Savonmuan Hilimat

Meikäläisellä huomenna eka neuvola. Tuli tuossa mieleen, että onkohan minun ihan välttämätön käydä taas kolmannen kerran (3 vuoden sisään) noissa verikokeissa joista katsotaan veriryhmä yms. ja hiv? Kun ei kai ne tässä 1,5 vuoden aikana ole muuttuneet :) Se kun on aina oma hommansa lähteä täältä "Jumalan selän takaa" jonottelemaan tk:hon...Noh, huomennapa se selviää.

Tänään olo on ollut tosi vetämätön, huomaa nyt että on pakko mussuttaa pienin väliajoin jotain ettei huono olo pääse yllättämään. Päivällä pääsi, oli tosi kiva tehdä jauhelihakeittoa samalla kun heikotti hurjasti. Viikkokin vaihtui, tänään rv 7+0.
 
Nuo veriryhmä verikokeet otetaan ihan joka kerta, vaikka olisi samana vuonna syntynyt edellinen lapsi. Uskoisin kyllä, että se hiv (yms) testi on vapaaehtoinen, niin kuin lähes kaikki muukin neuvonta/testit raskauden aikana.
 
Tuli noista neuvolakäynneistä mieleen, etten itse ainakaan niitä työajalla ole käynyt. Labroissa kävin ennen töiden alkua ja neuvola-ajat oli sitten työn jälkeen. Eipä tullut mieleenkään, että olisin niissä työajalla käynyt :/ Esikoisen aikana olin siis loppuun asti töissä ja ultrissa kävinkin sitten yksityisellä illalla, terveyskeskuslääkäriajat oli aina puoliltapäivin, joten enpä olis töistä voinut lähteä ja oppilaita yksin jättää; toimistotyöt onkin sitten asia erikseen.
 
Joo, selvisipä tuokin asia tänään neuvolassa, eli nuo veriryhmän vasta-aineet katsotaan joka kerta kun ne voivat muuttua. Samaan syssyyn terkka laittoi lähetteen noihin muihinkin + johonkin virtsakokeeseen (jokin pakollinen bakteerikoe?).

Muuten ihan ok käynti, menihän siellä se tunti vaikka ei mitään uutta tullutkaan eteen.

Eka ultra on 12.11. Sitä odotellessa...
 
Kaa
Isebel, se pissakoe on ihan normaalikäytäntö, bakteeriviljely virtsasta. Pissatulehdukset kun on herkempiä nousemaan munuaisiin raskaana oelvilla kuin muutoin. Ja vasta-aineet katsotaan todellakin joka kerta, niitä kun voi muodostua raskauden jälkeen. Eli ihan perusteltua testailua. :D

Meirami, TES:ssä "luvataan", että raskaudenaikaiset tutkimukset saa käydä työajalla. Itse kyllä pyrin saamaan ajat aina vapaapäivälle, on helpompaa. Työpaikan ja nauvolan välillä kun on pidempi matka ja se pitää kulkea bussilla.

Mie Ite: ensimmäinen (ja ainoa kaupungin tarjoama) ultra on sitten rv 10+6 ja lääkäri heti seuraavana päivänä rv 11+0. Kivaa. Pari viikkoa eteenpäin tässä siis odotellaan vielä.
 
Tuo virtsatietulehdus suljetaan alkuraskaudessa pois ihan sen takia, koska raskaana ollessa oireetonkin vti kannattaa hoitaa, koska lisää riskiä keskenmenoihin ja ennenaikaiseen synnytykseen. Mm. tämän takia sitä pissiä saa lirutella purkkiin jatkossa joka neuvolatarkastuksen yhteydessäkin (liuskatestillä tsekataan mahdollisuus infektioon, joka sitten bakteeriviljelyllä tarkistetaan tarvittaessa).

Meillä alkaa kohta olla kaikki valmiina, amme pitäis vielä käydä ostamassa. Reunapehmusteen just viritin pinnasänkyyn :heart: ja patja on ulkona tuulettumassa ja imurointia odottamassa, lakana koneessa peseytymässä.

Minä oon käynyt työajalla kaikki neuvolakäynnit, koska ei oikein muuten olis ollut mahdollista (ellei yksityisellä olis käynyt, johon VOI olla että mahdollisen seuraavan raskauden yhteydessä päädymme... ).

