Sepram- lääke ja imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistunut äiti

Vieras
Kävin lääkärissä ja minulle määrättiin 20 mg Sepram nimistä lääkettä ahdistukseen ja paniikkihäiriöön, onko kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä imetyksen aikana? En haluaisi aloittaa lääkitystä tuon imetyksen takia..pelottaa mitä lääke aiheuttaa lapselle. Minulla on aiempaa kokemusta mielialalääkkeistä ja mielestäni ne on varteen otettava vaihtoehto sairauden hoidossa,mutta nyt hirvittää aloittaa niiden syönti, kun ne nyt liittyy myös omaan lapseen. Lääkäri kyllä rauhoitteli ettei lääke vaikuta imetykseen, mutta silti epävarma olo, kun netissäkin oli ettei lääkeitä suositella raskauden ja imetyksen aikana, että pienet määrät lääkettä imeytyy äidin maitoon ja sitä kautta lapseen....ei ole helppoa näiden ahdistusten kanssa..ihan suututtaa, että miksi itselle on pitänyt tämmöinen vaiva siunaantua :'(

Mulla ei ole kokemusta juuri tosta samasta lääkkeestä, mutta joudun syömään zoloft- mielialalääkettä ahdistukseen. Lääkäri määräsi sitä silloin kun vielä imetin. Itse myös pelkäsin vauvan puolesta, joten ymmärrän miltä susta tuntuu. :hug:
Äidin terveys on kuitenkin lapsenkin etu. Ei lääkäri määrää imettävälle äidille lääkettä, josta olisi lapselle kovasti haittaa.
Ei munkaan vauvalle mitään tullut. Itse tosin olin kokoajan huolissani lääkkeen mahdollisista haitoista..Lopulta siirryinkin korvikkeisiin mutta sitten ahdistuin, kun en imettänyt :/

Minä olen joutunut koko imetyksen ajan syömään sepramia,ja just 20 mg päivässä.Raskausaikana söin zoloftia.Lapsi nyt yli vuoden ikäinen ja imetän edelleen.Lääkettä en varmaan ikinä voi lopettaa,pari viikkoa koitin olla ilman,eikä tullut mitään,ahdistamaan alkoi kaikki.En todellakaan söisi lääkettä,jollei olisi aivan pakko,jotta pystyn normaaliin elämään.Mutta lääkkeestä ei ole mitään haittaa ollut lapselle ja jaksetaan nauttia yhdessäolosta täysillä =) .

Heippa kohtalotoverit!Ihanaa kuulla hyviä kokemuksia asiasta..ehdin jo kuvitella kaikenlaista, kun nyt toista päivää tämä lääke menossa ja rupesin jo ihmettelemään, kun vauveli nukkuu niin paljon, että vaikuttaako lääke? No onneksi "täysijärkisempi" äitini puhui järkeä, että vauvat nukkuu noin pienenä miten sattuu, joskus enemmän ja joskus vähemmän, mutta eipä tässä mielentilassa osaa aina niin järkevästi ajatella. Olo on ollut tänään karsea..päivät on pitkiä vauvelin kanssa, kun mies on töissä ja ahdistaa. Säälittää ihan pienokainen..mutta onneksi ei taida vielä tajuta äidin tilaa. Vaikeampaa tämä varmasti olisi ilman tuota ihanaa kullanmurua :) Kiitos teille tuestanne ja jaksamista :) Toivotaan "aurinkoisia" tai aurinkoisempia kevätpäiviä...

Yhteistyössä