Sekundäärilapsettomat

Oon kokeillu helokkiöljykapseleita, omenaviinietikkaa ja monivitamiinia, sis. foolihapon. Miehelle tomaatteja! :)

Lisäks vaihtanu maitotuotteet rasvattomista rasvasempiin, gluteeniton dieetti (ennen kun todettiin ettei oo keliakiaa) ja särkylääkkeet "terveellisempiin". Vähentäny suolan käyttöö, jos sillä mitään vaikutusta ois kilpirauhasarvoon..(eipä kai?)
 
Jostain luin että niissä on lykopeenia tms. joka tekee hyvää eturauhaselle ja mm. näin voi parantaa sperman laatua (siittiöiden vilkkautta).

(m)
Tässä pätkä linkistä jonka laitoin tonne vehnänalkioöljy-keskusteluun:
>Lykopeeni + c
Lykopeeni on tomaatin ja vesimeloonin punainen väriaine ja tutkijoiden mukaan auttaa hedelmättömyydestä kärsiviä miehiä.
Normaalisti kivekset sisältävät runsaasti lykopeenia, mutta hedelmättömien miesten kivesten lykopeenipitoisuus
on tavallista pienempi, sanovat tutkijat. Suun kautta nautittu lykopeeni näyttää auttavan miesten hedelmättömyydessä,
mutta tarkempi vaikutusmekanismi on vielä avoin. >

Ai, se olikin vaikutus kiveksiin.. olikohan siinä vielä joku muukin juttu mikä vaikutti tohon rauhaseen, vai vaikuttiks myös siihenkin...en muista, kuitenkin!
 
Tänään kävin VL:ssä ja nyt tuntuu hyvältä, koska suunnitelmat on selvä. :)
Elikkäs: tässä kierrossa vielä luomuyritystä (tänään munis 14mm eli ov-testit käyttöön la) ja sitten seuraavaan kiertoon Gynol-F ja Pregnyl. Mieheltä simppanäyte ja siitä riippuen sitten seuraava kierto joko "kotihommina" tai sitten jos simpoissa on jotain niin inseminaatio. HUI! Tuli jotenkin jännästi olo, että nyt tässä oikeasti tehdään jotain.

Sain opastuksen pistämiseenkin saman tein eikä tuntunut vaikealta. Mutta nyt kyllä täytyy luomuyritystä pistää kehiin ja tikuttaa ov:ta tässä kierrossa, jos _kuitenkin tärppäis. (aina sitä vähän toivoo, vaikka en pidäkään sitä todennäköisenä - onhan tässä jo kokeiltu...) Mutta kun nyt kuitenkin omin silmin näin, että siellä munasolu kasvaa....

Mieskin otti uutiset simppanäytteeseen passituksesta ihan coolisti ja muutenkin koko hoidon. Eli sikälikin on jälleen aurinkoisempi tilanne ja olo. B)

Noista vaihtoehto"hoidoista" sen verran, että mä olen syönyt jo pitkään (1-2 v) vehnänalkioita, ihan siis sellaista rouhetta. Luin esikoista yrittäessä että siinä oleva foolihappo olisi hyväksi sekä yritysaikana että sitten etenkin alkuraskaudesta. Tuo omenaviinietikka onkin ihan uus juttu mulle, en oo tiennyt mitään sen mahdollisista vaikutuksista limiksiin ym. Tekis oikeastaan mieli kokeilla, sillähän pitäisi olla suotuisa vaihtoehto myös painonhallintaan... Olen yrittänyt nyt päästä parista kilosta, jos silläkin olis positiivinen vaikutus. Ja okei, pistää myös vihaks kun lempifarkut on alkanu kinnata eli syitä on useampia. Mutta nyt en mieti sitä vaan pysyttelen hyvällä tuulella. :)

