Sikainfluenssarokotusgaluppi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SEE
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vaikea päätös, kun tuntuu että neuvoloillakaan ei ole oikeaa tietoa vielä. Mutta itse olen nyt vähän kallistunut sille puolelle, että tulen ottamaan rokotuksen ellen nyt sairastu jo ennen sitä. Mitään järkevää perustelua tälle ei ole, lähinnä vain oma tunne siitä että omalla kohdalla hyödyn enemmän siitä rokotuksesta kuin jos jättäisin sen ottamatta ja sairastuisin sikainfluenssaan. Tällä hetkellä en tunne, että vastustuskykyni olisi mitenkään paras mahdollinen (olen sairastellun kuluneen vuoden aikana TODELLA paljon), saatika kuntokaan, joten sillä pelkään sairastumista. Pelkään myös sikiön puolesta, jos sairastun, joten koen että rokotteen ottaminen on parempi vaihtoehto.

Aion ottaa rokotteen heti ensi tilassa.

Perusteluni:

-Rokotetta suositteli minulle perinatologian dosentti, joka on siis sikiöajan asiantuntija (tämä kyseinen ihan kansainvälisesti tunnettu)

-Vaikka tutkimustieto on joiltain osin ristiriitaista, on näyttöä että jo pelkkä äidin korkea kuume voi aiheuttaa sikiövaurioita, pahimmassa tapauksessa keskenmenon. Vauriot voivat olla mm. älyllistä kehitysvammaisuutta, on viitteitä myös äidin raskausaikana sairastaman influenssan yhteydestä lapsen myöhempään skitsofreniaan.

-Sikainfluenssarokote muistuttaa äärimmäisen paljon jo pitkään käytössä olleita influenssarokotteita. Virus on toki eri, mutta koska käytössä ovat kuolleet virukset, ei sikiölle ole havaittu aiheutuvan mitään haittaa rokotteesta.

-HUOM! Alle 6 kk vauvaa ei voida rokottaa eikä hänelle mielellään anneta influenssalääkettäkään. Jos äiti on saanut raskausaikana rokotteen, on syntynyt vauva suojassa taudilta ensimmäiset 3-6 kk. Tämä on ainakin itselleni erittäin vahva perustelu rokotteen ottamiselle.

Miettikää hyvät ihmiset tarkkaan näitä faktoja. Jos mahdollista, odottakaa että ensimmäinen kolmannes on takana ja ottakaa sitten rokote!

Mitä itse olen nyt tutustunut aiheeseen niin itse tauti on niin pajon vakavampi asia kuin rokotteen haitat että ehkäpä otan sen rokotteen. Riskejähän tässä pitää punnita ja valita pienempi paha. Se tiedetään että tauti on vaarallinen, siis todella on raskaana oleville. Sen sijaan rokotuksen haitoista ei ole olemassa satavarmaa tietoa. Jos riskisuhteet rokotteesta on vaikka 1/ 100 000 luokkaakin niin onhan se häviävän pieni mahdollisuus. Ja noilla riskisuhteillahan pelataan koko raskausaika. Lasketaan down-riskejä ja sun muita. Ei mikään ole varmaa eikä mikään takaa tervettä lasta.

Näillä korteilla jos täytyy pelata niin rokote on ainoa vaihtoehto mulle. En vain voi uskoa että se rokote aiheuttaisi vauvalle vakavia vaurioita. Ja jos näin tekee niin on sitten maailmanlaajuisesti kymmeniä tuhansia naisia samassa tilanteessa.

Nuo aiemmin viittaamat tekstit ovat huonoja kun en sita oikeaa artikkelia netista loyda, mutta munkin tiedot perustuvat suurimmilta osin THL:n tutkijoiden mielipiteisiin.

Toki ymmarran, etta rokotteeseenkin liittyy riskeja, mutta koska meilla norjassa jo epidemia on ja useita kuolleita niin minulla rokotteen riskeja punnitessa tarkeimmaksi pointiksi nouseen kylla (ihan perheen takia) taudilta paras mahdollinen suojautuminen. Mulla siis astma ja raskaus seka lieva verenpainetauti.

Tuosta Guillaume-barresista, etta sen voit saada mista tahansa influenssarokotteesta huonolla tuurilla. Riski kuitenkin 1/100 000 luokkaa. tautia voidaan myos hoitaa mikali se havaitaan ajoissa. Eli jos jalat alkaa rokotteen jalkeen puutumaan niin kipin kapin laakariin.

Alkuperäinen kirjoittaja Minna77:
Tuossa edellisessä tekstissä tekstin eka osa viittaa mun ymmärryksen mukaan Tamiflu-hoitoon eli sikainfluenssan hoitoon, ei rokotteeseen. Tosin sekin asia on ihan yhtä kiistanalainen asia.

