Siirretyistä alkioista tuli vauvoja <3

Tervehdys taas kaikille, tähänkin vauvapinoon, ensi kertaa tällä puolen. Tytsy täytti tänään viikon, ja itse olen meinannut kyllä sortua imetyksen kanssa lohduttomuuteen. Sektio meni hyvin eikä kivutkaan enää parin ensimmäisen päivän jälkeen juurikaan peruselämää estäneet. Maitoa herui rinnoista puristamalla ensipäivästä asti, mutta painon laskun vuoksi sain ohjeeksi syöttää 3 h välein, pumppasin myös pieniä määriä maitoa, jotka kyllä sitten menivät suoraan ns. kädestä suuhun. Kotona vain sitten imetyksen riittävyyteen uskoen sinnikkäästi pidin lasta rinnalla, joka johti siihen että ekana yönä tytsyn vaippa oli jo täysin kuiva puolen vuorokauden verran. Onneksi sisko sitten toimi järjen äänenä, ja annoin korviketta, jota otti syöttöjen jälkeen jopa 50-90 ml. Eli ainakaan vielä tuotanto ei vastaa näiden helteiden tilausta, vaikkakin tänään saankin jo kertapumppauksella 60 ml ja jotakin alkaa jäädä jo korvikkeen ohella säästöönkin lisämaidoksi. Imuote ym. tuntuu olevan nyt ihan kunnossa, joten jatkan harjoituksia.

"Hassua" tässä on se, että ennen tytsyn syntymää ajattelin että korviketta ilman muuta jos tulee ongelmia ja nyt sitten se sama asia tuntuu kauhealta epäonnistumiselta ja imetyksen onnistuminen elintärkeältä.

Grey ymmärrän tuon fiiliksen korviketta kohtaan. Noin aikaisilla päivillä vauvan kanssa varmasti voi tuntua isoilta fiilikset varsinkin imetystä kohtaan. Mutta sulla menee tosi hyvin jos imuote on kunnossa kuitenkin vaikka olettekin osittaisimetyksellä (y) ja osittaisimetyskin on mahdollista purkaa myöhemmässä vaiheessa kun esim painonnousu on hyvällä mallilla.

Oliko vauva muuten ensi päivistä asti kuinka paljon rinnalla? Meidän poitsu makasi synnytyssalista lähtien melkein koko ajan osastollakin tissillä vaikka ei sieltä ole tullut muuta kuin tippoja ternimaitoa, mulla siis vasta 4.- 5.pvänä nousi maito kunnolla. Eli uskoisin pojan näin ollen tilanneen maitoa paljon, olikin rinnat aivan tajuttoman täysi ja kipeät kun maito nousi ja poika tietty nukkui melkein vuorokauden ympäri kun oli saanut mahan täyteen kunnolla ekaa kertaa!

Oletteko olleet neuvolassa jo? Jos niin mitä siellä on asiaan kommentoitu? Kaikissa neuvoloissa ei valitettavasti aina neuvot ole ihan sitä mitä pitäisi tässä(kään) asiassa, joten Imetyksen tuki porukka on kyllä paras paikka mennä apua saamaan.

Oletkin ehkä lukenut Imetyksen tuki ry:n sivuja mutta laitanpa tähän silti pari linkkiä:

http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa/osittaisimetys

http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa/lisamaitojen-purkaminen

No meillä on nyt miehellä sitten noussut kuume toissapäivänä ja nyt tuli ripuli lämmön lisäksi, mikä lie ripulitauti. Toivon ettei poitsulle tartu, mutta en kyllä ymmärrä miten vauvalla edes tunnistaa ripulin kun kakka on niin löysää jo muutenkin?? Täytyy varmuuden vuoksi mittailla pojan lämpöä tässä.

Onko teillä muilla kotiin hankittu vauvalle ensiapupakkaus tai tarvikkeita ensiapua varten? Jos niin mitä. Kauhea ajatella että joutuisi esim tekohengitystä antamaan vauvalle mutta pakko varmasti varmuuden vuoksi nämä asiat tutkia ja opetella. Olen ensiapukurssin käynyt joku 4-5v sitten joten en muista kyllä paljoa niistä.

Pitkästä aikaa ehdin ja jaksan kirjoitella tänne. Meillä on ollut aikamoista taistelua syömisen kanssa. Ollaan ravattu neuvolassa painokontrolleissa ja päivät ovat yhtä imettämistä ja lypsämistä. Viime viikolla paino oli noussut kivasti, saas nähdä miten huomenna, kun mennään 2 kk käynnille ja samalla vauva saa rotarokotteen. Mulle oli tosi kova paikka antaa korviketta, kun pelkäsin, että imetys menee kokonaan pieleen, mutta ahkeralla lypsämisellä olen saanut maitoa herumaan lisää. Epäilen, että sitä tuli vähemmän koko tämän painonnousustressin takia. Neuvolan tuki oli ihan nolla. Täti vihjaili jo, että imetys pitäisi lopettaa kokonaan. Pyysin monta kertaa lähetettä imetyspolille, mutta sitä ei annettu. Soitin sinne lopulta itse ja aika on perjantaina. Edelleen yksi tai kaksi syöttöä menee niin että vauva aloittaa suoran huudon kun tarjoan rintaa eikä kelpaa ennen kuin annan pullosta.

