Medicine -lehdessä (2006;166:2217) julkaistu tutkimus.

Kanadalaistutkimuksen mukaan oireyhtymän ilmaantuvuus oli 2-7 viikkoa rokotuksen jälkeen jonkin verran suurempi kuin 20-43 viikon kuluttua rokotuksesta. Influessarokotusten ja Guillain-Barrén oireyhtymän yhteyttä on epäilty jo pitkään.

Tutkimus on herättänyt mielenkiintoa muun muassa Ruotsissa. Suomessa Guillain-Barrén oireyhtymää on influenssarokotukseen liittyvänä haittana ilmoitettu kolmesti: kaksi vuonna 2001 ja yksi vuonna 2003.

Kansanterveyslaitoksen rokoteturvallisuuslääkäri Tea Nieminen, onko lääkäreiden syytä olla huolissaan Guillain-Barrén oireyhtymästä näin uuden influenssakauden alussa?

- Ei ole. Rokotteeseen liittyvien haittojen kokonaisilmaantuvuus on pieni ja haitat pääosin lieviä. Suomessa rokotettiin viime vuonna noin 700 000 ihmistä influenssaa vastaan ja siihen liittyviä haittoja ilmoitettiin yhteensä vain 52 kappaletta, pääosin paikallisreaktioita sekä nivel- ja jäsensärkyjä.

Tapauksia alle yksi vuodessa Suomessa

Guillain-Barrén oireyhtymän ilmaantuvuudeksi on nykyisen inaktivoidun influenssarokotteen seurauksena amerikkalaistutkimuksessa arvioitu yksi per miljoona rokotettua. Tapaukset ilmaantuvat rokotetuille 9-12 vuorokauden kuluttua rokottamisesta. Riskiperiodi on noin 6 viikkoa rokotuksesta. Sen jälkeen lisääntynyttä riskiä ei enää ole.

- Jos kanadalaistutkimuksessa kuvatut GB-tapaukset todella liittyvät rokotteeseen, olisi ennustettavissa olevien tapausten määrä Suomessa joka tapauksessa alle yksi per vuosi. Lisäksi on hyvä muistaa, että Guillain-Barré ilmaantuu useimmiten virusinfektion jälkeen, eli voi liittyä myös itseensä influenssa-infektioon.

Edelleen, kehottaisin lämpimimmin miettimään rokottamattomuuden riskejä itselle ja sikiölle.
Älyllinen kehitysvammaisuus on vain yksi äidin raskauden aikana sairastaman influenssan riskeistä - itse en pystyisi kantamaan vastuuta rokottamattomuudestani kaiken tämän hyöty-haitta tiedon valossa.

Alkuperäinen kirjoittaja äippäliini83:
Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
Nuo aiemmin viittaamat tekstit ovat huonoja kun en sita oikeaa artikkelia netista loyda, mutta munkin tiedot perustuvat suurimmilta osin THL:n tutkijoiden mielipiteisiin.

Toki ymmarran, etta rokotteeseenkin liittyy riskeja, mutta koska meilla norjassa jo epidemia on ja useita kuolleita niin minulla rokotteen riskeja punnitessa tarkeimmaksi pointiksi nouseen kylla (ihan perheen takia) taudilta paras mahdollinen suojautuminen. Mulla siis astma ja raskaus seka lieva verenpainetauti.

Tuosta Guillaume-barresista, etta sen voit saada mista tahansa influenssarokotteesta huonolla tuurilla. Riski kuitenkin 1/100 000 luokkaa. tautia voidaan myos hoitaa mikali se havaitaan ajoissa. Eli jos jalat alkaa rokotteen jalkeen puutumaan niin kipin kapin laakariin.

oli pakko kommentoida tähän useita kuolleita... varmistettuja kuoleman tapauksia norjassa tällä hetkellä thl:n mukaan 2...

THL:lla on vaaraa tietoa. Norjassa asuvana voin kertoa, etta varmistettuja kuolintapauksia on 4 ja mielestani se on aika paljon 1300 sairastunutta kohti. varsinkin kun norjassa on oikeasti aikas hyvat terveyspalvelut.