Väite, että influenssa saattaa aiheuttaa skitsofreniaa kehittyvässä vauvassa, vaikkakin perustuu tutkimuksiin, on ilmeisesti hyvin ristiriitainen.

http://www.verkkoklinikka.fi/verkkolaakarit/kysymys/8993701[/u]

http://www.poliklinikka.fi/terveysuutiset/&id=0436979

Ei tässä oikein tiedä, mitä voisi uskoa :headwall:

Tuo skitsofrenia riski on vain yksi riskitekija. Suurimpana ongelmana ovat kai olleet alkuraskauden epamuodostumat ja keskenmenot. Myonnan, etta lainaamani tekstit eivat ne parhaat, mutta en tietoviidakosta nyt loytanyt niita tarkeimpia tutkimuksia.

Asiasta loytyy kuitenkin ihan luotettava amerikkalais-brittilainen tutkimus joka oli todennut sikiovaurioiden riskin olevan todella suuri sikainfluenssassa, varsinkin mita aiemmin sen sairastaa. Lisaksi on todettu vaikutuksia sikion alykkyyden kehittymiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Ei rokotetta meille. Käsittääkseni oli isompia ongelmia rokotteen saaneilla esim Guillen-Barrea jne.

Mä olen myös vähitellen kallistumassa sihen suuntaan etten ota rokotetta.Luin tuosta Guillen-Barren oireyhtymästä ja jos rokote saattaa sitä aiheuttaa, niin taitaa olla suurempi riski ottaa rokote kuin sairastaa itse tauti :/

Minä ajattelin rauhassa seurailla miten tilanne kehittyy ja muodostaa mielipiteeni sen mukaan. Tällä hetkellähän rokotetta ei edes varmasti käsittääkseni ole tulossa, kun ei epidemiakaan ole varmaa. Yritän luottaa siihen, että kuulen tarpeeksi ajoissa uusimmat käänteet tilanteessa, jos en neuvolasta niin jotain muuta kautta ja hankin sitte rokotteen jos se tulee ajankohtaiseksi. Eilen neuvolanlääkärikin totesi, että toimitaan ohjeiden ja tilanteen mukaan ja tällä hetkellähän se on huolehtia hyvästä käsihygieniasta ja jos epäilyttäviä oireita ilmaantuu niin sitten tutkimuksiin. Leppoisaa raskausaikaa ja koittakaan murehtia mahdollisimman vähän, sehän ei auta kuintenkaan mihinkään vaivaan! :)

Jos taudin saa niin pitää raskaana olevalle aloittaa heti lääkitys. Ja sehän on tämä Tamilfu jota ei ennen suositeltu raskaana olevalle. Nyt kerrotaan että riskit taudissa on kuitenkin suuremmat, mutta sehän ei poista tamiflun riskejä. Ja lääkettä pitäisi kai syödä koko loppuraskaus.

Että ei oikein tuokaan houkuta. Vaikea tilanne.

Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Jos taudin saa niin pitää raskaana olevalle aloittaa heti lääkitys. Ja sehän on tämä Tamilfu jota ei ennen suositeltu raskaana olevalle. Nyt kerrotaan että riskit taudissa on kuitenkin suuremmat, mutta sehän ei poista tamiflun riskejä. Ja lääkettä pitäisi kai syödä koko loppuraskaus.

Miten niin koko loppuraskaus?Missä tällänen on mainittu?Olen kuvitellut että lääkettä syödään, kunnes tauti on ohitse.

En ota mikäli näyttää, ettei tämä lähde kovasti leviämään. Olisi ihan eri asia, jos se rokote olisi kehitetty jo jokunen vuosi sitten, eikä nyt kiireessä.

Tietty jos tapaukset lisääntyy ja raskaana oleville tulee niitä jälkitauteja, niin silloin asia täytyy miettiä uudestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:

Miten niin koko loppuraskaus?Missä tällänen on mainittu?Olen kuvitellut että lääkettä syödään, kunnes tauti on ohitse.

Joo, sorry. Luin väärin. Tuossa on linkki http://www.jarvi-pohjanmaa.fi/WebRoot/565032/Jarvi_pohjanmaa.aspx?id=1119678

Mua huolettaa se että tästäkään lääkkeestä ei ole kunnolla tietoa mitä se tekee vauvalle.

Ei pida syoda kun 5 paivaa, sen jalkeen laakkeesta ei ole mitaan hyotya. Sain itse tamifluta tavalliseen influenssaan kun sikaa epailtiin. Ehdin syoda 3 paivaa ja sitten sain kaskyn lopettaa koska kyseessa oli tavallinen A-virus.

Mua kiinnostaa se toinen aalto joka tulee kai ensi keväänä. Jos otan rokotteen niin kai se vaikuttaa siihenkin eikä uutta tarvitse ottaa? Nimittäin alle 6kk vauvoja ei rokoteta ja vauva saisi vasta-ainetta äidinmaidosta tautia vastaan jos minulla olisi rokote.

