Sanottaisiinko jotain POSITIIVISTA Erilaisten Äitien Eteläniemien perheestä? :)

• Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
"hmm"
Itse olen isosta sossupummiperheestä ja 100 kertaa mielummin olisin syntynyt Eteläniemen perheeseen. Alkoholi ja väkivalta näyttävät puuttuvan ja ovat varmasti hyviä vanhempia jotka rakastavat lapsiaan. Kyllähän ne ehtii vielä töitä tehdä nuoria kun ovat.

juuuu
Mikä joitakin ihmisiä oikein vaivaa, kun eivät voineet olla tunkematta tähänkin ketjuun haukkumaan kyseistä perhettä. Onko ymmärryksessä vikaa, kun tähän piti laittaa VAIN positiivisia juttuja. Jos sellaisia ei tule itselle mieleen (mikä osoittaa melkoista ajattelun latteutta), niin voi pysyä tuolla haukkumisketjuissa.

"vieras"
kauniita ja hyvinkasvatettuja lapsia. Siisti koti. Parisuhde näytti olevan kohdillaan ja kovasti rakastivat lapsiaan. Ainoa mikä hieman ärsytti oli se miksi vanhin lapsi oli yhä edelleen huostaanotettuna, jotenkin vain tuli tunne että oliko kaikki sittenkään niin hyvin kuin sitä huostaanottoa ei oltu purettu. Ei mua ärsyttänyt edes tuo sossun tuilla eläminen, fiksut ihmiset osaavat suodattaa asioita tällaisten ohjelmien suhteen, kaikki ei välttämättä ole sitä miltä näyttää telkkarissa.

ap.
Tarkoitus ei ollut tulla tähän ketjuuna arvostelemaan, kritisoimaan, haukkumaan, moittimaan tai muutenkaan "antamaan rakentavaa palautetta" vaan sanomaan positiivisa asioita ko. perheestä. On se kumma kun pitää naamat rutussa olla tunkemassa tähänkin ketjuun haukkumaan tuota perhettä, eikö se yksi piiiiiiiiiitkän pitkä ketju jo riitä teille, vai oletteko te täysin lukutaidottomia? Jurppii ihmiset, joiden on aina pakko tehdä päinvastoin kuten toivotaan.

Ok, en minäkään eläisi välttämättä kuten ko. perhe, mutta löysin itse paljon hyvää sanottavaa tuon ohjelman perusteella enkä muutenkaan usko että elämä on juuri sellaista kuin yhden ohjelman perusteella saa käsityksen, sehän on hyvänen aika vain pintaraapaisu tuon perheen arjesta ja elämästä.

[QUOTE="hmm";27445752]Oliks tää nyt sarkasmia?[/QUOTE]

Ei ollut. Kyllä minusta se äiti oli juuri sellainen luonnollisen kaunis. :)
Ja hei onhan sillä mies joka rakastaa sitä, ja vissiin kiihottaakin miestää, kun lapsia tulee ihan ilman suunnittelua joten pakkohan sen äidin on olla kaunis ja seksikäs. :heart:

"Johanna"
[QUOTE="vieras";27446457]kauniita ja hyvinkasvatettuja lapsia. Siisti koti. Parisuhde näytti olevan kohdillaan ja kovasti rakastivat lapsiaan. Ainoa mikä hieman ärsytti oli se miksi vanhin lapsi oli yhä edelleen huostaanotettuna, jotenkin vain tuli tunne että oliko kaikki sittenkään niin hyvin kuin sitä huostaanottoa ei oltu purettu. Ei mua ärsyttänyt edes tuo sossun tuilla eläminen, fiksut ihmiset osaavat suodattaa asioita tällaisten ohjelmien suhteen, kaikki ei välttämättä ole sitä miltä näyttää telkkarissa.[/QUOTE]