- Asrai ja Tiitiäinen rv37+1 -
 
Minä kun luulin että neuvolassa pissitään purkkiin siksi että tarkistetaan ne proteiinit ettei ole nousseet? (neuvolakortin kohdat u-prot ja u-gluk)

Joo, ajattelin ensin että eihän multa viimeksi alkuraskaudessa otettu mitään pissanäytettä labrassa mutta taidettiinkin ottaa...sehän oli se klamydianäyte jota ei oteta enää yli 25-vuotiailta. Se kun otettiin vain eka raskauden aikana. Muisti pätkii :LOL:
 
Miten mä muistelisin, että liuskatestissä tulee katottua leukkarit (leukosyytit) myös, vaikkei sitä neuvolakorttiin merkitäkään? Eikös nuo neuvolan liuskatestit oo ihan tavan pikatestejä kuitenkin, Kaa, tiedätkö sä tarkemmin?

Ja toki tietenkin katsotaan myös glukoosin karkaaminen virtsaan sekä ne protskut.
 
Kaa
Noita tikkutestejä on monenlaisia, mutta siinä aikalailla "normi" testissä näkyy puna- ja valkosolut, proteiinit, sokeri, pH, bakteerit ja ominaispaino. Noista neuvola siis merkkaa korttiin proteiinit ja sokerin. Mutta ihan hyvä se on nähdä nuo muutkin, etenkin valkosolut ja bakteerit. Jääpähän alkava pissatulehdus helpommin kiinni. Raskaumyrkytyksen ja raskausdiabeteksen takia tarkkaillaan siis proteiinia ja sokeria.

nimim. labratäti :D
 
kotiuduin kyssiltä eilen maaaaaailman ihanimman pikkuprinsessan kanssa. tyttö syntyi suunnitellulla sektiolla 30.10 ja täytyy kyllä sanoa että sektio oli todella positiivinen kokemus vaikka sitä kauheasti jännitinkin. Tyttö painoi 3100gr ja oli 48cm pitkä :)

Tsemppiä vain kaikille muille odottajille ja hei kaikille uusille =)
:wave:
 
Pe käytiin yksityisellä ultrassa (Cantti, lääkärinä Taipale). 16 mm sikiö löytyi ja sydän sykki :heart: Mahtavaa! 72 e siitä köyhtyi, mutta itse olen tyytyväinen, että käytiin. Isin mielestä rahan haaskausta, mutta eipä tuo valitanutkaan, kun tiesi, että on minulle tärkeää. Mennään varmaan yksityiselle nt-ultraan ja verikokeeseen (n. 200e, rv 11-13), eli kaupungin ultra jäänee kokonaan väliin, kun haluan vähän tarkemman seulan, kun mitä täällä tarjotaan.
 
Tätä ketjua on ollut kiva lueskella kun saa vähän tietoa paikallisesta menosta, joten ajattelin nostella kun on painunut tänne ties minne sivulle saakka...
Kiva kun tuli lunta! Heti piristi!
Onnittelut minna-susannalle!
 
Heippa :wave:
Jospa nyt uskaltaisin vaikka kirjoitella vähän enemmän, tänään kävin tuossa kaupungin ultrassa ja pieni on elossa :heart: Rv 9+2 ja LA 9.6.2008. Parin viikon päästä pääsen äitipolille ultraan ja jos siellä on kaikki kunnossa, niin ehkä sitten uskallan jo odottaa vauvaa, nyt olen vaan raskaana :LOL: Mielenkiintoista kyllä, kun ultra on varattu 19.11, mikä on näitten irtisanoutumisten eka päivä... lapussa sanottiin että varata aikaa 1-3 tuntia. No, kyllä minä voin siellä odotella, kunhan pääsen siihen ultraan!

Kata oli saanut myös iloisia uutisia ultrasta, onnea :flower: =)

Ja onnittelut minna-susannalle pikkuisesta prinsessasta!!! :heart: :flower: =)
 
Onnittelut minna-susannalle prinsessasta :flower:

Kyllä on kiva kun satoi lunta :) Esikoinen ihan riemuissaan ulkona, heti piti kaivaa pulkkakin varastosta.

