Sikainfluenssarokotusgaluppi!

SEE
Raskaana olevat aiotaan rokottaa heti hoitohenkilöstön jälkeen, rokotusten olisi tarkoitus aloittaa lokakuun aikana.

Aiotteko ottaa rokotteen?

Itse pohdin kysymystä paljon. En todellakaan ole rokotevastainen, päin vastoin, mutta jostakin syystä koen tämän rokotteen ottamisen kohdalla paljon epäilyksiä. Mietin voiko rokote olla turvallinen kun se on jouduttu kehittämään niin nopeassa aikataulussa ja normaaleja testausmenetelmiä ei ole ehditty tekemään rokotteen kiirellisen kehittämisen vuoksi.

Tällä hetkellä olen kallistunut päätökseen olla ottamatta rokotetta. Koen että taudin sairastaminen on "turvallisempi" vaihtoehto.

Yleensä koen rokotteet turvalliseski jos ne ovat läpikäyneet kaikki tarpeelliset tutkimukset. Tottakai myös jokaisessa rokotteessa on omat riskinsä mutta silloin ajatellen että riski saada rokotteesta vakavaa sivuvaikutusta on huomattavasti pienempi kuin saada itse tauti mihin rokote on kehitetty.

Miettittekö muut odottavat äidit samoja kysymyksiä?
 
Meillä neuvolassa ei ole koko possunuhasta edes puhuttukaan...
Tosin meillä päin sitä ei ole vielä todettu yhtäkään tapausta vielä...

Itellä kyllä kans epäilyttää mahollisen rokotteen turvallisuus, kumma kans että testaaminen alotettiin lapsilla...
 
aion ottaa. taalla norjassa epidemia jo jyllaa ja kuolleitakin alkanut jo tulemaan. Rokotetta on jo ehditty osassa eurooppaa pistamaan sen verran suurelle osalle ihmisia, etta kun sitten tulee se minun vuoroni joskus lokakuussa niin tutkimusdataa loytyy jo. Juuri olen paranemassa tavallisesta influenssasta ja sen verran koville otti sekin, etta kylla rokotan itseni sikaa vastaan.
 
Mulla ihan samoja ajatuksia kuin ap:lläkin, tosin päätöstä suuntaan tai toiseen en oo vielä tehnyt.
Tuntuu ettei tietoa rokottamisen tai rokottamatta jättämisen riskeistä ole tarpeeksi, ja sekin vielä onko tieto sit puolueetonta. :/
 
Ei sitä tutkimusdataa kyllä vielä kai löydy vai onko joku rokotteen ottanut raskaana oleva äiti synnyttänyt lapsensa? Ja vaikka olisikin niin esimerkiksi autismi kai voi puhjeta vasta myöhemmällä iällä?

Itse pohdiskelen kovasti näitä kysymyksiä. En ole tehnyt päätöstä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Ei sitä tutkimusdataa kyllä vielä kai löydy vai onko joku rokotteen ottanut raskaana oleva äiti synnyttänyt lapsensa? Ja vaikka olisikin niin esimerkiksi autismi kai voi puhjeta vasta myöhemmällä iällä?

Itse pohdiskelen kovasti näitä kysymyksiä. En ole tehnyt päätöstä.
Heinakuussa oli IS:ssa juttua kuinka rokotetta testattiin australiassa raskaana olevilla. Naista joku varmaan jo synnyttanytkin. Joka tapauksessa pienen lapsen aitina ja kaksinkertaisesti riskiryhmaan kuuluvana minun on ajateltava omaa terveyttani myos. Kyllahan rokotteen riskit pelottavat, mutta enemman pelottaa itse sairaus.
 
Mutta en jos se sairaus ei tulekaan sulle? Rokote olisi näin ollen turha. Eihän tätä voi etukäteen tietää mutta ajoissa aloitettu lääkitys sairauden tultua auttaa jo paljon.

Mutta kyllä pelottaa, ikävä kun on juuri nyt raskaana ja joutuu tekemään mielestäni suuren päätöksen.
 
