Siis onko työttömyyskorvaus oikeesti noin suuri???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työn raskaan raataja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Totta. Kyllä töitä työtä tekevälle pitäisi jäädä enemmän käyttörahaa kuin työttömälle.

470 euroa kuussa ja sen riitettävä laskuista ruokaan, vaatteisiin ja kaikkeen muuhunkin ns normi elämään. Itse elän tuolla rahalla työttömänä ja voin kertoa ettei se pidemmän päälle riitä. Muutama kuukausi ok ehkä se puoli vuottakin, mutta kun pitää esim niitä vaatteitakin joskus ostaa tai vaikka kodinkoneita se raha loppuu aika lyhyeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Työtön;28061634:
470 euroa kuussa ja sen riitettävä laskuista ruokaan, vaatteisiin ja kaikkeen muuhunkin ns normi elämään. Itse elän tuolla rahalla työttömänä ja voin kertoa ettei se pidemmän päälle riitä. Muutama kuukausi ok ehkä se puoli vuottakin, mutta kun pitää esim niitä vaatteitakin joskus ostaa tai vaikka kodinkoneita se raha loppuu aika lyhyeen.

perusterve ihminen jos olet, mene metsään poimi marjoja sieniä.. jos aut kaupungissa mene vkl amuisin kerää pullot.

Mies kun oli työttömänä, ei sieltä kyllä kovin montaa satasta tukea tullut... Minä sain palkkaa bruttona jonkun 1500-1600 euroa, joten asumistukeakaan ei herunut. Että ei mitään isoja rahoja, ihan kiva se on, kun miehellä on taas viimeiset 1,5 vuotta ollut töitä. Pelottaa silti koko ajan, että saako se potkut, kun vuodesta 2006 vuoteen 2011 sillä oli pätkätöitä, työttömyysjaksoja ja työkkärin koulutuksia. Ihan kamalaa aikaa.

Opettele elämän realiteettejä ennen ku tulet sekoilemaan. Olen ollut työttömänä joskus ja en todellakaan kaipaa sitä aikaa, enkä tuollaisia kermaperseiden vittuiluja.

Toi lättyyn vetäminen särähtää mun korvaan, vois olla kyllä niin että ap sais lättyynsä jos mulle valittamaan tulis aiheesta, minun ollessani työttömänä. Voin meinaa kuvitella, että olisi itselleni todella stressaava tilanne ja arka paikka.

[QUOTE="aapee";27810153]Ai nyt se on iso raha, mutta iso osa täällä oli sitä mieltä, että työkkärin harjoittelut on riistoa, kun niistä kulukorvausta saa VAIN 180 euroa kuussa :D[/QUOTE]

No on se varmasti iso raha sellaiselle jolla sitä rahaa ei ole. Kuten ap.

Meilläkin meni ihan hyvin, kun oltiin miehen kanssa työpaikkamme konkurssin seurauksena työttöminä. Kunnon töitä ei ole löytynyt. Itse teen hommia surkealla palkalla, ja mies perusti yrityksen, josta maksaa itselleen vielä surkeampaa palkkaa (no, toivotaan, että alkaa mennä paremmin toki). Mutta yrittäjäperheenä emme saa edes toimeentulotukea. Miehen tulot menevät lähinnä etälastensa elatusmaksuihin.

[QUOTE="Abcdefg";28061552]Ansiosidonnaisten liitonpäivärahojen ongelma on niiden verovähennyskelpoisuudessa, jolloinka niistä tulee tulon siirtoa veronmaksajilta liitoille, siinä määrin kun ihmiset osaavat tuon verovähennyksen hyödyntää. [/QUOTE]

Siis mikä verovähennyskelpoisuus? Kenen verotuksesta liiton päivärahoja voi vähentää?

Olishan se vallan hauskaa, jos liiton korvauksista saisi vähentää jotain verotuksessa, mut valitettavasti homma menee toisin päin -- korvauksista maksetaan ISOMPAA veroprosenttia kuin palkasta. Syynä tähän on se, että työttömyyskorvauksesta ei makseta muutamia muita palkkatuloista vähennettäviä veroluonteisia maksuja.

[QUOTE="Abcdefg";28061552]Työttömälle jää kuukaudessa hyvinkin 450 euroa laskuihin ja vastaavaan.
Harjoittelijalle tms niin 9 euroa lisää per päivä, jos esim 4x viikossa niin se on sitten 600 euroa rahaa elämiseen kuukaudessa. [/QUOTE]

Itse saan ansiosidonnaista vajaat 1100 euroa/kk nettona + 180e/kk noita työelämävalmennuksen kulukorvauksia (siis 9e/pv eli yhdessä päivärahakaudessa 20 x 9e) ja tällä hetkellä noin 120 euroa asumistukea, yhteensä siis vajat 1400e/kk nettona. Siitä maksan vuokraa melkein 700 euroa/kk ja sen jälkeen vielä muut laskut. Käytännössä ruokaan, päivittäistavaroihin ja vaatteisiin ym. jää alle 500e/kk, josta maksan vielä seutulipun 95e/kk.