Mukava lukea hyviä ultrakuulumisia! Täällä sitä vain kärvistellään ensi maanantaita odottaen...aika neutraali fiilis tosin, sen näkee sitten mitä tuleman pitää. Oireita kun ei ole vieläkään mitään, sitä vain sysää kaikki ikävät ajatukset sivuun. Väsyttää itseäkin jo tämä pähkäily :|

Isebel 7+6
 
Kaa
Ihmeesti lumi kirkastaa maailmakuvaa. =)

Itselläni on väsymys vaan pahenemaan päin. Pahoinvointia on joka ilta ja joskus päivälläkin. Muuten olo on ihan ok. Tänään vaan meinasi pää hajota kun työpäivä oli niin tiukka. Menen siis töihin seitsämään ja tänään pääsin ekalle tauolle kahdelta. Olin jo niin kiukkuinen, että hyvä niin. En siis ollut syönyt edes aamupalaa. Oksetti, tärisytti, päätä särki. Ja tottakai se huono omatunto noin pitkästä syömättömyydestä. Enkä voinut edes "valittaa" työkavereille, he kun ei vielä asiasta mitään tiedä. :eek: Onneksi tuo on hyvin satunnaista.

Kaksi viikkoa ultraan ja tohtorikäyntiin. =)

Kaa ja Nappula 9+0
 
Nyt meni mulla sympatiat tehyä kohtaan!Kaveri soitti ja tuumas,et ei kannattas vauvan oottaa enää kauaa.Kysillä hoidetaan lakon tullessa vaan normi synnytykset ja esim.lasten tehohoitoo ei voida järjestää...Nyt muute alko pelottaa,etenki ku aattelee,et jos tää päättää syntyä samoilla viikoilla ku veljesä,eli just 19. pvä.Ja jos jotain tapahtuu,mulle tai vauvalle!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja minna-susanna:
kotiuduin kyssiltä eilen maaaaaailman ihanimman pikkuprinsessan kanssa. tyttö syntyi suunnitellulla sektiolla 30.10 ja täytyy kyllä sanoa että sektio oli todella positiivinen kokemus vaikka sitä kauheasti jännitinkin. Tyttö painoi 3100gr ja oli 48cm pitkä :)

Tsemppiä vain kaikille muille odottajille ja hei kaikille uusille =)
:wave:
Lämpimät onnittelut minna-susannalle pikkuprinsessasta =) :flower:

Mukava kuulla, että sektiokokemuksesi oli hyvä.

Itsellänikin se oli peloista huolimatta hyvä. Tällä viikolla kävin Kysissä painoarviossa ja synnytystapa-arviossa. Sain tuon polikäynnin, koska edellinen synnytys oli sektio. Painoarvio oli n. 2900g-3kg nyt rv.lla 36. Kuulemma alatiesynnytys olis mahdollinen ellei vauva tuosta enää mahdottomasti kasva, ne mun lantioraja-arvot ei ole merkki ahtaasta lantiosta. Sain vielä ajan rv.lla 39 painoarvioon ja silloin kuulemma kannattaa ottaa sairaalakassi mukaan, jos mahdollisesti tulee tarve käynnistämiselle. Hui, kun pelottaa, kuinka synnytyksestä selvitään....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Pe käytiin yksityisellä ultrassa (Cantti, lääkärinä Taipale). 16 mm sikiö löytyi ja sydän sykki :heart: Mahtavaa! 72 e siitä köyhtyi, mutta itse olen tyytyväinen, että käytiin. Isin mielestä rahan haaskausta, mutta eipä tuo valitanutkaan, kun tiesi, että on minulle tärkeää. Mennään varmaan yksityiselle nt-ultraan ja verikokeeseen (n. 200e, rv 11-13), eli kaupungin ultra jäänee kokonaan väliin, kun haluan vähän tarkemman seulan, kun mitä täällä tarjotaan.
Jos teillä tuo np-ultraan liitettävä seula tarjotaan kunnan puolelta kannattaa se sieltä ottaa. Cantissa se maksaa n. 80e. Itse en sitä olenkaan ottanut. Np-ultrassa Ordénilla käytiin, samoin rakenneultrassa.
 