Ompa kiva, kun täällä on tällainenkin ketju :D

Sulle, joka mietit pojan tilannetta. Sitä mäkin oon miettiny jo vuosia :O mitään perusteita huostaanoton jatkumiselle ei ole ollut, mutta sossuja ei vain ole huvittanut edes suunnitella kotiuttamista. Päinvastoin tapaamisia vähennettiin, kun poika oli uhannut muuttaa äidille omin luvin. Kuulemma olen lastani manipuloinut. Sossu on vaihtunut ja annan nyt uusille mahdollisuuden, mutta jos purku ei onnistu niin oikeuteen mennään. Nyt ehkä mieskin on työtön, mutta ei ollut sillon, kun vuosia taistelin oikeusavustajan kanssa sossuja vastaan. Ihan käsittämättömiä perusteita olla kotiuttamatta lasta, kuten meidän muut lapset. Ensin en pärjää kahden sitten kolmen,neljän jne lapsen kanssa. Hyvin ollaan suurperheenä pärjätty, joten perusteita ei ole enää.

Kaiken sen jälkeen mitä olen poikani nähnyt kokevan en todellakaan jätä asiaa tähän. Ja alunperinkin pojan olis ollu hyvä mun kans. Tukea olisin ehkä tarvinnu. Jonkun aikuisen auttamaan ja neuvomaan, kun teiniäitinä täysin vapaasti ilman rajoja ja rytmiä kasvaneena vasta opettelin äitiyttä. Huostaanoton pitäisi olla viimeinen vaihtoehto. Meillä se oli ensimmäinen. Vasta aikuisena sain kuulla mm avohuollontukitoimista.

"vieras"
[QUOTE="Johanna";27446892]Ompa kiva, kun täällä on tällainenkin ketju :D

Sulle, joka mietit pojan tilannetta. Sitä mäkin oon miettiny jo vuosia :O mitään perusteita huostaanoton jatkumiselle ei ole ollut, mutta sossuja ei vain ole huvittanut edes suunnitella kotiuttamista. Päinvastoin tapaamisia vähennettiin, kun poika oli uhannut muuttaa äidille omin luvin. Kuulemma olen lastani manipuloinut. Sossu on vaihtunut ja annan nyt uusille mahdollisuuden, mutta jos purku ei onnistu niin oikeuteen mennään. Nyt ehkä mieskin on työtön, mutta ei ollut sillon, kun vuosia taistelin oikeusavustajan kanssa sossuja vastaan. Ihan käsittämättömiä perusteita olla kotiuttamatta lasta, kuten meidän muut lapset. Ensin en pärjää kahden sitten kolmen,neljän jne lapsen kanssa. Hyvin ollaan suurperheenä pärjätty, joten perusteita ei ole enää.

Kaiken sen jälkeen mitä olen poikani nähnyt kokevan en todellakaan jätä asiaa tähän. Ja alunperinkin pojan olis ollu hyvä mun kans. Tukea olisin ehkä tarvinnu. Jonkun aikuisen auttamaan ja neuvomaan, kun teiniäitinä täysin vapaasti ilman rajoja ja rytmiä kasvaneena vasta opettelin äitiyttä. Huostaanoton pitäisi olla viimeinen vaihtoehto. Meillä se oli ensimmäinen. Vasta aikuisena sain kuulla mm avohuollontukitoimista.[/QUOTE]

Toivottavasti saat poikasi takaisin, tuntuu vaan niin kummalliselta ettei huostaanottoa ole purettu jos sille ei ole enää kunnollisia perusteita. (Teini)äitiys varmastikin on jo haaste sinänsä, siinä kun vielä omatkin murkkuhuurut painaa päälle niin eipä varmastikaan mikään helppo yhtälö. Tsemppiä teille koko perheelle!

