Seksittömyys parisuhteessa on ihan OK?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja munamies'''
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja karismaako.:
Alkuperäinen kirjoittaja Lyhyestä virsi kaunis:
Minä en halua puolisoa, joka ei halua minua.

Tuossa virressä on sanat kohdallaan. Seksittömyys parisuhteessa ei ole ok. Kyllä jämpti on näin.

Ei sellaista kukaan halua. Mutta, kun elämä nyt on yllätyksiä täynnä, seksittömiä jaksoja voi tulla niin tuhannesta eri syystä.
Seksittömyys on ok (olosuhteet huomioon ottaen) mutta jatkuva oman kumppanin haluamattomuus ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Danii:
Mitkä nämä "parisuhteen alussa sovitut pelisäännöt" oikein käytännössä toimii? ?

Hyvin ne toimii. Molemmat ovat luvanneet toisilleen seksiä ja olla pihtaamatta. Ja jos ei lupaus pidetään, niin pidetään myöksin se lupaus, ettei käydä vieraissa. Näin ollen molempien on panostettava seksiin ja parisuhteeseen, jotta itselläkin halut riittävät. Ainakin jos halua pitää parisuhteen kunnossa. Luvattu mikä luvattu. Tämä oli itsellekin tärkeää, koska menin parikymppisenä naimisiin ja halusin turvata selustan. Vastaavasti se myös asetti itselleni haasteita, pystyä tyydyttämään vaimo niin, että hänen halunsa ei sammu. Mutta pelisäännöllä oli toinekin puoli, vähentää ulkopuolisen parisuhdetta tuhoavan kilpailun vaikutusta. Homma on kuitenkin niin, että riskit parisuhteen ja perheen hajoamiseen on suuri, jos seksi ei luista. Molemmat ymmärsivät, ettei toista voi alistaa tai omistaa, eikä toinen ole itsestään selvää avioiliitossakaan. Kilpailutilanne jatkuu siinäkin parisuhteen ulkopuolisia vastaan. Tämä on vain realismia, johon voi etukäteen varautua. Ja hyvin on toiminut, kun kumpiaan ei ole halunnut rikkoa lupaustaan. Jotkut pystyvät seisomaan sen takana, mitä ovat luvanneet toisilleen. Seksi toimii edelleen loistavasti, samoin parisuhde muutenkin. Ei ole ollut pakkoa, vaan aitoa halua toimia toisen eduksi ja puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Xy1:
Alkuperäinen kirjoittaja Danii:
Mitkä nämä "parisuhteen alussa sovitut pelisäännöt" oikein käytännössä toimii? ?

Hyvin ne toimii. Molemmat ovat luvanneet toisilleen seksiä ja olla pihtaamatta. Ja jos ei lupaus pidetään, niin pidetään myöksin se lupaus, ettei käydä vieraissa.

Minun uteliasuuteni herätti sopimuksen sellainen pykälä, jolla on mahdollista kieltäytyä seksistä, olla haluamatta. Onko sellaista?

On se vaan hyvä, että teistä kumpikaan ei ole (ollut) vuorotöissä tai reissuhommissa, olis voinut olla hankaluuksia sopimuksen noudattamisessa, jos toisen halut herääkin sinä aikana.

"Meillä harrastetaan seksiä joka päivä klo 19:00, olet sinä kotona tai et."

Alkuperäinen kirjoittaja been there:
Alkuperäinen kirjoittaja Lyhyestä virsi kaunis:
Minä en halua puolisoa, joka ei halua minua.

Tuossa virressä on sanat kohdallaan. Seksittömyys parisuhteessa ei ole ok. Kyllä jämpti on näin.

Ei sellaista kukaan halua. Mutta, kun elämä nyt on yllätyksiä täynnä, seksittömiä jaksoja voi tulla niin tuhannesta eri syystä.
Seksittömyys on ok (olosuhteet huomioon ottaen) mutta jatkuva oman kumppanin haluamattomuus ei ole.

No niin. Haluttomuutta seksin hainkin, mutta enemmän sainkin.
Niissä tuhansissa syissä on sitten niitä hyväksyttäviäkin. Aivan.