Greylle tsemppiä imetykseen ja onnittelut pikkuisesta! Mä tiedän miltä tuntuu tuskailla imetyksen kanssa ja olen itkenyt monet itkut. Unohda kaikki epäonnistumisajatukset. Te molemmat vielä opettelette juttua. Vauva ei ehkä osaa imeä tarpeeksi tehokkaasti ja sulla saattaa olla maitotiehyet vielä jumissa. Imetyksessä on erilaisia vaiheita eikä se, että nyt tarvitsee lisämaitoa, tarkoita että niin olisi koko ajan. Älä ota näistä stressiä, mutta listaan kaiken mitä olen kokeillut. Tärkeää on, että syöt ja juot tarpeeksi ja lepäät. Näitä muita juttuja voi kokeilla jos jaksaa. Mulla tehostamiseen on auttanut rintojen lämmittäminen kaurapussilla ja rintojen hierominen (tulee pumpatessa kymmeniä millejä enemmän noilla avuilla. Rintoja saa puristella oikein kunnolla ja voi ajatella että hieroo takaa kaikki sinne varastoituneet maidot) ja säännöllinen pumppaaminen joka imetyksen jälkeen. Vauva osaa myös itse tilata maitoa lisää eli ihokontaktia ja tissillä olemista (vaikka ei söisikään) paljon. Mä olen kokeillut myös imetysteetä ja alkoholittoman oluen juomista ja ehkä alkoholiton olut on se, mikä mulla tehostaa herumista. Mulla meni alussa hartiat tosi jumiin ja niiden rentouttaminen eli hieronta auttoi. Meillä osaongelma syömisessä on kai mun nännit ja rintakumista on ollut apua välillä. Tajusin vasta kotona, että rintakumeja on eri kokoja eli kannattaa tsekata kokoasia jo kaupassa. Kävin imetystukiryhmässä ja se oli kiva. Siellä sai konkreettista apua ja vinkkejä.

Mandala, mä ihmettelin tuota ripulikysymystä myös ja luin, että vauvan ripulikakka on kuin vettä eli imeytyy kokonaan vaippaan eikä pinnalle jää mitään. Korjatkaa äidit, jos olen ymmärtänyt väärin. Kiitos muuten Wonder weeks -vinkistä. Tykkään äpistä tosi paljon ja kävin lainaamassa kirjan. En oikein uskonut koliikkidiagnoosiin ja tuntuu, että kärttyisät viikot selittävät asiaa paremmin. Meillä on meinaa ollut tyytyväinen vauva viimeiset viikot. Tietysti miehen lomalla, joten seuraavatkin kärtyt saan hoitaa yksin, kun mies on pitkiä päiviä töissä.

Lullaby, mä epäilen tiheän imun kautta myös. Noin kolmen kuukauden iässä vauvan pitää tilailla maitoja lisää. Älä huoli, kyllä ne imetysvälit taas pitenevät. Wonder weeks -kirjan mukaan myös uusi kehitysvaihe lisää vauvan tarvetta olla tissillä. Sopisiko viikot siihen?

Peppermint ja tyttö melkein 2 kk

• Tykkää
Reactions: Mandala
Maitomäärän lisäykseen sarviapilakapseleita ja imetysteetä :) Ne auttaa mulla. Imetysapulaitetta käytän ja välillä korviketta, jos pakkasmaito ei riitä. Lisiä annan kerran pari päivässä. Täällä kans ongelmana huono painonnousu. -18% nyt painopituussuhde... Jopa 4,3kg nyt.. Neuvolassa tuki nolla imetyksen suhteen. Pääsin imetysohjaajalle sentäs. Imetystukihenkilöt aikalailla lomilla, kun ois ollu akuutti tarve. Meidän poitsulla meni satunnaispullosta imuote päin prinkkalaa ja imuteho heikkeni. Sit väheni myös maitomäärä. Sit itki vauva ja lopulta äiti. On se vaan jännä miten järki sanoo, että korviketta peliin ja tunne sanoo aivan muuta. Sit metsästin diy imetysapulaitteeseen sopivaa letkua, ku apteekit möi ei oota.. Voiton puolella :) <3

Poitsu hymyilee, juttelee ja yrittää tarraa leluun. Vauvatusta (ts dialoginen vauvatanssi) tehään joka päivä ja sit meil on esikoisen jäljiltä oppia ja ilo puuhakortit 0-12kk :) Leikkimatolla viihtyy, mutta mahallaan ei juurikaan. Yöllä syö 3-6 kertaa, nukkuu tissi suussa. Päivällä ei malta rauhottua nukkumaan paitsi jossain kantovälineessä.

Mulla varauksessa kirjastosta se ihmeelliset viikot-kirja. Isomman uhmaa varten ihmeelliset vuodet-kirja ;)

Ei oo minkäänlaista ensiapupakkausta. Varmaan tarttis. Meillä laastaria, desinfiointiainetta, pinsetit, neuloja (tikkujen poistoon), ööö.. ei muuta. Isommalle eri kipulääkkeitä eri muodoissa (suppo, nestemäinen ja tabletti). Nuhatipat oon tehny molemmille ite, ku niist on isommalla määrällä enempi hyötyy kuin parilla tipalla.. Kädenlämpöstä vettä 1/2litraa ja 1tl suolaa.. Aiemmin ostin monen desin NaCl-pullon, kun se saman hintanen kuin se pikku nuhatippapullo. Mut siin on ärsyttävä korkki ku ei saa enää kiinni ni rupesin tekee ite samaa litkua kuin omaan nenäkannuun. Meillä mies kävi ennen syntymää lasten ensiapukurssin (7h). Mun omasta ea1 ja 2:sta on jo 9-10v. Toivottavasti ei tartte käytännössä niitä taitoja.