Tässä yksi näkökulma. Kyllähän tässä haluaa tehdä mahdollisimman oikean ratkaisun äitinä mutta voihan olla että pitää valita lopulta pienempi paha. Että mitään 100% takeita ei voida antaa suuntaan tai toiseen, otat sitten rokotteen tai et.

Noista linkeistä, joissa puhutaan skitsofreniariskistä, puhutaan eri taustasairauksista. Toisessa puhutaan flunssasta aka nuhakuume, toisessa influenssasta. Huomiokaa se.

Itse olen toistaiseksi kannalla, etten rokotetta ota. Odotan lisätietoa (esim. seuraavilla neuvolakäynneillä ) ennen kantani vahvistamista. Tosin voi olla, että ehdin jo synnyttää ennenkuin rokotejakelu minuun asti yltää - alle 3-vuotiaan esikoiseni rokottaminen onkin sitten taas toinen juttu ja vaatii tarkkaakin tarkempaa pohdintaa.

Olen pohtinut kovasti pitäisikö rokote ottaa vai ei. Maailmanterveysjärjestö WHO:n mukaan valitettavasti tauti ei ole kuitenkaan taittunut, vaan suurempi epidemia on odotettavissa pohjoisella pallonpuoliskolla syksyllä-talvella. Se on pelottavaa.

http://www.who.int/csr/disease/swineflu/notes/h1n1_second_wave_20090828/en/index.html

Tavallisenkin influenssan sairastaminen raskaanaollessa lisää vauvan skitsofreniaan sairastumisen riskiä myöhemmin. Riskit kasvavat mikäli sinulla on suvussa skitsofreniaa, eli pitää olla perinnöllinen altistus ja lisäksi ympäristön vaikutus, johon myös tuo äidin odotusaikana sairastama influenssa kuuluu. Eli jos sinulla ei ole suvussa skitsofreniaa, en olisi kauhean huolissani.

Toisaalta juuri tuo, että rokote on tehty nopeasti, on huolestuttavaa. Riskejä on olemassa aina, eihän siitä pääse yli eikä ympäri, mutta olisi aika hirvittävää, jos tästä tulisi uusi maailmanlaajuinen seuraus vammaisia lapsia syntyisi ympäri maailmaa tuo rokotteen takia vrt. talidomidi lapset.

Sitten taas olisi hienoa, että kun olisi ottanut rokotteen, niin ei tarvitsisi pelätä jokaista kohti yskivää lähimmäistä...

eli hyvin pohtivalla kannalla vielä ollaan!

Itseäni epäilyttää myöskin tuon rokotteen teho, koska ihan tavis influenssarokotteenkin saanut on monesti siltikin sairastunut influensaan ja jos ei vielä paheminkin, niin tuolla rokotteella on ihan sama juttu. Eipä siitä edes tiedetä tehoaako se edes kunnolla kyseiseen tautiin.
Itse pysyn kyllä loppuuan asti kannassani että en ota sitä rokotetta. Meillä on myös jo epäily siitä että kyseinen possuflunssa olisi jo meillä käynyt...
En halua ottaa mitään riskiä tämän lapsen kanssa. Yritän vain pitää omaa hyvää vastustuskykyä yllä syömällä tehokaita maitohappobakteereja ja samaten aloitan heti synnäriltä kotiuduttua vauvallekin BiolatteBaby maitohappobakteerit.

Ihan sivuhuomautuksena, Guillain-Barré-oireyhtymän voi saada myös tavallisen bakteeri- tai virusinfektion jälkitautina! 2/3:lla sairastuneista on yleensä ollut joku infektio, usein hoitamaton. Suomessa tapauksia on 50-100 vuosittain, ja sitä esiintyy kaikissa ikäryhmissä. 80%:a sairastuneista parantuu täysin, 10-15?:lle jää jotain oireita, n.3-4%:a kuolee taudin aiheuttamiin komplikaatioihin.

Nimim. 4,5-vuotiaana oireettoman korvatulehduksen jälkitautina ko. sairauden takia halvaantunut, mutta täysin parantunut.

Mä en nyt oikein tajua miksi tässä pitäis rokotuttaa itteänsä tämän sikainfluenssan takia joka pitäisi olla lievää sorttia. Esim. Yhdysvalloissa tavallisen influenssakauden kuolemantapaukset ovan olleet paaaljon korkeampia verrattuna sikainfluenssaan. Monet sairaudethan ovat vakavampia raskaana oleville kun on alentuntut vastustuskyky.
Tavallisen influenssakaudenkaan aikana ei ole raskaanaolevia suositeltu rokottaa, eikä ole rokotettu..niin ihmettelen että mikä on peruste sille että nyt sitten pitäsi rokottaa kun kerta tauti on tavallisen influenssan kaltainen?
Miten kukaan voi sanoa että rokotteesta saatu riski on pieni, kun siitä ei kerta ole mitään tutkimustulosta vielä. Eikä ole myöskään varmuutta sille onko rokotteesta mitään hyötyä!!
Myös keväällä tuleva uusi epidemia on voinut jo muuttaa muotoaan eikä siihen enään tuo otettu rokote tehoa alkuunkaan.