Tuossa kunnan tarjoamassa veriseulassa on vaan se ongelma, ettei sitä voi suoraan liittää tuohon np-arvoon. Ne otetaan vähän eri viikoillakin. Kuopiossahan tällä hetkellä tuo tarkempi seula (np-uä ja veriseula siihen yhdistettynä ) tarjotaan kaupungin puolesta KYSissä ainoastaan 37 vuotta täyttäneille ja sitä vanhemmille.

Meillä ollaan odottavaisissa tunnelmissa, paljon on kivuttomasti supistellut, mutta niitä aikaansaavia kovasti odotellaan.

- Asrai ja Tiitiäinen rv37+6 -
 
Kata-78: tosta niskaturvotusultrasta ja verikokeesta: onko toi cantin hinta (200e yht )? tiedätkö mikä tuossa on se verikokeen osuus? kun cantti on tunnetusti aika kallis paikka hoitaa noita ja me käytiin alkuraskaudenultrassa Savon Ultramammoilla ja hinnaksi tuli yht. 32.50e. siellä se lääkäri suositteli tuota verikoetta ja sanoi että cantissa voisivat tehdä sen ja sit sen ultran vois tehdä jossain muualla (kuten heillä ). ja niin ajattelin tehdäkin. tuolla savon ultramammoilla kun se ultra on huomattavasti halvempi ajattelin sen ultran käydä.



blogi:
http://hibbula.blogspot.com/
 
Mä soitin Cantiin ja kysyin hintoja, ja kertoivat että np ultra 170 ja siihen päälle seula 89, yht. 259. Eikä kelakorvausta saa jos ei ole neuvola lääkärin lähetettä. Ultramammoihin päädyin, maksoi kelakorvauksen jälkeen 35, tosin sitä seulaa ei saanut, se pitää sitten käydä Cantissa.
Voihan se tietysti olla että laskuttavat Cantissa vährmmän mitä puhelimessa kertovat...?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Asrai:
Tuossa kunnan tarjoamassa veriseulassa on vaan se ongelma, ettei sitä voi suoraan liittää tuohon np-arvoon. Ne otetaan vähän eri viikoillakin. Kuopiossahan tällä hetkellä tuo tarkempi seula (np-uä ja veriseula siihen yhdistettynä ) tarjotaan kaupungin puolesta KYSissä ainoastaan 37 vuotta täyttäneille ja sitä vanhemmille.

Meillä ollaan odottavaisissa tunnelmissa, paljon on kivuttomasti supistellut, mutta niitä aikaansaavia kovasti odotellaan.

- Asrai ja Tiitiäinen rv37+6 -
Meidän kunnassa tarjotaan molempia veriseuloja eli tuohon np-ultraan liitettävää, joka siis otetaan mielellään ennen rv 12 ja sitten sitä oliko se rv 16-18 otettavaa seulaa. Kumpaakaan en ottanut, kun niin usein antavat vääriä hälytyksiä.

Meilläkin pääsee Kysiin, jos on 37v täyttänyt, siis Kysin seurantaan, mutta itse täytin vasta nyt syksyllä 37v, joten en päässyt, kun en kuulunut keväällä riskiryhmään :/ Sais olla syntymävuoden mukaan tuollaiset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja AnnaManna:
Kata-78: tosta niskaturvotusultrasta ja verikokeesta: onko toi cantin hinta (200e yht )? tiedätkö mikä tuossa on se verikokeen osuus? kun cantti on tunnetusti aika kallis paikka hoitaa noita ja me käytiin alkuraskaudenultrassa Savon Ultramammoilla ja hinnaksi tuli yht. 32.50e. siellä se lääkäri suositteli tuota verikoetta ja sanoi että cantissa voisivat tehdä sen ja sit sen ultran vois tehdä jossain muualla (kuten heillä ). ja niin ajattelin tehdäkin. tuolla savon ultramammoilla kun se ultra on huomattavasti halvempi ajattelin sen ultran käydä.



blogi:
http://hibbula.blogspot.com/
Cantissa on ainoastaan 4d-ultra, Ultramammoilla ei sitä ole, siksi hinta halvempi.

Kyllä ainakin mun tiedon mukaan tuo veriseula on n. 80e ja sitten se np-ultra päälle. Toukokuussa ultrasta sai suoraan tiskillä kelakorvausken, mutta heinäkuussa rakenneultrasta sitä ei enää saanut.
 

Yhteistyössä