Viimeksi muokattu:
Mä en tosta imetyksestä tiedä mitään enkä ole kokenut koskaan sitä tärkeäksi mutta kyllä tosiaan korvikkeet nykyään sen verran hyviä että ihan huoletta voi antaa :) ja jos suurimman osan saa kuitenkin rinnalta niin ehkä lisämaitoon helpompi suhtautua.

Meilläki painon nousu hidastunu. Tarkaan ei nyt tiedä kun 2kk kontrollissa heilui vaa'alla sen verran että hankala oli saada tarkkaa painoa. Pituuskin on vaihdellu mittaajasta riippuen. Nyt saatiin sentin lyhempi tulos kun neuvolassa ja lääkäri sano että pari senttiä vois olla enemmän mut en oikein luota noihin mittauksiin.

Muuten mennyt ihan kivasti. Paljon saa viihdyttää ja ei meinaa viihtyä kun sylissä ja liikkeessä. Väsyneenä ja mahanpuruissa auttaa vaan syli ja tutti, vaikka sillon itsestäänkin. Kamalaa tämä kuumuus kun poika on ihan hikinen jo hetken huudettuaan. Nyt on ollu enemmän iltaan painottuvia kunnon raivareita, ne kai aika monilla tässä iässä. Syö hyvin mutta joskus kun hotkii menee sit hermot. Joskus myös heiluu sen verran että pullo ei pysy suussa ja sit itkettää kun se lähtee liian aikasin suusta. Vaikea tietää onko sillä vielä nälkä vai menikö liian ähkyyn ja sen takia itkee syödessään tai sen jälkeen. Usein menee kyllä ihan kivastikkin.

Ainiin hymyilee jo peilikuvalleen, meidän koirille ja tutuille äänille yms. Ääntely on vielä aika yksipuolista mutta eiköhän se siitä kehity.

Caro ja poju 2kk

Olet ihan oikeassa, korvike on täysin hyvää! sitä vaan jotenkin tulee herkäksi näissä hommissa että aivot ei aina ajattele järkevästi :)
Muutenkin paljon enemmän tehnyt sellaista itse tutkintaa mitä en tehnyt kyllä ollenkaan ennen. Ollut aina sellanen täysin fiiliksellä ja nopeilla päätöksillä eteenpäin menevä ihminen, mutta nyt varsinkin silloin kun tuli niitä ärsytysfiiliksiä niin tuli tutkisteltua itseään ja mitä sille asialle voi tehdä. Jotenkin enemmän siis kosketuksissa omiin ajatuksiini ja tunteisiin, enemmän kuin koskaan elämässäni, vaikka muuten kyllä fiilikset olleet tasaisemmat kuin kaiken kuulemani perusteella kuvittelin.

Mullakin on välillä tosi vaikea ymmärtää miksi mikäkin ähinä/raivari/itku syödessä tapahtuu. Yöllä hän esimerkiksi venkoili tosi paljon, mutta taisi olla mahajuttuja. Illalla jopa oikein vähän itki syödessä kun venkoili niin kovasti mahaansa, ei ole sen disflatylin aloittamisen jälkeen näin ollutkaan. Onneksi selvästi sen lääkkeen ansiosta vaikka mahaa välillä vääntää niin ei kuitenkaan hullusti kitise vaan venkoilee muuten vaan, tai ähisee. Suurimmaksi osaksi ainakin.

Onko teillä jotain leluja vai miten leikitte vauvojen kanssa kun ovat vielä niin pieniä? meillä on pari äänikirjaa tosi yksinkertaisilla kuvila ja pari pehmeää kirjaa joita poitsu tykkää kovasti tuijotella. Joskus harvakseltaan nyrkillä hakkaa niitä mikä lienee joku tarttumisen esiaste.

Leikkimatto ei ole ollut viime aikoina mitenkään hurjassa suosiossa, mutta olenkin hänet laittanut siihen kokeiluksi jos saisi jotain tehtyä. Saattaisi viihtyä jos istuisin vieressä.
Onneksi tuo keinu/sitteri on ollut tosi hyvä paikka suurimmaksi osaksi, johon hänet voi laittaa asioiden tekemisen ajaksi. Monta kertaa kun luulen, että on varmasti nukahtanut siihen kun ei kuulu mitään ääniä niin hän vaan istuskelee tyytyväisen näköisenä ja tuijottelee :D Toistaiseksi sitteri onkin sitten melkein ainoa missä viihtyy yksikseen suht pitkäänkin hereillä tyytyväisenä - kunhan se keinutoiminto on päällä.

Pikku-ukko huomenna tasan 2kk <3

Viimeksi muokattu:
Meillä ei ihmeemmin vielä leluilla leikitä. Sitterissä on lelukaari mutta siitä kiinnostaa lähinnä keskellä oleva peili mistä itteään kattelee. Joskus käsi leluihin osuu mut musta ne on enemmän vahinkoja vielä. Leikkimatolla tuijottaa leluja jo enemmän mutta ihmiset vielä eniten kiinnostaa. Lähinnä siis seurustellaan ja leikitään piilosta niin että menee katseelta piiloon ja tulee nopeasti takas ja päättelee ääniä. Se on hurjan hauskaa pojasta vaikka ei ääneen naurakkaan vielä :D

Toi keinutoiminto kuulostaa hyvältä! Hyvä että nykysin pääsee vessassa käymään jos ei nuku kun koko ajan pitäs olla sylissä. Telkkaria joskus hetken tuijottaa tyytyväisenä mut sitäkin on kivempi sylissä katella. Hoitaja polilla sanokin että rupeevat siinä vaiheessa paremmin yleensä viihtymään itekseen kun osaavat tarttua esineisiin.