Minäkin haluan olla aina haluttava, vaikka en itse edes haluaisi. Melkein aina.
Ikävä kyllä, minulla ei ole noin pitkää parisuhdetta takana, kuin joillakin toimivan suhteen omaavilla on. En tiedä, kuinka oma suhde olisi toiminut vielä seuraavat vuodet ja niitä seuraavat vuodet.

Omasta, toistakymmentävuotta kestäneestä liitosta voisin sanoa, että meille oli liitossa oletusarvona uskollisuus ja toisen kunniottaminen ja arvostaminen. Ei ollut erillissopimuksia seksin määrästä, eikä laadusta. Sellainen sopimus meillä oli, että ollaan samaan aikaan samassa paikassa.

Tuntuu, että elämä oli paljon muutakin kuin seksiä ja itse asiassa kaikkein kauniimmat ja parhaimmat muistot tulevat jostain ihan muualta. Mutta, niin kuin aiemmin lainasin sitä vanhaa kliseetä, on seksin merkitys parisuhteessa 10% silloin kun se toimii.

Tämä oli itsellekin tärkeää, koska menin parikymppisenä naimisiin ja halusin turvata selustan.

Tätä en ymmärrän. Menet rakastuneena (?) naimisiin ja haluat turvata selustan, siis miltä?

No niin. Haluttomuutta seksin hainkin, mutta enemmän sainkin.

Harva kai pelkän seksin vuoksi parisuhteeseen ryhtyy. Seksiä jos joskus puuttuu. Harva kai lopullisesti suuttuu ja toiseen yhtyy.

Jokin muukin kuin pelkkä kiima, meidät suhteessamme pitää kuin liima.

Jos suhteestaaan ei löydä muuta kuin lihaa ja himoa, jotain on ihmisessä vinoa.

Seksiä toki jos siltä tuntuu olo, väkisin yrittää vain nolo. Jos yrität tunkea kalua, vaikken tunne halua, niin voi voi poika polo, sulta kutistuu vain koko molo.

Alkuperäinen kirjoittaja munamies''':
Jos nainen myöntää,... niin eikö olekin parempi lopettaa koko vastenmielinen seksielämä ja hoidella hommat pelkillä pusuilla vaan?

No ainakin minä lopettaisin siihen paikkaan. Ja kun ein itse siitä pussailusta niin välitä niin taitaispa jäädä koko suhde samantien.

Jos suhteesta puttuu kiima, niin kohta kuivuu liima.
Ei ole mukava olo , jos aina on kuiva kolo.
Alkaa liitos natista, jos ei välillä himosta vapista.
Aina kun olen vähänkin halunnut, on nainen jo valunut.
Jos tästään vielä pienee mela, niin korvaakohan kela ja ainakin minuun voi ottaa yhteyttä vela.

Ei värssy tuo ollut mulle,
vaan kiitoksen nauruista suon sulle.
Minkä humoristi yhdistää,
sitä pakanalliset voimat ei saa ryhdistää.
Odottakaas siis tovi,
että mulla laantuu povi.

[quote="Lillukka-"
Tämä oli itsellekin tärkeää, koska menin parikymppisenä naimisiin ja halusin turvata selustan.

Tätä en ymmärrän. Menet rakastuneena (?) naimisiin ja haluat turvata selustan, siis miltä?
[/quote]

Sen ettei seksillä kiristetä, eikä sitä pantata. Toisin sanoen, ehkäistään seksinkäyttö riidoissa, joten seksi suljettiin mahdollisista riidoista pois. Pitää muistaa naiset, että sopimus koski myös minua, joten on pitänyt pitää halua yllä ja ajatella toisen parasta.

Itse en ole koskaan kokenut suhteessa (tai suhteissa) seksillä kiristystä. Olen kyllä kuullut siitä. Täälläkin (ellit). Itse taisin olla parikymppisenä niin naiivi, että uskoin liiton kestävän nyt ja aina, ilman ranskalaisia viivoja tehtyjä sääntöjäkin. Unelmia ja visioita oli meilläkin, haluttiin niitä vaan eri aikaan. Eri tavoin. Ero voi tulla myös hyvätä seksistä huolimatta.

Oikeasti, Xy1, luulen, että sinulla/teillä on muutenkin käynyt flaksi parisuhdemarkkinoilla. Ihmiset jotka ovat noin pitkään yhdessä, kohtaavat väistämättä kriisejä, kasvuja, irtiottoja yms. Teille ne on sitten tulleet samanlaisina ja samaan aikaan. Olette ikään kuin yhdestä puusta veistettyjä. Hienoa!