"vieras"
Lapset oli iloisia, reippaita ja siististi puettuja, todella sulosia meneväisiä kavereita =) ja näytti siltä että ilman että vanhemmat joutuivat korottamaan ääntä, he tottelivat hienosti, ja siinä tarvitaan hyvää kasvatusta. Varmasti osa heidän hyvistä puolistaan oli leikattu jaksosta pois, ja asiat joita heitettiin vitsilläkin varmasti, otettiin aivan liian tosissaan, johanna vaikuttaa rempseältä ja huumorintajuiselta, ja minusta on ihanaa että isällä on halua osallistua lasten hoitoon ja yhdessä oloon koska näin ei todellakaan ole joka perheessä vaan äiti saa tehdä itse kaiken. myös koti oli siisti, ja jos ajatellaan että yllättäen noin suuressa lapsiperheessä menee pyykinpesukone rikki, niin he selvisivät tilanteesta kyllä mielestäni moitteetta, ja minun mielestäni siinä ei ole mitään väärää pyytää apua sossusta, koska kaikki raha mitä tulee, menee lapsiin ja heidän hyvinvointiin. En myöskään usko, niinkun moni kuvittelee heidän elävän lapsista tulevilla rahoilla, koska kaikki raha mitä johannakin jaksossa sanoi että lapsi lisä nousee, että kyllä 200e pitäisi yhdet vaipat saada, siinäkin ajateltiin ensisijassa lasta, ei heidän omaa elantoaan.

"Karoliina"
Pitää muistaa että kukaan ei oo täydellinen. Mut tässä perheessä on paljon hyvää. Lapset on iloisia, siitit vaatteet, puhtaita. Eikö tämä jo kerro jotain? Jos vanhemmat olisivat huonoja vanhempia näkyisi se heidän lapsistaan.
työttömiä on paljon ja töitä ei todellakaan ole kaikille tarjota. Se että ottaa vastaan sossusta tukea ei tee kenestäkään huonompaa vanhempaa. Heillä on aikaa opiskella ja tehdä töitä.
mun milestä on hienoa että on suur perhe harva lapsi saa elää isossa perheessä koska vanhemmilla on kiire takaisin työ elämään ja lapset on heti 9kk iässä päiväkodissa/perhepäivähoidossa tai vuoropäivähoidossa. Onko se hyväksi lapselle/lapsille että vanhemmat on koko ajan töissä mun mielestä ei. joten mun mielestä on hienoa että vanhemmat on oleet paljon kotona lapsien kanssa. ja jos joku tätä perhettä haluu haukkua voi ensin miettiä onko omassa perheessä kaikki täydellisesti!!

• Tykkää
Reactions: rops
Hmm... No se on kiva kun on paljon lapsia lyhyillä ikäeroilla, lapsilla on ja tulee olemaan paljon iloa ja tukea toisistaan :)
itsekin haluaisin toisen heti nyt tämän nelikuisen perään, mutta päätettiin odottaa noin seitsemän vuotta kuitenkin. pakko se on koulutustakin välillä saada.

Tzaaz

Kaiken sen jälkeen mitä olen poikani nähnyt kokevan en todellakaan jätä asiaa tähän. Ja alunperinkin pojan olis ollu hyvä mun kans. Tukea olisin ehkä tarvinnu. Jonkun aikuisen auttamaan ja neuvomaan, kun teiniäitinä täysin vapaasti ilman rajoja ja rytmiä kasvaneena vasta opettelin äitiyttä. Huostaanoton pitäisi olla viimeinen vaihtoehto. Meillä se oli ensimmäinen. Vasta aikuisena sain kuulla mm avohuollontukitoimista.[/QUOTE]
Eikö teitä yhtään itseänne mietitytä se, millaisen mallin annatte lapsillenne? Meille on pienestä saakka opetettu, että töitä pitää tehdä ja itsensä pitää pystyä elättämään, joten on tosi outoa ajatella, että jotkut ihan vapaaehtoisesti opettavat lapsilleen, että toisten siivellä eläminen on ihan ok.

Ööööö...jos ei oteta huomioon kuinka älyttömän hintainen piti ko tilanteeseen ostaa niin pesukone oli kiva.

Vauva oli söpö, kuten nuo tuppaavat olemaan.

Siinä on jo kaksi positiivista asiaa!!! :D

ap.

Luulisi, että ajat olisivat kuitenkin jonkin verran muuttuneet noista ajoista... Törkeää, elleivät ala purkaa huostaanottoa. Mäkin nimittäin mietin ohjelman katsoneena sitä, miten ihmeessä poika ei ole teidän muiden kanssa kun kuitenkin teillä tuntuu olevan asiat hyvin. Enhän mä teitä henkilökohtaisesti tunne mutta kun lapsia on nyt teillä siinä viisi kipaletta ja heitäkään ei ole huostaanotettu tms., niin miksi sitä yhtä ei sitten voitaisi palauttaa takaisin kotiin ja äidille.