Se rokotteen suurin riski sikiolle ei muuten ole autismi vaan halvaantuminen ja kehityshairiot alkuraskaudessa (nain ainakin tuttuni joka paikallisessa THL:ssa toissa sanoi) ja tassakin riski on erittain pieni. Tuollaiset vaikutukset luulisi nakyvan melko pian syntyman jalkeen. Mutta riski on siis kuulema luokkaa 1/1000000 ja talloinkaan ei voidan tietaa onko vaurioituminen rokotteesta johtuvaa. Influenssarokotteita pistetaan jenkeissa ja britanniassa joka vuosi melkoiset maarat raskaana oleville ja mitaan sikiovaaraa tasta ei ole nahty olevan. Joten nailla tiedoilla olisin melko rauhallisin mielin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Mutta en jos se sairaus ei tulekaan sulle? Rokote olisi näin ollen turha. Eihän tätä voi etukäteen tietää mutta ajoissa aloitettu lääkitys sairauden tultua auttaa jo paljon.

Mutta kyllä pelottaa, ikävä kun on juuri nyt raskaana ja joutuu tekemään mielestäni suuren päätöksen.
Sain tavis influenssaan juuri Tamiflu-kuurin kun raskaana olen viikolla 29 ja sikatestien tulosta piti odottaa kolme paivaa. Samalla sain tiedon, etta tamiflu ei tehoa kaikille ja siksi pitaa olla heti ottamassa yhteytta jos oireet pahenee. Ja kun varmistui etta kyseessa oli tavisinfluenssa niin laakari sanoi suoraan, etta tamiflusta huolimatta raskaanaolevat voivat saada hurjia komplikaatioita. Useat olleet koomassa hengityskoneessa. Alkoi ihan tosissaan tuo sairaus taman perusteella kylla pelottamaan.

Lisaksi sikainfluenssan tiedetaan aiheuttaneen sikiovaurioita ainakin britanniassa ja jenkeissa. Eli sikio voi vaurioitua myos itse taudista.
 
Voi kun kirjoittelisivat enempi noista ilmeisesti vähäisistä riskeistä meille raskaana oleville. Onhan tuo 1/1000000 ihan älyttömän pieni riski!

Hieman rauhallisempi mieli, kiitos katrinainen :flower:
 
xxx
Pientä herätystä hyvät ihmiset...
Noin joka kolmas raskaana oleva on erään tutkimuksen mukaan joutunut sairaalahoitoon kyseisen taudin vuoksi USA:ssa loppukevään ja alkukesän aikana. Ehkä osa varovaisuusperiaatteen mukaan, mutta silti.
Sitä paitsi lievissäkin influenssapandemioissa on todettu jälkikäteen, että kyseisen sukupolven (jotka siis äidin vatsassa pandemian aikaan) ÄO on edeltäjiä ja seuraajia pienempi keskimäärin. Miettikää kahdesti, jos harkitsette rokoteen ottamatta jättämistä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Voi kun kirjoittelisivat enempi noista ilmeisesti vähäisistä riskeistä meille raskaana oleville. Onhan tuo 1/1000000 ihan älyttömän pieni riski!

Hieman rauhallisempi mieli, kiitos katrinainen :flower:
:hug:
Oikeasti se riski saada sikiovaurio siita rokotuksesta on paljon pienempi kuin saada se siita taudista.
 
Mäkin olen miettinyt kans asiaa, mutta olen päättänyt ottaa sen rokotteen.

Eikö tavalliset influenssarokotteetkin ainakin jossain määrin muuteta joka vuosi, koska influenssaviruskin muuntuu sen verta joka vuosi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Voi kun kirjoittelisivat enempi noista ilmeisesti vähäisistä riskeistä meille raskaana oleville. Onhan tuo 1/1000000 ihan älyttömän pieni riski!

Hieman rauhallisempi mieli, kiitos katrinainen :flower:
:hug:
Oikeasti se riski saada sikiovaurio siita rokotuksesta on paljon pienempi kuin saada se siita taudista.
Ja siis tämä perustui mihin ?