Totta on, että minun pitäisi saada palkkaa vähintään 2200e/kk, jotta palkkatyö olisi kannattavampaa kuin ansiosidonnaisella oleminen. Toisaalta akateemisesti koulutetulle asiantuntijalle pitäisi mielestäni maksaakin vähintään 2500e/kk, jotta työnteosta voisi kokea saavansa muutakin kuin työn tekemisen iloa.

Mutta jos sulla on mies, joka tienaa rahaa, ei tartte olla edes paljoa, niin eipä silloin täytellä mitään toimeentulojuttuja. Mullaki töissä käydessä ei jäis ku 500 € käteen

Alkuperäinen kirjoittaja työn raskaan raataja;27810119:
Mikä hiton järki tässä töissäkäymisessä on???

Laskinpa huvikseni, kuulun kyllä liittoon eli oma korvaukseni olisi tätäkin suurempi, mutta siis, josko saisin vain peruspäivärahaa:

Olen kahden lapsen yh, tällä hetkellä nettopalkka 1600 euroa. Maksan toisesta lapsesta 100 euroa päivähoitomaksuja, työmatkakustannukset kk:ssa on n. 250 euroa. Eli 350 euroa kuussa tulee näistä. Vuokra 600 euroa. Elämiseen jää siis 700 euroa (plus lapsilisät ja elarit, mutta en laske näitä, koska saisin nämä myös työttömänä ollessani).

Työttömyyskorvaus bruttona n 840 euroa kuussa eli nettona n.670 euroa. Vuokrasta jäisi maksamista enää n.200 euroa koskapa saisin asumistukea. Eli elämiseen jäisi 470 euroa (plus lapsilisät ja elarit). Eli tuo mun työssäkäynti "kannattaa" mulle alle 300 euroa??? 40 tuntia viikossa + työmatkat yhteensä 7,5 tuntia viikossa. VUHUU, mikä korvaus!

Voi helvetin helvetti. Lataisen lättyyn seuraavaa valittavaa työtöntä.

Tähän suomalainen hyvinvointiyhteiskunta kaatuu lähitulevaisuudessa: meillä on liian paljon loisijoita.

No sähän saat verotuksessa ihan hitosti takaisin työmatkakuluja. Voit miettiä, et säästät pienestä palkastasi sen ainaensi vuodelle ;)

Hitosti rahaa joo. Kuule, verottaja kyllä löytää keinot, joilla noi verovähennys ei onnistu. Monilla on mahdollisuus kulkea julkisilla, mutta julkisilla tulee yleensä kohtuuttomasti työmatkoihin aikaa lisää. Puolen tunnin matka voi äkkiä muuttia 2 h matkaksi. Kumman sinä valitsisit?

Tähän suomalainen hyvinvointiyhteiskunta kaatuu lähitulevaisuudessa: meillä on liian paljon loisijoita.

Ei, vaan se kaatuu siihen, että matalapalkkaisissa töissä ei makseta riittävästi palkkaa. Kotona olemalla maksetaan enemmän. Siinä on suuri epäkohta.

Eli matalapalkkaisilla aloilla pitäisi nostaa palkkoja, jotta AINA töissä käymällä saisi enemmän rahaa kuin kotiin jäämällä.

Hitosti rahaa joo. Kuule, verottaja kyllä löytää keinot, joilla noi verovähennys ei onnistu. Monilla on mahdollisuus kulkea julkisilla, mutta julkisilla tulee yleensä kohtuuttomasti työmatkoihin aikaa lisää. Puolen tunnin matka voi äkkiä muuttia 2 h matkaksi. Kumman sinä valitsisit?

Kyllä, varsinkin pk-seudulla julkisilla kulkeminen on tosi hidasta ja varsinkin silloin, jos joutuu tekemään vaihdon kesken matkaa. Puolen tunnin automatka venyy helposti yli tunnin mittaiseksi julkisilla

Ei, vaan se kaatuu siihen, että matalapalkkaisissa töissä ei makseta riittävästi palkkaa. Kotona olemalla maksetaan enemmän. Siinä on suuri epäkohta.

Eli matalapalkkaisilla aloilla pitäisi nostaa palkkoja, jotta AINA töissä käymällä saisi enemmän rahaa kuin kotiin jäämällä.

Olet täysin väärässä. Jos matalapalkka-alojen palkkoja nostetaan, niin sen jälkeen pitää nostaa toimeentulotukia, koska eläminen kallistuu, eli se olisi jatkuva kierre.

