Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaikki eivät ole oman onnensa seppiä. Kun ihmisten perushyvinvointi heikentyy, heikentyy samalla vanhempien kyky huolehtia itsestään ja lapsistaan. Kun lapsuus ei ole ehjä ja tasapainoinen, kantaa sitä lastia ja taakkaa lopun elämäänsä. Lapset kun eivät vanhempiaan voi valita. Perushyvinvoinnin heikentymiseen voi olla maisuutta jne.
onia syitä, alkoholismia tai muita sairauksia, puolison väkivaltaisuus jne.
Toiset ihmiset pystyvät käsittelemään vaikeita asioita helpommin kuin toiset, tämäkin tulee lapsuudesta, siitä millaisen mallin olet asioiden käsittelyyn saanut. Kun nämä asiat eivät ole lapsuudessa olleet kunnossa, ongelmat kasaantuvat ikää myöten. Monesti nämä asiat tulevat esille viimeistään siinä vaiheessa, kun itse saa lapsia.
Ihan varmasti osalle "masennus"-diagnoosi on vain oikotie kotona makaamiseen ja sillä selitetään sitten helposti muutkin ongelmat. Mutta itse uskon, että masennus sairautena on viimeaikoina otettu oikeasti vakavammin, samoin työuupumus. Kyllä niitä on ihan takuulla aikaisemminkin ollut, niistä ei vain ole tohdittu puhua leimautumisen pelon takia. Ja vieläkin ihmisillä on outoja käsityksiä masentuneista, joillekkin se on synonyymi sanalle hullu.
Myös yheiskunnan paineet aiheuttavat uupumusta, joka hoitamattomana helposti johtaa masennukseen. Joka paikassa toitotetaan, kuinka super-äiti on sellainen ja sellainen ja kerrotaan liikaa tarinoita ylitsevuotavan onnellisesta äitiydestä. Sitten kun omalle kohdalle ei käykkään niin, alkaa helposti itsesyyttely jne. Jo kouluissa ja työpaikoilla vaaditaan jatkuvasti enemmän, yhdelle ihmiselle kasautuu helposti monen ihmisen työt. Lapset aikuistuvat liian varhain ja heidän täytyy liian aikaisin ottaa vastuuta enenmmän kuin pystyvät kantamaan. Työpaikoilla tavoitellaan joka vuosi parempaa tulosta (=suurempaa työpanosta ja ponnisteluja) eikä henkilökuntaa välttämättä lisätä.
Anteeksi sekava ja pomppiva teksi, en varmasti kaikkea saanut edes sanottua, mutta tarkoitan, että kaikki vaikuttaa kaikkeen eivätkä kaikki pysty pysymään nykyisten vaatimusten "tasolla", jolloin oman arvon tunne laskee jne.
hyvin kirjoitit.
samoja ajatuksia on minullakin.
vielä tuohon voisin kuitenkin lisätä sen että jos asioita jää käsittelemättä -traumatisoivia asioita varsinkin esim. läheltä piti- tilanteet, erilaiset menetykset, keskenmenot, lapsen tai muun läheisen menetys äkillisesti, oma tai läheisen vakava sairastuminen, koulukiusattuna oleminen, työttömyys, tukiverkoston puuttuminen. jos näitä ei itse osaa käsitellä eikä saa asioihin apua ulkopuolelta, asiat kasautuvat ja sitten ei lopultakaan tarvita kuin yksi pieni vastoinkäyminen ja ihminen kokee olevansa kelvoton tähän maailmaan.
itsekin taistelen tällä hetkellä jonkin asteisen masennuksen kanssa, se minun on pakko tunnustaa nyt. valvoin itsekin viime yönä monta tuntia ja tuntui että mistään ei tule mitään ja itkin lopulta itseni uneen.
minulla on käsittelemättömiä asioita menneisyydessä, mutta minulla on myös se onni että minulla on hyvä perhe ja lähisuku ympärillä.en tosin ole tätä masennustani tunnustanut vielä muille kuin itselleni. olisin varmaan jo ajat sitten ajautunut itsetuhoiselle tielle ellei minulla olisi tätä tukiverkkoa ympärilläni. heidän vuokseen olen aina jaksanut nousta suosta.