Johan on kummaa sakkia, ei saa ymmärrystä, ei tohtorin lakkia

Tässä yritän kuumeisesti selittää, et vaikka halua on, ei aina jaksa pelittää.
Kivahan se että korvaa kela, jos poikki purtuna on mela.
Vaan onko sitten elo somaa, ei naida voi vierasta, ei omaa.

Toki suhteessa kuuluisi panna, vaan väkisin en anna.
Aina eivät kohtaa halut ja kuivumaan joutuu kalut.

Vastavuoroisesti, nyt tätä funaa, en ole aina saanut munaa.
Silti tai juuri siksi, parisuhteessa on niksi; älä seksin puutteessa suhdettasi pilaa, vaan anna toiselle tilaa.

Aina turvautua voi apuun omaan, se johtaa onneen melkein yhtä somaan.

Tottahan sen jokainen ymmärtää, jos ei kykene seksiin, siis kykene jostakin ymmärrettävästä syystä. Mutta jos kumppania ei vain huvita seksi sillä hetkellä, niin suuri vaara on, että anelija tuntee itsensä torjutuksi ja loukatuksi ja asia kääntyy jopa niin, että anelija tuntee syyn olevan hänessä. Jos seurustelusuhteessa näitä ei nyt huvita tilanteita tulee useinkin, niin en näe mitään syytä jatkaa suhdetta, jos halut eivät kohtaa näinkin tärkeässä asiassa.

Se, että pitkässä suhteessa toinen kieltäytyy seksistä pilaten kumppanin seksielämän loppuelämäkseen, niin on aivan yhtä tuomittavaa. Vaatii todella hyvää tahtoa, että luopuu jostakin itselle tärkeästä yhteisen edun vuoksi. Toisaalta voihan sitä uhrata seksielämänsä, jos saa muuten hyvän suhteen loppuelämäkseen.

Vaimoni oli se, joka halusi nuorena naimisiin. Suostumalla sopimukseen hänkin sai lupauksen, ettei seksi lopu parisuhteessamme. Hän on saanutkin nauttia seksistä koko rahan edestä. Hän on myös aina ollut sitä mieltä, että parisuhde ei ole parisuhde ilman seksiä. En ole koskaan myöskään halunnut loukata hänen (naisen) itsetuntoa, joten en ole myöskään koskaan kieltäytynyt seksistä. Hän on myöntänytkin nyt jälkeenpäin, että on ollut tyytyväinen, että löysi halukkaan miehen, joka on myös pysynyt halukkaana. Tasapuolisuutta tai ei, mutta olemme eläneet hänen halujensa mukaan, joten hän on pääsääntöisesti säädellyt jaksaako seksiä jonakin päivänä vai ei.

Jotenkin olen ollut aistivinani, että täällä useallakin naisella ei olisi ollut kanttia luvata, tai halunneet antaa tuollaista lupausta seksin riittävyydestä?? Olen ilmeisesti onnenpekka, että löysin sellaisen naisen, jolla tuota kanttia oli ja joka myös on pitänyt sen mitä on luvannut. Vaikka tunteella naimisiin mentiinkin, niin tiettyä laskelmointia on ollut havaittavissa.

Tasapuolisuutta tai ei, mutta olemme eläneet hänen halujensa mukaan, joten hän on pääsääntöisesti säädellyt jaksaako seksiä jonakin päivänä vai ei.

Xy1, eikös tämä nyt ole vähän ristiriidassa muun tekstisi kanssa?

Oletteko pohtineet sitä, että vanhemmiten jomman kumman libido saattaa heiketä, tai jopa loppua kokonaan? Mites sitten? Ottaako toinen liiton kolmanneksi pyöräksi vakipanon? Vaikuttaako se parisuhteen henkeen?

Sivupersoona. Mistäpä täällä kukaan voi tietää pitääkö vaimosi vonkausrunoista ja auttaako se vai ei. Jos olisi uhkapeluri, niin löisn vetoa, ettei auta.

Toisekseen, vaimosi varmasti tunnistaa sinun värssysi ja voisi ihmetellä kuka sinua on avittanut. Lukeeko hän ellejä? Näytä hänelle jokin näistä seksi tai pihtausketjuista.