Jo tänä vuonna hallitus joutuu miettimään miten tasapainottaa budjettia, eli miten saada sossupummit töihin.

Mulla on kyllä vähän se tilanne, että niin kauon kuin saan ansiosidonnaista, ei minun kannata mennä töihin. Olen ollut nyt n. 4 v kotona.

Ennen ensimmäistä äitiyslomaani (joka siis alkoi noin 4 v sitten) olin töissä, jossa tienasin noin 3000 euroa brutto kuussa. Jäin äitiyslomalle, jolloin sain muistaakseni n. 1800-2200 euroa brutto äitiyspäivärahaa riippuen siitä, mikä "kausi" äitiyspäivärahasta/vanhempainpäivärahasta oli menossa. Sen jälkeen jäin ansiosidonnaiselle. Sain sitä bruttona n. 1650 euroa. Sitten jäin uudelleen äitiyspäivärahalle, ja sain sitä taas bruttona 1800-2200 euroa. Sitten kun se loppui, olen nyt ollut taas ansiosidonnaisella, jota saan lapsikorotuksineen n. 1750 euroa brutto.

ELi siis viimeisen 4 v aikana olen saanut etuuksia kuussa bruttona vähintään sen 1700 euroa. Joskus yli 2000 euron. Ja tähän vielä lapsilisät päälle, joita toki saisin myös työssä ollessani. Päivärahoja on jälkellä vielä n. puoli vuotta.

Jos taas menisin töihin, niin työmatkoihin menisi vähintään 150-250 euroa kuussa. Ja lasten hoitoon viemiseen n. 500 euroa kuussa. Todennäköisesti myös autoon tulisi enemmän huoltoja ja renkaanvaihtoja jne, tai jopa joutuisin vaihtamaan uudemman ja varmemman auton. Mutta siis työssäkäynnistä koituisi minulle "ylimääräisiä" kuluja hoitomaksut 500 e + työmatkat n. 200 e + auton huollot/uudemman auton hankinta 100-200 e kuussa. Tämä tekee yhteensä noin 800-900 euroa kuussa.

Tuohon 800-900 euroon pitäisi tienata varmaankin sellainen 1100 euroa brutto enemmän, kuin mitä saan tällä hetkellä päivärahaa. Eli kuukausiansioni pitäisivät olla taas vähintään 3000 euroa brutto, että meidän perheessä pysyisi sama tulotaso kuin mitä nyt on. Ja alani paikat, joista saa yli 3000 euroa, ovat todella harvassa, käytännnössä kiven alla ja täysi mahdottomuus. Minulla kävi vain ERITTÄIN HYVÄ TUURI, kun satuin sopivasti löytämään juuri ennen "lasten tekoa" työpaikan, jossa tienasin n. 3000 euroa kuussa. Tosin tämäkin edellytti mm. muuttoa 120 kilsan päähän.

Ja kannattaisiko edes 3000 eurolla lähteä töihin? Tulotaso säilyisi samana, mutta työpäivälle kertyisi pituutta lähes 10 tuntia ja lapset olisivat hoidossa. Noh, toki loppukesällä päivärahani loppuvat, tai tipahdan työmarkkinatuelle, joka ei sekään 2 lapsen lapsikorotuksilla ihan surkea ole. Mutta silloin joka tapauksessa ajattelin yrittää etsiä jonkunnäköistä työpaikkaa. Mutta saan vain haaveilla 3000 euron palkasta. Realistisempi palkkatoive alani työpaikoissa on 2000-2300 euroa brutto kuussa. Tästä kun vähentelee lasten hoitomaksut, bensat ja auton huollot/uudemman hankinnan, niin minulle jäisi työssäkäynnistä varmaankin n.400 euroa käteen vähemmän, kuin mitä jää silloin nyt olen ansiosidonnaisella päivärahalla :D :D :D

Joo, työnteko kannattaa. Joopa joo. Tokihan se kartuttaa aavustuksen enemmän eläkettä, mutta ei se tällä ansiosidonnaisella juurikaan ole merkitsevä.

Mullekkin jää kotona ollessa ansiosidonnaisella käteen 600 € enemmän kuin töissä käydessä. Bruttopalkka 1700 €, nettona jää palkkaa 1300 €. Siitä kun vähennetään pk-maksut, työmatkat ja työruuat, jää käteen 460 € kuussa, siis kun käyn töissä joka päivä ja teen reilu tunnin työmatkaa aamulla ja sama iltapäivällä. Mies tienaa bruttona vähän yli rajojen, eli ei olla oikeutettuja toimeentulotukeen eikä asumistukeen.

Kun jäin ansiosidonnaiselle kotiin, nettona tulee 1050 € tilille ja säästän pk-maksut 500 €, työmatkat ja ruuat 250 € eli säästän noissa kuluissa 750 € kuussa.

