V
"Vieras"
Vieras
Varmaan kyse ansiosidonnaisesta joka onkin suurempi kun peruspäiväraha/työmarkkinatuki.
hieman jo ihmettelinkin noita lukuja.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Varmaan kyse ansiosidonnaisesta joka onkin suurempi kun peruspäiväraha/työmarkkinatuki.
Totta. Kyllä töitä työtä tekevälle pitäisi jäädä enemmän käyttörahaa kuin työttömälle.
Alkuperäinen kirjoittaja Työtön;28061634:470 euroa kuussa ja sen riitettävä laskuista ruokaan, vaatteisiin ja kaikkeen muuhunkin ns normi elämään. Itse elän tuolla rahalla työttömänä ja voin kertoa ettei se pidemmän päälle riitä. Muutama kuukausi ok ehkä se puoli vuottakin, mutta kun pitää esim niitä vaatteitakin joskus ostaa tai vaikka kodinkoneita se raha loppuu aika lyhyeen.
perusterve ihminen jos olet, mene metsään poimi marjoja sieniä.. jos aut kaupungissa mene vkl amuisin kerää pullot.
se on kyllä hullua et työssäkäydessä yyhoollakaan ei tasan jää tonnia kuussa ruokaan yms, mutta työttömänä se on jäätävä
Opettele elämän realiteettejä ennen ku tulet sekoilemaan. Olen ollut työttömänä joskus ja en todellakaan kaipaa sitä aikaa, enkä tuollaisia kermaperseiden vittuiluja.
Talvella sieniä ja marjojaNiillä marjoilla ja sienillä kukaan elä ja ole edes oikeasti mitään ruuan korviketta. Lisukkeita vaan.
se on kyllä hullua et työssäkäydessä yyhoollakaan ei tasan jää tonnia kuussa ruokaan yms, mutta työttömänä se on jäätävä
Alkuperäinen kirjoittaja työn raskaan raataja;27810119:Mikä hiton järki tässä töissäkäymisessä on???
Laskinpa huvikseni, kuulun kyllä liittoon eli oma korvaukseni olisi tätäkin suurempi, mutta siis, josko saisin vain peruspäivärahaa:
Olen kahden lapsen yh, tällä hetkellä nettopalkka 1600 euroa. Maksan toisesta lapsesta 100 euroa päivähoitomaksuja, työmatkakustannukset kk:ssa on n. 250 euroa. Eli 350 euroa kuussa tulee näistä. Vuokra 600 euroa. Elämiseen jää siis 700 euroa (plus lapsilisät ja elarit, mutta en laske näitä, koska saisin nämä myös työttömänä ollessani).
Työttömyyskorvaus bruttona n 840 euroa kuussa eli nettona n.670 euroa. Vuokrasta jäisi maksamista enää n.200 euroa koskapa saisin asumistukea. Eli elämiseen jäisi 470 euroa (plus lapsilisät ja elarit). Eli tuo mun työssäkäynti "kannattaa" mulle alle 300 euroa??? 40 tuntia viikossa + työmatkat yhteensä 7,5 tuntia viikossa. VUHUU, mikä korvaus!
Voi helvetin helvetti. Lataisen lättyyn seuraavaa valittavaa työtöntä.
No sähän saat verotuksessa ihan hitosti takaisin työmatkakuluja. Voit miettiä, et säästät pienestä palkastasi sen ainaensi vuodelle![]()
Tähän suomalainen hyvinvointiyhteiskunta kaatuu lähitulevaisuudessa: meillä on liian paljon loisijoita.
Hitosti rahaa joo. Kuule, verottaja kyllä löytää keinot, joilla noi verovähennys ei onnistu. Monilla on mahdollisuus kulkea julkisilla, mutta julkisilla tulee yleensä kohtuuttomasti työmatkoihin aikaa lisää. Puolen tunnin matka voi äkkiä muuttia 2 h matkaksi. Kumman sinä valitsisit?
Ei, vaan se kaatuu siihen, että matalapalkkaisissa töissä ei makseta riittävästi palkkaa. Kotona olemalla maksetaan enemmän. Siinä on suuri epäkohta.