Tosin en sitten tieda, etta vaikuttaako THL:llan laskuihin se, etta yksi norjassa kuollut oli tanskalainen rekkakuski joka oli taalla tyokeikalla ja yksi oli turisti. joka tapauksessa kuuluivat kuolinhetkellaan norjalaisen terveydenhoidon piiriin.

Kaksi muuta kuollutta olivat n. 40 v perheenaiti joka karsi astmasta ja 16 v. tytto. Lisaksi ainakin 5 ihmista ollut koomassa taudin takia sairaalassa.

enka siis nailla kirjoituksilla tahdo pelotella ketaan. Olen vaan itse naiden pohjalta tullut siihen tulokseen (lisaksi laakareiden kanssa keskusteltuani), etta kannaltani rokote on parempi vaihtoehto kuin sen ottamatta jattaminen.

otetaanko norjassa jokaisesta sairastuneesta näyte? täällä ainakii noita tietoi vääristää se, että thl:n sivuille tulee vain ne varmistetut tapaukset, joita suomessa vajaa 300. todellisuudessa sairastuneita on varmasti enemmän, mutta kun lieviä tapauksia ei testata. täällä testataan tällä hetkellä ainoastaan sairaalahoitoon joutuneet tapaukset. joten tilastollisesti on vaikea sanoa todellisuudessa sairastuneiden määrää.

Löysin tämän ketjun ja rupesin lueskelemaan mutten ehdi/jaksa lukea kaikkea. Yhdessä vastauksessa kehotettiin odottamaan että raskauden ensimmäinen kolmannes on ohi ennen kuin ottaa sikainfluenssarokotuksen. Minua askarruttaa kovasti tuo sikalunssa ja rokotukset koska suunnittelen kolmatta lasta ja yrityksen aloittamista lykkää nimenomaan tuo sikainfluenssan uhka.. Nyt pääsen kysymykseeni eli jos raskautuisin esim. marraskuussa ja ottaisin rokotuksen heti raskautumistiedon saatuani (olettaen että tuon rokotuksen silloin jo saisi) niin onko tuo ajankohta vallan huono rokotuksen ottamiselle sikiön kannalta? Jostain olen joskus ymmärtänyt että raskaudessa aivan alku on aikaa jolloin alkio ei ole niin riskialtis ulkoisille tekijöille eli ihan ensimmäiset viikot!
Ensin ajattelin että ottaisin rokotteen ensin ja sitten aloittaisimme yrityksen mutta nyt alkaa näyttää siltä etten saisi tuota rokotetta koskaan kun en kuulu riskiryhmään ja olen yli 30.
Toisaalta lehdissä luki jokin aika sitten että tuo rokote tulisi MYYNTIIN apteekkeihin ennen vuodenvaihdetta (ehkä jonkun muun valmistajan) eli voiko sen tulkita niin että sen voi ostaa itselleen ettei tarvitse odotella mahdollista rokotetta pitkälle kevääseen?

Tämä on kovin ajankohtainen ja mielenkiintoinen aihe. Harmi tosiaan, että taidetaan olla kaikki siinä tilanteessa, että rokotteen ottamista pitää ylipäänsä pohtia. Ei kai tähän ole yksiselitteistä vastausta. Jokaisen meistä pitää punnita se, kummasta riskin haluaa ottaa: rokotteesta vai itse sairastumisesta. Oma kantani on, että seuraan keskustelua ja asiantuntijoiden kannanottoja siihen asti, kun rokote todella on saatavissa tai epidemia laajenemassa merkittäväksi.

Haluan kuitenkin tuoda yhden näkökulman asiaan erityisesti niille, jotka pohditte rokotteen mahdollisia riskejä. Kummityttöni huippukuntoinen ja täysin terve äiti sairastui esikoista odottaessaan influenssaan. Tauti johti sivu/jälkitautina keuhkokuumeeseen, joka ei talttunut niillä lääkkeillä, joilla raskaana olevaa voi hoitaa. Keuhkokuume paheni ja oli johtamassa vaikeisiin sydänkomplikaatioihin. Jotta äidin henki saatiin pelastettu (todellakin hyvin viime hetkillä sydämen toiminnan pettämisen vuoksi) tehtiin hänelle hätäsektio raskauskuukaudella 8. Lapsi selvisi hyvin, mutta äiti taisteli vielä useamman viikon taudin voittamiseksi. Voimien palautuminen kesti aikaa ja tästä syystä hän ei pystynyt hoitamaan lastaan. Vahvat lääkkeet puolestaan estivät imettämisen. Pieni poika myös aloitti matkansa teho-osastolta, vaikka hän selvisikin rytäkästä vähimmällä.

