Siis mitä nää karppaajat vauhkoaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Älytöntä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kaalia:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
nojoo, kun oikeasti alatte tehä ruokaa parsakaalista,kukkakaalista yms niin huomaatte mitä on maut!
ei paljon huvita enää se perunamössö :)
lisäks siitä saa vatsaan niiiin hyvän olon! että älkää sanoko ennen ku ootte kokeillu :)

noh ainakin ilmavaivoja saa...

Heh, mulla on päinvastainen kokemus. Kyllä pierut lentää ja lemu on kaamea. Siis jos en syö vähähiilarisesti.

Minä suosittelen täysruisleivän syöntiä karppauksen ohella. :p

Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mitä hiton perusraaka-aineita peruna, vehnä, sokerit yms on? :)

ehkei sokeri ja vehnä niinkään, mut kyll peruna on perus ruoka!!!! vaiks sokeri ja vehnä maasta samalla lailla on tullu kuin peruna, riisi ja vihanneksetkin

Peruna perusruokaa? Aijaa.
Mä en ole perunasta koskaan tykännyt.
Ilmankin pärjää, ja hyvin pärjääkin.

ehkei sokeri ja vehnä niinkään, mut kyll peruna on perus ruoka!!!! vaiks sokeri ja vehnä maasta samalla lailla on tullu kuin peruna, riisi ja vihanneksetkin

onhan tuo, pitää nälän poissa ja siitä saa valmistettua monenmoista ruokaa!
sitä tarkoittaa perusruoka eikä sillä ole väliä tykkääkö siitä tai ei!
minäkään en tykkää makarooneista mut perusruokaahan siitä saa tehtyä.
juures se perunakin on

Mutta, pottua on syötävä vaikkei tykkääkään. Se on sentään suomalainen peruselintarvike. :attn:

:saint:

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:

Mutta, pottua on syötävä vaikkei tykkääkään. Se on sentään suomalainen peruselintarvike. :attn:

Joo, ilman perunaa ei voi elää Suomessa.

Hassua, miten ne muualla kyllä pärjää ilman pottua ja ilman maitotuotteita (toinen peruselintarvike täälläpäin) :D

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:

Joo, ilman perunaa ei voi elää Suomessa.

Hassua, miten ne muualla kyllä pärjää ilman pottua ja ilman maitotuotteita (toinen peruselintarvike täälläpäin) :D

niinpä. ;)

tuskimpa se on mikään peruna mikä lihottaa tai leipä jos niitä kohtuudella syödään!!!!!!
se on perk* se mitä muuta syödään, viinereitä, sipsejä, limsaa, hamppareita, ranskalaisia, ja sellasta.

kun ite ruokansa tekee ja tekee normaalia perusruokaa ei se lihota

teillä koko perhe sitten pakottettu karppaamaan? Kyllä kävis huonosti lasten syömisten, jos ei sais leipää, puuroa, pullaa, pastaa, riisiä, perunaa.... ja mies kyllä ei taatusti lähtis tohon. Milläs kastikkeen teet ilman hiilareita?

Soon se perunasalaliitto ja maitoteollisuus on hyvin mukana.... Peruspullaruoka mitä suomalaiset syö on kyllä huvittavaa. Ainoat vihannekset on se yks risti kaks kurkku ja tomaatti lautasen reunalla ja sit pääosana jotain tosi terveellistä paneroituna ja perunamössöä.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Soon se perunasalaliitto ja maitoteollisuus on hyvin mukana.... Peruspullaruoka mitä suomalaiset syö on kyllä huvittavaa. Ainoat vihannekset on se yks risti kaks kurkku ja tomaatti lautasen reunalla ja sit pääosana jotain tosi terveellistä paneroituna ja perunamössöä.

Ehkä hieman kärjistettyä :D mutta totta: suomalainen ns. peruskotiruoka ei ole aina kovinkaan terveellistä, verrattuna esim. Välimeren maiden ruokavalioon.

