Sikainfluenssarokotusgaluppi!

Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
En usko, etta THL-laitoksena on korruptoitunut. Ehka jotkut yksityishenkilot siellakin ajavat omaa bisnestaan, mutta itse laitos on kylla vastuussa omista teoistaan ja lausunnoistaan. Eli enpa todellakaan usko, etta ottavat niin suurta riskia, etta ns. lobbaavat vaarallisia tuotteita.

Jokaikiseen rokotukseen liittyy riskinsa. Yleensa ne ovat vain todella todella pienia.
En mäkään usko vaikka mulla ei ole mitään todisteita. En voi vain uskoa että kaikki instanssit tässä maailmassa ajattelisivat ensin bisnestä ja sitten vasta ihmiskunnan hyvinvointia. Toki lääkefirmatkin ja lääkäritalot pelaavat markkinatalouden periaatteilla mutta eikö niin voi tehdä ja välittää ihmisten terveydestä. Eivät ne poissulje toisiaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
En usko, etta THL-laitoksena on korruptoitunut. Ehka jotkut yksityishenkilot siellakin ajavat omaa bisnestaan, mutta itse laitos on kylla vastuussa omista teoistaan ja lausunnoistaan. Eli enpa todellakaan usko, etta ottavat niin suurta riskia, etta ns. lobbaavat vaarallisia tuotteita.

Jokaikiseen rokotukseen liittyy riskinsa. Yleensa ne ovat vain todella todella pienia.
En mäkään usko vaikka mulla ei ole mitään todisteita. En voi vain uskoa että kaikki instanssit tässä maailmassa ajattelisivat ensin bisnestä ja sitten vasta ihmiskunnan hyvinvointia. Toki lääkefirmatkin ja lääkäritalot pelaavat markkinatalouden periaatteilla mutta eikö niin voi tehdä ja välittää ihmisten terveydestä. Eivät ne poissulje toisiaan.

THL saa toki rahaa rokotevalmistajilta, mutta ei ole sitoutunut tilaamaan mitaan rokotetta nailta valmistajilta ilman kunnollista tutkimusta!!! THL saa tukia monilta muiltakin rokotevalmistajilta kuin Glalxolta ja olisi voinut vapaasti valita kaikkien rokotevalmistajien valilla. Se miksi valittiin Glaxo johtuu siita, etta se on iso laake- ja rokotevalmistaja, joka on ollut luotettava muissakin tilauksissa. Rokotetta ei oteta automaattisesti vastaan jos se todetaan epailyttavaksi. Esimerkiksi norjassa rokote on tilattu glaxolta ja ollaan jonossa kahteen muuhunkin rokotteeseen (varmuuden vuoksi, jos glaxon rokote ei vaikutakaan hyvalta). Rokote ei ole viela hyvaksytty kayttoonotettavaksi. testituloksia tutkitaan syyskuun loppuun asti ja sitten EU myontaa rokotteelle kayttoluvan jos se osoittautuu luotettavksi.
 
Mä tarkoitin mahdollisia muita eri ministeriöihin liitossa olevia laitoksia, niin kuin thl.

Eikö tämä nyt mene aikalailla hiusten halkomiseen, puhuminen rahoituksista? Tai eihän se mikään vähäpätöinenkään juttu ole, toisaalta. Edelleen, jos kärjistää ja haluaa todella vetoa siihen, voisi sanoa, että Suomen valtio, ministeriöt on ns. lahjottuja. (Viittaen thl:n rahoitukseen).

Tämäkään asia ei auta meitä päättämään, kannattaako sikaflunssarokotteen ottaa vai ei.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
En mäkään usko vaikka mulla ei ole mitään todisteita. En voi vain uskoa että kaikki instanssit tässä maailmassa ajattelisivat ensin bisnestä ja sitten vasta ihmiskunnan hyvinvointia. Toki lääkefirmatkin ja lääkäritalot pelaavat markkinatalouden periaatteilla mutta eikö niin voi tehdä ja välittää ihmisten terveydestä. Eivät ne poissulje toisiaan.
Eivät tietenkään poissulje. Eihän toki asia noin yksinkertainen tai mustavalkoinen olekaan, että joku olisi täysin rahan ohjaama tai täysin pyyteettömästi toisten hyvinvointia ajatteleva, ilman muuta molemmat ovat yleensä mukana jollakin tavalla.

