Minulle tehtiin suunniteltu sektio rv 39+2 maaliskuussa 2005 perätilan vuoksi ja paikkana KYS.
Minuakin tuo leikkaus kovasti pelotti. Kerron sinulle tässä sektioni kulun, jos vain jaksat lukea, sillä itse ainakin kaipasin etukäteen siitä tietoa ja postiivista rohkaisua =)
Maanantaipäivänä menimme sairaalaan ja heti aluksi täytyi mennä labran kautta,jossa ottivat verikokeet. Sen jälkeen menin synnyttäneiden osastolle sisälle. Kätilö näytti paikkoja ja sen jälkeen sain tavata anestesia lääkärin ja leikkaavan gynekologin, molemmat erikseen; kertoivat leikkauksen kulun. Jossain vaiheessa olin myös käyrillä. Ilta menikin ihan telkkaria katsellen ja yölläkin sentään jonkin verran nukuin, vaikka olin myös sairaalakammoinen ja eka kertaa sairaalassa.
Aamulla sain odotella melko pitkään, koska leikkausaikani oli vasta kolmantena ja henkilökunnan ruokatunnin jälkeen eli leikkaussaliin lähdettiin vasta klo 13 jälkeen. En ollut saanut syödä enkä juoda klo 24 jälkeen, joten minut laitettiin tippaan, ettei tule nestehukkaa ja ala päätä särkemään. Osastolla annettiin peräruiske ja katetroitiin, kumpikaan ei sattunut. Täytyy kyllä sanoa,että tunteet oli pinnassa, kun minua leikkausaliin alettiin kärrätä; pelotti, olen aina kammonnut leikkauksia ja pelkäsin, etten siitä selviä :/ Mitään lääkkeistähän ei ennen leikkausta anneta. Tässä vaiheessa mies lähti vaihtamaan vaatteita ja minut saatettiin osastolta leikkaussalin ovelle, jossa minut vastaan otti mukava miespuolinen anestesiahoitaja. Salissa oli paljon väkeä ja olin kyllä pyörällä päästäni. Minut valmistettiin lekkaukseen ja annettiin spinaalipuudutus, joka kyllä pelotti; puudutus onnistui hyvin, säihkähdin vain, kun piikki osui hermoon ja se sillai tärähti.
Tämän jälkeen mies tuli saliin ja istui viereeni sermin taakse. Anestesiahoitaja jutteli meidän kanssa, tunsin vatsanalueella jotain liikettä, kuin taikinaa vaivataan =) Hoitaja sanoi, että vauvan syntymään on aikaa 10min. Ja silloin vasta tajusin, että leikkaus oli jo käynnissä. Kaiken kaikkiaan tunnelma salissa oli tosi ihana, ei lainkaan niin kliininen kuin olin kuvitellut. Pojan syntymä oli ihana ja kaunis tapahtuma, vaikka se olikin leikkaus, klo 14 esikoispoikamme näki päivänvalon ja tuotiin meille nähtäväksi :heart: Henkilökunta otti meille kuvia.
Sitten isä lähti vauvan kanssa pesulle ja minut ommeltiin ja vietiin heräämöön, jonne myös isä ja vauva tulivat noin tunnin kuluttua ja sain syöttää poikaa. Siellä otettiin lisää kuvia. Reilun kolmen puolen ja puolen tunnin päästä leikkauksen aloituksesta olimme jo synnyttäneiden osastolla. Illalla kuuden jälkeen minut vietiin vessaan ja sieltä kävelin omin jaloin, "kylläkin kaksin kerroin", omaan huoneeseeni.
Alkuun sängystä nouseminen oli vaikeaa ja sain siihen apua ja hoitajat kävivät nostamassa vauvan rinnalle. Otin vastaan kaikki särkylääkkeet ja heti jos tuntui kipua pyysin piikin. Kannattaa ottaa vastaan kaikki kipulääkkeet ja lähteä liikkeelle mahdollisimman pian. Torstaina kävin jo huonetoverini kanssa sairaalan alakerran liikkeissä karkkia ostamassa.
Olin yllättynyt siitä kuinka vähän tunsin kipua ja tuntuikin, että olin päässyt helpolla. Olin niin varautunut todella kipeään sektiohaavaan ja huonoon oloon. Olin päättänyt, että jos kaikki menee hyvin en valita, ei tarvinutkaan.
Sairaalassa oli sunnuntaihin asti, halusin olla ja viikonlopun saimme olla perhehuoneessa. Sairaalakammoisena viihdyin ihmeen hyvin laitoksella =) Kannattaa käydä vessassa pissalla ennenkuin lähtee automatkalle kotiin, meillä oli tunnin matka ja en käynyt vessassa ennen lähtöä, arvaa oliko aitosta poispääsy hankalaa =)
Viikossa toivuin sektiosta ja kahden viikon jälkeen siitä käytiin jo vaunulenkillä vauvan kanssa.
Toki jokainen sektio on yksilöllinen, riipuen siitä kuinka leikkauksia kestää jne. kuitenkin olen sitä mieltä, että postiivisellä asenteella on vaikutusta myös toipumiseen.
Oikein paljon onnea matkaan ja toivottavasti oma kokemuksesi on yhtä hyvä, toki se jännittää ja niin saakin.
Tsemppiä, tulehan kertomaan meille vauvauutiset =)