 
moi.... noista vaihtoehtohoidoista: mä syön kalaöljyy, E-vitamiinia, sinkkiä, foolihappoa+B:tä sekä otan Mulimenia iltaisin. miehelle syötän KUUMENNETTUA TOMAATTIA (hän itse napsii kylmänä) sekä parsakaalia ja manteleita mussutamme molemmat. Me käytetään kermaa ja voita ruuanlaitossa. Yritetään välttää viljoja ja sokeireita - minä enemmän. Greippimehua join ekat kierrot, mutta lopetin kun otin mulimenin tilalle, ja muutenkin ajattelin että jos se g-mehu sittenkin tekee mun kropan liian happamaksi... mitäs muuta? ;) no, uskon vyöhyketerapiaan ja hermoratahierontaan hormooni-ongelmissa. Mutta kai se vaan on niin että aika vähän sitä itse voi vaikuttaa silloin, kun oikeesti on vikaa! :( oon miettinyt että mikähän auttais noihin mun torviini.... Mietin että kun lääkäri sanoi että NE SPAMMAA (?) eli mun kohtu ja ne munajohtimet SUPISTELEE silloin kun sinne laitettiin sitä nestettä ja se ei siksi mennyt läpi... eli jos ottais hiukan rentouttavaa alkoholia; mahtaisko auttaa? muutenhan en kyllä alkoholia ota ennen ovista tai oviksen aikana, mutta kaikki olis nyt koitettava.. ;) monet on kertoneet että ovat luovuttaneet lapsen teossa, ja vetäneet päänsä täyteen ja tulleet sitten rakaaksi.. ;) tai sit nuo ei liity mitenkään yhteen. heh.
mutta olen tässä hoitoihin kutsumista odottaessa valmis kokeilemaan kaikkea. Seuraavaksi LAIHDUTAN taas... mulle on nyt puoles vuoden tullu 3-4 kiloa, kun lopetin kuntosalilla ähkimisen; en oo sit muutenkaan kyllä liikkunut. Jospa se auttais?!?!? (no, ainakin muunkin terveyden kannalta liikkuminen olis suotavaa... ) :ashamed:
no, mut semmosta.

hei juu! punaviinikin on kokeiltu oviksen jälkeen. ja sit tietty syötän miehellekin E-vitskua ja SINKKIÄ sekä joskus foolihappoa. :)
 
en jaksanut koko ketjua lukea, mut kai kuulumme "sekundäärisiin"
meillä on IVF hoidoilla saadut kaksoset (kohta 4 vuotiaita)
ja tänään käytiin tyksissä kyselemässä alkioiden perään. seuraavan kierron aikana laitetaan
pakkasesta alkio ja pidetään peukut pystyssä :D
Mietin vaan että b-vitamiinia ja foolihappoa... missä ruoka-aineissa niitä olisi vai haenko purkista??
 
Heippa! Oon vähän vakoillut teidän ketjua, kun meillä pikkukakkosen yritystä 1 v takana, eikä tapahdu mitään. Esikoinen kohta 2 v. Tulin vaan kertomaan noista "vaihtoehtojutuista" :) Täällä syödään Efamol kapseleita ja tällä hetkellä foolihappoa, välillä multi-vitaa. Tuo Efamol on lähinnä glandin 25 valmistetta, jota ei enää saa. Siinä on välttämättömiä rasvahappoja j e-vitamiinia. Pitäis tasoittaa hormonitoimintaa ja mm. vahvistaa limakalvoja. Tosin ei oo 2 kk käytöllä ollut vielä vaikutusta..
Mulla ensi viikolla lääkäri, jospa alkais saada apua tilanteeseen.
 
Minä lueskelin kans joskus noita luontaistuotesivuja kun halusin ihmeen tapahtuvaksi hetihetiheti, enkä mihinkään muuhunkaan enää keksinyt purkaa turhautuneisuuttani. Lopulta turhauduin niihinkin kun varmuuden vuoksi olisi pitänyt syödä kaikkia mahdollisia ihmepillereitä. Kalliitakin ovat.

Stressin vähentämiseen ja painonhallintaa uskon eniten kaikista noista vinkeistä. Akupunktio ja vyöhyketerapia voisivat olla listalla seuraavaksi, koska jos ei mitään muuta niin kaipa niillä ainakin stressinhallintaan on vaikutusta.
 
