Siis onko työttömyyskorvaus oikeesti noin suuri???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työn raskaan raataja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Negatiivinen tulovero vai kansalaispalkka ratkaisuksi?

en osaa sanoa :D

Mutta hullua se on, aapeenkin tapauksessa ei jää tuota tonnia käteen, MUTTA hän työssäkäyvänä ei varmaankaan saisi sossusta mitään.

Sitten kun on kaksi aikuista perheessä niin onkin jo aivan eri juttu, perusosa ei nouse kamalasti, mutta työssäkäyvänä pariskuntana tulot olisivat jo paljon isommat.

Yksinhuoltajien "ongelma" siis.

[QUOTE="aapee";27810199]Ja minäkö olen syyllinen palkkani pienuuteen? Saan reilusti yli TES:in mukaisen alani palkan. Ja tiesin kyllä alaa valitessani, että tämä on huonosti palkattu ala. Olen kuitenkin valinnut alan, josta varmasti saa töitä (enpä ole päiväkään työttömänä ollut). Ilmeisesti olisi kannattanut valita toisin :D[/QUOTE]

Hyvänen aika, sinä et tietenkään ole syyllinen palkkasi pienuuteen. Kysymys oli siitä, että jos koet epäsuhdan siinä, miten paljon sinulla jää käteen työstä verrattuna työttömänä oloon, niin syy ei ole se, että työttömyyskorvaus olisi suhteettoman suuri, vaan että sinulla pitäisi olla parempi palkka. Huonoa politiikkaa, surkea TES, epäoikeudenmukainen systeemi. Mutta se paranee vain nostamalla niitä pienimpiä palkkoja. Olen vilpittömästi sitä mieltä, että alasta riippumatta sinun palkkasi PITÄISI olla suurempi. Ja ongelma ei ole myöskään ammatinvalinnassa.

Ja minä lisään tähän nyt vielä, että tulen hyvin toimeen. Saan noistakin tuloista, mitä tällä hetkellä saan n.600 euroa kuussa säästöön (ja ihan minimielarit saan!). Eli josko sit näin laskisin saisin työttömänäkin 400 euroa säästöön? Kotona makaamisesta... On kyllä tosi pieni tuo korvaus!

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27810260:
Hyvänen aika, sinä et tietenkään ole syyllinen palkkasi pienuuteen. Kysymys oli siitä, että jos koet epäsuhdan siinä, miten paljon sinulla jää käteen työstä verrattuna työttömänä oloon, niin syy ei ole se, että työttömyyskorvaus olisi suhteettoman suuri, vaan että sinulla pitäisi olla parempi palkka. Huonoa politiikkaa, surkea TES, epäoikeudenmukainen systeemi. Mutta se paranee vain nostamalla niitä pienimpiä palkkoja. Olen vilpittömästi sitä mieltä, että alasta riippumatta sinun palkkasi PITÄISI olla suurempi. Ja ongelma ei ole myöskään ammatinvalinnassa.

Kiitos! Juuri tätä minäkin tarkoitan, että työn tekemisestä pitäisi saada kunnon korvaus. Minun alani ei edes ole niitä kaikkista pienipalkkaisimpia ja kuten sanottu, saan reilusti yli TES:in eli omalla alallanikin on ihmisiä, jotka ansaitsevat vielä minua huonomminkin.

Olkoonkin, että tällä palstalla tuntuu olevan poikkeuksellisen paljon näitä hyväpalkkaisia niin oikeasti Suomessa on myös paljon ihmisiä jotka tekevät työtä n.2000 euron bruttopalkalla ja pienemmälläkin!

Paljonkohan pitäisi veroprosentin olla sellaisessa tasaveromallissa, jossa jokaiselle annettaisiin toimeentulotuen normi käteen verottomana? Asunnon suhteen pitäisi käyttää jotain laskennallista mallia. Taitaisi tulla todella kalliiksi.

[QUOTE="aapee";27810153]Ai nyt se on iso raha, mutta iso osa täällä oli sitä mieltä, että työkkärin harjoittelut on riistoa, kun niistä kulukorvausta saa VAIN 180 euroa kuussa :D[/QUOTE]

Otapa huomioon se, että se harjoittelija maksaa tuosta 180 eurosta vielä ne työmatkakulut ja ruoat, ehkä jopa päivähoitomaksunkin jos mies töissä ;)

[QUOTE="vieras";27810379]Otapa huomioon se, että se harjoittelija maksaa tuosta 180 eurosta vielä ne työmatkakulut ja ruoat, ehkä jopa päivähoitomaksunkin jos mies töissä ;)[/QUOTE]

No tämä oli eri ketju. Otin tuon vaan esimerkiksi, kun yhtäkkiä se oli iso raha ja juuri äsken luin ketjua, missä valitettiin sen olevan niin pieni raha...