Mutta siis, miksi rokottaa sikainfluenssaa vastaan jos ei ole rokotettu tavallista influenssaakaan vastaan?

En todellakaan ota rokotetta. Ja tämän päätöksen teen vain ja ainoastaan suojellakseni syntymätöntä lastani.

Muoks: Onhan tavallista influenssarokotettakin ollut jo todella kauan ja sitä on tutkittu monella lailla mutta sitä ei ole suositeltu annettavaksi raskaana olevalle! Tavallisessa influenssassakin on aikamoiset jälkitaudit että sekään ei voi olla peruste.

Onkohan tämä kaikki nyt aivan liioittelua? :/

Alkuperäinen kirjoittaja aamukastetta:
Mä en nyt oikein tajua miksi tässä pitäis rokotuttaa itteänsä tämän sikainfluenssan takia joka pitäisi olla lievää sorttia. Esim. Yhdysvalloissa tavallisen influenssakauden kuolemantapaukset ovan olleet paaaljon korkeampia verrattuna sikainfluenssaan. Monet sairaudethan ovat vakavampia raskaana oleville kun on alentuntut vastustuskyky.
Tavallisen influenssakaudenkaan aikana ei ole raskaanaolevia suositeltu rokottaa, eikä ole rokotettu..niin ihmettelen että mikä on peruste sille että nyt sitten pitäsi rokottaa kun kerta tauti on tavallisen influenssan kaltainen?
Miten kukaan voi sanoa että rokotteesta saatu riski on pieni, kun siitä ei kerta ole mitään tutkimustulosta vielä. Eikä ole myöskään varmuutta sille onko rokotteesta mitään hyötyä!!
Myös keväällä tuleva uusi epidemia on voinut jo muuttaa muotoaan eikä siihen enään tuo otettu rokote tehoa alkuunkaan.

Mutta siis, miksi rokottaa sikainfluenssaa vastaan jos ei ole rokotettu tavallista influenssaakaan vastaan?

En todellakaan ota rokotetta. Ja tämän päätöksen teen vain ja ainoastaan suojellakseni syntymätöntä lastani.

Muoks: Onhan tavallista influenssarokotettakin ollut jo todella kauan ja sitä on tutkittu monella lailla mutta sitä ei ole suositeltu annettavaksi raskaana olevalle! Tavallisessa influenssassakin on aikamoiset jälkitaudit että sekään ei voi olla peruste.

Onkohan tämä kaikki nyt aivan liioittelua? :/

Tätä mieltä myös minä olen asiasta. Osasit vain paremmin kirjoittaa asian
:D

Mä olen miettinyt asiaa, ja lukenut asiantuntijoiden kantoja asiasta. Nyt olen päätynyt ottamaan rokotteen. En halua pahoittaa kenenkään mieltä, eikä tarkoitus ole mitenkään olla ilkeä, mutta internetissä löytää niin paljon ns. mutu-tietoa. Tämän rokotteen puolesta puhuvat niin monet asiantuntijat, että mä uskon heihin.

Liittyen rokotteen mahdollisiin sikiömuutoksiin viitataan sanoilla "Näyttöä siitä, että lääke aiheuttaisi sikiövaurioita, ei ole."
esim http://www.hs.fi/viesti/kysysikainfluenssasta.
Samoilla sanoilla kuvaillaan Paracetamolin turvallisuutta. Mitä olen näistä odotusketjuista lukenut, sitä lääkettä käyttävät monet raskaanaolevat ilman epäilyjä.

Lisäksi, Kansanterveyslaitoksen mukaan raskaanaoleva voi ottaa tavallisen influenssarokotteen missä tahansa raskauden vaiheessa, varsinkin riskiryhmät.
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julk...na_olevien_ja_imettavien_aitien_rokottaminen/

Sikainfluenssarokote ei sisällä elävää virusta.

Minnä77 - kiitos hyvistä pointeistä! Mä olen kanssa ottamassa tällä hetkellä rokotteen. Mieli voi muuttua jos asiantuntijoilta löytyy lisättävää koskien tautia tai rokotetta. Netti on kyllä vihonviimeinen paikka etsiä tästä tietoa sillä sekä media että keskustelupalstat ovat täynnä joko hysterisoivia tai vähätteleviä juttuja. Paras jutella sen lääkärin kanssa itse niin kuin moni aikoo tehdäkin.

Yhteistyössä