Haa, löytyipäs täältä muitakin sekundäärisiä! Miksei meille vois olla omaakin osastoa..?
Mutta, taustaa: meillä on 06 syntynyt poika, PASista lykästi viimein. Yritystä 00 vuodesta, takana 3xiui, 2xIVF ja 2xPAS, ongelmana mun paha endometrioosi, joka tukkinut mm.munanjohtimet 100%:sti... Nyt jonossa julkiselle, päästäneen loppuvuodesta ekalle käynnille.
Mulla on jotenkin hirveen ristiriitaiset tunnelmat koko vauva-asiasta: toisaalta olen niin onnellinen tuosta elävästä ihmeestämme, että tuntuu itsekkäältä pyytää vielä enemmän... Mutta en osaa nähdä itseäni yhden lapsen äitinä koko elämäänikään. Enkä toisaalta poikaa ainoana lapsena, olin ainakin lapsena kaipasin kovasti suht samanikäistä sisarusta. Toisaalta sitten taas mua riipasee hirmu syvältä, kun kaikki kaverit on saaneet/odottavat toista lastaan. Kuvittelin,etä tällaista kateutta ja kaihertavaa oloa ei tulisi, kun on jo tuo yksi muru mutta näköjään se tulee vaan...
Eli odottavin ja epätietoisin tunnelmin mennään meidän syksyssä. Saa nähdä mitä siellä sairaalassa sanotaan... kunhan ensin sinne asti päästään.
Mutta oli kiva lukea teidän muiden juttuja ja kirjoitellaan kuulumisia jatkossakin!
Krisse
 
tässä foolihapon 15 ENITEN RUOKAA:
mg/100g (tarkoittaa se 100 jokaisen perässä...)

1 Maksapaisti 1461.0 100
2 Maksa sian 1391.2 100
3 Hiiva 1250.0 100
4 Maksa, keitetty 1226.4 100
5 Maksa keskiarvo 1226.0 100
6 Maksa poron 1226.0 100
7 Maksa broilerin 1166.6 100
8 Maksa naudan 1070.7 100
9 Maksapihvi leivitetty 973.6 100
10 Maksapasteija/patee 549.2 100
11 Poronmaksapihvi 548.3 100
12 Vehnänalkio 520.0 100
13 Jauhemaksapihvi maksa, peruna, sipuli 475.3 100
14 Munuainen keitetty 422.8 100
15 Munuainen 422.6 100

ja tässä B12-vitskun:

1 Maksa naudan 110.0 100
2 Maksa, keitetty 99.0 100
3 Maksapaisti 97.2 100
4 Maksa poron 84.0 100
5 Maksapihvi leivitetty 73.3 100
6 Maksa keskiarvo 69.3 100
7 Maksa sian 40.0 100
8 Poronmaksapihvi 39.3 100
9 Maksapasteija/patee 36.1 100
10 Jauhemaksapihvi maksa, peruna, sipuli 35.1 100

B1(tiamiini)-vit:

1 Maissihiutale corn flakes 4.20 100
2 Maissihiutale, sokerihuurrettu muro 2.73 100
3 Merilevä spirulina 2.38 100
4 Auringonkukansiemen 2.30 100
5 Vehnänalkio 1.70 100
6 Seesaminsiemen, kuorineen 1.47 100
7 Porsaankyljys silavaton paistettu 1.44 100
8 Porsaankyljys silavaton grillattu 1.39 100
9 Sianliha keitetty 1.27 100
10 Porsaanfilee uunissa


ja B2-vit:


1 Mätikaviaari sampikalojen tumma mäti 9.00 100
2 Maksa poron 4.20 100
3 Maksapaisti 3.79 100
4 Merilevä spirulina 3.67 100
5 Maksa, keitetty 3.22 100
6 Maksa keskiarvo 3.00 100
7 Maksapihvi leivitetty 2.86 100
8 Munuainen keitetty 2.79 100
9 Maksa sian 2.69 100
10 Maksa naudan



Eli edellisten listojen perusteella olenkin päättänyt ottaa vitskut purkista. :D no, saahan noita nyt vähäisiä määriä muustakin, mutta aika vähän.


www.fineli.fi ja sieltä eniten ja vähiten -kohta
 
Kristiina tervetuloa! Tänne mahtuu juuri tällaisia epätoivosia(?) vauvahaaveilijoita, vaikka jo sellaisen olisikin joskus saanut. Itse muistan elävästi, millaisen murheen vallassa sitä kulki, kun ei meinannut millään saada sitä toista lasta. Mielestäni se suru on täysin oikeutettua eikä se poista sitä tunnetta, että on ikikiitollinen siitä ensimmäisestäkin. Me saatiin toinen lapsi aikoinaan clomien avulla ja kolmatta toivoessani ajattelin, että hae vaan clomipurkin ja se siitä. Mutta toisin kävikin. Kolmatta on toivottu ja eri apukeinoin yritetty jo yli kolme vuotta. Kolmannen kaipuu ei oo ehkä aivan yhtä suuri kuin toisen, mutta suuri kuitenkin. Senkin nyytin niin kovasti syliin asti haluaisin! :heart: Ja ei kai kukaan hullu(?) näihin hoitoihin huvikseen hakeudu. Ei tää ainakaan mitään miellyttävää puuhaa ole... Suuri toive ja haave vauvasta pitää kuitenkin vielä toivetta ilmassa ja "kaikkia" keinoja käytössä.
 