Olet ymmärtänyt väärin. Työttömyys ei ole oma valinta vaan työtön ei ole löytänyt työtä, eikä työvoimatoimisto ole pystynyt hänelle työtä osoittamaan.

Ymmärrän harmituksen, itse kannatan kansalaispalkkaa, joka ei rankaise ihmistä työnteosta. Jos itsellä ei ole palava into omaan alaansa niin varmasti kaipaa vapaa-aikaa (ja tietysti ne innokkaammatkin joskus).

Lähestyt kuitenkin asiaa vähän väärältä kantilta. Voit alkaa ihan vapaasti työttömäksi - jos se on niin ihanaa, anna mennä vaan. Monet työttömät taas eivät niin vain menekään sinne töihin tienaamaan pari sataa enemmän ja kartuttamaan CV:tä, vaikka kuinka haluaisivat. Näissä kahdessa tilanteessa vain sinulla on valta valita.

Noin yleisesti kannatan kyllä keskustelua matalista palkoista, tukijärjestelmistä ja kannustinloukuista.

Paljonkohan pitäisi veroprosentin olla sellaisessa tasaveromallissa, jossa jokaiselle annettaisiin toimeentulotuen normi käteen verottomana? Asunnon suhteen pitäisi käyttää jotain laskennallista mallia. Taitaisi tulla todella kalliiksi.

Suomessa voitaisiin ottaa käyttöön kansalaispalkka Tanskan malliin. Kun Tanskassa otettiin käyttöön kansalaispalkka(kokeilu?) (noin 1400€/kk), se vähensi huomattavasti sosiaalimenoja ja lisäsi valtion verotuloja, sekä vähensi työttömyyttä. Miksikö? Niinpä niin; Taskassa pienet ansiotulot eivät pienentäneet perustuloa, elikä kansalaispalkkaa, joten kaikki pyrkivät tekemään lisäksi töitä ainakin jonkin verran kohottaakseen elintasoaan.

Nyt Tanskassa on ilmeisesti porvarihallituksen toimesta purettu perustulojärjestelmä ja työttömyys on lähtenyt heti nousuun.

Alkuperäinen kirjoittaja työn raskaan raataja;27810119:
Mikä hiton järki tässä töissäkäymisessä on???

Laskinpa huvikseni, kuulun kyllä liittoon eli oma korvaukseni olisi tätäkin suurempi, mutta siis, josko saisin vain peruspäivärahaa:

Olen kahden lapsen yh, tällä hetkellä nettopalkka 1600 euroa. Maksan toisesta lapsesta 100 euroa päivähoitomaksuja, työmatkakustannukset kk:ssa on n. 250 euroa. Eli 350 euroa kuussa tulee näistä. Vuokra 600 euroa. Elämiseen jää siis 700 euroa (plus lapsilisät ja elarit, mutta en laske näitä, koska saisin nämä myös työttömänä ollessani).

Työttömyyskorvaus bruttona n 840 euroa kuussa eli nettona n.670 euroa. Vuokrasta jäisi maksamista enää n.200 euroa koskapa saisin asumistukea. Eli elämiseen jäisi 470 euroa (plus lapsilisät ja elarit). Eli tuo mun työssäkäynti "kannattaa" mulle alle 300 euroa??? 40 tuntia viikossa + työmatkat yhteensä 7,5 tuntia viikossa. VUHUU, mikä korvaus!

Voi helvetin helvetti. Lataisen lättyyn seuraavaa valittavaa työtöntä.

Opettele elämän realiteettejä ennen ku tulet sekoilemaan. Olen ollut työttömänä joskus ja en todellakaan kaipaa sitä aikaa, enkä tuollaisia kermaperseiden vittuiluja.

Minä olen yrittäjä kotona.Sain starttirahan 700 e /kk + lapsilisät 200e . Töitä tein minkä lasten hoidolta pystyin,muutamia KYMPPEJÄ tuli tienattua per kk.
Nyt jään äitiyslomalle,äitiysraha on siltkin 1700 e /kk.

Laskeskelin,että kannattaa ennemmin olla työttömänä lasten kanssa kotona...Saan kotihoidontuen vanhempainrahakauden jälkeen + lapsilisät kolmesta lapsesta.
Jos taas veisin lapset hoitoon,huh hei mikä summa siitä tulisi......Minäkin kuulun näihin pienipalkkaisiin.