Tarkoitukseni oli tuoda esille, että sokea usko myöskään viranomaiseksi ajateltuun tahoon ei välttämättä ole järkevää. THL:n toiminnassa on valitettavan paljon liiketoiminnan tyyppistä tilaustutkimusta lääkeyhtiöiden lukuun. Tottakai tarkoitus useimmilla ihmisillä on hyvä ja toimia ihmisten parhaaksi, varmasti myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa. On vain aika inhimillistä, että maalliset ja rahalliset asiat _myös_ vaikuttavat - kun lääkeyhtiön rahoitusta tulee iso siivu palkkaa, se luo tietynlaista yhteenkuuluvuutta ja kiitollisuutta ja näkökulman (tahatontakin) vinoutumista. Tällaisten varsin inhimillisten mutta tällaisissa tapauksissa ei-toivottavien vaikutusten minimoimiseksi yhteiskunnassa yleensä on tietyt jääviyssäännökset, jotka valitettavasti eivät näytä toteutuvan THL:ssä.

Jos tätä nyt vertaisi vaikka Vanhasen vaalirahoitukseen - Nuorisosäätiöhän perusteli Vanhaselle myönnettyä vaalirahoitusta sillä, että Vanhanen poliitikkona edistää säätiön tarkoitusta. Epäilemättä Vanhanen voi hyvinkin olla omasta mielestään vilpittömästi hyvällä asialla. Yhteiskunnassa nyt vain on tietyt jääviys- ym. säännöt, jotka on laadittu ihan hyvästä syystä, hyvästä tarkoituksesta huolimatta voi toteutus mennä pieleen kun on liikaa oma lehmä ojassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minna77:
Eikö tämä nyt mene aikalailla hiusten halkomiseen, puhuminen rahoituksista? Tai eihän se mikään vähäpätöinenkään juttu ole, toisaalta. Edelleen, jos kärjistää ja haluaa todella vetoa siihen, voisi sanoa, että Suomen valtio, ministeriöt on ns. lahjottuja. (Viittaen thl:n rahoitukseen).
No, miten sen nyt ottaa ja mikä kenenkin mielestä on korruptiota. Joku arkkitehti- tms. yritys kuulemma maksoi kansanedustajan matkan Thaimaasta kotiin, tämä oli professorin mukaan korruptiota tai ainakin liippasi hyvin läheltä. Lääkeyhtiöt maksavat THL:n työntekijöiden ja esim. THL:n rokoteosaston johtajan matkoja ja konsultointi-, asiantuntija-, luento- ym. palkkioita ja tilaavat THL:ltä liiketoimintaansa liittyviä tuotekehityspalveluita, tämä taas esim. THL:n käsityksen mukaan ei ole korruptiota. Tosin Valtiontalouden tarkastusvirasto on huomattunut asiasta ministeriölle, että ei tämä nyt ihan asiallista ole, rokotehankinnat pitäisi siirtää muualle kuin THL:ään. Ilmeisesti tarkastusvirastonkaan mielestäkään ei kuitenkaan korruptiosta ole kyse, kun mitään sen kummempaa esitutkintaa tms. ei ole käynnistetty.

Alkuperäinen kirjoittaja Minna77:
Tämäkään asia ei auta meitä päättämään, kannattaako sikaflunssarokotteen ottaa vai ei.
No kyllä se voi sitä kautta auttaa, että jos päätös uhkaisi perustua pelkästään johonkin lääkeyhtiötä lähellä olevan tahon näkemykseen, niin ehkä hoksii hakea muualtakin tietoa aiheesta. Eli on hyvä tietää, ettei nyt ihan puhtaasti veronmaksajan ja kansalaisen asialla THL:ssä välttämättä olla, ainakin jos uskotaan vanhaan sanontaan jonka mukaan sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
Markkinoilla on tarjolla myos paljon epailyttavampia ja testaamattomampia rokotteita.
Öö, vaikea uskoa että testaamattomimpia olisi markkinoilla, kun nimenomaan markkinoille tulon edellytyksenä on tietyt tutkimukset jotka eivät ole tämän sikainfluenssarokotteen osalta vielä valmistuneet - vaikka näillä pandemiarokotteilla on vielä tavallista kevyempi hyväksyntäprosessi. Rokotetutkimuksissa toki saattaa joskus olla vielä kokeellisempia rokotteita, mutta nehän eivät ole markkinoilla, vaan koehenkilöille erityisen suostumuksen (korostunut tiedotusvelvollisuus) jälkeen annettavat.

Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
jokainen punnitsee riskit itse ja jos valitsee rokottamatta jattamisen on se ihan oma valinta. Tahdon kuitenkin lisata, etta monet laakarit ja tutkijat pelkaavat tamiflun kayton olevan sikiolle vaarallisempaa kuin itse rokotteen. eli ei se laakityskaan ole riskiton, vaikka on markkinoilla ja kaytossa ollut jo useita vuosia.
Jep, nämä molemmat asiat on hyvä muistaa.
 
Kun näköjään tiedät enemmän näistä kuin muut niin mitä mieltä ni-nimimerkki ole tuosta tamiflu-lääkkeestä jota annetaan raskaana oleville jos possunuha tulee? Onko sitä testattu vai ei? Sehän on ollut jo jonkin aikaa markkinoilla ja ennen possunuhaa sitä ei ole suositeltu raskaana oleville. Miksi ei ole, aiheuttaako se sikiövaurioita?
 
Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
Tahdon kuitenkin lisata, etta monet laakarit ja tutkijat pelkaavat tamiflun kayton olevan sikiolle vaarallisempaa kuin itse rokotteen. eli ei se laakityskaan ole riskiton, vaikka on markkinoilla ja kaytossa ollut jo useita vuosia.
Tää vaikeuttaa tosiaan entisestään valintaa rokotteesta,kun en mä millään tahtoisi tamiflu-lääkitystäkään jota ei normaalisti raskaanaoleville suositella riskien vuoksi. Huoh. Saisiko vaihtoehdoksi sen ettei tarvi rokottaa eikä sairastaa? :D

Ottaako riskin (ja vielä myyntiluvattoman rokotuksen) vauvan puolesta vai toivonko vaan että ehdin synnyttää ennen sairastumista (nyt rv 33) ja sen jälkeen rokotutan itseni (ja maksan itse rokotteen) jolloin vauva ei saa mahdollisia haittavaikutuksia mutta imetyksen kautta toivottavasti vasta-aineita kuitenkin.

Hankalaa,hankalaa.
 
Mamacita - olet kiusallisen lähellä jo synnytystä, ikävä kun joudut viimeisilläsi näitä miettimään vielä.

Tuo sairastuminen oli eilen vielä jotenkin kaukana kun ei tautitapauksia taas ollut lähelläkään mutta tosiaan aamulla kuulin että tarhassa on nyt sitten possunuhatapaus. Niin nopsaan voi tuo tilanne muuttua: tänään terve, ensi viikolla possunuhassa :x
 
Alkuperäinen kirjoittaja ni-mimerkki:
Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
Markkinoilla on tarjolla myos paljon epailyttavampia ja testaamattomampia rokotteita.
Öö, vaikea uskoa että testaamattomimpia olisi markkinoilla, kun nimenomaan markkinoille tulon edellytyksenä on tietyt tutkimukset jotka eivät ole tämän sikainfluenssarokotteen osalta vielä valmistuneet - vaikka näillä pandemiarokotteilla on vielä tavallista kevyempi hyväksyntäprosessi. Rokotetutkimuksissa toki saattaa joskus olla vielä kokeellisempia rokotteita, mutta nehän eivät ole markkinoilla, vaan koehenkilöille erityisen suostumuksen (korostunut tiedotusvelvollisuus) jälkeen annettavat.