Meillä on pesukone onneksi ihan kiinni vessanpöntössä niin olen voinu pojan laskea siihen pehmusteen päälle sillä välin kun käyn pissalla esim yöllä vaipanvaihdon yhteydessä.

Ostin tällä iPhonen iBooks sovelluksella sen Wonder Weeks kirjan sovelluksen lisäksi, on kyllä mielenkiintoista luettavaa.
Tänään on ollut kitinäpäivä ja yhdet ainoat päikkärit otettu tähän mennessä. Selvästi väsyttää mutta torkahtaa vain hetkeksi. Mentiin pienelle kävelylle kauppaan niin eipä nukkunut vaan piti kantaa sylissä suurimmaksi osaksi kävelyä ja kauppaa kun muuten huusi vaunuissa.
Kirjan/sovelluksen mukaan ollaan nyt kehitysvaihe 2:sen ja 3:sen välissä, joten voi johtua siitäkin. Jos siitä on kyse niin on kyllä lohdullista, että noin parin viikon kuluttua voidaan olla jo aivan uusien isojen asioiden parissa. Täytyy vain pitää tämä välivaihe mielessä kun suunnittelee tekemisiä kodin ulkopuolella. Ei ole kiva jos vaikka lounaalla ulkona vaan esim huutaa/kitisee, siinä menee sitten koko homma ohi itseltä.

Eli selvästi mulle itselle apua ainakin kun tietää mistä johtuu mikäkin, eikä pelkästään ne kivat uudet kehitykseen liittyvät jutut vaan just nämä vähemmän mukavat.

Hmmm nyt mietityttää tämän kitinäpäivän mahdollinen syy. Siis selvästi erilianen päivä kuin vähään aikaan. Tuossa hänet syötin kylvyn jälkeen, laitoin pitkästä aikaa maidonkerääjän. No siihen ei tullut kuin tippa syöttämisen aikana eikä tuntunut kummastakaan rinnasta sitä herumisen kihelmöintiä. POitsu oli tissillä tosi pitkään vielä ja sen jälkeen tyytymätön. Kokeilin sitten korviketta ja hän vetäisi puoli tölkkiä sitä. Ja nyt on tyytyväisemmän oloinen. En nyt muista onko mulla tässä päivällä tai illalla tuntunut sitä herumista ollenkaan, eli onkohan hän ollut vain nälkäinen o_O:eek:

Onko kellään kokemusta maidon tulon vähentymisestä, tapahtuuko se kuinka nopeasti/hitaasti? Kai se voi vaan vähentyä ilman, että maidon tilaus on yhtäänn vähentynyt? Täytyykin alkaa tarkkailemaan miten tämä etenee, vai oliko vain tämän päivän joku toimintahäiriö.

Viimeksi muokattu:
MANDALA Mulla loppu herumisen tuntuminen esikoisen ollessa 3kk, vaikka maitoa tuli. Poitsun kans se vähentynyt pari viikkoa sit vaikka maitoa tulee. Teen välil syöttöpunnituksia niin siks tiiän. Vauvoilla on kova imemisen tarve niin saattavat siksi huolia pullon vaikka ois masu täynnä tissimaitoa. Heruminen ei aina tunnu ja jotku ei tunne sitä koskaan. Varma keino tietää heruuko, on vauvan rytmikkäät nielemisäänet.

Ootan innokkaana et pääsen kirjaan käsiks :)

Täällä "leikitään" leikkimaton leluilla eli hymyillään niille, potkitaan lelukaaren alhaalla olevia kiliseviä leluja, yritetään vahingossa tarttua roikkuviin leluihin, hymyillään neuvolan hymynaamalle ja eniten nautitaan ihmisseurasta.

Viimeksi muokattu:
Siitä vaan päättelin että eilen oli nälkä kun helposti kieltäytyy pullosta jos tuntuu ettei ole nälkä enää. Ollaan aika ajoin annettu vähän korviketta, että pysyy ote pulloon tallella ja silloin olen lopuksi testin vuoksi välillä vähän tuputtanut väkisin että näkee tuleeko raja jossain vaiheessa ja tosiaan sitten kun ei ole nälkäisen oloinen enää niin ei kyllä millään ala imemään pulloa enää.
Ja eilen tosiaan siinä illalla kun ei tuntunut herumistakaan niin ei kyllä nieleskellytkään kuin ihan harvoin. Verrattuna yöhön - kun ekaa kertaa nukkui noin 4,5h pätkän (jeeee!) ja tissit tuntui täydentämältä niin oikein haukkoen nieleskeli ja välillä irrotti otteen niin maitoa valui suupielistä.

No onneksi ollaan pidetty pari tölkkiä korviketta aika kaapissa varuilta jos tulee näitä tällaisia päiviä eteen. Laitoin tuttipullon ja tölkin hoitolaukkuunkin jos on paikka missä ei oikein viittis alkaa imettämään (toistaiseksi ei oo tullut sellaista vastaan), vaikka joku täysi ravintola tms.