En tiedä vielä mitä teen,mutta harkinnassa on että en alakaan enää firmaa nostamaan jaloilleen,vaan jään työttömäksi kotiäidiksi.Maalla sitä tekemistä löytyy kyllä,ihan kiva olisi olla kotona ;)

[QUOTE="Minea";27810254]Luuletko ihan tosissaan, että jokainen työtön nauttii kun saa olla vain kotona. Moni kokee sen todella stressaavana tilanteena.[/QUOTE]Varmasti joidenkin kohdalla näinkin mutta pitäisivät silti suunsa kiinni eivätkä valittaisi kun kansainvälisen mittapuun mukaan heillä on hyvä toimeentulo ja kenenkään ei tarvitse nähdä nälkää, kerjätä tai olla asunnottomana vaikkei pistäisi tikkua ristiin.

Täälläkin palstalla roikkuu sakkia jotka asustelevat mukavasti lämpimissä asunnoissaan, saavat joka päivä vatsaansa hyvää ruokaa ja surffailevat nettiä kaiket päivät laajakaistayhteyksillä. Meidän laskuumme kaikki, siis veronmaksajien. Silti jotkut näistä yhteiskunnan hylkiöistä kehtaavat valittaa.

Minun mielestä kaikki nämä öllöttelijät saa laittaa saman tien pakkotyöhön yhteisen hyvän vuoksi hoitamaan vaikka vanhuksia ja siivoamaan töhryjä ja moottoriteiden varsia jos muuta ei löydy ja valittajilta ja työnvieroksujilta kaikki tuet viimeistä penniä myöten pois. Kerjätköön ja menkööt leipäjonoihin jos ei maailman vahvin yhteiskunnan turvaverkkokaan näille riitä.

Mä en edes tajua sitä palkan ja tukien vertailua.... Ei mulla ole mitä tarvetta laskea, paljonko saisin tukia, jos eläisin näin ja näin. Ja paljonko enemmän tienaan töissä olessaan. Mä saan kyllä töistäni ihan koko palkan ja koen, että teen töitä sen KOKO palkan edesta, en vaan tuista ylimenevän summan edesta.

Ehkä tässä onkin se ongelman ydin. Ihmiset kokevat palkaksi ainostaan sen erotuksen tukiin nähden?

Varmasti joidenkin kohdalla näinkin mutta pitäisivät silti suunsa kiinni eivätkä valittaisi kun kansainvälisen mittapuun mukaan heillä on hyvä toimeentulo ja kenenkään ei tarvitse nähdä nälkää, kerjätä tai olla asunnottomana vaikkei pistäisi tikkua ristiin.

Täälläkin palstalla roikkuu sakkia jotka asustelevat mukavasti lämpimissä asunnoissaan, saavat joka päivä vatsaansa hyvää ruokaa ja surffailevat nettiä kaiket päivät laajakaistayhteyksillä. Meidän laskuumme kaikki, siis veronmaksajien. Silti jotkut näistä yhteiskunnan hylkiöistä kehtaavat valittaa.

Minun mielestä kaikki nämä öllöttelijät saa laittaa saman tien pakkotyöhön yhteisen hyvän vuoksi hoitamaan vaikka vanhuksia ja siivoamaan töhryjä ja moottoriteiden varsia jos muuta ei löydy ja valittajilta ja työnvieroksujilta kaikki tuet viimeistä penniä myöten pois. Kerjätköön ja menkööt leipäjonoihin jos ei maailman vahvin yhteiskunnan turvaverkkokaan näille riitä.

Minä työtön öllöttelijä teen joka päivä kuuden tunnin työpäivän ja saan siitä 180 euroa kuussa lisää työttöyyspäivärahaani kun taas mun työkaveri joka on oikeissa töissä samassa firmassa tekee 30 tuntia kuukaudessa töitä ja saa käteensä yli tonnin samasta hommasta.Mä vaiihtaisin tän öllöttelyn hänen kanssaan ilomielin siihen 30 tuntia kuukaudessa olevaan työhön.

Saat varmaan myös vähennyksiä työmatkakuluistasi. Tärkein pointti, minkä unohdit, on eläkekertymäsi. Eläke ei juuri kartu työttömänä ollessa. Kannattaa ajatella tätä hetkeä pidemmälle.