Itse olen sitä mieltä että riski sairastua tautiin on paljon pienempi kuin riski saada rokotteesta vakavia sikiövaurioita.
 
en osaa vielä sanoa otanko vai en...... jotenkin tekis mieli olla ottamatta ku ei tiedä tarkallee miten se vaikuttaa lapseen mut en tiedä sit siit sikainfluenssastakaan tarpeeks joten tutkin vielä asiaa rauhassa....onhan täs aikaa vielä....yheltä tutulta otettii britaniassa lapsi ulos kohdusta enne aikaisena kun äiti sairastui sikainfluenssan aiheuttamaan keuhkokuumeeseen ja joutui olee ite sit hengitysputkissa ja lääkityksissä....sekin myös hieman kallistuttaa tuon rokotuksen puolelle.
 
Tuossa aika mielenkiintoista luettavaa, virhekäsitykset vs. korjaus. Tiedä sitten miten totta tuo kaikki on... Tuossa selkeästi väitetään, että tämä sikainf. rokote on kuitenkin erilainen kuin tavalliset kausi-inf. rokotteet, siksi mietityttää rokotteen ottaminen. Ja kun raskaana olevia ei muutenkaan rokoteta, niin miksi nyt.

http://www.rokotusinfo.fi/rokotteet/sikainfluenssa_html


Influenssan sairastamisella on toki myös riskinsä. Olen työssä paikassa jonne influenssa potilas ensimmäisenä saapuu, joten tartuntariski varmasti itsellä hieman korkeampi. Toisaalta uskon taudin saavani jostain muualta kuin töistä, jos on tullakseen. Rokotus on vielä pohdinnan alla...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niiz:
Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Voi kun kirjoittelisivat enempi noista ilmeisesti vähäisistä riskeistä meille raskaana oleville. Onhan tuo 1/1000000 ihan älyttömän pieni riski!

Hieman rauhallisempi mieli, kiitos katrinainen :flower:
:hug:
Oikeasti se riski saada sikiovaurio siita rokotuksesta on paljon pienempi kuin saada se siita taudista.
Ja siis tämä perustui mihin ?

Itse olen sitä mieltä että riski sairastua tautiin on paljon pienempi kuin riski saada rokotteesta vakavia sikiövaurioita.
Haluaisin myös tietää, mihin katrinainen perustaa väitteensä?

Itse en aio rokotetta ottaa. Lukaisinpa äsken yllä mainitun linkin, ja huomasin sen tukevan entisestään päätöstäni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niiz:
Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Voi kun kirjoittelisivat enempi noista ilmeisesti vähäisistä riskeistä meille raskaana oleville. Onhan tuo 1/1000000 ihan älyttömän pieni riski!

Hieman rauhallisempi mieli, kiitos katrinainen :flower:
:hug:
Oikeasti se riski saada sikiovaurio siita rokotuksesta on paljon pienempi kuin saada se siita taudista.
Ja siis tämä perustui mihin ?

Itse olen sitä mieltä että riski sairastua tautiin on paljon pienempi kuin riski saada rokotteesta vakavia sikiövaurioita.

Perustui amerikkalais-brittilaiseen tutkimukseen, jonka kesalla luin. Siina sikiovaurioriski alkuraskaudessa sikainfluenssaan sairastuneiden sikioilla oli ihan alyttoman korkea. Lisaksi useita sikioinfluenssasta johtuneita keskenmenoja oli rekisteroity. linkitan jos loydan.
 
Tassa nyt yhdesta laakejutusta palanen, koko juttu linkista http://m.acep.org/MobileArticle.aspx?parentfeedid=5&feed_id=imn072920090400154595&parentid=

"I can only speculate that there is a hesitance to prescribe these drugs due to concerns about the developing fetus," Dr. Jamieson said. "But the benefits of antiviral therapy very likely outweigh the risks, and we are recommending that pregnant women with suspected H1N1 influenza receive these drugs promptly."

