Salassapitovelvollisuuden rikkominen --> Mitä tehdä??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ElämääniEksynyt:
Alkuperäinen kirjoittaja Älä mene:
Älä mene juttelemaan vaan hoida asia poliisin kautta. Asioiden hoitaminen "kuin aikuiset" tarkoittaa sitä, että työntekijän olisi alunperin pitänyt toimia oikein. Hän valitsi toimia väärin, josta seuraukset on tiedossa. Jos päästät väärin tehneen firman kuin koira veräjästä, sama meno jatkuu toisten perheiden kohdalla. Firman pomon asenne kertoo siitä, ettei hän pidä työntekijänsä tekoa vakavana rikkeenä, joten sama meno jatkuu varmasti jos siihen ei ulkopuoliset puutu. Sinä et ole syyllinen siihen, että työntekijä mahdollisesti menettää työnsä. Hän ei ole tuollaiselle alalle sopiva, löytyy kyllä muita töitä maailmasta jotka ei vaadi samanlaista vaitiolovelvollisuutta.

Tämä oli asianajajankin suositus.. Mutta nyt jäi häiritsemään se esimiehen puhelu.. Vaikka kai se nyt pitäisi jo uskoa, että ajaa vaan omaa etuaan. Ehkä mun pitäs jo osata irrottautua tästä loputtoman "kiltin tytön" roolista...

Älä ole liian kiltti!

Jos kerran näistä asioista voi sinullekin vahinkoa tulla.. Mitenkähän se on, voiko tuollaisella tavalla saatua tietoa edes käyttää missään käräjillä? Kysy asianajajaltasi, koska jos tarvitset jotain "hyvää" omalle puolellesi niin ehdottomasti tuo syyte olisi todiste siitä että ex on saanut tiedot väärällä tavalla. Vaikea selittää mutta kannattaa siis miettiä että tällä sun ratkaisulla nyt voi olla painoarvoa sitten myöhemminkin.

Plus tietysti nuo itkut ja muut, älä välitä niistä. Tee vaikka niin että ohjaat kaiken keskustelun sun asianajajan kautta, jos epäilet että pehmenet itse liian helposti. Ainahan noita käytetään silloin perusteina, kun on mokattu pahasti ja halutaan pitää oma nimi puhtaana. Työntekijä on toiminut väärin ja se mitä todennäköisemmin tekee toisillekin niin, jos et nyt pysy tiukkana. Sama juttu pomon kanssa; tuosta asenteesta on kunnon näpäytys paikallaan. Ihan totta. Älä anna periksi. Mieti vaikka sitä seuraavaa perhettä, jonka elämän tuollaiset tupeksijat saa sekaisin, kenen asioista puhutaan.

Myötätunto on ok mutta ei sen kanssa kannata kynnysmatoksi alkaa. Se ihminen on varmasti vaitiolovelvollisuutensa tiennyt, ei siihen mitkään itkut auta. Aivan varmasti on tiennyt, alusta asti. Joitain ihmisiä vain kutkuttaa niin kovasti avata se suunsa, ettei ne pysty sitä vastustamaan. Pakonomainen tarve sekaantua asioihin, "järjestellä" ja olla osallisena jossain mikä ei olisi ollenkaan ko. henkilölle kuuluvaa.

Kaikella ystävyydellä, pysy nyt lujana!

Kiitos :) Mä yritän tosiaan pysyä nyt vahvana, vois olla parempi, etten menis ollenkaan itse maanantaina sinne. Ja ekaan kysymykseen, kysyin kyllä asianajajalta, niin kyllä vastapuoli voi käyttää tietoja huoltajuuskiistassa, vaikka nyt ovatkin "laitonta" kautta saatuja tietoja :(
Yritän ajatella juuri sitä, ettei tämä työntekijä enää muille tätä tekisi, menee oikeasti luottamus -vaikkei kaikki tietenkään ole samanlaisia. Ja itkut nyt selkeää yritystä saada minut luopumaan tutkintapyynnöstä ja sopimaan asia, niinkun sanoitkin, esimies yrittää kai pitää firman nimen puhtaana. Tässä ajatuksessa kun saisin pysyttyä, hyvä vinkki oli hoitaa koko asia jonkun muun kautta, itseni tuntien minä en pysy tarpeeksi vahvana...