Eli matalapalkkaisilla aloilla pitäisi nostaa palkkoja, jotta AINA töissä käymällä saisi enemmän rahaa kuin kotiin jäämällä.
Alkuperäinen kirjoittaja työssäkäynti ei kannata;28063491:Mulla on kyllä vähän se tilanne, että niin kauon kuin saan ansiosidonnaista, ei minun kannata mennä töihin. Olen ollut nyt n. 4 v kotona.
Ennen ensimmäistä äitiyslomaani (joka siis alkoi noin 4 v sitten) olin töissä, jossa tienasin noin 3000 euroa brutto kuussa. Jäin äitiyslomalle, jolloin sain muistaakseni n. 1800-2200 euroa brutto äitiyspäivärahaa riippuen siitä, mikä "kausi" äitiyspäivärahasta/vanhempainpäivärahasta oli menossa. Sen jälkeen jäin ansiosidonnaiselle. Sain sitä bruttona n. 1650 euroa. Sitten jäin uudelleen äitiyspäivärahalle, ja sain sitä taas bruttona 1800-2200 euroa. Sitten kun se loppui, olen nyt ollut taas ansiosidonnaisella, jota saan lapsikorotuksineen n. 1750 euroa brutto.
ELi siis viimeisen 4 v aikana olen saanut etuuksia kuussa bruttona vähintään sen 1700 euroa. Joskus yli 2000 euron. Ja tähän vielä lapsilisät päälle, joita toki saisin myös työssä ollessani. Päivärahoja on jälkellä vielä n. puoli vuotta.
Jos taas menisin töihin, niin työmatkoihin menisi vähintään 150-250 euroa kuussa. Ja lasten hoitoon viemiseen n. 500 euroa kuussa. Todennäköisesti myös autoon tulisi enemmän huoltoja ja renkaanvaihtoja jne, tai jopa joutuisin vaihtamaan uudemman ja varmemman auton. Mutta siis työssäkäynnistä koituisi minulle "ylimääräisiä" kuluja hoitomaksut 500 e + työmatkat n. 200 e + auton huollot/uudemman auton hankinta 100-200 e kuussa. Tämä tekee yhteensä noin 800-900 euroa kuussa.
Tuohon 800-900 euroon pitäisi tienata varmaankin sellainen 1100 euroa brutto enemmän, kuin mitä saan tällä hetkellä päivärahaa. Eli kuukausiansioni pitäisivät olla taas vähintään 3000 euroa brutto, että meidän perheessä pysyisi sama tulotaso kuin mitä nyt on. Ja alani paikat, joista saa yli 3000 euroa, ovat todella harvassa, käytännnössä kiven alla ja täysi mahdottomuus. Minulla kävi vain ERITTÄIN HYVÄ TUURI, kun satuin sopivasti löytämään juuri ennen "lasten tekoa" työpaikan, jossa tienasin n. 3000 euroa kuussa. Tosin tämäkin edellytti mm. muuttoa 120 kilsan päähän.
Ja kannattaisiko edes 3000 eurolla lähteä töihin? Tulotaso säilyisi samana, mutta työpäivälle kertyisi pituutta lähes 10 tuntia ja lapset olisivat hoidossa. Noh, toki loppukesällä päivärahani loppuvat, tai tipahdan työmarkkinatuelle, joka ei sekään 2 lapsen lapsikorotuksilla ihan surkea ole. Mutta silloin joka tapauksessa ajattelin yrittää etsiä jonkunnäköistä työpaikkaa. Mutta saan vain haaveilla 3000 euron palkasta. Realistisempi palkkatoive alani työpaikoissa on 2000-2300 euroa brutto kuussa. Tästä kun vähentelee lasten hoitomaksut, bensat ja auton huollot/uudemman hankinnan, niin minulle jäisi työssäkäynnistä varmaankin n.400 euroa käteen vähemmän, kuin mitä jää silloin nyt olen ansiosidonnaisella päivärahalla![]()
![]()
Joo, työnteko kannattaa. Joopa joo. Tokihan se kartuttaa aavustuksen enemmän eläkettä, mutta ei se tällä ansiosidonnaisella juurikaan ole merkitsevä.