2kk tänään, huh aika on mennyt nopsaan! <3

Meillä jos joskus luulen tietäväni että mistä mikäkin kitinä ( tai meidän tapauksessa suora huuto) johtuu niin seuraavan kerran se ei ookkaan sitä :D poika nälkäisenäkin päästää pari vaimeeta vinkasua ja sen jälkeen jo suoraa huutoa jos pullo ei ole sillä sekunnilla suussa.

Eilen illalla alko taas tuttu huuto niin lykkäsin pullon suuhun vaikka ei ollu kauaa viime ruokailusta. Joikin sitten lopulta yli 100ml ja oli sen jälkeen tyytyväinen. On tuo ruokailuväli lyhentyny niin toivottavasti ei käy mahaan kohta.. Yöllä tosin eka pätkä oli taas melkein 7h.

Tuo ei vielä leluista sen vertaa oo kiinnostunu että niitä yrittäs huitoo. En tiiä pitäskö sitä jo kiinnostaa.. Tänään heiluttelin turvalonkeroo mikä teholta saatiin sen edessä niin hymyili ja päästi hee äänen mutta ei yritä osua siihen. Isälle päästi kanssa tänään naurahduksia kun leikki piilosta <3

Caro ja poju 2kk

Uusiakin alkaa tulla lisää tälle puolen, tervetuloa! <3

Käytiin 3kk neuvolassa, pituus hypänny taas yläkäyrälle ja lähestyy jo 70cm ja painoakin lisää pitkästi yli 7 kiloo. Oli vissiin rankka käynti pojalle, ei tykänny yhtään olla mitattavana (varmaan kylmissään, kun jouduttiin peseen siinä ensin kakatkin, kovat alustat jne.) ja sitten vielä ne kaikki rokotukset, molempiin reisiin tuli piikkiä ja vielä tehoste rotaviruksesta.. sen sai sentään imasta suuhun. Vähän sellasta kärttyisyyttä ollu tänään illan, niinkun sanottiinkin että noista voi tulla sellasta, ja jopa pientä lämpöökin parin pv sisällä.
Unirytmi on taas vakiintunu sinne parempaan suuntaan, eli ensin sellanen 4, jopa 5 tunnin jakso, sitten 2 3 tuntista, ja sitten aamusta klo 5-6 lähtien1-1,5 tunnin pätkät. Nyt kun on oltu lomailemassa pojan mummolassa, ei aamusin juuri 6-7ää pidempään malta nukkua, liekö helteillä ja valosuudellakin osansa.. mutta ei se mitään kun vien sen aamuvirkulle mummolle hoitoon ja meen ite vielä pariks tunniks lepäileen :sleep:

Nyt on kaikki pakastemaidot juotu eli korvikkeilla mennään sit tästä eespäin jos äärimmäinen "hätä"tilanne tulee...
Mulla tuli maitoo ekoina viikkoina yli tarpeen kun sitä kerty useita pusseja pakkaseekin, ja sit väheni ja vakiintu tietylle tasolle. Jos liian pian (esim. alle puolen tunnin päästä) yrittää syöttää edellisen kerran jälkeen, ei ryöppyä välttämättä tuu tai siinä menee sen verran kauemmin että lapsi ehtii hermostua pahanpäiväsesti. Maidonnousu tuntuu kuitenkin edelleen yhtä hyvin kun ennenkin.
Se nyrkkijuttu olikin mielenkiintonen, ja neuvolassa sanottiin myös ettei nyrkin syönti ja sen refleksin siirto oo ollenkaan huonoja juttuja, sitten vasta ilmeisesti vähemmän hyvä jos alkaa vaan sormia imeen.
Täälläkään ei oo sen kummempia ensiapujuttuja, paitsi nestemäinen panadol.. katoin kylläkin pari videoo tältä sivustolta elvytyksestä ja miten pitäs toimia jos vauva meinais tukehtua...huh, toivoo vaan voi ettei sellaset taidot koskaan joutus koetukselle käytännössä..
Pojalla on muutama lelu mistä viime aikoina selvästi enemmän alkanu kiinnostuun, etenkin helisevistä ja kirkasvärisistä. Samoin katteleen piirrettyjä värikkäitä kuvia parista kuvakirjasta, kovasti potkiskelee ja on niin tosissaan olevan näkösenä huuli pyöreenä kun kuvista kertoillaan kaikkee siinä samalla :D viihtyy myös parhaiten muiden seurassa ja etenkin naamoja tutkien.. tosin ehkä pientä vierastusta on alkanu ilmeneen ja alahuuli menee mutruun varsinkin jos joku outo naama tulee liian lähelle.

lullaby ja jäbikkä 3kk (ylihuomenna)

Viimeksi muokattu:
Sielläkin on aika jässikkä sun poika :D :love:

En kyllä yhtään odota noita rokotuspiikkien ottamisia.. Huomenna me saadaan eka satsi rotaa. Sitä olen vähän pähkäillyt, että olisiko ihan välttämätön meille, mutta kai me se otetaan. Kiva nähdä taas paljon pikkumies on saanut painoa ja pituutta. Paino on epätarkalla kotimittauksella ainakin 6kg ylittänyt jo. Ja sen kyllä huomaa kun kanniskelee tai jos vaikka lattialta nostaa niin pitää olla tosi tarkka oman asennon kanssa :D
Kissa painaa reilu 4kg ja tuntuu aivan olemattomalta sylissä vauvan jälkeen :LOL:

Mä oon huomannut nyt muutaman kerran, että kun saanut pojan laitettua kyljelleen silleen, että se siinä jopa pysyisi (yleensä kääntyy saman tien selälle siitä) niin se on alkanut kovasti ähisemään ja puskemaan naamaa alustaa kohti. Hurja ähellys ja hermothan siinä menee :D näyttäis siltä, että mahalleen haluaisi siitä kääntyä, mutta käsi tietty pahasti eessä :D

Meillä tuntuu, että äänet ei juurikaan kiinnosta. Ei oikein koskaan käänny esim mun ääntä kohti jos huutelen. Tykkää kyllä tuijotella paljon ja pitkään naamoja, mutta mitkään lelujen tai ihmisten äänet ei nappaa.