Hei sun kirjotuksesta tuli mieleen, et mulle sanoi lääkäri alkionsiirron (hyvin hankalan sellaisen) yhteydessä, että siirtoa on hankala tehdä, koska mun kohtu supistelee jatkuvasti! Ei sanonut siihen sen enempää, enkä älynnyt kysyä onko se haitallista tai voiko sille tehdä jotain..?? Mutta koko raskausajan mulla oli kivuttomia supistuksia (jotka tosin tajusin supistuksiksi vasta viimesellä kolmanneksella, mun maha kun oli muutenkin sellanen pinkeä ) ja varsinaiset synnytyspoltotkin olivat outoja... Mulla se (synnytys)supistus ei "lauennut" lainkaan, siis kun normaalisti supistus alkaa, kovenee, laantuu ja lakkaa, aaltomaisesti, niin mulla se supistus alkoi, koveni, laantui,koveni,laantui jne jne tuntitolkulla, siis ei lakannut välillä ollenkaaan! Kätilö kummasteli sitä mutta ei kommentoinut mitään eikä lääkäriäkään voinut vähempää kiinnostaa :) Mutta mietin vaan...onko näillä supistusjutuilla yhteyttä toisiinsa ja onko sillä jotain tekemistä sen kanssa, että en raskaudu? Hmmm... Tietääkö joku asiasta jotain?
 
Luulisin kyllä ettei supistukset hyvää tee luteaalivaiheessa.. keltarauhashormonin yks tarkotus/vaikutushan on kohdun lihasten rentouttaminen. Esim. endon yks haitta kiinnittymiselle on siinäkin että pesäkkeiden erittämät myrkkylitkut aiheuttaa supisteluja ja sitä kautta kipujakin. Myös monesta paikkaa oon lukenu että orgasmeja pitäs välttää luteaalivaiheessa, koska supistelut voi aiheuttaa jopa alkion irtoomisen.
 
Moi. Mä oon tainnut lukea läksyni huonosti näissä lapsettomuuden vaihtoehtohoidoissa... tomaatit ja luontaistuotevalmisteet ovat jääneet maksimaalisesti käyttämättä... Foolihaposta olen kuullut ja napsinut hoitojen alettua. Se olisi myös alkavalle sikiölle hyvä juttu myös, jos tärppäis. Että lääkkeellisin ja vyöhyketerapian menetelmin mennään + elämäntavat kohtuullisen kohdallaan.
Saas nähdä miten tässä taas käy, kun kohta hoidot alkavat. Muita samassa jamassa täällä olevia?
 
Taisin tännekin valittaa mun outoja selkäkipuja, jotka on kestäny jo kolme viikkoa. Alkoivat vähän keskenmenon jälkeen ja kävin yks yö päivystyksessäkin, kun arvelin, et kohtu ei olis tyhjä ja olis jotain tulehdusjuttuja. Virtsatietulehdustakin epäilin. Kohtu oli kunnossa ja seuraavana päivänä kun soitin veri- ja virtsakokeiden tuloksia, lääkäri sanoi, että käänny omalääkärin tai ortopedin puoleen selkäkivuissa, koska täältä ei löydy mitään.

Oon sit valvonu kolme viikkoa kipujen kanssa ja ajatellut, et taitaa mulla olla jo päässä vikaa, kun kipu vaan jatkuu eikä tunnu kyllä lihaskivulta. To olin km:n jälkeisessä hcg-verikokeessa ja pe soitin tuloksista sairaalaan. Kävipä siinä sitten aivan vahingossa ilmi, että 12.8. otetun virtsanäytteen viljelyssä oli huomattu streptokokki!!! Eikä kukaan siitä ollu vaivautunu ilmottamaan mulle ja lääkitystä määräämään ja aikaa oli kulunu jo 2,5vk!!!