No Kiinassa esimerkiksi otettiin jo elokuussa kayttoon paikallisten viranomaisten mukaan varsin tehokas omatuotantorokote. Luulisi tuon olevan ihan yleisesti tilattavissa. :D Testiryhma taisi olla 1000 ihmista tai jotain vastaavaa. Rokotteitahan kauppaavat talla hetkella monet rokotevalmistajat ja kasittaakseni australiassa ovat ainakin rokotukset jo alkaneet eli talloin joku rokotevalmistaja on siella jo luvan saanut. EU:ssahan luvan myontaa EU eli viela taalla ei yksikaan rokote ole saanut kayttolupaa kun taas Aasiassa tallaista menettelya ei nain laajana ole ja siksi rokotukset voidaan aloittaa heti kun joku valtio rokotteelle luvan siihen antaa.


Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
jokainen punnitsee riskit itse ja jos valitsee rokottamatta jattamisen on se ihan oma valinta. Tahdon kuitenkin lisata, etta monet laakarit ja tutkijat pelkaavat tamiflun kayton olevan sikiolle vaarallisempaa kuin itse rokotteen. eli ei se laakityskaan ole riskiton, vaikka on markkinoilla ja kaytossa ollut jo useita vuosia.
Jep, nämä molemmat asiat on hyvä muistaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Kun näköjään tiedät enemmän näistä kuin muut niin mitä mieltä ni-nimimerkki ole tuosta tamiflu-lääkkeestä jota annetaan raskaana oleville jos possunuha tulee? Onko sitä testattu vai ei? Sehän on ollut jo jonkin aikaa markkinoilla ja ennen possunuhaa sitä ei ole suositeltu raskaana oleville. Miksi ei ole, aiheuttaako se sikiövaurioita?
Laaketta on testattu useita vuosia eika ole nayttoa siita, etta se suoranaisesti aiheuttaisi sikiovaurioita, mutta se sisaltaa ainesosia jotka potentiaalisesti voivat olla sikiolle riski. useita taysin terveita Tamiflu vauvoja on syntynyt vuosien varrella joten riski sinansa on pieni. Alkuraskaudesta riski on suurempi.
Sori, etta ma vastasin... mutta kun tosiaan jouduin laaketta 3 paivaa turhaan syomaan niin olen yrittanyt kaivaa kaiken mahdollisen tyiedon laakkeesta.

Mutta tosiaan kannattaa tamakin laakitys syoda jos sikainfluenssa iskee. Varsinkin jos kuuluu johonkin muuhunkin riskiryhmaan.
 
Katrinainen kiva kun vastasit. Ihmeellistä sinänsä jos sikiövaurioista ei ole näyttöä ja silti on kiellettynä.. Hmm.. onpas monimutkaista tämä kaikki mutta tietenkin huojentaa tieto siitä nyt että jos vaikka olen pian sairaana (lapset tartuttaa) niin en menetä järkeäni tuon tamiflun kanssa.

Se olisi sen sijaan stressaava tilanne jos raskausaikana joutuisi esimerkiksi kahdesti itseään piikittämään eli tarvittaisiin vielä se tehostekin ensi keväänä. Tai jos ensin sairastaisi taudin, ottaisi tamifluta, sitten saisi taudin vielä keväällä sillä käsittääkseni se rokote tai taudin sairastaminen nyt syksyllä ei välttämättä suojaa toiselta aallolta? Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Tamiflusta, sanotaan että eläinkokeissa ei ole todettu aiheuttavan sikiövaurioita, mutta riittävää dataa ei ole. Melkein samaa sanotaan esim. paracetamolista "pieni/vähäinen riski on todettu, että voi aiheuttaa sikiövaurioita". Sitä kuitenkin monet syövät tarpeeseen raskauden aikana. Suomen Pharmaca Fennica ei näy olevan netissä, mutta luin Norjan vastaavasta teoksesta www.felleskatalogen.no
 
Täällä Kiinassa ovat, kuulemma, kehittäneet rokotteen, joka ei vaadi toista, tehostus, rokotusta. Toisaalta, en kuitenkaan luota kiinalaisiin tuotteisiin...