Minä olen siis nähnyt läheltä, että vakavat komplikaatiot ovat sairastuessa mahdollisia. "Turhia" rokotteita en itsekään haluaisi ottaa, mutta uskon rokotteen riskien olevan huomattavasti pienemmät kuin sairastumisen aiheuttamat komplikaatiot. Varsinkin kun selkeä todistettu fakta on, että raskaana olevan naisen vastustustuskyky on joka tapauksessa heikentynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja äippäliini83:
otetaanko norjassa jokaisesta sairastuneesta näyte? täällä ainakii noita tietoi vääristää se, että thl:n sivuille tulee vain ne varmistetut tapaukset, joita suomessa vajaa 300. todellisuudessa sairastuneita on varmasti enemmän, mutta kun lieviä tapauksia ei testata. täällä testataan tällä hetkellä ainoastaan sairaalahoitoon joutuneet tapaukset. joten tilastollisesti on vaikea sanoa todellisuudessa sairastuneiden määrää.

Nyt viimeiseen kuukauteen ei ole otettu kuin riskiryhmalaisilta testia eli luvut ovat tietenkin vaaristyneita. Tilastollisesti kukaan ei varmaan tieda sairastuneiden maaraa. Totesivat kuitenkin tuossa juuri uutisissa, etta taalla testatuilta vain 20-40% oiekasti sitten loytynyt tuo sikainfluenssa eli viela ei varmaankaan tilanne kovin huolestuttava taallakaan ole.

Tuosta Guillain-Barré-syndroomasta piti vielä tulla kirjoittamaan.

Musta on vähän edesvastuutonta pelotella sillä, koska tauti on tasan yhtä hengenvaarallinen kuin esim. normaali kausi-influenssa. N. 4%:a sairastuneista kuolee, kun taas 80%:a paranee ilman pysyviä jälkivaurioita. Itse sen sairastaneena tiedän kyllä, että kyse ei ole mistään kivasta taudista, koska se useimmille aiheuttaa jonkinasteista halvaantumista. Itse halvaannuin vyötäröstä alaspäin, mutta kuten sanottua, kuulun siihen enemmistöön, joka toipui täysin, vaikka toipuminen kestikin yli vuoden. Ei mitään herkkua sekään, mutta jos nyt pitäisi harkita esim. oman lapseni rokottamista, niin ottaisin ehdottomasti rokotteen, koska sivuvaikutusten todennäköisyys on mielestäni pienempi kuin sikainfluenssan vakavuus. Sama itseni kohdalla, otan kyllä rokotteen mieluummin kuin riskeeraan suuremmalla todennäköisyydellä oman ja vauvani terveyden.

Ja vielä jälkihuomautuksen: suurin osa Suomessa Guillain-Barrén saaneista saa sen jostain muusta kuin rokotteesta, normaalisti ihan tavallisen flunssaviruksen jälkitautina!

Hei. olen hoitaja ja ollut siten muutamissa koulutuksisssa koskien ns. sikainfluenssaa. Vaikka itse sairaus ei niin paha riski ole, mutta ne jälkitaudit voivat tosiaan olla hengenvaarallisia varsinkin raskaana olevalle, koska on rajallinen määrä lääkkeitä, joita sillon voi turvallisesti käyttää.. Erilaisia näkökulmia on myös Tamiflu-lääkkeestä, mitä aiemmin tännekin oli kirjoitettu. Mielestäni rokotuksen ottaminen on parempi kuin hoitaa viruslääkkellä sairastunutta..