Alkuperäinen kirjoittaja Xy1:
Vaimoni oli se, joka halusi nuorena naimisiin. Suostumalla sopimukseen hänkin sai lupauksen, ettei seksi lopu parisuhteessamme. Hän on saanutkin nauttia seksistä koko rahan edestä. Hän on myös aina ollut sitä mieltä, että parisuhde ei ole parisuhde ilman seksiä. En ole koskaan myöskään halunnut loukata hänen (naisen) itsetuntoa, joten en ole myöskään koskaan kieltäytynyt seksistä. Hän on myöntänytkin nyt jälkeenpäin, että on ollut tyytyväinen, että löysi halukkaan miehen, joka on myös pysynyt halukkaana. Tasapuolisuutta tai ei, mutta olemme eläneet hänen halujensa mukaan, joten hän on pääsääntöisesti säädellyt jaksaako seksiä jonakin päivänä vai ei.

Jotenkin olen ollut aistivinani, että täällä useallakin naisella ei olisi ollut kanttia luvata, tai halunneet antaa tuollaista lupausta seksin riittävyydestä?? Olen ilmeisesti onnenpekka, että löysin sellaisen naisen, jolla tuota kanttia oli ja joka myös on pitänyt sen mitä on luvannut. Vaikka tunteella naimisiin mentiinkin, niin tiettyä laskelmointia on ollut havaittavissa.

Pidän näistä Xy1:n ajatelmista ja sopimuksista.

Meidänkin lyhyessä neljä vuotta kestäneessä suhteessamme seksin riittävyydestä on tehty paperiton ja osin äänetönkin sopimus. Olen huomannut, että arki alkaa puuduttaa ja siksi teemme joka toinen viikonloppu retken johonkin lähikaupunkiin kahdestaan (tämän ylellisyyden saavuttaa uusioperhe, jossa lapset on joka toinen viikonloppu toisella vanhemmallaan), yövymme hotelleissa tai mökeissä. Eilen lähdimme puolilta päivin ihan vaan tuttuun Turkuun tapaamaan kumpikin omia ystäviämme ja hotelliin yöksi. Illalla, kun olimme pokanneet jälleen kerran omien ystäviemme kanssa tehtyjen "harharetkien" jälkeen toisemme viimeisestä baarista retkemme haluttavimpina ja seksikkäimpinä osapuolina, tajusin yhden asian. Meistä tekee toistemme mielestä maailman haluttavimpia ja himottavimpia se, että haluamme ja himoamme toisiamme niin paljon. Se, kun mieheni silmiin syttyy himon kiilto, kun hän katsoo minua, saa minut himokkaaksi. Ja, kun keskustelimme siitä, sanoi mieheni aivan samaa.

Toisen halu sytyttää oman halun, mutta sen toisen halu pitää pitää yllä.

Alkuperäinen kirjoittaja eräsperäs:
Johan on kummaa sakkia, ei saa ymmärrystä, ei tohtorin lakkia

Tässä yritän kuumeisesti selittää, et vaikka halua on, ei aina jaksa pelittää.
Kivahan se että korvaa kela, jos poikki purtuna on mela.
Vaan onko sitten elo somaa, ei naida voi vierasta, ei omaa.

Toki suhteessa kuuluisi panna, vaan väkisin en anna.
Aina eivät kohtaa halut ja kuivumaan joutuu kalut.

Vastavuoroisesti, nyt tätä funaa, en ole aina saanut munaa.
Silti tai juuri siksi, parisuhteessa on niksi; älä seksin puutteessa suhdettasi pilaa, vaan anna toiselle tilaa.

Aina turvautua voi apuun omaan, se johtaa onneen melkein yhtä somaan.

Bravo! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tupla tai kuitti:
Neljä vuotta kestänyt suhde vitsillä? Eikö ollut hankalaa seurustella toisen kanssa kun aviomies oli niin mustis?

ohi aiheen: Siihen muistikirjaasi, eräsperäs, itsellesi Bravo!-huutojen välissä, voit kirjata: Olen lopettanut suhteeni ex-mieheeni senä päivänä, kun olen tavannut nykyisen mieheni. Siitä on lähes neljä vuotta. Niin se aika vaan menee.