Satutin lasta.. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kamala äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
"anna lapsesi pois"-kommentit eivät varmaankaan auta mt-ongelmaista äitiä, mutta kun lapsi kohtaa väkivaltaa, niin siinä ei olekaan päällimmäinen tarkoitus auttaa äitiä vaan lasta.

Sinäkin saat kukat tästä tosi hyvästä kommentista: :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
En mä yhtään väheksy kenenkään pahaa oloa. Surua siitä, ettei kyennytkään olemaan sellainen äiti kuin haluaisi olla. Itseinhoa siitä, ettei pystynytkään olemaan tätä päivää huutamatta ja tukistamatta, vaikka itselleen pyhästi niin lupasi.

Mutta kun totuus on se, että se lapsi kärsii. Kärsii joka ikisestä tukistuksesta, tuuppauksesta, raivokkaasta huudosta, kirosanasta....Eikä lapsen kärsimystä lievitä se, että äiti itkee itsensä iltaisin uneen.

Tuo on ihan totta. Jos äiti, kuten tuossa mainitsemassani Punaisessa Langassa, on mt-ongelmainen ja väkivalta johtuu siitä, niin se ei lainkaan muuta sitä faktaa, että lapsi ei silti saa joutua kohtaamaan minkäänlaista väkivaltaa. Ehkä hän aikuisena sitten pystyy järjellä selittämään sen, että väkivalta on johtunut mielenterveyden ongelmasta eikä äidin pahuudesta, mutta lapselle se on ihan sama mistä se johtuu se väkivalta. Mun mielestäni väkivalta on aina väärin ja tuomittavaa. Ja jos ei voi elää niin, ettei vahingoita lapsia, niin sitten tosiaan ainoa keino on lasten huostaanotto.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
"anna lapsesi pois"-kommentit eivät varmaankaan auta mt-ongelmaista äitiä, mutta kun lapsi kohtaa väkivaltaa, niin siinä ei olekaan päällimmäinen tarkoitus auttaa äitiä vaan lasta.

Sinäkin saat kukat tästä tosi hyvästä kommentista: :flower:

Voih. Kiitos. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Täällä taas täydelliset äidit paasaa, anna mun kaikki kestää. Eihän aloittaja lastaan tahallaan satuttanu, sehän oli vahinko, että verta tuli. Sellaista ihmistä ei olekaan, joka ei joskus hermostu.
Minä näen punaista kun tullaan sanomaan, että tuollaisilta lastenhakkaajilta, jota aloittaja ei todellakaan ole, niin lapset pois, minä ottaisin lapsen mieluummin pois niiltä jotka moralisoi muita, pienestäkin virheestä.

Siis... eihän aloittaja tahallaan lasta satuttanut, sehän oli vahinko että verta tuli? Siis... lapsen tönäiseminen ei koskaan ole OK! Ap:han kertoi tuossa, että häntä ärsytti, ja ihan tarkoituksella tönäisi lapsia pois. Varmaankaan ei ollut tarkoitus, että naamasta tulee verta, mutta tekeekö se nyt siitä ymmärrettävää että lasta "vaan vähän tuppasee" ettei ollut tarkoitus että tulee verta.

Voi p**** mitä väkeä. Multa sitten vaan lapset pois kun olen niin täydellinen etten koskaan ole tahallaan töninyt lapsiani suuttumuksen vallassa alas sängyltä. Se ei ole mikään pieni virhe edes mun mielestä. Kyllä aikuisella pitää sen verran olla itsehillintää ettei lapsia rupea tönimään.

Täällä taas täydelliset äidit paasaa, anna mun kaikki kestää. Eihän aloittaja lastaan tahallaan satuttanu, sehän oli vahinko, että verta tuli. Sellaista ihmistä ei olekaan, joka ei joskus hermostu.
Minä näen punaista kun tullaan sanomaan, että tuollaisilta lastenhakkaajilta, jota aloittaja ei todellakaan ole, niin lapset pois, minä ottaisin lapsen mieluummin pois niiltä jotka moralisoi muita, pienestäkin virheestä.

Juuri näin, se taitaa olla näistä kivaa latistaa vaan enemmän toista ihmistä.

Alkuperäinen kirjoittaja aisiis:

Musta ei henk.koht. millään lailla ole kivaa latistaa toista ihmistä, mutta ap kyllä sanoi jo ensimmäisessä kommentissaan hyvin selkeästi, ettei tapahtunut ollut vahinko vaan häntä ärsytti, hän raivostui ja huusi ja sitten tönäisi lasta. Mulle on ihan sama miten ap voi, suoraan sanoen, ja musta on hämmästyttävää, että useampi ihminen ei ole huolissaan hänen lapsiensa hyvinvoinnista.