Mua tympii kun karpit täällä kehuu kuinka vetävät mutakakkua, tummaa suklaata, munakasta jne. ja kun kysyy eikö ole mitään kalorirajaa, saako syödä määrättömästi, aletaan kakomaan ja annetaan vastaukseksi wikipediasta kopsattua tekstiä GI:stä ja kuinka karppikalori ei ole sama kuin tavallinen. ONNEKSI oli joku (karppaava?) palstailija, joka korjasi tämän väittämän.

Kamoon, kannattaa kertoa REHELLISESTI siitä ruokavaliosta vaikka kuinka hurahtanut olisikin. Väärää, liian optimistista infoa jakaen saatte vain epäonnistuneita, vihaisia ja karppauksen kiroavia vastustajia aikaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mua tympii kun karpit täällä kehuu kuinka vetävät mutakakkua, tummaa suklaata, munakasta jne. ja kun kysyy eikö ole mitään kalorirajaa, saako syödä määrättömästi, aletaan kakomaan ja annetaan vastaukseksi wikipediasta kopsattua tekstiä GI:stä ja kuinka karppikalori ei ole sama kuin tavallinen. ONNEKSI oli joku (karppaava?) palstailija, joka korjasi tämän väittämän.

Kamoon, kannattaa kertoa REHELLISESTI siitä ruokavaliosta vaikka kuinka hurahtanut olisikin. Väärää, liian optimistista infoa jakaen saatte vain epäonnistuneita, vihaisia ja karppauksen kiroavia vastustajia aikaiseksi.

Anteeksi yleistys, siis tuon GI-jutun antoi vastaukseksi vain yksi, mutta kuten näkyy niin helposti tässä lipsahtaa yleistämään ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Onkos:
teillä koko perhe sitten pakottettu karppaamaan? Kyllä kävis huonosti lasten syömisten, jos ei sais leipää, puuroa, pullaa, pastaa, riisiä, perunaa.... ja mies kyllä ei taatusti lähtis tohon. Milläs kastikkeen teet ilman hiilareita?

niin karppeja siis tosiaankin on muitakin kuin totaalikieltäytyjät..
eli on niitä jotka syö hiilareita mutta ne tulevat vain "hyvistä lähteistä" eli täysjyvä ym (ja pastaahan saa täysjyvänä samoin kuin leipää ja puuroakin saa rukiisena ja terveellisenä ).
eli lapset saa ihan sitä makarooniakin..

kun kyselee karppauksesta niin aina saa sen saman linkin vastaukseksi: karppaus.info. Ei sieltä ainakaan mulle mitään selkiä. Onko tämä karppaus joku kuppikuntajuttu myös, kun ei siitä kehtaa muulle väelle mitään kertoa? Millainen on karppaajan päivän menu noin esimerkiksi? VOisko joku kertoa!

Alkuperäinen kirjoittaja Onkos:

Ei meillä muut karpanneet kuin minä.

Mutta esim. tänään lapsilla oli päivällisenä kanaa ja salaattia. Ei kastiketta, ei pastaa, ei perunaa, ei riisiä. Vaikkei ole karpin karppia tässä taloudessa.

Puuroa, perunaa, riisiä, pastaa, ja sitä pullaakin (joka ei todellakaan ole välttämätöntä mun mielestäni) lapset saisivat päiväkodissa. Kotona tottakai leipää, ja äkkiäkös ne potut tai pastat lapsille keittää vaikkei itse niitä syökään. Iltapuuro onnistuu toki myös. Ei meillä aikuiset koskaan puuroa syö, silti sitä on lapsille annettu.

Ei meillä muut karpanneet kuin minä.

Mutta esim. tänään lapsilla oli päivällisenä kanaa ja salaattia. Ei kastiketta, ei pastaa, ei perunaa, ei riisiä. Vaikkei ole karpin karppia tässä taloudessa.