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Ihan suoraan sanoen en itse viitsi mennä neuvomaan suuntaan tai toiseen, kun en tiedä miten suuresta asiasta on kyse. Sitä vain ihmettelen, että jos omassa perheessä kaikki on hyvin, niin mikä voi olla asia, joka vaikuttaa huoltajuus kiistaan :/ Siis jokatapauksessa sanktiota pitää työntekijän saada, kun toisten asioista puhuu, mutta että onko se poliisiasia vai ei, mielestäni riippuu siitä puhutun asian laadusta.

Noh... Aiemmissa kirjoituksissani kerroinkin, että osa asioista on tosia, osa aivan perättömiä juttuja. Mutta siis esimerkiksi hän oli kertonut ex:lle masennuksestani (joka siis todettiin vuosi sitten suhteen loppuaikoina), terapiastani, mistä en todella olisi halunnut ex:n tietävän, koska hän on sairas ihminen.. Lisäksi oli kertonut minun todisteeni, mitkä siis olen vienyt asianajajalle (lääkärissä kuvatuista vammoista ym.).. Lisäksi vielä arvostellut äitiyttäni ja valehdellut asioita, jotka eivät todellakaan ole tosia, kuten etten vie koskaan lapsiani ulos jne.. Ja minkä valheellisuuden jo kaikki naapurit esimerkiksi pystyvät todistamaan, asun kuitenkin kerrostalossa, jossa ihan yleinen piha, missä vietän joka päivä aikaani lasten kanssa. Siinä esimerkkejä puheista.

Muita peesaillen: hoida tämä asianajajan kautta. Se on sulle helpompaakin. Otat kuitenkin sen verran henkilökohtaisesti nuo syytökset ja tunnet huonoa omatuntoa siitä, että työntekijälle koituu vaikeuksia. Ihan jo sen vuoksi + että muutenkaan ei ole järkevää hoitaa asiaa keskustelemalla epävirallisesti - anna asianajan hoitaa tuo.

Ihan törkeää esimieheltä alkaa syyllistää sinua toisen ihmisen elämän pilaamisesta!! Se on sen ihmisen ihan oman virhe (eikä tosiaan ilmeisesti edes ensimmäinen ) ja omista mokistaan pitää kantaa vastuu.

Voimia! pysy kovana äläkä luovuta

Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:
Mä nyt peesailen suurimmaksi osaksi näitä aikaisempia kirjotuksia. Ehdottomastikkaan et jätä asiaa tähän vaan annat sen mennä loppuun asti. Itse kirjoitit että tälle työntekijälle oltiin jo aikaisemmin huomautettu näistä pienistä "lipsahduksista", eikö se kerro jo sen, että hön oikeasti haluaa lörpötellä ja on tahallaan sen tehnyt? Hänen kuuluu saada rangaistuksensa, niinkuin tämän pomonki, jolla on aivan vääränlainen yritys pystysttä, jos ei ymmärrä vaitiolovelvollisuuden merkitystä. Mulla oli baarityöntekijänäkin salassapitovelvollisuus, joka jatkui 2 vuotta työsopimuksen pätyttyä. Irtisanominen ja sakot olis tullu, jos sitä olis rikkonut.

Voimia kuitenkin sulle hankalan asian keskellä.. :hug:

Kiitos :hug: Niin sanoin sen itsekin pomolle, että tämä oli jo kolmas kerta.. Mutta eipä hän siihen sen enempää kantaa ottanut :/ Kyllä mä taidan vaan antaa asian mennä eteenpäin, enkä edes mennä kuuntelemaan puolusteluja.

