Selällään makoilu ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hysteerikkö(kö)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hysteerikkö(kö)

Vieras
Mitä teille on esim. neuvolassa tuosta sanottu? Saako raskausaikana olla selällään jos se itsestä tuntuu hyvältä?

Aloin tässä asiaa pohtimaan kun neuvolassa mulle on sanottu että selällään olemista tulisi välttää, koska vauva painaa suuria verisuonia ja täten vaikuttaa sekä äidin että vauvan verenkiertoon. Öisin kuitenkin tulee vahingossa käännyttyä selälleen ja äskenkin makoilin hammaslääkärissä selällään niin onko tästä voinut koitua vaaraa vauvalle? Tuntikausia en selälläni ole ollut mutta joitakin aikoja kuitenkin.

ellei sua ala heikottamaan niin senkun makaat vaan. mulla on kahdessa ensimmäisessä raskaudessa lapset ollu sen verran painavampia että ei oo pystyny makaamaan selällään mutta kolmannessa makoilin kyllä loppuun asti kun ei aiheuttanut mitään heikotusta

Tokassa raskaudessa minulle tuli hirveän huono olo jo silloin, kun piti neuvolassa olla selällään sen verran, että terveydenhoitaja teki vatsan mittaukset. Ymmärrettävästi en sitten muutenkaan selälläni tykännyt olla. Jos sinulle ei tule mitään oireita, niin ole huoleti.

Minullekin neuvolassa sanottiin että oman olon mukaan, ja sen mukaan elin kaksi raskautta eikä selällään ollut lainkaan huono olla. Mut sittemmin eräs kaveri, kokenut kätilö, on kertonut, että monta kertaa on ultrassa nähnyt että vauvalle tulee tukala olo kun äiti makaa selällään, vaikka äiti itse vakuuttelee että olo on mitä mainioin. On sitten pitänyt ihan tiukasti ohjata vaihtamaan asentoa. Eli nykyään en ole enää varma ja jos olisin raskaana, välttäisin tahallista selällään makoilua.