Siis karppasit, muttet karppaa enää? Miksi? Eikö sen pitäisi olla sitten loppuelämän ruokavalio, karppaus, näin minä olen ymmärtänyt?

Siis karppasit, muttet karppaa enää? Miksi? Eikö sen pitäisi olla sitten loppuelämän ruokavalio, karppaus, näin minä olen ymmärtänyt?

Ei todellakaan ole pakko karpata loppuelämäänsä jos ei halua :D

Koulussa ei ole karppiruokaa tarjolla. Siinä se suurin syy sille, miksi en jatka karppausta vaikka mieli tekisi. Toinen syy on se, että karkki on liian hyvää :snotty:

En mä edelleenkään keitä itselleni perunaa, riisiä tai pastaa joka aterialle, enkä juurikaan syö leipää, vaikken enää karppiruokavaliota noudatkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja muppe-78:
mitä on karppaus, joku uus villityskö?

vanha atkinsin dietti lisättynä kasviksilla. rasvaa syödään muttei hiilareita.

Ei ihan noin :)

Hyvä jos ei. Aikuinen ihminen saa kaiken tarvitsemansa rasvan (ja liikaakin) ihan perusruokavaliosta.

Mikä on perusruokavalio? ;)

Mie joskus ketokarppasin ja lepsahti sitten se kuuri ja aloin syödä normaalisti, paastoverensokeri oli 9 :o . Nykyään karppaan osittain, ei se oikeesti ees oo karppausta, mut täysjyväriisi tai pasta joskus 1 peruna/salaatti ja höyrykasvit on lihan kaverina. Vältän vaaleeta viljaa ja sokeria, joskus niitäkin kuitenkin syön. Hyvin voi vatsa kun saa kuitua paljon ja voin sanoa, että yleensä syön enempikin kuin 500g kasviksia päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

onhan tuo, pitää nälän poissa ja siitä saa valmistettua monenmoista ruokaa!
sitä tarkoittaa perusruoka eikä sillä ole väliä tykkääkö siitä tai ei!
minäkään en tykkää makarooneista mut perusruokaahan siitä saa tehtyä.
juures se perunakin on

Peruna ei kyllä ole juures. Ihan vaan tiedoksi.

Ei todellakaan ole pakko karpata loppuelämäänsä jos ei halua :D

Koulussa ei ole karppiruokaa tarjolla. Siinä se suurin syy sille, miksi en jatka karppausta vaikka mieli tekisi. Toinen syy on se, että karkki on liian hyvää :snotty:

En mä edelleenkään keitä itselleni perunaa, riisiä tai pastaa joka aterialle, enkä juurikaan syö leipää, vaikken enää karppiruokavaliota noudatkaan.

Ja karpatessa pitäis makeanhimon kadota ettein karkit enää maistu? Just joo. alkaa kuulostaa nuo karppien mainoslauseet tosi huuhaalta.

Ja kun aloittaa, on helppo elää loppuelämä karpaten? Sallikaa mun nyt nauraa... ei siltä vaikuta.

Ja karpatessa pitäis makeanhimon kadota ettein karkit enää maistu? Just joo. alkaa kuulostaa nuo karppien mainoslauseet tosi huuhaalta.

Ja kun aloittaa, on helppo elää loppuelämä karpaten? Sallikaa mun nyt nauraa... ei siltä vaikuta.

No mun makeanhimoni ei kadonnut minnekään :snotty:, mutta ilman karkkia oleminen oli aika helppoa. Turkinpippureita söin satunnaisesti. Yksilöllistähän se on: joku ei tykkää makeasta lainkaan, toinen taas tykkää. Karppaajalle sopivia herkkujakin on kyllä =)

Kun siihen hommaan tottui, niin karppaaminen oli ihan helppoa. Tunnen muutamia, jotka ovat eläneet siten jo ikuisuuksia.

Yhteistyössä