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Ap, älä mene juttelemaan pomon ja työntekijän kanssa! Tiedät itsekin, ettei se kannata. Jos pomo olisi edes erottanut työnterkijän, niin voisi harkita sitä. Mutta koska jatkoi hänen työsuhdettaan ja puolusteluaan, niin älä mene. Muuten tämä vahinko jatkaa kiertämistä(työntekijä jatkaa työtään)

Niin no toisaalta kyllä tiedän, totta.. Mutta tuli nyt itelle kauheen syyllinen olo, että pilaanko nyt jonkun elämää :| Ja kun se selitteli, miten työntekijä oli käynyt juttelemassa pomolle, itkenyt jne.. Että hänen mielestään tämä on jo riittävä opetus, hoidetaan tämä kun aikuiset eikä nyt sotketa poliiseja..

älä mieti sitä. Työntekijä on itse pilannut oman elämänsä, tajuaakohan edes kuinka on mokannut? Ehdottomasti oon sitä mieltä että tää henkilö ei saa enää toimia tällä alalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Muita peesaillen: hoida tämä asianajajan kautta. Se on sulle helpompaakin. Otat kuitenkin sen verran henkilökohtaisesti nuo syytökset ja tunnet huonoa omatuntoa siitä, että työntekijälle koituu vaikeuksia. Ihan jo sen vuoksi + että muutenkaan ei ole järkevää hoitaa asiaa keskustelemalla epävirallisesti - anna asianajan hoitaa tuo.

Ihan törkeää esimieheltä alkaa syyllistää sinua toisen ihmisen elämän pilaamisesta!! Se on sen ihmisen ihan oman virhe (eikä tosiaan ilmeisesti edes ensimmäinen ) ja omista mokistaan pitää kantaa vastuu.

Voimia! pysy kovana äläkä luovuta

Näinhän se pitäis tehdä.. Ja totta, otan liian henkilökohtaisesti tämän, tiedän sen.. Ei tämä työntekijäkään kai ole minun etua miettinyt puhuessaan, niin ei varmaan minunkaan pitäsi. Terapia taitaa tosiaan olla tarpeen mulla :D

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
Ap, älä mene juttelemaan pomon ja työntekijän kanssa! Tiedät itsekin, ettei se kannata. Jos pomo olisi edes erottanut työnterkijän, niin voisi harkita sitä. Mutta koska jatkoi hänen työsuhdettaan ja puolusteluaan, niin älä mene. Muuten tämä vahinko jatkaa kiertämistä(työntekijä jatkaa työtään)

Niin no toisaalta kyllä tiedän, totta.. Mutta tuli nyt itelle kauheen syyllinen olo, että pilaanko nyt jonkun elämää :| Ja kun se selitteli, miten työntekijä oli käynyt juttelemassa pomolle, itkenyt jne.. Että hänen mielestään tämä on jo riittävä opetus, hoidetaan tämä kun aikuiset eikä nyt sotketa poliiseja..

älä mieti sitä. Työntekijä on itse pilannut oman elämänsä, tajuaakohan edes kuinka on mokannut? Ehdottomasti oon sitä mieltä että tää henkilö ei saa enää toimia tällä alalla.

En mä oikeen tiedä, toisaalta kun jotenkin mun on vaikea uskoa, että olisi tahtonut mulla pahaa (joskaan mä en usko kenestäkään mitää pahaa :whistle: ), mutta sit taas mietin, et voiko joku ihminen olla noin tyhmä!! 100% varmuudella kuitenkin tiesi välimme, kokonaistilanteemme ja tulevat käräjät.. Ja myös sen, miten tarkoin yritin varjella tietojani ja elämääni ex:ltä. Musta tuntuu, että se on yrittänyt miellyttää ex:ää, ammatillisuus kateissa, miellytti aina mua täällä ollessaan (oli samaa mieltä kaikesta jne.) ja varmaan saman tehnyt siellä ex:n luona.

mä itse en menis sinne juttelemaan ja kuuntelemaan koottuja selityksiä. Paras kun tollanen asia hoidetaan virallista tietä. Nyt laitat vaan sun oman edun kaiken edelle. Onhan tuo jo aivan käsittämättömän typerää kertoilla tuollasia asioita kenestäkään kenellekään, olipa ystävä tai työntekijä. Todella törkeää. Ja tuo pomo.. huoh.