Muoks. Kiinassa ovat juuri aloittaneet aloittaneet rokotukset. Mutta niin erilaista kuin Euroopassa; ensimmäiset rokotuskampanjassa ovat kansallispäivän paraatiin osallistujat.... Kansallispäivä on 1.10.

Kävin just tänään paikallisella länsimaisessa lääkärivastaanotolla, ja he eivät käytä tuota kiinalaista rokotetta, vaan australialaista. Sitä kuitenkin pitää vielä odotella. Ilmeisesti eivät hekään luota kiinalaiseen rokotteeseen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Kun näköjään tiedät enemmän näistä kuin muut niin mitä mieltä ni-nimimerkki ole tuosta tamiflu-lääkkeestä jota annetaan raskaana oleville jos possunuha tulee? Onko sitä testattu vai ei? Sehän on ollut jo jonkin aikaa markkinoilla ja ennen possunuhaa sitä ei ole suositeltu raskaana oleville. Miksi ei ole, aiheuttaako se sikiövaurioita?
En ole valitettavasti tamifluhun perehtynyt lainkaan raskauden kannalta - satunnaisesti uutisista on tullut vastaan, että erityisesti lapsilla annettaessa siihen olisi liittynyt ongelmia (itsemurhariskin kasvamista ainakin), mutta ei tule mieleen mitään erityistä raskaana olevista ja Tamiflusta. Yleisesti lääkkeitä ei suositella raskaana oleville silloin jos joko ei ole tutkimustietoa raskaanaolevilla tai on tietoa haitoista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
Tahdon kuitenkin lisata, etta monet laakarit ja tutkijat pelkaavat tamiflun kayton olevan sikiolle vaarallisempaa kuin itse rokotteen. eli ei se laakityskaan ole riskiton, vaikka on markkinoilla ja kaytossa ollut jo useita vuosia.
Tää vaikeuttaa tosiaan entisestään valintaa rokotteesta,kun en mä millään tahtoisi tamiflu-lääkitystäkään jota ei normaalisti raskaanaoleville suositella riskien vuoksi. Huoh. Saisiko vaihtoehdoksi sen ettei tarvi rokottaa eikä sairastaa? :D

Ottaako riskin (ja vielä myyntiluvattoman rokotuksen) vauvan puolesta vai toivonko vaan että ehdin synnyttää ennen sairastumista (nyt rv 33) ja sen jälkeen rokotutan itseni (ja maksan itse rokotteen) jolloin vauva ei saa mahdollisia haittavaikutuksia mutta imetyksen kautta toivottavasti vasta-aineita kuitenkin.

Hankalaa,hankalaa.
Siis oon kaivannut tietoa tuohsta että tuleeko Suomeen yleiseen myyntiin apteekkeihin tuota rokotetta niin että sen voisi itselleen ostaa ja siis kustantaa itse? ja jos tulee niin milloin? Onko ne samalta valmistajalta vai kilpailijoilta myös?
 
Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Kun näköjään tiedät enemmän näistä kuin muut niin mitä mieltä ni-nimimerkki ole tuosta tamiflu-lääkkeestä jota annetaan raskaana oleville jos possunuha tulee? Onko sitä testattu vai ei? Sehän on ollut jo jonkin aikaa markkinoilla ja ennen possunuhaa sitä ei ole suositeltu raskaana oleville. Miksi ei ole, aiheuttaako se sikiövaurioita?
Laaketta on testattu useita vuosia eika ole nayttoa siita, etta se suoranaisesti aiheuttaisi sikiovaurioita, mutta se sisaltaa ainesosia jotka potentiaalisesti voivat olla sikiolle riski. useita taysin terveita Tamiflu vauvoja on syntynyt vuosien varrella joten riski sinansa on pieni. Alkuraskaudesta riski on suurempi.
Sori, etta ma vastasin... mutta kun tosiaan jouduin laaketta 3 paivaa turhaan syomaan niin olen yrittanyt kaivaa kaiken mahdollisen tyiedon laakkeesta.