Työttömyydenkään ei pitäisi olla mikään syy huostaanotolle tai sille, ettei sitä huostaanottoa voida purkaa. Monikin ihminen on työttömänä, ja mitä sitten, jos lapsella on muuten hyvä olla, saa ruuan, puhtautta, turvaa, rakkautta jne. Sun miehelläkin tuo työttömyys on varmasti väliaikainen tilanne, ja jos vain jossain vaiheessa löytää sopivaa työtä, hakee sinne niin kyllä jossain vaiheessa onni potkaisee ja saa taas työpaikan (tarkoitan tällä nyt tätä meneillään olevaa aikaa, jolloin työn saanti ei välttämättä ole ihan helppoa)...

Kaikkea hyvää sulle ja sun perheellesi, minä sain teistä varsin mukavan kuvan! Ja ihania lapsiakin teillä :)

Tzaaz
Luulisi, että ajat olisivat kuitenkin jonkin verran muuttuneet noista ajoista... Törkeää, elleivät ala purkaa huostaanottoa. Mäkin nimittäin mietin ohjelman katsoneena sitä, miten ihmeessä poika ei ole teidän muiden kanssa kun kuitenkin teillä tuntuu olevan asiat hyvin. Enhän mä teitä henkilökohtaisesti tunne mutta kun lapsia on nyt teillä siinä viisi kipaletta ja heitäkään ei ole huostaanotettu tms., niin miksi sitä yhtä ei sitten voitaisi palauttaa takaisin kotiin ja äidille.

Työttömyydenkään ei pitäisi olla mikään syy huostaanotolle tai sille, ettei sitä huostaanottoa voida purkaa. Monikin ihminen on työttömänä, ja mitä sitten, jos lapsella on muuten hyvä olla, saa ruuan, puhtautta, turvaa, rakkautta jne. Sun miehelläkin tuo työttömyys on varmasti väliaikainen tilanne, ja jos vain jossain vaiheessa löytää sopivaa työtä, hakee sinne niin kyllä jossain vaiheessa onni potkaisee ja saa taas työpaikan (tarkoitan tällä nyt tätä meneillään olevaa aikaa, jolloin työn saanti ei välttämättä ole ihan helppoa)...

Kaikkea hyvää sulle ja sun perheellesi, minä sain teistä varsin mukavan kuvan! Ja ihania lapsiakin teillä :)
Eihän nuo kyenneet niitä muitakaan lapsia elättämään, joten miksi ihmeessä sinne nyt vielä yksi ipana tungettaisiin oppimaan pummiksi.

Hmmm...toinen ketju täällä antoi ihan vääränlaisen kuvan ko.ohjelmasta.
Koko porukka vaikutti onnellisilta, mummot mukaan lukien :)
Koti oli siisti, vaikkakin lapsia monta. Isä työttömänä kotona, sopii varmaan
tällä hetkellä heidän elämän tilanteeseen, sillä siellä varmaan nyt hommaa
molemmille kun lapset pieniä. He ovat vielä nuoria, muutamien vuosien päästä
asiat voivat olla ihan toisin :) Tsemppiä heille matkaan :)

mie vaan mietin
Ei mitään hyvää paitsi tämä ketju jonka Johanna on itse aloittanut ja kirjoittanut suurimman osan viesteistä itse peräjälkeen. Jännä että tällaiseen on aikaa....ainiin eihän töitä tarvii tehdä. Itseä itketti koko ohjelma kun teen todella paljon töitä perheeni elättämisen eteen (yrittäjä) eikä käteen ole pitkään aikaan jäänyt asumiskustannusten ja ruuan jälkeen yhtään rahaa. Nyt sain juuri ja juuri lapsille talvivaatteet ostettua.