Musta ei henk.koht. millään lailla ole kivaa latistaa toista ihmistä, mutta ap kyllä sanoi jo ensimmäisessä kommentissaan hyvin selkeästi, ettei tapahtunut ollut vahinko vaan häntä ärsytti, hän raivostui ja huusi ja sitten tönäisi lasta. Mulle on ihan sama miten ap voi, suoraan sanoen, ja musta on hämmästyttävää, että useampi ihminen ei ole huolissaan hänen lapsiensa hyvinvoinnista.

Tottakai lasten hyvinvoinnista pitää olla huolissaan, mutta mä lähtisin purkamaan tota hommaa siitä, että äiti hoitaa itsensä kuosiin!
Aika harva aikuinen ihminen on loppujen lopuksi niin skarppi ja ehjä ihminen, ettei koskaan ikinä tekisi virheitä....toki hienoa, että sellaisiakin löytyy...

Aapeellä näyttäis olevan kaikki uupumuksen merkit ilmassa... :/

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Tottakai lasten hyvinvoinnista pitää olla huolissaan, mutta mä lähtisin purkamaan tota hommaa siitä, että äiti hoitaa itsensä kuosiin!
Aika harva aikuinen ihminen on loppujen lopuksi niin skarppi ja ehjä ihminen, ettei koskaan ikinä tekisi virheitä....toki hienoa, että sellaisiakin löytyy...

Se tässä vaan on, että ihan selkeästi kävi ap:n kirjoituksista ilmi, että hän ei saa tarvitsemaansa apua eikä sitä aktiivisesti haekaan jos mt-käynnitkin on laitettu jäihin siksi ettei hän siellä puhu. Ei sitä apua saa jos ei ihan oikeasti kerro missä mättää. Kyllä siinä täytyy vaan ottaa lusikka kauniiseen käteen ja alkaa puhumaan ihan kunnolla missä on vika. Silloin sitä apua ihan taatusti saa, mutta tää äiti ei nyt siis saa sitä apua ja siksi mä en viitsi ruveta täällä vaan lätisemään että et sä mitään pahaa ole tehnyt ja että sattuuhan niitä plaa plaa plaa.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:

Se tässä vaan on, että ihan selkeästi kävi ap:n kirjoituksista ilmi, että hän ei saa tarvitsemaansa apua eikä sitä aktiivisesti haekaan jos mt-käynnitkin on laitettu jäihin siksi ettei hän siellä puhu. Ei sitä apua saa jos ei ihan oikeasti kerro missä mättää. Kyllä siinä täytyy vaan ottaa lusikka kauniiseen käteen ja alkaa puhumaan ihan kunnolla missä on vika. Silloin sitä apua ihan taatusti saa, mutta tää äiti ei nyt siis saa sitä apua ja siksi mä en viitsi ruveta täällä vaan lätisemään että et sä mitään pahaa ole tehnyt ja että sattuuhan niitä plaa plaa plaa.

Eikun musta nimenomaan tuntui, että ap todellakin tietää tehneensä väärin, mutta on voimaton muuttamaan tilannetta itsekseen...häpeä?

Alkuperäinen kirjoittaja v :
vahinkohan tuo oli. onko sinulla omaa aikaa?

:headwall: Siis mikä, oi mikä, tässä oli vahinkoa? Se, että lapseen sattui pahemmin kuin oli tarkoitus?

Alkuperäinen kirjoittaja Kamala äiti:
aloin kiljumaan että kumpikin sängystä alas ja työnsin isomman niin että naama kolahti lattiaan ja verta tuli.
Olen kamala äiti. Jos olisin tän tiennyt niin en olis lapsia tehnyt edes.. Mutta se on myöhästä nyt. Saan jo nyt aika paljon apua kaupungin kautta,mutta ei mua taida mikään auttaa.

Huudan ja kiroan ihan jatkuvalla syötöllä,ei tää ole hyvää elämää.

Oletkohan mun naapuri. Sillä myös 2 ja 4-vuotiaat ja toisinaan se me huutaminen on kyllä aika huh huh. Meillä on 3 v. Auttaisi jos niitä lapsia kasvattaisi alusta pitäen, niin ei tarvitse sitten kirkua ja kiroilla kun tekevät jotain mitä lapset luonnollisesti tekevät. Hitto vie, en ole ikinä nähnyt tarvetta huutaa ja kiroilla omalle lapselle, saatikka töniä sängyltä. Mee hoitoon ap.

Nyt mä vuorostani peesaan sua :)

Mua huolettaa ne lapset, monia muita huolettaa se ettei ap vaan pahoittaisi mieltään.