Mä oon yrittänyt nyt pitää nesteytyksestäkin parempaa huolta, jos johtuisi siitä. Eilenkin annoin useilla syötöillä molemmista rinnoista kun näytti ettei hirveästi aina per rinta tule; nieleskelyt loppui nopeasti eikä maitoa ollut lopuksi poskellakaan niinku yleensä. Ja tissit ihan tuntuu tosi tyhjiltä suurimman osan päivästä. Poikakin syö aika tiheästi, saattaaa syödä tunnin välein hereillä ollessaan sekä esim toissa yönäkin oltiin tunnin välein hereillä.

On teillä isoja jässiköitä verrattuna meidän poikaan :D täällä ei varmaan olla vieläkään 5kg.. Tänään käy perhetyöntekijä niin pitää pyytää jos punnittas onko paino lähteny paremmin nousemaan.

Täällä kääntyy ääntä kohti ja kiinnostaa kovasti jos laulan sille tai muuten juttelen :) musiikkia kuunnellaan paljon myös ja tykkää kun vähän tanssii se sylissä. Tykkää kun pussaillaan ja silitellään. Iso ero muutaman viikon takaiseen.

Päivällä nyt on syöny 2-2.5 h välein mutta jospa se on ok kun yöllä on pidempi pätkä syönnissä. Aamulla nukkuu kevyemmin niin oon ottanu sen viereen jossa torkutaan vielä joku tunti ennenkun noustaan.

Kuulostaa MANDALA tiheän imun kaudelta "kun mikään ei riitä". Niitähän tulee välillä.

Täällä alkanu 3kk levottomuudet. Ja kovasti kiinnostaa ympäristö. Kohta ei taida tulla julki-imetyksestä mitään, ku pitää nähä ympärille.

Ylihuomenna 3kk neuvola ja ekat rokotukset. Kääk, mihinköhän lihakseen tuolla rimppakintulla saa tökättyä :O

Onko teijän vauvoilla rytmiä vielä? Täällä ei. Syödään 10-15x/vrk ja nukkuu yht. 12-14h.

En nyt tiedä miten tarkkaan rytmi määritellään, mutta ei se mitenkään kauhean selkeä vielä ole, vaikkakin normisti se joku 2-3 päikkäriä (näiden pituus vaihtelee puolesta tunnista kolmeen tuntiin, yleisin on se 2h päiväaikaan mutta ei enää illalla) mahtuu päivään ja sitte iltaisin nukahdetaan joskus ysin-kympin aikaan kun ollaan yhdessä siirrytty sänkyyn jossa syötän makuulta mihin yleensä nukahdetaan.
Jokainen yö on vieläkin erilainen, mutta kyllä niitä syöntikertoja varmaan joku yli 3 tai enemmän tulee joka yöhön ja 1-3,5h pätkissä nukutaan. Oon alkanut nukkumaan kai sikeämmin niin en ole ihan varma. Fitbit väitti, että olen vain kaksi kertaa ollut hereillä viime yönä, joten aika unissani oon sitte varmaan tissiä laittanut suuhun kun en muista huutoa kuulleeni :D

Pitäisi varmaan mielenkiinnosta kirjata ylös nukkumisia ja syömisiä kun tuntuu, että mä niitä niin hyvin muista.

Eilen tuntui tulevan vähän paremmin taas maitoa, joko poika on tilannut lisää tiheästi syömällä tai mun nesteytys auttaa.

Neuvolassa myös käyty nyt, jässikkä oli 62cm ja hipaa vaille 6,3kg. Sain sille samalle pikkulikalle (lääkärille) ajan huomiseksi, että näytän tuota päätä missä se luun tuntuinen kohoaa siinä kohtaa missä se pahka oli. Selvästi ei siis enää pahkasta johdu kun se on laskenut pois, mutta jotain siinä vielä kohoaa vähän ylöspäin.
Joko hän lähettää lisätutkimuksiin tai sitten odotellaan 4kk neuvolalääkäriaikaa. Eli mitä luultavammin marssitaan Pikku Jättiin jos jää huomisesta samanlainen fiilis kun siitä viime kerrasta.

Onko teillä muuten tullut rota-rokotteesta oireita?

Viimeksi muokattu:
Painoa oli vieläkin tullu aika nihkeästi, nyt oli 4300g. Hoitaja kysyy lääkäriltä kannattasko öljylisä alottaa ja viikon päästä tulee taas käymään niin katotaan paino.

Jonkinlainen rytmi on. Herätään siinä 6-7 aikaan, päivällä nukkuu muutamat 30-40min päikkärit ja nukkumaan menee 20-21 välillä. Yöllä on syöny enää vaan kerran. Muuten laitan tuttia suuhun. Joskus heräilee useemmin mut pääsääntösesti syömään ja kerran aamuyöstä jollon otan nukkumaan viereen vähäks aikaa.