Työssäkäyväkin saa kyllä sossusta tukea jos tulot jäävät laskennallisesti menojen jälkeen miinukselle. Sama perusosa kuuluu töissäkäyvälle kuin työttömällekin, joten en ymmärrä miksi kadehtia työttömän sossurahoja kun itsekin voisi pienipalkkaisena saada jeesiä sossusta palkan päälle. Harva vaan tajuaa hakea ja tyytyy ulisemaan palstalla systeemin epäoikeudenmukaisuutta, vaikka vika on tasan siinä ettei itse osaa hyödyntää systeemiä oikein.

• Tykkää
Reactions: Lokki ja Vanna
Toivoisin näkeväni sen päivän, kun jokainen työttömiä kadehtiva voi antaa työpaikkansa saman alan työttömälle.. jonkinlainen työ-työttömyyskokeilu. Mun kaveri tienaa n.400e enempi töissä ollessaan kuin mä kotona "saan", mutta ei kuulemma vaihtais kuolemantuomion uhallakaan tähän tilanteeseen ;)

Jos on työelämää ja pekkas- ja lomakorvauksia saanut maistaa, nauttia työterveyshuollon palveluista.. edes muutaman vuoden, niin ei kuule naurata sitten kun heräät aamuisin ilman herätyskelloakaan n.5-5.30 ja mietit mitä v*ttua sitä tänään tekis?
Itsellä on kohtuullinen vuokrakaksio 490e (ero tuli tilanteestani johtuen ja mies jäi taloon aikoinaan), känny ja netti n.30e kuussa(laajakaistaan en tuhlaa), bussikortti 38e ja sitten jumalattomat lääkekulut ja lekurikäynnit. Sähkö on naurettava entiseen verraten, joten siitä en valita.. mulle jää ruokaan ja muuhun n.180-220e kuussa, siitä repii harrastuksia :) Voisin tätä aikaani lahjoittaa mielelläni jollekin sitä kaipaavalle.. vaikka eurolla tunti.
(joo, terveenä muuten voisin sanoakin että hyvin menee taloudellisesti näillä tuloilla myönnetään)

Vois muistaa, ettei sossut auta jos vain jonkun syyn keksivät ja olet liian "toimeentuleva". Mulla on osuus perinnöstä jokusen kymppitonnin verran (kertokaa toki miten häätää leski kodistaan myyntiä varten..), jonka varjolla en voi saada toimeentulotukea. Ja avioehdon takia en saanut mitään erossa, tosin en halunnutkaan kupata miehen aiempaa omaisuutta. Siitäkini mainittiin, jotta olisin voinut tapella talon myyntiä.
Sairauteni ei estäisi pientä työntekoa, mutta olen riski työantajille. Sairauslomia tulisi aina jokatapauksessa. Fyysistä työtä tekisin puolestani, mutta kroppa hajoo parissa vkossa.. joten nyt sitten olen sellainen työtön, joka ei kelpaa minnekään. Olen kysellyt josko pääsis vanhainkotiin yms tai työpajoihin. Noh, ikää on niin paljon jotta ne paikat menee nuorille ja ei vanhusten luo pääse edes ulkoilemaan/juttuseuraksi ilman sopivaa koulutusta(johon en sovellu sairauden takia, liikaa empatiaa tjn olisi kuulemma potilaita kohtaa). Kaksi toisen asteen tutkintoa löytyy lakin lisäksi sekä yks 3.asteen.. joten ei tuosta koulutuksestakaan ole aina hyötyä kun kohtalo toisin päättää. :(

Joten monesti sitä ei pääse tekemään mitään edes halutessaan.. sitten popsitaan mielialalääkkeitä, jotta päivät saa kulumaan joutusammin..

Sullahan on asiat sitten hyvin, jos saisit työttömänä asumistukea. Minä en saa. Asumiskulut ovat tonnin luokkaa, tuki nettona alle 700€.

Työnteko kyllä maittais.

Työssäkäyväkin saa kyllä sossusta tukea jos tulot jäävät laskennallisesti menojen jälkeen miinukselle. Sama perusosa kuuluu töissäkäyvälle kuin työttömällekin, joten en ymmärrä miksi kadehtia työttömän sossurahoja kun itsekin voisi pienipalkkaisena saada jeesiä sossusta palkan päälle. Harva vaan tajuaa hakea ja tyytyy ulisemaan palstalla systeemin epäoikeudenmukaisuutta, vaikka vika on tasan siinä ettei itse osaa hyödyntää systeemiä oikein.

Tämä tuli minullekin mieleen. Ja kyllä ap:n tuloilla on tosi iso ero saako sen reilu 400 vai reilu 600 käteen.

• Tykkää
Reactions: Minuli

Yhteistyössä