Ei nyt väkivaltaisuuteen liittyen, mutta yleisesti keskustelua ja ajatuksia kasvatuksesta ohjelmasarjassa "On väliä" TV7:lla. Psykologi, rehtori Jan Cedercreuz juontaa. Hyvä ohjelma ainakin erään aikaisemman jakson perusteella, jossa yhtenä vieraana oli pitkän linjan perheterapeutti, kirjailija Saara Kinnunen - todella viisasta ja lämmintä puhetta välittämisestä ja rakkaudesta perheen sisällä. Mielestäni ei ihan joka keskusteluohjelmassa tuollaista inhimillistä asennetta.
- Tänään 4.6.09 klo 21.30 ja uusinta huomenna klo 13.00.

TV7 ilmaisena digiboksin kanavana kaapelitalouksissa. Myös netissä suorana lähetyksenä: http://vod.tv7.fi/ohjelmatiedot (kanavan nettisivulla, josta löytyy myös linkki isompaan kuvaan "Avaa katseluohjelmassa")

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Jollekkin oli epäselvää,niin TODELLAKIN olen hakenut apua! Tälläkin hetkellä nuo mt-ongelmat selvityksen alla. Et tiedettäis mitä lääkitään ja hoidetaan.
ja åbo yms,en ole väittänyt kertaakaan et tuo toimintani olis jotenkin hyväksyttävää tai fiksua. En todellakaan! Itsekin pelkään ja olen huolissani noista ylireagoinneistani pikkujuttuihinkin..

mutta kuitenkaan en ymmärrä miten haukkuminen tai "anna lapset pois" kommentit auttaisi asiaa?
tai no,tietysti tekivät vielä pahemman olon jos mahdollista. Joten jospa nyt ens kerran osaisin miettiä miten toimin.

Avauksestasi sai sellaisen käsityksen, että saat jo apua, mutta apu ei auta. Huudat ja raivoat jatkuvasti eikä töniminenkään ole vierasta.

Siksi totesin, että ei kai auta kuin antaa lapset pois, jos mikään apu ei kerran auta. Mutta tilanne ei kai sitten ollutkaan sellainen, selvensit sitä myöhemmin.

Mutta oikeasti: jos saa apua, eikä mikään auta, niin lasten on parasta olla edes jonkin aikaa jossain muualla. Niin kauan, että äiti saa asiansa kuntoon. Äiti voi hoitaa asiansa kuntoon ja saada sitten lapset takaisin, mutta lapsi ei voi olla kotona väkivallan ja raivoamisen kohteena odottamassa että äiti saa asiansa kuntoon. Sellainen tuhoaa lapsen psyykeen :/ . Se, että äiti katuu, ei sinänsä mitään auta, jos lapsi saa kokea henkistä ja/tai ruumiillista väkivaltaa jatkuvasti kuitenkin.
Enkä sano että teillä olisi näin.

Kuule kyllä ne sijais ja perhekodit on ihan tavallisia ihmisiä. samanlaisa hakkaamisia niissä tapahtuu, paljon pahermpaa kuin ap:n kertoma. aresteja, päiväkausia pimeässä.
hullu olet jos kuvittelet että lastensa poisantaminen parantaa heidän elämän.
hevon kakkaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Lapset on 2 ja 4v.
ja en ole jatkuvasti tälläinen,taisin sellasen kuvan antaa itse. Kun itseinhoissani kirjoitin..

olen yrittänyt saada keskusteluapua että sais vanhat asiat käsiteltyä. Vielä ei ainakaan ole luvassa..
Ja mitään lääkitystä ei ole,en tiedä,ehkä pitäisi sekin vaihtoehto kokeilla.

..Keskusteluapu ei taida auttaa jos olet noin äkkipikainen? Sitähän se taitaa olla?
Pyydä vaikka sijaisperheapua, että saat vaikka jotkut viikonloput itsellesi. Auttaisiko jaksamaan paremmin?

Alkuperäinen kirjoittaja haista home åbo:
Kuule kyllä ne sijais ja perhekodit on ihan tavallisia ihmisiä. samanlaisa hakkaamisia niissä tapahtuu, paljon pahermpaa kuin ap:n kertoma. aresteja, päiväkausia pimeässä.
hevon kakkaa!

No, silläkin uhalla olen sitä mieltä, että joskus väliaikainen (tai jopa lopullinen) huostaanotto on täysin tarpeen. Suurin osa aikuisista kun ei kuitenkaan ole lastenhakkaajia, edes sijaisperheissä, lastenkodeissa, perhekodeissa.

Mun ystäväni on asunut lastenkodissa, ja nyt aikuisena on sitä mieltä että huostaanotto pelasti hänen elämänsä. On läheinen lastenkodin tätien kanssa, vaikka muutti sieltä omilleen jo yli 10 v sitten.

jaa täällä olikin joku jo samaa mieltä. lapset pois näiltä toisten arvostelijoilta. tein tästä jo aloituksen koskien åboa. Huonoin äiti on se, joka kuvittelee olevansa parempi kuin toiset.