Meillä oli rotarokotteen jälkeen viikon verran kiukkunen ja kakka löysää. Mut meillä tosiaan poika reagoi herkemmin kaikkeen tollaseen. Kauhulla odotan 3kk rokotuksia kun saa lisäksi kaksi piikkiä. Hoitaja sano että kannattaa sillon yötä vasten antaa särkylääkettä, tietty se ei vatsavaivoihin auta jos tulee taas rotarokotteesta.

Caro ja poju reilu 2kk

CARO kerro sit mitä lekuri vastaa öljylisästä?! Miettinyt itekin tuota, ku mein poika -19% paino-pituussuhde. Kattellu välillä netin kasvuseulasivustolta. Mut en tienny, että vauvoillekin annetaan öljylisää (isommille kylläkin). Meil huomenna terkkarikäynti ja viimestään kuukauden päästä lekurikäynti.

Tossa aikasemmin soitteli polilta ja lääkäri oli sanonu että alotetaan vaan nyt jo lisäöljy. Eli ohjeena 2.5ml aamulla ja illalla maitoon sekotettuna. Vähempiki riittäs mutta sitä jää kuulemma aina jonkun verran pulloon niin siks toi annos. Maanantaina sit punnitaan uudestaan. Ite oon joskus yrittäny kans rypsiöljyllä lihottaa mut sekään mitään auttanu. Jospa poika sais kuitenkin tolla lisää painoa ja pituuttakin rupeis paremmin tuleen. Tuskin mitään hirveen pitkää tulee kun mä oon ihan tappi ja mieskään ei mikään hirveen pitkä.

Just samanlaista kinkeemistä mahalleen ollu täälläkin jo jonkin aikaa mitä Mandalakin kuvaili :) ja sopivasti pehmeellä alustalla se käntyminen jo onnistuukin! Ei siis uskalla enää oikein nukuttaa kyljellään kun se siitä sit kuitenkin on pian mahallaan...
Täällä onneks yörytmi on ollu suht selkee jo joitain viikkoja, mut päivisin mennään aikalailla vaan pojan ehdoilla, syödään sillon kun on nälkä ja käydään kärrylenkeillä sillon kun tarvii kaupasta jotain jne. Päiväunia ei juurikaan ole, jollei jotain muutamasta minuutista puoleen tuntiin muutamia epäsäännöllisiä torkkuja lasketa.
Nukkumaanmenoaikaa pitää ehkä kohta myöhästää, tänä aamuna heräs klo 5 ihan pirteenä hymyillen :love: eikä millään ois nukahtanu enää uudelleen. Herrasmiehenä antoi kuitekin kitisemättä mun yrittää torkkua siinä kun ite valvoi, katteli ympärilleen ja maisteli nyrkkejään.. Pari puolituntista sitten vielä suostu nukkuun ennen ylösnousua puol 9. Tänään ollu taas tavallinen virkee ittensä!
Muutenkin tuntunu nyt päivällä että vähän väliä sais olla antamassa tissiä, jopa alle tunnin välein, mutta ehkä se vaan tuntuu siltä kun niitä pakasteesta otettuja ylimääräsiä ei oo enää ollu.
En huomannu että rotavirusrokotteesta ois tullu mitään erikoisempaa, mutta niistä parista piikistä oli kyllä eilenkin vielä jotenkin unisemman olonen, nukku enemmän päivälläkin ja oli itkuisuutta syöttöjenkin jälkeen vaikka muuten vaikutti syöneen ihan hyvin ilman tissiraivoa tms. "normi" ongelmia.

lullaby ja piäni miäs, tänään tasan 3kk <3

Heippa! Ihanalta kuulostaa teidän vauva-arjet :) Katsoin meidän tytön neuvolakorttia, kun kerroit Lullaby pojan mittoja ja 3kk ikäisenä tyttö ollut 7220g ja 64cm pitkä, eli isokokoinen tyttö meillä ja on edelleen ikäisiään isompi 1vee...12kg ja oisko 81-82cm pitkä. Oikeen ärsyttää kun jotkut pienten ja sirojen lasten äidit päivittelee, että on kyllä isokokoinen tyttö :( So what!? Välillä huomaa, että oppinu selitteleen jo ennenku toinen edes ehtii päivitellä, että meillä on isokokoinen tyttö!?!?! Ei tarvis todellakaan!!!! Mutta se ihmisten kommentointi pidemmän päälle alkanu ärsyttään, että huomas ittekki selittelevän sitä, mutta oon kyllä sen lopettanut ja ei sillä oo mitään väliä...päivitelkööt kuka haluaa. Me itekki ollaan suht pitkiä mies 183 ja itte 169 ja vaikka normaalipainoisia, niin minä en oo mitenkään siro ihminen, vaan mieluumminkin isoluinen. Vaikka tiedän, ettei sillä pahaa kukaan tarkoita, niin silti se vähä pahalta tuntuu....tietysti riippuu millä tavalla se sanotaan ja kuka sanoo...mutta kuitenkin kyse niiiiiiin äärimmäisen ihastuttavasta olennosta :)

Sitte tuo tiheän imun vaihe. Muistan ite ku aattelin, että nyt se maito sitte hyvän alun jälkeen loppuu, mutta se ei lopu, jos se on riittänyt!!! Muistakaa juoda paljon nestettä! Se meinas itteltä unohtua ja näkyi maidon tuotannossa heti, ja kun vielä oli tiheän imun vaihe, niin maitoa ei tuntunut riittävän ja annoin pakasteesta lisäksi muutamana päivänä. Sitte ku join itte enemmän vettä ja muuta nestettä, tilanne korjaantuu. Itsellä ainakaan ei meinannut riittää siinä 2-3kk vaiheilla, tai riitti se, mutta nippanappa! Mulla kyllä juominenkin oli liian vähäistä ja varmasti vaikutti, ku lapsi tarvitsi maitoa totuttua enemmän. Kyllä se siitä vakiintuu ja tuotanto lisääntyy, mutta vaatii sitä tiheää tilausta!