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:

En mä oikeen tiedä, toisaalta kun jotenkin mun on vaikea uskoa, että olisi tahtonut mulla pahaa (joskaan mä en usko kenestäkään mitää pahaa :whistle: ), mutta sit taas mietin, et voiko joku ihminen olla noin tyhmä!! 100% varmuudella kuitenkin tiesi välimme, kokonaistilanteemme ja tulevat käräjät.. Ja myös sen, miten tarkoin yritin varjella tietojani ja elämääni ex:ltä. Musta tuntuu, että se on yrittänyt miellyttää ex:ää, ammatillisuus kateissa, miellytti aina mua täällä ollessaan (oli samaa mieltä kaikesta jne.) ja varmaan saman tehnyt siellä ex:n luona.

ei varmaan ookaan halunnu pahaa kenellekään, mutta se on aivan sama. Se on silti tehny tosi pahasti väärin, ja tällä alalla se oma vastuu on tunnettava. Liian paljon tällasia asioita annetaan mennä olankohautuksella. Ei selvästikään ole kykenevä tuohon työhön.

älä peru kannetta, ja pidä huoli (tai käske jonkun muun pitää) että tuosta tehdään ilmoitus valviraan. Mun tekee niin pahaa sun puolesta!

Aapeelle voimia!

Vaitiolovelvollisuuden rikkominen on vakava juttu ja pitäisi johtaa työntekijän erottamiseen.
Ja kun tässä tapauksessa on tehty vielä selvää vahinkoa käräjiä ajatellen.

En jaksa uskoa, että tässä on työntekijän puolelta vahinko tai ajatelemattomuus (jos näin olisikin, niin ei se ole hyvä syy vaitiolon rikkomiseen).
Aapeena en antaisi periksi, vaan nostaisin syytteen. Jos tekee noin yhden kohdalla, niin miksi ei tekisi muidenkin.

Ja jollekin, joka tuolla edellä mainitsi, että vaitiololupaus päättyy työsuhteen päättymiseen, niin ei todellakaan pidä paikkaansa! Ihan puppua!

Ap, älä missään nimessä ole enää yhteydessä työntekijään ja hänen esimieheensä. Mikäli sen virheen teet, voit olla tässä asiassa heikoilla myös heidän suhteensa, sillä he pyrkivät saamaan tapaamisessa aseita sinun väitteittesi kumoamiseksi.

Hoida tämä asia siis vain ja ainoastaan asianajajasi ja poliisin kautta. Vaikka exäsi voikin käyttää oikeudessa saamiaan tietojaan hyväksi, on erittäin tärkeää myötätunnon keräämisen vuoksi, että sinä voit osoittaa tiedot tulleen laittomasti ja että olet ryhtynyt oikeustoimiin salassapitovelvollisuuden rikkonutta henkilöä vastaan. Vahinkoa et pysty täysin korjaamaan, mutta rikosilmoituksen eteenpäin vieminen on sinun etusi mukaista myös huoltajuuskiistassa.

Samaa mieltä kuin muutkin. Älä vain mene keskustelemaan mitään noiden tyyppien kanssa. Ja mun mielestäni tää työntekijä on selkeästi halunnut sulle pahaa, jos on arvostellut sun äitiyttäsi ja kertonut valeita.

Miksi säälisit häntä??? Vie asia eteenpäin.

Mulla on psykiatri joskus pettänyt vaitiolovelvollisuutensa, olin tuolloin 17 vuotta....vanhemmilleni kertoi kaiken. Siinä kun oli sellanen juttu että kysyi yhdestä asiasta että saako kertoa, mutta kertoikin sitten kaiken...
Harmi kun en itse tajunnut silloin asiasta valittaa

Vaitiolovelvollisuuden rikkominen on vakava rikos, josta voi saada enimmillään 1v. vankeutta. Sosiaalialan töissä korostetaan sitä ettei edes asiakkuutta saa paljastaa. Yksi sos. työntekijä on saanut tuomion siitä kun vapaa-ajalla tervehti asiakasta. Asiakas nosti syytteen, koska pienellä paikkakunnalla sosiaalityöntekijän tervehtiminen paljasti hänet asiakkaaksi. Eli käräjille vaan, vakavasta asiasta kysymys!!!!!