Laitan tännekin oman kokemukseni

Mä olen itse käynyt vakavan masennuksen läpi ja akuutissa vaiheessa olin huono äiti, ihan oikeasti. MUTTA sen lisäksi syyllistin itseäni AIVAN kaikesta, kuvittelin tekeväni aivan kaiken väärin ja mietin kärsivätkö lapseni ja kuinka paljon. Äidin velvollisuus on ehdottomasti hakea apua ja täytyy avautua niin, että pystyy puhumaan niistä asioista. Itse olen ollut aina todella huono puhumaan, mutta jostain selkärangasta se tuli, että nyt on puhuttava ja selvitettävä asiat. Mä ihan oikeasti toivoisin, että yrittäisitte mieluummin hellemmin, mutta määrätietoisesti saada ap:n hakemaan apua LASTEN parhaan takia. Mutta sen vaan sanon, että jos mulle olisi siinä itsetuhovaiheessa ja syyllisyyskehän keskellä tultu sanomaan, että lapset pitää antaa pois olisin varmaan romahtanut.
Sen sijaan toisenlainen perseelle potkiminen sai hakemaan apua pontevammin.

Alkuperäinen kirjoittaja haista home åbo:
hevon kakkaa!

Kyllähän tosi asia on se, että sijais- ja tukiperheeksi on niin tarkat seulat, että huomattavasti paljon vähemmän niissä tapahtuu pahoinpitelyjä ym.

Katsos kun biologisia lapsia voi (ainakin yrittää ) hankkia ihan kuka vaan, ihan mistä olosuhteista tahansa - sijais-, tuki- ja adoptiolapsia haluaville on todella tarkat seulat.

Että kyllä näissä "syntymäkodeissa" tapahtuu niin järkyttäviä asioita, että erittäin monen lapsen pelastus on nimenomaan huostaanotto.

Mutta ap:lle voimia ja toivottavasti saat apua, ettei tilanne enää pahene.

Åbo: Sanon vielä, että sinä et voi verrata omaa tilannettasi muiden tilanteisiin. Olethan itsekin kertonut, että miehes tienaa hyvin, raha-asiat ok, lapset on olleet virikehoidossa joka on aivan eri asia kuin elää täysin tukiverkottomana. Ja kaikista tärkein, sinä et voi terveensä ihmisenä verrata itseäsi muihin ja sanoa, että kyllä hekin jaksavat kun sinä jaksat.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Åbo: Sanon vielä, että sinä et voi verrata omaa tilannettasi muiden tilanteisiin. Olethan itsekin kertonut, että miehes tienaa hyvin, raha-asiat ok, lapset on olleet virikehoidossa joka on aivan eri asia kuin elää täysin tukiverkottomana. Ja kaikista tärkein, sinä et voi terveensä ihmisenä verrata itseäsi muihin ja sanoa, että kyllä hekin jaksavat kun sinä jaksat.

Mussutimussuti.

Mies tekee pirun pitkää päivää, ja siksi "tienaa hyvin" - se on suhteellinen käsite. Siitä on toki omat haittansa - mun työtaakkani kotona on suurempi, paljon suurempi kuin monella muulla. Me emme ole koskaan kylpeneet rahassa, mutta laskut on saatu maksettua yleensä ajallaan, ja ruokaa ei ole kaapista puuttunut.

Virikehoitoon on jokaisella mahdollisuus, ja onkin fiksua tiedostaa resurssinsa & hakea vaikka sitä hoitopaikkaa ennen kun palaa niin loppuun että huutamisesta ja väkivallasta tulee normaali tapa kommunikoida.
Sitäpaitsi, ainoastaan esikoiseni on ollut virikehoidossa. Lapset ovat olleet suurimman osan ajastaan kotona kanssani, aina tähän kesään asti. Olin täysipäiväinen kotiäiti kolmen vuoden ajan, molemmat lapset kotihoidossa.

Tukiverkko. Kuten jo totesin, on arjen pyöritys ollut vuosia täysin minun harteillani. Ei ole onneksi enää ihan niin paljon kuten ennen. Meidän tukiverkkomme on yhtä kuin minun äitini ja isäni. Ei ole toisia isovanhempia, setiä ja tätejä, kummeja yms jotka olisivat apuna arjessa.

Mitä sinä tiedät terveydestäni? Stressistä, sen sellaisesta? Et mitään, anteeksi nyt kovasti, mutta et tiedä.

Jos ap:n lapset kerran muuten joutuisivat kärsimään henkisestä ja/tai fyysisestä väkivallasta niin mikseivät he voisi mennä tukiperheeseen siksi aikaa, että ap saisi hoidettua asiansa kuntoon? Tai jos ei tukiprheeseen niin vaikkapa mummon tai jonkun sukulaisen luo. Saisi äitikin nähdä lapsiaan samalla, kun selvittää ongelmiaan terapian ym. avulla.