Sitte se korvikkeen antaminen. Itsekkin ajattelin odottaessa, että korvikkeet on keksitty jos maito ei riitä. Miksi se ajatus sitte muuttuukin niin, että siihen korvikepurkkiin tarttuminen oli äärimmäisen vaikeaa ja onneksi mulla oli alkuun maidosta ylituotantoa, niin sain pakasteeseen ja käytin sieltä kun maito ei riittänyt. Ymmärrän täysin sen tunteen, että se purkkiin tarttuminen tuntuu lähes ylivoimaiselta. Nämä asiat vaan menee niin tunteisiin. Itse ajattelin, että petän lapsen jos annan feikkimaitoa!? Ihan hullu ajatus oikeesti :D

Ylihuomenna siirto....tunteet menee laidasta laitaan. Toive on suuri, mutta se ei yksin riitä. On meillä tyttö onneksi muistuttamassa, että on mahdollisuus onnistuakkin.

Tuo vauvan/taaperon kommentointi on jotenkin tosi junttia, siis päivitellä toisten lasten kokoa..! Ethän sä kenellekään aikuiselle voi mennä sanomaan että oletpa iso, pieni tai isopäinen ym. Mua on kans ottanut päästä etenkin vanhempien naisten kommentit, että onpa hyvinsyönyt vauva jne. Meidän vauva oli kans tosi pulleroinen 6kk-1 v iässä, jonka jälkeen lähti hoikistumaan ja on nyt pituuden suhteen +1 käyrällä ja paino on tasana 0-käyrällä. Miksi vauva ei sais olla hyvinsyönyt, sehän on sen tehtävä, syödä, nukkua, opetella uusia asioita. Ja toisin päin, jos vauva on pieni, mutta kasvaa omalla käyrällään, se on taatusti normaalia. Eri asia, jos jotain sairautta aletaan epäillä tai kyse on keskosesta. Mut siinäkin tapauksessa terkka/neuvolan lääkäri lienevät ainoita, joilla on "oikeus" huomautella painosta, pituudesta jne. Mä oon itse ollut ylipainoinen lapsena ja siitä on jäänyt ikuiset arvet kun (etenkin ne vanhemmat naisihmiset!) on kommentoineet mun painoa jne. En käsitä miten joidenkin vanhuuteen kuuluu automaattisesti huononevat käytöstavat, epäkorrektius ja julmuus toisia ihmisiä kohtaan. Olen yrittänyt myös tuttavien lapsien itsetuntoa tukea, jos lähipiirissä on teini ollut huolissaan painosta tai jotakin lasta on kommentoitu epäystävällisesti. Minusta tässä maassa on ihan tarpeeksi huonolla itsetunnolla varustettuja ihmisiä ja on meidän kaikkien tehtävä muuttaa asenneilmapiiriä lempeämmäksi lapsille ja nuorille. Tsemppiä Siidalle huomiseen! Mä uskon teihin :love:(y)

Juuri näin Tupsuli! Ehkä se on varsinkin suomalaisten tapa päivitellä heti isoon ääneen tai sitte vähintäänkin supista kaverille, jos jokin asia on toisella eri tavalla ku itellä. Meilläkin tyttö on hyvä syömään, mutta annokset on ihan normaalin kokoisia 1vuotiaalle, mutta aina on tytölle ruoka maistunut ja ollaan oltu siitä ominaisuudesta äärimmäisen onnellisia. Joskus ku leikin syöttäessä, että täältä tulee auto ja matka lusikalla suuhun onki vähän pidempi, niin hyvin hyvin kiukkusesti tulee tytöltä, että "anna anna anna".....meillä ei ruualla leikitä :D sen verran vakavasta asiasta kyse :D
Eikä tyttö näytä edes lihavalta. Ihan sopusuhtanen, mutta ikäistään muutaman sentin pidempi. Ehkä sekin, että on jo suhteellisen paljon tukkaa, tekee vanhemman oloiseksi lasta.

Tuttua ja kamalaa tuo koon kommentointi.. Esikoistyttö oli 1v 79cm ja 11kg ja edelleenkin yläkäyrillä. Luulevat helposti 4-5-v:ksi ja minä selittämässä heti, että nuorempi on, koska käyttäytyy kuin 3v. Sit tää kirppu poika 3kk on 4,6kg ja vajaa 59cm.. Kasvu -2sd ja paino -14%.. Ja minä selittelemässä, että ei ole vastasyntynyt.. Saatiin 4kk lekuri aikasemmin ja ihan pediatrille eikä tk-lekurille. Kasvun takia, kun kasvu laahaa vielä vaikka odotuspituus olis +0,5sd. Tiiän kyllä että ekan vuoden nää vaihtaa kanavaa helposti, enkä ite oo yhtään huolissaan. Mut hyvähän se on saada lääkärin kommentti ja tarvittaessa labroja yms.

Yhteistyössä