Mutta tosiaan kannattaa tamakin laakitys syoda jos sikainfluenssa iskee. Varsinkin jos kuuluu johonkin muuhunkin riskiryhmaan.
Eli ratkoittaako se että erityisesti raskausviikot 5-10 ovat kriittiset sikiövaurioiden kannalta?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Katrinainen kiva kun vastasit. Ihmeellistä sinänsä jos sikiövaurioista ei ole näyttöä ja silti on kiellettynä.. Hmm.. onpas monimutkaista tämä kaikki mutta tietenkin huojentaa tieto siitä nyt että jos vaikka olen pian sairaana (lapset tartuttaa) niin en menetä järkeäni tuon tamiflun kanssa.

Se olisi sen sijaan stressaava tilanne jos raskausaikana joutuisi esimerkiksi kahdesti itseään piikittämään eli tarvittaisiin vielä se tehostekin ensi keväänä. Tai jos ensin sairastaisi taudin, ottaisi tamifluta, sitten saisi taudin vielä keväällä sillä käsittääkseni se rokote tai taudin sairastaminen nyt syksyllä ei välttämättä suojaa toiselta aallolta? Korjatkaa jos olen väärässä.
Mutta eikö tuo glaxo:n rokote nimenpomaan ollut sellainen että yksi rokotuskerta riittää!?
 
Alkuperäinen kirjoittaja erka:
Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Kun näköjään tiedät enemmän näistä kuin muut niin mitä mieltä ni-nimimerkki ole tuosta tamiflu-lääkkeestä jota annetaan raskaana oleville jos possunuha tulee? Onko sitä testattu vai ei? Sehän on ollut jo jonkin aikaa markkinoilla ja ennen possunuhaa sitä ei ole suositeltu raskaana oleville. Miksi ei ole, aiheuttaako se sikiövaurioita?
Laaketta on testattu useita vuosia eika ole nayttoa siita, etta se suoranaisesti aiheuttaisi sikiovaurioita, mutta se sisaltaa ainesosia jotka potentiaalisesti voivat olla sikiolle riski. useita taysin terveita Tamiflu vauvoja on syntynyt vuosien varrella joten riski sinansa on pieni. Alkuraskaudesta riski on suurempi.
Sori, etta ma vastasin... mutta kun tosiaan jouduin laaketta 3 paivaa turhaan syomaan niin olen yrittanyt kaivaa kaiken mahdollisen tyiedon laakkeesta.

Mutta tosiaan kannattaa tamakin laakitys syoda jos sikainfluenssa iskee. Varsinkin jos kuuluu johonkin muuhunkin riskiryhmaan.
Eli ratkoittaako se että erityisesti raskausviikot 5-10 ovat kriittiset sikiövaurioiden kannalta?
Ilmeisesti, mutta edelleen vuosien tutkimukset eivat ole osoittaneet mitaan erityisen poikkeavaa lapsissa joiden aidit ovat alkuraskaudesta tamifluta syomaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja erka:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
Tahdon kuitenkin lisata, etta monet laakarit ja tutkijat pelkaavat tamiflun kayton olevan sikiolle vaarallisempaa kuin itse rokotteen. eli ei se laakityskaan ole riskiton, vaikka on markkinoilla ja kaytossa ollut jo useita vuosia.
Tää vaikeuttaa tosiaan entisestään valintaa rokotteesta,kun en mä millään tahtoisi tamiflu-lääkitystäkään jota ei normaalisti raskaanaoleville suositella riskien vuoksi. Huoh. Saisiko vaihtoehdoksi sen ettei tarvi rokottaa eikä sairastaa? :D

Ottaako riskin (ja vielä myyntiluvattoman rokotuksen) vauvan puolesta vai toivonko vaan että ehdin synnyttää ennen sairastumista (nyt rv 33) ja sen jälkeen rokotutan itseni (ja maksan itse rokotteen) jolloin vauva ei saa mahdollisia haittavaikutuksia mutta imetyksen kautta toivottavasti vasta-aineita kuitenkin.