Ei siis ollu päässä vikaa. Soitin suoraan lapsettomuusklinikalle, jossa sanoivat, et tulehdus ehdottomasti hoidettava antibioottikuurilla pois, mutta se ei vaikuta mitenkään tulevaan PASiin. Neljä ja puoli tuntia puhelusta vielä odottelin, että lääkäri kävi osastolla ja katsoi tarpeelliseksi kirjoittaa mulle kuurin. Eilen illalla sain vihdoin ekan lääkkeen nielastua hirveiden selkäkipujen saattelemana. Oon tää vaan rankkaa. Voiko sairaanhoitoon luottaa enää?! Entä jos olis levinny jo munuaisiin asti...
 
Voi Tuomenmarja! Vähän vastaavan olen minäkin aikoinani kokenut. Elikkä alaselkäkipuja menin lääkäriin valittamaan, verikokeet otettiin tk:ssa, mutta mitään ei löytynyt ja kun ei oikein lihasvaivaltakaan tuntunut lähetettiin sitten oikein sairaalaan jatkotutkimuksiin. No siellä sitten ensiavussa lisää verikokeita otettiin, eikä mitään edelleenkään löytynyt. Pääsin kotiin diagnoosina kylkikaaren revähdys. Kuulosti varsin hienolta ja olin siihen diagnoosiin tyytyväinen ja napsin joitain lihaskipulääkkeitä pari päivää onneissani, kunnes. . .
sain todella kiukkuisen soiton tk:sta, että mikset ole soittanut virtsanäytteen viljelyn tuloksesta, täällä on ihan selvä kunnon tulehdus. Eipä täti langan päässä oikein uskonut, kun kerroin että minkä diagnoosin ensiavusta olin saanut jne. No oikean kuurin sitten lopulta sain ja selkäkivut hävisivät parin päivän päästä. Tästä on nyt jo kymmenisen vuotta aikaa, mutta tarina edelleen varsin hyvin muistissa. Nyt se enemmänkin huvittaa, mutta samalla luonnollisesti myös kauhistuttaa siinä mielessä, että miten tällaisia sattumia voi tapahtua? Onneksi mun tapauksessa joku hoitaja otti asiakseen tuloksesta ilmoittaa, sillä kuten pohdit, koskaan ei tiedä leviääkö tuollainen tulehdus pidemmälle, jolloin sen hoitaminen on jo ihan toista luokkaa.
Sulle toivon kuitenkin pikaista paranemista ja onnea tulevaan passiin! ;)
 
EllaElias Kiitos! Nyt on selkäkivut jo aavistuksen helpottanu, toivottavasti häipyvät kokonaan. Sais vihdoin alkaa keskittyä tähän "oikeaan" asiaan eli tulevaan PASiin. Lääkkeitäkin on listalla niin paljon, että pitää varmaan pian hankkia mummojen pillerirasia ;) Sit kun saa sivuvaikutuksia, niin ei tiedä, mikä mistäkin lääkkeestä tulee...

Kaikille lääkkeiden syöjille tsempit!
 
heippa.
tsemppiä kaikille tuleviin hoitoihin.
mistä tulikin mieleen, että mitä IVF:n lääkket nykyjään maksaa? aateltiin laittaa hiukan rahaa sivuun niitä varten; toivottavasti ei kuitenkaan tarvita vaan voidaan käyttää ne johonkin muuhun. Mulla on kyllä vanhat reseptit vielä tallella vuodelta 2001, mut en tajuu onko niissä hinnat jossain ja jos on niin ei voi varmaan verrata euroon enää.
 
Moro,
hui varmasti Tuomenmarja nuo kivut säikäytti! Onneksi sait lääkkeet. Tosi pelottavaa ajatella, että ammattilaisten hoitoon ei voi aina luottaa...
Dreamerille taas, oisko mulla mennyt IVF:n lääkkeisiin kerralla sellanen 500e. Siis per hoitokerta... Näin muistelisin. Pitää tosiaan alkaa laittaa pennosia syrjään minunkin!
 
Dreamer Mulla meni kyllä IVF-hoitolääkkeisiin enemmän viime syksynä kuin tuo 500e. Pelkästään kaks gonal-kynää maksoivat n.600e. Sit kaikki muu päälle. Loppusummaa tosin nosti vielä se, että oon allerginen Lugesteronille (sisältää pähkinää) ja korvaava tuote ei ole kelakorvauksen piirissä. Ei siis auttanu edes se, että maksukatto meni rikki ja kaikki loput olis pitäny olla ilmasta...
 

Yhteistyössä