Heippa!

Ei ole ehtinyt palstailemaan.. Mutta siis, käytiin tapaamisessa asianajajan kanssa, missä paikalla oli tämä ko. työntekijä, firman esimies (ja omistaja) sekä minä. Se oli selittelyä selityksen perään, ei mitään järkevää perustelua millekään puheelle. Myöntää kyllä kaiken ja pyysi anteeksi. Kovasti ennenkaikkea pomo yritti saada minua sopimaan ja ihan pyysikin useampaan otteeseen, ettei asiaa vietäisi käräjille.. Sanoin kyllä kysyessäni syytä, että tässä on ammatillinen ura vaarassa..Pyysin miettimään, että tässä on yhtälailla myös minun koko elämäni kyseessä, ei vain heidän uransa.
Nyt en asian eteen ole vielä tehnyt mitään, sanoin miettiväni asiaa, on ollut niin paljon ex:n kanssa riitelyä, ettei voimavarat ole riittänyt nyt tämän asian pohtimiseen. Mutta asianajajan mielestä siis kanne salassapitovelvollisuuden rikkomisesta ja kunnianloukkauksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aapeelle voimia!

Vaitiolovelvollisuuden rikkominen on vakava juttu ja pitäisi johtaa työntekijän erottamiseen.
Ja kun tässä tapauksessa on tehty vielä selvää vahinkoa käräjiä ajatellen.

En jaksa uskoa, että tässä on työntekijän puolelta vahinko tai ajatelemattomuus (jos näin olisikin, niin ei se ole hyvä syy vaitiolon rikkomiseen).
Aapeena en antaisi periksi, vaan nostaisin syytteen. Jos tekee noin yhden kohdalla, niin miksi ei tekisi muidenkin.

Ja jollekin, joka tuolla edellä mainitsi, että vaitiololupaus päättyy työsuhteen päättymiseen, niin ei todellakaan pidä paikkaansa! Ihan puppua!

Juu, todella vakava juttu. Vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta voidaan tuomita vankeutta. Ja muistaakseni vaitiolovelvollisuus kestää 50 vuotta ko. henkilön kuolemasta.

Tuon ihmisen uran kuuluukin olla vaarassa. Jos minun alaiseni ryssisi noi pahasti niin en ikipäivänä olisi kiinnostunut hänen urastaan.

Pomon tulisi olla asiakkaan puolella. Vai haluaako hän osoittaa, että ko. käytös on siedettävää? Idioottimaista muuten alunperinkin laittaa sama työntekijä hoitamaan sun ja exän asioita.

:hug: Voima. Koeta jaksaa taistella. Voit pelastaa jonkun muun kokemusta samaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vatiolovalvollinen:
Tuon ihmisen uran kuuluukin olla vaarassa. Jos minun alaiseni ryssisi noi pahasti niin en ikipäivänä olisi kiinnostunut hänen urastaan.

Pomon tulisi olla asiakkaan puolella. Vai haluaako hän osoittaa, että ko. käytös on siedettävää? Idioottimaista muuten alunperinkin laittaa sama työntekijä hoitamaan sun ja exän asioita.

:hug: Voima. Koeta jaksaa taistella. Voit pelastaa jonkun muun kokemusta samaa.

Niin kai pitäisi olla asiakkaan puolella, mutta tässä tapauksessa ei kyllä ole.. Kai pelkää firmansa maineen menevän, niinkun tosiaan kysyinkin, kun painosti kokoajan, että miten tämä tutkintapyyntö hänen elämäänsä niin kovin häiritsee.. Sanoi, että on tässä oma firma "pulassa", kun työntekijä hänen palkkalistoillaan... Oli musta aika epäystävällinen, ainakin siis sen jälkeen, kun en suostunut asiaa siltä istumalta sopimaan heidän kanssaan. Sanoi minun pilaavan heidän kesän ja "antoi" viikon aikaa ilmottaa, nostanko kanteen vai en.. Sillon kyllä rupes naurattamaan, ehkei hän niitä aikatauluja mulle luettele..

Yhteistyössä