Olen myös kiinnostunut homeopatiasta ja kävin eräällä luennolla, jossa homeopaatti kyllä liiotteli rokotteen riskejä. Pakko oli kommentoida välillä. Homeopatiassa hoidetaan vasta sairautta, ja homeopaatilla oli muutama valmiste, joilla sikainfluenssaan sairastunutta voisi hoitaa. Tämä homeopaatti niikun suurin osa heistä, ei kannata valmisteiden ottamista ennaltaehkäisymielessä, silti kerto niistäkin mitä voisi ottaa.. Homeopaatilta saa myös valmisteita, joita voi ottaa ennen influenssarokotuksen ottamista, ne suojaavat mahdollisilta haittavaikutuksilta..

--> tuostakin jäi fiilis ettei homeopaatti täysin voinut suositella rokottamatta jättämistä, mitä itse kuvittelin hänen sanovan. Kyllä asioita miettineenä sekä lääketieteen että homeopaattisen tietämykseni valossa ottaisin rokotteen jos olisin raskaana.

Alkuperäinen kirjoittaja Ella-83:
Hei. olen hoitaja ja ollut siten muutamissa koulutuksisssa koskien ns. sikainfluenssaa. Vaikka itse sairaus ei niin paha riski ole, mutta ne jälkitaudit voivat tosiaan olla hengenvaarallisia varsinkin raskaana olevalle, koska on rajallinen määrä lääkkeitä, joita sillon voi turvallisesti käyttää.. Erilaisia näkökulmia on myös Tamiflu-lääkkeestä, mitä aiemmin tännekin oli kirjoitettu. Mielestäni rokotuksen ottaminen on parempi kuin hoitaa viruslääkkellä sairastunutta..

Olen myös kiinnostunut homeopatiasta ja kävin eräällä luennolla, jossa homeopaatti kyllä liiotteli rokotteen riskejä. Pakko oli kommentoida välillä. Homeopatiassa hoidetaan vasta sairautta, ja homeopaatilla oli muutama valmiste, joilla sikainfluenssaan sairastunutta voisi hoitaa. Tämä homeopaatti niikun suurin osa heistä, ei kannata valmisteiden ottamista ennaltaehkäisymielessä, silti kerto niistäkin mitä voisi ottaa.. Homeopaatilta saa myös valmisteita, joita voi ottaa ennen influenssarokotuksen ottamista, ne suojaavat mahdollisilta haittavaikutuksilta..

--> tuostakin jäi fiilis ettei homeopaatti täysin voinut suositella rokottamatta jättämistä, mitä itse kuvittelin hänen sanovan. Kyllä asioita miettineenä sekä lääketieteen että homeopaattisen tietämykseni valossa ottaisin rokotteen jos olisin raskaana.

Ottaisitko vaikka olisit ensimmäisellä raskauskolmanneksella eli raskaus olisi ihan alussa?

oma neuvolaterkkarini sanoi ettei hän näe syytä siihen miksi minun pitäisi rokote ottaa (kun sanoin olevani vähän kiikunkaakun sen päätöksen kanssa että ottaako vai ei) kun olen perusterve ja tiedostan että jos sairastun niin täytyy todellakin levätä kunnolla ja tarpeeksi pitkään jälkitautien välttämiseksi.

Sanoi myös ettei itse luultavasti ota rokotetta ja kuulemma useampi hänen kollegansakin oli sitä mieltä.

Mamacita - lääkäri on kyllä asiantuntija tällä hetkellä rokottamisessa. Selvästi terkkasi ilmaisi oman mielipiteensä tässä joka sattuu olemaan vastakkainen Suomen terveydenhuollon yleisen näkemyksen kanssa. Perusterveet raskaana olevat kuuluvat riskiryhmään ja ihan perustellusti. Oliko hän itse raskaana? Onhan se helppo hänen sanoa ettei ota rokotetta kun ei hän ole samalla viivalla sinun kanssasi joka olet raskaana.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Sikainfluenssarokote+huolestuttaa+odottavia+%C3%A4itej%C3%A4+%E2%80%93+THL+rauhoittelee/1135249402184

Tuossa vielä aika painavaa asiaa tästä rokoteasiasta.

Yhteistyössä