Kotona ollessa jää reilu tonni, töissä käydessä jää 460 €

Alkuperäinen kirjoittaja työssäkäynti ei kannata;28063491:
Mulla on kyllä vähän se tilanne, että niin kauon kuin saan ansiosidonnaista, ei minun kannata mennä töihin. Olen ollut nyt n. 4 v kotona.

Ennen ensimmäistä äitiyslomaani (joka siis alkoi noin 4 v sitten) olin töissä, jossa tienasin noin 3000 euroa brutto kuussa. Jäin äitiyslomalle, jolloin sain muistaakseni n. 1800-2200 euroa brutto äitiyspäivärahaa riippuen siitä, mikä "kausi" äitiyspäivärahasta/vanhempainpäivärahasta oli menossa. Sen jälkeen jäin ansiosidonnaiselle. Sain sitä bruttona n. 1650 euroa. Sitten jäin uudelleen äitiyspäivärahalle, ja sain sitä taas bruttona 1800-2200 euroa. Sitten kun se loppui, olen nyt ollut taas ansiosidonnaisella, jota saan lapsikorotuksineen n. 1750 euroa brutto.

ELi siis viimeisen 4 v aikana olen saanut etuuksia kuussa bruttona vähintään sen 1700 euroa. Joskus yli 2000 euron. Ja tähän vielä lapsilisät päälle, joita toki saisin myös työssä ollessani. Päivärahoja on jälkellä vielä n. puoli vuotta.

Jos taas menisin töihin, niin työmatkoihin menisi vähintään 150-250 euroa kuussa. Ja lasten hoitoon viemiseen n. 500 euroa kuussa. Todennäköisesti myös autoon tulisi enemmän huoltoja ja renkaanvaihtoja jne, tai jopa joutuisin vaihtamaan uudemman ja varmemman auton. Mutta siis työssäkäynnistä koituisi minulle "ylimääräisiä" kuluja hoitomaksut 500 e + työmatkat n. 200 e + auton huollot/uudemman auton hankinta 100-200 e kuussa. Tämä tekee yhteensä noin 800-900 euroa kuussa.

Tuohon 800-900 euroon pitäisi tienata varmaankin sellainen 1100 euroa brutto enemmän, kuin mitä saan tällä hetkellä päivärahaa. Eli kuukausiansioni pitäisivät olla taas vähintään 3000 euroa brutto, että meidän perheessä pysyisi sama tulotaso kuin mitä nyt on. Ja alani paikat, joista saa yli 3000 euroa, ovat todella harvassa, käytännnössä kiven alla ja täysi mahdottomuus. Minulla kävi vain ERITTÄIN HYVÄ TUURI, kun satuin sopivasti löytämään juuri ennen "lasten tekoa" työpaikan, jossa tienasin n. 3000 euroa kuussa. Tosin tämäkin edellytti mm. muuttoa 120 kilsan päähän.

Ja kannattaisiko edes 3000 eurolla lähteä töihin? Tulotaso säilyisi samana, mutta työpäivälle kertyisi pituutta lähes 10 tuntia ja lapset olisivat hoidossa. Noh, toki loppukesällä päivärahani loppuvat, tai tipahdan työmarkkinatuelle, joka ei sekään 2 lapsen lapsikorotuksilla ihan surkea ole. Mutta silloin joka tapauksessa ajattelin yrittää etsiä jonkunnäköistä työpaikkaa. Mutta saan vain haaveilla 3000 euron palkasta. Realistisempi palkkatoive alani työpaikoissa on 2000-2300 euroa brutto kuussa. Tästä kun vähentelee lasten hoitomaksut, bensat ja auton huollot/uudemman hankinnan, niin minulle jäisi työssäkäynnistä varmaankin n.400 euroa käteen vähemmän, kuin mitä jää silloin nyt olen ansiosidonnaisella päivärahalla :D :D :D

Joo, työnteko kannattaa. Joopa joo. Tokihan se kartuttaa aavustuksen enemmän eläkettä, mutta ei se tällä ansiosidonnaisella juurikaan ole merkitsevä.

Äidit ovat yhteiskunnan loisista pahimpia.

[QUOTE="vieras";28063575]Äidit ovat yhteiskunnan loisista pahimpia.[/QUOTE]

Jep. Mä olen loinen tasan niin kauan, kun saan kotona lasten hoitamisesta enemmän rahaa kuin kävisin joka ikinen päivä töissä.

Tällä hetkellä saan n.1150e/4vko käteen ansios.pvrahaa. Bruttopalkka liikkui silloin 2000e-2500e tienoilla.
Itse olisin kyllä valmis töihin vaikka palkka olisi vain 1800e/kk.

Yhteistyössä