Ei mitään hyvää paitsi tämä ketju jonka Johanna on itse aloittanut ja kirjoittanut suurimman osan viesteistä itse peräjälkeen. Jännä että tällaiseen on aikaa....ainiin eihän töitä tarvii tehdä. Itseä itketti koko ohjelma kun teen todella paljon töitä perheeni elättämisen eteen (yrittäjä) eikä käteen ole pitkään aikaan jäänyt asumiskustannusten ja ruuan jälkeen yhtään rahaa. Nyt sain juuri ja juuri lapsille talvivaatteet ostettua.
Mä kyllä ymmärrän että tällasia fiiliksiä monelle tulee.:hug:

ap.
Sori, mutta en ole Johanna. Voin siitä pistää vaikka pääni pantiksi. Olen vain eräs, joka katsoi ohjelman, luki sen jälkeen Kaksplussaa ja totesi, että jotain positiivistakin kaivattaisiin. Johanna on kirjoitellut tänne ilmeisesti nimimerkillä "Johanna", ja minä taas en ole täällä muilla kuin nimellä "ap." esiintynyt. :)

Minulla ja Johannalla on se ero, että minulla on viiden (tai siis kuusihan hänellä niitä oli, kun esikoinen lasketaan mukaan) lapsen sijasta kaksi, ja olemme mieheni kanssa eronneet, joten hoidan heidät totaalisesti yksin. Tähän aikaan päivästä pienempi lapsista nukkuu ja toinen kokoaa palapeliä tuossa vieressä, joten minulla on aikaa tulla käymään tällä palstalla.

Justiii
Ehkä sunki kannattais sit jäädä työttömäks, kun selvästi työnteko tekee susta todella naurettavan ihmisen. Johanna ei ole tätä ketjua aloittanut hän ei mitään sääliä kaipaa ja on vilpittömästi onnellinen tästä positiivisesta palautteesta, joka on selvästi sulle liian rankkaa sulattaa.

"vieras"
No mutta eihän se ole tuon Johannan syy, jos olet itse valinnut sellaisen alan, jolta ei yrittäjänäkään nettoa juuri mitään. Tai että asutte liian kalliisti. Ne on sun ja puolisosi valintoja.

Vaikka en siis tuota elämäntapaa puollakaan, menisin heti töihin jos niitä vain saisin! Mutta eipä näy eikä kuulu, vaikka kuinka hakemuksia laittelee mihin :(

"vieras"
Onhan sullakin aikaa viljellä moisia paskakommentteja palstalla, miksi Johannalla ei olisi aikaa muutamaa viestiä kirjoittaa. Tuskin on tätä ketjua aloittanut, ja fiksummin muuten vastailee kuin sinä, vaikka ei koulutusta olekaan ja sinä sentään yrittäjä.

"mamma"
Minun kävi kyllä sääliksi koko perhettä. Vanhemmilla oli selkeästi elämänhallinta aivan hukassa, sen näki ylipainostakin. Lapset olivat suttuisen näköiset, vaatteet olivat kuluneen/likaisen näköiset ja tukat takussa. Tuntui kovin flegmaattisilta vanhemmat, ei mitään tavoitteita tai pyrkimystä parempaan. Olivat sairastuneet siihen omaan kyvyttömyyteensä hoitaa raha-asiat kuntoon. Oli todella surullista katsottavaa. Kovasti pelottaa että lapset ottavat mallia näistä vanhemmista, niin kuin tietysti ottavat.
Minulle tuli tunne että siinä oli tällainen valkolaisperhe joka elää kuin romaanit. Suomalaisina vaan se ketrjäämistapa on vähän eri eli mennään sinne luukulle kerjäämään. Työnteko tai opiskelu ei tuntunut kiinnostavan vaan se että vauvasta tulee 200 lisää kassaan. Niin surullista ja säälittävää. Apuahan tämä perhe tarvii eikä niitä "ilmaisia" rahoja.
Eikä missään tapauksessa lisää lapsia tuohon perheeseen, ei myölskään sitä huostaanotettua, ennenkuin taloudelliset asiat on saatu kuntoon.

Yhteistyössä