Although antivirals have not been thoroughly studied in pregnant women, the consensus is that the risk of untreated H1N1 infection is greater for both mother and fetus than any risks of the drug. "We know that pregnant women with influenza are more likely to have preterm births and fetal losses, and we know that untreated fever increases the risk of central nervous system defects in the fetus," Dr. Jamieson said. "More significant in terms of the risk/benefit ratio is the fact that we know these women can get really sick, really fast, and that the baby won't do well if the mom doesn't."

Current CDC guidelines for pregnant women recommend empiric treatment with antivirals as soon as possible after the onset of influenza symptoms, preferably within 48 hours. Treatment should proceed without waiting for lab results to confirm the influenza strain, the guidelines state. The drug of choice is oseltamivir, at a dosage of 75 mg twice per day for 5 days ( www.cdc.gov/h1n1flu/clinician_pregnant.htm).

Dr. Jamieson could not offer advice on vaccination strategies, should a vaccine become available this fall. The CDC's Advisory Committee on Immunization Practices will tackle that issue during a meeting scheduled for July 29 to formalize its recommendations.

"I would suspect that pregnant women will be one of the groups considered as high priority for vaccination,?? Dr. Jamieson said.

This study was funded by the CDC. The researcher, including members of the Novel Influenza A (H1N1) Pregnancy Working Group, had no financial conflicts of interest related to this study.


ja tassa tutkimuksesta ote

United States (USA), UNITED STATES (USA), Mon 27 Jul 2009, 18:50 GMT
THERE COULD BE MORE DANGEROUS SIDE-EFFECTS TO CONTRACTING THE H-ONE N-ONE VIRUS THAN SCIENTISTS ORIGINALLY BELIEVED.
A NEW STUDY OUT OF THE UNIVERSITY OF MINNESOTA SHOWS THE VIRUS COULD AFFECT BRAIN DEVELOPMENT OF UNBORN BABIES.
SPECIFICALLY, SCIENTISTS SAY THE VIRUS COULD CHANGE THE GENES CONTROLLING FETAL BRAIN GROWTH...AND CAUSE MENTAL DISORDERS.
RESEARCHERS CONDUCTING THIS STUDY LOOKED AT H-ONE-N-ONE IN MICE...SO CRITICS SAY THE FINDINGS MAY NOT APPLY TO HUMANS.
STILL, MANY EXPERTS BELIEVE IT REINFORCES EXISTING ADVICE...THAT EXPECTANT MOTHERS SHOULD DO WHATEVER POSSIBLE TO AVOID FLU INFECTIONS.
PREVIOUS STUDIES HAVE SUGGESTED PREGNANT WOMEN WITH THE FLU WERE MORE LIKELY TO HAVE BABIES WITH INCREASED RISKS OF SCHIZOPHRENIA AND AUTISM.
THIS STUDY IS PUBLISHED IN THE EUROPEAN NEURO-PSYCHO-PHARMACOLOGY JOURNAL.

http://www.newspusher.com/IT/post/1248724082-2/EN-/h1n1-fetus-brain.html

loysin aiemmin tallaisen linkin ruotsiksi, mutta nyt en saa kaivettua sita esiin netista.
 
Tuossa edellisessä tekstissä tekstin eka osa viittaa mun ymmärryksen mukaan Tamiflu-hoitoon eli sikainfluenssan hoitoon, ei rokotteeseen. Tosin sekin asia on ihan yhtä kiistanalainen asia.

Väite, että influenssa saattaa aiheuttaa skitsofreniaa kehittyvässä vauvassa, vaikkakin perustuu tutkimuksiin, on ilmeisesti hyvin ristiriitainen.

http://www.verkkoklinikka.fi/verkkolaakarit/kysymys/8993701[/u]

http://www.poliklinikka.fi/terveysuutiset/&id=0436979

Ei tässä oikein tiedä, mitä voisi uskoa :headwall:
 

Yhteistyössä