Hankalaa,hankalaa.
Siis oon kaivannut tietoa tuohsta että tuleeko Suomeen yleiseen myyntiin apteekkeihin tuota rokotetta niin että sen voisi itselleen ostaa ja siis kustantaa itse? ja jos tulee niin milloin? Onko ne samalta valmistajalta vai kilpailijoilta myös?
En valitettavasti osaa mitään tarkkaa aikaa tai muutakaan sanoa mutta kaikillehan sitä on ilmeisesti tilattu. Rokotusinfo.fi:ltä luin että sitä alkaisi tulemaan 150 000-250 000 annoksen viikkotahtia Suomeen joten aluksi saavat vain riskiryhmäläiset ja käsittääkseni heidän jälkeen tulee "yleisesti saataville". Eli riippuen siitä minkä verran Suomessa nyt on väkeä jotka rokotetaan ensisijaisesti niin siitä voisi alustavaa arviota laskea (en tiedä yhtään luvuista).

Terkan kanssa kun puhuttiin tuosta rokotteesta ja mainitsin tuosta että jos vaikka ehtisi synnyttää ja ottaa sitten itselleni vaan rokotteen niin hän lisäsi että sitten sen joutuu itse maksamaan että vain riskiryhmät saavat ilmaiseksi. Valmistajista en tiedä mitään :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
Terkan kanssa kun puhuttiin tuosta rokotteesta ja mainitsin tuosta että jos vaikka ehtisi synnyttää ja ottaa sitten itselleni vaan rokotteen niin hän lisäsi että sitten sen joutuu itse maksamaan että vain riskiryhmät saavat ilmaiseksi. Valmistajista en tiedä mitään :/
Enpä kyllä oikein usko tuohon, että rokotetta tulisi itse ostettavaksi ainakaan niin kauan kuin valtiolla on tilaus auki 5,3 miljoonasta annoksesta eli kaikille suomalaisille yhdestä annoksesta. Miksi valmistaja veisi rokotetta apteekkimyyntiin, kun kerran tilauksia on valtion taholta niin paljon ettei rokotteita ehditä toimittaa toivotussa aikataulussa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ni-mimerkki:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
Terkan kanssa kun puhuttiin tuosta rokotteesta ja mainitsin tuosta että jos vaikka ehtisi synnyttää ja ottaa sitten itselleni vaan rokotteen niin hän lisäsi että sitten sen joutuu itse maksamaan että vain riskiryhmät saavat ilmaiseksi. Valmistajista en tiedä mitään :/
Enpä kyllä oikein usko tuohon, että rokotetta tulisi itse ostettavaksi ainakaan niin kauan kuin valtiolla on tilaus auki 5,3 miljoonasta annoksesta eli kaikille suomalaisille yhdestä annoksesta. Miksi valmistaja veisi rokotetta apteekkimyyntiin, kun kerran tilauksia on valtion taholta niin paljon ettei rokotteita ehditä toimittaa toivotussa aikataulussa?
Mutta jos muilta valmistajilta liikenisi "yleiseen myyntiin" rokotteita?
 
Alkuperäinen kirjoittaja erka:
Mutta jos muilta valmistajilta liikenisi "yleiseen myyntiin" rokotteita?
Hyvä pointti, näin saattaa käydä, riippuen tietysti miten rokotteiden markkinoilletulo (hyväksynnät) etenevät, minkä verran tilauksia muiden valmistajien rokotteilla on muilta valtioilta ja halutaanko rokote yleensä viedä tai päästää avoimeen apteekkimyyntiin.

Nythän valmistajat ovat asettaneet rokotekaupan ehdoksi sen, että tilaaja (eli valtio) ottaa vastuun rokotteen mahdollisesti ilmenevistä haitoista. Luulenpa että apteekkimyynnissä ei tuollaiden ehto voi toteutua, jolloin valmistaja ei välttämättä halua rokotettaan apteekkimyyntiin, mikäli löytyy sellaisiakin ostajia joille voi myydä ilman vastuuta mahdollisista vahingoista.
 
Mitäs mieltä olette siitä että yhdellä saksalaisella on nyt todettu vakavia seurauksia tuosta glaxon sikainfluenssarokotteesta. Kyseessä siis sama rokote jota on tulossa Suomeen? VAlmistaja kiistää asian ja väittää oireiden johtuvan jostain muusta :eek:
 

Yhteistyössä